{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
753 visninger | Oprettet:

Glæde? {{forumTopicSubject}}

I et langvarigt forsøg på at omvende min hjerne med kognitiv terapi (hvilket jo egentlig går meget godt efterhånden, selvom jeg stadig har mine nedture og kampe :))...så er jeg begyndt at tænke meget over hvad fanden glæde egentlig er? Og om der findes forskellige stadier af glæde?

Jeg har det i dag meget bedre end jeg nogensinde kan huske jeg har haft før.. Men er efterhånden begyndt at føle at mit humør ligger på samme niveau næsten konstant... Hvilket har fået tankerne igang om dette emne. For gade vide om jeg overhovedet er glad, eller det er noget jeg bilder mig selv ind? Jeg har læst psykologi, og bla haft om behandling af bla depression og angst, som jeg kæmper med.. og jeg ved derfor også, at det er ganske normalt at have det på den måde.. smiley

Men hvad fanden er glæde egentlig? Kan man være rigtig glad, hvis ikke man lader sig selv være ked af det engang imellem, i frygt for at falde i hullet igen? Og hvad med niveauerne af glæde?

Det er nok ikke helt simpelt at svarer på, fordi glæde jo er en følelse..og måske folk oplever den forskelligt?.. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Glæde?
  • #1   15. jul 2016 Måske du bare har fundet en indre balance og dermed har fået mere ro inden i smiley
    Og derfor føles det som om, at dit humør ligger på samme niveau hele tiden smiley
    Men gør det nu også det eller mon ikke du via de redskaber du har tillært dig formår netop, at holde denne her form for balance inden i smiley

Jeg tror på, at man skal hilse sine ked af det hed følelser velkommen fuldstændig, som alle de andre følelser vi nu en gang har smiley
    Følelser er, som børn og tager vi os ikke af dem trives de ikke. Alle følelser har brug for en hånd, at holde i smiley Og kærlighed og omsorg smiley
    Og lige præcis med ked af det hed, sker der ofte det, at hvis den følelse bliver taget sig af så forvandler den sig til noget der er mere rart, at føle smiley

Jeg tror på, at der findes mange niveauer af alle følelser man kan være meget ked og man kan være meget glad og ja så kan man have en lang periode hvor der ikke er de helt store udsving smiley

Og sådan tror jeg livet er og det er det der gør, at vi kan mærke, at vi lever smiley

• #2   15. jul 2016 Hvad er glæde, uden sorg ?

Livet er én lang rutschebanetur, med op og nedture, og jeg tror at det er vigtigt både at dyrke sorg og glæde (give sig selv plads til begge dele).
    Men jeg tror også at det er enormt vigtigt at "øve sig i" at glæde sig over de små ting i livet, og prøve på at fokusere på de positive oplevelser i livet.

PS. Flot at du kæmper for at få det bedre, og stor respekt for at tale åbent om det smiley

• #4   16. jul 2016 Jeg er sikker på der er mange niveauer af diverse følelser, det oplever jeg da i hvert fald selv smiley Nu har jeg også bl.a. Borderline, og "vores" følelser er lige x RIGTIG mange/meget i forhold til normalt fungerende mennesker smiley Det gælder både glæde/lykke, vrede, sorg/depressiv, angst osv...
    Men man kan via kognitiv terapi lære at styre sine impulser - altså hvordan man reagerer på disse følelser. Og dét skulle gerne munde ud i en mere stabil oplevelse ud af til (jeg tror ikke på at de indre følelser kan blive stabile).

• #5   16. jul 2016 Uh jeg følger med.
    Kan relatere så meget! Går hverdag, med den samme, lidt tomme følelse..
    Føler mig ikke glad, men heller ikke ked af det... Bare... Ja. Det er svært at beskrive!
    Så jeg stiller mig tit samme spørgsmål!

• #6   16. jul 2016 Jeg er helt sikkert meget mere i balance med mig selv i dag. Jeg er blevet glad for mig selv (hvilket jeg slet ikke var før), jeg er blevet ekstremt god til at nyde mit eget selskab. Før var jeg meget afhængig af, at være sammen med nogle hver dag, ellers fik jeg det skidt. Jeg kender mig selv rigtig godt, og ved hvad jeg skal gøre hvornår osv for at undgå angst og dårlige tanker smiley

Men jeg får det stadig meget skidt hvert halve år (er meget påvirket af årstider), og efter den sidste omgang er det bare som om jeg er blevet meget mere tom i mine følelser. Men har også haft langt mindre overskud.. Jeg smiler stadig meget, og har pr automatik positive tanker. Men det er bare som om der er et eller andet der er forsvundet, som er virkelig svært at sætte ord på.

Derfor kunne det jo være rart med et glædes begreb smiley Men det er jo helt sikkert også svært, at forklare hvad glæde egentlig er smiley

Er enig i at det helt sikkert ikke er sundt, at tænke for meget over det hele tiden. Men man bliver som du også siger, meget opmærksom på alle de små ting man føler eller ikke føler. Fordi det jo lige netop er en del af terapi, at være opmærksom på disse ting smiley

Glæde er jo helt klart ingenting uden sorg.. Og jeg forsøger jo nok lidt at gemme den væk lige nu. Ikke fordi jeg ikke snakker om tingene, for det gør jeg. Men forsøger nok at gemme følelsen væk, i et forsøg på at være stærkere.. smiley

• #7   16. jul 2016 Jeg går forresten ikke til psykolog mere. Og er faktisk først efter mit forløb hos hende (stoppede for to år siden), at jeg havde overskud til virkelig at arbejde med mig selv smiley

Jeg har dog en livsmentor, som hjælper og snakker med mig smiley

• #9   19. jul 2016 Jeg synes nu det var et rigtig godt svar Anine smiley

• #11   20. jul 2016 I er simpelthen fantastiske! smiley

Tror jeg er nået frem til hvad jeg skal gøre, for også at komme igennem den her trælse udfordring. Må jo nok lade mig selv mærke efter, og acceptere mine følelser. I stedet for at smide alle følelser, som ikke minder om glæde væk. For så kan man ikke være tilstede i sig selv, og det der er føles tomt eller kunstigt. Og det er nok mit problem! smiley

Jeg ved heldigvis hvad der gør mig glad, og hvor jeg gerne vil hen med mit liv. Så jeg må jo bare dyrke alle de her ting, for det har jeg efterhånden fundet ud af er den nemmeste vej til glæde smiley

• #12   20. jul 2016 Jeg har ikke læst hele tråden, men for mig er glæde en meget forskellig ting.
    Man kan godt være generelt glad, men det er for mig nok mere tilfreds og en ro i sindet, og ikke sådan at man går og er vildt glad hele tiden.
    Glæde er for mig en følelse som man ikke skal mærke efter for at finde, så er det ikke en rigtig glæde (husk det kun er min oplevelse, andre kan opleve noget andet) glæde er for mig spontant, og det kommer lige pludselig, det kan være en kort glæde, eller noget der er der længe, som sagt kan den godt være generel, men så er vi ovre i en anden slags glæde. smiley

Jeg kan huske da min depression var værst, der vidste jeg ikke hvad glæde var, jeg havde en følelse, hvis man kan kalde den det, og det var tom, jeg følte ingenting, og hvis jeg endelig følte noget, var det frygt eller ulykkelig (ked af det er ikke i nærheden af en stærk nok følelse til at beskrive det)..
    En dag slæbte min mor mig med hen til min søster og mine nevøer til aftensmad, og jeg sad som altid bare og hang lidt, lidt som en tom skal, for jeg var ikke til stede psykisk. Lige indtil en af mine nevøer sagde noget sjovt, som af en eller anden grund vækkede noget indeni mig, og jeg begyndte at grine, og følelsen af glæde var så overvældende, fordi jeg havde glemt hvordan det føltes, at jeg satte mig til at græde over det, fordi jeg slet ikke kunne håndtere den lille spontane glæde, og jeg mener ikke græde af glæde, men sådan for alvor græde smiley

Man kan selvfølgelig godt gøre ting for at blive glad, men jeg oplever faktisk oftest den største glæde når det er spontant, og den bare kommer af sig selv smiley
    Man må gerne arbejde for glæde og lykke, men man skal også kunne give slip, man kan ikke fremtvinge følelsen. smiley

P.S. Du kommer ikke videre hvis du benægter dine følelser. Omfavn dem selvom de gør ondt, men lad dem ikke overtage, lad glæden overvinde, men lad dig selv føle hvad du føler. Stort kram til dig smiley

Kommentér på:
Glæde?

Annonce