{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
414 visninger | Oprettet:

Ny premiereminister i Canada {{forumTopicSubject}}

http://knr.gl/da/nyheder/justin-trudeau-er-ny-premierminister-i-canada

Nu er Canada jo ikke et land man følger meget på den politiske scene i DK, men jeg tror ham her bliver spændende at følge.

Har lige set et indslag i Go´Morgen DK om ham ...

De mennesker han har med sig er bevidst sammensat med henblik på at afspejle Canada´s befolkning, kvinder, folk fra den oprindelige befolkning, handicappede og den nye udenrigsminister er sikh.
Han går meget ind for lighed

Han vil begynde at beskatte så den stigende ulighed modvirkes, hvilket jo må forstås som de rigeste skal bære mere.
Han vil øge offentlige investeringer
Han vil øge fokus på miljø
Han vil trække militære ud af Syrien og sætte fokus på humantær hjælp i stedet
Hans signalerer i det hele taget at der skal ændres fokus og at man ikke som Europa stadig tror, kan spare sig til fremgang, men at det må koste ...

På en eller anden måde lyder det jo nærmest i disse år som et politisk eksperiment, men spændende bliver det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny premiereminister i Canada
  • #1   10. nov 2015 Jeg har ikke fuldt så meget med i der, men elsker hans argument for fordelingen i regeringen.

    Fordi det er 2015...

    Men ja, bliver spændende om det ender som foregangsland eller fiasko.


  • #2   10. nov 2015 tja noget af det gør vi jo allerede i DK

    Miljø -jamen er det ikke bl.a. derfor der er så meget ballade om vindmøller og deres placering smiley

    De rige skal betale deres del af læsset -jamen gør de ikke det? EN med høj indkomst betaler mere end en med lav indkomst = de rige betaler mere end de fattige.

    Ang fordelingen af befolkningsgrupper osv i regringen, så er det jo ikke noget vi har voldsomt meget fokus på herhjemme, men jeg synes da ikke fordelingen er helt tosset. Vi har da både kvinder og mænd, vi har haft en kvindelig statsminister, vi har folk af andre etnicitet osv. blandt vores politikere... jeg tror da egentligt vi i DK er ret gode til at stemme udfra politiske overbevisninger fremfor udfra hudfarve, køn osv... selvom der da ganske givet vil være enkelte der gør det anderledes.

    Tilgengæld kan det da blive ganske interessant at følge hvordan de vælger at komme over den økonomiske krise sammenlignet med andre lande (ikke kun DK)


  • #3   10. nov 2015 tja, tjo ... jeg er så af den mening at de der havde før krisen har fået mere, mens de svageste har betalt ... så jeg mener nok vi har nogle brede skuldre der uden problemer kunne bære noget mere ..

    jo vi gør lidt for miljøet ,men der er plads til forbedring ...

    vi melder ikke ud at der skal flere off. investeringer i gang for at få hjulene mere op at køre ... vi hænger fast i at man skal spare sig ud af alt ...


  • #4   10. nov 2015 Hanne -tja så skal man måske se på hvem man betragter som "de rige". Jeg kender nu flere der betaler topskat, og som ikke pludseligt har fået millioner på kontoen (tværtimod).
    Min far er en af dem -og helt ærligt, jeg misunder ham ikke. Det er meget muligt lønnen før skat ser ret fantastisk ud (særligt for mig der aldrig kommer i nærheden af at tjene sådan en løn), men når skat er betalt, er den altså ikke overvældende, taget i betragtning hvad det har kostet (personligt, mentalt osv) at tjene dem. Og millionær bliver han aldrig.

    Så hvor meget mere skal sådanne folk betale -altså dem der tjener nok til at betale topskat (og dermed høre til blandt "de rige" der bare skal betale mere), men ikke nok til at have millioner i banken.
    Mere end nu og så er jeg ret sikker på at DEN gruppe ikke kan se formålet i at arbejde de mange timer og knokle dem selv ned, når der ikke kommer mere ind på kontoen i sidste ende, i forhold til hvis de havde et almindeligt, men lavere lønnet job.

    Hvad miljø angår, så er der helt sikkert plads til at gøre mere -men vi ER jo allerede ret godt med på miljøfronten, så selvom jeg bestemt mener vi løbende skal forbedre os, så må man osse være realistisk og se at der skal investeres MANGE steder, ikke kun i miljø.

    Og hvad off. investeringer angår, så ja, det er noget af det jeg vil følge spændt -se hvordan de klarer sig ud af den, i forhold til andre lande, herunder os, som bare sparer og sparer


  • #5   10. nov 2015 nej den har vi vist haft før ... der er stadig mange deciderede meget rige mennesker ... og uligheden har ikke været større i DK siden sidst i tresserne , så jeg vil stadig mene der er en del der uden de kan mærke det væsentligt kan undvære mere til fællesskabet ....

  • #6   10. nov 2015 Hanne -det er der sikkert... men så skal vi da se på hvor vi skiller...

    Det er jo ikke sådan at jeg mener de dårligst stillede skal have mindre, absolut ikke (hey, jeg er sgutte selv for godt stillet heller smiley ) men jeg kan samtidig godt blive liiiidt træt af "kræve-mentaliteten". Er man sund og rask, så kan man altså selv gøre sit for at ændre sin situation (de syge osv. er en helt anden snak)

    Men jeg kunne altså finde mange andre steder at finde penge til glæde for samfundet, end ved at tage det fra folks løncheck...


  • #7   10. nov 2015 når man taler om de virkelige rige, så er det slet ikke løncheck man taler om ... hvis man ser globalt hvad skal 2% af verdens befolkning så sidde på 80% af værdierne for, det er bare ikke iorden .... kan ikke lige huske procenterne for DK alene men her er en stor del af de virkelige milliarder også samlet på forholdsvis få hænder ...

    tænk hvis en større del af masserne fik mere købekraft, hvilken gang i hjulene det kunne give .... de der virkelig har de mangler jo intet, har ingen seriøse uopfyldte behov, mens andre mangler både mad og tøj og boliger .... tænk hvis bare nogle få procent på verdensplan fik råd til at opfylde flere almindelige dagligdags behov, sikken en efterspørgsel sikke mange arbejdspladser og alt hvad de trækker med sig ....


  • #8   11. nov 2015 Hanne M, enig. Hvis man hævede bunden med 2000 månedligt, ville pengene i høj grad blive lagt i de lokale forretninger/virksomheder og ville skabe omsætning og dermed arbejdspladser.

    Hvis man istedet bruger dem på at hæve en månedsløn fra 60.000 til 62.000, er det ikke ret mange af de sidste 2000, der bliver lagt i den lokale brugs eller hos håndværkeren.

    Det er middelklassen der skaber og driver et samfund. Jeg er ikke ubetinget en sucker efter vækst men altså, hvis man skal skabe vækst, skal det komme via middelklassen.

    En virksomhed ekspanderer ikke fordi at aktionærerne får større afkast. Den ekspanderer kun hvis efterspørgslen på produktet stiger. Og først der vil man ansætte mennesker, så man kan matche efterspørgslen. Ansættelser er absolut sidste udvej, for at maximere profit, da de koster mange penge.

    Efterspørgslen skal kommer fra middelklassen...Det er dér de månedlige 2000 vil gøre en forskel for samfundsøkonomien.


  • #9   11. nov 2015 @ Søren ... kunne ikke være mere enig, samtidig bør man så sætte ind for at flytte flere fra lavere klasser til middelklassen ( hvis man skal blive i klassedefinition)

    Læste bl.a en artikel i går ( kan bare ikke lige finde den igen) at bankerne forkæler deres aktionærer så meget så selv finanstilsynet finder det på grænsen, at denne forkælelse blandt andet har skabt en forventning om at det skal fortsætte så aktionærene presser banker, dette pres om øget afkast er der jo kun en til at betale og det er den lille bruger, igen en skævvridning.... har de så mange penge i bankerne kunne de passende betale noget tilbage for de bankpakker de blev dem tildelt under krisen ....
    Men desværre er diverse regeringer aldrig så kloge at de betinger sig den rimelighed det måtte være at når skattekroner bruges til at understøtte en privat sektor, så skal disse i en vis grad tilbage til borgerne når virksomheden kører godt igen ...

    Der er SÅ mange fiflerier i toppen af de store økonomier, private som erhvervsmæssige, at man slet ikke kan begribe det ...er ret sikker på at betalte enhver sit, de multinationale selskaber, skatteunddragere og spekulanter så så økonomier i samfundet helt anderledes ud.


  • #10   11. nov 2015 Der er altså ikke ret mange af de der virkelig rige mennesker i DK smiley Så det er altså ikke fordi man bare lige kan brandbeskatte dem og så er den hellige grav velforvaret og statskassen fyldt til bristepunktet. Og brandbeskatter man dem så tror jeg ikke de bliver boende i DK i ret mange sekunder.....
    Både min mand og jeg er topskatteydere og lønnen før skat ser rigtig fin ud. Når skatten er betalt er der ikke mange tusinde der skiller os fra vores meget lavere lønnede venner smiley Og det er ikke et beløb der får os til at forbruge helt vildt...... Jeg opfatter DK som et samfund hvor uligheden trods alt er ret lille. Jeg betaler gerne min skat så fx ALLE har muligheden for at få en uddannelse, det er det jeg mener man bør prioritere allerhøjest og det man bør investere i ! Men jeg synes i den grad man spilder mine surt sammentjente skattekroner når jeg så hører at sygehusbyggeri bliver milliarder dyrere fordi man 'genopfinder den dybe tallerken' i alle regionerne og fx ikke kun får udviklet og designet en patientstue eller operationsstue én gang og så bruger den i alle regionerne. Eller når kommunalbestyrelsen bruger skatterkroner på en 'studietur' til et eller andet ferieparadis for at studere skolestystemer (yeah - right....) Den slags giver bestemt mindre lyst til at yde en ekstra indsats. Jeg tror sådan set at der betales rigeligt skat i DK af både enkeltpersoner og virksomheder men jeg tror at der bliver spilt enorme summer på 'tant og fjas' og uproffesionalitet i den offentlige ledelse.
    Jeg har et par nevøer i USA, hvis forældre IKKE har råd til at sende dem på college - tough luck ! Så selvom de er 'Straigt A' i high school, så får de aldrig nogen sinde chancen for at få en videregående uddannelse. Selvom de gerne ville og har evnerne. Sådan en tanke er bare næsten ikke til at holde ud. Den gratis mulighed for uddannelse står for mig som det allervigtigste i vores samfund.
    Jeg tvivler på at Canadierne går så langt - dertil ligner store dele af den canadiske befolkning trods alt amerikanerne for meget smiley


  • #11   11. nov 2015 fundet ved at Google:

    1
    Formuer i Danmark
    27. juni 2014 konkluderede Danmarks Statistik, at de private formuer i Danmark er forøget. I løbet af 2013
    steg den samlede formue fratrukket gæld med 3,9 pct. Sagen er dog den, at denne formue er ulige fordelt og
    at det sandsynligvis alene er de rigeste, der har forøget deres formuer i Danmark. De ti pct. af befolkningen
    med de største formuer har i gennemsnit en nettoformue på 2,3 mio. kr. Det svarer til 84 pct. af den samlede
    private formue i Danmark. Det er samtidige denne gruppe, der har haft den markant største stigning i
    formuen siden 2009.
    Hovedkonklusioner
    ? Den rigeste procent ejer over en fjerdedel af formuerne
    ? Den rigeste tiendedel af befolkningen ejer over fire femtedele af formuerne
    ? De 40 pct. fattigste har en ingen formue, men alene gæld
    ? De to rigeste danske familier ejer mere end de 30 pct. fattigste
    ? Det synes sandsynligt, at alene de rigeste 20 pct. har fået en større andel af den samlede formue
    siden 2009.

    Selv om vi ikke drukner i milliardærer så har vi nu nok set i forhold til % i befolkningen, til at de godt undvære mere til fælleskabet...

    Den der med at folk flygter fra DK hvis skattetrykket stiger lidt, den tror jeg ikke en meter på ... e finder hurtigt ud af hvad det er man får i DK fordi man betaler skat, de finder hurtigt ud af hvor relativt trygt her er i forhold til så mange andre steder hvor skatten er meget lav, men hvor man må bo i sikrede områder for at føle sig sikker i forhold til en ofte fattig befolkning ... og flere senere undersøgelser har peget på DK som et land selskaber gerne vil investere i netop grundet den høje sikkerhed og tryghed for de ansatte, gode pasningsmuligheder til børn, og hele det sociale sikkerhedsnet der gør at ansatte koncentrerer sig om at arbejde når de er der, da de ikke helt har de samme bekymringer om hvordan alt andet kan hænge sammen som i mange andre lande hvor man ikke har den offentlige sektor som her....
    Lad dem smutte som vil smutte hvis et lidt højere skattetryk får dem til det ....

    Jeg er enig i at der er flere uhensigtsmæssige ting i off. forvaltning, ofte ting besluttet på højt plan og af dårlig politisk ledelse .... men jeg er ved at være grundigt træt af den negative indgang til det offentlige, der er i den grad SÅ mange mennesker der i den sektor går på arbejde hver eneste dag og gør et kæmpe arbejde for at andres dag kan hænge sammen, for at vi kan undersøges og behandles, for at vores unger kan uddannes og for at vi har veje og køre ect....


  • #12   11. nov 2015 Hanne -men kunne man forestille sig at der kunne blive mere til samfundet UDEN at man insisterer på at "de rige" skal betale mere?
    F.eks. ved at man undlader at bruge vores penge på fuldstændig hjernedød vis?

    Når der bruges milliarder på f.eks. som Mette Marie nævner, at opfinde den dybe tallerken om igen hver gang der skal bygges et nyt sygehus, når der bruges milliarder på at lease fly som er for dyre at bruge så man går ud og ofre yderligere kæmpe beløb på at leje andre fly, når der bruges milliarder på IT-systemer der ikke virker, fordi ingen tør "trække stikket" på projektet osv...
    KUNNE man måske forestille sig at man kunne finde penge ved simpelthen at gøre tingene på en bedre måde?

    Ingen skal self have lov at snyde med skat o.l. -den del er vi helt enige i. Er man skattepligtig i DK, så skal man self betale i DK, og betale ALT det man er pligtig til. Og det er så et problem at nogen "glemmer" at gøre det -osse her burde der kunne hentes en del.

    Men det er nemt altid at sige "så må de rige betale mere" -hvorfor skal det straffes at man arbejder meget, at man har haft en god ide eller hvad dælen der nu har ført til at man hører til det folk opfatter som rige?


  • #13   11. nov 2015 Man skal altid se på om ting kan gøres bedre ... men de vil nok aldrig blive perfekte ... igen investeres der desværre forkert i det off, gang på gang, men dette hænger nok også sammen med at der aldrig er penge til at købe det bedste, men næsten altid skal være det billigste

    Jeg finder stadig at det er forkert at de i forvejen rige er blevet rigere de senere år mens de dårligst stillede er blevet fattigere ... gabet er ifølge flere undersøgelser blevet større, selvom man knokler til en lav løn, så er man stadig med til at skabe værdierne ...

    Og så er det ofte den sociale system der har understøttet folk som ender med gode stillinger og høje lønninger i deres vej til det gode liv, synes ikke der er noget odiøst i at man så også betaler lidt mere tilbage for at højne den generelle standard i samfundet så dette kan understøtte endnu flere i at nå mål der gør dem til gode skatteydere .... dette vil kun på sigt gavne alle og hele samfundet ....et skarpt opdelt samfund med ikke nogenlunde lige vilkår for alle, ender ofte i et ustabilt og utrygt samfund, det gavner ingen

    vi taler jo ikke brandbeskatning, og vil taler heller ikke om at dovne skal belønnes ... men den ulighed der er kommer de seneste 20 år gavner hverken mennesker eller økonomi på sigt .... en stor bredde af arbejdsduelige og kyndige mennesker skaber et godt samfund fremfor et samfund med pengene centraliseret og en større underklasse der skal understøttes med stigende belastning til følge


  • #14   11. nov 2015 Jeg tror ikke der er nogen der taler FOR en større underklasse Hanne smiley

    Jeg gør i hvert fald ikke. Og jeg kommer heller aldrig til at stemme for at vi liiiige træder lidt mere på de der i forvejen ligger ned.

    Jeg mener blot at der er andre måder at hente pengene på, end ved at beskatte "de rige" ENDNU mere... de skæpper altså ret godt i kassen allerede.

    Der findes ikke ret mange steder i verden der overhovedet kommer blot i nærheden af danske skatter og afgifter, så at smide endnu mere ovenpå, kommer jeg næppe til at istemme.
    Jeg er super glad for at man i danmark kan få lægehjælp, uddannelse mm. uanset hvem ens forældre er, og uanset om man er rengøringskone eller statsminister.
    Og jeg mener osse vi fortsat skal have disse "goder" -jeg mener blot de penge der mangler, skal komme et andet sted fra.

    Så når du taler om en større og større underklasse, så er jeg ikke helt sikker på jeg forstår hvor det bærer henad -for vi er enige i at det er en dårlig ting. Vi er blot ikke enige i hvordan man kunne prøve at afhjælpe det problem smiley

    EN stor del af det, er er efter min mening heller ikke kun økonomisk betinget, menhandler osse om hvordan vi hjælper de folk der ligger "i bunden" så at sige.

    Jeg har selv lige været turen omkring KH; kompetencecenter, aktivering og hvad har vi.
    Og det er altså på mange måder urimelige forhold man går under -ikke økomisk, men alt fra usikkerhed i hverdagen til arbejdsmiljø under aktiveringen kan kritiseres... og intet af det man sættes igang med, har til formål at gøre en mere attraktiv på arbejdsmarkedet eller andet i den dur...
    Så hvis vi så ovenikøbet taler om dem der rent faktisk risikerer at falde helt ud af systemet, jamen så dur det altså ikke, den måde det gøres på nu... hvis altså målet skal være at de en dag kan bidrage til samfundet.

    Sådanne ting mener jeg er mindst lige så vigtige at se på, som det er at bede om flere penge fra "de rige"


  • #15   11. nov 2015 Jeg taler ikke om en større underklasse, men om et større skel mellem overklasse og underklasse ....

    jeg taler ikke om at beskatte den håndværker der slider og slæber og derfor betaler topskat ... jeg taler om de virkelig rige, de der bare spekulerer i at blive rigere og rigere, de der får mange goder bare fordi de har i forvejen ....

    vi har i min voksne tid ikke talt andet end besparelser besparelser og så besparelser ..... jeg mener ikke vi kan blive ved at spare os ud af alt, der skal også investeres, og ja imo må de der fik fremgange trods krisen, skæppe mere i kassen end de der imo betalte dyrest for krisen...

    jeg har ikke noget i mod at alle over en vis indkomst fx betaler 1% mere i skat, det er ikke meget for den enkelte, men det er meget når mange gør det ....

    og så har jeg det efterhånden sådan at jeg tænker, hvor mange sko skal man have, hvor meget tøj, hvor meget dims .... ikke at jeg ikke har noget, men for hulen alle de penge vi mener vi skal have tilbage til os selv... til hvad når ellers vi har til livets fornødenheder endda i ok mængde og kvalitet, så har en del stadig penge tilbage , god vin, fine rejser .... forbrug nærmest for forbrugets skyld, mens andre ikke kan få til et fornuftigt leveniveau hele måneden ....så ja jeg synes det er mere nødvendigt at investere i at hæve fra bunden, end at forkæle i toppen ...

    Det er ikke de hårdtarbejdende højere mellemlønninger jeg taler om, men fx folk som dem der udover at deres søn med deres billigelse pjækkede fra vores skattebetalte uddannelse også lige stak ham 25.000 til at købe Balmain design for i HM forleden .... det er den slags folk der har så rigeligt at jeg mener det kunne bidrage med mere ... og jo der er flere af dem end man lige tror .... om det skulle betale 1000-2000-3000 mere i skat om måneden, de ville end ikke opdage det ... men det kunne betyde meget for mange andre, på vores skoler, sygehuse, forskning som nu skæres ned ....

    Det er imo i mange år lykkedes diverse politikkere, Dansk arbejdsgiverforening, banker og andre på den side af samfundet at overbevise os om at de rige har det så hårdt, at tager vi lidt af deres penge så skaber de ingen arbejdspladser , eller de rejser væk, tager alt med ... det er varm luft, der er så mange andre parametre der i DK er gode at de der er værd at have her bliver, nogle der har prøvet at flytte kommer tilbage, selv arbejdspladser er også i ved at komme tilbage .... at give de rige og erhvervslivet konstante lettelse skaber ikke job, det gør derimod efterspørgsel, og den får man bedst og nemmeste ved at understøtte købekraften der hvor der er uopfyldte (latente) behov , for dagligdagsting det skaber jobs i DK ...

    hele området omkring syge, aktivering osv... der er vi ikke uenige ..


  • #16   12. nov 2015 Jeg taler altså ikke for lettelser for "de rige" -jeg taler om ikke at lægge yderligere skatter over på dem.
    Jeg mener bestemt man skal betale mere når man tjener mere... og det er jo osse sådan det danske skattesystem fungerer.

    Jeg tror blot på at vi kunne få penge til rigtig meget mere velfærd osv OGSÅ til de svageste i samfundet, ved slet og ret at det offentlige stopper med at opføre sig som idioter når der skal bruges penge til alt fra byggerier til reformer.

    Det er ikke et spørgsmål om at jeg vil spare yderligere på de svagtstilledes bekostning, for det vil jeg ikke. Jeg mener blot at pengene kan findes på andre måder end ved lige at smide yderligere skat over på "de rige".

    Og du har da helt ret, der ER folk der har så mange penge at de kan bruge dem på måder der for mig virker mildest talt tåbeligt... Men det er deres penge, de har selv tjent dem, så hvorfor skal vi andre have så ondt i røven over hvordan de vælger at bruge dem?


  • #17   12. nov 2015 der er det så jeg oftere tænker at de kriterier der har gjort at de selv har tjent de penge nogle gange er kriterier der er skabt af diverse økonomiske beslutninger der netop har forkælet denne klasse på baggrund af andre ... så jeg synes så det er helt fair de betaler lidt mere tilbage nu hvor der ellers skal skæres på vigtige områder ...og så skabes en del penge i den ende af samfundet altså og så af spekulationer, lovlige som mindre lovlige ... tekniske fiflerier osv .... ting der i den sidste ende mindsker deres bidrag til samfundet ....

Kommentér på:
Ny premiereminister i Canada

Annonce