{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.190 visninger | Oprettet:

feminist {{forumTopicSubject}}

Hvad er en feminist for dig og hvordan har du det med feminister?

jeg arbejder sammen med en og vi har mange spændende debatter men hun kan også gå mig på nerverne med noget af det men mest synes jeg det er spændende at lære mennesker at kende som brænder for noget.

Hun siger mange afskyr feminister og derfor dette emne. gør mange mon det?

Kommentarer på:  feminist
  • #1   5. nov En tilføjelse det der kan gå mig på nerverne kortvarigt er en art korrekthed som jeg ikke selv rummer. Det er måske derfor det provokerer? lige som min veganer veninde kan

• #2   5. nov Jeg hader feminister. De har typisk ikke andre argumenter end at kvinder er undertrykte, bla bla bla. Faktum er nu engang at der er forskel på kønnene, og en mand skal ikke bruge flere år af sit arbejdsliv på at være gravid, føde og amme, så hvorfor ikke give den gas i lønforhandlinger, og slå på at man er stabil.

En kvinde kan alle de samme ting som mænd kan (med få fysiske begrænsninger). Forskellen er bare at kvinder tænker og ruger over hvad de ikke kan, og at mænd bruger tiden på det de kan. Sådan groft sagt

Feminisme havde sin berettigelse for mange år siden. I dag er det bare tomme tønder.

• #3   5. nov Feminister tror på at mænd og kvinder er lige meget værd og skal have lige rettigheder. Jeg er, derfor, feminist. Jeg kan på ingen måde se hvordan det er for korrekt eller provokerende.

• #4   5. nov Jeg forstår sgu godt de lebtiske. Det kan man ligesom relatere til

• #5   5. nov Tror mange ser feminister som mandehadere - Det er lidt det ry ordet har fået pga fåtallet, som desværre råber ret højt.

Jeg ser det som BATDOG ellers. Jeg kan ikke se, hvordan det skulle være forkert.

• #6   5. nov Jeg tænker rigtig mange af os skal være taknemmelig for tidligere tiders feminister. De rettigheder og muligheder, kvinder har og har haft i en del år nu, er næppe kommet af sig selv. Vi har det så fint som kvinder, fordi nogen har kæmpet for det. Det er ikke kommet af sig selv.

• #7   5. nov Fra mit synspunkt er feminister dem der bruger deres køn som undskyldning for alt der går dårligt for dem, og føler ofte det er et "kort" der bliver spillet når en diskussion ikke længere kan vindes på andet end at det er fordi man er det forkerte køn.
    Modsat møder jeg også mænd der siger de er feminister... Jeg er ikke sikker på hvad jeg synes om dem. De fleste har jeg været lidt chokeret og forvirret.
    Jeg er selv totalt ind for at ingen skal tvinges til noget de ikke vil, ej hellere skal de sættes i en boks de ikke har lyst til at være i. Helt ærligt synes jeg folk fokuserer alt for meget om hvilken boks man skal være i, eller plasere andre i. I stedet for bare at se folk som individuelle mennesker.
    Det sagt, synes jeg kvinder har haft en sej kamp og at vi nu alle lever skønt pågrund af at nogen gad at tage det for os. Hatten af for førtidens kvinder og kampen om at være lige værd. Sådan noget som at have rettigheder til at stemme og eje noget.

• Rikke aka rapanden
    Rikke aka rapanden Hjælpe-administrator

Følger: 11 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 188 Svar: 8.312
    #8   5. nov Hvis man skal være korrekt, kan man vel ikke gradbøje hvad der er en feminist, og have forskellige opfattelser af det.

Jeg tror at en del mennesker i dag har en forkert opfattelse af hvad en feminist er, enten fordi de ikke har sat sig ind i hvad det betyder, eller fordi de har mødt folk som undskylder deres adfærd med at de er feminister, selvom det måske egentlig er noget helt andet der er til grund for deres opførsel.

De flerste mennesker tror jeg er feminister, uanset om de så vil erkende det eller ej. Går man ind for ligestilling mellem kønnene, jamen så er man jo sådanset feminist

• Rikke
    Rikke Tilmeldt:
    jan 2015

Følger: 2 Svar: 48
    #9   5. nov For mig at se er der altså rigtig stor forskel på en feminist og så en "højtråbende" feminist.

For det feminister mener er, som BATDOG skriver, at mænd og kvinder er lige meget værd og skal have lige rettigheder. Det burde vil vel sådan set gå ind for alle sammen? Jeg er da blandt andet rigtig glad for min stemmeret.

Det er bare rigtigt ærgerligt at der er nogen der har misbrugt ordet til f.eks. at hade på mænd osv. Det er jo ikke det der er meningen.

• #10   5. nov "Feminisme er en betegnelse for en række politiske bevægelser, ideologier og sociale bevægelser, som har det fælles mål at definere, etablere og opnå politiske, økonomiske, personlige og sociale rettigheder for kvinder, der er ligestillet med mænds."

KLART, at du hader den slags, A Alternativt har du misforstået et eller andet

• #11   5. nov Jeg læste lige Batdogs defination, hvis den er den rigtige så har jeg intet i mod feminister. Jeg tror også på lige ret til mænd og kvinder.

Der hvor jeg bliver træt i ansigtet er også når udtrykket på den måde som som A med Bomstærke taler om.

Kvinder har ligestilling i dag som jeg ser det, det er os ældre 40 år og frem der skaber forskellene, og selvom man stadig kan se forskelle i statistikkerne, så bare vent til at dem der uddanner sig i aldersgruppen gruppen fra 0 til 25 år i dag når alderen 40 år, for så vil kvinderne sætte sig på flest topposter i alle brancher.

Simpelthen fordi kvinder groft generaliseret uddanner sig bedre og er flittigere i skolen nu. De fører nu helt vildt.

Hvordan vi har tabt drenge så meget uddannelsesmæssigt synes jeg personligt viser at ligestilling har vi fået, nu drejer det sig om hvordan vi undgår at vi miste den igen, bare med omvendt fortegn.

Derfor bliver jeg lidt træt af at høre op nogen feministers forældede vrøvl. Men hvad, så kan de skælde mig ud over det, mens jeg beundrer deres fanatisme. For jeg har fakta på min side.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 1.206
    #12   5. nov Fordi at mange feminister er pisse dobeltmoralske..

Du råber op om lige rettigheder, og at mænd og kvinder er lige meget værd. Men i sidste ende handler det kun om at de vil ligestilles med mænd, men at mænd ikke må ligestilles med kvinder.

Jeg tror ikke på feminisme (hvis man kan sige det sådan), jeg tror på at mænd og kvinder er forskellige - og det vil derfor give forskellige udfald i forskellige situationer.

• #13   5. nov feminism noun
    fem·?i·?nism | \'fe-m?-?ni-z?m \
    Definition of feminism
    1 : the theory of the political, economic, and social equality of the sexes
    2 : advocacy of women's rights on the ground of the equality of the sexes.

• #14   5. nov AT: Du er faldet ind i en klassisk misforståelse. Feminisme prøver ikke at påstå, at mænd og kvinder er ens. Blot, at de er eller skal være politisk, økonomisk og socialt ligestillede

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#15   5. nov Batdog: Men er det ligestilling hvis en kvinde kræver det samme i løn som en mand, hvis manden er mere egnet til jobbet (udfører det bedre).

Hvorfor har mænd ingen ret til at bestemme når det kommer til børn?

Hvis man mener at der skal være økonomisk, social og politisk ligestilling, så må man også anse sig for at være ens i kønnene, ellers ville det ikke give mening at forvente det samme som modparten.

• #16   5. nov AT:
    Det der er jo fuldstændig misforstået. Det man ønsker er den samme grundsten i løn for mænd og kvinder. Altså samme løn for samme arbejde. Desværre hænger det bare ikke altid sådan sammen.

Derudover kæmper mange feminister faktisk også for at mænd skal få ligestilling på netop områder som forældremyndighed.

• #17   5. nov Feminister er dybt urimelige. De mener fx, at der skal være ligeløn. Jamen HVORFOR? Krævende kællinger, siger jeg bare. Det er da helt fair, at traditionelle kvindejobs lønnes dårligere end traditionelle mandejobs. Selvfølgelig skal fx en sygeplejerskes startløn da være omkring 18% lavere end en politibetjents. Hvis nogle kvinder opponerer mod dette, er det bare fordi, de hader mænd - eller synes, at mænd og kvinder skal være ens, og det er virkelig noget pis. Derfor er feminister virkelig tåbelige. Cirka.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#18   5. nov Alexandoria: Uh, forældre myndighed. - det er så LILLE en del af det at have barn.
    Hvad med det ufødte barn?

• #19   5. nov Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med den med mænd og børn. De kan jo frit bestemme om de vil have børn ved at bruge kondom eller blive snippet. Og jeg går ind for en form for juridisk abort, omend jeg ikke er sikker på hvordan man skal lovgive sig ud af det retfærdigst muligt.

Og ja, de har meget sjældent de samme rettigheder til børnene som kvinder har efter skilsmisse, og det skal vi have rettet op på som samfund (jeg nævnte, at jeg donerede til Foreningen Far, ikke....)

Og ja, som udgangspunkt så skal man hyre den bedste til at løse en opgave, uanset hvad køn eller farve de er. Helt enig!

Men der er dog følgende caveat til det udsagn:

1. Det forudsætter, at mænd og kvinder og minoriteter har lige adgang til muligheder for uddannelse og dygtiggørelse.
    2. Det forudsætter, at man kommer den bias til livs, som stadigvæk findes og som gør at man ved to kandidater med ens kvalifikationer vælger manden. Den findes stadig.

(Bl.a. sendte jeg sidste år to ansøgninger til samme stilling, enslydende CV'er og ansøgninger, dog hvor den ene ansøgning havde mit fulde, feminine navn på, mens den anden havde initialer på de feminine navne; gæt, hvem der blev inviteret til samtale? Og gæt hvem der få dage efter den telefoniske indbydelse fik en aflysning?)

• #20   5. nov Feminisme = tro på lige rettigheder for mænd og kvinder. Så ja, jeg er feminist

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#21   5. nov Batdog: Hvorfor ses der ALTID kun på hvilke fordele mænd har inden for arbejdsmarkedet?
    Hvad med de fordele kvinder har?

Og med børn menes der - mænd har ikke en skid rettigheder. Det hele handler ene og alene og det egostiske kvindemenneske, der glemmer at der skal to til at lave et barn, ergo også to til at bestemme.
    Kvinder kan da også bare blive steriliseret eller bruge anden form for medicinsk prævention hvis de ikke ønsker børn.

• #22   5. nov Jamen så fortæl da om de fordele, kvinder implicit har på arbejdsmarkedet, hvis du synes det mangler i den offentlige debat.

Lad os få svesken på disken!

Og ja, kvinder kan bruge prævention hvis de ikke ønsker børn. Det kan mænd også. Dertil er mænd og kvinder altså lige. De kan bruge prævention, hvis de ikke vil have børn. Jeg ved sgu ikke hvad din pointe med det her er, men jeg kan se, at vi er enige om den.

Og vi er enige om at mænd ikke har nok rettigheder ifm. deres børn. Det skal fikses.

Og du fremstår altså ret vred og rabiat lige nu. Er det ikke det, feminister anklages for? At være feminazis? Meninazi

• #23   5. nov Indimellem er udtrykket "uden for pædagogisk rækkevidde" temmelig rammende

PS. Kvinder kan da også bare lade være med at arbejde. Så behøver de ikke pive over at få for lidt i løn vel? Og gider de måske altid sørge for at købe og give manden kondom på? Nej vel. De tænker bare på sig SELV, de egoistiske madammer, og gider ikke engang blive steriliseret, selv om manden har sagt højt og tydeligt, at han ikke vil have børn.
    Mænd har overhovedet ingen rettigheder over kvinders kroppe, og det er simpelthen for dårligt!!!!

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#24   5. nov Batdog: Tror du seriøst at jeg er vred over at vi måske er enige??

Kvinder har stor fordel inden for arbejdsmarkedet der omhandler pleje og omsorg.
    Stuwardesser...

Inden for krænkelser...

Ja, jeg er skide sur over de få rettigheder mænd har når det kommer til børn. og det er der vel intet galt i.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#25   5. nov Isabelle: Det er så dejligt, når nogen tager en debat ned på sådan et lav niveau.. (meget ironisk ment..)

• #26   5. nov "Kvinder har stor fordel inden for arbejdsmarkedet der omhandler pleje og omsorg."

Jeps - fordelen af at få en pivringe løn men til gengæld et krævende og ustandselig voldsomt stressende arbejde, hvor der sker nedskæring på nedskæring på nedskæring. Åh så heldige kvinderne dog er.

• #27   5. nov Okay, du mener at kvinder har stor fordel inden for arbejdsmarkedet, der omhandler pleje og omsorg.

Hvordan? På hvilken måde? Du er nødt til at udspecificere det lidt.

Er det fordi du mener, at de naturligt er mere plejende og omsorgsgivende? For det er nurture mere end det er nature.

Eller er det fordi samfundet ikke er vant til at se mænd i plejende roller, og derfor ikke hyrer dem så ofte? For ja, det er så afgjort forkert, at vi har haft et samfund der er bygget op om at mænd skal være maskuline på en eller anden uomsorgsfuld måde. Det kaldes toksisk maskulinitet. Feminisme handler om at mænd skal kunne finde arbejde i plejesektoren og kvinder i ikke-plejesektoren. Lighed. Du ved.

Hvad er de fordele helt præcist? Isabelle har lige opremset bagdelene.

• #28   5. nov Nå, jeg vil kravle i seng, jeg har en lang dag på arbejde i morgen. Hav en god aften.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#29   5. nov BATDOG: Fordi at kvinder ofte bliver valgt til frem for mænd.
    Feminisme handler om at skabe et samfund hvor kvinder bliver ligestillede med mænd.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#30   5. nov Hvad med bagdelen ved de mandsdominerede jobs?

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#31   5. nov Sov godt BATDOG

• #32   5. nov Jeg ville ikke kalde mig selv feminist. I dag er der en markant forskel på hvordan ordet defineres, og så på den misandriske måde nogle højtråbende feminister helst ser samfundet forme sig.

• #33   5. nov Altså det kommer nok an på hvad dag du spørger mig
    Har jeg lige mødt en af dem med lang kropsbehåring, piercinger alle vegne og stærke holdninger til MÆND.
    Så er jeg ikke så glad for dem

Dem der derimod kun lever op til det Batdog så fint siger en feminist er, har jeg det helt fint med

Men det er jo ligesom andre "minoritetsgrupper". Fx homoseksuelle der skal overgøre alt hvad de gør for at bevise et eller andet. Det kan jeg ikke ha', på samme måde har jeg det med feminister der skal overgøre alt for at sige "et eller andet"

• #34   6. nov Feminist - det er jeg ganske givet. Men ligeså meget "maskulinist" (sært fremmed at skrive, sjovt nok).
    Jeg mener at mennesker er lige værdige og bør behandles på en måde, der sikrer dem lige muligheder.
    Lige løn for lige arbejde.

Kulturelt set er vi langt fra det mål. Vi er stadig stærkt præget af vores kulturelle fortid, vi lever med den og i den og er ikke så hamrende villige til at kæmpe for at ændre på det.
    Vi holder stædigt fast i kulturelt overleverede kønsroller og det fastholder os desværre i en lidt uligevægtig tilstand - i de fleste tilfælde med ulempen til kvinderne.

Feminister synes jeg har deres fulde berettigelse - men jeg ville ønske at de højtråbende selvbestaltede beskyttere af kvindekønnet ville dæmpe sig lidt - de har ofte helt misset pointen om at det er lige muligheder, der er væsentligt, ikke lige behandling.

• #35   6. nov Det hvor jeg får det svært rent konkret er når min kollega mener jeg skammer mig over min krop og køn ved at bruge bind

det er lidt for meget synes jeg. Jeg bruger hund f praktiske årsager og bryder mig ikke om at blive pålagt andre motiver som jeg ikke har

men hun er skisme fin at dele kontor med. Jeg lærer en masse om mig selv som jeg nok har taget for givet

men der er nogle få områder hvor jeg får det stramt som det nævnte

• #36   6. nov På hvilke områder er der konkret ikke ligestilling i dag? Jeg ser ingen.

Politisk må man sige at kvinderne stormer frem. Socialt? Jeg kan slet ikke se hvor kvinderne halter efter. Økonomisk? Ja, kvinder får, set over et liv, mindre i løn. Fordi de har lange perioder væk fra arbejdsmarkedet, og det koster jo selvsagt penge på bundlinjen.

Så hvis feminisme betyder at bevare det vi har i dag, jamen, så go for it! Så er der i DK jo kun feminister, med undtagelse af enkelte kulturer.

Og så må jeg give AG ret i det med børn. Mænd har sgi ikke meget at sige. Kvinder der seriøst udtaler “min mand kan lige passe babyen imens jeg er til xxxx”. Nej, han passer ikke baby, han tager sig at sit barn, der er lige så meget hans, som det er mors.

I øvrigt er fælles forældremyndighed noget en eller anden feminist har fundet på i vrede. Det stikker en kæp i hjulet på alle former for hjælp og støtte til børn, hvis forældre ikke kan blive enige. Et barn med ikke-samboende forældre i konflikt, kan ikke få fjernet en knækket tand, få opereret et lille brud, blive behandlet for ADHD, få penicillin for mellemørebetændelse, komme på specialskole eller hvad ved jeg, med mindre begge forældre samtykker.

• #37   6. nov Nu har jeg ikke læst alle kommentarerne, men her er mit syn:

En feminist er en person, der ønsker ligestilling mellem kønnene. Og denne ligestilling udmønter sig i mange forskellige problematikker og emner.

I min optik er vi - forhåbentligt! - ALLE feminister. Hvis man afskyr feminisme og erklærer at man bestemt ikke er feminist, så er der noget helt grundlæggende galt i ens opfattelse af mennesker og ligeværd.

Hvis der så er nogen, som bruger det som undskyldning, og raskt erklærer at "alle mænd er ubrugelige, de burde bare fikse min bil og jeg er som kvinde alene pga. mit køn meget mere værd end dem!!" så er det jo tydeligvis ikke feministisk (det er det til gengæld i min optik, hvis man argumenterer for at mændene ikke bare fikser biler, men er nuancerede mennesker med forskellige interesser og lige ret til dette). Ingen grund til at afsky feminismen pga. dette.

• #38   6. nov Jeg bryder mig ikke om folk der tager offerrollen.

Jeg bryder mig ikke om folk der forlanger andres ting/penge.

• #39   6. nov A: og det er jo netop også en problematik, man ser i avisoverskrifterne.
    "Line, mor til to børn på 3 og 5, har vundet den vigtige finale i årets sidste tennisturnering" - og lignende titler, som aldrig ville have været placeret hos en topvindende mandlig racerkører. Det er kvinderne, der får pålagt børnemærkatet.

Det ses i kønsopdelte aktiviteter hos helt små børn (!) hvor vi lærer dem, at drenge kan lide at game, og piger kan lide at bage kage.

Eller mænd, der lige må "mande sig op" og det er da kun fedt for dem at blive voldtaget af den kvindelige klasselærer høhø.

For mig gennemsyrer kønsstereotyper alt i vores samfund. Og for mig er feministen netop dén, der står inde for, at kønnene er lige meget værd, og ikke bør diskrimineres og stereotypificeres som det i den grad ses overalt i dag (både hos mænd og kvinder).

• #40   6. nov Feminismen og fagbevægelsen er lidt i samme situation. De trænger begge til fornyelse. Grundlæggende er man nået langt mht rettigheder, men der er stadig en masse 'sådan plejede far at gøre'. som gennemsyrer begge kampe.

• #41   6. nov "I øvrigt er fælles forældremyndighed noget en eller anden feminist har fundet på i vrede."

Hvorfor tror du, at den fælles forældremyndighed er en feministisk opfindelse, A?

Jeg er helt enig med dig i, at det kan give bøvl at være to om de store beslutninger vedr. fælles børn, men meningen er, synes jeg, god nok - og hensigten vist at give fædrene mere indflydelse.

" Ja, kvinder får, set over et liv, mindre i løn. Fordi de har lange perioder væk fra arbejdsmarkedet, og det koster jo selvsagt penge på bundlinjen."

At kvinder har hovedparten af barselsorlov og forældreorlov er én ting, men det er nu ikke den væsentligste årsag til, at kvinders indtjening er 12-15% lavere. Dette skyldes, at lønninger i de traditionelle kvindefag er lavere.

• #42   6. nov "I kategorien pigelegetøj finder du et stort udvalg af farvestrålende perler og prinsesse nips, som piger elsker at fordybe sig i og lege med sammen med veninderne. Du finder et stort udvalg af kvalitets legemad i træ og legekøkkener, flotte dukkehuse med dukker og tilbehør, prinsesse udklædning og fantastiske legetelte."

"I denne kategori finder du sjovt og anderledes drengelegetøj til drenge i alderen 0 – 8 år. Her er klassiske biler i træ, seje bilgarager, ridderborge og sørøverskibe, udklædningstøj, bløde bamser til de mindste."

• #43   6. nov - Og så kom jeg lige til at tænke på de fødselsdagskort, jeg hvert år laver til mine børnebørn. Temaet er altid det legetøj, de er vilde med.
    Det matcher sørme ret godt #42

• #44   6. nov - Og året efter

• #45   6. nov Godt man er gift under den gamle ordning

• #46   6. nov "For mig gennemsyrer kønsstereotyper alt i vores samfund. Og for mig er feministen netop dén, der står inde for, at kønnene er lige meget værd, og ikke bør diskrimineres og stereotypificeres som det i den grad ses overalt i dag (både hos mænd og kvinder). "
    Hvor har du ret ! Isabelles fødselsdagskort illustrere det meget godt. For jo, der er rent biologisk forskel på kønnene. MEN mon ikke meget af forskellen mellen køn i valg og prioriteringer (fx hvad man vælger at arbejde med) er noget der er 'tillært'. Noget man bliver 'podet' med gennem sin opvækst, hvor 'nogen' beslutter at piger helst vil lege med lyserøde dukker og være prinsesser og drenge helst vil være actionhelte.

• #47   6. nov Jeg har givet Zara blåt tøj på i dag

• #48   6. nov Jeg er sådan set glødende feminist. Jeg ønsker glødende, brændende og lidenskabeligt, at vi alle skal have ens chancer her i samfundet, uanset om vi er mænd, kvinder, hvide eller multifarvede. Og det kræver nogle gange, at man, som CH's tegning så fint illustrerede det, hjælper folk forskelligt. Det er det, intersektionel feminisme går ud på.

Og når man diskuterer lighed mellem mænd og kvinder, så kræver det ligesom at man kigger ud over sine egne oplevelser og endda sit eget land. Ja, i DK går det såmænd fint nok, men for det første er vi overhovedet ikke begyndt at kigge på f.eks. vores koloniale arv (intersektionalismen kalder), og for det andet er der 194 andre lande i verden, hvor skalaen går fra "yes, ligestilling" til "hvis du fødes om kvinde kan du lige så godt skyde dig selv".

Og altså, AT. Okay, så når det gælder de traditionelle plejejobs, så får kvinderne ofte arbejdet end mænd. Det der skal selvfølgelig rettes op på. Men det er ikke et argument mod feminisme, nok nærmere for det. Vi ønsker jo ligestilling.

• #49   6. nov Lige rettigheder og lige værd er jo i øvrigt ikke det samme som at være ens.

Det er meget sjovt, det der med de forskellige slags legetøj til drenge og piger Hvis jeg som lille havde ønsket mig legetøjsbiler i julegave, havde jeg garanteret fået det, og ikke en dukke Nu syntes jeg altså bare, det var sjovere at lege med dukker. Er det forkert? Efter min mening er det sgu ligegyldigt om børnene går i blå eller lyserød, om de leger med dukker eller biler, uanset køn. Jeg synes dog, det virker lidt som om de traditionelle “pigevalg” (lyserød, dukker, prinsesser, slotte osv) er blevet det “forkerte”. Det skal ikke være forkert at være pige, uanset om man er en pige, der kan lide at lege med actionfigurer og legetøjsbiler eller en pige, der kan lide at lege med prinsessedukker og my little ponies.

• #50   6. nov Jeg var MEGET (køns)bevidst mor, da jeg fik børn. Datteren skulle (også) have biler og værktøj. Sønnerne skulle (også) have dukker og køkkenlegetøj.
    Ændrede det så på, hvad de legede (med)? Næh

Mine ældste børnebørn har fået, stort set, det samme legetøj, da de var små - sådan noget Steiner-træ-bæredygtigt, you know Hvor FAEN deres prinsesse/ridder-orientering er kommet fra, aner jeg faktisk ikke.

• #51   6. nov ""Line, mor til to børn på 3 og 5, har vundet den vigtige finale i årets sidste tennisturnering" - og lignende titler, som aldrig ville have været placeret hos en topvindende mandlig racerkører. Det er kvinderne, der får pålagt børnemærkatet. "

Jeg undrer mig over det selv samme, når jeg hører folk fortælle om, hvor fantastisk en far er, fordi han tager med sønnen til fodbold eller med datteren til ridning, hvor fantastisk en enlig far er, at han sådan har taget den rolle på sig og bare er SÅDAN en god far osv. Selvfølgelig er det også fint. Jeg hører altså bare ikke det samme blive sagt om kvinder. En enlig mor, der er FANTASTISK, fordi hun har "taget den rolle på sig"? Nej, det er bare ikke lige noget, man hører. Mændene får i den forbindelse rigtig meget mere credit for samme arbejde. Kvinderne forventer man det ligesom bare af.

• #52   6. nov Min nevø (som nu nærmer sig de 30) blev passet meget hos mine forældre, da han var lille. Og selvom han var meget DRENG, og elskede at rende rundt i haven hos min far, så var der alligevel en lille dukke, som vist havde været hans mors, og som min niece også havde været glad for, som han virkelig godt kunne lide.

Og jeg kan tydeligt huske, at hans far flippede skråt over, at "min mor lod ham lege med dukker". Allerede dengang chokerede det mig, for vi havde fået lov til at lege med det vi ville. Det kunne sagtens være dukker den ene dag, og racerbane eller bondegård dagen efter

• #53   6. nov #50

Er der ikke noget med, der fortælles en del eventyr i Steiner børnehaverne? Måske nogle af dem har prinsesse/ridder tema? Jeg ved det ikke

• #54   6. nov Og ligestilling udmønter sig i mange forskellige problematikker: du kan ikke ønske ligestilling for kønnene og samtidig mene, at kvinder er genetisk programmerede til at gå derhjemme og passe på børnene, mens mændene er på arbejde. Eller i det hele taget at køn bestemmer vores interesser.

Hvis man vil opnå ligestilling, er man nødt til at kigge på det, der bremser udviklingen. Og kønsstereotyper, blandt andet, er direkte modarbejdende for ligestilling.

Så måske kan sige, at vi da sådan på overfladen har rimelig god ligestilling. Men vi har alligevel mange problematiske normer, der netop modarbejder dette.

• #55   6. nov #52

Jeg tror, der er sket en udvikling på det område. I hvert fald var det ikke helt unormalt, da jeg gik i børnehave, at drengene lige skulle prøve prinsesse klæd-ud-tøjet eller selv havde barbiedukker med i børnehave. Det var dog som regel en ret kort fase for dem, hvor det var mere vedholdende hos de fleste af pigerne.

• #56   6. nov min datter gider ikke dukker. Hun er total skudt i alt der ligner en hund hahaha

• #57   6. nov #56

Jeg samlede på 101 Dalmatiner figurer og legede med bondegårdsdyr, men jeg kunne altså også lide dukker og klæd-ud-kjoler

• #58   6. nov Du har en GOD pointe, Emma (#53)

• #59   6. nov Jeg tror ikke, at ALT er en miljøpåvirkning, men jeg tror da, at rigtig meget er. Forældrene er børnenes vigtigste rollemodeller, og de spejler sig især meget i deres forælder af samme køn. Hvis mor står i køkkenet og far roder med biler, vil det derfor give rigtig god mening, at pigen vil lege med køkkenlegetøj og drengen med legetøjsbiler. De leger ofte det, de ser. Meeeeeen i mange moderne familier er det jo ikke helt så skarpt opdelt, som at det er mor, der står i køkkenet og far, der går op i biler. Hos os var det fx min far, der lavede mad - lidt sjovt så, at jeg var vild med køkkenlegetøj Min mor har altid været pjattet med dyr. Måske derfor, jeg var det fra en tidlig alder? Måske ikke.

• #60   6. nov "Forældrene er børnenes vigtigste rollemodeller, og de spejler sig især meget i deres forælder af samme køn."

Det oplever jeg slet ikke Emma. Er det en oplevelse du har eller er det noget fagligt du faktisk har hørt et sted?:-)
    Synes det er interessant, jeg har bare en helt anden opfattelse

• #61   6. nov #60

Øh ja, fra undervisning i psykologi på gymnasiet, men det kan da sagtens være forkert?

• #62   6. nov Jeg siger ikke det er forkert
    Det er bare slet ikke det jeg oplever hos de børn jeg ser. Jeg oplever at de spejler sig i ALT, både mor og far, pædagoger og tegnefilm. Især tegnefilm fylder rigtig meget rundt i børnehaverne

• #63   6. nov Der er vel næppe et facit på den slags, så bare fordi det er i undervisningen, kan det sagtens være forkert. Nu er jeg jo ikke mor

Jeg tror også, de spejler sig i alt, hvad de ser og oplever. Men jeg kan godt se, at mor nok er en vigtigere rollemodel end Hanne nede fra brugsen. Mor er der trods alt rigtig meget, og kan derfor påvirke barnet en del

• #64   6. nov Jeg er i øvrigt ikke sikker på, materialet er fra en tid, hvor børn så massere af tegnefilm

• #65   6. nov Enig i at mor og far altid vil være de primære omsorgspersoner der dermed spejles mest i
    Men jeg oplever som sagt slet ikke at børnene skelner mellem kønsrollerne i hjemmet.
    Hvis det derimod bliver sagt at "mor laver mad for det gør kvinder far.. bla bla..", så er vi selvfølgelig ude i at der præges med kønsroller hjemmefra

Man er heldigvis meget bevidst om netop ligestilling i læringsmuligheder både på pædagogstudiet og også i praksis. Men der er helt sikkert plads til endnu mere af det.
    Jeg er pt i praktik i en institution der har det som et af deres primære fokusområder og det er super spændende. Som min områdeleder også sagde " Vi er en meget lille del af barnets liv på dette punkt. Når de går i H&M er der en afdeling til hvert køn, det samme i fætter BT osv. Når de skal købe halloweenudklædning er der til drenge og piger. Det til piger er søde hekse og det til drenge er skeletter med blod"

Vores samfund stiller så mange kønsstereotyper op at vi dårligt lægger mærke til det i dagligdagen mere

• #66   6. nov Jeg er ikke det mindste i tvivl om, at vi genetisk og ikke mindst hormonelt bliver indstillet til at have fokus på nogle ting og mindre på andre. Hvad det angår skal vi bare skæve til andre pattedyr, så ser vi, at der også her er forskellige roller som afhænger af køn.

Men - vi skal ikke undervurdere kulturen og den påvirkning, vi giver vores børn helt fra starten.
    For efterhånden mange år siden - og gamle lærere og pædagoger kender denne her - undersøgte man om der var forskel i måden man håndterede nyfødte drenge og piger.
    Og ja, det var der.
    Allerede fra den første time er der forskel - undersøgelsen viste, at mødre havde tendens til at holde signifikant mere øjenkontakt med piger end med drenge.
    Og der lægges kimen. Der er jo ingen tvivl i verden om, at der foregår en ordentlig røvfuld af sådan noget helt ubevidst - og med det også en masse konsekvenser som vi - eftersom vi er en del af det - har lidt svært ved at få øje på.

• #67   6. nov Det vigtige er jo netop, at der ikke er noget - fx. legetøj - som er forkert eller rigtigt at vælge som barn, men at det frie valg gør sig gældende. Hvorvidt noget nogensinde 100% er et frit valg, bliver nok meget svært at svare på, for vi vil altid vokse op omringet af en bestemt kultur og bestemte normer.

Men vi bør være langt mere opmærksomme på vores påvirkning af børn, end vi er i dag: der er intet galt i at Anna vælger det mest lyserøde og glitterpyntede prinsesseslot hun kan finde, men er nok en kende problematisk, hvis hun vælger det, fordi hun har fået boret ind i hovedet, at piger kan lide at snakke om prinsesser og sy kjoler, mens drenge er vilde og krigeriske og hellere vil lege med paintball.

Billedet har jeg stjålet fra ESPD. Det er hovedrystende at en SFO kan udsende sådan en invitation, men det viser virkelig, at man mange steder er kommet meget meget lidt fremad hvad gælder kønsstereotyper.
    Så giver vi virkelig også vores børn dårlige odds for at ændre noget som helst i fremtiden.

• #68   6. nov For fanden da!!!!

• #69   6. nov CHOKERENDE, Fünke

• #70   6. nov Ja, det er næsten kvalmende, ikke? Men piger er jo sådan nogle stille rolige nips, der helst skal sidde og se film. De ville da være alt for skræmte, hvis de skulle spille fodbold eller - gisp - badminton !! Og drengene vil da spille computer, for de gider ikke bage kage, det er jo kun sådan en feminin interesse....

• #71   6. nov Hvordan er kønsfordelingen blandt skolelærere? Ja, for det må da være en skolelærer, der har skrevet og/eller godkendt opslaget.

• #72   6. nov Jeg har passet et hold tvillinger (dreng og pige) fra de var knapt et år til de var omkring 5 år. De var et par krudtugler, som begge elskede at være ude at udfolde sig, at hjælpe sin mor med madlavning osv.
    De boede kun med deres mor, ingen far, men moderen havde mange venner. Selv om de havde helt samme muligheder - både drenge og pige legetøj, så var det altså hurtigt meget tydeligt, at de VAR dreng og pige. Jeg er helt sikker på, at genetikken spiller en stor rolle i, hvordan piger og drenge udvikler sig.

• #73   6. nov Da min datter kom i første klasse, var der ingen plads på de to nærmeste fritidshjem, men en børnehave tæt på havde lavet en fritidshjemsgruppe. Datteren var dog kun i kort tid i denne, for pædagogerne hér mente, der var et eller andet sådan nærmest GALT med pigen. Hun gad hverken lege med dukker eller lave perleplader

• #74   6. nov vores pige synes jeg ikke rigtig har køn.... Jeg kan ikke se noget særligt piget eller drengen.. bare en umiddelbarhed i nuet

• #75   6. nov @67: Ja, så er man jo li'som ligevidt
    Jeg har altid 'stukket lidt ud' fra mængden fordi jeg var en 'drengepige'. Mine forældre havde gjort meget ud af at køn ikke skulle betyde noget. Det betød at jeg legede de lege jeg fandt mest interessant - og det var ikke at lege med dukker . Og mine valg var nok temmelig 'rensede' for 'køn'. Det er - af det omgivende samfund - altid blevet bemærket - lidt som noget negativt - at jeg fx ikke har lyst til dikkedikke, når nogen har noget yngel med til præsentation. Det forventes at man som kvinde siger 'nååårhhhh og nææææhhh' og hvor er det et smukt/skønt/dejligt barn osv. Det gør jeg så ikke. Til gengæld så elsker jeg at kører stærkt og lyden af en V8'er. Jeg er ikke bange for at tage fat og blive beskidt. Fx måtte jeg sætte mig ind hvordan man murer. Jeg oplever rigtig mange kvinder på min egen alder (sgu !!!!) der synes jeg er vildt underlig når jeg gør sådan noget. Det mener de ikke at de selv ville kunne 'klare'. På arbejdet er jeg ofte den der tager 'lederrollen' og tager beslutninger, hvor jeg oplever at flere af mine kvindelige kollegaer 'putter' lidt mere med det og decideret ikke tør tage en beslutning uden at have konfirmeret den med chefen først.
    Så længe man anses for underlig af sit eget køn fordi man gør ting der ikke hører til den 'typiske' opfattelse af kvinderollen, så er der faktisk meget langt igen før vi har ægte ligestilling. Så kvind jer op; der er sådan set stadig noget at kæmpe for. Fx at kvinders eget kvindesyn

• #76   6. nov Jeg er enig med Mette. Bortset fra, at en V6'er lyder langt mere kultiveret og jævn i motorgangen

• #77   6. nov Jeg var medhjælper i en SFO på et tidspunkt. Der var gang i diverse aktiviteter og jeg havde et lokale hvor vi sad og tegnede. Børnene havde samme muligheder for at vælge, hvad de ville deltage i. 99% af børnene til tegning var piger.

Bekræftede det så tydeligt, at de VAR drenge og piger med genetiske forskelle? Det ved jeg ikke - de havde samme muligheder, men muligheder betyder ikke, at man vælger uafhængigt af normer, stereotyper eller ressourcer (og dér går det også galt generelt i vores samfund: vi tror at det er dækkende at give muligheder og så kan vedkommende jo frit vælge at handle. Men det er en helt anden debat).

Jeg benægter ikke, at genetik også spiller en rolle, men vi kan ikke bare negligere års og års af indgroede normer (bevidste og ubevidste) og tro, at det ikke spiller nogen rolle, så snart de får disket muligheder op.

Hvis ikke børnene oplever disse forventninger fra forældrene, så oplever de det i skolen. Hvis ikke børnene oplever det i skolen, så oplever de det i SFO'en. Hvis ikke de oplever det dér, så oplever de det alle andre vegne.

Det er mega komplekst. Og jeg skal ikke sidde og gøre mig klog på alle de forhold, der gør sig gældende på denne front. Men jeg er overbevist om, at de her kønsstereotyper og forventninger har rod i noget langt større og mere ubevidst, end vi forestiller os.

• #78   6. nov @Isabelle.
    Hvad er årsagen til at du sammenligner en sygeplejerske med med en politibetjents løn?

Altså for mig er ligestilling ikke at man sammenligner på kryds og tværs af brancher. Det giver overhovedet ikke mening.

Ligestilling er vel at en mandlig og kvindelig politibetjent får det samme i løn og det samme som sygeplejerske?

Ellers bliver det da godt nok noget rodet at debattere i mine øjne.

• #79   6. nov "@Isabelle.
    Hvad er årsagen til at du sammenligner en sygeplejerske med med en politibetjents løn?"

Sammenligningen er ikke min, må jeg fluks erkende. Den er snuppet fra en artikel om bl.a. ligeløn. Man sammenligner de klassiske kvindefag (fx sygeplejerske) med de klassiske mandefag (fx politibetjent) og konstaterer, at der er markant forskel i lønnen.

• #80   6. nov @Isabelle.
    Det tænkte jeg nok (jeg kan godt huske den artikel), men der skal du nok mere overveje skribentens holdning til emnet. For gud hvor kan man så finde mange skæve fordelinger...

Nej, den slags er useriøst, og finder kun tilhængere blandt, tja, de gammeldags orienterede feminister.

Du kan næsten altid finde forskelle når du kigger på dem over 40 i traditionelle kvinde/mandefag på tværs af brancher.

Men verden udvikler sig, og i dag er der flere og flere kvinder der søger ind i politiet og militæret. Man har endda sænket kravene til kvinder for at de nemmere kan bestå de fysiske krav. Er det ligestilling?

Nej, det tror jeg ikke at nogen synes, men kvinder vil jo gerne i dag, og så må vi tilpasse samfundet efter det...

Gad vide hvad mænd der fra naturens side er født mindre fysisk stærkt end den gennemsnitlige mand synes om det?

Tænk sig, at vide man kan bestå de samme fysiske krav som en kvinde, men ikke som den gennemsnitlige mand? Tænk sig hvor hvor unfair det må føles at fordi man har et vedhæng mellem benene så kan man ikke få lov til at lave det samme som den uden vedhæng.

Ligestilling?

Tja, jeg har min holdning, men den er ikke politisk korrekt.......

• #81   6. nov Martin, den fysiske prøve ved politiet er forskellige - en til hvert køn..
    Hvilket er helt i tråd med den tidligere uploadede illustration.

• #82   6. nov "De kvinder, som torsdag søger ind på jura på universitetet, kan se frem til et liv med ni millioner kroner mindre end deres mandlige studiekammerater.

9,3 millioner kroner er kønsforskellen mere præcist for jurister over et helt arbejdsliv.

For økonomer er forskellen 9,2 millioner kroner. Uligheden er i millionklassen inden for 39 af 44 uddannelsesområder, der er undersøgt af Institut for Menneskerettigheder og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Kønsforskellene i en livsløn kommer 'i den grad bag på' Bjarke Oxlund, som er teamleder for køn og ligestilling ved Institut for Menneskerettigheder.

Han tvivler på, at det bliver udlignet."

Er ovennævnte også useriøst, Martin?

- Og så synes jeg STADIG, at det er såvel useriøst som umoralsk og hamrende forkert, at traditionelle kvindejobs aflønnes dårligere end traditionelle mandejobs. HVORFOR skal en jord- og betonarbejder tjene 4-5-10 gange så meget som en hjemmehjælper?

• #84   6. nov Og det er SÅ vigtigt, hvad denne Pamela er træt af? Jamen altså, hvad du dog gider bruge tid på, søde Lens

• #85   6. nov @CH
    Den tegning er for mig så ligegyldig at jeg ikke engang gider og kommentere den. Beklager.

@Isabelle.
    Data baseres på nu, og så regnes den bagud. Det kan man jo ikke.

Du er nu engang nødt til at se på, hvem er på vej ud på markedet. Hvem er de bedst mulige kandidater til x stilling....

95 procent af advokat virksomheder der skal vinde x sag, vil med garanti vælge den mest kompetente kandidat. Hvis de ikke gør det, ja, så har de ingen virksomhed om x år.

Jeg kan næsten garantere at lige nu og bagudrettet, så er den bedste kanditat i overvejende grad en kvinde. Specielt i det fag. For mændene er simpelthen sakket bagud.

At x branche tjener mere end y branche baseres mere på gamle dage i de nævnte fag, sådan er det. VI kan ikke ændre fortiden.

Vi kan så debattere om x fag er for lavt eller for højt lønnet. Det er jo en fair sag. Jeg mener endda at man i for mange år har underbetalt "de varme hænder".

Men det har intet med ligestilling at gøre.

I mine øjne blander du æbler og bananer sammen, og retfærdiggør det med et køn. Det er helt ud i skoven i mine øjne...

Ligestilling drejer sig jo om, at vi får samme løn for samme arbejde, ud fra samme forudsætninger. Det vil jeg tro at man både gør indenfor politiet og sygeplejeskerne.

Jeg har ikke hørt at en nystartet politiassistent der er mand får mere i løn end en kvinde.

Har du?

For hvis det er tilfældet skal jeg være den første til sige, at vi ikke har ligestilling i Danmark.

• #86   6. nov Der er forskel på, hvem der er den bedste og hvem, der fremstår og opfattes som den bedste..

• #87   6. nov Isabelle, den med forskellen i juristers løn er jo himmelråbende! Altså himmelråbende åndssvag!!!

Tag det fra én der kender branchen sådan ok godt. Kigger man ud i det private, er der en klar overvægt af mænd. Hvorfor? Tja, måske fordi det kræver nogle seriøse nosser at holde til den branche. Det kræver mange timer på jobbet, som i sagens natur betyder færre timer hjemme. En fuldmægtig arbejder gerne 60-70 timer om ugen i de 3 år, og som ny advokat forventes det at der lægges nogenlunde samme antal timer. Og nej, hverken de ansatte eller branchen som helhed ønsker at Djøf blander sig, selvom Djøf ved gud har forsøgt.

Allerede de mange timer skiller mange kvinder fra. Fordi kvinderne SELV vælger at være mere hjemme, at fokusere på familien osv. Og mange kvinder vælger at skifte til det offentlige, fordi vi har en ok løn, men fede arbejdstider.

I øvrigt bliver mange i det private resultatlønnet - jo mere du udfakturerer, des højere løn.

Så hvis vi endelig SKAL konkludere noget ud fra den med juristers lønninger, så må det være at mænd ER bedre til at præstere og tjene penge hjem til deres firmaer, og at mænd ER villige til at ofre mere tid med familien, for at få karrieren kørt i stilling.

Og så er der den bonus, at mænd er bedre til at forhandle løn. Mænd handler og kommer videre, kvinder tænker og ruger, og tør sjældent slå i bordet.

• #88   6. nov Alene det at der er stor forskel på, hvad mænd og kvinder vælger hvad ansættelse og timeantal angår, burde være et vink med en vognstang.

Der er noget forskellige forventninger til kønnenes prioriteringer mellem hjem og arbejde.
    Så kan man argumentere at kvinder selv vælger - men det er det finurlige ved kultur.
    Det ligner frit valg, men det er noget vi har lært, det er normer og værdier, der er overført, men føles som vores egne...

• #89   6. nov Om 25 år, så er den forskel udvisket helt naturligt tror jeg.

For det er muligt at nogen kvinder vælger at arbejde mindre, men er hun den bedste, så vil firmaet lige pludselig acceptere det. Det kommer de til at acceptere...

Det ser vi tydeligt i IT branchen.

I øjeblikket er nogen af de dyreste medarbejdere man overhovedet kan ansætte i DK, de kloge kodere (IT-banchen). Typisk er det mænd (20-35), jeg ved ikke hvorfor, tror det er tiden.

Men her kommer der noget sjovt.

Samtlige af de kodedrenge jeg kender, de tager barsel, og ikke nok med det, de tager orlov. WTF, jeg kan slet ikke være med.

Jeg har oplevet, at holde frokost med dem, hvor de sad og debatterede ble mærker... For pokker da! Jeg har måske skiftet ble 40-50 gange i hele mit liv. Jeg har da aldrig kigget på hvilket mærke det var?

Der er også nogen af dem der henter børnene i børnehaven og holder barnets første sygedag, fordi at kæresten gør karriere?

Altså, det er dæleme sjovt, at være en en gammeldags mand, som færdes blandt de der unge veluddannede mænd med veluddannede kærester....

Jeg føler nærmest at jeg helt har tabt sutten, og mine kerneværdier hører til i 50'erne. Jeg er for pokker ikke meget mere end 10-15 år ældre...

Det er da sindsygt sjovt, at på trods at alle de der sædvanlige kønsdebatter, ja, så gør de unge lige hvad der passer dem og de er hamrende ligeglade med, hvad ham den gamle mand sidder der i hjørnet og mumler om...

• #90   6. nov På min søsters vegne - hun er i gang med at uddanne sig inden for den branche - håber jeg, din forudsigelse sidder i skabet...

Men det der blemærkesnak - det er bare no go uanset køn :D
    Jeg ville dø langsomt hvis jeg skulle sidde og høre på det i min pause

• #91   6. nov Men CH, skal man så forbyde mænd at blive brandmænd og politibetjente, og kvinder at blive SOSU’er og sygeplejersker? Eller hvordan vil du komme det til livs?

Og så er jeg bare nødt til at sige at jeg sådan set synes det er fair nok at der betales et faretillæg i de fag hvor der immervæk er stor risiko for at blive udsat for vold eller på anden vis komme til skade. Der er jo ikke forskel i lønningerne mellem mænd og kvinder internt i politiet, sygeplejen eller hvad ved jeg.

Jeg tjener da præcis det samme som mine mandlige kolleger i samme branche. Hvorfor? Tja, enten er jeg bare super awesome, eller også er mændene ringe. Eller vent, vi har sgu lige løn for lige arbejde!

Jeg mangler stadig et konkret eksempel på hvor der ikke er ligestilling...

• #92   6. nov Æh? Forbyde? Hvordan skulle det gavne noget?

• #93   6. nov Jamen, ingenting! Men hvordan skal man ellers ændre på det?

• #94   6. nov @CH.
    Der går så stærkt.

Jeg skal give dig et eksempel mere på, hvor stærkt det går set i mine øjne.

Jeg har en søn på 12 år. Han ligner sin Far på mange områder, men går på sådan en super socialistisk blå og rød indlæringstile skole hvor jeg fatter hat af hvad lærerne fabler om nogen gange.

Men, vi var på sådan noget første skoledag social hygge tam tam dag.

Under en hygge konkurrencer undervejs mistede vores hold sindsygt mange point, fordi en eller anden dreng hele tiden svarede sindsygt hurtigt og ikke lod andre komme til.

En uge senere sidder vi og spiste aftensmad, og undervejs kom vi ind på det emne.

Jeg kigger på min søn og siger:

"Nøj, en irreterende dreng der var skyld i at vi tabte!". Helt overbevist om at han ville give mig ret.

Min søn kigger roligt på mig og sagde noget i retning af:

"Far, du skal vide han har haft en meget svær tid på det sidste, måske der er en årsag til hans måde at være på. Det var jo bare en sjov leg, det er da lige meget."

Far sat på plads lige på stedet!

WTF, siger jeg bare igen. 12 år gammel og empatisk som bare fanden allerede. Hvor kommer det fra? De unge mænd og kvinder de kommer bare til at ændre den måde vi tænker på sådan generelt. Jeg er helt overbevist.

• #95   6. nov Jeg kommer lidt i tanke om:

"Europa-udvalget er lidt nørdet. Det er meget tungt at læse alle de akter, og meget foregår på engelsk, så det ligger måske mest til mænd at fordybe sig i sådan noget,"

"Det er selvfølgelig lidt fordømmende at sige, men mænd kan nørde lidt med de her tunge ting, hvor kvinder mange gange er mere følelsespersoner"

(direkte fra Karina Dues mund)

Det dér med at mænd handler og kommer videre, mens kvinder er sådan nogle der tænker og ruger, rigtig følelsespersoner, det er jo en direkte konsekvens af de forventninger der bliver lagt på begge køn.

Og det er blot selvforstærkende: man forventer, at hhv. mænd og kvinder opfører sig på bestemte måder, og de normer kommer til udtryk i mænd og kvinders adfærd - og så antager man at sådan er kønnene forskellige, for det er jo det, man ser. Og sådan fortsætter cirklen...

Vi kunne som samfund virkelig trænge til at kigge lidt bag vores normer, frem for at godtage al adfærd som biologisk rodfæstet.

• #96   6. nov "Og så er jeg bare nødt til at sige at jeg sådan set synes det er fair nok at der betales et faretillæg i de fag hvor der immervæk er stor risiko for at blive udsat for vold eller på anden vis komme til skade."

Temmelig mange lærere udsættes efterhånden for vold. Er der faretillæg i den branche? Nej da.
    Temmelig mange sosu'er kommer til skade - altså smadrer rygge mv. p.gr.af arbejdet. Er der faretillæg i den branche? Nej da.
    Hvor mange politifolk er dræbt i løbet af de seneste fem år? (to)
    Hvor mange socialarbejdere er dræbt i løbet af de seneste fem år? (fem)
    Hvem får faretillæg?

• #97   6. nov Er der kønsafhængig forskel på risikotillægget? Hvis det er tilfældet, så bør man i første omgang tage den med tillidsrepræsentanten og om nødvendigt fagforeningen.

• #98   6. nov Nej, Søren, der er ikke kønsafhængig forskel, der er bare forskel på brancherne, der får tillæg - og tilfældigvis er det de der traditionelle mandebrancher, der får dem.

• #99   6. nov @Isabelle
    Jeg synes også det er forkasteligt hvordan vi behandler Sosuer. Jeg er vildt enig med dig. Der kommer vi nok aldrig til blive at uenige.

Det har bare intet med ligestilling. Jeg kan simpelthen ikke forstå at du holder fast i det der.

Min bedre halvdel gør det samme. Hun var den første der fortalte mig om den sindsyge måde at sammenligne forskellen mellem de to fag.

Det er gak gak, og mudrer alt ting når man argumenter på den måde. Ingen kan da tage det seriøst. Det er det største fagforeningsvrøvl jeg længe har hørt om.

Sammenligne dødsfald og så argumentere for manglende løn. Usmageligt i mine øjne.

• #100   6. nov Jeg sammenligner altså ikke dødsfald med løn. Jeg svarer bare på A's indlæg om faretillæg.

• #101   6. nov Jeg mener heller ikke løn mm kan sammenlignes på tværs af job... Det giver ikke rigtig mening for mig

men der er ofte forskelle på løn inden for samme job og endda samme funktion og det er ikke fair. kombineret med barsel er her noget at kæmpe for

samtidig har mænd også noget at kæmpe for. fx stilles de iflg foreningen far ofte ret skidt ved forældremyndighed

• #102   6. nov Kæmper foreningen Far for mænds barselsorlov?
    Kæmper foreningen Far for, at fædre tager deres del af barns sygedage?
    Kæmper foreningen Far for, at der laves P-piller ell.lign. til mænd?
    Jeg spørger af et ærligt hjerte, for jeg ved det ikke, men jeg går ud fra, at foreningen gør det, så der kan komme en masse lige vilkår for mændene

• #103   6. nov Jeg kender desværre ikke dem indgående men prøv at se deres hjemmeside hvis du er nysgerrig. De ting er vel heller ikke lig med at fædre skal stå ringere ved forældremyndighed hvis de gør det?

• #104   6. nov Faretillæg er også løn.

Den tankegang du kommer med den kom i forbindelse med, at en Politi betjent blev skudt.

Så var der den der parade hvor hundeparade stod og den var der meget debat om.

Kort efter den, røg der en sammenligning ud på facebook, (jeg kan ikke huske om det var et menigt medlem der skrev den eller et FOA medlem oppe i graderne.

Men føj, jeg syntes det var usmageligt at det blev delt så meget det indlæg. Jeg stod helt af som du nok kan fornemme.

• #105   6. nov Jeg ønskede mig en fjernstyret bil som barn. En af de der med store hjul så når man køre på skranter og den vælter så kører den bare videre på hovedet, fordi hjulene er så store.
    Jeg fik den aldrig.
    Jeg fik tilgengæld en fjernstyret barbiebil, men det er ikke helt det samme at køre en sådan ud over skranter og stenbunker med Barbie og Kent hængende halvvejs ud af bilen, kun holdt fast af den indbyggede plastiksele, med hovedet og barbies fine franske fletning hængende ned ad.. Så ved man godt som barn, uanset køn, at det der med dukker der mangler lemmer fordi de ikke er egnede som stuntmænd, det giver anmærkninger af den uheldige slags..

Jeg ønsker mig stadig en fjernstyret bil med kæmpe hjul. Nu har jeg ikke længere mit køn imod mig. Nu er jeg sgu blevet for gammel til folk synes det er passende.
    Så en fjernstyret bil og et dresseret æsel står stadig øverst på sedlen

• #106   6. nov Jeg er ikke på FB, så jeg aner ikke helt, hvad du snakker om, Martin.

Nej, Lens, selvfølgelig skal mænd ikke stå ringere mht. forældremyndighed. Jeg bliver bare træt i hovedet af, at mændene generelt ikke gider tage deres del, når det gælder barsel og børns sygedage.

• #107   6. nov Da jeg var 5-6 år (omtrent 1979)ønskede jeg mig brændende en mini-crosser og jeg tror ikke jeg talte om andet.
    Ikke just klassisk tøselegetøj.
    Jeg må sige at jeg her i hine sight giver applaus til min far, der tog mig med til cykelhandleren og ville købe den til mig. Det var edderbukme store sager!
    Men jeg turde ikke - drømmen om crosseren døde den dag.
    Men den var et vidnesbyrd om at jeg var præcis midt i mellem det klassisk feminine og klassisk maskuline. Og det at min far gav mig muligheden fortæller hvorfor.

Jeg lander i øvrigt stadig der... midt imellem....

• #108   7. nov Isabelle nogle mænd. min mand tog 7 mdr og vi deler sygdom og ferie i dagplejen lige. Han er bestemt ikke unik.

hvis man ser på foreningen ser de umiddelbart ud til at kæmpe for de ting også. men jeg har som sagt kun scrollet dem hurtigt. kender dem fra de ting de sender ud fx om Britta sagen

• #109   7. nov Mht politi, der får faretillæg og sosu´er, der ikke gør.
    Jo, vi får lidt - ikke ret meget, men dog .. hvis vi, som jeg, arbejder i psyk på en af de lukkede afdelinger.

Men .. ja, hvis pisset vælter (læs; en patient går amok), så er det altså ikke os, der går forrest, så kalder vi polisen
    Jeg synes kun det er rimeligt, at de får et højere faretillæg, for det er alt andet lige dem, der står forrest når det virkelig brænder på.
    Jeg mener ikke, at man kan sidestille sosu´er og politibetjente.

Og dette kommende fra en, der altid legede med drenge, aldrig havde dukker, kun havde en enkelt pigeveninde i hele sin opvækst, valgte børn fra i en tidlig alder fordi hun er ærlig nok til at stå ved, at hun IKKE gider bruge tid på ret meget andet end sig selv
    Og nej, jeg mener ikke at forældre ikke er ærlige og at de i virkeligheden har et elendigt liv, med en gang irriterende møgyngel.
    Det var bare for at understrege, at jeg ikke var den traditionelle pige-pige - hverken dengang eller nu nok i virkeligheden ?

• #110   7. nov Jeg tror nu heller ikke forældre ville føle sig ramt Martine. selv valgte jeg børn fra fordi jeg elsker børn og ikke kunne give rammerne en gang modsat nu og jeg synes det er utroligt irriterende at folk der bevidst tager det fravalg altid skal høre for det. i øvrigt kunne man jo starte med at kalde det et tilvalg for der er sandelig mange fordele ved ikke at have børn også

og man kan sagtens være 110 % kvinde uden

samfundets normer... Jeg respekterer individets normer men hold op en masse kommentarer jeg fik da jeg ramte 35 og var uden børn... irriterende synes jeg

• #111   7. nov Mja .. jeg har da ikke sådan umiddelbart tal på, hvor mange gange jeg har hørt det der "hvis man ikke har børn, så ved man ikke hvad rigtig kærlighed er" .. men ja, så lever jeg så i uvidenhed .. og ro og fred

• #112   7. nov Det er så svært det der med at sætte faggrupper op overfor hinanden.

Fare er forskellige ting.
    Det er fuldstændig fair at politiet får faretillæg, men der er også en masse sosu'er, lærere, pædagoger, sygeplejersker, socialrådgivere mm., der arbejder indenfor områder, hvor der er reel risiko for deres fysiske og psykiske sundhed.

Jeg tror, at der her med at der er en grundlæggende forskel i hvordan traditionelle kvindefag og traditionelle mandefag er betalt, har flere årsager.
    Frasen "arbejdet bærer lønnen i sig selv" er ikke hæftet på de traditionelle mandefag. Det er som om man i kvindefagene ikke er kommet ud over det her "Florence Nightingale-syndrom" hvor man opfatter det som en del af fagidentiteten at arbejde for andre mennesker, ikke for at tjene penge. Det er nemlig lidt fyfy at være motiveret af - det burde være af hjertets godhed (kender vi ikke den sang fra hundeoodrættet )

Dette lægger en gevaldig dæmper på, hvor aggressive kvinder i de fag er og har været.
    Kollektiv skyld hviler over fagene - samvittigheden nager når man holder på sin ret - og samfundet skænder over grådigheden når nogle for alvor insisterer....

Vi gør det ved os selv og hinanden.

At påstå at der ikke forskelle, der er relateret til køn er simpelthen forkert.
    Det er der i allerhøjeste grad - det ligger dybt i vores kultur.

• #113   7. nov Ja, hold nu fest, hvor har mange meninger om det at være frivilligt barnefri - det lykkelige er, at de kommentarer slutter når man rammer de 40
    Ihvertfald for kvinder

• #114   7. nov Jeg var også en klassisk "drengepige" der klatrede i træer og lygtepæle og legede med biler.
    Men det er lidt af en underlig betegnelse, som, igen, holder os fast i forudbestemte forventninger til hvert køn. Man er hverken mindre pige eller mere dreng eller noget som helst. Jeg var jo bare mig

• #115   7. nov Lad os da endeligt få svenske tilstande. Altså der hvor drenge skal skamme sig over at være teknikinteresserede, og piger ikke må lege med dukker. Eller kunne man forestille sig, at det enkelte individ selv finder ud af, hvilket vej interesserne peger?
    Vi er ikke lige - vi er ligeværdige

• #116   7. nov Det kunne være, der var en mellemvej....

Men det kræver at vi rent faktisk ser og anerkender de områder, hvor der er uligevægt til den ene eller den anden side.

Jeg tror ikke nogen her ønsker svensk kønsneutralitet...
    Det er ca. lige så galt som det modsatte.

• #117   7. nov @CH.
    Der er vi enige, og lige nu er uligevægten vippet over på vores drenge.

Det bliver spændende at se hvornår de højtråbende feminister anderkender det.

For der har vi virkeligt udfordringer nu. Men det er desværre bare ikke et emne som særligt mange gider og fokusere på. Vi hænger stadigt fast i 70 retorik, men samfundet er altså driblet videre.

• #118   7. nov Søren - nej det håber jeg da bestemt ikke bliver en realitet. Man bør hverken skamme sig over at vælge det ene eller det andet, eller at være en über feminin, lyserød, neglelak og høje hæle-pige.
    Men man skal have valget og accepten.

• #119   7. nov På nogle områder er vippen tippet på drenge og mænd, på andre på piger og kvinder.
    Det sidste er nok dybere funderet i vores traditioner og derfor noget sværere at få øje på.

En af de steder den er tippet helt tosset for drenge er i folkeskolen.
    Af flere årsager - men det lejrer sig også i drengenes fremtidige valg og muligheder.

• #120   7. nov Hele folkeskolen igennem bliver piger mødt med den forventning, at de er stille, gode til at koncentrere sig, dygtige i skolen. Drenge bliver mødt med en forventning om at skulle være “rigtige drenge”, sådan lidt nogle vildbasser, der ikke gider sidde stille, men hellere vil ud og spille bold.
    Det er nogle forfærdelige udtryk - “rigtige drenge” og “rigtige piger”. I modsætning til de forkerte drenge og forkerte piger?
    Jeg ved ikke lige, om man kan sige, det er værst for piger eller drenge. Det er vel værst for de børn, der rammes af en forventning, de ikke kan leve op til, eller som begrænser dem, uanset køn.

• #121   7. nov Pigers adfærd problematiseres ikke i så høj grad i folkeskolen som drenges gør.
    Som den er sat sammen passet den dårligt til måden drenge lærer på - hvilket optag på uddannelser også vidner om pt.

Her kommer der netop en uligevægt fordi man forsøger at give ens behandling i stedet for at holde fokus på ens muligheder - hvilket forudsætter forskellig behandling. På individplan, dog - ikke firkantet ud fra køn..

• #122   7. nov #121

Til gengæld ved jeg, at angst hos piger i folkeskolen nogle gange opdages ret sent, fordi man har en forventning om, at piger er stille. Det er da et kæmpe problem.

• #123   7. nov At sætte mennesker i ubrydelige kasser er altid et problem

• #124   7. nov Derudover er jeg enig i, at ens muligheder forudsætter forskellig behandling. I dette tilfælde har det godt nok ikke noget med køn at gøre, men i folkeskolen havde jeg en ordblind veninde. Hun havde svært ved alle fag, for hun kunne simpelthen hverken læse eller skrive, uanset hvor meget hun forsøgte, og hun brugte ellers MEGET længere tid på lektier end os andre. Dengang var der ikke nogen, der vidste, hun var ordblind. Jeg begriber ikke, at ingen havde testet det dengang. Lærerne klagede til gengæld over, at hun ikke lagde nok arbejde i lektierne, hun var for “doven”, hun skulle begynde at læse mere derhjemme osv. Hun blev simpelthen SÅ skoletræt, og det kan jeg virkelig godt forstå! Først i 8. klasse blev hun testet for ordblindhed. Og ja, hun er svært ordblind. Hun græd simpelthen af lettelse, da hun fik det at vide, og jeg kan ligeså tydeligt huske, at hun sagde “så er jeg måske alligevel ikke bare dum”. Det er da en forfærdelig tanke at gå med så længe. At man må være dum, for uanset hvor meget man prøver, kan man ikke indhente de andre. Noget mere eller anderledes hjælp til hende havde helt klart været på sin plads, hvis hun skulle have samme muligheder som resten af klassen.

• #125   7. nov @76: Det er jo netop det der gør at den ikke lyder kultiveret der bare gør lyden så fed
    @111: Ak ja, det har jeg godt nok også hørt mange gange - men sjovt nok kun fra kvinder Kvinder er meget hurtige til at være fordømmende overfor 'sådan en underlig snegl' som mig, der ikke har lyst til børn. Men tilgengæld lyst til karriere og at kunne bruge sin fritid på sin hobby. Og åbenbart mod nok til at indrømme det og gøre det Hold op hvor har jeg tit hørt 'vent du bare til du får børn' eller himmelvendte øjne og 'jaaaa, jaaaaa' (tydeligt at det troede folk ikke rigtigt på det), hvis samtalen kom ind på hvorfor man ikke havde børn og svaret var det ærlige at det har jeg aldrig haft lyst til. Efter jeg blev fyrre begyndte den slags kommentare at tynde ud og nu hvor jeg lige straks er 46 har de vist fundet ud af at jeg rent faktisk mente det.
    Nye kollegaer tager det for en selvfølge at man har børn og er meget forstående overfor at man nogen gange skal gå lidt tidligt; det er jo svært at nå både at hente og bringe. Det bliver altid lidt spøjse i ansigtsudtrykket når de får at vide at 'jeg har skam ikke børn, men jeg skal afsted med hundene'
    Andre kvinder er meget hurtige til at fortælle mig at jeg ikke er rigtig kvinde - ikke altid så direkte. Mænd acceptere umiddelbart min holdning og byder mig velkommen som 'en af gutterne'.
    Det får mig ofte til at tænke at dem der står i vejen for kvinderne fx på arbejdsmarkedet ikke er mændene; nok snarere kvinderne selv. Jeg oplever som Martin også at de yngre generationer af mænd fx passer deres børn i lige så høj grad som kvinderne. Jeg har en chef der er 10 år yngre end mig. Han er den der henter og bringer ungerne i daginstitutionen og ofte den der holder barns første sygedag. Mændene tager også gerne mere barsel end de har ret til og sågar mere end de kan få løn til. Vi ansætter pt rigtig mange sindsygt dygtige og ambitiøse unge kvinder. Men de kommer ikke fra Danmark; de er fra mellemøsten og Indien og de er blevet opflasket med at de skal gøre en indsats for at nå noget her i livet. Og de er villige til at kæmpe for det. De får børn og går på barsel, men de lægger ikke hjernen i barnevognen og de holder kontakten til arbejdsmarkedet under deres barsel. De kommer ikke tilbage og vil på nedsat tid for at 'få tingene til at hænge sammen'; de deler istedet de hjemlige opgaver og børnepasningen med deres mand. Det burde være et wake-up call til danske unge kvinder: i skal ikke forvente at forandring kommer udefra - den skal i selv kæmpe for.

• #126   7. nov Det er sjovt, jeg mangler stadig konkrete eksempler på at der ikke er ligestilling

Isabelle, jeg må erklære mig helt enig med Martin i at du sammenligner æbler og pærer. Mener du at politi, brandmænd og soldater ikke skal have faretillæg, fordi lærere ikke får det? Eller? Skal vi så til at tælle dræbte og lemlæstede soldater i forhold til dræbte og lemlæstede børnehavepædagoger? Det giver INGEN mening at sammenligne forskellige fag. I hvilke fag er der forskel på hvor meget en mand og en kvinde i samme funktion tjener?

Og er det kun på arbejdsmarkedet I mener der ikke er ligestilling? Der er kommet nogle eksempler fra skoler, men ud over det synes jeg at det virker til at være svært at se hvor ligestillingen halter.

Jeg har i øvrigt fået på hatten herinde, for at jeg vil bruge manglende børn som et argument i lønforhandling. Jeg har ikke børn, jeg kan ikke få børn og det generer mig ikke. Og det er det med at jeg ikke er ked af det, som åbenbart gør at jeg skal skamme mig. For hvis jeg bare var ked af at jeg ikke kan få børn, og lever ulykkeligt til mine dages ende, så måtte jeg gerne få mere i løn. Men lykkelig og barnløs hænger ikke sammen - ifølge rigtig mange kvinder.

Som jeg ser det, er det kun kvinder der forhindrer total ligestilling. Vi er vores egne værste fjender, og der bliver slået hårdt ned på kvinder der lever ikke lever som kvinder flest.

• #127   7. nov "Det er sjovt, jeg mangler stadig konkrete eksempler på at der ikke er ligestilling"

Vi er vist ud i det der med, at man kan forklare andre noget, men man kan ikke forstå det for dem

"Mener du at politi, brandmænd og soldater ikke skal have faretillæg, fordi lærere ikke får det?"
    Nej da.

• #128   7. nov Men det ER ikke konkret, A, det er jo netop det, der gør det problematisk og svært at håndtere.

• #129   7. nov I hvilke fag er der forskel på hvor meget en mand og en kvinde i samme funktion tjener?

I alle dem, hvor der er reelle forhandlingsmuligheder.

• #131   7. nov Lønningerne på arbejdsmarkedet er ikke styret af lovgivning, men derimod af forhandlinger arbejdsgiver og lønmodtager i mellem - det vi kalder den danske model.
    Hvis vi som udgangspunkt antager, at kvinderne udgør ca. halvdelen af lønmodtagerne, så er der ikke andet for end at bruge den demokratiske ret til at deltage i og lade sig opstille til fagligt arbejde. Hvorfor hed formanden for FOA i mange år Dennis?

• #132   7. nov Fordi medlemmerne syntes han repræsenterede dem godt

• #133   7. nov Emma, du er så ung, så det kan jo ikke være så længe siden, du har gået i skole. Så jeg synes godt nok, at det er rystende, at du har oplevet, at der ikke bliver reageret og undersøgt, når et barn hverken kan læse eller skrive. Det er sådan noget, man forestiller sig hører fortiden til.

Selv tilbage da jeg gik i skole i 1960'erne var ordblindhed et kendt begreb. Min klasselærer troede, at jeg var ordblind i de første klasser, fordi jeg vendte bogstaverne forkert, da jeg skulle lære at skrive. Alarmen blev afblæst, da vi begyndte og få frilæsningsbøger, og jeg viste sig at være en læsehest. Det var bare dårlig koordinering.

I dag er der så mange muligheder for at hjælpe ordblinde, så det du beskriver er en skandale.

• #134   7. nov #133

Det sker desværre stadig. Det er ret rystende. Jeg kender et par stykker med ca. samme historie (dog ikke i helt så svær grad).

• #135   7. nov Min dansklærer troede også i mange år, at jeg var ordblind. Det viste sig siden, at det var jeg heldigvis ikke. Jeg var bare dum.

• #136   7. nov Om mænd tager lang barsel og barns første sygedag m.m. tror jeg hænger meget sammen med, hvad det er for en arbejdsplads. Der hvor jeg arbejdede, var det helt almindeligt, at mændene tog deres del af ansvaret for deres børn, inkl. afhentning af børn, sygedage m.m. Flere havde ganske lang barselsorlov.

Min ene chef havde en ret lille datter, og hun var jævnligt med på arbejde, når hun af den ene eller anden grund ikke kunne komme i børnehave, og det ikke lige passede chefen at arbejde hjemme den dag.

Men jeg kan da sagtens forestille mig, at der er arbejdspladser, hvor det ikke fungerer sådan.

• #137   7. nov Nu behøver man jo altså ikke være dum, bare fordi sprog ikke er ens spidskompetence Der er rigtig mange forskellige måder at være intelligent. Det slemme er, når man får børn til at FØLE, de er dumme...

• #138   7. nov #136

Jeg kan da i hvert fald huske, min far har været hjemme og passet mig, når jeg var syg.

• #139   7. nov Kan vi ikke også blive enige om at ingen skal skamme sig?

Man skal ikke skamme sig for at have hang til neglelak og enhjørninge eller biler og badminton eller hvad end kønsmarkører vi har det med at sætte på ting.

Jeg er vokset op med en far, der var gokartkører og mekaniker de første ti år han i DK, så jeg legede med legetøjsbiler og hjalp til på værksted. Jeg lærte også at danse, synge, tegne og tale sprog, som "klassisk dannede damer" i bourgeoisien gjorde det. Mine forældre lod mig helt vælge selv, hvad jeg ville lege med (med undtagelse af realistiske legetøjsvåben), og prægningen ift. traditionelle kønsroller skete helt udelukkende i skolen.

Jeg har en veninde idag, som har en 5-årig pige, som først begyndte at ville lege med Elsa og prinsesser da hun kom i børnehave, og det var fra de andre børn og deres forældre, den kom. "Nej, Maja, vil skal lege med dukker for det gør man". Og veninden har haft et hyr med at finde bøger og legetøj som ikke er præget i en bestemt retning. Hun er den sjette af mine veninder med pigebørn, som beretter om noget lignende. Altså at prægningen sker uden for hjemmet.

Og den invitation fra SFO'en overrasker mig ikke. Min eks var pædagog og syntes den slags tiltag var top fjong, fordi man skulle jo have til at udtrykke sig frit og pigerne kunne jo bare melde fra. Han fattede bare ikke, at det var med til at forstærke de roller (for hvilke piger bliver hjemme hvis vennerne tager afsted og får en oplevelse sammen?). Jeg siger ikke, at drengene skulle tvinges til at se film og lave bolscher. Men bare at pigerne skulle have mulighed for at spille badminton og spille computer.

• #140   7. nov Jeg har tænk lidt over, hvorfor vi er så forskellige. For at illustrere mine tanker har jeg valgt lige at flikke dette sammen.

• #141   7. nov Den SFO kunne jo bare have slået mulighederne op. “Hygge for alle 4. klassere i SFO’en. Man har mulighed for at melde sig til følgende aktiviteter: Computerspil, film, badminton eller bolschelavning.”

• #142   7. nov Personligt havde jeg nok valgt at spille computer og lave (eller i hvert fald spise) bolscher

• #143   7. nov Og man kunne også have opdelt det efter køn, hvis det var vigtigt at gøre det. Men bare at sætte det op på den måde. Jeg havde kedet mig ihjel til sådan et arrangement

• #144   7. nov Sikke dig en grov kommentar Martine til dig.... pinligt for afsenderen!

Min veninde er smed. mange tror hun er lesbisk....selvom hun er gift på 16. år og har børn... så tror mange det stadig lidt....

især kvinder faktisk....

• #145   7. nov Men at mænd er bedre til at forhandle løn, er jo ikke mændenes skyld. Eller man kan omvendt sige, at kvinderne er dårlige til at forhandle løn, skal ikke komme mændene til skade.

Det virker på mig som om mændene kæmper, er proaktive, taler sig selv op, imens kvinderne læner sig tilbage og vil have det samme, men uden selv at gøre en indsats. Og så er vi helt tilbage i Lars' indlæg om, at han ikke bryder sig om folk der er misundelige.

En mand og en kvinde der besidder samme funktion, præsterer ens og er lige skarpe i lønforhandlingen, vil få nøjagtig det samme. Det er min påstand, og jeg har endnu ikke set andet bevist.

Jeg har i øvrigt tjekket i den anden tråd. Kommentaren til mig for manglende børn var, at jeg så skulle straffes med dårligere pleje når jeg bliver gammel, fordi jeg ikke har bidraget med børn der kan føre samfundet videre. Der blev ikke svaret på om jeg så måtte blive passet bedre, hvis jeg var ked af de manglende børn, hvis jeg gik i fertilitetsbehandling og alligevel ikke fik børn, hvis jeg blev gravid og aborterede eller lign.

• #146   7. nov Hvorfor er det at I tror at nogen ønsker dårligere betingelser for mænd?
    Det er på ingen måder tilfældet.

At opnå lige GODE betingelser for alle indebærer da ikke at nogen skal nøjes med mindre end de har...

• #147   7. nov Konklusionen om at kvinder læner sig tilbage og venter på at tingene falder i skødet på dem er sgu ulækker...

Sexistisk crap og virkelig ignorant..

• #148   7. nov Men det kan vel ikke være sexistisk når det er en kvinde der siger det?

Hvad er det så der skal ændres? For hvis mændene ikke skal have dårligere vilkår, og hvis det ikke kan forlanges af kvinderne at de gør en indsats, og man må samtidig ikke sige at kvinderne læner sig tilbage, hvad ER det så der skal ændres? Hvem skal gøre hvad for at lønnen bliver lige?

• #149   7. nov Sexistisk = kønsdiskriminerende.

Man kan sagtens sige noget kønsdiskriminerende eller kvindeundertrykkende, selvom man er kvinde.

• #150   7. nov Hvem et det, der siger at kvinder ikke gør en indsats?
    At de ikke opnår samme resultat betyder bestemt ikke at de ikke kæmper - til tider tværtimod.

Og jo, man kan godt vende sexisme mod sit eget køn.

• #151   7. nov Jamen, jeg mener faktisk at kvinderne ikke er lige så skarpe til at forhandle, som mænd er. Jeg synes ellers selv at jeg er ret meget fremme i skoene, men måler jeg mig op mod mænd og deres forhandlingsevne, er jeg da bagud. Det kan jeg kun klandre mig selv for

Så hvad er det der konkret skal ske, for at kvinder bliver lige så gode til at forhandle som mænd? Eller helt specifikt, hvad er det JEG skal gøre, for at blive lige så god til at forhandle som mænd?

• #152   7. nov "hvad er det JEG skal gøre, for at blive lige så god til at forhandle som mænd?"
    Jeg tror ikke, at fiduser umiddelbart kan overføres kønnene i mellem, men ellers prøv med fuldskæg(i ansigtet) eller et par sirlige bakkenbarter.

• #153   7. nov Jeg er bare så grim med fuldskæg

• #154   7. nov Hvis nogen havde svaret på det, ville meget være løst

• #155   7. nov Jeg tror aldrig vi bliver enige. For mit udgangspunkt er at det er mig der skal ændre på mig selv, det er ene og alene mit ansvar. Jeg er den eneste der kan ændre på ting der angår mig, og jeg hverken tror eller håber at andre gør det for mig.

Så måske er vores verdenssyn bare forskelligt?

• #156   7. nov Der er også mænd der er dårlige til at forhandle løn. Tro mig.

Skal der sættes en grænse i udsving i en branche sådan generelt, eller skal vi kun sikre kvinderne igen?

Hvad gør vi i de situationer, hvor en person er så dygtig, at hon er eftertragtet af 5 firmaer. Må hon så kun få op til grænsen, eller skal vi indføre undtagelser?

• #157   7. nov A med bom...
    Nu er det jo heller ikke dit udseende der skal vurderes, men din faglige indsats.

Jeg synes du skal prøve med påsatte bakkenbarter, for du ved jo ikke om det virker før en du har prøvet.

Du kan jo være ærlig:

Goddag Chef. Ja, jeg ser måske lidt aparte ud i dag, men jeg har læst at mænd er bedre til lønforhandlinger, og da det jo er min i dag, så prøver jeg lige....

Personligt ville jeg nok rulle rundt af grin, hvis en kvindelig medarbejder havde lavet den på mig en dag!

• #158   7. nov A - vi har fået udleveret overskæg på jobbet i anledning af Movember. Det smider jeg gerne i en konvolut til dig

• #159   7. nov Ja måneden er oplagt til det hahaha

• #160   7. nov Ja, vi er i Danmark rimelig gode på ligestillings-fronten sammenlignet med andre lande.
    Vi kan vel ikke finde nogle konkrete hæslige eksempler? Og så kan vi vel bare sige fedt, nå, jamen vi kan sgu det der ligestilling?

Nej. For ligestilling indebærer også alt det, der påvirker det allevegne fra. Det indebærer alle de normer, som påvirker vores tilgang til ligestilling. Begynder vi at skrue på nogen af dem, så har vi pludselig et samfund, som har forudbestemte holdninger til, at mænd er halvkyniske arbejdsheste og kvinder er familieorienterede følelsespersoner - ikke meget ulig det, vi har i dag.

Ligestilling er ikke bare ligestilling; det er et netværk af så mange forskellige små faktorer.

Derfor er det hamrende vigtigt, at vi gør op med nogle af de bevidste og ubevidste normer, vi sætter for begge køn (og alt derimellem). At vi ikke komplet negligerer den magt, som en vældig stærk kultur har over individet.

Hvis man fx. godtager det som en biologisk sandhed, at kvinder er mere familiefokuserede og mænd gerne vil ofre familietid for arbejdstid, fordi "sådan vælger de jo selv", så vil man unægteligt have et bias når det kommer til ligestilling.

Kan man reelt kalde det ligestilling, når der er så faste kønsstereotyper og forventninger om, hvad kønnene er født til?? Ligestillingen er i hvert fald i fare, hvis vi fortsætter som vi gør nu.

• #161   7. nov Sålænge de klassiske kvindejobs lønnes en hel del dårligere end de klassiske mandejobs, har vi ikke ligestilling.

• #162   7. nov Man er da heller ikke interesseret i ligestilling, hvis man benytter termerne 'klassiske kvindejobs' og 'klassiske mandejobs'. På den måde sætter man da netop kønnene i bås. Hvorfor er et job klassisk det ene eller det andet.
    Og hvis . . . . , så må kvinderne sgu da søge de 'klassiske mandejobs'

• #163   7. nov Ja, hold nu fest, hvor har mange meninger om det at være frivilligt barnefri - det lykkelige er, at de kommentarer slutter når man rammer de 40
    Ihvertfald for kvinder

Og dog .. sæt et 5-tal som første tal i din alder og så skal du bare se løjer :
    "Ærgrer du dig aldrig over at du ikke fik børn"
    "Jeg er ihvertfald glad for, at jeg har chancen for at få børnebørn" ... etc

Det slutter tilsyneladende aldrig helt

Lens - hvilken kommentar ???

• #164   7. nov Narrj!! Kun fred i 10 år, så starter det igen!
    Suk!

• #165   7. nov Martine: Den her "hvis man ikke har børn, så ved man ikke hvad rigtig kærlighed er"

Det er sgu direkte grov at sige til et andet menneske....

Jeg kan dog godt huske kommentarer a la det, da jeg boede alene, ugift og uden børn..... Især "Er du ikke bange for at blive ensom som gammel"...... hvortil jeg svarede, tror du min mor ser mig ret tit? Så faldt folk lidt af på den...

• #166   7. nov Hold nu kæft med det jammer!
    Vi med børn hører konstant på: "Vi var til koncert i aftes, vi holdt fest hele weekenden, vi var på romantisk weekend med happy endings en masse, vi har lige købt en 2-personers Porsche for ellers kan vi ikke nå at bruge pengene og mere fra samme skuffe"
    Så ville man sgu godt steriliseres med tilbagevirkende kraft

• #167   7. nov Lens - nåå .. ja, den slags preller lidt af på mig, for i virkeligheden ved jeg jo ikke om hun har ret

• #168   7. nov Her!

hahaha

https://www.youtube.com/watch?v=uFQfylQ2Jgg

• #169   7. nov Isabelle, den kommentar i #161 er da helt ved siden af, hvis du prædker ligestilling

Jeg kan ikke komme i tanke om ét eneste job der er enten et mandejob eller et kvindejob. Jo, ladyboy, fordi det lissom forudsætter en tissemand. Omvendt kan en kvinde jo godt få lavet sådan én.

Men igen, det er nok vores udgangspunkt der er forskelligt. Jeg ser ikke mandejobs og kvindejob, jeg ser bare jobs, som rette mand eller rette kvinde bestrider. Og faktum er at visse jobs tiltrækker flere af det ene kan, end det andet. Men det kan man altså ikke dæmme op for, med mindre man lovgiver og forbyder - og så er det da først et skråplan.

• #171   7. nov Men A med... Et eller andet er der jo galt når man helt nede i børnehave alderen skal være obs på at det ikke hedder "køkkenDAME", "politiMAND" og "arbejdsMAND" Ikke mindst være OB's på at lærer børnene det men også deres forældre

• #172   7. nov Hanne, kan du give nogle eksempler på hvor det halter herhjemme? Hvor en mand og en kvinde, med samme funktion, samme arbejdsindsats og samme evne til forhandling får forskellig løn?

• #173   7. nov er overbevist om at Danmarks Statistik har indsamlet det materiale der skal til for at dokumentere det løn gab der stadig findes ....

https://www.dr.dk/nyheder/indland/loengab-kvinder-faar-ikke-den-samme-loen-som-deres-mandlige-kolleger

https://www.hk.dk/aktuelt/nyheder/2017/10/31/hver-fjerde-kvinde-oplever-at-faa-mindre-i-loen-for-samme-arbejde

det er altså tal fra 2017 så de er næppe meget anderledes i dag ...

• #174   7. nov Men Caroline, hvad er egentlig problemet i det? Hvorfor er det så vigtigt at gøre alt til intetkøn? Gør det ondt i kvinder, at flere mænd end kvinder er soldater og går i krig? Hvorfor? Og gør det ondt på mænd at flere kvinder end mænd er sygeplejersker? Hvorfor?

Der er absolut intet i hele verden der forhindrer en kvinde i at blive soldat, eller en mand i at blive sygeplejerske, og det er sgu da det der tæller. Man kommer da aldrig ud over at visse fag tiltaler et køn mere end det andet, men så længe mulighederne er ens for begge køn, kan jeg ved gud ikke se problemet.

• #175   7. nov Super Hanne, men kan du så ikke lægge det op, hvis det er det der er dit argument? En artikel fra ekstrabladet siger ikke rigtig noget konkret.

• #176   7. nov Jeg er ved begynde at tro, at det slet ikke er ligestilling, som er det egentlige mål. For der er vi på langt de fleste punkter. Den endelige destination er måske i virkeligheden positiv særbehandling, og det skal da nok være noget, udmønter sig i øget respekt.

• #177   7. nov Hanne, nu har jeg kigget på linket du efterfølgende har lagt ind. Men jeg forstår ikke tallene - det må du gøre, når det er dit argument. Så kan du ikke forklare mig hvad den graf viser? Og læser jeg det rigtigt, når jeg læser at mænd i gennemsnit har 30 dages barsel på et liv, og kvinder 300 dage? Korrekt, dér mangler faktisk ligestiling. Det er bare langt fra sikkert at mændene er enige i det

• Rikke aka rapanden
    Rikke aka rapanden Hjælpe-administrator

Følger: 11 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 188 Svar: 8.312
  • #179   7. nov Men mulighederne er netop ikke de samme hvis du fra barnsben indprinter i børns hjerner at man er køkkendame eller politimand.
    Hvorfor først lærer dem ét for så senere at skulle forklare at "jamen bare fordi det hedder politimand må du gerne blive politibetjent Olga"? Det er da kun unødig forvirring..

• #180   7. nov Jeg er uenig i at der mangler ligestilling på barselsområdet. Selvfølgelig skal mændene have valget, de skal have samme løn osv.
    Men herhjemme ville det på ingen måde give mening hvis vi fx skulle dele barslen 50/50. Det ville ikke have harmonerer med amning og vores måde at være forældre på.
    Og sådan tror jeg der er mange andre der har det, så måske det er forklaringen på de tal?

• #181   8. nov hvordan harmonerer det ikke med jeres måde at være forældre på Caroline? jeg er bare nysgerrig fordi jeg tog 6 mdr og min mand 6 mdr og det var fantastisk. ham og datters forhold i dag er helt vildt stærkt og det er helt klart fordi de har haft den mulighed. mig gav det en dejlig frihed

folk der ammer gør det også. Vi har tre vennepar de er gjorde det som ammede

• #182   8. nov I USA er kvinder heldige hvis de får 4 mdr. barsel. Jeg ser absolut ingen grund til at manden derefter ikke kunne få 4 mdr. Nu er vi lidt bedre stillet herhjemme, så løsningen kunne være som Lens’. Hvad ville problemet reelt være ved det? Mænd kan altså være lige så gode omsorgspersoner for deres børn.

Lige så snart man piller lidt i kvinders monopol, så er der modstand. Så ja, det er mig der er inde i ham Toke Kvinder vil kun have ligestilling på visse områder.

• #183   8. nov Jeg hørte en ret sød historie i radioavisen i sidste uge i forbindelse med nyheden om, at Angela Merkel træder tilbage.

De fortalte, at i Tyskland er det helt normalt at mindre børn spørger, om en mand godt kan blive rigskansler.
    De har aldrig oplevet andet end en kvinde på posten

Omvendt havde jeg en ordveksling med en kollega i går, efter vi havde haft besøg af Mette Frederiksen.
    Hans bemærkning var, at hun havde virket til at være ret meget i øjenhøjde, hvor han ellers synes hun indimellem godt kunne virke som en skrap tante.
    Og så bad jeg ham om at fortælle mig, hvilke ord, han ville sætte på, hvis det havde været en mand, der havde haft samme adfærd og retorik i en tilsvarende situation - og han indrømmede, at han så nok ville have kaldt ham kontant, konsekvent og stærk.
    Lidt tankevækkende...

Måske det også kan være det, der spiller ind, når kvinder forhandler løn? At vi ganske enkelt bliver OPFATTET anderledes?

Jeg tog en forhandleruddannelse forrige år, og det var bestemt ikke kvinderne, der faldt igennem der...

• #184   8. nov Der er vist ingen grund til at modellere noget som helst efter at det bare skal være lidt bedre end USA...

• #185   8. nov Ok, så lad os se på nogle lande lidt tættere på.

DK og Tyskland har noget nær samme regler: 14 uger til kvinden, og så omkring 52 uger til deling med manden.

Holland har 10 uger, alt over det, skal man betale af egen lomme.

Island, som er laaaaaangt fremme i ligestilling, har 5 mdr. til mor og 5 mdr. til far, og ud over det 2 mdr. til deling.

Så i DK kan kvinden gå på barsel i over et år (der er nogle muligheder for forlængelse), og så kan manden få de sørgelige rester (14 dage).

I Island kan en kvinde max gå hjemme på barsel i 7 mdr.

Så danske kvinder, hvad foretrækker I? Ligestilling som Island, eller uligestilling som i DK?

Ovenstående er i øvrigt med forbehold for min manglende viden om barsel, og forbehold for at jeg har forstået detaljerne helt rigtigt, men i grove træk hænger det sammen som skrevet.

• #186   8. nov Det harmonerer ikke med et barn der ikke tager hverken sut eller flaske..
    Det harmonerer ikke med vores valg om at vores søn til hver en tid skulle have adgang til mor og amning, for det var den ultimative tryghed for ham. At barnet har adgang til den ultimative tryghed gør at barnet udvikler sig langt bedre, mener jeg.

Ja selvfølgelig kan far være en ligeså god omsorgsperson, men biologien har valgt at det er mor der skal have brysterne. Det mest naturlige for et barn er at blive ammet. Og derfor mener jeg ikke man bør tvinge nogle til 50/50 barsel eller lign. Man skal lade dem træffe deres egne valg ud fra hvordan deres liv er.

Og når ja, som tømrer får man heller ikke det samme i løn under barsel så det havde selvfølgelig også noget at sige Kan dog ikke huske om det blev lavet om i den nye overenskomst.

• #187   8. nov Jeg tænker umiddelbart, at det er et spørgsmål om, at man kan vælge. Hvis man som par ønsker at far er den, der primært er på barsel, så kan man gøre det.

• #188   8. nov Valgmuligheder og frihed til at indrette sig selv er altid godt, men jeg er ret vild med den islandske model. Og når barnet er 6 mdr er det lidt mere stabilt og det vil være lettere at kunne udpumpe, hvis man ammer, så far kan fodre baby. Så kan begge få lov til at bonde lidt med baby, også selvom den ene part har fuldstændigt ubrugelige brystvorter i den sammenhæng.

• #189   8. nov Tak for svar Caroline. Ja børn er forskellige naturligvis. vores er lige tryg ved mor og far men naturligvis skal individets hensyn veje først.

vi brugte jo sådan set den islandske model det var en fantastisk oplevelse for os alle tre