{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.384 visninger | Oprettet:

Hvornår er man handicappet ? {{forumTopicSubject}}

Sad og læste noget materiale fra Dansk Blindesamfund, hvor der bla står at der er mange, der kunne drage fordel af Dansk Blindesamfund, men ikke gør det fordi de ikke selv har erkendt at de har et syns handicap.

Så kom jeg jo til at tænke på... Hvornår kan man kalde det et handicap ?
Jeg har ikke det bedste syn selv, men på den anden side.. jeg KAN se.. jeg har som sådan ikke noget at pive over.
Jeg kan passe mit arbejde og jeg må køre bil ( Men også kun lige )

Når mit syn er korrigeret så godt som det kan lade sig gøre med briller / kontaktlinser, så ser jeg 60%

Vi har et 50" TV.. ... Fordi jeg har svært ved at læse teksten på et mindre. Afstanden er ca 3,5 meter.


Jeg har aldrig tænkt at jeg har et synshandicap.... Jeg ser bare ikke så godt ( ja det lyder dumt når man siger det sådan )

Hvad tænker I ?
Hvor dårligt skal man se før man er handicappet ?
Og skal det være med eller uden korrektion ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er man handicappet ?
  • #1   20. nov 2013 Er ret sikker på at de fleste socialforvaltninger kun yder støtte til personer der er HELT eller næsten helt blinde smiley
    Hvad Dansk blindesamfund gør ved jeg dog ikke


  • #2   20. nov 2013 Jeg betragter heller ikke mig selv som handicappet... Men mit syn er dårligt nok til at jeg ikke selv skal betale hvis jeg vil have en syns korrigerende operation.

    Men hvad med andre ting ?
    Hvor mange legemesdele skal man mangle før man er handicappet ?


  • #4   20. nov 2013 Er vi ude i at det er hvor generet man selv er af "fejlen" ?

  • #5   20. nov 2013 Hørelsen er også virkelig vigtig i ens sociale liv... Nok mere end synet.

  • #8   20. nov 2013 Pernille. Ja man kan være handicappet på rigtig mange måder.
    Findes der nogle regler for hvornår man er hæmmet og hvornår man er handicappet.?
    Er grænsen der hvor man kan søge kommunen om hjælpemidler ?


  • #9   20. nov 2013 Den er svær. Jeg har heller aldrig anset mig selv som handicappet, før jeg startede på uni, og fandt ud af jeg gik ind under deres handicap-vilkår. Dog ikke pga. nedsat syn (det har jeg også, men det er ikke så slemt... smiley )

    Men med kun 60% syn, når du bruger briller/linser, så ville jeg nok betegne det som et handicap smiley Bare et mildt et af slagsen. Men du kunne måske skrive til dem og høre? Så kan de fortælle, om de har noget de kan tilbyde dig smiley


  • #10   20. nov 2013 Fandt lige noget de kalder 60/6
    Hvad en med normalt syn kan se på 60 meter kan en med synshandicap se på max 6 meter.
    Hmmm... Men der står ikke noget om det er med eller uden briller.
    Hvis det er uden, så er jeg ret sikker på jeg går under den kategori.. med briller.. det ved jeg ikke, men det skal da prøves.


  • #11   20. nov 2013 Ib: Man kan jo altid søge kommunen om støtte, men om man får det er jo individuelt fra kommune til kommune.
    En psykisk syg kan være ligeså handicappet, hvis ikke mere handicappet, end en fysisk syg smiley Så mht. lemmer så behøver man ikke mangle nogle.

    Men det kommer jo an på hvem du spørger om du er handicappet. En person med 60% syn tror jeg ikke får hjælp fra kommunens handicapafdeling. Nu sidder jeg med sindslidende og deres handicap, så er ikke knivskarp i fysisk syge. Og igen, så kommer det også an på hvilken hjælp man vil have. Er det en menneskelig stok, briller, operation, hjælp til at håndtere handicap mv..


  • #13   20. nov 2013 Hmm, det er faktisk et interessant spørgsmål. Måske er det selve ordet "handicap", der driller? Jeg har aldrig tænkt på mig selv som handicappet, men faktum er, at jeg har varig nedsat funktionsevne i kraft af min diabetes og får både hjælpemidler og merudgifter betalt af kommunen.

    Men jeg må vel næsten være handicappet, for uden ovenstående vil jeg ikke kunne leve et normalt liv. Jeg korrigerer jo så også for mit handicap - gud, hvor underligt at skrive det..


  • #14   21. nov 2013 jeg har gigt, men går fint rundt og kan gøre alt selv, har dog lidt nedsat bevægelighed i nogle led. men ellers kan jeg næsten alt, rider, cykler, går/træner med hund, kan løbe (dog ik så stærkt som "normale") osv.
    men jeg ser heller ik mig selv som handicappet, da jeg jo stadig kan alt selv unden hjælpemidler, selvom efter en ordbog, hvor man kigger på betegnelsen, ville jeg jo nok indgå i den boks som handicappet..?


  • #15   21. nov 2013 Jeg er hørehandicappet. Og jeg føler mig handicappet. For mig er følelsen kommet de sidste år, fordi jeg nu hører så dårligt, at jeg misser meget selv med hjælpemidler, og min hørelse forringes en del hvert år.

  • #17   21. nov 2013 Først og fremmest skal sådan noget beskrives af en læge, så der kan du måske starte.
    Hjælpemidler er ikke altid så lette at få adgang til, og ting, man kan skaffe på almindelig vis støttes ikke.

    Et handicap er stadig et handicap selvom man har kompenseret smiley


  • #18   21. nov 2013 Et handicap er en permanent fysisk eller psykisk sygdom.

    Et handicap defineres som funktionsnedsættelser, der har konsekvenser for livsførelsen. Det skal altså være en funktionsnedsættelse, der ikke kan kompenseres helt for og som dermed giver barrierer i samfundet.

    Ca. hver femte dansker har en eller anden type funktionsnedsættelse. Man taler normalt om fysiske (mobilitetsproblemer) og psykiske handicap (kognitive eller psykiske lidelser).


Kommentér på:
Hvornår er man handicappet ?

Annonce