{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.396 visninger | Oprettet:

Tænker I over jeres kost? {{forumTopicSubject}}

Jeg bliver jo fulgt ret tæt, og får mindst en gang om året en blodprøve, hvor jeg kan se om min kost er god nok, eller rettere, om jeg optager det jeg skal.

Så jeg ved hvad der er galt i min kost. Måske kan jeg give en smule af skylden på noget sygdom, men jeg er ret sikker på at det mest er kosten den er gal med.

Jeg ville ALDRIG tænke over de ting jeg mangler, hvis ikke det var fordi jeg så det sort på hvidt.

Men hvad med jer der lever i lykkelig uvidenhed? Tænker I over hvad I spiser, om I får nok protein, jern, vitaminer og alt mulig andet?

Hvis I “snyder” fra den sunde og nærende kost, tænker I så over at det skal rettes op bagefter?

Kommentarer på:  Tænker I over jeres kost?
  • #1   6. nov Jeg spiser ikke så sundt, som jeg gerne vil, men det er svært at ændre i et hjem, hvor alle ikke er på samme side som jeg er. Jeg har lidt en rygrad som en regnorm på det punkt.

Min kost er vigtig for mig, fordi det påvirker min endometriose, når jeg spiser/drikker bestemte ting, samt forbedrer symptomerne, hvis jeg spiser sundt.
    Jeg holder øje med mine vitamintal fra nu af. Har lige været så langt nede i B12, at jeg var vågen (men træt) 4 timer af gangen, så kunne jeg vitterligt ikke mere. Har fået indsprøjtninger for at kunne rette det op, så det skal aldrig nogensinde så langt ned igen.

• #2   6. nov Jeg har ændret min kost til det lidt sundere, men jeg tænker ikke det mindste på vitaminer, jern, protein osv.. Jeg ændrede kun på kosten for et vægttab.
    Sidst jeg blev tjekket blev jeg smidt på både B12, kalk og c-vitamin, så chancen for at jeg mangler noget er sikkert ret stor.
    Jeg dur ikke til at tage tilskud og jeg dur bestemt heller ikke til at tænke alt for nøje over min kost.

• #3   6. nov Jeg har de sidste måneder tænkt over min kost og prøvet at ændre den til en sundere livsstil.

Jeg spiser ikke særlig meget kød, så prøver at tænke over at få nogle linser, grøntsager, bønner, kostfibre osv.
    Jern og vitaminer tænker jeg ikke rigtig over, men ville egentlig gerne tage noget B12 og så mangler jeg helt sikkert en del fisk i min kost. Har bare ikke lige haft det økonomiske overskud til at få købt alt muligt på vitaminfronten - og det er jo heller ikke nødvendigt, hvis man spiser sundt og varieret, men der er nogle ting, som jeg mangler i min kost.

Hvis jeg "snyder" fra min kost, så prøver jeg faktisk at hvile i det. Det skal ikke rettes op med løb eller træning eller whatever, for så bliver jeg for kontrollerende med det. Men jeg prøver at rette op på det på den måde, at jeg spiser nogenlunde sundt igen bagefter.

I dag har jeg lavet en ret bestående af grønne linser, grønne bønner, broccoli, peberfrugt og tofu. Det MÅ da tælle for noget

• #4   6. nov Jeg vil enormt gerne se mine tal sort på hvidt! Men jeg er ret bange for at få taget blodprøve, og blod generelt, så det er ikke helt nok til at trumfe frygten, desværre

• Rikke aka rapanden
    Rikke aka rapanden Hjælpe-administrator

Følger: 11 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 188 Svar: 8.312
    #5   6. nov Mht proteiner, så får de fleste mennesker rigelig med protein i deres kost.

Min mand har fået konstateret diabetes, så vi er ligesom nødt til at tænke over hvad vi spiser , eller i hvert fald hvad han spiser
    Vi har altid spist varieret , meget grønt osv, nu spiser vi så bare mere grønt, mere fuldkorn osv.

Jeg ville egentlig godt tabe mig, da jeg har taget på pga medicin, men er kørt død i det igen igen. Men okay der er også vildt meget om ørene på mig pt, så måske ikke det bedste tidspunkt. Men uanset hvad tænker jeg ikke på bestemt mad som forbudt osv, jeg gider ikke leve et liv med 500 regler om hvad jeg må spise eller ikke spise, for enten køre jeg død i det, ellers ender jeg med at blive for besat. Og så er livet bare for kort til ikke at kunne spise et stykke kage, chokolade osv ind imellem

• #6   6. nov Jeg tænker ikke vildt meget over det..

For mig handler det mere om prisen og om det er nemt/hurtigt at lave...

Jeg vil god have kød i min kost, især den tid på måneden, ellers bliver jeg helt depri.

Jeg tager d-vitaminer ved siden af min medicin (Sertralin og ritalin uno) og det er den største "styrke" jeg kan finde til den laveste pris, før hvor jeg enten ikke dog d-vitamin eller tog det på "svag" styrke der "brokkede" lægen sig altid ved det årlige medicintjek

Jeg spiser ikke sundt, jeg har ikke overskudet til det i øjeblikket..

• #7   6. nov Jeg tænker voldsomt meget over det! Og forsøger at få nogle bedre vaner. For at være ærlig, de sidste 4 år hvor jeg har været hundefri har gjort at jeg er blevet doven og næsten intet gider.
    Desværre er min kost lidt gået ned sammen med min energi. Men jeg har indtil videre kommet af med nogle af mine dårlige vaner, og forsøger at komme af med flere lige for tiden.
    Spiser dog varieret. Bare sur over at kæresten ikke kan lide fisk ;P
    Når der kommer hund i huset håber jeg at føle mig som "mig selv" igen og min aktive hverdag vil inspirere mig til at stræbe efter de ting jeg gerne vil.

• #8   6. nov Jeg tænker ikke så meget over, hvad jeg spiser. Jeg har en lille sukkerafhængighed, så jeg prøver på at skære ned. Derudover forsøger jeg at nøjes med kød til aftensmad to gange i ugen, men det er mere for dyrevelfærd og miljøets skyld, end for min egen.

Jeg elsker usunde ting, og jeg giver mig selv lov til at spise lige hvad jeg har lyst til. Jeg har et ret godt stofskifte, så der skal meget til, før min vægt bliver påvirket.

På et tidspunkt blev jeg ret ofte svimmel, og derfor spiser jeg nu fast en vitaminpille hver dag. Andet gør jeg ikke, men jeg har overvejet, om jeg burde få taget en blodprøve, så jeg kan se, om jeg skulle mangle noget.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

Følgere: 8 Emner: 16 Svar: 2.150
    #9   6. nov jeg tænker over det i det omfang at jeg skal have min 500 gram grønt om dagen og i forskellig slags, har erstattet kartofler ris og pasta med linser rodfrugter kål og bulgur, og fedtstof er olivenolie altid! men er ikke mere hellig end der sniger sig for meget usundt i kurven til tider og hjemmebagt franskbrød i weekenderne.

• #10   6. nov Nja, jeg tænker mere over om mine børn får nok af det rigtige - og at det både ser godt ud, dufter lækkert og smager godt.
    Jeg har en overgang været på Dukan kuren, men opgav pga ungerne ikke skal på den. Det var hulans menageri at lave special mad til mig og mad til to børn med autisme, der IKKE magter for mange ændringer på én gang..

• #11   6. nov #4 keg har det på præcis samme måde

• #12   7. nov Pyha, jeg tænker meget over det, men jeg hører heller ikke til dem, der lever i lykkelig uvidenhed
    Jeg har i mange år været dårlig til at optage visse vitaminer og mineraler og nu, hvor min tyktarm er væk er det blevet slemt.
    Jeg optager intet fra frugt og grønt, så det skal jeg have som tilskud.
    Jeg skal spise en masse protein og salt - lige de ting klager jeg ikke over

Jeg er lige nu helt off fordi jeg har været løbet tør for tilskud - de er virkelig dyre, så det er svært at få alt til at hænge sammen.
    Hårtab, muskelsmerter, stofskifteudfordringer, træthed, søvnmangel.... møgtræls!

Men sikke en øjenåbner. Hold fast, kosten betyder meget!!
    Og du milde med konsekvenser, når man ikke får det, man skal bruge.

• #13   7. nov Ja nu gør jeg. med ansvaret for et lille menneske har meget ændret sig. Jeg vil gerne være der i mange år

• #14   7. nov Ja, jeg tænker rigtig meget over hvad der bliver proppet i munden Har levet 100% sukker, gluten og mælkefrit i over 10 mdr nu.

• #15   7. nov Nej jeg tænker ikke meget over det.
    Heldigvis for så blev det ikke.
    Havregryn med mælk morgen.
    Rugbrød med pålæg middag.
    Vi køber grundlæggende råvare og laver mad fra bunden til aften med ganske få undtagelser. Øko i en kasse leveret så det er varierede opskrifter. Og hurra for den service mulighed.

Der ryger for meget sodavand og for meget slik, kager og chokolade indenfor dagligt. Men det har jeg ikke overskuddet til at ændre og jeg har det fint med det, så det får lov at blive.

Og jeg burde tage tilskud af fiskeolie - det spiser jeg ikke. Og en multivitamin.
    Overvejer i stunden nu om jeg skal sætte det ud på arbejdet og tage det der til frokost. For får det ikke gjort hjemme til aften i hvert fald.

• #16   7. nov Jeg tænker da lidt over det...

Vi spiser egentlig rimelig varieret, alligevel er jeg bevidst om, at det kan knibe med at få spist nok fisk og grøntsager i forhold til Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

Men vi laver stort set altid mad fra grunden, køber ikke ofte halvfabrikata.

Især her om vinteren spiser vi ikke helt så meget frugt/grønt som om sommeren.
    Manden gider ikke tilskud, men børnene og jeg tager multivitamin oktober-marts/april. Og jeg tager algeolie (i stedet for fiskeolie) de dage, jeg ikke spiser fisk/skaldyr. I år har jeg for første gang købt kalk med d-vitamin, da jeg ikke får ret mange mælkeprodukter i øjeblikket (typisk 1 skive ost i døgnet).

• #17   7. nov Kalk skal man kun tage, hvis man mangler det, Sarah - så få taget en blodprøve og afgør ud fra det, hvad du har brug for.
    Kalk kan lave så mange problemer i kroppen.
    Kalk skal altid suppleres af magnesium og K2-vitamin foruden D. Dette for at forhindre at kalken cykler rundt i blodbanen og aldrig når knoglerne.

• #18   7. nov CH

Tror ikke, lægen er meget for at tage blodprøve, når jeg tilsyneladende ikke fejler noget

Tilskudene er jo mere per gefühl, fordi jeg ved, jeg ikke helt får spist de mængder, der anbefales i kostrådene.

• #19   7. nov Hvis lægen ikke vil det, ville jeg ikke tage tilskud af kalk.
    Det er lidt en myte at man afkalker, hvis man ikke drikker mælk dagligt.

Det er mere "sikkert" - og sikkert også mere effektivt i forhold til at forebygge knogleskørhed - at tage et tilskud af magnesium.

• #20   7. nov Konklusionen fra en meta-analyse:
    https://www.bmj.com/content/351/bmj.h4183

"In summary, increasing calcium intake from dietary sources increases BMD by a similar amount to increases in BMD from calcium supplements. In each case, the increases are small (1-2%) and non-progressive, with little further effect on BMD after a year. Subgroup analyses do not suggest greater benefits of increasing calcium intake on BMD in any subpopulation based on clinically relevant baseline characteristics. The small effects on BMD are unlikely to translate into clinically meaningful reductions in fractures. Therefore, for most individuals concerned about their bone density, increasing calcium intake is unlikely to be beneficial."

• C
    C Tilmeldt:
    okt 2015

Følger: 2 Svar: 36
    #21   7. nov Er maveopereret så SKAL tænke meget over protein , kulhydrat og stivelse

• #22   7. nov Er vi ikke enige om, at hvis man ikke fejler noget, så er det nok at spise en varieret kost? Jeg mener, kosttilskud er for personer med specielle behov.
    Til det oprindelige oplæg. Nej, jeg tænker ikke så meget over sammensætningen af min kost, men har et rimeligt fokus på kvaliteten af råvarerne - dog med indlagte råderum til fejl

• #23   7. nov jeg har af og til måtte tag til lægen. fordi jeg har følt mig ret træt om dagen. hvor mit b vitamin var lavt. men det var sidst år. i år var det mit D vitamin som var lavt jeg har fået afvide jeg sådan set ikke spiser så meget fisk og grønt men jeg spiser sådan set alt andet

• #24   7. nov Jeg tænker naturligvis over hvad jeg spiser, jeg har rigtig mange ting jeg ikke tåler, derfor tager jeg også forskellige tilskud, får taget blodprøve en gang årligt, så justeres tilskud ind efter det;) i øjeblikket tager jeg magnesium, kalk med d vitamin, b12 og C vitamin, jeg spiser ikke “sundt” i følge kostråd, der er mange ting jeg ikke kan omsætte efter strålebehandling, derfor er tilskud nødvendigt;)

• #25   7. nov Jo, Søren.
    Med enkelte undtagelser.

D-vitamin kan være en udfordring for raske. Jod var tidligere, men tilsættes nu i salt.
    Og så må man konstatere at netop B12, som lige nævnes, faktisk er manglende hos nogle.

Men helt generelt - en god, jævn og varieret kost dækker behovet hos langt de fleste raske.

• #26   7. nov Både og.

Vi spiser langt fra så sundt som vi burde, men jeg prøver så vidt muligt at dække alt ind hver dag. Mest af alt af hensyn til Haley. Hun skal lærer at spise sundt og varieret fra starten helst og hun kan sagtens sidde og proppe blomkål og broccoli i kajen så det ikke helt forgæves

Det går dog lidt galt de dage hvor overskuddet ikke er mega stort. Mest fordi at lave mad bare ikke er en passion jeg har xD

• #27   7. nov Søren
    Hvis man spiser sundt og varieret efter de officielle kostråd burde man være dækket ind, altså med mindre man har svært ved at optage bestemte næringsstoffer.

Men mange af os får desværre ikke spist helt efter anbefalingerne. For de flestes vedkommende er det ofte fisken eller de 600 g frugt/grønt dagligt, der halter bagefter

• #28   7. nov CH

Tak for link, må lige overveje det med kalken så. Jeg får jo også kalk fra havregryn, nødder mm. Så svært at vide om jeg reelt mangler.

• #29   7. nov Åh ja... B12 kan være svært...

Nogle mangler eller har for lidt af det der kaldes “intrinsic factor” i mavesyren og det skal der til for at omdanne inaktiv B12 fra kosten til en optagelig aktiv B12.

Andre får medicin, der kan hæmme optagelsen af B12 fx Metformin, Lansoprazol/Pantoprazol.

Og vegetarer/veganere kommer også nemt i mangel, da de jo ikke spiser kød.

• #30   7. nov Det gør du nok ikke. Man optager ikke det store fra mælk alligevel

• #31   7. nov Jeg tænker over det da min søn er mælkeallergiker og derfor arbejder vi udenom det. Derudover spiser jeg sjældent dyr og skal derfor være OBS på protein indhold

• #32   7. nov jeg kan huske sidst år mit om sommeren. der sad jeg udenfor og kigget rundt og ud af det blå faldt jeg i søvn klokken var tror ved 1 tiden om dagen. min mor kom ud og vække mig. efter en halv time. det sket to til tre gangen om ugen. til sidst sagde jeg det til min læge. at jeg bliv træt løbe af dagen. og gik ud som et lys uden og vide det selv. det vise sin så var mit B vitamin var utrolig lavt. alt alt for lavt. tror hun snakke noget om den var på 5 (:

• #33   7. nov Nej. Jeg spiser hvad jeg har lyst til. Tænker aldrig over kalorier, fedt osv.

Jeg er forberedt på, at jeg en dag eksplodere

• #34   7. nov Jeg tænker en del over det, både fordi manden er noget kræsen og fordi jeg helt skal undgå gluten, og det betyder at jeg må sikre mig, at jeg får min næring andetsteds fra. Samtidigt er der gluten gemt i alt for meget, så jeg får det alligevel, og det giver udfordringer for optagelsen af næring. Min krop er også rådden til at optage magnesium og genbruge zink, så jeg tager helt fast magnsium, zink og selen (selen fordi vi burde få det fra grøntsager men den danske landbrugsjord har nærmest ikkeeksisterende mængder selen), og supplerer med B12 og B6 (igen, fordi min krop er rådden til at optage det fra kosten, så jeg skal have methyleret B-vit) og D-vit.

For mig er det meget enkelt. Jeg kan skippe tilskuddene eller spise dårligt, og det er sjovt i en uge eller to (med undtagelse af gluten; gluten er bare av og det er det inden for 30 minutter af indtagelse, så snart jeg har indtaget mere end en skive brød), og så går det nedad og mit energiniveau falder og mine negle begynder at flosse.

Jeg tænkte aldrig over det før, for hvis man er sund og rask er varieret kost nok, jo. Lige indtil jeg endte på hospitalet med et problem, jeg ikek skulle have haft som rask, velnæret, ung, rørig madamme. Så jeg får lægen til at tage prøver en gang hvert andet år-ish nu

• #35   7. nov Problemet er lidt det der med definitionen af sund og rask - for der er jo en del, der opfatter sig selv og opfattes som sunde og raske, men har forskellige grader og variationer af malabsorbtion. - og så bliver man ikke ved med at være sund og rask

Det bedste er altid at få tjekket op på tingene.
    At det i sig selv kan være en udfordring er en anden sag

• #36   7. nov Nix - ikke rigtigt. Jeg er obs på, at jeg ikke skal have for meget fedt eller sukker (fordi så tager jeg på) men jeg har aldrig overvejet at få testet, om jeg får/optager tilstrækkeligt vitaminer fx.
    Jeg er ikke voldsomt flink til at spise grøntsager, men hvis min krop decideret manglede noget, så er jeg sikker på, at den nok skulle fortælle mig det

• #37   7. nov Ja det gør jeg, har arbejdet i et institutions køkken, hvor vi skulle lave alle typer kost, og har været på kurser, har været dagplejer en periode og gik meget op i god sund kost til de små, har selv 3 drenge som nu er voksne og har deres egen familie, der var det stoplys mad (rød, gul, grøn) inden at det blev "opfundet", jeg prøvede at servere hver dag og undgår så vidt det er muligt mad der er færdiglavet, dog undtagen pølser som jeg elsker, selvom jeg nu sagtens selv kunne lave dem, brød begrænser sig til fiber knækbrød, for noget skal jeg have, sukker i større mængder f.eks kager og slik, får jeg som regel hovedpine af . Meeen jeg er bestemt ikke fornægter af de skønne usunde sager, gerne sådan noget som chips , og kan ærgre mig, når jeg måske har guflet for meget af det, det skal lige siges at jeg er overvægtig, en overvægt jeg har kæmpet imod siden jeg fik den yngste søn for 23 år siden.

• #38   7. nov selvom man er sund og rask så kan kroppen stadig godt mangle ting

• #39   7. nov Jeg spiser elendigt, jeg elsker mad men hader at stå i et køkken. Jeg har ikke råd til fastfood så lever stort set af rugbrød med ost. Jeg har et par auto immune sygdomme bla Hasimotos, så selvfølgelig burde jeg spise bedere og tage nogle tilskud. Jeg har lige fået taget blodprøver igen, pga stofskiftet der driller. Det er nu for højt og var for lavt for 14 dage siden. Men alle mine andre blodprøver er super fine, det er underligt synes jeg. Mit b12 er på 639, ref er 200-600, det synes jeg er lidt vildt. Min læge siger det er Hasimotosen der forstyrrer billedet. Er der nogen der har erfaring med det?

• #40   7. nov Iben, har du reguleret din medicin?
    Hvilke tilskud tager du?

• #41   7. nov Jeg får overhovedet ikke noget medicin for stofskiftet pt. Det svinger jo vildt meget. Det eneste medicin jeg får er Oxycodon og Laxoberal dråber. Jeg tager ingen tilskud overhovedet.

• #42   7. nov Ja, jeg tænker en del over min kost.

Jeg har en spiseforstyrrelse, hvilket i sig selv giver anledning til mange tanker, og regler, omkring mad, og jeg skal derfor være opmærksom på at få nok kj samt en fornuftig fordeling mellem fedt, protein og kulhydrat.

Jeg får jævnligt taget blodprøver og i samråd med mit behandlingsteam tager jeg en daglig multivitamin samt tilskud af zink. Zink ligger inden for normalområdet, men i den lave ende og stopper jeg med at tage det, så kan det ses og mærkes på mit hår og mine negle.

• #43   7. nov Det lyder til at du trænger til en gedigen gennemgang, Iben!

Dit forhøjede B12 - som heldigvis ikke er meget højt - kan handle om, at dine celler ikke optager det.
    Du kan meget vel faktisk have mangel.
    Var jeg dig ville jeg starte på et N-vitamin komplex og helst med såkaldte aktive (methylerede) vitaminer.
    Optagelse af B12 kræver andre B-vitaminers tilstedeværelse.

Går du til kontrol for dit stofskifte hos en endokrinolog?

• #44   7. nov Jeg vil gerne tabe mig og synes selv vi lever overvejende sundt, selvom det sagtens kunne blive bedre
    Jeg tager pt en multivitamin, fiskeolie og et complex med magnesium, calcium og D-vitamin - complex er kun fordi jeg føler mig træt hele tiden og får nemt kramper og har svært ved at slappe af i mine muskler Har os kroniske smerter...

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan mine værdier ligger men ved ikke lige hvordan jeg får spurgt om det, der er jo ikke en egentlig grund bare nysgerrighed

• #45   7. nov Hov - B, ikke N-vitamin

• #46   7. nov Nej jeg har ikke været ved endokrinologerne denne gang, men må nok afsted. Jeg er bare så dårlig at det er svært nok at komme til lægen. Jeg vil prøve de vitaminer du anbefaler. Måske de kan gøre underværker. Tak for svar

• #47   7. nov Du må afsted til lægen og få en henvisning

• #48   7. nov Næh, og i aften skal vi have hjemmelavet hotdog

Ej, vi spiser generelt en god sund og varieret kost. Men en gang imellem synder vi, som i dag Manden er maratonløber, så derfor tænker vi en del over kosten.

Jeg har fødevareallergi mht. nødder, friske frugter og rå grønsager. Derfor tager jeg en del vitaminer bla. multivitamin, magnesium, B- og D- vitamin samt kalk. Dette i samarbejde med min læge.

• #49   7. nov jeg forsøger mig med vandbakkelser idag..

kun fordi jeg har en slat fløde som jeg ville piske til flødeskum og så vidste jeg ikke lige hvad jeg skulle bruge det til..

så blev det vandbakkelser

• #50   7. nov Hvad med tilskud til led? glukosamin osv. tager i den slags forebyggende?

• Rikke aka rapanden

#51   7. nov Jeg tager Kalk+D-vitamin 2 gange dagligt, da jeg får prednisolon dagligt. Før tog jeg kun D-vitamin i vinterhalvåret

Jeg skal snart have tjekket op på om mit b12 stadig er fint, eller om det er faldet igen, i så fald skal jeg have B12 vitamin igen.

Ellers tager jeg ingen tilskud, og har ingen planer om det med mindre det pludselig bliver nødvendigt

• #52   7. nov Nej - det gør jeg ikke - Kun i henhold til mit vægttab. Og det har jeg da mødt undrende miner over mere end én gang.
    Det helt store er jo at man skal spise anti-inflammatorisk, når man har gigt...
    Det er sikkert super fint, og jeg skal da ikke udelukke at det kan hjælpe for nogen... Jeg nægter bare at lade den lorte sygdom styre mine madvaner - den styrer sgu så meget andet

Engang i mellem får jeg et rap over nallerne af mine læger, og så får jeg smidt jerntilskud i nakken fordi dét duer jeg ikke til at få nok af, åbenbart. Dem tager jeg så indtil der ikke er flere i æsken, og så lader jeg det være. Altså, jeg gider ikke tage mig af det - der bliver holdt så skarpt øje med mig at de kloge hoveder nok skal skælde ud når jeg mangler noget. Jeg får også vitaminer hele året rundt - når jeg altså er hjemme. Jeg har ingen vitaminer eller noget med oppe på skolen.

Jeg spiser sundt i henhold til mit vægttab- tænker over hvad jeg putter i munden, og hvor meget af det. Men jeg spiser stadig pizza, slik, chokolade og andet usundt på rimelig ofte basis (slik/chokolade som i en gang eller 3 i ugen..).. for ikke at tale om at jeg altså går i byen ca. en gang i ugen og dertil får en del alkohol indenbords. Jeg lever ikke på "ih nu snød jeg .. så nu må jeg ikke/nu skal jeg.." Niksen. Jeg skal også synes det er sjovt.
    Men hey, med den strategi har jeg tabt godt og vel 11,5 kg - så det har jeg tænkt mig at fortsætte med

• Lotte H
    Lotte H Tilmeldt:
    mar 2016

Følger: 1 Emner: 23 Svar: 126
    #53   7. nov Rikke aka rapanden: Tager du ikke magnesium sammen med dit kalk? Det er meget vigtigt har jeg fået af vide.

• #54   7. nov Ja det gør jeg. Jeg har leddegigt, og der er en del madvarer som gør smerter etc. endnu værre, så jeg spiser anti inflammatorisk det meste af tiden (Ja der er dage som smutter).

Jeg mangler jern, B6, B12 - og har desuden forhøjer Urat, så tager lidt tilskud og forsøger at undgå for meget protein.

• Rikke aka rapanden

#55   7. nov Lotte : Nej det gør jeg ikke, jeg tager kalk+d-vitamin som sygehuset har sagt jeg skal gøre Jeg er ret konservativ/autoritetestro når det kommer til kosttilskud osv, og tager kun det som sygehus/læge anbefaler mig at tage , eller siger jeg skal tage

• #56   8. nov Lens, jeg tager glucosamin, ingefær og hyben (Natures Best Glucosamin Gold), ikke forbyggende, men fordi jeg åbenbart allerede har lidt slid i mine knæ Føler mig pludselig gammel!

Jeg er blevet opereret i knæene mange gange, og har kun en stump menisk tilbage i begge knæ, og det kan mærkes. Jeg er så meget imponeret over hvor effektive pillerne er.

• #57   8. nov jeg lever i lykkelig uvidenhed men jeg tænker over hvad jeg kommer i munden.

• #58   8. nov #50 - jeg tager ikke nogle tilskud. Heller ikke vitaminpiller.

• Jeanette O
    Jeanette O Tilmeldt:
    jun 2014

Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 1.905
    #59   8. nov Tænker aldrig over hvad jeg spiser

Har altid spist hvad jeg har lyst til

Tager jerntabletter 2×daglig, da min krop af uvis årsag, ikke så godt kan optage jern fra maden

• #60   8. nov Lever i lykkelig uvidenhed om hvorvidt jeg evt. mangler noget. Spiser ingen tilskud eller vitaminer. Tænker ikke supermeget over hvad jeg spiser, men forsøger at spise varieret og ikke for meget. Jeg føler mig sund og rask - også når jeg 'mærker efter'. Jeg dyrker ikke vildt meget motion; går lange ture med hundene, træner med hundene og dyrker yoga.
    Jeg elsker god mad, chokolade og cola zero

• #61   8. nov Hvordan er det man (læs; min daværende onkel, som var læge), altid sagde .. "hvis du tror du er rask, er det bare fordi du ikke er blevet undersøgt grundigt nok"

Vi får en tur i karrusellen og jeg forsøger at lade være med at forlænge denne tur og bruge en masse unødig energi på spekulationer og "dødsangst", blot nyde den og håbe på, at jeg får det bedste ud af den.
    Så nej, jeg tænker ikke over hvad jeg spiser - jeg har en max vægt som jeg ikke vil overskride, så hvis jeg nærmer mig den, holder jeg igen med indtaget.
    Jeg har aldrig været på kur, kun en faste en af slagsen, da jeg var ung og "ræverød" på Virum Statskole (og det var, for nu at være helt ærlig, udelukkende for at tabe mig) - det er livet for kort til, kurene - så jeg spiser når jeg er sulten og holder op når jeg er mæt

Elsker dog fisk, så det får jeg næsten dagligt i en eller anden form - og så er jeg glad for salat og frugt .. ikke så meget grøntsager - så jeg tænker jeg spiser OK varieret.

• #62   8. nov Abosulut ikke...
    tænker kun i økonomi i forhold til tilbud og spise op ikke smide ud
    Smider ikke ud har jo hundene . Det er jo spildt eftersom det var tiltænkt mig
    Spiser varieret men ikke sundt.nej

• #63   8. nov #45

Har du ikke hørt om n- vitamin?
    Nutella vitaminet

• #64   8. nov Haha, i sundhedslitteraturen er N-vitamin faktisk en betegnelse for grøntsager (næring)

• #65   8. nov Salla, nå jo for hulen da!!
    Det er klart et vitamin, jeg får for lidt af - men det er også en smule dyrt i indkøb og med de mængder, man skal bruge af det, behøver man jo at købe det ret så ofte!

Det her med kost og tilskud - det er i virkeligheden ikke noget, jeg gider. Hvis alting havde fungeret, havde jeg ikke brugt så meget som fem minutter på det - men det gør det desværre ikke, min krop er lige til at lukke op og skide i og har brug for at jeg tager stilling til det.
    Desværre er det noget, man ikke får hjælp til - ikke i et omfang, der gør en forskel ihvertfald, så det er noget, jeg selv må klare. Og klarer jeg det ikke selv, så står lægen med rynkede bryn og klager over manglende compliance... Ak ja..

HVIS der nu skulle vise sig at være flere liv tilgængelige, så kunne jeg godt tænke mig at prøve at have en rask krop, så krudtet kunne bruges på andet end at få lortet til at køre på et minimum... Det er SÅ træls og forstyrrende... Og har i øvrigt intet med dødsangst at gøre - det handler om skabe mest muligt livskvalitet.

• #66   8. nov Hmmm... Det må være de mosede nødder og chokoladebønner, Batdog...

• #67   8. nov If that's what you need to tell yourself

• #68   8. nov Nej, de fleste mener jo ikke at den overdrevne sundhedsæra vi befinder os i, har noget som helst at gøre med et ønske om et langt liv
    Og nej, det har det da bestemt heller ikke i de fleste tilfælde - jeg kan sagtens forstå, at hvis man indkasserer fra kasse 1 det sekund man "træder ved siden af", stopper op og tænker.
    Som jeg skrev - en tur i karrusellen .. og om at få det bedste ud af det.
    Men igen - lad enhver være lykkelig i sin egen uldtrøje

• #69   8. nov Er nutella og bacon ikke bare sådan nogle sjove begreber at bringe ind i debatten. Ingen normale smagsløg burde straffes af disse "madvarer". Det svarer til i helt andre sammenhænge at bruge hele gåsen i stedet for kun at benytte gåsefjeren.
    Mine smagsløg skal pirres, ikke voldbolles

• #70   8. nov Det er klart at ens udgangspunkt har indflydelse på hvad man motiveres af.
    At beskæftige sig med egen livslængde forekommer mig at være ret så priviligeret. Og det er jo skønt, at mange har et liv, hvor det er aktuelt - eller føles aktuelt

• #71   8. nov Hvis jeg ikke var syg og blev tjekket konstant, ville jeg ikke skænke det en tanke. Aldrig! Jeg tog engang en test med levealder, og besluttede mig dengang for at blive ved med at ryge, for testen sagde, at hvis jeg stoppede med at ryge, ville jeg blive 89 år gammel

Jeg gider da ikke tusse rundt uden at kunne en skid, så hellere sige farvel og tak et årti tidligere.

Nu er jeg så holdt op med at ryge af andre årsager, men tænker at de der sygdomme måske kan smide mig af karrusellen lidt før det bliver rollatortid.

• #72   8. nov Altså hvis jeg ikke åd de forbandede tilskud, så tror jeg, at jeg ville foretrække den karruselafsmidning der
    Nøj, der afregnes, hvis jeg tager en måned eller to uden - selvom det føles fantastisk i hovedet at være uafhængig og fri et øjeblik

• #73   8. nov Jeg må indrømme at den overdrevne fokus der er på sundhed iøjeblikket har fået mig til at gå i 'terriermode'; når nogen forsøger at fortælle mig hvad jeg skal og ikke skal så stritter jeg imod eller går den modsatte vej. I TV, på arbejdspladsen, på nettet og alle mulige andre steder forsøger nogen hele tiden at fortælle hvordan man skal leve for at være sund - efterhånden grænsende til 'for at være et godt menneske'.
    Jeg har et del yngre kvindelige kollegaer (25-35 år), der har en sygelig fokus på hvad de putter i deres mund (egentligt ville de vist helst ikke putte noget som helst derind) og et mærkeligt forhold til deres krop; den kan ikke blive tynd og 'fit' nok. Et par af dem har decideret haft problemer med fx ektrem træthed og undervægt.
    Jeg synes det er temmelig skræmmende for det er jo ikke bare en eller to. Det er en ret stor gruppe af unge kvinder. Mit bud på hvorfor det er sådan er at der siden 1980'erne har været et ekstremt fokus på at have 'den perfekte krop' ikke kun fra medierne men også fra myndighederne, der fx har en mening om hvad der skal til for at 'leve sundt'. Fokus har meget ensidigt været på kroppen. Den mentale sundhed er desværre blevet glemt.

• #74   8. nov Mette, du skriver det så godt. Jeg er så enig..jeg tror os det er en af grundene til jeg ikke kan motivere mig selv til at tabe mig. Jeg magter det ikke når alle siger det til mig. For jeg fejler faktisk intet andet end dårlig form xD

• #75   8. nov Well, man siger jo at "fit er the new skinny", og det tror jeg er sandt på både godt og ondt. Intet kropsideal er sundt, så længe det motiveres af selvhad og selvkritik

• #76   8. nov A jeg frygter for netop mine knæ... Jeg er begyndt at få ondt når jeg rejser mig og er stiv i dem om morgenen.... Jeg tror jeg skal undersøge om jeg bør gøre noget

det hjælper så også at tabe mig men det er lidt u ubehageligt at det kommer nu...

• #77   8. nov Jeg er altså også stiv i kadaveret, særligt om aftenen, når jeg rejser mig fra sofaen. De der Natures Best koster 300 kr for 3 mdr., og efter et par ugers brug har de klart effekt! Jeg var nået til at jeg knap kunne løbe de 60-70 skridt der er i vores lydighedsprogram, fordi jeg fik voldsomme jag i knæene. Når jeg er på pillerne, kan jeg løbe uden at få ondt - så er det kun kondien der halter

• #78   8. nov Tak A det må jeg simpelthen have fat i. Jeg kravler jo en del pludseligt og op og ned fra gulvet... gammel mor hahaha

• #79   8. nov Måske jeg skal begynde på det også? Jeg har haft stive fingre i et par år, men nu er tommel på højre hånd begyndt at lave knæklyde og hvert efterår/vinter er alle fingre hævet.

Det skal siges jeg har psoriasis, og jeg er undersøgt for gigt ved røntgen for 5 år siden - de billeder viste intet og mine blodprøver havde ingen spor af noget.

• #80   11. nov Jeg tænker en del over min kost. Har altid spist mega varrieret, og foretrukket at lave mad fra bunden/købe god kvalitet.
    Men efter jeg har fået diabetes 2, er jeg blevet virkeligt obs på at skære ned for kulhydratindtaget, og op for indtaget af grønt og groft.

Jeg er stor tilhænger af den gode smag, så smør, fløde, bacon osv. spises i alt for store mængder. Jeg vejer for meget, men er ikke motiveret til at fjerne al det gode fra kosten

Kommentér på:
Tænker I over jeres kost?