{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.201 visninger | Oprettet:

Mobilforbud {{forumTopicSubject}}

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE10928433/mange-skoler-indfoerer-forbud-mod-mobiltelefoner/

Hvad mener I om mobilforbuddene?

Jeg har som lærervikar oplevet mobilerne være mega distraktioner hos (mange af) eleverne og den gjorde dem jo nærmest socialt handicappede ansigt til ansigt. Simpelthen at isolere den stress-faktor, altså at gøre det ganske umuligt for dem at tilgå mobilen, kan lyde som en nødvendig måde at bryde den afhængighed og vane på.

Samtidig er der dog ét eller andet i mig, der stritter imod ved et totalforbud mod mobiler i skolen. At eleverne fysisk ikke er i stand til at bruge mobilerne ændrer jo ikke på problemet i sin kerne. Eller er det ligemeget, så længe de ikke kan?

Ja, de skal koncentrere sig om skolen i skoletiden - men efterhånden anvender eleverne også computere i undervisningen på mange skoler, og her kan de da tilgå lige så meget som på mobilen. Skal computerne også forbydes, fordi det kan være distraherende for eleverne?

Jeg synes i høj grad elevernes mentalitet omkring sociale medier/spil/osv er drivkraften i problemet, og det er selvfølgelig også noget, de skal lære derhjemme.
Men kan folkeskolen have indflydelse eller skal de bare nedlægge forbud?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mobilforbud
  • #2   11. okt 2018 Jeg syntes det er okay der er mobil-frie timer..

    Men kan da huske vi i de store klasser brugte mobilen meget i frikvarterende (Okay, mobilen var ikke rigtig kommet frem i de små klasser :D)

    Ved min datter (3. klasse) er der 1-2 der har mobilen med, og der SKAL den være i tasken.. De bruger mest deres mobil til at ringe hjem når de går selv hjem eller lign.. Min datter har ikke nogen, når den tid kommer vil jeg klart opfordre hende til at mobilen er i tasken på lydløs og uden vibration i timerne.


  • #3   11. okt 2018 Jeg var i praktik på en skole, som kørte med, det at tage elevernes tlf og låse inde i et skab i timerne, og det fungerede faktisk rigtig godt.
    De fik lov, at bruge dem de gange, de skulle bruge kamera men ellers ikke.

    De var mere sociale, da de ikke sad med deres tlf selv i pauserne.


  • #4   11. okt 2018 Jeg synes måske at det ville være bedre, men sikkert også sværere, at lære børnene at man sagtens kan have en mobiltelefon liggende, uden at den nødvendigvis samles op hver andet minut.

    Uanset hvad vi gamle r..huller mener om det, er apparatet efterhånden en integreret del af vores/deres liv, og i stedet for at prøve den samme "det er skadeligt" taktik man også har forsøgt sig med over for fjernsynskiggeri, når man nok længere ved at indlæge en afbalanceret brug at den nye teknologi.

    Lettere sagt end gjort... smiley

    M.h.t. at de skulle være mindre sociale med deres MB`er; De ER jo sociale, bare på en anden måde end vi andre var.


  • #5   11. okt 2018 Min den store har sin telefon stående på vil ikke forstyrres i skoletiden. Og den yngste lader sin mobil blive på værelset. smiley

    Min ældste har brug for at have mobilen på sig. Det er hans livline, hvis hans verden brænder sammen.


  • #6   11. okt 2018 Når de er i skole så skal mobilen være derhjemme. Det er min mening.
    De skal koncentrere sig i skolen, så kan de ellers fjolle rundt på nettet i fritiden, og ødeægge deres socialliv..

    Smartphones er noget fanden har skabt, og hvis industrien vil vores unge (og voksne) noget godt, så stoppede man med at producere dem omgående.

    Nej, jeg har ikke selv smartphone og jeg skal aldrig have det.


  • #8   11. okt 2018 Der er ikke mønttelefoner længere, den tidsalder er vi ovre. Så har sønnen brug for at blive hentet, er han nødt til at have en mobil på sig. smiley

  • #9   11. okt 2018 Selv rygerne kan også bruge mobilen mens de ryger smiley Det gjorde rygerne hvertfald på produktionsskolen her i byen da jeg gik der..

    Har aldrig selv røget, men gik med rygerne ud


  • #10   11. okt 2018 Jeg synes det er helt fint, de unger har øjnene klistret fast i den mobil konstant.
    De vil have godt af at opleve verden uden for den lille elektroniske tingest.


  • #11   11. okt 2018 Jeg har ikke lige læst alle kommentarer (endnu), men for mig ville det være kolossalt overskridende. Det kan være at det har noget at gøre med mine mentale problemer og behovet for at være i stand til at trække mig tilbage, hvilket især er noget jeg gør med musik, som foregår via mobilen.

    Jeg kan på nogle punkter godt se hvordan det kunne være godt for nogle elever, men jeg kan bare også godt se problematikker som jeg i hvert fald selv ville have.


  • #12   11. okt 2018 Bumle, jeg kender problematikken. Min søn er autist, og han bruger musik til at abstrahere fra de andre i bussen. smiley

  • #13   11. okt 2018 Sådan helt generelt tror jeg at man skal tage hensyn til at folk er forskellige og kan have grunde til at sidde med deres telefoner konstant. Nogen af os er dårlige socialt i virkeligheden, men klarer det fantastisk over telefonen. Dumt som det lyder sad min veninde og jeg og skrev til hinanden, selv når vi sad lige foran hinanden, fordi det var nemmere og mere behageligt for os begge to. Det var så på pc og ikke mobil.


    Men ja, i hvert fald en ting der sagtens kunne drive nogle mennesker ud i et angstanfald. Bare det at kunne se om der er kommet en besked, eller om telefonen ringer og der er sket noget slemt eller lignende.

    Og så bare lige for at sige det, jeg har altid min mobil på lydløs. Så selv hvis der sker noget i timen, larmer den ikke og forstyrrer en hel del..

    Og man kan godt være social og samtidig være på telefonen.
    Og på produktionsskoler er der ofte folk som i forvejen har det svært med nogle ting, hvor det også kunne være en grund til at man står med mobilen.

    Jeg tror måske det er nemmere at sætte sig ind i hvis man selv er ung (nok til at være vokset op med mobiler), fordi en mobil er ikke en helvedeskasse. Jeg bruger feks mobilen til at få kunder, som vil købe mine tegninger, og der får jeg altid dårlig samvittighed hvis jeg ikke svarer indenfor en rimelig tidsramme smiley

    Nåja, og det der med at efterlade telefonen ville være VIRKELIG grænseoverskridende for mig. Jeg kommer ofte til skade når jeg ike har min telefon med. Og jeg sørger også altid for at min mobil har strøm på, igen fordi jeg er skidehamrende bange for at komme til skade og ikke kunne ringe efter nogen der kan komme og hjælpe mig (så bange at selve tanken giver mig hjertebanken og tårer i øjnene)
    Det kan være det ikke havde været sådan hvis det var hvad jeg er vant til, men jeg ville have så svært ved at lade den blive hjemme nu.


  • #15   11. okt 2018 Jeg sidder og tænker på , at det var dælme en lang ledning der skulle til , hvis jeg skulle have vores fastnet-tlf med i skole . da jeg var barn. smiley i 50'erne.
    Eller hvis mine fire unger skulle have hver deres fastnet-tlf med i skole også med ledning ( sådan ca 6-7-8 kilometer ledning ) smiley …. i 60-70'erne.

    Hvordan HAR vi dog overlevet ???? smiley


  • #16   11. okt 2018 I min søns HF klasse er der også forbud og indsamling af mobiler i en kasse smiley Fordi nogle elever ikke kan finde ud af at pakke den væk i timerne... Jeg er helt ok med det, men hold da op det har givet mange konflikter med sønnen på snart 20 år smiley Det skyldes nok, han er én af de få, der kan finde ud af at lade den blive i lommen og han har svært ved at indfinde sig/have forståelse for kollektiv afstraffelse, når man er i en “voksen”-klasse smiley


  • #17   11. okt 2018 Held og lykke med at banke dannelse og pli ind i ungerne, så længe deres forældre er så perfekte rollemodeller.
    Måske man bare skulle følge udviklingen i stedet for at bekæmpe den. Lige hvordan ved jeg ikke, men der må være nogle visionære filosoffer og idéhistorikere, som kan designe et tidsvarende undervisningssystem. Jamen det koster jo penge, vil enkelte nok påpege. Investering kunne man kalde det, så ville det også være lettere at fordøje smiley


  • #18   11. okt 2018 Nittib, dengang var der mønttelefoner. smiley

  • #19   11. okt 2018 På den ældstes efterskole havde de kun 1 bog, fordi den endnu ikke var digitaliseret. Ellers brugte de Ipad og smartboards. smiley

  • #20   11. okt 2018 dengang var der mønttelefoner.

    Hvis behovet er der kan der sagtens opsættes en mønttelefon i 2018.


  • #21   11. okt 2018 #18 …. Susanne … der var ski da ikke mønt-telefoner på skolerne …

  • #22   11. okt 2018 Der er ingen, der har mønter i 2018. smiley

  • #23   11. okt 2018 Nittib, der var da telefoner på kontorerne. Og desuden er det jo heller ikke fra skolen, at bussen kører, så en telefon på skolen løser ikke problemet, hvis han ikke kan komme med bussen hjem. smiley

  • #24   11. okt 2018 #22 … både jeg og mine børn har mønter ….. eller også må man bare sørge for man HAR mønter .. smiley


    Der er altså telefoner på skolerne i dag …. men OK … du har altid en mod-kommentar … smiley


  • #25   11. okt 2018 Ingen af mine børn har mønter, sedler eller noget, der minder om kontanter. Der er mobilepay og plastikkort. smiley

  • #26   11. okt 2018 #25 …. Susanne … så giv dem da for pokker nogle mønter …. hvor svært kan det være ?? … hi hi

  • #27   11. okt 2018 jeg synes det er i orden ... jeg er så gammel, og gammeldags at jeg synes alt det der har taget overhånd ... alle steder, går, står og sidder folk og stirrer ned i de telefoner, i hjemmene, på uddannelsesstederne, i bus/tog/færge, på caféen, i venteværelser, på gaden/i trafikken ...

    jeg hørte for nogen tid siden (ikke sååå længe siden) at nogle skoler i USA var gået væk fra al den teknik i undervisningen, nogle helt, andre hvor fx computeren kun indgik i specifikke projekter ...
    Ikke om jeg fatter hvorfor der skal være I pads i børehaverne osv ..

    det har taget overhånd .. det er så min mening ..

    og E sport har efter min mening INTET med sport at gøre ...


  • #29   11. okt 2018 Nittib, de nægter at gå rundt med mønter. De bliver bare stjålet på skolerne.

    Mønter gør heller ingen mønttelefon. Det er mange år siden, at jeg har set en sidst. smiley


  • #30   11. okt 2018 Indsamling af mobiler på en gymnasial uddannelse?! smiley
    Ej det lyder da godt nok fuldkommen skørt, ja. Og så skulle man forestille sig at have ansvar for egen læring.....

    Jeg var også en af dem, der kunne finde på at sidde med mobilen i frikvarteret i (en del af) folkeskolen. Læreren mente jo bare jeg skulle "lægge mobilen væk og snakke med de andre". Men jeg var ikke afhængig af min mobil - det var bare det eneste trygge sted at være i en rigtig dårligt fungerende klasse.
    Det er selvfølgelig ikke et argument for, at alle skal have mobil i skoletiden (og det løser også langtfra problemet!) men jeg forstår i hvert fald en lille smule behovet for nuancerne i det.


  • #31   11. okt 2018 #29 … " Nittib, de nægter at gå rundt med mønter. De bliver bare stjålet på skolerne. "

    Tager de virkelig teenagerne på skolen … vender bunden i vejret på dem … og ryster mønterne ud af lommerne på dem ??? smiley
    Så ville jeg sørme klage til skoleinspektøren …. smiley


  • #33   11. okt 2018 Tja min ældste har været vendt rundt med hovedet i toilettet, så ja det kan ske. Og ellers ligger pengene typisk i deres jakker. smiley

    Den ældste har fået stjålet penge et par gange, og siden da går han ikke med kontanter.

    Iøvrigt så ligger min yngstes telefon som sagt på værelset, mens han har undervisning på efterskolen. smiley Det er kun den ældste, der har sin mobil på sig hele tiden. Han går iøvrigt på HTX.


  • #34   11. okt 2018 Jeg synes det er en god ting og der er også mobil forbud på knægtens skole - hele dagen.

    Computer kan og SKAL være en del af undervisningen. Der er forskel på at lave et regulært arbejde og så være asocial, fraværende og/eller forstyrende i timerne/pauserne.


  • #35   11. okt 2018 Argumentet med at "det har vi klaret os uden før, så det må man også kunne nu" er jo lige så tidsløst som det er idiotisk smiley

    Der var jo også en gang hvor pennicilin ikke fandtes, og det gik da fint... eller noget...

    Der vil ALTID (forhåbentligt) være noget den gamle generation ikke havde ,som den nye har, og den gamle generation vil lige så sikkert synes at det er noget lort. Det interessante og heldige er, at den nye generation stort set altid får tingene til at virke alligevel, så måske skulle man prøve at hjælpe dem hurtigere i gang, i stedet for at stille sig op som en stopklods?

    Enhver er jo stadig fri til at koble sig selv ud. Jeg glemmer faktisk ofte min mobil når jeg går tur med Luffe, men jeg håber at jeg har husket den, den dag jeg eller hunden går på røven og ikke selv kan komme videre, så jeg slipper for at trøste mig med at sådan var det jo også i 1980...


  • #36   11. okt 2018 #35 …. Det er jo ikke det samme som at vi ikke skal have en mobil overhovedet.
    Vi snakker om , om det er nødvendigt at man har en mobil i skolen i timerne ( lige fra 1. til 9. klasse ) . som man skal sidde og læse / spille / skrive på … samtidig med man skal lære at regne … læse … skrive … og høre efter , hvad læreren siger.

    Problemet i skolerne er jo … at ungerne IKKE " kobler sig selv ud "

    Det er jo ikke ensbetydende med . at man ikke skal have den med , når man går tur med hunden …


  • #37   11. okt 2018 Hmmm...

    "Jeg sidder og tænker på , at det var dælme en lang ledning der skulle til , hvis jeg skulle have vores fastnet-tlf med i skole . da jeg var barn. i 50'erne.
    Eller hvis mine fire unger skulle have hver deres fastnet-tlf med i skole også med ledning ( sådan ca 6-7-8 kilometer ledning ) …. i 60-70'erne.

    Hvordan HAR vi dog overlevet ???? "


  • #38   11. okt 2018 Fremragende ide. Fjern det dog de timer hvor fokus skal ligge er andet sted.

    Nej, det er ikke skolens ansvar at det skal eleverne kunne lære at kontrollere, det er altså forældrenes ansvar og der har vi forældre tydeligvis generelt fejlet.

    Det burde bestemt også gøres på gymnasiet, hvis problemet er det samme der. Ja helt op på universitet og tekniske uddannelser om nødvendigt. Sålænge staten betaler, så bør staten også kunne stille krav.

    Har en elev særlige behov for en mobil,så har jeg fuld tillid til, at det kan lærerne godt håndtere, at dele undtagelser ud til. Det være sig syg famillie medlem osv.

    Nu går mine unger på noget socialt bla bla Grundvigiansk pjat skole (tror jeg de kalder det), og der har de fået inddraget mobilerne i undervisningstimerne i en del år.

    De bliver samler ind om morgen og udleveret ved skoleafslutning og sidst jeg talte til dem (skolen siger at man skal tale med sine børn), så svarede de mig da, så børnene overlever tydeligtvis ikke at have en mobil på sig hele tiden. smiley


  • #39   12. okt 2018 har en praktikant på 19 pt. egentlig sjovt han ikke har det problem. det er ung i problemer nr 5 min arbejdsplads har taget ind for at hjælpe videre på en bedre vej. og jeg har aldrig haft problemer med deres mobiler. nu starter vi snart et nyt projekt med unge fra 8. og 9. klasser der som led i deres dansktimer skal være under mine vinger så bliver det spændende om mobiler bliver et problem.

  • #42   12. okt 2018 I Zaras dagpleje er der kommet krav om ipads brug. Vores dagpleje mor gør det dog ikke. De leger ude og med legetøj i stedet. Alle forældrene bakker det op.

    Jeg ved ikke, hvad Viborg Kommune tænker her, men det skal de naturligvis spørges om på et tidspunkt.... Jeg vil ikke have mit barn på 18 mdr foran en skærm


  • #43   12. okt 2018 For mig er det med skolerne ren symbol politik.
    De har gjort det på mine børns skoler, men samtidig foregår alt på computere, hvor de har alle de samme funktioner, men det lyder da godt, at sige at man har taget stilling og forbudt telefonerne.


  • #44   12. okt 2018 Hvor er det sindsygt Lens
    Jeg var blevet rasende, hvis mine brn var blevet placeret foran en skærm i pasningen i den alder


  • #45   12. okt 2018 Jeg ville foretrække at vi voksne selv lige fandt noget konsensus i forhold til sociale regler omkring brug af smartphones og videregav dette til børn og unge.

    Problemet er jo at vi først lige er begyndt at udvikle do's and don'ts og finde ud af hvad vi synes er acceptabelt og hvad der ikke er.

    Før vi ved det og før vi lever det ud kan vi ikke rigtig forlange at de unge skal have styr på det.
    Så lad os lige gribe fat i os selv engang og blive en smule mere bevidste om vores eget brug...

    Børn skal LÆRE det. De lærer intet ved at man fjerner problemet i x antal timer, det er ren symptombehandling



  • #47   12. okt 2018 Isabelle
    På mine børns skoler (alle 3) har de konstant adgang til computere. Enten deres egne medbragte eller de af skolen udleverede chromebooks


  • #48   12. okt 2018 Isabelle, pointen er at de (vi) skal lære at abstrahere fra en tilgængelig telefon og fordybe os i noget andet.
    Reducere den til et stykke værktøj for en tid.

    Det lærer vi ikke ved at andre tager den væk.


  • #49   12. okt 2018 Jeg er for at de er forbudte på skolen, men der selvfølgelig er et skab i klasseværelset med nøgle til hvor man kan ligge sin telefon, for synes ikke man kan forbyde at tage den med.

    Jeg ville fuldt ud acceptere at skulle aflevere den, men ville aldrig acceptere den ikke måtte komme med. Jeg tager sjældent hjem efter job - og gjorde det heller ikke efter skole. Jeg ville derfor have brug for at den kom med. Særligt fordi jeg havde en aftale om at hvis jeg sendte en sms til mor og en til far omkring "Cykler hjem til Sofie" var det helt fint jeg bare tog afsted direkte efter skole, bare de vidste hvor jeg var. Jeg behøvede hverken at ringe eller at vente på svar. Så var reglen bare, at man var hjemme senest 18.00 hvor aftensmaden var klar medmindre det var onsdag og jeg havde maddag.

    Telefoner er en fantastisk oplevelse, men det er en fandens opfindelse mht. at forstyrre undervisningen. Jeg studerer økonomi på Niels Brock og i denne uge er mindst 10 gange forstyrrelser i undervisningen af telefoner, som ringer på lydløs - men som dog forstyrrer ejeren og nogle gange skal de så gå ud af klassen for at håndtere det. Jeg er ikke bedre, end det ene opkald var til mig selv fordi jeg ventede på hvad jeg følte var et vigtigt opkald fra banken - men ikke desto mindre er det med forstyrrelse af en hel klasse.

    Det samme har altid irriteret mig med folk der glemmer at tisse i frikvarterne, så de altid skal tisse midt i timen. Det er så træls, men desværre lidt en for personlig sag til at gøre noget ved.


  • #50   12. okt 2018 Enig med CH.

    Det eneste børnene lærer af at man fjerner den, er at mobilen SKAL bruges hvis man har adgang til den.

    Det er jo ikke anderledes end hvis man har en hund der løber efter cyklister når den er løs; Man kan enten lære den at lade være, eller undgå at komme steder hvor der er cyklister/holde hunden fysisk tilbage.
    Den sidste løsning er jo dejlig nem i første omgang, men den første måske nok den bedste i længden, ikke mindst for hunden.


  • #51   12. okt 2018 Ja dagplejen forstår det heller ikke. forklaringen er netop at lære dem tidligt at distrahere...

    nu har jeg læst de seneste indlæg. måske er idéen ikke dum... min umiddelbare reaktion er nej nej men det man siger er netop at lære tidligt at det er et redskab man tager frem, bruger og ligger væk. og selvom den ligger fremme er den ikke mål for fokus....

    måske er det en måde at lære dos n donts tidligt?
    vi skal til møde om det så må vi se

    forældrenes umiddelbare reaktion er nej nej og nej men jeg må vist lige summe...

    det er noget med at den skal ligge synligt men ikke bruges og så bruges til en sang fx på Youtube og så slukkes igen men ligge fremme. og så er fokus ikke på den

    måske er det faktisk en genial idé Viborg har fået her som former dem tidligt til distraktion... Jeg er meget i tvivl

    Tak for de sidste indlæg. Jeg havde slet ikke tænkt på det i det perspektiv


  • #52   12. okt 2018 Det er symptombehandling i den forstand at børnene stadig er stressede og stadig har mobilen i hovederne - de kan bare ikke tilgå den.

    Spørgsmålet er så om det i sig selv er fint nok, eller om folkeskolen skal være med til at tage hånd om problemet?
    For problemet går ikke væk bare fordi man låser mobilen i et skab i skoletiden.


  • #53   12. okt 2018 Det er jo desværre et regulært samfundsproblem - vi er jo en nation af mobilafhængige og vi har virkelig brug for at finde ud af, hvordan vi finder balancen.

    Desværre er der kun en vej og det er learning by doing - og sammen skal vi forme sociale regler, gøre dem til kulturelle normer og ad den vej lære at regulere vores konstante behov for "på-hed".


  • #54   12. okt 2018 Jeg synes faktisk at det er et problem at telefonerne fjernes helt. For det første fordi jeg ikke ser at bonusdatterens brug af mobil ændrer sig fra dengang hun måtte til nu hvor de samles ind. Nu sidder hun mere på mobilen hjemme end hun gjorde da hun kunne lave alt det sjove med veninderne i pauserne med telefonerne.
    Derudover har vi en times kørsel op til hendes nye skole og skal vi komme nogenlunde helskindet frem og tilbage, så tager vi tidligere fri fra arbejde. Når hun først får udleveret sin mobil kl 15, så står vi der allerede grundet trafikken. Hun kan derfor ikke lave legeaftaler og informere os, få ekstra hjælp i skolen, etc fordi hun ikke kan aftale det med os i løbet af dagen. Hendes socialliv efter skolen er faktisk mere begrænset nu end på den gamle skole der tillod mobiltelefon (og som faktisk modtog penge fra staten fordi ungerne var så langt fremme i dansk og matematik).

    Ja ja, tilbage i 80'erne var det anderledes, men der sad vi heller ikke i bilkøer, muligheden for at være andet end blot weekend forældre, etc


  • #55   12. okt 2018 Det er nu lidt sjovt (ca 1:10). Hende kvinden må have slået hånden
    https://vimeo.com/220000322


  • #58   12. okt 2018 Uha, indsamling af mobiler på videregående uddannelser... Jeg ville godt nok blive tosset, hvis det blev et krav på min uddannelse, at mobilen skulle lægges i en kasse smiley Det ville være en absurd indgriben i mit privatliv.

    Hvordan ville det overhovedet skulle fungere ift #38? Det er jo ikke fordi man på en videregående uddannelse er elev i en klasse med fraværsprocent. Man ville umuligt kunne indsamle mobiler i starten af dagen og frigive dem i slutningen.

    Staten betaler heller ikke min uddannelse. Den regner jeg da med, at jeg selv er med til at finansiere når jeg forhåbentlig kommer ud på arbejdsmarkedet og er skattebidragsyder i mange mange år.

    Og hvorfor skulle eleverne i folkeskolen egentlig ikke have det på samme måde? Er det ikke bedre, at skolen er med til at lære dem den beherskelse? Eller skal skolen bare blande sig fuldkommen udenom og lade det være op til forældrene?
    (Men jeg tænker bare... hjemkundskab fx... hvor skolerelevant er dét lige i grunden)


  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 6 Emner: 49 Svar: 1.010
    #59   12. okt 2018 Jeg syntes at det er et fint tiltag hvis lærerne selv må vurdere om de vil tage elevernes telefoner ved timens start, og telefonerne bliver udleveret i pauserne.
    Men jeg mener at det bør være lærernes egen vurdering om det er nødvendigt, eller om de vil lade eleverne "sejle deres egen sø".

    Mine erfaringer siger mig at telefonerne kommer frem i timerne, når læreren ikke formår at fange elevernes interesse, og derved kunne opretholde deres fokus på et emne. - måske det var relevant at tage til overvejelse om det arbejde man giver eleverne er ved at være forældet?

    generelt er jeg ikke modstander af mobiler, ipads mm, ligesom at jeg ser det som et godt redskab i daginstitutionerne.

    Men er det ikke totalt ironisk at folk sidder og klager over mobiltelefoner, alt imens at de er online fra en computer/mobil/ipad? smiley



  • #60   12. okt 2018 @Funke.
    På et arbejde kan en arbejdsgiver også regulere medarbejdersbrug af telefon.

    Vi inddrager ikke telefonen, da det ikke er nødvendigt for hvis en medarbejder ikke overholder de regler der er udstykket, så bliver udleveret advarsler og i sidste ende fyringer.

    Samme måde kunne man gøre på en videregående Uddannelse. At inddrage dem fysisk lyder nok lidt ret specielt.

    Det er faktisk lidt sjovt, at det skal forklares for dig. Jeg formoder at du er meget ung, for jeg har faktisk forklaret nyansatte, at nu er du ikke på en skole mere, nu er du på en arbejdsplads, og firmaets regler er ikke et debatoplæg.

    Så jo, du kan finde arbejspladser, hvor mobilen skal lægges i et skab, og så kan du tage den frem igen når du har fri.

    I mine øjne kunne elever på et gymnasie da snildt kunne leve op til det, som voksne mennesker skal.

    Jeg ved også, at nogen kontorpladser også har måtte lave særregler for enddog meget ældre medarbejder. Nogen har virkeligt meget svært ved at styre den slags. smiley


  • #61   12. okt 2018 CH - Som i så mange andre situationer, så synes jeg nu at det er på sin plads at "voksne" ved bedst. Jeg kan ikke se problemet i "symptom behandling", det er da en helt almindelig del af forældre livet.
    Jeg tror man får svært ved at lade børn/unge styre og finde ud af hvornår og hvordan. Det har vi voksne allerede ret svært ved.

    Og det fede er at eleverne også skal bruge frikvarter på at være sammen. Har de deres mobiler etc med, så sidder de med garanti med hovedet begravet i skærmen.


  • #65   12. okt 2018 Jeg har aldrig rigtig været interesseret i andre mennesker, og før jeg begyndte at bruge telefon, og egentlig også længe efter, havde jeg altid en bog med i skole. Så at man ikke har sin mobil er ikke ensbetydende med at man bliver meget mere social.

  • #66   12. okt 2018 Johnny, Jeg tror ikke du fanger min pointe.

    De skal netop IKKE selv finde ud af der - de skal lære det og det er alle os voksne, der skal sætte standarden.

    Det kræver bare at VI lige
    hitter ud af at komme ud af VORES afhængighed.
    For det er nemlig hovedproblemet, vi er elendige rollemodeller...


  • #67   12. okt 2018 Jeg synes, at det er fair at telefonerne skal være pakket væk i timerne - men havde jeg børn, så jeg ville jeg være svært utilfreds med, at mine børn overhovedet ikke måtte have den med, og ikke var i stand til at kontakte nogen, hvis der opstod en eller anden nødsituation.

    For mig selv, så var der ikke nogen der skulle komme og indsamle telefoner på mit studie. Selvfølgelig skal folk ikke sidde og være opslugt af deres telefoner i timerne, men der må også være et ansvar for egen læring. Jeg havde aldrig givet min telefon til en anden, som så skulle have den i x antal timer. Jeg er over 18, og jeg mener derfor at jeg har noget at sige, især i forhold til ting jeg ejer.


  • #69   12. okt 2018 Minion: hvis ens barn går hjem fra skole alene f.eks., så er det da rart at vide, at de kan kontakte nogen.
    Folk glemmer at vi lever i 2018, og ikke 1985. Smartphones er en del af det liv danskerne lever idag, og sådan er det altså bare. For better and for worse.


  • #71   12. okt 2018 Jeg har hørt om flere skoler med totalt forbud. At aflevere telefonen når man møder og få den igen når man har fri, er i min optik helt fint, indtil 7. eller 8. klasse. Så synes jeg, at de burde få chancen til at den opholder sig i jakke eller taske i timerne, og må bruges i pauserne.

  • #73   12. okt 2018 Minion: beklager, jeg fik blandet artiklen her i tråden sammen med en anden jeg læste tidligere, hvor det var en skole med totaltforbud.

  • #75   12. okt 2018 Så er vi enige. Synes heller ikke at telefonen har noget at gøre fremme i timerne, men jeg synes måske også, at børnene skal lære selv at pakke den væk, i stedet for at der er en der kommer og tager dem om morgenen.

  • #77   12. okt 2018 Men du er vel stadig uenig i at mobilerne skal inddrages? Eller har jeg fuldstændig misforstået? smiley

    Jeg tror ikke på at børn skal lære, forstå og forklares alting, og slet ikke noget som dette som hurtigt bliver til en lang diskussion smiley Nogen gange er det bare "sådan" bum.


  • #78   12. okt 2018 Martin: Ja, men en arbejdsplads er lidt anderledes indrettet trods alt. Det vil simpelthen ikke kunne fungere at inddrage dem fysisk på de fleste videregående uddannelser, men med mindre jeg læser helt forkert, så er det måske også det, du mener?

    Jeg har været på arbejdspladser, i praktik mm. og der kiggede jeg da ikke mobil i arbejdstiden, det var helt naturligt at det gør man bare ikke. Men jeg tror gerne på, at der findes nogle, som slet ikke er indforståede med dette.


  • #80   12. okt 2018 Johnny, jo, man kan godt insistere på at det er sådan - fordi jeg siger det. Vi er en del generationer, der er vokset op på den måde.
    Man lærer bare ikke ret meget af det og unge mennesker er død og pine NØDT til at forholde sig til den telefon, de har i tasken.
    De SKAL lære at begå sig med den, de SKAL lære de sociale koder at kende - også når det kommer til mobilbrug.

    At forældre siger BUM, det bestemmer jeg gør ikke nogen en tjeneste ud over at der er et problem, man lige løser ved at finde det sted, hvor gærdet er fuldstændig i stykker.....

    Vores samfund er fyldt med mobiler, sociale medier, teknik i lange baner. Og det må vi altså forholde os til.
    At lege struds på den der gavner intet...


  • #81   12. okt 2018 For mig giver det fuldstændig mening at mobilerne skal være i taskerne i timerne medmindre de skal bruges som redskab i undervisningen.

    Så kan man sanktionere derfra, hvis ungerne ikke overholder den regel.

    De SKAL lære at verden går videre selvom den er lige der og den er tilgængelig - og at det sociale liv er i tasken mens vi arbejder.


  • #84   12. okt 2018 Jeg synes sagtens man kan snakke og reflektere over hvordan mobilen skal bruges, selvom reglerne er kontante i skolen.
    En lære skal ikke stå og sanktionere fra morgen til fri. For det vil unægtelig være en daglig konstant kamp og diskussion - og fuldstændig spild af tid og energi i, i forvejen fyldte klasser der kræver meget af lærene.
    Og det er IMO naivt at tro at det ikke vil blive et dagligt og tidskrævende dilemma i klasserne smiley


  • #85   12. okt 2018 Hvis læreren skal sanktionere fra morgen til aften i en klasse fordi de ikke kan overholde regler, så er der problemer, der langt overstiger brug af mobiltelefoner.

    Regler kan i øvrigt også være kontante selvom de ikke indebærer inddragelse af personlige effekter.

    Det er dælme en ringe skole, der bliver nødt til at inddrage fordi de ikke selv tror på, at de kan implementere basale regelsæt - specielt når de har et konkret pædagogisk formål.
    Børnene skal lære det - og undervisning og dannelse er vist nok skolens primære opgave, hvis jeg husker bekendtgørelsen ret smiley


  • #86   12. okt 2018 Lige et indspark: hvad er det egentlig der gør, at "noget som dette" ikke må blive en lang diskussion?

    Det ville da være glimrende at børn og unge lærer at reflektere, argumentere og sætte sig i andres sted selvom det måske ikke går deres vej til sidst.
    Bare fordi man som voksen står fast på, at en bestemt regel gælder, betyder det da ikke, at barnet ikke må sætte spørgsmålstegn ved den vurdering. Jeg vil endda vove at påstå at det er præcis sådan noget, der er med til at modne dem socialt og kognitivt.

    Som læst er jeg måske ret allergisk over for den dér sådan-er-det-bare-bum tilgang smiley


  • #87   12. okt 2018 Jeg er enig, Fünke. Børn i vores tid skal noget andet end vi skulle - de skal blandt andet lære at forholde sig kritisk og så bruge deres forhandlingsret når de kan.

    Men lige præcis sådan noget her handler jo om at udvikle en fornuftig kultur i klasseværelset og noget er til forhandling andet er ikke.


  • #88   12. okt 2018 Før mobilen havde vi da bare sedler der gik rundt. Det var ikke sjovt når læreren fangede en med sedlen ????

Kommentér på:
Mobilforbud

Annonce