{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.064 visninger | Oprettet:

Tynde hunde {{forumTopicSubject}}

Mine forældre kom til mig og udtrykte deres bekymring for Liva. De mener hun er for tynd, og at hun minimum bør tage 1 kg på (Hun vejer 13,4 kg). Min far sagde, han kunne se hendes ribben, jeg er ikke enig. Ja man kan se flere af hendes ribben, når hun bevæger sig og spiser (hun puster sig op), men ikke heletiden. Hendes hofter stikker op(?) og hun er meget smal, men er hun for tynd?
Jeg har samlet en håndfuld billeder i dette album;
https://www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hund/100197-liva

I må gerne give nogle svar på, hvordan man kan se på en hund, at den er for tynd. I må også gerne vise nogle billeder af, hvordan en sund huld (?) ser ud. De er oprigtigt bekymrede, og synes ikke jeg lyttet til dem.

Kommentarer på:  Tynde hunde
  • #1   9. sep JEg kan ikke med sikkerhed vurdere på et billede, men mit bud er nærmere, at den mangler muskler- og så måske nogle få gram flæsk- den er ikke kriminelt tynd er mit bedste bud.

• AT
    AT Online Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 1.135
    #2   9. sep Jeg syntes også at hun ser for tynd ud.

• #3   9. sep Linda, jeg arbejder også på, at få mere muskelmasse på (det er især bagparten)

• #4   9. sep Jeg syntes hun ser fin ud. Det er lidt svært at se på billederne, på nogle af dem kunne det godt ligne at hendes hofter stikker lidt op. Jeg ser ingen synlige ribben på billederne.

• #5   9. sep Jeg uploader lige en video også, måske den siger mere. På billederne ser hun lidt ... fjern ... ud, men der er fordi hun nyder solen. Hun er både frisk og fræk.

• #6   9. sep Hun ser umiddelbart meget tynd ud og også for tynd efter min mening - det kan dog altid være svært at vurdere på billeder. Og så skal der nogle muskler på. Tænker ikke 1kg vægtøgning er helt ved siden af - men ikke kun fedt, det skal også være inkl muskulaturen.

• #8   9. sep Nu har jeg set videoen, og hun mangler en del muskelmasse på bagpartiet. Jeg syntes ikke hunden er kriminelt tynd, men 500 gram ville i hvertfalde ikke gøre noget.

• #9   9. sep Har i nogle råd til muskeløgning?

• #10   9. sep Sofie, svømning/waterwalker, parkour enten på hold eller selv på ture mv., divsere træningsting du kan købe:

Fx denne https://dogsrus.dk/traeningsudstyr-41/fitbone-p379
    Eller denne https://dogsrus.dk/traeningsudstyr-41/fitpaws-balance-disc-56cm-p419

Træn elefant-øvelsen på en skammel/balje el.lign. Træn øvelser der giver hende mere bagpartskontrol såsom bakke.

• #11   9. sep Jeg synes hun er for tynd, og tror faktisk et kg ville passe fint.

• #12   9. sep Svømning, meget varieret terræn gerne stand og bakker.

• #13   9. sep Det er altid svært med billeder, men de billeder hvor man ser hende direkte oppe fra, ser hun for tynd ud efter min mening.

• #14   9. sep Jeg har tidl. efterspurgt ballanceøvelser, og vi har også trænet en del af dem.
    https://www.hundegalleri.dk/forum/traaening/854497-motorik___bevaegeligheds__og_balanceoevelser

• #15   9. sep Svømning er no go, da der er risiko for at hun stivner i vandet. Én af de øvelser vi har lavet på gåture er, at Liva sætter forpoterne op på f.eks. en bænk, og så lokker jeg hende til at sætte sig og rejse sig igen.

• #16   9. sep Er det pga vandet hun stivner eller fordi du er bange for hun drukner ? I svømmehallen kan hun jo evt få vest på.

• #17   9. sep Det er pga. fysisk anstrengelse. Grunden til hun ikke kan bruges til markprøver (som tidl. gjorde meget i) er, at hun stivner I bagparten (det minder lidt om krampe, men det tager kun et par sek. så er hun på benene igen) når hun bliver presset for hårdt, det er især i ved spring, det sker. Så jeg er bange for, hun vil få en dårlig oplevelse ud af det (at stivne i vand må være en grim følelse).

• #18   9. sep Ja okay, det kan jeg godt se. Måske waterwalk ville være mere kontrolleret for hende ?

• #19   9. sep hum mangler muskelmasse og ca 500 gram fedt. men får du muskler på så glem fedtet dog skal hun sættes op efter at kunne bygge muskler på

• #20   9. sep Synes hun ser for tynd og 1/2-1 kg er ikke helt ved siden af.

Du skriver at I laver "push ups" ved hjælp af en bænk, hvor høj er bænken og hvor længe har I gjort det? Hvis det er en alm bænk tænker jeg at den er for høj. Busters massør siger at højden højst må gå til hundens albue, og at det i det hele taget er vigtigt at gå roligt frem og gradvist øge højden.

En anden god øvelse er "sit ups", hvor hun skal stå med bagbenene på en lille forhøjning og så skiftevis sætte/rejse sig. Igen læg blidt ud med en højde på fx en cm og så øg antal gentagelser/højden gradvist.

• #21   9. sep Jeg ville under ingen omstændigheder putte et kilo fedt på hende.
    Hun mangler muskulatur på både forpart, langs ryggen og i bagparten, men hun mangler ikke fedt.

At putte et kilo på hende gør hende ikke sundere, bare tykkere.

Hun skal ud at bruge sin krop

• #22   9. sep Jeg er enig med alle de andre - blot synes jeg at hun er alt for tynd. Jeg har svært ved at forstå at du ikke selv kan se det. Særligt billedet der er taget oppefra, viser en hund der er alt, alt for mager.

Når hun ikke har energi nok til at få kroppen til at fungere, har hun selvfølgelig heller ikke energi til at opbygge muskler. Sådan er kroppen så smart indrettet. Giv hende en god slat mere mad, og hold fast i motionen, så skal hun nok både få muskler og mere sul på kroppen. Om et kilos tid kan du skrue en smule ned for maden, så hun holder både vægt og muskler.

• #23   9. sep Er I sikker på at hun ikke har en fejl, skade eller sygdom, når hun ikke kan være aktiv uden at krampe?
    Er hun fotograferet i hofter og ryg?

• #24   9. sep Det hun fejler har et navn så vidt jeg husker.

• #25   9. sep Hun har en sygdom, jeg ved ikke hvad den hedder. Grunden til at hun stivner er ikke, at hun er tynd, hendes søster har samme sygdom.

• #26   9. sep Sofia, den øvelse du beskriver hvor hun sidder med forpoter og skal løfte sig op og ned er meget usund for hunde, der ikke har rigtig meget muskelmasse. Det er simpelthen alt for hård belastning på en del af ryggen, som ikke har mange muskler, at sidde i den position.

Jeg troede selv det var en god øvelse, og min egen er sindsyg god til det - behøver ikke støtte - men kiropraktor var meget uenig. Det er usundt for hunden simpelthen sagde hun.

Muskler til bagpart: bakke-vandring og trav i dyb sand. Stillingsskift på platform, når hun er sej til det, så på lidt mere ujævnt underlag, fx en halvoppustet luftmadras.

PS. Er enig med A, og yderligere: hvis hunden ikke får næring nok til at danne muskler, men stadig skal præstere, så "spiser" kroppen af musklerne, og så bliver der faktisk bare mindre og mindre. Hvis det du pt laver med hunden burde give flere muskler, og hunden ingen udvikler, så er det på næringsfronten den er gal.

• #27   9. sep Vi får også MEGET tit af vide, at vores er for tynde lol
    Men jeg synes godt, at hun kunne tage 0,5-1 kg på, helst i muskelmasse. Hun mangler en del bagpå. Hun ser meget mager ud oppefra. Alt for mager

• #28   9. sep Ja Jeg har også tænkt mig, at sætte hende op i foder. Det minder mig om, hun har faktisk skiftet foder for et par mdr. siden nu får hun orijen regional red, og før fik hun hike originale active. Jeg tror, hun har fået for lidt næring.
    Men altså, jeg har haft hende i 4 mdr. nu og hun har altid manglet muskelmasse, hvilket jeg har forsøgt at komme efter, med f.eks trapper og stillingsskift og stillingsskift på madras.

• #29   9. sep Sæt hende lidt op i foder og så er hun hurtigt normalvægtig

• #30   9. sep Det handler ikke om tal på en vægt.

Hunden har ikke noget at bruge fedtvæv til.

Men ja, der skal ret meget foder til at udvikle muskler, så hun skal ganske givet sættes op.

• #31   9. sep Sys også hun er for tynd..

• #32   9. sep #25
    Måske det er Myotonia congenita? Jeg ved ikke helt, hvad det hedder på dansk, men det er også kendt som fainting goat syndrome.

• #33   9. sep Det er meget muligt, de videoer jeg har set med hunde kan i bevægelserne inden de stivner minde lidt om Livas bevægelser (inden hun stivner, eller der er en risiko for, at hun vil stivne. Jeg plejer jo at stoppe hende inden), men de er helt klart mere voldsomme end Livas "kramper" er. Det er efterhånden noget tid siden, Liva sidst stivnede.
    https://youtu.be/mDqMcNgY8Yw

• #34   9. sep Jeg tænker også blot at hun mangler muskelmasse, en god sjat nok
    Men sandsynligvis skal hun stadig op i foder for at opbygge det.

Gå i sand, terræn med bakker, Waterwalk, gå baglæns. Jeg tror ikke jeg ville lave deciderede øvelser med fokus på bagben.

• #35   9. sep Amandas springer er rigtig fin Hun er herinde et sted, jeg kan bare ikke huske brugernavnet.

Jeg håber det er OK jeg poster et billede af din hund

• #36   9. sep Wow!
    Det ser altså blændende godt ud!

• #37   9. sep Ja Amandas dreng er lækker, jeg sukker altid over ham, når hun poster på Facebook

• #38   9. sep Vi skal ud og bestige alle bjerge i Hadsten og så får Liva en ekstra godbid når vi når toppen (og bunden og toppen og bunden)

• #39   9. sep Jeg tænker også lidt op i foder så hun har noget at bygge muskler af og så gøre det de andre skriver

Træne og lege i sand også.
    Jeg er (var, før jeg brækkede armen) begyndt at løbe med Zakho i elastikline og så har han sele på. Så han må trække, det giver godt til bagkroppen kan jeg tydeligt se Han får bedre bagdel end jeg

• #40   9. sep Haha, Liva får lov at trække mig op ad bakken dagligt Faktisk får hun lov at trække så meget på den bakke, at det er hårdt at komme op ad den uden hende
    Jeg kan godt forstå det har været svært at få muskler på hende, når hun ikke har fået nok foder
    Kan du anbefale en elastikline? Jeg har ingen intentioner om at begynde at løbe foreløbigt (selvom det er tiltrængt), men jeg binder hende tit rundt om livet på mig selv, så jeg har to hænder til at plukke grønt (til kaninerne) med. Den snor, jeg plejer at bruge, er 3 m.

• #41   10. sep Sorry, men jeg er også enig med dine forældre Og de fleste her i tråden. Hun er for tynd (og mangler muskelmasse).
    Så lidt ekstra foder og fortsæt med motion, så skal hun nok blive fin (finere)

• #42   10. sep Personligt ville jeg kontakte en veterinærsygeplejerske med efteruddannelse i fysioterapi og få lagt en målrettet træningsplan, der retter sig direkte mod de muskelgrupper, der skal udvikles og styrkes.
    Waterwalking i en walterwalker kan stærkt anbefales - blandt andet fordi det er under så kontrollerede former at der ikke sker noget, hvis hun stivner under træning.
    Samtidig er det muligt at styre belastningen fuldstændig, så træningen hele tiden tilpasses hunden.

• Ikkesomdeandre
    Ikkesomdeandre Online Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 7 Følgere: 33 Svar: 661
    #43   10. sep Hun ligner Charlie da jeg fik ham. Lige til den tynde side, måske lidt manglende muskelmasse, men imo fin!

Dog enig med flere i at et kg ekstra ikke ville være af vejen.

• #44   10. sep Dejlige forældre du har

Gymnastik og motion skal være all-round for hele kroppen og ikke kun specifik for bagkroppen.

Jeg er enig i, at hun er for tynd.

• #45   10. sep Gad vide om de fleste i tråden her også ville synes hun var for tynd, hvis hun havde tilpas muskelmasse...

Jeg mener - et kilo fedt på en springer er virkelig meget!

• #46   10. sep CH, generelt er der da skrevet at det jo IKKE skal være 1kg fedt, men at der skal lidt mere sul på hende og ellers muskelmasse. Og at det alt ialt nok passer ganske fint med 1kg vægtøgning.

• #47   10. sep Jamenbså lad os da da gå ind på den præmis.
    1 kg, hvoraf halvdelen er "sul".
    Hvad er det, at det sul skal bruges til?

Og havde man også synes hun var for tynd, hvis hendes muskelmasse var ok?

• #48   10. sep Jeg synes, at på billederne ovenfra at hun er for tynd, og jeg mener ikke, at man kan få mere muskelmasse frem lige dér.

Hvorfor den fedtforskrækkelse? Fedt er ikke nødvendigvis af det onde, så længe hunden er slank og velproportioneret. Jeg synes nogle gange, at det forekommer mig en anelse "for meget", at alt handler om muskler. IMO handler det om både muskler og sul, og en hund, der er for tynd får altså ikke den næring, den har brug for.

• #49   10. sep Veludviklede muskler omkring rygsøjlen gør virkelig meget for hundens udseende når man ser den oppfra.
    Det samme gør sig gældende med ribbensmuskulatur og et generelt godt korset.

Fedtforskrækkelse - næppe. Jeg vil bare virkelig gerne høre hvad en hund på denne størrelse skal bruge et halvt kilo!!!! kropsfedt til.

• #50   10. sep Med al respek, CH, så tror jeg, at det kun er ejeren, der kan vurdere, hvor meget fedt der skal til, om det er et halvt kilo eller 750 gram. Det må man jo vurdere henad vejen.

Jeg synes bestemt ikke, at Sofia skal lægge sig for fast på er tal baseret på billeder.

• #51   10. sep Jeg spørger ud fra de forslag der er givet i tråden.
    Nogle siger blot vægtøgning, andre siger lidt af hvert.

Men ingen overvejer hvad et fedtlag skal bruges til.

Der sker blot der, at det lægger sig og fylder ud der, hvor musklerne mangler - og så bliver nogles øjne måske tilfredsstillet - men hvad har det hjulpet hunden?

• #52   10. sep Jeg mener ikke at hun udelukkende skal tage fedt på, men muskelmasse og fedt. En hund skal selvfølgelig ikke være tyndfed, men umiddelbart tænker jeg at lidt mere fedt både vil pynte og gavne Liva.

Sofie, ligesom CH vil jeg også foreslå dig at få lagt en træningsplan af en dygtig fysioterapeut/massør. Denne vil kunne vurdere hvor meget Liva kan klare, hvilke øvelser vil gode for hende osv.

• #53   10. sep Jeg ville give et godt foder, øge mængden lidt men ikke give ekstra fedt, dvs holde mig til et godt foder med normalt fedtindhold, så ville jeg sørge for motion som kan øge muskelmassen, der er mange gode forslag her vand g sand er altid godt, men bevægelser i krat, skov, op og ned af skrænter m.m er rigtig fint specielt til en spaniel;) det er let, gem dummys rundt i krat m.m og send hunden ud og finde dem;) nemt og god aktivering som passer perfekt til en spaniel

• #54   10. sep Jeg snakker ikke om at fodre hunden med rent fedt, men som Bodil skriver et foder med normalt fedtindhold, blot give hende mere end nu. Eller måske er højenergifoder, som hun tidligere har fået og trivedes på?

• #55   10. sep Ingen snakker om at smide et kg. rent fedt på hunden.
    Jeg ville sætte hunden lidt op i mængde af dens normale foder og så lade den tage et kg. på og når det så er gjort, så er jeg sikker på at den ikke længere er for tynd og så kan man jo altid arbejde med nogle flere muskler hvis man synes.

• #56   10. sep Det er helt sort for mig, Zenta..
    Et kilo er edderbukme meget.

Hvorfor dog gøre hunden let overvægtig og så først begynde at træne der?
    Det giver ingen mening.

• #57   10. sep Hunden bliver sku da ikke overvægtig af et kg, hold nu op

Det er sku ikke raketvidenskab.
    Er hunden for tyk, så sættes den ned i foder og er den for tynd, jamen så sættes den op.

• #58   10. sep CH, om det så var 1 kg fedt på Liva, så tvivler jeg på at hun ville blive hverken overvægtig eller let overvægtig! Hun ser imo meget tynd ud!

Men altså - 1kg vægtøgning MED muskulaturen som skal styrkes. Hvor meget der skal være muskulatur og hvor meget der skal være reel vægtøgning, det er vidst kun ejer/evt fysioterapeut der kan vurdere det. Det kan ingen herinde. Vi kan kun komme med et gæt.

CH, jeg synes du hænger dig meget i 1kg. Ingen herinde kan komme med et konkret tal. Det er bud - og alle siger muskulaturen skal styrkes meget. Det kan sagtens være det er nok. Men det må ejer jo selv vurdere. Det kan vi ikke. Det er hende der ser Liva hver dag og kan se hende som vægten bliver højere.

• #59   10. sep Zenta, et kilo fedt på en hund af den størrelse er virkelig meget.
    Den kan intet bruge det til.

Og du taget fuldstændig fejl når det handler om en hund, der har tabt muskelmasse. Så sætter man ikke bare foderet op og lader fedt erstatte muskler.

Det er da helt sort!

• #60   10. sep Det er jer andre der foreslår de tal, ikke mig...

Jeg reagerer på det, I skriver, såmænd Nicole.
    Stiller enkelte konkrete spørgsmål til jeres anbefaling, men får ikke svar...

• #61   10. sep Personligt tror jeg at når Liva er i fuld muskel igen, så vejer hun en god del mere end hun gør nu.

Hendes problem er ikke at hun er undervægtig men at hun mangler muskler. Det er jo tosset at adressere problemet med at symptombehandle i stedet for at få løst årsagen til at hun ser afpillet ud.

• #62   10. sep CH, jeg mener hun er for tynd OG mangler muskulatur. Jeg mener ikke muskulatur kan gøre det alene med den talje hun har.

Hvad mangler du svar på ift det?

• #63   10. sep Problemet er ikke helt fremmed for mig. Cof er lige nu igang med at genopbygge sine muskler efter at medicin gjorde at han smed 2 kilo muskelmasse på 14 dage.
    Tænk hvis vi bare havde sat ham op i foder, fået ham tilbage på normalvægt - lige så muskelfattig som før.

Det er jo ude i hampen.

• #64   10. sep Hvad er det et fedtlag skal hjælpe hunden er mit spørgsmål.

• #65   10. sep CH, men hvem skriver det? Liva skal have styrket muskulaturen! Det tror jeg da sådan ca alle skriver. Selvfølgelig skal hun da så lidt op i foder for at kunne yde det mere, men det betyder jo ikke at hun bare skal tage på i fedt.

• #66   10. sep jeg tænker, om det er hendes sygdom, med at "stivne", der gør at hun ikke har udviklet en normal muslekfylde?

Det er da lidt underligt, at en voksen, færdigudviklet hund med et almindeligt aktivites-niveau, et godt foder ikke kan vise en normal muskle-fylde?

• #67   10. sep Zenta skriver det såmænd...

Jeg mener bestemt hun skal op i foder for at have krudt til at udvikle det muskel hun mangler.
    Hun skal ikke bare tage på - og et fedtlag kan jeg ikke regne ud hvad skulle hjælpe hende.

Oplys mig venligst.

• #68   10. sep Tror bare man er på tværs for at være det.
    Alle her i tråden er vist enige, lige på nær dig, CH.

• #69   10. sep Du skriver at hun skal sættes op, jeg skal skriver hun skal sættes op.
    Jeg skriver at hun skal sættes op, så kan man arbejde på muskler bagefter, du skriver præcis det samme, hun skal op i foder så hun har energi og krudt til at få bygget muskler op

• #70   10. sep Fri mig fra den evindelige sang, Zenta..
    Du løber tør for argumenter og så kommer den der - as usual...

• #71   10. sep Jeg ville sætte hunden lidt op i mængde af dens normale foder og så lade den tage et kg. på og når det så er gjort, så er jeg sikker på at den ikke længere er for tynd og så kan man jo altid arbejde med nogle flere muskler hvis man synes.
    Min fremhævning.

Vi siger bestemt ikke det samme!

• #72   10. sep Hehe ja og når du ikke har andet at byde ind med, så sker det der

• #73   10. sep gider i 2 holde jeres mudder ude af andedammen

• #74   10. sep Jeps

• #75   10. sep CH, fedt skal bl a bruges til at hjernen fungerer optimalt. Hvis hunden får så lidt næring at kroppen spiser af musklerne, så er der ikke meget fedt at give af fra start. I så fald vil det gavne hunden at få en højere fedtprocent ifm vægtøgning.
    Nu vejer et kilo muskler jo mere end et kilo fedt, så det kan være svært med tal her. Ejer bør kunne se om vedkommendes hund er i god huld eller ej. Det virker så ikke til at være tilfældet her. I så fald bør vedkommende lytte til andre, som ser hunden. Fx forældre, eller som du foreslår en vet.sygeplejerske.

Vi som ser billeder og måske lidt film kan kun give bud, og jeg ser umiddelbart de flestes svar som bud, ikke som direkte diktering af hvad ejer bør gøre med sin hund. Så jeg tænker ikke, du behøver være så offensiv i din retorik:)

• #76   10. sep "Nu vejer et kilo muskler jo mere end et kilo fedt" Ah vel? 1 kg er vel 1 kg uanset hvad det er? 1 kg muskler fylder måske mere, men 1 kg af noget kan da aldrig veje mere end 1 kg af noget andet

• #77   10. sep Præcis A-S.
    Hunden er sku nødt til at have lidt at starte op på. Giver ingen mening at forlange af en hund der er for tynd.

• #78   10. sep Haha! Ja, selvfølgelig Nicole
    You get the point!

• #79   10. sep A-S

• #80   10. sep Jeg kan ikke umiddelbart læse nogen steder, at folk skriver hun skal tage 1 kg fedt på.

En for tynd hund, kan ikke danne muskler ud af den mængde foder den allerede får, så havde den gjort det, hvis foderet er godt (for den) og motionen i dagligdagen er fornuftig, så der skal noget mere foder til, imens at man bevidst arbejder musklerne på.

• #81   10. sep Det er lidt op ad bakke...

Hvad skal hunden bruge et fedtlag til?
    Fedtlag dannes EFTER kroppen har brugt det, den har brug for.
    Fedtlaget er et overskudslager, det er dets funktion.

Jeg kunne aldrig drømme om at anbefale ag give sådan en hund en fedtfattig kost, tværtimod.

Hvad er det fedtlaget skal bruges til, synes I?
    Det eneste jeg kan komme på er, at det tilfredsstiller øjet.

A-S tak for råd om retorik, jeg tror bare jeg vælger selv at bestemme hvordan jeg skriver.
    Skulle vi ikke lade være med at gøre uenighed personlig i stedet?

• #82   10. sep CH: det var ikke for at blive personlig. Det må du undskylde, og nu du fortsætter, så melder jeg mig bare ud

• #83   10. sep først og fremmest, bør man da finde ud af, hvorfor hunden er for tynd ....

at blot hælde flere kalorier i kræet, hvis den ikke kan omsætte det, er da omsonst.

• #84   10. sep Det er en væsentlig pointe Pia!

• #85   10. sep Jeg har sat hende op i foder, og hvis det er nok, hun er blevet sat op, så kommer musklerne, for vi gør allerede mange af de ting der bliver forslået. Hvis der ikke sker noget, så tager jeg kontakt til en vet.sygeplejerske.
    Da jeg fik Liva, stak hun også ud ved hofter og rygsøjle. Og ja, hun ser meget tynd ud oppefra. Hun er både lang og smal, men hun vil ikke blive bredere af mere fedt. Det vil helt sikkert se pænere/sundere ud med noget mere muskelmasse.
    Hvor lang tid vil der gå, før jeg skal kunne se resultater?

• #86   10. sep Pia vil du uddybe? Jeg har ikke forstand på sådan nogle ting.

• #87   10. sep Fordi mine hunde lige pludselig er for tykke/tynde, render jeg ikke til dyrlæge med det samme, jeg justerer i foderet først og ser om det har en virkning.

Mine alarmklokker ville nok først ringe, hvis jeg havde en hund, der gik fra normalvægtigt til at at være tyk/tynd, hvis ikke der var ændret i fodermængde, fodermærke og motion og jeg ikke selv ville kunne justere mig ud af det i løbet af en måneden.

Har jeg forstået det rigtigt, så er dette for ejer en "ny" hund og der ville jeg forsøge at arbejde mig ind på at finde rette mængde foder, det rigtige foder for netop denne hund og se på motionen. Det er vel de færreste af os, der fodrer direkte efter hvilken mængde, der står på foderposerne (?)

I hedebølgen fik vores hunde ikke samme motion som vanlig, det kunne ses på 2 af dem, da jeg ikke havde fået justeret foderet lidt ned (Vi taler ikke om kg) På den størrelse hund, vi har herhjemme kan 100 gram næsten ses og 2-300 gram gøre forskellen på om man er tynd eller tyk.

• #88   10. sep Sofia A: se # 66

CAnmax : denne hund har nogen issues med helbredet!

• #89   10. sep Ja Jeg har selv tænkt tanken, at sygdommen påvirker noget i forhold til at sætte muskler.
    Selvom hun ikke har meget muskelmasse, så er hun ikke svag, hun er både frisk og skarp og hun har krudt i røven, når hun får lov at løbe. En rigtig springer. Selvom vi har gået en længere tur (2 timer), så skal den altid afsluttes med et par runder i haven (Hun har anlagt sit eget stisystem). Det er både med spring, op og ned ad skråning skarpe sving osv (det ligner en alternativ agilitybane )

• #90   10. sep Hike Active har 435 kcal/100 g (26% fedt), Orijen Regional Red har 410 kcal/100 g (18% fedt).

Jeg ville klart holde mig til Orijen, når det handler om at opbygge muskler.

Når jeg skriver “sul”, mener jeg ikke fedt, men volumen på hunden. Det er muskler, men der skal nødvendigvis være nok energi i maden til at hunden kan have et tyndt lag fedt under huden, ligesom alle andre pattedyr skal have. Jeg mener altså ikke at hunden skal fedes op, men at den skal være sund og normalvægtig. Og det kræver, uanset art, at man faktisk HAR fedt på kroppen.

Den her hund er meget mager, og jeg synes ikke det ligner en sund hund. Hvis vi forestiller os at hun skal tage et kg på, vil jeg tro at de 900 g skal være muskler og de sidste 100 g skal være fedt - som er helt naturligt og nødvendigt på enhver krop.

Sofia, hvor meget mad får hun i dag, sådan cirka? Eller rettere, hvor meget fik hun før du satte hende op?

• #91   10. sep Jeg er helt enig, A...

• #92   10. sep Sofia A: Spurgte du ikke ind til sygdommen og hvad den har betydning for hunden i dagligdagen og på længere sigt ?

Jeg har godt læst, at der hentydes til at hun stivner i musklerne, men jeg troede at Sofia A havde styr på sygdommen, selv om hun ikke kunne huske navnet

• #93   10. sep Hun fik 150 g plus det løse (tyggeben og godbidder)

• #94   10. sep Hvad er hun sat op til?

• #95   10. sep Jo da, hun har ingen smerter i forbindelse med "kramperne", hun stivner når hun bliver presset fysisk (oftest i spring) og kan derfor ikke bruges til markprøver og avl. Der er ingen behandling for sygdommen, og hun kan leve et godt og langt liv, men bør ikke bruges til markprøver, agility og anden intenst arbejde (med især spring). Der er jo risiko for at hun kommer til skade når hun stivner og derfor vælter.
    Jeg har ikke hørt, at det skulle påvirke anatomi eller hvordan hun optager næring.

• #96   10. sep Hun er sat op til 200 g men det er inklusiv godbidderne, så jeg vil skyde på, det er 30 g hun er sat op.

• #97   10. sep Lyder fint
    Har også indtryk af at hun er sådan en lille turbohund og der skal jo noget mad til.
    Jeg ved jo at du allerede gør alle de ting der er forslået, så er sikker på at lidt sul på kroppen gør underværker og så vil hun også sætte muskler.

• #98   10. sep Man sætter altså ikke muskler alene ved at sætte kalorier op (ellers total fed tanke)

Var det mig ville jeg finde ud af hvorfor hunden er muskelfattig, når den er aktiv i dagligdagen.
    Den er ikke så underernæret og afmagret at næringsmangel kan forklare at der ikke udvikles muskler. Den er tynd, den er ikke udmagret og fejlernæret.

Og nej, det er ikke mig - jeg kan heldigvis se på min egen vaps og konstatere at strategien lykkes

• #99   10. sep Den ligner en der godt kunne æde lidt mere den der

• #100   10. sep Men CH, når regnskabet mellem indtag og forbrænding går lige op, så er der netop ikke energi til at opbygge muskler. Muskler kræver energi både at bygge og vedligeholde. Af samme grund er en bodybuilder nødt til at æde helt vildt i de perioder hvor de opbygger. De opbygger så også fedtdepoter, som de efterfølgende trimmer af op til konkurrencer. Men det behøver hunde næppe at gøre

At hun er aktiv er jo dejligt, men det ændrer ikke på at hun løber alt sin energi af og derfor ikke har mere tilbage til at bruge på fornuftige ting.

• #101   10. sep jeg synes ellers det lyder "fedt", blot at kunne æde sig til muskler .. go' teori..

Nej, jeg ville stadig mistænke hendes sygdom!

OG, hvordan er hendes appetit, er hun glubende? - altså sulten? ja, så er det da en go' ide at sætte mad-rationen op.

• #102   10. sep Præcis A og det er jo der vi alle vil hen. Hunden skal have mere at spise og tage lidt på førend man kan begynde at opbygge.
    Lige nu har den intet at give af.
    Og når hunden ovenikøbet er aktiv og ikke energiforladt, og Sofia i forvejen gør de ting der bliver foreslået her, jamen så giver det da sig selv at hunden ganske enkelt får for lidt at spise.
    Sæt mængden lidt op og fortsæt med de ting som hun allerede gør og så kommer det helt af sig selv.
    Igen, det er ikke raketvidenskab.

• #103   10. sep Pia, man æder sig ikke til muskler. Læs nu hvad der bliver skrevet for en gangs skyld.

• #104   10. sep For et par år siden havde jeg fornøjelsen selv at prøve at være stærkt underernæret og at skulle genoptræne efter muskeltab.

Det, der sker først når man mangler næring er, at man mister energi og holder op med at bevæge sig.
    Man bliver lynhurtigt inaktiv og det skaber det massive muskeltab.

Der skal virkelig voldsom næringsmangel til før kroppen ikke kan sætte muskler.
    Et menneske - og en hund - kan så absolut godt have ekstremt lidt kropsfedt men masser af muskler.
    Ja, det kræver mad - man går kold uden. Men det fungerer ikke sådan at man kan træne derud af, musklerne komner bare ikke.
    Næringsmangel gør at man ikke kan træne.

Jeg læser ikke at denne hund ikke har energi og ikke har overskud til at bevæge sig - og så dannes der normalt muskelvæv.
    Derfor konstaterer jeg at kalorier alene ikke får muskler til at poppe op.
    Enten er der en anden årsag til at musklerne er manglende eller også skal der mere og/eller anderledes træning til.

• #105   10. sep Det er en videnskab lader det til

• #106   10. sep Det er kun på HG at det er det

• #107   10. sep Var det min ville jeg nok give den alt hvad den kunne æde stort set, indtil den var blevet lidt mere fyldig..
    Det der er jo et stel med betræk

• #108   10. sep Det er bestemt ikke nogen videnskab at smide gram og kilo på en hund.
    En smule anderledes er det at genopbygge muskulatur...

Her på HG vender fysiologi så fantastisk at man bare skal æde lidt mere, så kommer mullerne. .

Gode tider

• #109   10. sep Det lyder en anelse sært at en hund, der er 4 år gammel og har energien til at være så aktiv, som den beskrives er SÅ muskelfattig. Jeg ville nok læse temmelig meget op på lektien omkring den muskelsygdom hun har og finde en dyrlæge, der kunne rådgive omkring fodring og træning af hunde med den sygdom; det kunne meget vel være her 'hunden ligger begravet' og det hjælper næsten med statsgaranti ikke bare at sætte den op i foder. Der findes flere forskellige muskel-/nerve-sygdomme, der giver de symptomer der skrives om, mange af dem involvere også en vis grad af muskelsvind og det kan man altså ikke 'fodre sig ud af' Det må da være rart at vide lidt mere om hvad det er man står med og hvad fremtidsudsigterne er. Om der bliver nogle hensyn der skal tages med alderen.

• #110   10. sep #109 - netop... det har jeg også skrevet et par gange.

• #111   10. sep CH, men altså hvis man skal arbejde mere så har man det også med at blive mere sulten, kender du ikke det ?

• #112   10. sep Holly, vis mig hvor jeg skriver at hunden ikke skal have mere foder...

Pointen er, at foder ikke kan stå alene hos en hund, der har brug for at genopbygge muskler...

Ihvertfald ikke i den virkelige verden.

• #113   10. sep Og ingen skriver at foder skal stå alene.

• #114   10. sep CH, nå..jamen så forstår jeg ikke hvad i debattere..alle er tilsyneladende enige om den skal have noget mere mad

• #115   10. sep Suk..

God bedring med din hund, Sofia, jeg håber du knækker koden til hendes mangel på muskelvæv.

• #116   10. sep Nej, jeg er ikke enig!

Man skal da først og fremmest finde ud af, hvorfor den er så tynd / muskelfattig!!!

Er det pga dens sygdom, hjælper det hat at fylde mere mad i den!

Er det pga den generelt får for lidt foder, så ja, så vil det hjælpe med mere mad - OG muskelopbyggende øvelser.

• #117   10. sep Nok de færreste der fiser til dyrlægen med det samme. Det mest fornuftige er sku da at give hunden lidt mere mad i første omgang og se om det hjælper.

• #118   10. sep Jeg kan godt se, hvad i mener, det er underligt, at jeg efter 4 mdr med hende, ikke har formået, at sætte mere muskelmasse på hende, tilgengæld tror jeg heller ikke hun har tabt muskelmasse. Jeg tror, vi må prøve med noget waterwalk.
    Kan i anbefale en dyrlæge(specialist)?

• #119   10. sep sygdommen er måske denne: Myotonia Congenita

Det kan vel ikke være så svært at spørge dyrlægen om, der kan være en sammenhæng,

• #120   10. sep Og hun har en fin appetit? Spiser godt, virker ikke til at have madlede?

• #121   10. sep Nej nej, man er vel springer. Hun spiser alt, hvad hun får serveret.

• #122   10. sep PS - skema med foder mængde vejledning:

Fodermængde i gram per dag ifølge producenten:
    Eukanuba Adult Breed Specific Cocker Spaniel er et fuldfoder.

Hundens vægt
    Fodermængde i g/dag
    8 kg 115 - 130
    10 kg 135 - 150
    12 kg 150 - 165
    15 kg 175 - 195
    20 kg 210 - 235
    25 kg 245 - 275

Og der skal jo fodres efter den ønskede slutvægt.

• #123   10. sep Ejer: Hej dyrlæge, min hund er ret tynd, jeg tror den er syg

Dyrlæge: Er hunden frisk og energisk? Spiser den? Har den normal afføring?

Ejer: Ja ja, den er fjong, men den er stadig tynd

Dyrlæge: Har du prøvet at give den mere mad?

Ejer: Nej, HG siger jeg skal spørge dyrlægen

Dyrlæge: Jamen, det var da dejligt, det bliver 550 kr. På beløbet?

• #124   10. sep Hahah

• #125   10. sep vil være rigtig morsomt, hvis ikke hunden HAR en sygdom! - der måske/måske ikke kan påvirke dens evne til at udnytte sin mad.

• #126   10. sep Ja hvorfor tage det alvorligt når man kan lade være.

Et hurtigt kig på myotonia. Den kommer i en arvelig form hos hunde og en ikke arvelig form.
    Den sidste kan være en konsekvens af flere sygdomme, der rammer nervesystem, hormonsystem og muskoskelletalt.
    Det kan også være en bivirkning eller en skade fra medicinsk behandling.
    Der er flere af disse tilstande, der også giver muskelatrofi.
    Der er med andre ord en risiko for at en bagvedliggende tilstand både giver myotonia og atrofi.

Man KUNNE vælge at ringe til dyrlægen og forhøre sig om sammenfald mellem disse to symptomer og muligheden for at der måske er en grundlidelse, der kan behandles...

Man kan også bare fede hunden op og grine jovialt med et glimt i øjnene og himle lidt over hystaderne der tager tingene så højtideligt...

Hver sine valg...

• #127   10. sep Selvom jeg er "på holdet", der mener at hunden er for tynd og bør sættes op i foder, så mener jeg nu også, at ejer bør kontakte en dyrlæge og få en ordentlig forklaring på lige præcis denne lidelse. Som flere skriver, så kan sygdommen jo meget vel hænge sammen med den muskelfattige bagpart.

Jeg ville ikke selv kunne overtage en hund med en sygdom, jeg ikke havde vendt med en kompetent dyrlæge, selvom sygdommen ikke umiddelbart har indvirkning på hundens dagligdag, andet end at den skal skånes i spring m.v. Kroppen er så forunderlig, og der mener jeg, at fagfolkene må træde til.

• #128   10. sep Hvis du kigger godt vil du se at det ikke kun er bagparten, der er muskelfattig, det er hele hunden - efter 4 måneders aktivt liv med god energi og og generel god almentilstand

Det harmonerer ikke.

• #129   10. sep Det er jeg helt enig med dig i, CH.

• #130   10. sep Men når nu en anden i kuldet har sygdommen, så kunne man forledes til at tro at den er arvelig, ikke? Og det er jo temmelig ukompliceret at prøve at give hunden mere mad, og se om det løser problemet.

Jeg er faktisk næsten sikker på at dyrlægen med 5 års uddannelse vil foreslå samme løsning. Som endda også er helt uden ubehag for hunden (modsat blodprøver, scanninger osv.).

Hvorfor ikke give det en måned og se om mere mad og samme motion kan give resultater? Hvis ikke, er jeg da helt enig i at dyrlægen skal med på råd, men med mindre hunden har en livstruende lidelse i fordøjelsesapparatet, er det immervæk temmelig risikofrit at give lidt mere næring.

• #131   10. sep A, det kunne man dag også sagtens og med god samvittighed. Jeg mener bare, at JEG ville have det bedst med at få en snak med dyrlægen, lige få vendt problematikken, kost m.v. til netop denne type sygdom. Jeg snakker ikke om scanninger m.v., blot en snak og hvis dyrlægen så udtrykte bekymring for hunden, ville jeg gå videre, men ikke til en start.

• #132   10. sep Enig A.
    Virker totalt skudt over mål at starte med den helt store udredning, i stedet for lige at stikke en finger i jorden og prøve den simple løsning, nemlig at sætte hende op i mad.

• #133   10. sep øhh, mig bekendt er de eneste der taler om stor udredning, scanning osv --- Zenta & A.

• #134   10. sep Pia, hvad er det så dyrlægen skal? Sige ok for at give en tynd hund mere mad, på trods af en muskelsygdom?

Er vi nogenlunde enige om at hunden er tynd? Og at man i 99 ud af 100 tilfælde kan afhjælpe det med mere mad? Hvad er det I forventer dyrlægen vil gøre eller sige - som åbenbart ikke indbefatter ubehag for hunden?

• #135   10. sep hvis den manglende muskelfylde skyldes sygdommen, kan det jo være, der skal en speciel diæt til - eller TS kan simpelthen falde til ro, og bede andre flette næbbet mht at hunden er for tynd ...
    Dyrlægen kan nok af- eller bekræfte hvorvidt sygdommen kan skyldes hundes manglende muskulatur - ennda måske uden omfattende og ubehagelige undersøgelser.

Ja, hunden ser mager ud - MEN, for syttende gang: hvis en voksen færdigudviklet hund med normalt aktivitets-niveau, og normal fodring ikke udvikler normal muskelfylde ... så ville jeg, ikke blot trække på skuldrene og proppe mere mad i kæften på den, jeg ville forsøge at finde årsagen - samtidig med evt. foder-øgning!!!

Hvorfor skal det dog latterliggøres, at nogen finder det sært og ikke måske et fix-i-en-fart?

• #136   10. sep Tja, der er kan jo være den helt simple og lidt kedelige årsag, at hunden simpelthen får for lidt mad

• #137   10. sep Pia, ingen af os ved om den kører på, hvad der for den burde være normal fodring. Sofia har vel ikke rigtig haft den længe nok til at vide, hvad der er normal eller ideel foder mængde for den.

Det var en lidt anden situation, hvis Sofia havde haft hunden i længere tid, og den plejede at være i passende foderstand og muskelfylde, men pludselig begyndte at miste begge dele uden ændring i fodring og motion.

Jeg ville så synes, det var en naturlig ting at vende det med min dyrlæge, hvis jeg skaffede mig en hund med en sygdom, som jeg ikke vidste ret meget om, og selvfølgelig forhøre mig, om der var noget, jeg specielt skulle være opmærksom på.

• #138   10. sep Hej dyrlæge!
    Kan min hunds sygdom have noget at gøre med at den ikke rigtig udvikler muskler?

Ja?
    Ok - hvad kan du anbefale at jeg gør nu.

Nej
    Fokus på foder og træningsplan.

Foder alene giver ikke øger muskelvæv, der er altså ønsketænkning.

Man behøver ikke at være hel idiot, vel?

• #139   10. sep Men CH, det er som om du nægter at se den anden mulighed: At hunden forbrænder den energi den får ind, og derfor er der ikke energi i kroppen til at bygge muskler.

Muskler kommer jo ikke af hård træning - med mindre der er noget at bygge af. Og hvis hunden forbrænder al energi, så skal den selvfølgelig have tilført mere energi for at bygge muskler.

Hvorfor er det at den situation er så fjern for dig?

• #140   10. sep Fordi den ikke hænger sammen med en fysisk aktiv rask hund.
    Sådan fungerer det ikke, det er en tænkt situation.

• #141   10. sep Selvfølgelig gør det da det hvis hunden ganske enkelt får for lidt mad.

• #142   10. sep En hund - et pattedyr - der har får for lidt mad til at bygge muskler får for lidt mad til at træne.

En energisk, aktiv og livlig hund vil blive sløv og dvask før den stopper med at bygge muskler.

• #143   10. sep CH, det er vist nok din egen helt frie fortolkning af kroppens funktioner.

Hunden har jo aldrig HAFT muskler. Men den har energi nok til at være aktiv. Der er bare ikke energioverskud til at bygge muskler.

Jeg tror måske ikke at det giver mening at diskutere det mere - vi har hver vores forståelse af hvordan kroppen fungerer. Jeg håber at TS melder tilbage om nogle uger om det har haft effekt på hunden at få mere mad.

• #144   10. sep Du kan jo prøve at motionere fastende og se hvad der sker...

• #145   10. sep Helt enig, A.

• #146   10. sep CH, hunden er ikke fastende. Den får præcis det antal kalorier som den forbrænder. Når den har spist, leget, løbet, skidt og sovet, står der 0 kalorier på kontoen. Der er 0 kalorier at bygge muskler af.

Hvor skulle kroppen finde energi til at bygge muskler af, når der ikke er noget fedt at tage energi fra? Svaret er simpelt: organerne. Og så får man en decideret underernæring med følgeskader.

Hvis det kan løses med en ekstra håndfuld foder, så kan jeg simpelthen ikke se problemet.

• #147   10. sep Der er lige et par led eller 35 i den kæde, du springer over A.
    Nej, Liva er overhovedet ikke i nærheden af at organerne holder for på grund af underernæring, det var da noget forfærdeligt noget at skrive.

Havde hun været muskuløs havde meldingen været en ganske anden. Øv altså... tarveligt.

Den dag man får muskler ved ene og alene at øge kalorieindtaget, den dag skal alle vi fede feste igennem

• #148   10. sep CH, jeg skriver ikke at Livas krop spiser af organerne, jeg skriver at i den tænkte situation du stiller op, hvor et pattedyr bygge muskler uden at have energioverskud, er det nødt til at bruge organerne.

Jeg skriver ikke at man bare skal hælde kalorier i hovedet, og så får man muskler. Jeg skriver i mit første indlæg i denne tråd, at hunden skal have mere energi og fastholdes i det nuværende fysiske aktivitetsniveau, så vil den få muskler.

Det er altså jævnt frustrerende at du tolker på den der måde, i stedet for at læse hvad der står!

Men fyld endelig de 35 manglende led ind - så kan vi alle blive klogere. Det er meget sjovere end at du sidder og påstår at du har de vises sten, men ikke vil dele dem.

• #149   10. sep Google kan hjælpe dig med den sag..

• #150   10. sep Men det kan du også? Ellers ville du vel ikke påstå at du vidste så meget. Jeg vil hellere høre det fra en ekspert, end fra google - vi ved alle at google ikke er 100% sikker.

• #151   10. sep Eftersom jeg har været turen igennem selv er der brugt lidt energi på at genopfriske fysiologien.
    Næringsmangel og frisk, aktiv og energisk står i total modsætning til hinanden....

Men jeg kan godt se at der er folk der har helt styr på det her.
    Og bevares, det er skidegode nyheder.
    Spis to stykker rugbrød mere om dagen og mullerne vil blive så smukt tonede.

Hvorfor gå i fitnesscenter når man kan gå på McD

Lad os tro på det. Om ikke andet vil fedtudfyldningen da lukke munden på folk

• #152   10. sep Hold nu op det der er fri fortolkning

• #153   10. sep Bare en smule

• #154   10. sep Det er det - helt grotesk sat op, ligesom det er den anden vej rundt.

Sandheden er jo at hunden ikke er ved at dratte død om, at hun sagtens kan klare sig som hun er....
    Hun er ikke udmagret og hun er ikke helt uden muskler...

Det går nok!

• #155   10. sep CH, jeg har såmænd også selv været møllen igennem - jeg var teknisk underernæret. Sjovt nok var første skridt på vejen noget så simpelt som næring der faktisk kunne optages.

Men igen, du må meget gerne poste de 35 manglende led - det kan jo være at du kan få folk til at skifte mening og endda gøre nogen klogere. Du har ret høj troværdighed, for du er meget vidende om mange ting. Og det er fjollet at sætte troværdigheden på spil ved at smide “fordi jeg siger det”-kortet.

• #156   10. sep Man kan læse om underernæring et ton af steder på nettet.
    Hvis min troværdighed skulle reduceres fordi jeg ikke gider at skrive hvad folk selv kan søge frem, så er det fuldstændig fint med mig

Men det samme gælder jo altså dig selv, så hvis den slags har betydning for dig, kan du lige nå at redde noget

• #157   10. sep En "øvelse" jeg også plejer at lave er, at bevæge hende rundt på en pude. Den lille er den hårdeste (mest fyld i og dermed lettest), den store er meget blødere (den brugte jeg til Laika).

På billedet bad jeg om, at hun satte sig med forbenene oppe på puden, men Liva har så vigtig en røv at den SKAL sidde på en pude

• #158   10. sep Hun synes, det er skide sjovt (dette er hendes "Nana for dada, jeg kan ikke høre dig "-udtryk)

• #159   17. sep Hvordan går det med hende, Sofia?

• #160   17. sep Jeg laver lige en opdatering senere i dag, jeg skal i praktik om 15 min. Den mest "håndgribelige" forandring er, at hun skider 3 gange om dagen, hvor hun normalt skider 2 gange

• #161   17. sep Shit - det er da heldigt jeg ikke spurgte HG den gang Jack var et skelet.

Jeg fodrede ham mere og trænede stille og roligt i takt med. Ganske simpel logik....

Også uden at skulle betale dyrlægen for at sige det samme....

Jeg tror nu Liva nok skal tage fylde på - op i foder og forsæt den daglige træning som normalt.

(Jack fik ekstrem høj mængde af høj-aktiv-foder, og er nu nede på normalen. Men det kan også anbefales at give lidt mere fedt, olie.)

• #162   17. sep Jeg har fulgt med på sidelinjen og jeg undrer mig altså over, at så mange gør grin med at skulle tage hunden til dyrlæge.

Man skal ikke tage hunden til dyrlægen for at høre, hvordan den kan tage på, men fordi den har en decideret muskelsygdom, forsøren da.

I min verden kan du slet ikke sammenligne det med "da Jack skulle tage på så gjorde jeg bare sådan...." for Jack havde ikke en muskelsygdom.

Det kan godt være, at den her sygdom ikke er årsagen til problematikken alligevel, men når TS ikke engang kender navnet på sygdommen eller sådan rigtigt ved hvad det påvirker eller indebærer, så er det måske en rimelig fornuftig idé at få det udredt hos en dyrlæge frem for at påstå, at det er noget fis.

Nej det er ikke videnskab at sætte hunden op i foder og få den til at tage på. Men det ér en videnskab når vi kommer ind på komplicerede muskelsygdomme og jeg kan simpelthen ikke begribe, at det er noget man kan gøre grin med, fordi enkelte foreslår at rådføre sig med en kompetent dyrlæge.

• #163   17. sep Funke:

Jeg kan skrive selv samme med Lobo.
    Som har nyre fejl, dårlige knogler, svagsættende muskler i skulder mm. Pga dårlig er ernæring.

Og der var dyrlægens anbefaling - foder, og motioner samtidig. Altså den samme "opskrift" som nu er givet 100 gange i den her tråd...

Hans huld er fin nu.

• #165   17. sep Nå jeg er lige kommet hjem, og jeg har forsøgt at tage et par billeder, men altså.. Hun er jo springer, de står sjældent stille
    Hun vejer 13,4 (præcist det samme som i sidste uge), hendes aktivitetsniveau er ikke ændret.
    Jeg kan ikke se nogle ændringer. Hvis jeg skulle sige noget, synes jeg hun ser lidt mere blød ud, og hvis det er tilfældet, så har hun jo tabt muskelmasse, hvilket slet ikke vil give mening
    Jeg tilføjer et par billeder i albummet. Her er et billede af hende, hvor hun ikke gider stå stille

• #166   17. sep Sofia:

Evt bind hende i hvert ben...

Jeg synes slet ikke hun ser så slem ud som folk gør det til Ved at du sætter foderet lidt op og otionen stadig er der, så sker der ændringer på et tidspunkt.. Det er jo ikke lige på 5dage...

Her er hvad Jack kom med..

• #167   17. sep Det tager jo lidt mere end et par dage at kunne se det, så giv det lidt længere tid

• #168   17. sep Haha, ja det skal nok hjælpe, at binde hendes ben
    Jeg har lige skrevet til tidl. ejer og stillet nogle spørgsmål til Livas manglende volumen af muskler. Han har trods alt haft hende i 4 år, mon ikke han ved lidt mere om Liva end jeg gør efter 4 måneder

• #169   18. sep Tidl. ejer skriver, at Livas mor også ser meget muskelfattig ud, og han mener ikke, det har noget med sygdommen at gøre.
    Han mener ikke, det er myotonia congenita Liva fejler, men han kan ikke huske, hvad sygdommen hedder.

• #170   18. sep Må jeg ikke -igen- forslå, at du lige spørger din dyrlæge

• #171   18. sep Jeg tænker, at det kunne være meget interessant at finde ud af, hvad den sygdom hedder. Jeg ville bede tidligere ejer om at kontakte den dyrlæge de brugte, og evt. få fat i nogle journaler. Ellers din egen dyrlæge

• #172   18. sep Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtig kan se formålet med at tage til dyrlæge? Liva er ikke påvirket af hendes manglende volumen, hendes mor er også spinkel bygget og har både præsteret at levere flere kuld, er markprøvet og blive stadig brugt til jagt.
    Skal jeg søge dyrlæge, fordi Liva det anderledes ud end almindelige hunde?
    Eller er det bare for at finde ud af, hvad hendes sygdom hedder?

• #173   18. sep Jeg kan heller ikke få øje på det.

• #174   18. sep Jeg havde heller ikke brugt penge på det - hunden trives jo fint.

Hun er ikke tynd - hun er slank. Jeg er selv ret slank og kan æde alt uden at tage på - skal jeg så søge læge også?
    Det er en sej kamp for mig at få muskler - men det kræver ikke diverse læge undersøgelser for at fortælle mig jeg har en høj forbrænding...

• #175   18. sep ja - undskyld Sofia, du spørger om din hund er for tynd, og om/hvorfor.

Du oplyser at hun har en "sygdom" - der udfra din beskrivelse -kan- være en kondition, der giver muskelsvind osv...

Den ser ud til at mangle muskelfylde, og det er ikke helt normalt for en 4 år gammel hund, medmindre den ikke har været fordret godt nok , ikke har fået normal motion osv.

Ja, jeg mener, stadig, at et (gratis) opkald til en dyrlæge måske kan afklare, OM det pga sygdom, at hunden er tynd og muskelfattig.

At være spinkelt bygget, er ikke det samme som at være tynd og muskelfattig.

Ja, man kan blot give dfen noget mere at æde, men det ville jo så betyde, at den i sit hidtige liv IKKE har fået nok at spise,

Men dig om det! - emnet er blevet vendt og vinklet - og du gør alligevel som du selv finder bedst.

• #176   18. sep Enig Christina.

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 27 Svar: 1.024
    #177   18. sep Du har købt en genbrugshund, der har en sygdom, men du er ikke interesseret i at vide, hvilken sygdom det er?
    Ovenstående er ikke kun sagt med henblik på trådens emne - det er egentlig helt generelt, det undrer mig. Hvis ikke man kender sygdommens navn, kan man jo slet ikke vide, hvad man skal være obs på.....det kan jeg slet ikke sætte mig ind i.
    Det virker mystisk at tidligere ejer ikke har styr på hvad den sygdom hedder. Vedkommende kunne jo ringe til sin dyrlæge og få det opklaret.

• #178   18. sep Jeg spørger om min hund er for tynd, svaret er ja. Jeg spørger, hvad jeg kan gøre for at få mere muskelmasse på hende, ét svar var svømning. Jeg fortæller at svømning er udelukket pga. hendes sygdom, og jeg ikke vil risikere at hun stivner i vandet.
    Derudover bliver jeg rådet til at sætte hende op i foder, og droppe nogle øvelser, som ikke vil være gavnlige.
    Jeg fortæller at Liva ikke er hverken træt eller svag.
    Jeg bliver rådet til at kontakte dyrlæge, tage til diætist (vetsygeplejeske), og læse op på hendes sygdom. Pga. Hendes sygdom.

Jeg kontakter tidl. ejer, og han kan fortælle, at det ikke har noget med sygdommen at gøre, at Livas mor (som ikke har sygdommen) også er spinkel. Han fortæller, han har en tæve som også er spinkel og en han som ligner en "kampvogn"(hans ord), de er lige udholdende. Han siger, der er stor forskel på hvordan springere ser ud pga. avlen. Han råder mig til at sætte Liva op i foder.

Selfølgelig er jeg da interesseret i at vide, hvad sygdommen hedder og hvad det handler om. Jeg kan bare ikke se, det gør nogen forskel i forhold til Livas huld. Jeg har tænkt mig at spørge dyrlægen, når en anledning byder sig.

Ja, Jeg gør, hvad jeg finder bedst. Da jeg oprettede tråden, mente jeg ikke at det var nødvendigt at øge foderration, men har så skiftet mening efter rådene.

• #179   18. sep Ham der, der ikke lige kan huske hvilken sygdom det er siger at der ikke er sammenhæng fordi moren OGSÅ er muskelfattig...

Og så synes du alt er fjong og du behøver ikke at vide mere?

I mine øjne giver den oplysning bare endnu mere grund til at tale med en sagkyndig.

Men - prop noget fedt på hunden, så holder folk sikkert op med at kommentere og så er alle jo glade..

• #180   18. sep Nej han siger, der ikke er en sammenhæng mellem sygdom og huld. Og han siger, det er normalt at springer ser meget forskellige ud, og at det ikke har noget med sygdom at gøre. Han har selv én som er tynd som ikke er i familie, moren var tynd. Og at det handler om avl.

• #181   18. sep hmm - forrige ejer -mente- ikke det havde noget at gøre med sygdommen (nej klart da!)

og hvis hunden har været "normalt" tynd og muskelfattig i alle sine 4 år, så er der dælme da noget fejlet enten i fodringen, aktiviteten eller ???

Hvis forrige ejer mener alt det er som alt skal være, jamen så skal der jo ikke gøres mere, hverken mht foder eller træning. slut-prut.

aj-vel ...

• #182   18. sep Springere er IKKE muskelfattige, tværtimod.

Det er helt sort det der.

• #183   18. sep Hvis hun var muskelfattig, så ville hun jo være svag. Det er hun ikke.

• #184   18. sep Hun ER muskelfattig.
    Det er meget synligt og derfor også ret udtalt.

• Rikke
    Rikke Online Tilmeldt:
    okt 2011

Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 27 Svar: 1.024
    #185   18. sep Det er da også meget belejligt at glemme navnet på en sygdom, når man skal omplacere en syg hund.
    Igen....det vil tage tidligere ejer 2 minutter at ringe til sin dyrlæge og få navnet på sygdommen. Det må jo stå i journalen, hvis den overhovedet har fået diagnose.....

Naiv er ikke mit mellemnavn. Det lugter.

• #186   18. sep Jeg forstår slet ikke, at man overhovedet kan give tidligere ejer en smule troværdighed på det her punkt.

Han fortæller, at han ikke ved hvad sygdommen hedder og hvad den egentlig indebærer. Men alligevel kan han sagtens lige fortælle, at problematikken her ikke har noget med sygdommen at gøre fordi Livas mor også er spinkel.

Nej - som Rikke siger: Hvis man ikke engang kender sygdommens navn eller implikationer, så kan man ikke vide, hvad man skal være obs på, eller hvad der er "ligegyldigt". Selvfølgelig kan det gøre en forskel!

Jeg kan slet ikke forholde mig til, at så mange komplet negligerer at hunden har en muskelsygdom. Det er IKKE det samme som at have en høj metabolisme eller være slank.......

• #187   18. sep Her er et billede af Liva i bevægelse.
    Tidl. ejer har ikke nogen skjulte motiver, han kontaktede mig fordi, jeg søgte en ny hund. Hvis jeg at en eller anden årsag ikke magter Liva mere, så skal hun tilbage til tidl. ejer.

• #188   18. sep Og her

• #189   18. sep Det forandrer ikke så meget.
    Hun mangler ikke kropsfedt, hun mangler muskelvolumen.

• #190   18. sep Sofia lyt til sig selv i stedet for.

• #191   18. sep Ja hun mangler muskelvolumen, men det er jo også det, vi arbejder på.
    Jeg kan ikke se, at fedt skal gøre noget godt for hende. Så hvis hun bare skal tage på for at blive rundere, så synes jeg hun er bedre tjent med at være mager.

• Jinx
    Jinx Online Tilmeldt:
    jan 2014

Følgere: 8 Emner: 16 Svar: 2.092
    #192   18. sep Altså en hund kan ikke bygge ordentlige muskler hvis ikke den får den rigtige diæt sammen med træning.

Det handler ikke om fedt og kulhydrater og gøre hunden fed med ekstra foder, men mere om kvalitetsproteiner og vitaminer... proteiner er kroppens byggeblokke.

Havde det været min hund ville jeg måske nok beholde mængden af foder, men supplerer op med et godt stykke råt kyllingelår/filet eller andet høj kvalitets protein dagligt.