{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.019 visninger | Oprettet:

J0hN.
J0hN.
Online Tilmeldt:
28. aug 2010
Følgere: 122 Hunde: 3 Emner: 12 Svar: 4.273

apropos Langt fra Borgen {{forumTopicSubject}}

Skal tandbehandling være gratis ?
Personligt er jeg i tvivl, og mener ikke at det skal gælde for alle.

Kommentarer på:  apropos Langt fra Borgen
  • #1   5. okt Hvem skulle det ikke gælde for?

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#2   5. okt Os der intet mangler og har passet vores tandlægetider (konen og jeg hver 8 mdr).

Husk på at det vil koste adskillige milliarder hvis vi alle skulle slippe.
    Kender godt diskussionen om at det koster gratis at brække et ben.

Men jeg forholder mig til fakta og det er at det koster pt.

• #3   5. okt Koste milliarder? For hvem? og hvorfor? den forstår jeg ikke rigtigt...

• #4   5. okt Jeg passer kun mine tandlægetider fordi det er billigere i lange løb.
    Hvis jeg kunne få gratis tandlæge ved at gå halvandet år frem for 8 måneder, så ville jeg da det.

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#5   5. okt Så en opgørelse over hvad det ville koste statskassen.
    Mener det var 4,2 milliarder som jo skal tages fra andet..

Det er billigere og mindre smertefuldt

• #6   5. okt Men hvis de 4,2 mia. kom ind over skatten, ville det så virkelig kunne mærkes så enormt meget?

• #7   5. okt Det var ligegodt kattens. Ham på fotoet kan spise pomfritter med lukket mund. Eller som Sonny Boy Williamson (ll) spille mundharmonika uden brug af hænder.
    Selve emnet har jeg ikke en skid fortand på

• #8   5. okt I det perfekte Danmark så ja så var det gratis at gå til tandlægen, men jeg synes det halter så meget i forvejen inden for sundhedsvæsenet at der er andre ting der skal være styr på først.

Jeg savner sku at lægen har TID til at lytte, at sygeplejerskerne har TID til at behandle patienten med omsorg og ikke bare udfører arbejdet som en død zombie på stoffer, jeg savner at behandlingstiden er kortere, og at der er den bemanding der skal til. Jeg savner at pædagoger har mere tid til børnene, at soa og sosu osv har tid til at være nærværende hos de gamle og ikke bare stresser ind og ud af døren.

Så helt ærligt, lige tandlægen har ikke en høj prioritering, jo skoletandlæger synes jeg ofte bliver kritiseret og det er ikke iorden.

Tandlægen er gratis til man bliver 18 og det må pt lige være nok.

Dog er det sådan at socialt udsatte og folk med få midler kan søge kommunen om hjælp til tandlæge regninger...

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#9   5. okt I udsendelsen så vi en ca 50 årig kvinde sætte sig i tandlægestolen.
    Hun havde ikke været hos tandlægen i 30 år og munden var fuld af rådne pløkker.
    Tandlægen vurderede prisen på ca 85000.

Min første tanke var: riv skidtet ud og skænk hende et sæt forlorne tænder.

• Lars N
    Lars N Online Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 621
    #10   5. okt Der er ikke noget som er gratis.

Så nej.

• #11   5. okt John har du Susanne på filter siden hun svarer i status? haha
    Med de penge der i forvejen mangles i sundhedssektoren, så synes jeg det er fint der er egenbetaling på tandlægen. Er man også meldt ind i Danmark, så er der jo også en del hjælp at hente der. Og nej, jeg er ikke selv medlem, de vil sgu ikke have mig de skiderikker!

Pensionister kan få medicinkort hvis de ikke har andet end deres folkepension og så er der jo faktisk rigtig meget hjælp at hente for dem.

Jeg er uddannet tandklinikassistent, og betaling ville ikke afhjælpe problemerne med folk der først kommer når tænderne er rådne. De fleste bliver væk pga tandlægeskræk og selv dem med medicinkort som får betalt fx 85% af deres regning, er også nogle tumper til at komme afsted før det er galt.

Så jeg tænker det hurtigt kunne blive en dyr affære for statskassen.

• #12   5. okt Susanne nu hvor du så gerne vil debattere..

Hvis du har fået afslag på tandlæge hjælp fra kommunen så er du nok ikke mindrebemidlet nok vel? Og ud fra det jeg har set her på hg, så er det vidst en del forkerte prioriteret valg der gør at du hver november piver over at du ikke får nogen julegave i år. Så at du heller ikke får lavet tænder er ikke kun kommunens skyld. Spar op, det gør vi andre.

• #13   5. okt Førtidspensionister osv. bruger vel medicinkort, ja det gør min mor dag, og slap med en regning den anden dag på 200 noget, og hun sparede da knap 900 kr.

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#14   5. okt #11
    it's the other way around

Mon ikke en stor procentdel af dem der ikke kommer der skyldes tandlægeskræk.

• #15   5. okt Jeg tror ikke mine tænder ville være SÅ ramponeret hvis jeg havde haft råd til tandlæge..

Jeg har ikke engang råd til det nu, men kunne få noget tilskud så jeg har kunne få lavet mine bisser (plus fået hevet nogle ud og lavet protese)

jeg syntes det skal under skat, priserne er sindsygt høje.

• #16   5. okt og ja jeg har tandlægeskræk, men det er udelukkende pga det har gjort ondt hver gang jeg skulle afsted, for har ikke haft råd til at tage til tjek, så tog kun afsted når det trængte .

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 1.183
    #17   5. okt Jeg ville glædeligt betale mere i skat for at man så kunne tage til tandlæge "gratis", eller i det mindste markant billigere end nu. (med egenbetaling på bestemte ydelser som bliver foretaget " ubødvendigt")

• #18   5. okt Frk Jensen #16: Ikke råd til tjek, men kun afsted når det trænger. Tja, det er jo lige netop DET der gør at det bliver dyrt. Prioritere man pengene så man kommer afsted til tjek, så bliver det sjældent hverken særlig ubehageligt eller dyrt. Og så selvfølgelig passer sine tænder ordentlig derhjemme.

• #19   5. okt Nicoline - Jeg kan ikke prioritere anderledes.. Jeg er på ressourceforløbsydelse..

• #20   5. okt Frk Jensen, at du er på ressourceforløbsydelse har da intet at gøre med om du kan prioritere anderledes. Altså selv folk på SU kan prioritere at komme til tandlægen. Og ressourceforløbsydelse er vel højere. Og ikke desto mindre, når du alligevel ved du skal bruge pengene når der så ér noget galt med dine tænder, ja så var det væsentligt billigere at have prioriteret de faste kontroller.

By the way, jeg hedder stadig Nicole.

• #21   5. okt Nicole - Så vil jeg gerne vide hvad du syntes jeg skal skære fra.. Huslejen.. nej det kan jeg ikke..

Mad, tja det skal man jo have for at overleve.

medicin, (Jeg får kroniker plus betaler 1 gang om måneden til apoteket) - nej det skal jeg sørme også bruge.

Internet - Nej, det er min kontakt til min familie der bor langt væk..

Har ingen tv-kanaler...

De penge jeg har brugt på tandlæge har været engangsbeløb fra kommunen, og lige nu er jeg i regional tandplejen, hvor jeg kan betale en del mindre, men bliver så lagt i fuld narkose...

Jeg kan IKKE spare mere end jeg gør, ikke med mindre jeg gerne vil dø af sult..

• #22   5. okt Og hvis vi SKAL rette navne, så er Frk. med et punktum

• #23   5. okt Og SU kan man så SU-lån, der er mange studierabatter OG man kan arbejde ved siden af..

Det kan jeg ikke..

• #24   5. okt Nu er Frøken vel næppe dit navn, og Jensen var stavet korrekt når man 9,9 ud af 10 gange bliver kaldt Nicoline fremfor Nicole, så begynder man at blive lidt træt i ansigtet over at folk ikke gider tage sig tiden til at læse mit navn ordentligt.

Jeg kan ikke fortælle dig hvor du skal spare, men jeg kan fortælle dig at folk på mindre indkomst end dig kan finde pengene til at komme til tandlæge og at det altid vil være billigere at prioritere at komme til de faste kontroller. At du så foretrækker at vente til det ér gået galt, det kan jeg ikke gøre noget ved. Jeg kan bare fortælle dig at det andet er billigere og bedre i længden.

• #25   5. okt Nicole - Jeg foretrækker at få noget at spise end at gå til tandlæge..

• #26   5. okt Jeg ved ikke hvor meget du tror man får i ressourceforløbsydelse, men jeg fik mere i SU end jeg gør på denne ydelse..

• #27   5. okt Umiddelbart hvad jeg kan google mig frem til så skulle det for personer over 30 år følge kontanthjælpen. Er det forkert, så må du jo fortælle mig hvad den er i stedet.

• #28   5. okt Taksten er hvad man var på før..

Med Lån osv fik jeg mere i SU end jeg gør nu..

Jeg har også en datter jeg skal betale børnepenge til, det kan heller ikke spares væk..

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#29   5. okt Eftersom jeg har ry som voksenmobber pointerer jeg lige:
    Jeg mener at de velbjærgede godt selv kan betale, på samme måde som jeg ikke mener at rige behøver børnepenge.
    Om alle har råd til tandlæge ved jeg intet om.

Men 30 år uden tandlæge og en pris på 85000 så stopper jeg og tilbyder et gebis til 10K

• #30   5. okt Frk. Jensen, men min pointen er jo at når du alligevel skal bruge penge hos tandlægen når du har tandpine, så ér det billigere at prioritere de faste kontroller!

• #31   5. okt John, hvis det var statskassen der skulle betale, så tror jeg også du kan være sikker på at det blev gebis fremfor reparation. Når kommunen er indover i dag med betaling til fx pensionister med medicinkort så betaler de kun til det billigste alternativ - og det ville her være gebis. Ønsker folk så anderledes, så må de selv betale den merudgift der er ved at reparere tænderne i stedet

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#32   5. okt Konen og jeg følges ad og den eneste der er bange, ja gæt selv

• #33   5. okt Nicole, du skriver : Jeg kan ikke fortælle dig hvor du skal spare, men jeg kan fortælle dig at folk på mindre indkomst end dig kan finde pengene til at komme til tandlæge og at det altid vil være billigere at prioritere at komme til de faste kontroller. At du så foretrækker at vente til det ér gået galt, det kan jeg ikke gøre noget ved. Jeg kan bare fortælle dig at det andet er billigere og bedre i længden.

Utroligt arrogant svar Hvorfra kender du indkomst/udgifter, siden du kan svare som du gør ?

• #34   5. okt Nicole - Jeg HAR ikke pengene til tandlæge.. Jeg søger ved kommunen HVER gang (Eller gjorde, nu er jeg i regionaltandplejen)

• #35   5. okt Canmax, fordi der vidst ikke rigtig er en indkomst der er lavere end SU

• #36   5. okt Frk. Jensen, men du skulle vel stadig betale et engangsbeløb?

• #37   5. okt Nicole - Ja, som jeg afbetalte hos tandlægen og sultede imens.. Hvis jeg skulel gøre det hele tiden ville jeg ganske enkelt dø af sult..

• #38   5. okt Frk. Jensen, hele tiden? Jeg snakker om de faste tjek, det kan næppe kategoriseres som "hele tiden".

• #39   5. okt Nicole - Når jeg ikke var afsted årligt og stadig skulle sulte mig for at have råd, så jo det er hele tiden..

Hvorfor VIL du ikke fatte at jeg ikke har råd? Jeg har ikke mange penge, og kan ikke tjene eller få flere end dem jeg har.. Jeg kan ikke få studierabat eller andet som folk på SU kan..

Jeg har ikke engang råd til at tage bussen..

• #40   5. okt Og Nicole ? Det fortæller stadig intet omkring udgifterne !

Man kan vel godt diskutere uden at blive personlig ?

Min mening omkring det er, at tandeftersyn skal være gratis og så kan der være tilskud til de forskellige behandlinger, alt efter den enkeltes indkomst. Tandlæger skulle have et overordnet tilsyn med deres behandlinger og priser, så folk ikke skal "shoppe" imellem de forskellige tandlæger, alt efter hvilken behandling de har brug for.

Man kan faktisk dø af flere forskellige sygdomme, såfremt man har dårlige tænder, så tænderne har stor betydning for folks sundhed !

Jeg har tandlægeskræk, jeg er barn af 80'erne og jeg er ikke i tvivl om at vi var forsøgskaniner

• #41   5. okt Frk. Jensen, fordi du uanset hvad skal af med penge hos tandlægen - og jeg mener tjek er det billigste alternativ, derfor tænker jeg du umiddelbart gør det dyrere for dig selv ved først at tage afsted når du har tandpine. Men nu er du jo så åbenbart i regionaltandpleje og kan gøre det endnu billigere, så er der vel ikke det store problem for dig.

Men nej, jeg forstår ikke og kommer aldrig til at forstå at du kan finde penge til at afbetale hos tandlægen til akutte ting (altså det der engangsbeløb) men ikke i stedet kunne lægge de penge til side til de faste tjek.

Studierabat er altså ikke normalt hos tandlæger, og de der har giver næppe en formue i rabat.

• #42   5. okt Canmax, du har din mening - jeg har en anden

• #43   5. okt Nicole - Jeg HAR skrevet hvordan jeg finder pengene.. Ved at sulte mig selv..

Hvis jeg skal gøre det hele tiden vil jeg sulte ihjel..

• #44   5. okt Nicole - Nu er der jo andet i hverdagen end tandlæge, plus jeg ikke kan få SU-lån eller tage et arbejde ved siden af for at få pengene..

Jeg har IKKE pengene.. Thats it..

• #45   5. okt Frk. Jensen, det er vidst de færreste mennesker i Danmark der sulter ihjel, og heldigvis for det da

Jeg kan ikke sidde og diskutere din økonomi, eftersom jeg ikke kender den - men jeg ved at min søster i en lang periode havde 300kr til mad mv. når alle udgifter var betalt på sin SU. Hun skraldede og sultede på ingen måder

• #46   5. okt 300 kr har jeg hvert kvartal-måned ikke engang til mad..

Jeg har ingen skralde-containere i nærheden og der hvor de er, går der ikke busser ud efter de er lukket (Og nå nej har heller ikke penge til bus)

• #47   5. okt Frk. Jensen, jeg ved snart ikke hvad jeg skal skrive til dig mere - jeg kan intet gøre for din økonomi. Jeg har skrevet min mening, og jeg kan ikke diskutere din økonomi i detaljer.

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#48   5. okt Det bliver lidt privat.
    Så i kan stoppe her medens i ikke skændes;)

• #49   5. okt Du kan starte med at acceptere at det altså ikke ER alle der har råd..

Jeg er ikke på ressourceforløbsydelse med udsigt til førtidspension for sjov.. Jeg kan ikke bare tage et ekstra arbejde for at få flere penge eller styrte rundt til alt muligt..

• #50   5. okt Se min sidste besked John

• #51   5. okt Det er en lidt tricky debat der er gang i, for det én person kan klare er altså ikke sikkert, en anden kan. Jeg kan da også sidde og sige at folk med 10.000 udbetalt har et kæmpe rådighedsbeløb og de burde have råd til X og Y og Z for jeg har 5.000 udbetalt og har råd til det....

men "min søster kunne klare at.." er bare ikke en ordentlig målestok. Og jeg er helt enig i, at det langt hen ad vejen handler om prioriteringer, men nonetheless er det bare ikke alle der kan prioritere som dig/søster/veninde - selvom det objektivt set måske er muligt.

• #52   5. okt Fünke, dette bliver det absolut sidste indlæg om den debat. Jeg siger ikke at fordi min søster kunne, så kan andre også.

Jeg siger at frk Jensen alligevel skal betale penge når hun går til tandlæge med tandpinen - og jeg tror hun ville få et billigere (og bedre) forløb med sine tænder hvis pengene blev lagt til side til tjek i stedet.

• #53   5. okt Altså, jeg er enig med Nicolette. Det andet er sgu en tand for pylret. Gå nu til biddet og grib nu lige lidt kontrol over eget liv!
    Mund ikke det var en god idé?

• #54   5. okt Tak Søren, endelig en ny udgave af mit navn - det var sgu forfriskende

• #55   6. okt Frk Jensen

må da nok lige sige sikke en jammerdal

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 5 Emner: 24 Svar: 2.508
    #56   6. okt Jeg havde en kammerat på ressourceforløb. Han boede i København, havde forsikringer, fik mad, gik i byen, betalte børnepenge, betalte medicin osv. Han havde fint råd til tandlæge. Han ruttede ikke med pengene men der var råd til det hele hvis han prioriterede og fandt billige alternativer der hvor han kunne.

Derfor bliver jeg altid lidt træt når jeg hører folk konsekvent nægte at de har råd til ting.

Når det så er sagt så synes jeg bestemt tandlæge burde betales over skatten.

• Lars N
    Lars N Online Tilmeldt:
    nov 2008

#57   6. okt "Jeg har ikke råd, Så jeg synes at andre skal betale for mig"

Sådan læser jeg dine svar frk. Jensen.

- Jeg synes ikke man skal tvinge andre til at betale for en.

• Kim J
    Kim J Online Tilmeldt:
    jul 2018

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 374
    #58   6. okt Alt personfnidderet overset, synes jeg faktisk at det er ret besynderligt at tandlægen skal koste penge, men alt andet vedrørende ens helbred er gratis?

selvfølgelig skal man da selv betale differencen mellem det billigste alternativ, og det man selv helst vil, og det giver vel også sig selv at kosmetiske behandlinger står for egen regning, men der hvor behandlingen er nødvendig for at kunne trives og undgå smerter, er der da ingen logik i at lige tænderne er anderledes stillet end resten af skroget.

• #59   6. okt Alt andet vedrørende ens helbred er da ikke gratis? Fysioterapeuter, kiropraktorer, medicin, psykolog mv. Der er da egenbetaling på en del.

• #60   6. okt 55 - Hvad mener du?

Lars - Så læser du forkert.. Jeg ville gerne kunne betale selv..

• #61   6. okt jeg har aldrig betalt for psykiater og psykolog, da jeg er henvist fra lægen de gange jeg har været afsted..

• #62   6. okt Men handler det ikke også om ens egen indstilling til det?

• #63   6. okt Frk Jensen, psykiater betaler du heller ikke selv. Psykolog er der oftest enten delvist eller 100% egenbetaling på. Så selvom du ikke har betalt, så er det altså nu oftest egenbetaling til psykolog. Også selvom man et henvist fra lægen.

• #64   6. okt Jeg spare hvor jeg kan, jeg søger de tilskud jeg kan for at have råd til det hele..

Nu er jeg så i regionstandplejen, hvilket ikke alle og enhver kommer.

jeg skal i næste måned igen i fuld narkose og have lavet tænderne i undermunden. Om jeg så også skal have protese der aner jeg ikke..

Man betaler et bestemt beløb 1 gang i året for det.. Så ricikere jeg ikke at stå med store tandlægeregninger lige pludseligt.

• #65   6. okt Nicole - jeg har heller ikke betalt for psykolog.. Jeg har gået ved begge dele..

• #66   6. okt Frk Jensen, jamen du er da heldig det ændrer som skrevet ikke på at der OFTEST er helt eller delvist egenbetaling på psykolog.

• #67   6. okt Nej jeg er ikke heldig.. Når der er henvist fra lægen og det er en del af behandlingen så betales det over skatten.

• #68   6. okt Jeg har skam også været henvist til psykolog pga angst og der var en egenbetaling 1/3 del af beløbet.

• #69   6. okt Jeg var det for at blive udredt, og senere pga paragraf 50 undersøgelse.

og fornyligt i forbindelse med medicin tjek, da det var nogle gamle papire..

og så i forbindelse med familiesamtale (den er dog vidst nok gratis uanset hvad)

psykiateren var for angst, add og ved dem var der også en diætist..

Dog fik jeg at vide da jeg var afsted i sidste måned at det ikke er nødvendig at starte en behandling hos dem op, da jeg har min bostøtte der giver mig det, som de ville kunne tilbyde.

Bostøtten er heldigvis også gratis, det samme er min rengøringshjælp, som jeg behøver for at kunne holde lejligheden bare nogenlunde til når min datter er her.

• #70   6. okt Men frk Jensen, som skrevet så ændre det ikke på at der oftest er helt eller delvist egenbetaling hos psykolog - uanset hvad du har været igennem!

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 9 Emner: 24 Svar: 2.152
    #71   6. okt #18 "Prioritere man pengene så man kommer afsted til tjek, så bliver det sjældent hverken særlig ubehageligt eller dyrt. Og så selvfølgelig passer sine tænder ordentlig derhjemme."

Desværre er jeg undtagelsen, der bekræfter den regel . Jeg har altid passet mine tænder og ½-årlige tjek, men alligevel har det været både ubehageligt og meget, meget dyrt! Så gratis tandlæge ville for mig være big win.

Da jeg sad og så Langt fra Borgen undrede jeg mig over, at ham den konservative politiker gentagne gange argumenterede med "personligt ansvar for ens tænder". Det er da lidt underligt, at man har personligt ansvar for sine tænder, men åbenbart ikke for resten af sit korpus. :-S

Og noget andet ... jeg synes nok, at tandlæger tager sig rigelig godt betalt .

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#72   6. okt Jeg sætter pris på at vi trods alt i DK har råd til at tage hånd om de syge og svage, og det på trods af at nogen mener det er et lorte samfund. (jeg mener det ikke).

Når det er sagt står jeg af hvis samfundet skal betale 85000 til at udbedre tænder hos en der ikke har været ved tandlægen i 30 år.
    Der mener jeg at der skal tilbydes den billigste løsning, nemlig kunstige tænder.
    Det var egentlig det der fik mig op af stolen til at starte med.

Og stadig mener jeg at os der selv kan betale skal fortsætte med det.

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 9 Emner: 24 Svar: 2.152
    #73   6. okt Ja 85.000 er mange penge, men det svarer til 2833 pr år. Det er vel meget gennemsnitligt.

• #74   6. okt 1. Der er en vis sum penge til rådighed for velfærd - enig
    2. Denne sum er nok lige i underkanten - enig
    3. Hvis man af ren og skær slaphed er nødt til at "tage" af summen, så er der færre penge til de virkeligt trængende - enig
    5. Man bør lige stramme de nederste kinder og yde efter evne og nyde efter behov med skyldig hensyntagen til nr 2 - enig
    Alle, der er enige med undertegnede, deltager i konkurrencen om 18 tønder land ufrugtbar grund på Saturn eller Merkur. Valget er frit - afhængig af om din garderobe er mest præget af sommertøj eller vintertøj.

• #75   6. okt Jeg må indrømme, at når jeg ser hvad andre får betalt og tilskud til, så kunne jeg godt unde mig selv, at jeg fik betalt min bideskinne der koster 3-4 måneders madbudget, men jeg ved også godt, at man må skære et sted, og det er helt fair.

Jeg er bare af den opfattelse, at skal "gratis" tandbehandling være noget vi alle betaler over skatten, så skal det selvfølgelig være gratis for alle - jeg kan ikke forestille mig, hvad det ville medføre, hvis gratis lægehjælp fx. ikke gjaldt for alle.

• Lars N
    Lars N Online Tilmeldt:
    nov 2008

#76   6. okt SKAT får flere og flere penge ind, år for år.
    De får nu over 1100 milliarder ind om året.

Vi får ikke mere velfærd af den grund.

• #77   6. okt Jeg er lidt splittet, fordi jeg synes vores velfærd halter meget i forvejen og jeg tror ikke det bliver bedre hvis der er mere der skal betales over skatten.

Vi har et enormt højt skattetryk i forhold til mange andre lande, og jeg synes ikke personligt at vi får særlig meget for pengene mere.

Noget helt andet er prioritering. Jeg kan sagtens se at der helt sikkert er nogle som ikke har råd til bare at spare op til ting som tandlæge.

Men der er dælme også mange der bare prioritere forkert. Jeg mener hvis man har råd til div. racekatte og hund, og måske endda avl af disse så er man jo næppe mindrebemidlet.

• #78   6. okt Jeg bor i et land, hvor man betaler sin egen sygesikring, og tandlægen er inkluderet i de fleste forsikringer. Det fungerer fantastisk. De har sunde bisser, passer deres tandlæge, etc.

Kosmetiske indgreb betaler man selv, nogle ting kan dækkes delvist (f.eks. tandstilling).

Jeg passer ikke min tandlæge, fordi jeg blev udsat for et par overgreb i rap af den tandlæge, der overtog tjansen efter jeg blev for gammel til den kommunale tandpleje.
    Jeg kunne såmænd nok godt tvinge mig til tandlægen nu, med lidt hjælp fra min mand og en psykolog, men jeg gør det ikke fordi jeg udmærket er klar over, at 12 år uden en tandlæge vil sætte sine spor. Mest af alt i min pengepung (min forsikring er nemlig ikke god, og betaler ikke for check-ups).

Med risiko for at blive gjort arveløs af min far, vil jeg sige, at vi kunne tage pengene fra bilafgifterne og betale tandlægen.

Og en skønne dag lave et socialistisk paradis, hvor der er råd til at få lavet forebyggende behandlinger over skatten, så folk blev syge i mindre grad (diætist, fysioterapeut, etc.).

• #79   6. okt Anya - Hvis den var til mig, så har jeg altså kun en hamster

• #80   6. okt Frk. Jensen - Det var den skam ikke Beklager hvis du opfattede det sådan. Jeg synes jeg prøvede også at sige at jeg anerkende at ikke alle kan få råd til at spare til disse ting

• #81   7. okt Jeg synes vi er et samfund, der burde ha råd til i et eller andet omfang af betale tandlægetjek.
    Er andre behandlinger og samfundsprioriteringer, jeg hellere ville spare på.

@john
    En der har forsømt sine tænder og skal have dem fikset for 85.000kr kan lyde af rigtig mange penge.
    Men til sammenligning, hvad tror du det koster at behandle en patient for lungecancer, der har røget i 30 år eller en overvægtig med diabetes 2. De har vel også forsømt at passe, deres krop. Den behandling er ganske gratis. Så det synes jeg faktisk ikke er er argument, der holder.

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#82   7. okt Forrygende sammenligning mellem dårlige tænder og dødelige sygdomme

• #83   7. okt Det ville have gjort en forskel for mig, men jeg kunne i princippet også have prioriteret at gå til tandlægen i stedet for at få hund. Det er det eneste sted vi kunne spare. Mad og transport var skåret helt ind, fornøjelser og lommepenge var der ingen penge til.

Jeg har ikke været afsted nu i 3 år, men vores økonomi er væsentlig bedre nu, idet kæresten er i job og jeg er på ressourceforløb, så jeg bør egentlig nok komme afsted.

Jeg synes at folk på su og uddannelseshjælp bør få det betalt. Folk på udannelseshjælp kan faktisk få dækket 100% (men jeg) efter en egenudgift på 600 kr årligt, men det bliver man desværre ikke informeret om, og undersøgelsen skal godkendes inden man tager afsted - hvilket blev for svært for mig, mens jeg havde andre ting at prioritere i forhold til jobcenteret

Jeg ved ikke, om samme regler gælder i ressourceforløb, men jeg synes også det bør dække studerende

• #84   8. okt Sunde tænder er vigtige i forhold til almenhelbredet, spørg I bare en hjertelæge om det.

• #85   8. okt Og det er ikke altid man kan gøre for man har dårlige tænder, der kan gener spille ind..

begge mine forældre har dårlige tænder

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#86   8. okt #84
    Korrekt men hjertelægen ville foreslå at de rådne tænder blev hevet ud.

• #87   8. okt Jeg fatter ikke en skid af at tænder kategoriseres på anden måde end resten af skroget.
    Det har så stor gensidig indvirkning på hinanden at det ikke logisk kan skelnes fra hinanden.

Og ja, jeg synes tandlæger skulle under sygesikringen på samme måde som andre læger...

• #88   8. okt PS - medicinkort til førtidspensionister findes kun til dem, der fik pension før 2003.
    Andre har præcis samme vilkår som resten af befolkningen.

• #89   8. okt Klart for at tandbehandling skulle dækkes af sygesikringen ligesom læger, osv.
    Kan ikkexse meningen med at det skulle være anderledes end alle andre sygdomme..

• #90   8. okt Ch Really?

Hvorfor?

• #91   8. okt Minion, man fjernede de tre inddelinger i beløb til pensionister og gjorde det ens for alle - dog med fratræk for samlevende.
    Og samtidig røg alle muligheder for tilskud.

Jeg tænker at man syntes de fik for meget..

• #92   8. okt Jeg er også klart tilhænger af, at "tænderne" hører under sygesikringen, men indtil da er jeg for, at den enkelte tager lidt ansvar eller selv betaler ved kasse et. Det andet er sgu for sølle

• #93   8. okt Det var jeg slet ikke klar over...

• #94   8. okt Det der med at tage lidt ansvar...

Jeg har alt for mange medpatienter med tarmsygdomme, som har fået smadret deres mund fuldstændigt på grund af det hidsige medicin man bruger for at trykke immunsystemet.
    Man giver cellegifte (kemo), biologiske midler og prednisolon som var det snold - og tænderne rasler ud af munden.

Regningen - den står de selv med.
    Jeg ved ikke hvad disse mennesker kunne have gjort for at tage ansvar..

Det er ikke bare at børste to gange dagligt for alle.

• #95   8. okt Minion, det er der desværre mange, der ikke er.

• #96   8. okt CH
    Hvorfor tror du, at jeg refererer til folk, der har problemer som følge af medicin eller tidligere sygdomsforløb? Slet ikke, den var til dem, der bare lader stå til.
    En af mine gamle kollegaer har været igennem et leukæmi-forløb, der blandt meget andet svækkede hans tænder. Så vidt jeg husker, så kan han max komme til at betale 1400,-/år hos tandlægen. Resten dækkes af det offentlige. Helt fair.

• J0hN.
    J0hN. Online Tilmeldt:
    aug 2010

#97   8. okt Hvis kemoen har indvirkning på tænderne burde det efter min mening betragtes som en bivirkning de skal behandles i samme forløb, altså for free.

• #98   8. okt Kræft har særstatus i DK.

Det, man glemmer Søren er, at der er virkelig mange, der har tandproblemer på grund af enten sygdom eller medicin. Det giver ikke rigtig mening at betragte så stor en gruppe som en undtagelse..

Og når man en dag også anerkender at en forkert tandstilling kan give diskosprolaps (og alt muligt andet skidt) kan det da være, der sker noget.

• #99   8. okt CH
    Vi snakker forbi hinanden. Jeg mener, at man rent rutinemæssigt bør få tjekket tænderne og ikke bare lade stå til, for derefter at lade det offentlige betale en kæmperegning.
    Sygdom er naturligvis et af problemerne - dårlig prioritering et andet.

• #100   8. okt Jeg er enig, naturligvis skal man gøre sit.

Og dem som af en eller anden grund har blokeringer i forhold til det, skal have hjælp til det.

Kommentér på:
apropos Langt fra Borgen