{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.329 visninger | Oprettet:

Ikke så godt dansktalende hjemmehjælper {{forumTopicSubject}}

Jeg er simpelthen i syv sind og må lige høre, hvordan I ville agere:

Min 93-årige mor har hjemmehjælp til diverse - bl.a. medicinindtag.
Forleden var jeg der, da en kvinde af tyrkisk oprindelse kom og skulle gøre et eller andet:

Hjemmehjælper: Jar se om du få medicin nu - ja.
Min mor ( udtryk): Du hedder Maj, ikke?
Hjemmehjælper: Jar jar - Maj.
Min mor: Er det ikke godt husket af mig?
Hjemmehjælper: Jar jar. Jeg godt huske daj.

- Og så snakkede hun videre om medicinen, men endte med at gå uden at give min mor noget, for astmamedicinen VAR givet, og det andet var hun i tvivl om - tror jeg nok, for jeg fattede ærlig talt ikke, hvad hun sagde, og jeg har hverken styr på, hvilken medicin min mor får, eller hvornår hun skal have den.

Jeg synes, det er uhensigtsmæssigt med hjemmehjælpere, der ikke forstår, hvad de ældre siger - og som de ældre ikke forstår. Men jeg er jo glad for, at der er mennesker, der gider tage sig AF vores gamle.

Ville I handle på sådan en omgang sprogforvirring - eller bare håbe det bedste?

Kommentarer på:  Ikke så godt dansktalende hjemmehjælper
  • #1   9. jun Uanset hvad, så ville jeg ALTID reagere, hvis jeg var bekymret for om mine nærmeste ikke fik det de havde brug for. Hvis din mor har brug for en hjemmehjælper hvor, de kan forstå hinanden, så ville jeg reagere.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 1.183
    #2   9. jun jeg ville gå dirkte til ledelsen og klage.

det handler for mig om at de ældre skal være forståede og kunne skabe dialog med det personale de omgåes, så der ikke skabes forvirring på nogen måde..

min kæreste var i mandags på sygehuset med en af beboerne fra hans beboere fta jobbet. det var en samtale omkring nogle scanningsbilleder af beboerens hjerne.. lægen kunne ikke snakne dansk, så da debkørte hjem vidste de hverken mere eller mindre end da de kom.

• #3   9. jun Er hun sikker på det VAR en hjemmehjælper?

• #4   9. jun Ja, Frk. Jensen

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 122 Hunde: 3 Emner: 12 Svar: 4.273
    #5   9. jun jaj ikke fister Day bro ??
    det er uhensigtsmæssigt

• #6   9. jun selvfølgelig skal en hjemmehjælper og den gamle kunne forstå hinanden. Desuden virker det utrygt at hun kører igen uden at der er styr på medicinen. Er hun i tvivl om noget mht. Medicin, skal hun ringe til en sygeplejerske som kan hjælpe med at få styr på det.

• #7   9. jun Jeg ville helt sikkert klage til ledelsen. Jeg arbejder selv i hjemmeplejen, og det er ret uhensigtsmæssigt at hun tilsyneladende ikke forstår de ældre eller sine arbejds opgaver.

• #8   9. jun Jeg ville tage kontakt til ledelsen og gøre dem opmærksom på problemet.

• #9   9. jun Hmmmmm. Jeg vil ikke klage, men jeg vil tage en snak med hjemmeplejen om det uhensigtsmæssige i, at hjemmeplejeren og den ældre ikke forstår hinanden.

• #10   9. jun Jeg ringede i øvrigt til hjemmeplejekontoret i dag for at fortælle, at min mor ikke er hjemme nogle timer i morgen. Dette for at de ikke skal køre forgæves til hende.
    Jeg fik fat i en kvinde a la Maj. Hun forstod ikke mig, og jeg forstod ikke hende. Æv.

Hvis vi nu tænker lidt generelt, skal ikke (godt) dansktalende så ikke være hjemmehjælpere - eller kun være det hos ældre, der taler samme sprog som dem?
    Hvis ja: Hvad hvis der simpelthen ikke er NOK dansktalende hjemmehjælpere?

• #11   9. jun Der kører mange rundt som taler dårligt dansk. Jeg synes det er synd for de gamle som får besøg af en de ikke forstår. Men det er nok som du siger, svært st få folk nok.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 5 Emner: 24 Svar: 2.512
    #12   9. jun Så må de på et intensivt dansk-kursus. Og så bør det efter min mening være mere attraktivt og prestigefyldt at tage sig at de ældre i samfundet, således at flere uddanner sig indenfor det fag.

Det handler jo ikke om at din mor kan hygge-snakke med hjemmehjælperen (selvom det også ville være rart), det handler om at hun måske ikke får korrekt medicin og at I ikke kan videregive vigtige beskeder. Det SKAL der reageres på.

• #13   9. jun Det der bekymrer mig mest, er nok det med medicinen. Kunne du ikke få hjemmeplejen til at lave en seddel med, hvilken medicin din mor skal have og hvornår?
    Har selv en mand, der får en del medicin. Jeg har købt medicinæsker i Tiger, og laver til 1-2 uger på een gang. På den måde er det nemmere at overskue.

Det er selvfølgelig et problem, at de ikke kan tale sammen, men det ville ikke bekymre mig så meget, hvis din mor fik den hjælp, hun har brug for.

Jeg ville helt sikkert tage en stille og rolig snak med hjemmeplejen.

• #14   9. jun Er der ikke regler om den slags i DK? I Tyskland skal de udenlandske studerende have B2 i tysk bare for at få lov til at studere musik jeg mener at studerer man noget udi pædagogik eller hjemmepleje hernede, så skal sprog niveauet være endnu højere.

• #15   9. jun Det er også hovedsageligt det med medicinen, der bekymrer mig. Hjemmehjælperen spurgte mig, om jeg vidste, hvad min mor skulle have, og om hun havde fået det. Jeg vidste det ikke.
    Hjemmehjælperen ledte efter en bog, der burde være i huset - fx med oplysninger om, hvad min mor skal have af medicin. Hun fandt ikke bogen. Jeg gjorde heller ikke. Siden har jeg fundet ud af, hvor den er, men ROD altså. Den skal sgu da ikke gemmes væk.

Problemet er (også), at min mor er så konfus og glemsom.

Isabelle: Har du taget din astmamedicin i dag?
    Mor: Nej!
    Isabelle: OK, så får du den lige.
    Mor: OK. Der sker nok heller ikke noget ved at tage den to gange.
    Isabelle: HAR du taget den?
    Mor: Ja ja. Det har jeg da.

For h.......... altså. Indimellem får jeg lyst til at grine fuldstændig hysterisk

• #16   9. jun Isabelle - Okay, jeg ved bare der HAR været udlændinge der gik rundt og sagde de var hjemmehjælpere og stjal fra de ældre

• #17   9. jun Med den mangel der er på hjemmehjælpere så tror jeg ærligt talt jeg ville tænke det er bedre end ingenting...

• #18   9. jun Jeg står selv med min gamle mor som skal i beskyttet bolig og derfor modtage noget hjemmehjælp af en art,jeg er ved at finde de ud af noget med privat hjemmehjælp,ved dog ikke så meget om det endnu,da det er meget nyt her

Jeg har arbejdet som sosu assistent i kommunen og det var allerede for 10~15 år siden et problem at hjemmehjælpen og borgeren ikke kunne forstå hinanden
    Dem jeg skulle "oplære " ( hovedsageligt filippinske damer ) ja de røg altså på et dansk kursus
    Det er synd for begge parter når forståelsen går fløjten og farligt iht medicin

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#19   9. jun Tror såmænd at de ikke mangler sans for omsorg

• #20   9. jun "Med den mangel der er på hjemmehjælpere så tror jeg ærligt talt jeg ville tænke det er bedre end ingenting..."

Jeg TÆNKER jo også sådan, Obster - og jeg tror bestemt heller ikke, at de mangler sans for omsorg, John. Det er bare lidt utrygt, når der ikke er styr på medicinen - og det er utrygt for min mor, at hun ikke forstår, hvad hjemmehjælperen siger og omvendt.

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#21   9. jun Min mor valgte at betale for private hjælpere
    manglende så heller ikke moneter

• #22   9. jun En sosu hjælper må slet ikke udlevere medicin uden først at tjekke på det medicinskema der enten ligger på papir i hjemmet, eller elektronisk på hendes tlf. At antallet af piller i æsken stemmer overens med det på medicinskemaet.

• #23   9. jun Det er trist, hvis de ældre selv skal være nødt til at betale for at få ordentlig hjælp, synes jeg. Min mor har så heller ikke råd til det, men det er en anden historie.

• #24   9. jun Har selv haft hjemmeplejen tæt inde på livet i 3,5år op til 3-4 gange dagligt med formål som: Rengøring, medicin, mad/drikke, tjekke min generelle tilstand, bad..

Det der har været mest optimalt for mig var at bede om at det primært var de samme personer der kom hos mig - hvilket faktisk lykkedes ret godt.. der var en del at vælge mellem pga det nok ikke er helt nemt men det var ret sjældent at det var nogen jeg ikke kendte, det var meget betryggende og lettede det hele meget for alle..

Måske kunne du spørge om der var mulighed for at det kunne primært blive samme en-to håndfulde personer der kom hos hende som så kender rutinen og måske også letter hendes forvirring lidt? (ja forstår godt hun generelt er forvirret i en vis grad)

Derudover ville jeg klart sætte primær fokus på at hun ikke fik sin medicin også samtidig nævne at det gør det ret kompliceret når man ikke forstår hinanden oveni..

• #25   9. jun I min kommune må denne bog ( døgnrytmeplan) ikke længere være i borgernes hjem. Der har vi iPads og det er det eneste værktøj vi har til at se hvad borgeren får af medicin ovs, hvilket fungere.
    Jeg synes egentlig også det er ret bekymrende at hun spørg dig, om du ved det. Øh hvis ikke hun kan se det selv, så det op ad bakke.

• #26   9. jun Jeg mener at min rengøringsdame, som jeg har fået tilkendt er noget hjemmehjælp.

Vi sagde det er VIGTIGT det er den samme der kommer..

Der har været vikar 2 gange, og begge gange havde hun sagt det først.

min rengøringsdame er så MEGET forsigtig og nærmest helt undskyldende

Hun er dog dansk, og jeg tror hvis det havde været en jeg ikke forstod (selvom vi ikke skal føre lange samtaler), så ville jeg bede min bostøtte om at hjælpe med at få en anden..

At kunne forstå hjælpen i sit hjem er SÅ vigtigt for trygheden.

• #27   9. jun Hmm er det ikke lidt racistisk dette indlæg ??? Selvfølgelig skal alle med anden etnisk baggrund da have et job og når man ikke kan få en uddannelse pga sprogbarriere, så kan man da altid gøre rent og passe de gamle som familien ikke selv gider tage sig af.

Nu hvor vi har læge mangel så kan vi jo også ligeså godt drage fordel af dem, der kommer her til landet, at de ikke kan gøre sig forståeligt på dansk eller endsige tale det, skal vi ikke bekymre os om.

Ovennævnte ment ironisk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Min far døde på hospitalet i stedet for herhjemme udelukkende pga en læge med anden etnisk baggrund, der ikke forstod og ej talte dansk

Jeg er sosu-hjælper og har haft kollegaer i det offentlige, hvor jeg har stået lige så uforstående overfor en kollega med anden etnisk baggrund som borgerne Det koster i sundhed og giver enormt meget utryghed. De steder hvor jeg har været, har ledelsen ikke ment det var et problem

DANSK skal beherskes i skrift og tale, før man skal have lov at arbejde med mennesker, uanset hvor gode uddannelser, faglige kompetancer o.s.v. man er i besiddelse af.

Havde det været en af mine forældre, havde jeg indgivet en klage over de manglende sprog kompetancer. Pårørende kommer ofte længst med deres bekymringer og klager, end svage borgere eller medarbejderne gør.

• #28   9. jun "DANSK skal beherskes i skrift og tale, før man skal have lov at arbejde med mennesker, uanset hvor gode uddannelser, faglige kompetancer o.s.v. man er i besiddelse af."

Jeg er hamrende enig - men hvis der ikke ER dansktalende hjemmehjælpere nok?

• #29   9. jun har ikke læst alle indlæg, MEN ja du kender min historie med min mor og kan kun desværre sige at dansktalende hjælpere eller ej så er det min erfaring at man som pårørende /nærmeste til en syg og ældre er nødt til at være inde i hvilken medicin og pleje de er afhængige af, der sker SÅ mange fejl og svigt, ikke kun med medicin men også med diverse aftaler .... og stakkels de der ingen har !!

Sprog problemerne er imo reelle problemer, men hvordan de løses ved jeg ikke for jeg er ikke i tvivl om at der ikke er nok rent dansksprogede der søger ind på de uddannelser, tror en del gerne vil, men en ting er at lønnen ikke er attraktiv, men endnu værre er at status i de jobs, helt ufortjent, er så lav og den evige talen ned til offentlige ansatte og de evige besparelser gør at en del af de der gerne vil være i den sektor med mennesker, og som kan klare sig bedre på det sproglige og ofte dermed også uddannelsesmæssige plan, de søger andre uddannelser ...

Er der en privat udbyder af hjemmepleje i din mors område, så har hun ret til at vælge den, mener jeg også uden det koster ... jeg tror så ikke det løser problemet ...

Uanset bør man til stadighed rejse problematikken, kun på den måde får man fokus på problemet og måske dermed større krav til sprogkyndighed hos de der ansættes ...

• #30   9. jun De dansktalende er der ! Men de etniske danske er mere "besværlige".

Og udfordringen er jo ikke større end, at hjælpe de anden etniske danske med at LÆRE at beherske dansk sprog i skrift og tale.

• #31   9. jun Jeg har ikke læst hele tråden, så beklager hvis det allerede et nævnt, men jeg arbejder bl.a. med rekruttering på sosu-området, og det er noget nær umuligt at skaffe uddannet personale pt. Man er desperat mange steder i landet. Da uddannelsen har ændret sammensætning og lønnen ikke ligefrem er at juble over, så uddannes der slet ikke nok mennesker som SSH og SSA til at mætte behovet. Så man må desværre tage hvad man kan få, selvom det er forfærdeligt.

• #32   9. jun Selvfølgelig skal hun som hjemmehjælper kunne gøre sig forståelig over for den borger hun besøger - det gælder alle uanset hvad sprogbarrieren kommer af.

Så jeg ville uden tvivl også tage det op, ikke nødvendigvis indsende en formel klage, men tage en snak med hjemmeplejen. At der er mangel på personale betyder jo ikke, at man skal acceptere fejl og mangler - og det er ret alvorligt, hvis der er så ringe styr på medicinhåndteringen, som du beskriver. Det skal indberettes under alle omstændigheder.

• #33   9. jun Nu er jeg selv hjemmehjælper.
    Selvfølgelig skal der være en klar forståelse og kommunikation mellem hjælper og borger.
    Jeg ville ikke "klage" men evt snakke med lederen til stedet og forklare din oplevelse.
    Ang medicin hvis hjælperen ikke har styr på det, så burde hun nok havde kontaktet en SSA, så der ingen tvivl var og ingen bekymrede
    Det er en meget vigtig del af arbejdet som hjælper. Forståelse/ kommunikation og faglig viden
    Håber alt vel.

• #34   9. jun Nu sidder jeg i et lægehus og bliver ganske ofte ringet op af div. hjælpere jeg næsten ikke kan forstå Hver gang tænker jeg på den stakkels borger de ringer om... hvis jeg ikke kan forstå dem, hvad så med fru Hansen, som måske er både halvdøv og halvblind Bliver sgu så ked af det på de ældres vegne
    Desuden er jeg ret nervøs for, at overhøre vigtige informationer.
    Synes det er helt i orden at ansætte dem, men de må simpelthen gennem et massivt dansk kursus m.v.

• #35   9. jun Det er da nærmest pest eller kolera om man skal på plejehjem eller have hjemmepleje efterhånden
    Jeg vill helt sikkert også påtale det! Var det "bare" rengøring eller dem der kom med mad er det noget andet, men når det drejer sig om medicin skal der ikke gerne være misforståelser. Når det er sagt så er det jo slet ikke din og din mors ansvar at kunne gøre rede for medicinen, det var gerne det DE skulle ha styr på jo..

Dansktalende eller ej så er det da super uetisk at man kan gå på arbejde med en god mavefornemmelse og sove godt om natten, velvidende at de halve af ens patienter ikke har fattet hvad man siger

• #36   9. jun Ikke just noget sjov situation at stå i. Blot må man huske at adressere utilfredsheden til rette sted, nemlig vores politikere og dermed os selv. Den stakkels pige med alt for dårlige danskkundskaber gør formentligt sit bedste og er sikkert også frustreret over den manglende oplæring. Men landet fattes (også) personale i plejesektoren, så der er ikke tid og råd til at gøre et ordentligt stykke arbejde. Dette gælder både oplæringen af personalet og derefter den af samme personale givne service. Alt i mens samme ubrugelige politikere (som vi altså selv stemte ind) har medvirket til at milliarder og atter milliarder sendtes i skattely

• #37   9. jun Dem der vælger at være sosu-hjælper eller sosu-assistent, gør det bestemt hverken for løn eller karriere !

Det er elendige arbejdsforhold, samt dårlig ledelse, der gør folk flygter fra faget..........

En god løn, kan i længden ikke opveje ovennævnte.

• Lady Pink
    Lady Pink Tilmeldt:
    jul 2011

Følger: 14 Emner: 58 Svar: 280
    #38   10. jun Der kan skrives tykke bøger om elendig service i hjemmeplejen efterhånden ..
    jeg arbejder der selv på 20 år.. kommunerne skal spare penge, og det er desværre personale de vælger at skære ned på .. der hvor jeg arbejder findes der ikke faste afløsere mere
    Så ved sygedom / ferie eller fridage , har man ikke noget fast personale, og må bruge vikarbureau , og så kommer der oftes personale der ikke taler ret godt dansk ..

Så klag endelig til kommunen.. det er de pårørende der skal brokke sig

Det hjælper ikke os ansatte gør det ..for kan man ikke lide lugten i bageriet, kan man bare fise af

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#39   10. jun Det er desværre ikke et emne der er stemmer i.

• #40   10. jun Jeg vil bestemt ikke klage, men tage en snak med en eller anden om sagen.
    I øvrigt tror jeg, at hjemmehjælperen vil gøre sit til at slippe for at komme hos min mor igen. Hun risikerer at jeg er der, hvilket KAN indebære, at der også er hunde. Den stakkels kvinde fik et chok, da hun lukkede sig ind og blev mødt af en Fie, der kæftede op
    Jeg skyndte mig selvfølgelig at lukke hundene væk, men helt tryg var hjemmehjælperen vist ikke. Man må håbe, hun ikke skal hjælpe ældre, der selv har hund.

• #41   10. jun For h.... altså
    Jeg kommer ned til min mor for at hente hende, da der skal være fremvisning af hendes hus, der er til salg.
    Min mor har det hamrende dårligt - kan ikke få vejret. Jeg kan se på doseringsæsken, at hun ikke har fået morgenmedicin, og jeg ved så ikke, om hun har fået astmamedicinen heller. Selv kan hun ikke huske, om hun har fået det, men mener ikke, at der har været en hjemmehjælper til morgen.
    Jeg kontakter hjemmehjælpkontoret - og får fat i én, der taler meget dårligt dansk. Hun ved ikke, om min mor har haft besøg til morgen, men vil ringe til "den dame der" ???
    Hun ringer til mig en halv times tid efter for at fortælle ........... et eller andet jeg ikke fattede et kuk af, men MÅSKE sagde hun, at der HAR været en dame hos min mor

Nu sover min mor totalt udmattet på min sofa

• #42   10. jun DET er da overhovedet ikke en holdbar situation ! Jeg ville banke i bordet, evt flytte til et privat hjemmehjælp ! De kører rigtig på at er de samme personer der kommer i hjemmet.

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 1.892
    #43   10. jun Hvad med plejehjem? Selvom det heller ikke er sjovt at bo der

• #44   10. jun Dét er simpelthen ikke okay!
    Det skal jo ikke gerne koste folk livet at de ikke forstår dansk

Mht plejehjem er det ingen garanti at de får den medicin de skal ha'.

• #45   10. jun Det er vel ledelsens ansvar

Ja det er Svärt. På den ene side skal fremmede kvinder arbejde og bidrage og på den anden side helst ikke i det og det job. Jeg mener det er et ansvar for en ledelse at Sørge for at den man ansätter kan varetage jobbet. Ellers må hun jo sendes på et intensivt kursus i dansk

Min mor har en dansk hjälper. Jeg synes ikk det er meget bedre med tid og medicin osv. De roder rundt.. Måske pga pres er indtrykket

Håber du finder en løsning for din mor. Det lyder slemt

• Nicolai
    Nicolai Tilmeldt:
    apr 2014

Emner: 10 Svar: 89
    #46   10. jun Har du prøvet en dialog med dem engelsk?

Det er selvfølgelig ikke holdbart for en dansk dame på 93 at skulle snakke engelsk, men i situationer hvor der opstår tvivl om fx medicin, og du er til stede, kunne du måske slå over i engelsk?

Det kunne være, de var dygtige til engelsk, men måske har fået at vide fra arbejdsgiver at der skal snakkes dansk (aner intet om reglerne, det var bare en tanke).

Håber det løser sig. Jeg havde også taget affære som du har gjort

• #47   10. jun For hulen hvor er det ringe ... men kan desværre kun sige se mit indlæg #29 ... du vil nok desværre i den kommende tid, og ja nok i al den tid du har din mor endnu komme til at opleve at de offentlige ydelser hun er afhængig af ikke er særligt velfungerende ... jeg kan kun sige at jeg stort set kun har mødt søde mennesker der alle ville det bedste, men det fungerer ikke ....
    Da min svigerinde blev indlagt og døde i 2012, flere fejl på hospitalet..
    Da min bror var hhv. indlagt og hjemme i 2015 og døde, fejl på hospital, fejl i hjemmeplejen...
    Da min mor var syg og kom på plejehjem og døde i 2016, fejl i hjemmeplejen, og nogle få på plejehjemmet, nu var hun der så ikke så længe..

Da jeg selv var en tur på hospitalet nu er ... Alle situationer efterlader et indtryk af at de er nødvendigt at man selv er ved sine fulde fem, eller har pårørende der er inde over og har styr på tingene ...

Hører de samme fortællinger fra venner og bekendte

Jeg synes det er skræmmende ...

• #48   10. jun Ja fejl laves der desværre mange af på sygehusene.. Sys dog mit indtryk af hjemmeplejen har været ret godt når man tænker på hvad de har at gøre med!!!

• #49   10. jun @ Pernille .. det er bestemt ikke et angreb på hjemmeplejen, og slet ikke den enkelte person, hverken på kontorene eller dem der er ude ved borgerne ... det er bare en konstatering, desværre ...ved ikke om systemet er for stort, men der er for mange led hvor kommunikation kan gå galt, og hvis der så også er sprogproblemer, samt hvad vi også alle har hørt, en stor mængde afløsere der bruges og hvor det nok er endnu sværere at få de rette informationer ud ... og ja så er det jo ældre, syge sårbare der er brugere, så selv et lille svigt, en lille fejl kan få en stor betydning ...

• #50   10. jun Jeg har personligt bare kun oplevet MEGET få fejl ved hjemmeplejen og derimod mange alvorlige fejl på sygehuset... Men det er også meget forskelligt fra kommune til kommune hvor godt det fungerer med hjemmeplejen..

• #51   10. jun Sygehus.... Som da vi fik et kejsersnit... Efter en lang kamp med en läge der direkte sagde at det jo var dyrene end at føde normalt....

Vi havde en god jordemoder....heldigvis

Men systemet er sygt. Ikke menneskene men systemet. Enig Hanne

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#52   10. jun Ikke perfekt meeeen sammenlignet med andre lande dog ok eller?

• #53   10. jun John, andre lande har heller ikke vores skattetryk, så vi burde kunne forvente mere.

Isabelle, jeg håber I finder en holdbar løsning, som fungerer for både din mor og jer som familie. Det må være helt enormt frustrerende.

• #54   10. jun Vi skal ikke sammenligne os med andre lande i den her sag. Vi skal sammenligne med os selv. Hvad vi kunne, før Fogh fik våde drømme om minimalstaten (og muligvis polske mænd).

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#55   10. jun Som jeg har skrevet før.
    Emnet som denne tråd handler om har kun politikernes bevågenhed hvert 4 år.

Og vil stadig mene hvis vi ser bort fra ældreforsorgen, så bor vi i et misundelsesværdigt land.
    Jeg vil forbeholde mig retten til overordnet at være tilfreds.

• #56   10. jun Så når ens kære dør pga fejlmedicinering skal vi bare trøste os med at nogle har det værre?

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#57   10. jun Caroline nej.
    Der er sociale uligheder i det danske sundhedssystem, og der ser jeg problemet.

De ressourcesvage er per definition særlig udsatte med hensyn til at overkomme de problemer, som skabes af forkerte patientforløb, som selvfølgelig kan være fejl og utilsigtede hændelser.

Min pointe er at politikerne er pi... ligeglade da deres mor formentlig ikke oplever problemerne.

• #58   11. jun Åh, hvor må det bare være frustrerende Isabelle. Jeg er SÅ enig i, at folk der arbejder i sundhedssektoren simpelthen skal blive bedre til dansk. Misforståelser på det her område duer ikke, det kan resultere i unødvendige dødsfald
    Jeg bøvler selv af og til, med en udenlandsk lægesekretær, i mit lægehus, som er ekstremt svær at forstå Det er bare ikke optimalt.

Ekstra danskkurser burde tildeles noget mere !

• #59   11. jun ja det kan resultere i dødsfald, men synes det er lige så slemt at det kan resultere i at brugeren, som oftest er ældre, syg eller begge dele, grundet fejlmedicinering oplever en dårlig hverdag/livskvalitet ... og derudover hvis de ellers er nogenlunde friske i hovedet, så når de også at opleve en frustration og afmagt, et svigt på deres gamle dage, hvor specielt de der er ældre i dag har haft en mega tillid til læger og off. behandlere, ansatte i sundhedsvæsenet, og så står de der og har brug for dem og kan slet ikke forstå det svigter ... det oplevede min mor i hvert fald...

• #60   11. jun Enig Hanne. Det resulterer også i en ringere hverdag for vores ældre, og det fortjener de bare ikke
    Der burde klart strammes op på det her område !
    Min arbejdsplads tilbyder danskkurser til nyansatte, som skal bestås, inden de uddannes. Tænker at man gør det samme, andre steder.
    Spørgsmålet er så bare, om man lukker folk ind “for tidligt”, eller om man skulle forlænge kurserne, så folk opnåede et højere sprogligt niveau, inden de kom ud på arbejdspladsen ?

Kommentér på:
Ikke så godt dansktalende hjemmehjælper