{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.325 visninger | Oprettet:

Guds bedste børn - dokumentar tv2 {{forumTopicSubject}}

Nogen der har set den? Del 1 blev sendt d. 2/1 og ligger også på tv2play.
Jeg er ved at se den nu - så jeg har ikke de helt store tanker om den endnu. Udover alle mine fordomme som jeg absolut har omkring det radikale kristne miljø!

Men der kommer altid så mange gode og spændende input i sådanne debatter herinde - så fyr løs.

Ps. Torben Søndergaard ligner en pædofil på samme måde som DF's Peter Christensen. Det er der intet konstruktivt i, men det er det første jeg tænker når jeg ser ham...

Kommentarer på:  Guds bedste børn - dokumentar tv2
  • #1   7. jan Har kun set klip derfra (Har ikke tv2) men de fik mig straks til at tænke på en dokumentar, der vækker vist for nogen år siden. Den hed Jesus Camp og fulgte nogen (amerikanske) børn pp summer camp i et ekstremistisk evangelisk miljø.
    Det er for mig helt uforståeligt, at man som almindelig dansker kan havne i sådanne ekstreme miljøer og endda helt frivilligt Jeg er ikke troende, men kan sagtens forholde mig til, at nogen er det. Men at man er villig til helt at efterlade hjernen ved kirkedøren og gå all in på den måde, det er uden for min fatteevne.

• #2   7. jan Det er SÅ sindssygt! Han påstår jo at kunne helbrede folk med kræft, helbrede folks for deres psykiske mén efter voldtægter fx, helbrede en kvinde der sidder i kørestol det meste af tiden pga rygproblemer. Han kan drive dæmoner ud. Det er jo helt gak!

Og en Moses Hansen som mener at djævlen havde en rolle i at han var sin kone utro.

Det bekræfter alle mine fordomme. Hold nu kæft folk er naive! Hvor er der bare en lillebitte smule fornuft henne?

• #3   7. jan Har ikke set den … og skal heller ikke se den … gider ikke glo på de tosser.
    Men det sidste du skriver ……………………………………….

Ps. Torben Søndergaard ligner en pædofil på samme måde som DF's Peter Christensen. Det er der intet konstruktivt i, men det er det første jeg tænker når jeg ser ham...………………………………….

UHA da ……. Hvordan skal man nu se ud for ikke at komme til at ligne en pædofil ???
    eller andre grumme ting … så som mordere … osv.

Underligt noget at skrive .

• #4   7. jan Nicole - Jep det er sindssygt. Og lige det med helbredelse kan jo være direkte farligt, hvis folk dropper livsvigtig behandling til fordel for tosser som ham der.
    Men jeg tror, at vi kommer til at se meget mere af den slags, ikke kun ift kristne frikirker men også ift alt muligt andet spirituelt (overvej lige hvor mange, der betaler en god sum penge for at "snakke med" afdøde moster Oda e.l.).
    I USA er der måske nok blevet flere ikke-religiøse, men i samme omgang også (måske som modsvar) flere ekstremt religiøse. Det samme bredde sig stille i resten af vesten.
    Tag et kig på lille DK de seneste år. Vi har haft en videnskabsminister der tror på skabelsesberetningen for dælen.

Det er mange mange år siden, at evolutionsteorien blev alment accepteret, også af kristne, men nu er der pludseligt rundt om i Europa folk der aktivt arbejder på den tossede idé om at intelligent design skal ind i skolerne (som vi så begyndelsen på i i så for år tilbage).

De fleste herhjemme er højst kulturkristne. Men jeg synes, man ser flere med mere eksteme ideologier end tidligere - det gælder i politik, men så sanseligt også i religion.

• #5   7. jan Nittib, det må du gerne synes. Det er nu engang den tanke jeg får når jeg ser dem. De ser sådan lidt skumle ud. Og læg så mærke til smileyerne. Det er skrevet med et glimt i øjet. Man kan jo netop ikke sige at pædofile ser ud på en bestemt måde. Men nogle gange ligner bestemte mennesker bare noget. Den første tanke man får når man ser dem. Det er jeg ikke for fin til at indrømme - selvom det er politisk ukorrekt

• #6   7. jan #5.... måske der er nogen tanker man ikke skulle skrive offentligt ….
    Tanker bliver hurtigt til … en lille fjer …. som bliver til 5 høns … som bliver til ????

• #7   7. jan Nittib, og hvad skulle det blive til hvad jeg synes de ligner? Jeg kan heldigvis skrive det jeg føler for. Og kan ærlig talt ikke se problemet. Jeg siger med et glimt i øjet at det er det jeg tænker når jeg ser dem. Jeg siger absolut ikke de ér. Så så er det vidst heller ikke værre. Jeg har set det samme skrevet om Peter Christensen før, vidst også herinde - så der findes flere slemme mennesker end mig der kommer til at sige højt hvad de tænker

• #8   7. jan Jeg så det forleden og var fuldstændig chokeret, jeg troede ikke at deg fandtes i så stor stil som de viser i programmet da og sygt så mange (danskere) der falder for det, og tror på det!

Det var så uvirkeligt, det føltes som at se en spændene film, ikke som ren virkelighed..

Og de mennesker der står bag, de er fanme godt nok dygtige til at manipulere da!

• #9   7. jan Tænker du ikke på Martin Henriksen? Altså ikke på den måde - det lød forkert. Du ved, hvad jeg mener

• #10   7. jan Nu er jeg jo kristen, og jeg må indrømme at de tosser gør mig træt helt ind i sjælen. Og jeg kan næsten ikke holde tanken ud, om hvad børn i det miljø bliver udsat for, de har jo intet valg.

Det er egentlig ret interessant hvad der driver folk ud i den slags ekstremer. I USA giver det mere mening, i og med at kulturen er en anden, og der er flere der ikke er så veluddannede som i fleste i DK. Måske er det for fristende at lægge alt personligt ansvar i hænderne på Gud eller Satan.....? Hvilket i øvrigt for mig til at tænke på en sang af Johnny Cash.

• #11   7. jan #9 ..... Det er jo ikke sådan , når man ikke kan holde dem ud fra hinanden … eller ved hvem der er hvem .

Jeg tænkte nøjagtig det samme , da P.C ikke er fra DF . … men gad ikke diskutere mere.

• #12   7. jan Klamt at skrive folk ligner pædofile uden nogen grund ?
    Nicole og Søren, selvom jeg synes i ser åndssvage ud kunne jeg aldrig drømme om at skrive det på et offentligt forum.

• #13   7. jan Peter Christensen fra venstre ligner ikke en pædofil. Han ligner en fodermester, der bijobber med at sælge brugte biler.

• #14   7. jan Anne Julie - jeg tror netop en del af det er importeret fra USA.
    Og ja, hvis man har det svært, er der sikkert noget virkeligt befriende ved at sætte sin lid til "højere magter"... Og det er jo også fint nok. Men man må da godt lige slå hjernen til, inden man når helt derud, hvor disse mennesker er.

Måske noget af forklaringen på mere fundamentalisme/ekstremisme kan findes i, at de der har det svært herhjemme, har svært ved at få hjælp nogen steder fra?
    Altså i takt med at der skæres på hjælp og støtte fra det offentlige er der flere der søger denne støtte i ekstremistiske miljøer, så disse miljøer får flere kunder i butikken jo ringere de offentlige tilbud er?

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 25
    #15   7. jan Jeg blev/er så forarget at jeg ikke har noget konstruktivt at sige.
    Men følger lige med.

• #16   7. jan Jeg har været til møder ved hedegaard, omg den mand har talegaver. Hvis du har det skidt psykisk, så tiltrkker de en, de tilbyder jo et fællesskab.

Han ville ha mig til at sælge min daværende hest og gi ham pengene, tænk på alle dem han ku hjælpe for dem.
    Men jeg faldt ikke for det. Han har karisma, charmerende men en ulv i fåreklæder.

Har både været til møder i Jylland, ved sommer campen, og på hans ejendom ved gørlev.
    Tja, fik bedt for min manglende lugtesans for år tilbage, den er ikke dukket op endnu...

Har været til møder i pottemagerens hus ved moses, vidste ikke det om utro og mord da.

Torben har jwg hørt engang i 13 eller 14, og ellers ikke.

Hedegard er klart ham der var værst.

Men, jeg er kristen, jeg tror på jesus, hans lægedom, visse personer bør bare ikke få magt, evangelist er her stadig, men i usa, og hedder vist power church.

Selv musikken de skrev i evangelist har et andet formål end at tilbede gud, hjernevask vil jeg kalde noget af dem

• #17   7. jan fra en sang

Lær mig at lyde
    At lytte gud til dig
    Så at du kan få din vej
    Og der bliver mindre af mig

• #18   7. jan Charmerende sang salla

• #19   7. jan Jeg hører stadig nogen af sangene, for de er gode, men dem med den undertone, har jeg sorteret fra.

Hvis i søger på igennem ild og vand, så kan i høre flere af dem.

• #20   7. jan Undskyld gørlev. Det var Gørløse

• #21   7. jan Vi har to meget kristne venner som nok skal bo her i et par uger snart. De er utrolig spændende at snakke med.

sidst debatterede vi blod. De er ikke Jehova men siger at biblen går imod at modtage blod. Jeg har ikke tjekket det. da de sad med Zara vaklede de alligevel for hvis de får deres drømmebarn skulle det så ikke have blod.... umiddelbart nej... men de vaklede

jeg har ikke set programmet men jeg har lige slugt fromme piger og dårlige vaner på Dr.dk. Det var festligt. fik lyst til at bo sammen med de nonner

jeg har aldrig forstået ekstremisme. men hvis de flytter herhjem snart for en periode kan jeg da godt låne en af dem min profil så kan I snakke med sådan en 'vild' kristen

• #22   7. jan Jeg så programmet, og skal også se det næste i rækken. Jeg overvejede også, at oprette en tråd om emnet, men havde absolut intet konstruktivt at sige
    Jeg var rystet, og vaklede mest imellem, at forbyde alle former for religion, eller at indlede en klapjagt efter alle radikale religionsledere
    Det er så frygteligt at se, hvordan karismatiske, manipulerende og psykopatagtige mennesker kan lyve og manipulere sig til, at få så meget magt over andre mennesker
    Det værste er jo, at de netop går efter folk der ofte har det svært i livet.

For nyligt blev jeg vækket, ved at det ringede på min dør. Jeg tumlede ud af sengen, og fik åbnet døren. Udenfor stod 2 damer, som fortalte, at de gik rundt og snakkede med mig og mine naboer, om det at miste.
    Jeg aner ikke hvor de kom fra ? For jeg havde bedt dem om at fedte af, inden de kom så langt. Tænker at de nok kom fra Jehovas vidner.
    Bagefter irriterede det mig lidt, at jeg ikke fik spurgt dem om, hvilken “forening” de kom fra.

Jeg HADER sælgere !!! Og jeg er sådan set fuldstændigt ligeglad med, om de sælger avis-abonnementer eller en religion.
    Men det forarger mig sgu, at man går direkte efter folk der har det svært. Vi ved jo alle, at man er ekstra sårbar, hvis man lige har mistet et nært familiemedlem. Og det er så åbenbart det, som de forsøgte at udnytte

Hvis man spørger mig, burde man forbyde alle former for opsøgende religiøst arbejde.

• #23   7. jan Jeg kan lige tilføje at vores venner ikke tilhører nogen kirke. Jeg ved ikke hvorfra deres tro stammer men jeg skal spørge. noget må vel starte det tænker jeg.

• #24   7. jan Jamen fint med mig forbyd religion og fyrværkeri
    Ej jeg har kun set reklameintroen og det var rigeligt. Det lignede en form for sindsyge.

• #25   7. jan Nej Søren, jeg tænker da kun på dig
    Men jo det var Martin Henriksen! Får jævnlig byttet om på de to. Ved ikke hvorfor. De ligner ikke ligefrem hinanden. Men de ser dog begge lidt halvskumle ud!

• #26   7. jan Øøv jeg har ikke TV2 play!

#1 - er det dér, hvor en vært er med på den her camp og sammen med de helt unge mennesker, som skal stå foran en abortklinik?

• #27   7. jan Aslan - men er de "bare" kristne eller er de ekstremister? Tænker der er forskel. Man kan jo godt være meget troende uden at tendere sindssyge, som de klip jeg har set fra programmet mest virker for mig.

Jeg gik på gymnasiet med en indremissionsk dreng. Han var troende (og er det stadig - han er sidenhen blevet præst), havde gået på kristen skole osv. Og alkohol mm var da også nyt for ham (og ikke velset i familien - han drak dig alkohol til et par fester på gym). Levede i det store hele, hvad jeg vil kalde et kristent liv.
    Men han var fuldt ud i stand til rationel tænkning, være en del af fællesskabet på tværs af overbevisninger, forsøgte ikke at omvende eller presse tro ned over andre e.l. en helt almindelig knægt, som bare også var kristen og forsøgte at leve derefter. Du ville næppe finde ham i færd med djævleuddrivelse eller at tale i tunger.

Så "meget troende" og ekstremist behøver ikke være det samme - sidstnævnte synes jeg oftere hænger sammen med en meget bogstavelig fortolkning af biblen (Eller koranen eller...) og snævert fokus på specifikke dele af bogen end med graden af tro.

• #28   7. jan Funke - jeg husker ikke hele dokumentaren, så det kan godt være sådan noget også var med. Det jeg hæftede mig ved var dog, at de kontinuerligt blev omtalt som Jesu soldater, at de holdt prædikener/taler der nærmest opildner til "krig" mod alt ikke-kristent... nå ja, og Harry Potter. Man må ALDRIG læse Harry Potter, det er ren ondskab
    Havde det hedder Allah camp var de alle endt på Guantánamo. Men nu var det jo kristne i USA, og så er det naturligvis helt ok.
    Jeg kunne forestille mig, den kan findes på Youtube.

• #29   7. jan Okay, så ved jeg ikke om det er det samme

Jeg kan bare tydeligt huske at helt små teenagere (ja nærmest børn) skulle på diverse opgaver i hold, og ét hold skulle så protestere foran en abortklinik.....

• #30   7. jan Fandt den her https://vimeo.com/186081009

• #31   7. jan Tjaeh, jeg har ikke set det, men i får det helt til at lyde spændende.
    Jeg er ikke kristen - tværtimod er jeg atheist.
    Da jeg pga. smerter ikke kunne gå og blev kørt i kørestol hver gang min mor og jeg skulle nogen steder, blev vi stoppet af et par - hvad jeg vil kalde ekstreme - kristne på gaden der spurgte om de måtte bede for mig, og filme det. Jeg trak på skuldrene, sagde jaja, for det ændrer jo ikke på en skid.
    Såeh. De bad. Jeg havde ekstreme smerter i 3 år mere, og selvom smerterne er forsvundet, er gigten altså ikke

Jeg har det fint med at folk tror på ting, bare det ikke skal hives ned over hovedet på folk. Jeg tror ikke på at "Gud" kan helbrede - for hvorfor skulle vi så være blevet syge i første omgang?

• #32   7. jan Nej, det er godt nok ikke den, jeg har set. Men den vil jeg da prøve at se...

• #33   7. jan Nicolette
    Sådan ved jeg jo, at du har det. Jeg tænker også ofte på dig. Vi må gøre noget. Hvad skal du på lørdag?

• #34   7. jan Åh ja, sådan nogen der vil bede for en møder jeg jævnligt på gågaden i Esbjerg. Vi må være syndige, os vestjyder, siden vi så hyppigt skal bedes for. Jeg siger altid nej tak - vil jo ikke opmuntre dem til at komme igen. Tænk hvis de tror det har været ren succes, fordi mange mennesker gerne ville bedes for?

• #35   7. jan Netop Michelle, på Esbjerg gågade. Ud af alle de gange jeg har været i kørestol på den gade er det da heldigvis kun sket én gang - eller så har min mor nok sagt nej for mig, haha.
    Jeg gider det ikke, og jeg synes det er åndssvagt. Men hvis andre har brug for en gud at tro på, fint. Men jeg kan ikke se hvad jeg skal bruge det til.

• #36   7. jan Hope - det er også fint for mig, at andre tror. Jeg vil bare ikke rodes ind i deres behov for at tro. Derfor nej tak til alle slags uinviterede forkyndelse på gader og stræder (og i mit hjem i øvrigt, men det er jo mest JV der opsøger en der)

• #37   7. jan Søren, planen var at gøre hus rent og vaske bil. Er det noget du vil hjælpe med?

• #38   7. jan Nu skal du ikke spille kostbar

• #39   7. jan Er der andre en Jehovas vidner som går på gaden ?
    Hvordan “hyrer” de forskellige religioner nye medlemmer ?

Jeg har intet imod religion generelt, og blander mig ikke i om hvorvidt folk er troende eller ej.
    Men det overskrider helt klart min grænse, når folk laver opsøgende arbejde, specielt når man går direkte efter folk der har det svært

• #40   7. jan Hvad er du så til? Dæmonuddrivelse? Gåtur med Connor? Eller er det fordi DU vil vaske min bil? For den trænger virkelig!

• #41   7. jan Mormonerne kommer også rundt. Ofte mænd klædt i skjorter og slips....måske med overtøj her i vinteren

Vi er begge lejlighedskristne og ønsker ikke at skifte...så jeg gider ikke at have dem forbi...hverken mormonerne eller Jehovas Vidner. Vi afviser dem med det samme med sætningerne: “Handler det om religion? For så er vi ikke interesserede. God dag!”

Er helt sikker på, at dem der vil skifte, nok selv skal søge dem.

Og ja. Skal se andet afsnit. Så første, som jeg fandt yderst interessant og egentligt utroligt skræmmende...men al fanatisme er skræmmende. Og ja...jeg synes dæleme flere af dem tangerede som fanatiske

• #42   7. jan Er der nogen områder i landet, hvor Mormoner er mest aktive ?
    Tror aldrig, at jeg er stødt på dem ?

Jeg tænker også, at folk nok selv skal finde ud af det, hvis man ønsker at melde sig ind i en religiøs organisation. Det der opsøgende arbejde er en uskik, og burde forbydes.
    Specielt når det er de radikale/ekstreme grupper, burde man gøre mere for at stoppe dem.

• #43   7. jan Jeg har set dem i København og vi var haft dem forbi her i Nordsjælland...mener faktisk også, at vi har haft dem forbi, da jeg boede hjemme.

• #44   7. jan Sådan dør til dør er vist kun JV og mormoner (Om end jeg heller aldrig er stødt på mormoner). Og folkekirken i øvrigt, som jo deler reklamer (kirkebladet mm) rundt i alle husstande. Og dem kan man ikke slippe for, jeg har forsøgt, men får at vide, at de gives til alle, også ikke-medlemmer.
    Nogen steder i landet møder Folkekirkens folk også personligt op, hvis man har fået barn - de vil jo bare lige snakke om dåb og sådan
    Ret smart hverve-værktøj, når man står for registreringen af de nyfødte, så har man jo en komplet liste over potentielle nye medlemmer

Men på gågaden i Esbjerg er jeg ret sikker på det er frikirkefolk jeg har mødt. Hvilken frikirke ved jeg ikke, men de var kristne, ikke hverken JV eller mormoner.

• #45   7. jan Linda: Sjovt, i alle årene, hvor jeg boede i København, kan jeg ikke mindes at have rendt ind i Mormoner...... men måske jeg bare har afvist dem, uden at vide hvor fa’en de kom fra ? Lige så snart det “lugter” af religion, så er jeg skredet

Michelle: Nårh ja, kan godt huske, at det har været omtalt tidligere, at præster fra folkekirken har opsøgt nybagt forældre. Det synes jeg egentligt også er en uskik, selvom de fleste præster fra folkekirken jo er gode og “harmløse” mennesker, som forhåbentligt ikke påtvinger folk noget ?

• #46   7. jan Har set flere med toget/metroen mener jeg...faktisk kun “pæne fyre” i skjorte, slips, pæne bukser, jakke, rygsæk og ofte amerikanske...ud og forkynd i verden!

Heldigvis ude at henvende sig til folk i toget/metroen

Billedet er lånt fra internettet.

• Rikke aka rapanden
    Rikke aka rapanden Hjælpe-administrator

Følger: 11 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 8.379
    #47   7. jan Indremission stopper også folk på gaden, og vil bede for dem osv. Det viste de i hvert fald i et program på Dr, tror faktisk det var "indefra" med Anders Agger.

Jeg har set første program, og skal helt sikkert også se næste program. Jeg blev på ingen måder ryster over at der findes sådanne kulter, ja i min optik er det sgu kulter . Der har jo været en masse fremme omkring det i tv programmer, nyhederne osv.
    Men det gør det ikke mindre skræmmende, stakkels børn som ufrivilligt bliver udsat for det ene eller andet

Da jeg gik på levnedsmiddel var der en pige som var medlem af en kult, det vidste vi dog ikke før det pludselig dukkede op i nyheder et par dage efter hun stoppede med at møde op. Det var dælme skræmmende, og jeg har gennem årene tænkt vildt meget på hvad der mon er blevet af hende

• #48   7. jan Ann-marie - JV er jo også typisk flinke og harmløse når de møder op. Jeg finder det stadig påtrængende og det samme gælder så før folkekirken. Og en ekstra uskik fordi jeg synes det i høj grad er misbrug af persondata. Når nu man ikke kan slippe for, at det ligger ved kirken at registrere folk, så må man da som minimum forvente, at de ikke betragter det som en "Ja tak til personlig kirkereklame". Ved eftertanke synes jeg faktisk det er værre end JV-besøg.

• #49   7. jan Altså, jeg har jo Ruth (fra Faderhuset) ret tæt på (bor ca. 20 km fra mig), og flere kollegaer som er Jehovas vidner. Og kører forbi en lokal pinsekirke, når jeg skal på job. Men jeg oplever egentligt ingen problemer i den forbindelse (i lokalsamfundet).

Man ved at de eksisterer, men de gør deres for ikke at få negativ opmærksomhed.
    Men selvom man ved at disse samfund eksisterer, tæt på, så bliver jeg alligevel rystet over at blive mindet om, hvor ekstreme nogen af de her lukkede samfund er

• #50   7. jan Jeg har også haft JV'er som både klassekammerater og kollegaer. Har aldrig oplevet dem på nogen måde pådutte nogen noget. Tænker de kun missionerer, når de går dør til dør/taler til folk på gaden. Det ville da også blive noget af et belastende arbejdsforhold, hvis de gik og missionerende på arbejdet (Eller i skolen o.l. upassende steder)

• #51   7. jan Michelle: Enig !! Det burde ikke være tilladt at opsøge folk, som ikke har bedt om kontakten, uanset om man kommer fra Folkekirken eller JV.

• #52   7. jan Hov hov.
    Vi i folkekirken må kun opsøge forældre og tale om dåb hvis enten mor eller far allerede ER medlem.
    Så vi forsøger ikke på den måde at hverve nye eller misbruge persondata.
    Jeg møder i øvrigt aldrig op hos nybagte forældre. De ved selv hvor jeg bor og omtrent 9/10 får deres børn døbt hos os.

Omtalte program kan jeg ikke se da jeg ikke har tv2. Men har set reklamen.
    De fleste andre frikirker i DK tager afstand fra dem fordi de er så ekstreme.

• #53   7. jan Michelle vores venner er meget kristne men om de er ekstreme må hver enkel nok vurdere. Jeg har da ting ved dem som jeg ofte debattere med dem. fx at hvis de får et barn og de så vil lade de dø fordi det måske står i en bog. Det synes jeg er ekstremt. men det er jo subjektivt hvad man mener er ekstremt

deres argument er at det ikke er dem men gud der lader barnet dø og at de ikke mister men ses i paradis igen.

Jeg er selv troende men slet slet ikke på den måde. kritisk sans. Jeg tror på at blind tro er død tro. Det er ikke min vej

men de kan sagtens indgå i en normal vennekreds og de forsøger aldrig at belære andre. De er skønne mennesker og tænker fint selv.

måske det er derfor jeg undrer mig når jeg møder sådan en ekstrem tanke hos dem.

jeg tror nemlig det modsatte. at det at redde et liv, og især et uskyldigt barns, er en af de største gaver du kan give menneskeheden. og det lille barn

• Rikke aka rapanden

#54   7. jan Jeg er en af dem der ikke går i kirke, men jeg modtager kirkebladet med glæde, det handler jo ikke kun om gud, og om gudstjenester. Man kan også læse om diverse arrangementer der holdes i kirke og sognegård, f.eks foredrag, koncerter osv, og det er altså sjældent noget der har med gud eller tro at gøre.

Jeg var f.eks sidste år til foredrag med Bent Melchior i sognegården sammen med min mor og mormor, det var vildt spændene og hyggeligt. Jaja det handlede så selvfølgelig om jøder, men det var jo fortællinger osv, ikke prædiken.
    Min mormor er også jævnligt i sognegården til fællesspisning osv.

• #55   7. jan Jeg har været til koncert med die herren i Viborg domkirke der er en fed akustik

• #56   7. jan Jeg må indrømme at jeg nok ville have enormt svært ved at have nogle venner som havde en tro jeg fandt ekstrem - men det er nok lige så meget fordi jeg selv ville have svært ved at holde kæft i diskussionerne, så vi ville nok hurtigt blive træt af hinanden i'm not a people person!

• #57   7. jan Lisbeth - Ja, det har jeg hørt som argument ikke desto mindre (mis-)bruges registreringen jo, idet man, når man registrerer sin nyfødte altså ikke siger ja tak til besøg, og jeg finder det ikke ok, at en præst bruger en viden (at der er et nyt barn) som han har opnået gennem en service ydet fir staten til at hverve nye medlemmer (for det er jo det han gør - barnet er jo ikke medlem, medmindre det døbes).
    At opsøgte folk er medlemmer er ikke nok. Hans viden om deres status som nye forældre er ikke opnået gennem hans gerning som præst men gennem en service for staten.
    Vi ville nok også brokke os, hvis en tur fra motorkontoret kom forbi og prøvede at sælge os sin bil fordi han gennem sit arbejde havde opdaget at vi havde afmeldt den gamle

Men du skal selvfølgelig ikke stå på mål for, hvad dine kollegaer kan finde på at bruge vores oplysninger til, men jeg var da overrasket over, at FK forsvarede den praksis, da det kom i medierne. Det var da blot endnu et argument fir at flytte registrering fra kirke til borgerservice, så det ikke bliver brugt i en hvervekampagne.

• #58   7. jan Jeg har mange folk omkring mig som provokerer mig. Jeg anser det for sundt

hvis de var dårlige venner gad jeg dem ikke men de er skide gode venner.

fik de et barn ville jeg dog redde det Hahaha
    Nej faktisk vaklede de for jeg stak dem min datter og sagde virkelig.... De ville aldrig gennemføre. Det har de også for mange gode venner omkring sig til

jeg tror ekstreme tanker bliver farlige hvis de samles alene. når de møder omverden har de det med at blegne

• #59   7. jan Jeg tror ikke det er sundt for mit blodtryk at have folk omkring mig som der provokerer mig. Det er jeg kke god til. Jeg elsker gode diskussioner og folk må meget gerne have en anden mening end mig - ellers bliver det for kedeligt. Men sådan de helt grundlæggende ting skal gerne stemme nogenlunde overens. Ellers melder jeg mig hurtigt ud. MEN - det ér heldigt at der findes mere overbærende mennesker end mig!

• #60   7. jan Rikke - men når nu man ikke er medlem og ens kirke i øvrigt ikke rigtigt gør det i ret meget af den slags, så vil jeg da godt undvære bladet

Hvis mine lokale kirker gjorde en masse for lokalsamfundet, som jeg kan se de gør nogen steder i landet, så kunne jeg faktisk finde på at blive medlem igen, selvom jeg ikke tror på gud. Men her i området gør præsterne meget lidt. Menighedsrådet gør noget, "min" barndomspræst var MEGET engageret i lokalsamfundet og var "tilstede" for alle. Det er ikke situationen i dag.

Egentligt kan jeg godt forstå, at folk søger alternativer til FK. Ofte er frikirkerne meget mere sammentømret og personlige og jeg tænker mange finder hjælp og støtte der, som ikke er at finde på samme måde andre steder. Min forståelse stopper bare, når ting som djævleuddrivelse o.l. nævnes.

• #61   7. jan Lisbeth, jeg synes da egentlig det er alt rigeligt at nogen præster vælger at opsøge nybagte forældre - det ér jo i bund og grund for at få et nyt medlem - babyen de vil have der skal døbes. Respekt for at du ikke vælger den metode - men jeg synes ikke metoden er ok bare fordi "I" kun opsøger nybagte forældre hvor mor og/eller far er medlem. Folk ved nok hvor de skal henvende sig hvis de vil have barnet døbt.

• #62   7. jan ham her er min yndlingspræst elsker at snakke er ham

http://www.spottrup-ugeavis.dk/nyheder/rocken-er-ikke-doed-den-bor-i-oddense

• #63   7. jan Hvor ligger oddense?

• #64   7. jan Salla
    Hørt du hørt om søgemaskiner?

• #65   7. jan Ja det har jeg hørt hørt om oddense ligger i oddense sogn, fandt jeg ud af

• #66   7. jan Salling

og det er ikke i varehuset hahaha

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

Følgere: 8 Emner: 16 Svar: 2.177
    #67   7. jan Jehova er da de eneste der tolker biblen på den måde at man ikke må modtage blod,eller er der nogle andre der også gør det.?

• #68   7. jan Aner det ikke... men de er ikke Jehova. De siger det står der. Jeg skal prøve at spørge hvor. Jeg har ikke tjekket. endnu! vi er nemlig ikke færdige med at debattere det

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#69   7. jan Aner det ikke... men de er ikke Jehova

Hvad er de så?

• #71   8. jan spørger lige. De tilhører ikke nogen kirke men leder.

er du sikker på at det kun er Jehovas vidner der ikke modtager blod? Jeg må indrømme at jeg ikke kender alle grene af kristendom så jeg kan let forestille mig at der er flere nemlig

• #72   8. jan Han svarer dette jinx

• #73   8. jan og en tilføjelse fra ham

Det var så lidt Helle. The restored church of God, tror det også. Men ja blodet er meget helligt i bibelen. 3 Mosebog 17:11 Thi Kødets Sjæl er i Blodet, og jeg har givet eder det paa Alteret, til at gøre Forligelse for eders Sjæle; thi Blodet er det, som skal gøre Forligelse. ved Sjælen.
    3 Mosebog 17:11 DA1871

citat slut.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#74   8. jan De er angiveligt meget kristne tilhører ingen kirke men en leder, og må ikke modtage blod+ de er ikke jehova.
    Mærkelig religiøst fanatisk sekt uden et navn er det der vi er???

At omtale dem som værende sådan helt normale meget kristne finder jeg en smule provokerende.

• #75   8. jan hvorfor bliver du ked af eller provokeret af det? Jeg kan jo kun kalde dem det de kalder sig selv. at du har en reaktion på det de kalder sig er ikke mit ansvar. Jeg kan da ikke bestemme hvad andre kalder sig.

hvorfor tror du de tilhører en leder? det gør de ikke. De leder efter en kirke....

og nej de er bestemt ikke medlem af en sekt.

De er søde og venlige selvstændige mennesker hvis enkelte tanker jeg finder en tand for meget for mig men som bestemt ikke er typer du ikke kan tale med eller flytte på i de tanker.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#76   8. jan Ked af det? jeg bliver ikke ked af det, jeg bliver provokeret.

"The restored church of God, tror det også"

The restored church of God er en SEKT en CULT en ravende gal mand der udråber sig selv til apostle.

Hvordan kan du overhovedet omtale det som værende en gren af kristendom og hvis din opfattelse af kristendom og meget kristne personer stammer fra det vennepar, så vil jeg råde dig til at trykke reboot og begynde forfra.

• #77   8. jan De er ikke medlem der jinx. Han nævner dem som et eksempel..... Han mener fx også Jehova er sekterisk...

Hvad er det for en leder du snakker om?

jeg har rettet det til provokeret. Jeg troede det var fordi du blev ked af at få din egen tro kædet sammen med fanatisme. hvilket jeg sagtens kunne forstå. men det er heller ikke det der er sket her.

hvis du har besluttet sig for at to mennesker som du aldrig har mødt er sektmedlemmer osv så kan jeg næppe overbevise dig om andet desværre. men det er de naturligvis ikke.

det var slet ikke hensigten at provokere nogle. Jeg ville blot give et eksempel på en tanke som jeg oplever som ekstrem men som ved at italesætte og få frem i lyset mistede sin værdi for afsenderen. De vaklede jo netop fordi de blev mødt med nogle argumenter og ønskede en snak om det med andre. og pointen var egentlig at vise at hvis det ekstreme opstår så møder man det bedst ved at italesætte det og ikke lade det udvikle sig i en lukket kreds.

vores venner søgte selv en debat. måske har nogen sagt noget til dem om emnet og så har de taget det med sig men med en usikkerhed. og fordi de netop er sunde og raske tænkende individer tog de det så op med andre og fik et nyt syn.

så det var egentligt mit ærinde at vise hvordan jeg har erfaret at ekstremisme mistrives og hvorfor.

Det må man sige at jeg mislykkedes med men det var naturligvis aldrig min hensigt at provokere dig eller andre. blot dele en oplevelse fordi vi omgås mennesker der er meget troende kristne

og i alle religiøse miljøer kan du finde de ekstreme. men det betyder ikke at det ekstreme behøver få magt.

så jeg håber min hensigt fremgår lidt bedre nu. og så må du undskylde at jeg ramte noget i dig som slet ikke var meningen.

• Martin
    Martin Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 25 Svar: 1.761
    #78   8. jan @Jinx.
    At være Kristen er vel bare at tro på at Jesus er Guds enbårne søn.

Det har alle kristne hvis tilfælles.

Der af er der så grader af kristne/kristendom helt ud til fanatikerne som dem i dokumentaren.

Den slags religiøse fanatikere vil nok altid eksistere. Fanatisme er noget fanden har opfundet.

Nogen menesker er jo meget tiltrukket af, at omgåes typer med meget absolutte holdninger. Det har reelt ikke så meget med religion at gøre, mere at de mennesker nok søger noget, som de fleste mennesker har i deres normale liv.

Om det er religion, politik eller andet tror jeg at mekanismerne er de samme. Noget mangler eller er gået i stykker hos sådanne mennesker.

• Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    jan 2014

#79   8. jan Helt enig Martin men det skal ikke udelægges som værende normalt for meget kristne mennesker.. det er det langtfra.

" jeg troede det var fordi du blev ked af at få din egen tro kædet sammen med fanatisme"

Lens du aner intet om min tro og om jeg overhovedet har en.

• #80   8. jan jinx jeg tror at uanset hvad jeg svarer dig nu så bliver det vist modtaget negativt.

Jeg vil da gerne tilføje at jeg aldrig før har hørt noget ekstremt som dette fra vores vennepar. at de søger at få en snak om det viser jo deres egen tvivl. hvilket er sundt. når de kan virke provokerende på mig som jeg skrev før handler det om nogle værdier som jeg ikke deler. fx forbud mod at drikke alkohol, sex før ægteskab og prævention og hvis i hvor høj grad. for mig nogle helt grundlæggende kristne værdier fra biblen og bestemt ikke ekstremt men provokerende og anderledes for mig der aldrig har levet sådan men i høj grad givet den fuld gas

jeg er derfor ikke et forbudsmenneske. og heller ikke i dag. men det giver nogle sjove debatter som udvikler

• #81   8. jan De er skøre de gallere....

Jeg har faktisk oplevet konsekvensen af den her " vi modtager ikke blod, puha ad bad"

Knægten blev 19 år gammel.

Familien valgte simpelthen at lade ham dø... Så har du sgu altså roterende fis i hatten, og du burde slet ikke være her... Sorry

• #82   8. jan enig minion... Det er ufatteligt. hvis den slags tanker får lov at udvikle sig uden at omgivelserne tager fat i dem og italesætter dem så Kan man ende med folk som dem i tv showet.

for hvor der er religion er der også fanatikere....

• #83   8. jan Ekstreme er de vidst ikke.. Men bare helt "almindelige" Jehovas vidner...

• #84   8. jan Jeg synes så at det er sekterisk.... og ekstremt som bare pokker. som jeg skrev herover... Jeg tror at hvis jeg stod ved himlens port og sagde hej jeg har bedt meget og ladet et barn dø... må jeg komme ind? så ville jeg blive vist vejen til nærmeste elevator...

• #85   9. jan Av, mit hjerte, hvor har jeg ondt at de børn, der vokser op i de radikale kristne samfund

Ham Torben Østergård er da bindegal, og fuld af løgn

Og Ruth fra Faderhuset Skræmmende hvad hun kan slippe afsted med Gad vide om hun valgte at bosætte sig på Lolland, vel vidende at det er en resourcesvag kommune, som ikke har penge/overskud til at holde alt for meget øje med hendes “kirke” ?

• #86   9. jan ann-marie h

har lige et spørgsmål
    har du boet i nærheden af ruth ewers på Lolland ?

fordi for ca.små 5 år siden søgte jeg et lille rækkehus på Lolland,Bandholm hed det vist

(ville gerne flytte til Lolland,Nakskov,har haft god relation til byen)

huset så fint ud lille med en god lille have,lå i et kvarter med ens rækkehuse.

,På de fotos jeg så,virkede alt så fint,lidt "sødt",velholdt,og trygt,men langt fra div.forretninger,og ingen god offentlig transport.

Så,jeg droppede det Det var ikke dyrt .

men kort tid efter fik jeg at vide,at bebyggelsen tilhørte Ruth Ewers.

er det sandt ??

,er bare nysgerig,og er det sandt,så godt jeg ikke flyttede dertil

• #87   9. jan Vibeke: Ja, jeg bor tæt på Ruth, og Bandholm.

Tænker at du nok har kigget på rækkehus i Bandholmvænge ? Det er ikke ejet af Ruth, men af en boligforening. De rækkehuse skal for øvrigt rives ned, fordi de ikke kan udlejes (har jeg læst på et tidspunkt). Håber at det bliver ændret, for det er faktisk nogle rigtigt fine huse, der har Knuthenborg i “baghaven”.
    Men har man ikke en bil, er det besværligt at bo der, da der ikke er indkøbsmuligheder i byen.

• #88   9. jan ann-marie

tak for svar

ja,jeg synes også de så fine ud,lige passende til en ældre enlig med hund.

og jeg sagde fra p.g.a.dårlig off.transport (har ingen bil)og ringe indkøbsmuligheder,

ligner det ikke lidt et postkort ??,synd at de rives ned.

Nå,kvinden ewers har altså intet med de huse at gøre.

mener,men er ikke sikker,at det var en person fra boligforeningen der fortalte,at ewers ejede en del af husene.

havde jeg haft råd til bil,havde jeg nok flyttet derned uanset ewers ,hun rager mig en høstblomst.

undtagen hendes manipulationer med børn og unge.

undskyld spørgsmålet,det var lidt udenfor tråden

• #89   9. jan Hvis det er husene i Bandholmvænge, så tilhører de et boligselskab:
    https://www.dabbolig.dk/lolland-almennyttige-boligselskab/afdelingsoversigt/bandholm-vaenge/bandholm-vaenge/

Men Ruth ejer jo en del huse i omegnen, inkl. Bandholm hotel, så de fylder nok lidt i byen, selvom de sikkert holder sig for sig selv det meste af tiden.

Hvis du gerne vil bo på Lolland, er der masser af andre muligheder i byer, med indkøbsmuligheder, og offentlig transport. Bare kig efter bolig i byer, hvor toget fra Lollandsbanens tog stopper.

• #90   10. jan ann-marie H

ved du hvad,nu er jeg bleven for gammel til at flytte,men jeg har haft dejlige barndomsminder i nakskov,og det var sikkert det der tiltrak mig dengang jeg læste om bandholm vænge,og som sagt har jeg kun set billeder af det.

men havde kræfter dengang til en flytning,til landet,frisk luft og mere grønt,og i nærheden af mit næsten barndomshjem.

det var dengang jeg var frisk og rørig,og nu det er nu.

men mange tak for dit svar

• #91   10. jan Det var så lidt. Dejlige barndomsminder er jo heller ikke dårligt

• #92   10. jan Har hende Ruth noget med Bandholm hotel at gøre?
    Kan huske jeg skrev herinde engang jeg skulle på det hotel og så skrev en at det skulle vi endelig ikke støtte fordi det var eget af en sekt?:-)

• Rikke aka rapanden

#93   10. jan Caroline: Ja hun ejer hotellet. Det var faderhuset der købte det i sin tid, og i dag drives det af Ruth og medlemmerne, selvom de jo officielt har opløst faderhuset

• #94   10. jan Jep, Ruth Evensen (nu Kristiansen), ejer en del huse i Bandholm, inkl. Bandholm Hotel.

• #95   10. jan https://folketidende.dk/Lokal-nyt/Kommune-regerer-paa-dokumentarudsendelse/artikel/496605

Sørgeligt at der ikke blev reageret på henvendelserne, måske man kunne have forhindret at flere børn rejste ud af landet ?

• #96   10. jan Hmm øv, det er ellers et lækkert hotel Men man var da ikke ligefrem lyst til at støtte det økonomisk så...

At politiet og kommunen ikke har reageret på underretningerne kan vel være hvis forældrene på papiret rejste med børnene?
    Har ikke set program to så ved ikke om jeg har misset noget?:-)

• #97   10. jan Ja, det ser ret lækkert ud, det hotel. Og det ligger flot, lige ned til vandet. Men jeg ønsker heller ikke at støtte Faderhuset, så jeg kommer aldrig til at benytte mig af det hotel.

Efter Lolland kommune blev advaret af et tidligere medlem af Faderhuset, som var bekymret over at børn var forsvundet fra DK. Valgte Lolland kommune at kontakte Faderhuset, for at informere om, at man ønskede at udføre et kontrolbesøg.
    Flere familier flygtede derefter ud af landet, med flere børn.
    TV2 undersøgte de adresser, som var blevet opgivet, af familierne der flyttede til udlandet. Der bor ingen på de adresser.
    Man fandt en masse af børnene, som tilsyneladende bor uden deres forældre på et hotel i Tjekkoslovakiet, som er ejet af Ruths søn. Lolland kommune har tilsyneladende ikke engang kontaktet Tjekkoslovakiet, og bedt dem om at føre tilsyn med børnene, så de er overladt til sig selv, og nogle voksne fra Faderhuset. Sørgeligt

• #98   10. jan Det er jo fuldstændig grotesk at sådan noget kan ske i Danmark, jeg er stadig i chok
    At man som forældre kan blive så hjernevasket kan jeg slet ikke sætte mig ind i Slet ikke når jeg ligger her og putter med mit kæreste eje

• #99   10. jan Jeg har ikke fået set del 2 endnu, den skal jeg se imorgen.

• #100   10. jan Jeg forstår det heller ikke ??
    Beboerne i Bandholm har også undret sig over, hvor alle børnene er blevet af ? De er bare forsvundet, og ingen gør noget som helst
    Det kræver ikke meget fantasi at forestille sig, hvor ødelagte og hjernevaskede de børn kan blive. Hvis de vokser op i et dybt religiøst samfund, som nærer en dyb mistillid til det omliggende samfund

• #101   10. jan Se det Nicole. Du bliver garanteret lige så rystet, som mig

• #102   10. jan De er fint i tråd med den serie der Hedder Lykke-Per der køre pt. Den handler netop om hvor hjernevasket de bliver i så religiøse familier
    Vi snakkede om det herhjemme og blev enige om at medierne skal skamme sig over den hetz der køres på muslimer.
    Nok kan de da lave slemme ting osv. Men at sende børn ud af landet uden mor og far
    Det er uden for min fatteevne, jeg har lyst til at hente de børn promte

Det værste er at børnene sikkert tror de er i "himmelen" og har det fantastisk

• #103   10. jan Ja, Lykke-Per er endnu et eksempel på ekstrem religion

I det øjeblik at en religion bliver radikaliseret/så ekstrem, så er det sådan set ligegyldigt hvilken religion der er tale om. Det er skræmmende at den slags kan foregå i et moderne, oplyst og demokratisk samfund

• #104   10. jan Caroline muslimske børn er såmænd også blevet sendt ud af landet uden mor og far. De bliver sendt på opdragelses rejse, især hvis de bliver lidt for danske, altså spiser almindelig dansk mad, går i biografen, ses med venner efter skole, får en dansk kæreste, osv..
    Og det kan godt være de ikke bliver døbt og renset for dæmoner i et badekar, men det de bliver udsat for er ikke meget bedre.

Og bemærk at jeg skriver ikke alle, men at det sker også for muslimske børn.

• #105   10. jan "Ja, Lykke-Per er endnu et eksempel på ekstrem religion"

Lykke-Per er af RET ældre dato

- Og Ruth fra Faderhuset er uhyggelig at se og høre på

- Og jeg tror, der sendes en hel del flere muslimske børn alene ud af landet på genopdragelsesrejser end den håndfuld, rædsomme Ruth sendte til Tjekkiet. Det er synd for dem alle

• #106   10. jan Enig med Rotterne. Nogen muslimer sender jo desværre også deres børn ud af landet, på opdragelsesrejser

Når religion bliver ekstrem, skader den alle, uanset hvilken religion der er tale om

• #107   10. jan Isabelle: Selvom Lykke-Per er af ældre dato, er det vel ikke så fremmed for hvad der foregår i en del af de radikale, kristne miljøer i dag ?

Uanset hvad, så er det skræmmende, når folk udnytter/tryner og truer folk, i religionens navn

• #108   10. jan et barn det sker for er et for meget. uanset motiv bag.

det er grusomt

• #109   11. jan Er ved at se del 2.
    Dæmonuddrivelse bør være en dagligdagsting for børn!? Den mand er jo SYG i hovedet! Og han laver tilmed dæmonuddrivelser på børn - hvor de bliver fastholdt og han jo bare står og råber dem ind i hovedet. Stakkels børn. Én ting er forældrene der selv VÆLGER at være en del af sådan en syg sekt - men at det også går udover børn der ikke selv har et valg eller ved hvad der foregår, det er jo grotesk

• #110   11. jan "Hun ligger jo og græder" kommenterer journalisten til et klip af et barn under en dæmonuddrivelse. "Ja, men det er da af GLÆJE!" (Ja, udtalt med et stort fedt J) udbryder Torben. De børn der græder og ser skræmte ud er alle glade mener han.

• #111   11. jan Og hende Ruth fra Faderhuset - hold nu kæft hun er arrogant og provokerende i det interview der laves med hende!

• #112   11. jan de børn skulle fjernes....

• #113   11. jan jeg forbliver ateist

men er begyndt at skimme i det gl.testamente ,har tænkt mig at læse den som en slags roman,ved sengetid.NÅR jeg ikke lige har andre bøger ved hånden.

desværre er min bibel så medtage fordi den har været brugt som støtte for en gulvlampe, i flere år ,så de første sider af mosebogen er revet væk,så jeg kan kun læse fra :

Første Mosebog
    kap.2.3

om syndefaldet

men skal nok,hvis jeg er i live så længe,blive ved med at læse i den, indtil det Ny testamente

Kommentér på:
Guds bedste børn - dokumentar tv2