{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  dit navn
  • #1   4. aug Jeg er døbt Jensen.

Har haft Brodersen koblet på (Så Jensen var mellemnavnet)

Da min mor blev gift blev Brodersen ændret til Østerbye (Som udtales uden e'et)

Og så snart jeg kunne slettede jeg Østerbye og hedder nu det jeg er døbt

Jeg er hverken en Jens' Søn eller en Broder's Søn og har aldrig hverken boet eller arbejdet i Østerby

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

Følger: 23 Følgere: 119 Emner: 40 Svar: 2.348
    #2   4. aug Jeg har Amina som det mest specielle:)

• #3   4. aug For eksempel bliver det i flere rapporter mere end antydet, at børn med besynderlige navne som regel også har besynderlige forældre.
    Haha sjovt

• #4   4. aug mine initialerne er S.E.A. Så jeg tror mig skæbne er, at jeg drukner (guuud, min favorit bog hedder "Vi, De Druknede", ej nu bliver det for creepy) har nu altid godt kunne lide at hedde sea, det er så friskt

• Indica J
    Indica J Online Tilmeldt:
    nov 2017

Følger: 4 Følgere: 204 Emner: 31 Svar: 1.029
    #5   4. aug Da jeg flyttede ind i Vanløse snakkede jeg med en overbo, hun undrede sig (som så mange andre) over mit navn så det fik vi os en snak om. Og jeg fortalte hende endda hvad jeg oprindeligt hed - det er meget sjældent det sker - hendes første reaktion på det gamle navn var "det passer jo overhovedet ikke til dig!"

Jeg er lykkelig for at jeg har skiftet navn (og nej, jeg har ikke været hos numerolog), der er slet ingen tvivl om at jeg som person har ændret mig, og at mit liv har ændret sig... begge til det bedre efter navneskiftet.

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#6   4. aug Jeg er opkaldt efter Helle Virkner fordi min far var lun på hende Hver gang jeg ser matador, griner jeg af det Min mor ville kalde mig.. Sussie! Tak Helle Virkner!

• #7   4. aug Må tilstå jeg ikke orker at læse hele artiklen, når den er sat sammen i én lang køre på den måde

Men det er da lidt sjovt.

Har altid godt kunne lide, at præsten derhjemme hed Gudmund - han var oprindeligt gartner, men blev så præst. Det er da utrolig passende, med det navn!

• #8   4. aug Når man hedder Sofia, så hedder man også Sofie. Måske jeg har en personlighedsspaltning det vil i hvertfald forklare hvorfor jeg (Sofia) altid er træt. Det er jo fordi, jeg er Sofie om natten!
    Gad vide om Sofie også har autisme???

• #9   4. aug Det dér kan jeg slet ikke relatere til. Mit navn passer ikke ind.. Er ikke sanger, som hende jeg er opkaldt efter eller skuespiller, som min navnesøster i Hollywood.

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#10   4. aug I Viborg er en bager der hedder doktor... Det griner jeg altid af

• #11   4. aug Jeg har interesseret mig for det med navnes betydning siden jeg var ganske lille, fordi jeg ret tidligt opdagede, at mine initialer udtales "kål" ... Jeg var ikke så tilfreds, vil jeg lige sige!
    Samtidig interesserede det mig, fordi jeg altid blev kaldt Kris i skolen. Kun de lærere og voksne, jeg var mindst glad for, insisterede på at kalde mig Kristine, og dem ignorerede jeg flabet som jeg var ... Dengang identificerede jeg mig slet ikke med Kristine, som var aaalt for tøset til mig ... Nu hedder jeg begge dele

Jeg tror på studierne ... når man heder Maria Elisa (klassekammerat) eller Kristine Helene (som jeg), så bliver man bemærket positivt. Hvorimod Jimmy og Lars Bo ret hurtigt havnede i hjælpekasse, som det hed dengang ...

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#12   4. aug Ja det er da sjovt at se de studier

men enig... savner lidt mellemrum i den artikel

• #13   4. aug Jeg har heller ikke løst hele artiklen, det orker jeg ikke lige på mobilen.

Men jeg hedder Solvej, og alle jeg kender siger altid at jeg er solpåvejen. Så det passer jo nok meget godt.

Mit mellemnavn er hedelund hvilket stammer fra min morfars barndomshjem, da det blev kaldt hedelund og min morfar derfor fik det som mellemnavn, og det har vi så arvet

Nielsen er fra min fars side, men er jo et meget normalt efternavn, så der er ikke noget sjovt af komme efter.

• Indica J
    nov 2017

#14   4. aug Jeg hed oprindeligt Juul Krongaard til mellem og efternavn, Juul fra min mor og Krongaard fra min far. Men jeg har aldrig brudt mig om Krongaard, og heller ikke min far - så nu hedder jeg Juul til efternavn.

Egentlig ville jeg gerne hedde noget helt andet, men de to navne jeg havde på tapetet til efternavn er ikke mulige. Så indtil jeg finder noget som jeg kan skifte til, eller gifter mig med en der har et lækkert efternavn, så hedder jeg altså Juul

• #15   4. aug Hmm, mine navne kan vist ikke rigtig bruges til noget, hverken det navn jeg blev dødt, eller det navne jeg har skriftet og giftet mig til .

Det skulle da lige være at jeg da har et iltert temperament til tider, så der passer mit latino mellemnavn måske egentlig meget godt

• #16   4. aug Gud, det minder mig om Lykke, som jeg gik i folkeskole med. Hun boede på Løkkevej, så hun var lidt af en sensation under navneopråb

Jeg hedder Kristine Helene Aaen Larsen, og jeg har altid været stolt af mine navne - med undtagelse af Helene. I børnehaven gik jeg hen til en lige på en mooncar og spurgte, hvad hun hed ... jeg stak hende en syngende lussing, fordi hun svarede Helene ... Vi blev senere fine venner
    I skolen hed jeg Kristine Larsen på papiret, og det syntes ikke passede ikke til mig. Jeg insisterede desuden kraftigt på, at de nævnte mit mellemnavn, Aaen, fordi jeg gerne ville forbindes med min far, som desværre døde, før jeg lærte ham at kende. Mellemnavnet og efternavnet var min eneste tilbageværende arv fra ham

• #17   4. aug Jeg har altid syntes mit navn var træls, og aldrig rigtig brudt mig om det. Jeg er døbt Rikke Simonsen, og det var da ligeud af landevejen, men jeg har aldrig været særlig vild med de der -Sen efternavne, men mit var trods alt i min optik i den gode ende ( undskyld alle jer med -Sen efternavne ) .

Nu har jeg så giftet mig til et anden -Sen navn, og egentlig et jeg bryder mig mindre om at Simonsen Men jeg ville bare gerne have det samme efternavn som min mand, og han nægtede at tage de muligheder der var på min side ( Simonsen eller Grauballe) . Af samme grund bruger jeg aldrig mit efternavn, kun i tilfælde hvor man skal oplyse fulde navn, eller bruger jeg bare mit fornavn og mellemnavn.

Før havde jeg et navn der var ligeud af landevejen, og som alle kunne stave. Nu har jeg et navn hvor jeg skal komme med kommentare til både fornavn, mellemnavn og efternavn, det passer måske meget godt til mig, jeg er sgu også lidt besværlig ind imellem

• #18   4. aug Jeg har heller aldrig brudt mig om -sen navne, og førhen fandt jeg mig også kun i Larsen, fordi det som sagt er arvet fra min far. Jeg så det lidt som en formildende omstændighed, at det altså er Aaen Larsen og ikke "bare" Larsen
    Som helt lille, da de andre piger begyndte at drømme om bryllup osv., bekendtgjorde jeg, at jeg aldrig ville giftes ... jeg var meget ked af, at skulle af med min fars navn ... heldigvis kunne min mor berolige mig med, at man jo selv bestemmer, om man vil skifte navn

Jeg synes i høj grad, der ligger identitet i ens navne, og nok især hvad man vælger at hedde ...

Og så har jeg også en meget fast mening om, hvordan folk er, når jeg har hørt deres navn ...

• #19   4. aug Jeg tror også at en af grundene til jeg altid har haft det svært ved Simonsen, var fordi det egentlig ikke er mit familienavn, det var det efternavn mine mostres far havde, som min mormor så i sin tid giftede sig til. Og da jeg så var 14, jamen der var jeg pludselig den eneste tilbage der hed Simonsen, fordi alla andre enten havde giftet sig til andet navn, eller bare skiftet det, så jeg har bare aldrig følt at det var mit efternavn.

Da jeg så skulle giftes vaklede jeg virkelig meget imellem at skifte til Grauballe som er mit familienavn, og så bare tage mandens mellemnavn, og så at tage manden mellem og efternavn. Jeg endte med det sidste, fordi det for mig føles mest rigtig at hede det samme når man er gift ( hvad andre gør har jeg ingen holdning til, det er følelsen om mit eget navn og ægteskab) .

Havde de ikke klokket i det dengang min mand blev døbt, jamen så havde vi valgt hans mellemnavn til efternavn, men det kan vi ikke da det er et beskyttet navn her i DK, og det står anført som fornavn på hans dåbsattest, jeg har jo så kunne tage det som mellemnavn, men kan aldrig lave det om til efternavn ( med mindre jeg får underskrift fra alle i landet med netop det efternavn )

Ved sgu ikke om den der lavede min mands dåbsattest var stiv eller noget, for man hedder sgu da ikke Martinez til fornavn

• #20   4. aug Jeg hedder noget så trivielt som petersen.

Wauw! Overvejde faktisk at skifte efternavn til svulst, og så tage telefonen med en meeeega tør stemme... mjjjaaaa... de taler med svulst.... Men det går nok ikke

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#21   4. aug Hahaha minion

Der var jo den legendariske Hans lange
    han boede i Lem

når han tog telefonen

hans lange, Lem

og det er en rigtig historie hahaha

• #22   4. aug Min mors børnelæge, han hed dr. Grumme

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#23   4. aug Hahaha nej altså gid jeg hed det hahaha

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#24   5. aug prøv min mands efternavn bagfra.....

asif

hahaha

• #25   5. aug Jeg vil lige side, at Aaen ikke var et ubetinget godt navn at hedde i gymnasiet ... når folk blev fulde, blev der højlydt sunget "Vi sejler op af åen" med meget seksuelle undertoner!

• #26   5. aug Lens eller del det op as-if

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#27   5. aug Hahaha åh altså

• #28   5. aug Jeg hedder Cynthia Esperanza Jensen som den eneste i Danmark. Det er da lidt sjovt Navnets betydning er dog knap så prangende. Et eller andet freaking bjerg i den græske mytologi der betød fred eller noget i den stil. Mellemnavn er min mors og mormors fornavn, som så betyder håb og ja Jensen er fra min far. Jeg har altid hadet at skulle stave mit navn, men i dag er det jo bare blevet normalt. Mange kalder mig dog bare Cindy ??

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#29   5. aug Det er da et flot navn hijack

• #30   5. aug Jeg blev døbt Isabelle Mandel Würtz - og ville, som barn, hundrede gange hellere have heddet Susanne Hansen, Marianne Jensen eller noget andet almindeligt.
    Da vi fik tysk i skolen, fandt drengene det rigtig rigtig sjovt at kalde mig Isabelle Frakke (mantel) Pølse (wurst)
    Würtz var min fars efternavn, og det droppede jeg, da jeg var i 20'erne - for han havde droppet mig, da jeg var omkring 12
    Som voksen blev jeg glad for mit navn - omend jeg da gerne havde set det stavet på spansk (Isabel) i stedet for på fransk (med le), for IsabelLE (som nogen tror, det udtales) lyder grimt, synes jeg - og det minder i øvrigt så meget om IsabelLA, at ni ud af ti tror, det er det, jeg hedder.

• #31   5. aug Det er utroligt hvad folk tror på, bare der står at det er en videnskabelig ting der står bag.

Nej, den slags giver jeg ikke meget for. Det er evner, miljø og opvækst der er afgørende for et menneske ikke deres navn.

Men at folk lægger meget betydning i deres navn, er der ingen tvivl om. De fleste mennesker har jeg et enormt behov for at føle sig unikke.

• #32   5. aug Hvis du har et navn, der begynder med bogstaver, der ligger tæt på starten af alfabetet, har du, ifølge artiklen, større chance for en høj uddannelse/magtfuld stilling.
    Det er DERFOR, jeg bare blev lærer (9/13), mens min mand fik en universitetsuddannelse (Henrik Beck - 8/2)

• #33   5. aug #31
    100% enig

• #34   5. aug #19: Det er fordi vi i Danmark ikke kan hedde to efternavne, fik jeg at vide, da jeg ville have min mands efternavn som efternavn på linje med mit eget. Så nu hedder jeg det navn, jeg altid har heddet, for der skal ikke laves mellemnavn af mit efternavn. Det er galt nok at min mors pigenavn er blevet til et mellemnavn (det har intet med et almindeligt navn at gøre, og har 7 konsonanter til 3 vokaler).

Derudover synes jeg artiklen er noget værre hejs. Mange af teserne bygger på statistik, og statistik er en sælsom størrelse at basere større teser på.

Mit navn bærer præg af mine forældrene kulturer, og det eneste det har betydet i Danmark er, at folk i højere grad ikke kan finde ud af at stave mine navne eller kalde mig mit fornavn uden at ændre enten vokaler eller konsonanter efter forgodtbefindende. Nå ja, og så lidt diskrimination på baggrund af mit navn også. Good times.

• #35   5. aug En tidligere præst i Farum hed Gudmand Hans datter har sådan et smukt navn - Miriam
    En elektriker i Lyngby hedder Skov. På hans forretning står El-Skov

• #36   5. aug Isabelle, kan folk finde ud af at udtale hendes navn? Jeg hedder det samme som hende, og jeg bliver oftest (af fremmede) kaldt Marian, Merian, Maria, Marian (som i Maid Marian), Marja og en enkelt gang Merino.

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#37   5. aug Jeg har en god ven der hedder Miriam. Det udtaler folk fint.

• #38   5. aug Det ved jeg, Batdog - at du hedder
    Jeg har aldrig oplevet, at folk ikke kunne udtale hendes navn - men det ER mange år siden, jeg kendte hende, og hun KAN jo have oplevet det, selv om jeg ikke gjorde det.

• #39   5. aug Fedt! Så er det bare mig, der har været uheldig

• #40   5. aug Martin: Jeg tror ikke, at navnet alene har betydning, men at de fordomme om og værdier, vi tillægger personer med bestemte navne, samt hvem der kalder deres børn disse navne har betydning.

I artiklen står der fx, at Betina og Brian er navne, som typisk ikke rangerer højt. Med navnet Brian har vi jo ligefrem en fælles forståelse af, hvem en rigtig Brian-type er, og det ligger endda i sproget. Hvis Brian og Betina får et barn, så er de nok mere tilbøjelige til at kalde deres søn for Lars Bo i stedet for Severin. Sidstnævnte ville falde uden for deres kultur. Og hvis Brian og Betina er på en bestemt måde, så bliver lille Lars Bo jo også påvirket af denne måde.

Ift. udtale af navnet ... Kristine kan udtales på et hav af måder, har jeg efterhånden lært.
    Kirstine, Kirsten, Kræstine, Krastine, Katrine, Katarina og Kristina er nok de hyppigste. Men jeg har også stået i banken og skullet forklare dem, at jeg altså ikke hedder Krid-tine ..........

• #41   5. aug Jeg har altid været rigtig træt af mit navn, og aldrig brugt det sådan ud i offentligheden.

Jeg synes ikke jeg er en Christina... For i navnets betydning er det noget med kristus og jesus og alt det der hejs.. Og er der noget jeg ikke er - så er det troende. Meldte mig ud af folkekirken som 18årig, så jeg har svært ved at blive associeret med noget "kristen".

Jeg har altid gået under "Bak" -som er mit efternavn, har brugt det mere som mit fornavn end efternavn.

Om jeg vil ændre mit navn - helt ærligt nej. Jeg ville ikke orke skulle forklare osv osv osv. Har allerede smidt familiens efternavn, og det var ikke særlig populært.

• #42   5. aug Christina: Sådan havde jeg det nemlig også - jeg er på ingen måde troende, så Kristine passer også dårligt til mig. Samtidig var det så tøøøøøset et navn, at jeg jo så blev kaldt Kris i stedet. Larsen havde trods alt været for ordinært

• #43   5. aug Batdog: Det kan man heller ikke, men det skulle jo have været anført som mellemnavn, og ikke fornavn Og da hans far er død og ikke står anført som far i hans papire, jamen så er det bare ikke noget at gøre. Dengang min mand blev født kunne man godt undlade at oplyse hvem der var far, så ville man så bare heller ikke få de ekstra børnepenge.
    Min mands far ville gerne stå på papirene, men min svigermor ville ikke have det, da hun ikke ville risikere at ødelægge hans ægteskab, det skulle hun så måske have tænkt på før hun valgte at blive kæreste med en gift mand

• #44   5. aug Mystisk, for jeg fik at vide at mellemnavne var at betragte som ekstra fornavne, ikke ekstra efternavne? Hvorom alting er, så er hamrende irriterende ikke at kunne sætte bindestreg mellem to navne og kalde det en dag. Jeg ville gerne have min mands navn (han kan ikke tage mit fordi han er for veletableret under sit eget navn), men som en ekstra tilføjelse, uden at det skal smide mine to højtelskede navne hen i kategorien "ikke vigtigt nok til at være efternavn". Men der må vi så hen og kigge på det hvis vi en dag flytter til USA.

• #45   5. aug Mellemnavne kan både have fornavns og efternavnsstatus Vores mellemnavn er jo så med fornavnsstatus fordi det på min mands dåbsattest jo sådan set ikke er et mellemnavn, men derimod et fornavn, han har ikke noget mellemnavn på dåbsattesten, der står to navne under fornavn, intet under mellemnavn.

Det er pisse irriterende når man egentlig gerne ville have det til efternavn, men altså med mindre det er noget hvor jeg skal oplyse fulde navn, så præsentere jeg mig jo bare som Rikke-Marie Martinez. .

De der navneregler er altså bare indviklede, og på visse punkter virkelig åndsvage. Martinez er jo et mega brugt efternavn i mange spansktalende lande, USA osv. Så selvom det ikke er meget brugt herhjemme, så forstår jejg ikke det skal være beskyttet, og da slet ikke når navnet står på ens dåbsattest, selvom det er anført som fornavn.

• #46   5. aug Hvad søren? Så skal jeg da have tjekket regler. En dag om ca. 10 år når jeg gider beskæftige mig med det igen

• #47   5. aug Jeg hedder Emma Andreasen. Så må jeg være ekstremt klog og succesfuld - ikke?

• #48   5. aug #41

Mon du er i familie med min bror? Hele hans fars side hedder vist nok Bak. Men måske det er et ret almindeligt navn?

• #49   5. aug Emma:

Altså jeg har Bak fra min far's side - så omend det kan lade sig gøre. Der er vist omkring 400 Bak'er i Danmark

• #50   5. aug Anna Andreasen havde været bedre, Emma

• #51   5. aug Sådan noget med navne er sgu lidt sjovt. Jeg tror måske, at nogle af de studier, tolker lige vel meget på statistikken, men jeg tror også, at vi behandler folk forskelligt alt efter hvad de hedder. Nogle navne har lavere status end andre.

Det med at specielle navne klare sig dårligere kommer faktisk bag på mig. Men så skal jeg da lige genoverveje, om en evt. datter nu alligevel skal hedde Sne

Jeg har ikke selv noget forhold til mig eget navn. Når nogen siger Amalie til mig, så føles det mærkeligt. Det ville dog føles endnu mere underligt, hvis jeg skiftede det til noget andet. Men jeg er også sådan en, som generelt ikke bruger folks navne, hvis jeg kan undgå det. Jeg ved ikke hvorfor, men det føles bare mærkeligt.
    Til gengæld er jeg rigtig glad for mit efternavn, selvom det oftest skal forklares. Jeg hedder Lohse-Lind, så der skal både huskes et H, en bindestreg og et D. Men jeg er glad for, at jeg ikke har et -sen efternavn. Det er alligevel lidt kedeligt. Undskyld til folk med disse efternavne!

• #52   5. aug
    Selvom jeg hedder - sen til efternavn nu og da jeg var gift, så er jeg ligeglad med den massebetegnelse. Jeg gad dog godt have et mere særpræget efternavn, jeg overvejede kraftigt sammen med min eksmand, at vi fik fjernet både hans og mit - sen efternavn og brugte hans mellemnavn. Men pga det var blevet tilkøbt af hans farfar fra en gård i Jylland, så gad vi ikke det besvær. I dag er jeg glad for mine børn kunne få det med, men da jeg har betalt for at få mit pigenavn igen pga vi ikke er gift mere, så er det måske meget godt vi ikke brugte 5000 kr+ på det bøvl.

• #53   5. aug #50

Anna er vist ikke helt så populært som Emma. Så jeg ved ikke helt?

• #54   5. aug "Det med at specielle navne klare sig dårligere kommer faktisk bag på mig."

Jeg synes egentlig ikke, at jeg har klaret mig så dårligt Måske skyldes dette, at min navn overhovedet ikke er specielt - i Frankrig

• #55   5. aug Artiklen er oversat fra en amerikansk en af slagsen. Og der er specielle navne problematiske, fordi de ofte er kulturelt betingede, altså af sort kultur, og USA er et land med tonsvis af internaliseret racisme mod sort kultur.

I Danmark er det pudsigt men ikke problematisk at hedde Lateesha, men i USA betragtes navnet som sort arbejderklasse. Og det medfører racisme, aka folk kommer ikke så langt, som hvis de vælger navne, der skjuler deres kulturelle ophav

• #56   5. aug Jeg har fødselsdag juleaften Derfor ville min far have, at jeg skulle hedde Maria (efter jomfru Maria). Det er jeg sgu glad for, at min mor fik talt ham fra Jeg er idag ateist og ikke medlem af folkekirken, så jeg er sgu glad for ikke at hedde Maria. Det er træls nok at skulle have fødselsdag samme dag som Jesus.

• #57   5. aug #47 Det hedder min søster også
    Da jeg var yngre, gad jeg ikke hedde Andersen, det var så kedeligt. Så jeg undersøgte mine bedsteforældres dåbsnavne; farfar - Andersen, farmor - Hansen, morfar - Nielsen, mormor - Nielsen så jeg beholdte bare Andersen...

• #58   5. aug I Danmark kommer man så ofte bag i køen, hvis man hedder Hussein eller Hassan.

• #59   5. aug #57

Andersen eller Andreasen?

• #60   5. aug Hov haha, jeg troede der stod Andersen Haha, jeg er miljøskadet

• #61   5. aug Amalie : -sen navne ER kedelige Jeg har som sagt et -sen efternavn, og havde også et før. Nogen er i min optik bedre end andre, Jeg gad f.eks ikke hedde Larsen eller Jensen, som begge er navne i min familie, og nogen jeg sådan set kunne have heddet hvis jeg enten havde fået min fars efternavn, eller min mormor i sin tid ikke havde giftet sig til et andet efternavn.

Før havde jeg som sagt et ret så almmindelig og kedeligt navn, på den måde kan man sige at man er mere "anonym", hvor jeg nu er den eneste i DK med det fulde navn jeg nu har, og mit fornavn er der vidst under 5 der hedder, og mellemnavnet er som sagt heller ikke særlig udbredt her i DK, hvor efternavnet er et nederen .sen navn

• #62   5. aug Er der under fem, der hedder Rikke?

• #63   5. aug Jeg hedder ikke Rikke, jeg hedder Rikke-Marie

• Indica J
    nov 2017

#64   5. aug Jeg gik og troede at jeg var den eneste i verden med mit fornavn
    Men så sad jeg og så en engelsk serie og der midt i rulleteksterne dukkede mit fornavn sørme op - jeg undersøgte sagen og fandt ud af at det er en børneskuespillerinde der deler mit fornavn.
    Hende den skønne lille pige her:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Indica_Watson

Jeg gad godt vide hvor hendes forældre er stødt på det navn

• #65   5. aug Det er sjovt at være den eneste i verden med sit navn, men samtidigt er der absolut ingen anonymitet, og det kan være svært

• #66   5. aug Jeg er vist også den eneste i verden med mit navn - men der er skisme én, der hedder IsabellA Mandel

• #67   5. aug Jeg er nok ikke den eneste med mit navn
    Har et mellemnavn jeg ikke bruger.

• #68   5. aug BATDOG: Ja der er jo altid 2 sider af det, jeg er også den eneste i verden med den sammensætning af navne jeg nu engang har, men altså flere omkring mig anede ikke jeg havde et -sen navn, for jeg bruger det som sagt kun hvis det kræves at oplyse fulde navn

Jeg har som sagt bare aldrig følt mig tilpas i det navn jeg er døbt, men det gør jeg nu efter jeg har skiftet både fornavn, fået et mellemnavn og skiftet efternavn .

I min nære familie har mange egentlig skiftet navn Min mormor skiftede efternavn til det gamle familienavn, min mor slettede noget af sit fornavn og giftede sig til nyt efternavn, og min moster slettede også noget af fornavnet, og giftede sig til nyt efternavn , og tog samtidig også det gamle familie efternavn.

Mødrene i min familie er åbenbart ikke gode til at give navne folk føler sig hjemme i

• #69   5. aug Ej..,så er jeg blevet snydt for stor succes i livet ved, at min mor talte min far fra forstavelsen “Be” ??? Det er sgu utidigt Om end jeg nu alligevel er glad for, at jeg ikke hedde Belinda men “kun” Linda

Mit efternavn er russisk...og skal altid staves Før hed jeg mit nutidige efternavn til mellemnavn og Larsen til efternavn. Men da min far giftede sig igen og tog hendes navn, fik jeg slettet Larsen Det efternavn klær sgu kun Kim Larsen

• #70   5. aug Linda: Haha, det er virkelig også et grimt efternavn ( undskyld til jer der hedder Larsen og er glad for det, og undskyld far og 2 brødre ) .

• #71   5. aug Jeg kan godt lide navnet Larsen - bl.a. p.gr.af Matador

Men så har vi jo ........... sangen om Larsen

https://www.youtube.com/watch?v=wzFgN0DVfkk

• #72   5. aug Det var praktisk i folkeskolen...vi var to Linda’er...jeg blev altid kaldt Larsen. Der var det faktisk ok, for dengang kunne jeg absolut ikke lide mit navn...men altså...nu kan jeg kun være en Linda

• #73   5. aug Succes i livet har heldigvis mange facetter Jeg føler mig ualmindelig heldig og ret succesfuld i mit liv

Så L. N. er en helt ok kombi

• Indica J
    nov 2017

#74   5. aug Præcis Linda

Det handler jo i bund og grund om at have det godt i det liv man nu engang er i.
    Jeg oplever ofte at høre fra min mormor at hun da altid havde været helt sikker på at jeg skulle blive til noget stort, og det synes jeg også at jeg er - jeg er en survivor og bare det faktum at jeg stadig er her og har det godt, det er at være blevet noget stort. Det er ikke helt det samme min mormor tænker når hun siger som hun gør.

Og altså jeg havde det virkelig skidt med mit gamle navn - jeg fik det lidt dårligt hver gang nogle sagde navnet (og jeg får det stadig lidt dårligt når familien kalder mig det - det er kun min mor der har respekteret at jeg havde brug for at hedde noget andet).
    Så, som sagt, har det betydet virkelig meget for mig at få nyt navn, og jeg bærer det med stolthed.

• #75   5. aug Det med det succesfulde liv, det afspejler vel egentlig meget godt "normen" og hvordan mange tænker om et succesfyldt liv. Altså tænkt at for mange er deres job en slags identitet, og for mange er det vigtigt med succes i arbejdslivet, ellers er livet ikke godt nok.

Så er vi så nogen hvor det er HELT andre ting der spiller ind , og helt andre ting der afgøre om vi har et godt liv eller ej.

• #76   5. aug Tre af mine niecer og min ene nevø har nigerianske mellemnavne og et nigeriansk efternavn. Deres mellemnavne har jeg ikke lært, men til efternavn hedder de Olofin, hvilket nærmest svarer til et -sen navn i DK. Men mange har svært ved det, og da deres mor giftede sig til navnet, oplevede hun det blandt andet udtalt Olie-Finn xD det er skisme skægt. Når man altså ikke selv hedder det

• #77   5. aug #55 Det er selvfølgelig rigtig nok, og derudover har de jo heller ikke samme regler for hvilke navne, der kan gives til børn, som vi har herhjemme. Så måske der bliver set lidt skævt til en, hvis man hedder Twinkle eller Triumph.

Min mor hed også Lohse Rasmussen, men smed det væk og gjorde Lohse til efternavn i stedet. Jeg er også den eneste i Danmark (og nok også i verden) med mit navn. Det er lidt underligt at tænke på. Jeg kunne godt nogengange savne den anonymitet, som et lidt mere specielt efternavn giver. Jeg er i hvert fald nem at stalke på nettet, hvis man har lyst til det

• #78   6. aug Begge mine fornavne er massebetegnelser: Mette Marie. Mit efternavn Andersen - som jeg har giftet mig til - er også en massebetegnelse. Mine to fornavne uden bindestreg og som to navne er der ikke ret mange der hedder - og de fleste tror også at der skal stå en bindestreg Mit nr to fornavn er en virkelig gammel tradition fra min mors side af familien: Siden midt i det 17-århundrede har alle pigebørn i den gren af familien har fået navnet Marie som nr 2.
    Jeg har det fint med at hedder noget som massere af andre hedder. Det er jo 'bare' et navn. Det havde sikkert været ligeså OK at hedder '72' Jeg synes artiklen virker som en god historie og ikke så meget mere. Hvordan er en Mette Andersen ? Der er sikkert så mange af os at vi er på rigtig mange forskellige måder og arbejder med alt muligt forskelligt

• #79   6. aug Jeg hedder Kathrine Emilie Nielsen.

Kathrine er efter min tipoldemor. Det var meget vigtigt for min far, at jeg kom til at hedde det. Min mor ville have at jeg skulle hedde Emilie (eller Emmelie), og gav sig ikke, så jeg endte med 2 fornavne - uden bindestreg, og intet mellemnavn. Men bruger kun Kathrine til dagligt.

Jeg vil gerne af med Nielsen, og da jeg ikke skal giftes (i hvert fald ikke foreløbigt ), så vælger jeg at tage et efternavn på min fars side i stedet: Walling

• #80   6. aug Hvordan udtaler man Emmelie? Er det som Emilie bare med e efter m? (Altså Emelie)
    Eller udtales det mere som Emily med e i stedet for i (Emely) og y i stedet for ie?

• #81   6. aug Em-me-lie

• #82   6. aug Jeg hedder Rikke Saltofte Jaobsen.

Saltofte var min tipoldefars militær navn, der senere hen blev til vores families mellemnavn. Havde overvejet at slette mit Jacobsen, som min bror har gjort..

Men så lærte jeg at jeg ligger alfabetisk godt, hvis det kommer jobansøgninger osv.. Der ligger J lidt højere end S

• #83   6. aug Liva Sieling Jepsen.
    Røv træls navn, men thats it. Jeg har åbnebart både heddet Line, Liv, Live og Lina inden folk får det rigtigt efter et par omgange. De som er 40-50+ flipper så ofte ud "Ligesom Liva Weel!" og jeg står bare....... Ja..
    Min mor har sagt at jeg kom til at hedde det pga. jeg altså var i live da jeg blev født - noget med at jeg havde navlestrengen 2 gange om halsen eller sådan noget.
    Personligt vil jeg hellere hedde Olivia, hvor at navnet Liva også stammer fra, så det tæller vel?

Sieling er så vidt jeg ved tysk. Folk kan hverken stave eller udtale det. Si-e-ling! Mange prøver at udtale det engelsk så det ender som Syeling. Det er noget rod! Men vidst nok ret sjældent. Jeg bruger det aldrig - har det ikke engang på facebook, hvor begge mine søskende bruger det. Jeg bruger det udelukkende til når jeg skal underskrive noget.

Jepsen.. ja. Jeg kan altså godt lide Jepsen! Bare fordi jeg vil tale imod alle de -sen hadere

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#84   6. aug med lenschow er jeg også glad for at Pedersen er uden q...

• #85   6. aug #81 Hvordan udtaler man lie?
    #83 da jeg fortalte min moster, at jeg havde fået en hund som hed Liva, sagde hun "Diva? Nånå, er hun så også en diva?" ... ikke rigtig
    Da jeg sagde til min onkel, at jeg nu ejede en springer som hedder Liva, sagde han "nåår ligesom Liva Weel", øh hvem et det?...(nu ved jeg hvem Liva Weel er)

• #86   6. aug #85. Nemlig - har man noget med navnet Liva, så lærer man hurtigt hvem Liva Weel er. xD
    Jeg har endda indrømmet overfor min mor at jeg synes navnet Olivia er langt flottere - men jeg kunne aldrig drømme om at skifte til det. Jeg reagerer på Liva og sådan er det. Så kan jeg altid kalde mig selv Olivia uden folk ved det

På efterskolen reagerede jeg på at folk kaldte mig Jepsen. Det var skide smart, indtil andet år hvor der så kom en fyr med samme efternavn. Så var det altså æk' sjovt mer! Men jeg har været kaldt alt mulig andet også.

• #87   6. aug Jeg ville engang gerne hedde Mia, men eftersom mine klassekammerater kendte mig som Sofia, så underskrev jeg alt som Sofia Mia Andersen
    Jeg har meget lidt respekt for formaliteter, så jeg skifter jævnligt navn og underskrift, men jeg får dem aldrig ændret
    Næste gang underskriver jeg Solsikke Andersen, lol jeg er mærkelig...

Ulempen ved at hedde Sofia er, at skal man skrive sofa, så skal man være meget vågen! Min rekord er at skrive Sofia i stedet for sofa 4 gange (Altså i træk. Jeg skrev; Sofia, viske ud, sofia, viske ud, sofia, viske ud, meget konsenteret, sofia, gav op)

• #88   6. aug Hjørnesofia

• #89   6. aug Lædersofia

• #90   6. aug Altså jeg bliver kaldt Pille af mine veninder og mand. Det har jeg heddet siden jeg var 13, hvor min ene veninde glemte at lave ordet om i en sms, så der stod Pille i stedet for Rikke . Igennem årene har folk ofte enten troet det kom af at jeg tog stoffer, eller at jeg piller helt vildt ( ja her er det så ofte mænd der har troet det har noget med det at gøre ) . Men det er nu bare noget så "kedeligt" som en sms fejl

• #91   6. aug Rikke - det samme skete med min tvillingebror engang Jeg havde åbenbart skrevet bacon oftere, end jeg havde skrevet Jacob, så han blev kaldt Bacon i et par år. Heldigvis elsker jeg begge dele

• #92   6. aug Sovesofia (meget rammende)

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#93   6. aug Rikke jeg har også en veninde vi kalder pille pga det hahaha

• #94   6. aug Haha, mange fremmede har også troet at mit rigtige navn var Pernille, for det er åbenbart normalt at kalde dem Pille ?

Folk ser altid så skuffede ud, når jeg må fortælle dem at jeg hverken er stofmisbruger , pusher eller liderbuk

• #95   7. aug Mine initialer er ALE, det syntes jeg var ret sejt da jeg var yngre Jeg er ikke så glad for mit fornavn siden Amalie fra Paradise blev kendt. Og jeg hader at hedde et 'almindeligt' navn til mellemnavn, fordi mange har troet det var dobbeltnavn, hvilket jeg nægtede at reagere på så. Så snart kæresten og jeg bliver gift (hvis han da gider at fri først :P) så napper jeg hans mellemnavn; ud med Louise og ind med Zangenberg. Det er der ingen der vil tro er der dobbeltnavn.

• #96   7. aug Min kæreste hedder Anders Andersen (dog med et mellemnavn) Ikke om jeg begriber hans mor lige netop skulle kalde ham Anders, når de nu havde det efternavn. Det er simpelthen så kikset. 'Jamen han lignede en Anders' Virkelig?? han har aldrig rigtig brugt sit efternavn, han bruger mellemnavnet som lyder som et efternavn også, i sin mail, underskrift osv. Jeg syntes det lyder 'bondsk' og lavt uddannet at hedde Anders Andersen. Eller Jens Jensen osv.

• Indica J
    nov 2017

#97   7. aug Amalie, det er da bare på en måde som mange af de Islandske navne

• Lens
    Lens Online Tilmeldt:
    apr 2018

#98   7. aug Zara hedder sådan fordi vi skulle have et navn begge familier kunne udtale og jeg elsker navnet Tara men det hedder min kat allerede. Zara betyder prinsessen der vil blomstre og så passer det til hende

• #99   7. aug #95 Hende har jeg også måtte lide under . Jeg sad ved kassen i føtex, da hun var med i Paradise. Der var godt nok mange kunder, som følte for at kommenterer, om vi mindede om hinanden, nu vi hed det samme...

• #100   7. aug Her er der aldrig nogen der har kaldt mig for andet end Lille Rikke, men det sker når man kun er 155

• #101   7. aug Prikke Rikke, Strikke Rikke , Æghægge ( ja min lillebror kunne ikke sige Rikke, så logisk han sagde noget mere besværligt ) , Pille, kært barn har mange navne

• #102   7. aug Små børn kan heller ikke sige mit navn, så jeg har også hedder Didi, Dide, Didide og Iss.

Dertil kommer mine kæle-/øgenavne ... Dværg, Dwarf, Dwof, Bette, Stump, Smølf og Mulle. Og Ghetto-læreren

Kommentér på:
dit navn