{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.141 visninger | Oprettet:

Gør vi nok for at redde planeten? {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig en debat, hvor vi taler om det, den enkelte gør og kan gøre for at sikre planetens (jorden) overlevelse - også ud i fremtiden.
Hvad gør du, hvad burde du gøre, og hvorfor er der sjældent helt overensstemmelse mellem de to forhold? Kan glashuset holde, hvis nogen returnerer den kastede sten?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gør vi nok for at redde planeten?
  • #1   13. nov 2018 Vi burde selvfølgelig ikke kører rundt i to store dieselbiler, men der hvor vi bor er offentlig transport til og fra arbejde ganske enkelt ikke en realistisk mulighed. Det er dog trods alt dieselbiler der begge kører temmelig langt på en liter af skidtet. Vi har også brug for en bil der kan trække et tungt læs og vi er nødt til at have plads til store hundebure i begge biler. Såååe en lille 'pilleæske' ville ikke rigtigt tjene vores formål. Ville jeg gerne kører i en el-bil. JA for pokker smiley Når man kan få en bil, der kan køre 150 km dagligt - også selvom det er hård frost -, kan trække en tung trailer og har plads til hundeburer og en masse andet last.
    Vi bor langt nede af en grusvej og er faktisk i overvejelser om at når den ældste af de biler vi har ikke kan mere så kan det godt være at vi kommer til at have en firehjulstrækker så ihvertfald en af bilerne altid kan komme ud (selvom man rydder vejen med en traktor med sneplov på så bliver en grusvej jo aldrig som en fin ryddet og saltet hovedvej smiley ). I forhold til planeten og vores lille lokale husholdning så er vores biler den store synder.


  • #5   13. nov 2018 synes da vi gør en del - men nej nok ikke nok
    men det lige så meget for pengepunge det også gør en forskel, såvel som miljøet.

    Vi har skiftet 2 gamle benzin biler ud med en ny diesel bil, med et godt partikel filter.
    offentlig transport herude er ikke rigtig muligt.

    vi har sådan nogen i stikkontakten (kan ikke huske hvad de hedder) - du så kan bruge en fjernbetjening til at slukke og tænde med - derved kan vi fx slukke alt når vi går i seng eller ikke er hjemme, så intet står på standby hele tiden.

    vi spare på vandet - både med bad og opvask.
    om sommeren bruger vi slet ikke tørretumbleren, men hænger alt udenfor

    alt pap, blød plastik og hård plastik, sorteres og køres på omlasteren/storskrald.

    og vi går meget op i madspild.



  • #6   13. nov 2018 bytteøkonomi. - hvad betyder det John ? smiley
    som i at bytte ting/tøj eller hvordan ?


  • #8   13. nov 2018 Nej, jeg gør ikke nok. Jeg vil gerne gøre mere, end jeg gør.
    Vil for eksempel gerne skære meget ned på plastik og kødforbrug.

    Når det så er sagt, så tror jeg, det er begrænset hvor stor en indflydelse vi borgere har, hvis fabrikker og andre større virksomheder/produktioner ikke følger trop.
    Dermed ikke sagt at vi ikke bør gøre vores del.


  • #9   13. nov 2018 jeg sortere mit affald
    jeg solgte min bil for en cykel og tager toget på arbejde
    jeg spiser næsten kun madpakker fra firmaet så vi undgår madspild fra kantinen

    jeg burde tage en termokop med hver morgen frem for engangskop tur/retur
    jeg burde lade være med at tage en halv l Egekilde men blot have en drikkedunk jeg fyldte med postevand
    jeg burde ikke spise avocadoer i den mængde jeg gør


  • #11   13. nov 2018 nå ja tørretumbler har jeg ikke ejet i 5 år og går meget op i elektriske apparater er A+++ og standby lamper slukkes vha kontakten

  • #12   13. nov 2018 lyder super fedt John smiley
    en god måde at hjælpe hinanden på også.


  • #13   13. nov 2018 når nu i ikke har tørretumbler - hvordan tørre i så fx håndklæder ?
    hænger i dem op indenfor så ?
    for her i de kolde måneder kan det da ikke rigtig blive tørt udenfor.


  • #14   13. nov 2018 Jeg gør absolut intet aktivt..

    Men har ingen bil og køber/arver hellere brugt end nyt, mest fordi ellers havde jeg ikke mange af de ting og tøj jeg har.

    jeg spiser ikke ret meget, men nyder at tage lange bade.


  • #15   13. nov 2018 Godt
    Jeg tørrer tøj på snor
    Alle hvidevarer min. energi A+ (komfur undtaget)
    Kører 25 km/l og sjældent unødvendigt
    Praktisk talt intet madspild (planlægning og Conor)
    Led-pærer overalt
    Relativt lavt varmeforbrug 9000,-/år
    Lavt vandforbrug 30 m³/år
    Flyver ikke
    Delvis økologisk mad
    Affald sorteres efter kommunal model

    Skidt
    Vi bruger strøm for 10000,-/år
    Spiser meget oksekød (lokalt, jeg kan se dem fra mit vindue)
    Plasma- tv (OLED på vej smiley )
    Byens største havetraktor smiley
    En del hifi-grej, der aldrig slukkes


  • #17   13. nov 2018 kaffegrums skal i husholdningsaffald

    står på to stativer i bryggerset ved siden af fyret så de går ret stærkt.


  • #20   13. nov 2018 Nå ja, jeg ejer hverken vaskemaskine eller tumler "nasser" hos min veninde (har dog givet hende en stor kasse vaskepulver)

    Der er sortering i kælderen, men det jeg smider ud hører ikke til nogle af dem, så de ryger udenfor i dagrenovation.

    Jeg har nej tak til reklamer, det er simpelthen spild af papir.


  • #21   13. nov 2018 med 6 i familien, hvor en har kol, en anden ret meget allergi.
    så kan vi ikke tørre tøj indenfor.
    så vi bruger tørretumbler i de kolde og våde måneder.
    hvertfald som minimum til håndklæder, viskestykker osv.



  • #24   13. nov 2018 Gør absolut ikke i nærheden af noget der gør nogen forskel ...

    Sorterer også affald efter kommunal model ....

    Har 2 biler, den ene kører ca 20 ltr, den anden er en gammel spand så intet miljøbevidst i den ... men dog ikke diesel
    Har INGEN brændeovn ...
    men spiser for meget oksekød
    Har sparepærer i lamperne, en tv på stand by og evig en eller anden tlf eller i-pad til opladning
    Har tørretumbler, men bruger den kun til håndklæder, sengetøj o.lign, alm tøj hænges op ..
    Ferier er for det meste i bil, men flyver også af og til

    Drømmer om at tage mig sammen til at blive veganer ...


  • #26   13. nov 2018 vi har lige købt ny ovn og opvasker.
    begge a+++
    så mindre strøm og langt mindre vand brugt til at vaske op med.


    dog er den ene fryse virkelig gammel smiley og burde i og for sig skiftes ud.
    tørretumbleren kunne også trænge til en udskiftning.


  • #27   13. nov 2018 kød kunne vi også sagtens spise mindre af.



  • #28   13. nov 2018 Malene
    Hvad er det for en ovn, der har A+++? Jeg leder nemlig efter et alternativ inden for den nærmeste fremtid


  • #29   13. nov 2018 ah sorry, den var forkert.
    den er A++
    opvaskeren er A+++

    men det er sådan en her
    https://www.power.dk/hvidevarer/madlavning/indbygningsovne/aeg-bps556220m-separat-ovn/p-861654/


  • #30   13. nov 2018 Med 2500 liter vand der skal holdes på mindst 26 grader, 300 W/t lys (har dog været MEGET værre før LED) som skal være tændt i 10 timer/dag, og 60 W/t fordelt på diverse pumper der kører i 24 timer, er det lidt op ad bakke.. At jeg også pendler 250 km/arbejdsdag gør det heller ikke bedre, men bilen kører dog 27 km på en liter diesel.

    Vi affaldssorterer, flyver ikke på ferie, bruger kun sjældent tørretumbleren, opvarmer kun huset til 20 grader. Vandforbruget tør jeg til gengæld ikke tænke for meget over.


  • #31   13. nov 2018 19 det har jeg altid gjort indtil jeg modtog denne her fine bog fra kommunen. jeg har så læst kaffegrums i stedet for at der står nej tak til kattegrus i den grønne spand. så nu har jeg i den sidste periode smidt dem ud med husholdningsaffaldet. jeg vil straks fra i morgen begynde at smide dem ud i den grønne igen.

    vi har heller ingen brændeovn i huset men årh hvor jeg dog ønsker mig en.


    profilbillede
  • #32   13. nov 2018 Vi gør en del, men vi kunne helt sikkert gøre mere smiley

    Vi har ingen bil, når vi skal bevæge os rundt her i byen går eller cykler vi, skal vi længere væk tager vi bussen

    Køber ikke plastikposer i supermarkedet, men har stofposer og sådan noget plastik-nogen fra søstrene grene. Begge dele har jeg haft i flere år, og regner med de tager en del år endnu.

    Undlader at tage en plastikpose i supermarkedet til f.eks squash, løse peberfrugter osv.

    Spiser ikke særlig meget oksekød, men mest fjerkræ og svinekød. Jeg køber kun øko eller friland når det kommer til kød, æg og mælk er altid øko.

    Køber en del genbrug, både nips, møbler og tøj. Jeg smider heller ikke ting ud som vi ikke vil have mere, men som stadig virker og er pæne, de bliver enten givet væk eller solgt alt efter hvad det lige er. Generelt køber vi bare ikke super mange nye ting, møbler osv har vi oftest til det ikke kan mere .

    Har LED-pærer i hele huset

    Er obs på både vand, varme og elforbrug.

    Har ingen tørretumbler, så alt bliver tørret på stativ .

    Har meget lidt madspild, og køber f.eks også gerne datovarer. Jeg kigger ALTID i køddiskene når jeg er bilka, og ofte kommer jeg hjem med en masse lækkert øko kød til billige penge, og så ryger det bare i fryseren smiley

    Vi rejser ikke særlig meget, ca. hvert 2 år er min mand på Lanzarote og besøge hans familie. Jeg har været med et par gange. Ellers er vi aldrig på ferie/rejser. Hov det er lyv, jeg var i Berlin med min mor tidligere i år, der tog vi bussen smiley

    Vi kunne helt sikkert blive bedre på visse områder og gøre mere. Men jeg har det sådan at så længe det er noget man tænker over, og man faktisk gør noget, så er det trods alt bedre end intet at gøre smiley





    Sortere affald.


  • #33   13. nov 2018 Jeg er ikke den der revolutionerer og gør slet, slet ikke nok!

    Jeg bor i et gammelt, utæt hus med elvarme og brændeovn. Så brændeovnen kører konstant i vinterhalvåret - på briketter. Jeg kører i en stor dieselbil fra 2007, som kører 16-18 km/l. Ovn, kogeplade og emhætte er gammelt og på ingen måde energirigtigt. Jeg vasker op i hånden, og bruger temmelig meget vand på temmelig lidt opvask.

    Igen af ovenstående ting er noget jeg kan ændre lige nu. Huset er lejet, og det er som det er. Bilen er den jeg havde råd til, og som har plads til mine hunde. Der er ingen busser herude.

    Min vaskemaskine, tørretumbler og mit køle/fryseskab er hhv A+ og A++. Min bonusfryser som altid er tændt, er A++, og min bonuskøleskab, som kun er tændt ved behov, er A. Jeg bruger kun energisparepærer, og har max 3 lamper tændt, når jeg er hjemme, og slukker altid for hele tv+dims når jeg ikke bruger det. Jeg vasker altid på energispareprogram når jeg vasker tøj, men tilgengæld bruger jeg nærmest altid tørretumbler.

    På madsiden er jeg både god og forfærdelig. Jeg køber mange varer, som er produceret i udlandet og koster det blege i CO2 og alt mulig andet. Det er fordi jeg har en fødevareallergi, og de fleste erstatningsprodukter laves i udlandet. Omvendt er jeg virkelig god til ikke at spise kød (som er virkelig dårligt for min sundhed). Højt sat, køber jeg 500 g øko oksekød og enten 500 g kylling eller svinekød på en uge. Madspild er lig nul - jeg har Dorit, som er min lille affaldskværn. Jeg spiser frokost på arbejde i kantineordninger, som har bronze økomærke.

    Jeg bruger bio-hundeprutteposer smiley Kan man egentlig købe bionedbrydelige affaldsposer?

    Jeg forsøger at vælge emballage fra, men det er sgu op af bakke. Det jeg kan sortere, særligt plastik, glas og dåser, sorterer jeg og kører på forbrændingen når jeg løber tør for plads.

    Jeg forsøger at tænke både på miljø og pengepung hver gang jeg foretager mig noget, men det ER dyrt at tænke på miljøet.

    Jeg ville sådan ønske at der én gang for alle blev taget fat i det, sådan overordnet, så afgifterne blev sat ned på de bæredygtige produkter - så bæredygtighed blev det mest logiske valg for alle. Jeg kan desværre ikke gennemskue hvor pengene skal komme fra til sådan en omlægning.


  • #35   13. nov 2018 Tak Batdog - al den snak om mikroplast har fået mig til at tænke noget mere over plastik smiley

  • #36   13. nov 2018 Hov! der var en ret væsentlig ting jeg glemte; Vi har undladt at bidrage til overbefokningen.

  • #37   13. nov 2018 Hov ja og så bruger vi heller ikke de der "engangskarklude" mere smiley

  • #39   13. nov 2018 Jeg tror vi er doomed-ish. Jeg tror verden vil ændre sig med dødelige og svære konsekvenser, men også at vi bare tilpasser os.

    Jeg er blevet meget bevidst om min gøren.
    Jeg sortere affald.
    Jeg køber/bruger næsten altid brugt, alt fra tøj til elektronik
    Jeg spiser mindre kød
    Køber mere lokalt
    Vi har skruet ned for varmen
    Bruger mindre vand
    Bruger ikke tørretumbler og vasker på 30°
    Udnytter kogeplader /brødrister /ovn bedre ved feks at skulle 15min før maden er færdig.
    Går/cykler når jeg kan
    Minimere Madspild (hallelujah for Sally)
    Køre meget miljø venligt, jeg køre faktisk længere end vor biler er opgivet til smiley

    MEN
    Jeg ynder også at bruge min 33år gamle tunede Toyota der helt sikkert forurener.
    Bruger en del tid på elektronik/strøm.
    Og en lang liste af ikke-livs-vigtige ting

    Nyt og miljøvenlig er ikke altid den rigtige løsning. Jeg synes slet ikke biler skal straffes så hårdt. Der er forurenet en hel del for at lave ressourcer, fabrikere og fragte biler, så de bør udnyttes til de ikke kan mere. Det samme gælder andre energi betonet vare som feks hvidevare. Generelt tror jeg at vi skal være langt bedre til at udnytte resourcer til fulde.


  • #40   13. nov 2018 +'er:
    Sortere affald
    Psykopat med lysslukkeri
    Spiser minimalt af dyr
    Bruger ikke de store mikroplastsyndere
    Bruger naturlige produkter til rengøring.
    Genbrug.
    Flyrejse sidst i 2005.

    Minus:
    Kører biler da vi bor på landet. Og bor langt fra job.
    Skal have energi optimeret huset hvis vi skal eje det.




  • #41   14. nov 2018 Hm, det er jo ikke kun, hvad vi gør. Der er også industrien og hvad andre lande gør. Det kræver en kollektiv indsats for at det kommer til at gøre en forskel.

    Men som forbruger prøver jeg at:
    1) købe A++ mærkede hvidevarer mm., ikke købe ny elektronik hele tiden samt spare på el.

    2) køre i nyere biler, der ikke forurener så meget. Kan dårligt undvære bil i fht arbejde, men tage toget hvis jeg skal til København og cyklen her i byen. Flyver kun når det er i arbejdsøjemed.

    3) køber økologisk og/eller dansk producerede fødevarer.


  • #42   14. nov 2018 Jeg køber 80% økologisk, vi spiser vegansk til aften 1-2 dage om uge, og skifter stille og roligt enkelte animalske produkter ud med veganske. Derudover rejser vi max med fly 1 gang om året, og holder ofte ferie i sommerhus 30 km væk, eller kører på bilferie i Europa. Optimalt ville vi helt skære fly væk, meeeen der er jeg ikke helt endnu.
    Derudover sorterer vi affald, en del kategorier mere end de 6 vores kommune har giver os kontainere til.
    Hmm det var vist det.
    Jeg håber at vi om 10 år fx ikke kan vælge mellem konventionel og økologi, men at økologi er blevet lovkrav i dk.


  • #43   14. nov 2018 Kender nogen forholdet mellem flyrejser og oksekød, sådan co2-mæssigt?

  • #44   14. nov 2018 Så en artikel for et års tid siden, hvor flyrejser blev fremhævet som den værste klimasynder. Skal prøve at finde den. Mener, det var på DR.dk

  • #45   14. nov 2018 Det er nok svært at opsætte formeler for den slags. M.h.t. flyvningen, afhænger det jo af længde på flyvningen, hvor mange der er med på flyet, hvor nyt og brændstofeffektivt dette er, vejret og ruteprofilen.

    Omkring oksekødet skal der jo nok også være en del variabler.


  • #48   14. nov 2018 Det er vel let nok at sammenligne, hvis man undlader at blande vrøvl ind i det. Udslip pr kg danskproduceret oksekød vs udslip pr person pr km fløjet i gennemsnitligt rutefly. Vi kan dog kun nærme os de præcise værdier, da der er en del variabler.
    Tallen 8% fly og 18% oksekød er intet værd - slet intet. Der er langt flere, der spiser oksekød dagligt, end der er folk, som flyver dagligt


  • #49   14. nov 2018 http://vejr.tv2.dk/2018-08-29-vi-er-nogle-af-de-stoerste-co2-udledere-i-verden-hvordan-kan-du-skaere-ned

    Fra artiklen:

    Ifølge professor Stefan Gössling fra Lunds Universitet estimeres det, at flytrafik står for cirka otte procent af den menneskeskabte globale opvarmning - selvom det ifølge professoren faktisk kun er cirka tre procent af verdens befolkning, der flyver ud over sit eget lands grænser årligt.

    Hvis du ønsker at skære ned på dit personlige klimaaftryk, er det derfor et rigtig godt sted at starte, mener Michael Minter.


  • #50   14. nov 2018 #47
    Iflg linket, vil en tur til new York udlede 2000 kg. Hvis der så er 200 mennesker ombord, giver det 10 kg/person, altså mindre end en 250 gr. bøf.

    Kortere ture, færre passagerer, dårligere fly kan dog hurtigt ændre på regnskabet i uheldig retning for flyvningen.

    Det skal dog også regnes ind, at et fly som regel også har andet end mennesker og deres baggage med (fragt).


  • #51   14. nov 2018 Jo, der er mange variabler.
    Men CO2 aftrykket fra fødevarer kommer åbenbart især fra madspildet, der udgør 1/5 af produktionen (se første artikel jeg linkede til). Så det udregnede madspild (for alle fødevarer) belaster beregningen for oksekødet.


  • #52   14. nov 2018 Kim
    Det kunne al sammen være så godt, men mon ikke udledningen ved flyrejse er udregnet pr person?


  • #53   14. nov 2018 Det fremgår ikke rigtigt, men det er jo specificeret ud i de andre tilfælde, så logisk set burde det jo være hele flyet. Tallet virker dog noget lavt, så det kan godt være du har ret. Jeg kan dog ikke se hvordan man skulle nå frem til et så nøjagtigt tal, da der ikke er et fast antal passagerer på en flyvning (de 200 jeg nævner, er nok et rimeligt gennemsnit på ruten mellem CPH og NYC, men det kan sagtens være langt under og lidt over).

  • #55   14. nov 2018 Jeg tror at vi hundeejere skal nok indse at vi allesammen nok ikke er de bedste foregangsmænd:

    www.ing.dk/artikel/red-planeten-spis-din-hund-103584

    De tiltag jeg læser i denne debat, er jo de tiltag, som vi er mere eller mindre presset til af økonomiske grunde eller har et strejf af ren og skær økonomisk gevindst.

    Bevares korte bade og dem der dropper at spise kød. Om det er økologisk eller ej, er lidt ligegyldigt, da man skal droppe for at det batter. Batdog måske, da hun køber CO2, det er jo ligesom de rige lande gør. 3 verdens luksus. smiley

    Reelt gør de færreste af os noget som vitterligt gør ondt på os, men stort set kun ting, som vi også får en fordel ud af. Bytteøkonomi er jo også noget vi sparer ved. Så jeg læser en masse "gain" meget lidt "pain". Men det er en af de helt gode i mine øjne, og så er det da hamrende hyggeligt....

    Jeg kunne måske blære mig med, at jeg er ved at involvere mig i et projekt hvor som er med til at fjerne plastik fra verdenshavene (stort problem), men igen, jeg gør det fordi at jeg kan tjene penge ved det. Det er reelt lige så vigtigt som min gode samvittighed.

    Det ville dog være meget dyrt og koste meget personligt at gå "all In", og jeg tror ikke at vi finder en som vil ofre det der skal til herinde.

    Lad os nu sige at vi to udgangspunkt i hundene. Det er dyrt at eje og forurener.

    Ingen vil jo undvære deres hund, for at spare forurening, og de sparede penge skulle så gå til at hjælpe med at nedbringe Ruslands, Kinas og Uganda's forurening. For det er den slags der skal til.

    Men de små tiltag vi alle tager er jo en start, og det er da fedt at læse, at vi alle forsøger at gøre vores. Det tror jeg reelt at alle danskere sådan generelt forsøger.

    Mit håb er dog, at vi teknologisk udvikler os af vores forureningsproblem. For det er det der skal til. Medmindre vi en dag står med en verden, som vitterligt skal betale regningen for alle andre generationers luksusliv.

    PS: Jeg tør ikke tænke på hvor meget min to køtere forurener..


  • #57   14. nov 2018 Mine venners franske bulldog prutter lige så meget som en stor fuldfed ko …. og jeg venter kun på , at min lille mops starter på det samme … smiley smiley

    Så vennerne og jeg må omgående holde op med at spise bøffer - ost - mælk , hvis vi vil være bekendt at beholde vores hunde, og vi kan være med til at redde planeten .

    Så fra i dag ER bøfferne allerede strøget her hos mig , HVIS nu Mopse - Lilly skulle begynde at fise / prutte . …. Ha ha ha smiley


  • #58   14. nov 2018 @36: Jeps - et menneske i den vestlige verden sætter et kæmpestort negativt fodspor i miljøregnskabet. Hørte en eller anden professor i et eller andet miljø fortælle engang at det bedste man som vesterlænding kunne gøre for miljøet var ikke få børn. Så på den konto burde jeg have et stort plus trods dieselbiler, havetraktor og snarlig indkøb af traktor.
    På min pluskonto må også være:
    Jordvarme i topmoderne isoleret hus
    Spiser meget kaninkød (opvokset primært på hø), der kun er transporteret fra buret ind og på slagtebordet.
    Flyver kun meget sjældent.
    Dyrker en hel del frugt og grønt til brug i eget køkken
    Spiser ikke supermeget oksekød (men elsker altså mælk og ost).
    I det hele taget er meget af det kød vi spiser noget vi får via 'naturalieøkonomi' smiley og meget lokalt opdrættet.


  • #59   14. nov 2018 Nej selvfølgelig gør jeg ikke nok.
    Men nu har jeg skiftet oliefyret ud med varmepumpe - må jeg så ikke godt nyde mine varme lange bade lidt endnu?


  • #60   14. nov 2018 Hmmm …. vil det så også sige at os i den vestlige verden slipper nogen kanon-store prutter ... smiley …. men dem der bor østpå næsten aldrig slipper bare en lille bitte fis ? smiley

  • #61   14. nov 2018 Vores liv er ikke specielt klimavenligt.
    Vi bor i et gammelt uisoleret hus, som kræver en bunke at varme op. Vi bruger så halm, som jo er klimavenligt i den henseende at det jo under alle omstændigheder skal omsættes - her bliver det til varme.
    Vi flyver ikke overhovedet - men vi har en gammel bil, der kører 8 på literen. Vi sparer af naturlige årsager (benzinprisen!!) på kørslen i den - men bor på landet, hvor der ikke er alternative muligheder.
    Vi spiser kød hver dag og har ikke råd til at købe "det rigtige". Vi bruger tørretumbler i vinterhalvåret.
    Der er ingen tvivl om, at trods det at vi ikke begår den største synd - at rejse - så er vores klimaaftryk ikke så pænt...

    Når det er sagt - jeg har det voldsomt stramt med de her kampagner, vi udsættes for.
    Det er kraftige politiske virkemidler, angstskabende og voldsomt adfærdsregulerende.
    Jeg husker firsernes kampagner for at spare på vandet.
    Ikke en overvejede at vi ikke manglede vand overhovedet. Men dommedagsprofetier fik os til at rette ind.

    Miljøet er en enorm ressource når det kommer til politisk manipulation. Jeg kan ikke se, hvad der er sandt og hvad, der er falsk - men jeg ved at jeg bliver kørt rundt i manegen af mennesker med politiske agendaer....

    Jeg har monster dårlig samvittighed - helt som vi bliver bedt om at have pt.


  • #63   14. nov 2018 Bestemt. Jeg ville blot ønske at jeg kunne gennemskue hvad der er realiteter og hvad, der er manipulation.


  • #64   14. nov 2018 CH - jeg tror forbrændings forbrug er af mindre betydning. Jeg tror at nedsættelsen af nedbrydning af jordens ressourcer er vigtigere. Brug de ting vi har skabt, og brug dem til ende. Fix den gamle bil med stumper fra huggeren, genbrug og skru ned for forbruget.

    Nogen påstår at op mod 30% af en bils forurening i hele dens levetid sker i skabelsen af bilen. Det er altså rigtig mange år der skal til før det regnskab er indhentet på en ny bil.


  • #65   14. nov 2018 Haha - så har vi vores på det rene. Vores gamle benzinsluger er fra 1995 smiley smiley

    Den må have overlevet sit eget produktionsminus smiley


Kommentér på:
Gør vi nok for at redde planeten?

Annonce