{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.629 visninger | Oprettet:

Hvad kan man forvente til første træning {{forumTopicSubject}}

Liva og jeg var til vores første træning i dag. Det var... hmmm... en sær oplevelse.
Hvad kan man forvente ved første træning? Instruktøren kender jo ikke Liva, og jeg kender ikke øvelserne.
To hunde stak af under feltsøg. Først instruktørens og bagefter Liva. De havde begge fået færten af en tallerken lever smiley

De to andre hunde var beagler.

Kommentarer på:  Hvad kan man forvente til første træning
  • #1   9. mar Det kommer i den grad an på, hvorhenne smiley

Vores allerførste træningsgang var noget makværk. Hunde der stak af, hunde der blev stressede, bizarre træningsmetoder.

Men sidenhen er vi startet tre nye steder hvoraf vi ikke har haft dårlige oplevelser på noget tidspunkt smiley

• #2   9. mar Det et den lokale dchklub
    Jeg ved bare ikke, om jeg er for hurtig til at bedømme træningen. Jeg har ikke trænet på hold siden, jeg var 12 år.

• #3   9. mar Personligt ville jeg give det en ekstra gang. Nu jeg tænker over det, så var jeg faktisk i tvivl, da jeg startede hos min nuværende yndlingstræner. Jeg synes, hun var streng. Nu kan jeg ikke undvære hende smiley

Jeg vil dog sige, at for mig var det træneren og ikke træningen, der var problemet, eftersom jeg ikke kendte hende. Hvis det var træningen, der var kaotisk (som udgangspunkt), så var jeg stoppet. Det har jeg også haft gjort før.

Så giv det en ekstra gang og se hvad mavefornemmelsen siger smiley

• #4   9. mar Det tror jeg, jeg vil gøre smiley
    Og så skaffer jeg en sporsele, så Liva ikke får lov at gå i levertallerkenen igen (Det var slet ikke til hende! ) smiley smiley

• #5   9. mar Man kan jo ikke sige nej til lever smiley

• #6   9. mar Jeg har haft trænere, som jeg først HADEDE og senere kom til at ELSKE!
    MEN, de gange, jeg har været på hold med deltagere jeg ikke kunne udstå fordi de ikke har styr på deres hunde, er jeg endt med at stoppe på holdet eller ikke vende tilbage efter pauser.
    Min erfaring er at dem, der kommer med ustyrlige hunde, der får lov at stikke af, aldrig lærer at få styr på dem, for de har dybest set været ligeglade med at hunden render væk (og forstyrrer os andre...)

Jeg forstår ikke hvorfor træneren havde hund med? Vedkommende træner vel jer og ikke sin hund til træningen?

• #7   9. mar hvorfor er trænerens hund med?

• #8   9. mar Det ved jeg ikke, vi er 3 på holdet (2 i dag. Den 3. var syg). Så vi er ikke så mange.
    3 hunde + træners hund

• #9   9. mar Det lyder godt nok ikke særlig seriøs.
    Træneren skal da ikke have sin egen hund med.
    Og en træner, hvis hund stikker af?
    Og hvorfor har man en tallerken med lever til at stå?
    Hvis træneren har egen hund med igen næste gang, så ville jeg påtale det, og hvis ikke det blev ændret, så ville jeg bede om at få mine penge igen og finde et andet sted at træne.

• #10   9. mar Ja det lyder lidt... alternativt

• #11   9. mar Det kommer meget an på holdet hvad jeg forventer..

På hvalpehold forventer jeg ikke så meget, andet end at der ikke er fri leg.. (det blev opfyldt)

Da jeg gik til lineføring forventede jeg at få bare lidt gode råd jeg kunne arbejde videre med (fik jeg også)

• #12   9. mar Før at svare

jeg forventer meget lidt. positive metoder og en god omgang med hundene.

Jeg kommer kun for at lære og forhåbentlig har jeg valgt rigtigt men ellers stopper jeg igen.

Jeg forventer ikke at min hund kan ret meget færste gang i et nyt miljø fx så mine krav er helt nede. så overrasker hunden tit positivt og første gang er god for mig og så

• #13   9. mar Det kommer an på så meget.
    Da min kammerat startede på Mikes hold.
    Der havde vi snakket om at nu måtte vi lige se første gang med hans hund. De andre hunde og ny plads og han sku ikke forvente så meget.
    Det gik over alt forventning.
    Hunden udførte øvelserne og der var ingen problemer med at den ville lege med de andre hunde
    Så det var en dejlig oplevelse for knægt som har haft meget modgang i livet.

• #14   9. mar Jeg kommer ikke igen hvis ikke mavefornemmelsen er rigtig efter første time. Jeg er af samme grund stoppet med at træne i DCH - jeg forsøgte mig med et hold igen for 3-4 år siden og igen agility med Enya i efteråret '18. Men mavefornemmelsen har været skidt begge gange - og jeg holder mig nu til privat træning. To steder hvor jeg fra dag 1 har haft en god mavefornemmelse.

• #15   9. mar På et par punkter klarede Liva sig bedre end træners hund i dag. Hun blev liggende ved dæk, sit og stå øvelser, hvor vi efterlod hunden. Det var ikke noget problem at holde kontakten med hende, og hun blev siddende, selvom de to andre hunde rejste sig for tideligt.
    Apportering klarede hun til ug (spanieltræning).

Jeg lærte, hvordan jeg skal introducere hende for spor. Hvilket altid har voldt mig problemer med alle mine 3 spaniels, og derfor havde jeg opgivet det. Men nu har jeg fået blod på tanden.
    Jeg er også blevet introduceret for fremsending, som jeg tidligere har forsøgt at træne på forskellige måder.

Træningsmetoderne var ikke gammeldags, jeg synes måske bare, det gik lige hurtigt nok (man tog nogle chancer, hvor man ikke var sikker på succes). Tallerkenen med lever stod som belønning for enden af et spor i den anden ende af træningspladsen.

• #16   9. mar Det lyder ikke som et skidt sted men du har jo lov til at sige at det føler du ikke din hund er klar til

• #17   9. mar Jeg ville måske bare påtale det for træneren. Spørge om det er normalt at hun har sin egen hund med, og så bede om at der ikke står selvbelønninger på pladsen, med mindre man er 100% sikker på at hundene kan bremses inden de få fat i det.

Og til klubbens forsvar må jeg sige, at det er skide svært at finde et hold til en ekvipage der ikke har gået til træning sammen før, med en hundefører som ikke har trænet hund siden barnsben. Man er nødt til at starte et sted, og klubben skal se ekvipagen an og omvendt. Det eneste klubben har at støtte sig op ad, er hundeførerens beskrivelse af egne og hundens evner, og for nu at sige det som det er, så rammer den beskrivelse ret tit langt ved siden af smiley

Jeg ville give det en chance. Påtale mine bekymringer for træneren, og så se hvor det bærer hen. Hvis det er helt sort, kan du jo bede om at komme på et andet hold efter sommerferien. Der plejer at være fællestræning hele sommeren, så der har du rig mulighed for at se alle de andre trænere an.

• #18   9. mar Nu er det jo ikke hundetrænerens skyld at folks hunde stikker af efter en lever smiley
    Det er så let at give træneren skylden smiley

• #19   9. mar De steder jeg har gået til træning har træneren haft sin egen hund med for at demonstrere øvelserne. Synes det var fint smiley
    Første træningsdag synes jeg ikke behøver forløbe fuldstændig perfekt.. man skal lige ind i det og hunden skal

• #20   9. mar Jeg synes nu træneren har skylden. Det er trænerens opgave at sætte opgaven op til succes. eleven kommer for at lære det.

• #21   9. mar Ja jo... Ej det er jeg sgu ikke enig med dig i. Det kan ingen af os bedømme uden at have været i situationen.
    Der er satme mange der møder op til træning og forventer at træneren gør arbejdet.
    Det svarer til at jeg dukker op til engelsk og forventer at læreren er ansvarlig for min læring.
    Det er han ikke ikke.

Præcis sådan noget som en hund der stikker af, under ordnede forhold (læs afgrænset område) kan en hundefører lærer rigtigt meget af. Både om sig selv og forholdet til sin hund. OG SÅ har de noget at arbejde med.
    HVIS vedkommende ikke bare sætter sig på en fej trædesten og kræfter op om at det er trænerens skyld eller leverens smiley

Rigtig mange hunde er da fuldstændig klar over om de har langline på eller ej. De stikker da først når det kan betale sig. Og det kan det hvis deres fører står passivt og forventer at træneren connecter dem med deres hund smiley

• #22   9. mar Jeg tror vi er næsten enige.... dog... Jeg synes stadig træneren skal sætte rammerne til succes.

som A skriver er det svært for man kender ikke hund og ejer.. men så ville jeg gå lidt ned livrem og seler...

der er og så et ansvar ved ejer om at sige at det kan vi ikke men mange siger ikke en træner imod

jeg havde fx ikke sluppet min. og sagt han æder det der nede og det gider jeg ikke han lærer.

nr det kræver lidt erfaring og nogle vil ikke sige træneren imod

• #23   9. mar Jamen igen, Sofia er sat på det hold, for at kunne vurdere hvor de er. Og det kræver faktisk af og til at man fejler, før man lærer af det. Som træner ville jeg nu nok betakke mig ved at en hundefører tog snoren af sin hund til første træning, med mindre det er en erfaren hundefører. Jeg har lært at jeg aldrig stoler på en urutineret hundeførers vurdering af egne evner smiley

Hvis mine hundeførere forventer at jeg præsterer perfekt med mine hunde, og at jeg kun sætter mine hundeførere op til succes, så er de gået forkert. Man kan ikke lave en øvelse fra indlæring til elite, og slet ikke en arbejdsøvelse, uden at begå fejl i ny og næ.

• #24   9. mar Ja okay men første gang... Træneren skal jo også lige lære hundeførere og hunde at kende. Det ville være et problem ti gange, vil jeg mene.

Som træner elsker jeg fejl af den slags i kontrollerede omgivelser. Det lærer man nemlig rigtigt meget af. Altså med mindre man har en hundefører der står passivt og ligner en der ikke forstår hvorfor træneren ikke fikser hans hund.

• #25   9. mar Øøh, altså jeg vidste ikke, den anden kursist (hedder det det?) Havde en tallerken med lever stående i den anden ende af pladsen smiley
    Normalt stikker hun ikke af under arbejdet, men da plejer lever heller ikke være en del af setupet. Det havde jeg ikke lige overvejet.
    Faktisk ignorerede hun en hare i sidste uge, da vi trænede apportering i skoven. Hun kom med apporten, og fik snor på igen (skulle jo ikke risikere noget).

Én ting er sikkert, jeg begynder ikke at træne feltsøg uden sporline igen. Heller ikke fremadsendelse. Kan en line på 20 m bruges? (Jeg har ingen sporline, så den skal erhverves)

• #26   9. mar I mine øjne fejler du ved at sætte lang line på i alle øvelser, fordi hunden er stukket af én gang. Som CF siger, så er hundene ikke dummere end at de godt ved hvornår linen kommer af smiley

Sig at du gerne vil vide hvis der står noget virkelig lækkert fremme, så du kan tage hensyn til vindretning, hvilke øvelser der laves hvor osv.

En fremadsendelse skal du jo ikke lave særlig lang, før hunden begynder at få en forståelse af retning. Så den kan du lave med 10 m line på.

Og så er DIN opgave, at du har noget der er mere lækkert end lever. Hav små bøtter leverpostej, dåsekallun eller råt kød med, som hun får når hun er knaldhamrende dygtig - og det kan være at fravælge at stikke af, og i stedet komme til dig. Og så ville jeg i øvrigt lave bunkevis af nej-øvelser og indkald den næste tid smiley

Og når alt det er sagt, så er det altså ikke så unormalt at hunde er lidt mere flyvske i hovedet, når de pludselig kommer ud et nyt sted blandt nye hunde. Så skru ned for kriterierne de næste par uger og op for belønningen, så skal I nok rykke jer rigtig meget.

• #27   9. mar Jeg havde nu heller ikke tænkt mig, at holde hende i line i alle øvelser. Kun dem, hun ikke er fortrolig med smiley

Jeg må eksperimentere lidt med godbidderne. Normalt er de slugt, før hun får smagt på dem smiley Måske jeg kan finde en lækker ting, som slår alt andet.

• #28   9. mar Dalton havde også klart foretrukken lever på tallerken, frem for harer i galop.
    Det kan ikke betale sig siger han....Man fanger den ikke og man ender forpustet og sulten.

Vi brugte ret meget træning med distraktion i form af lækker mad. Øvelser med rå lever der skulle passeres uden at spise det osv.
    Det gik altid virkelig dårligt for retrievere og ruhårede gravhunde i starten smiley
    Retrieverne fordi de var så madfikserede og de ruhårede gravhunde, fordi de var så pisse ligeglade med ejeren smiley

• #29   9. mar Haha CF, jeg kan se det for mig smiley
    Trænerens beagle kunne heller ikke modstå leveren, selvom der da nok var 200 m op til den smiley Liva var heldig at af en bid, beaglen havde nemlig fået forspring smiley
    Imens gik jeg og kaldte inde i skellet/krattet. Jeg kunne slet ikke forstå, hvor hun var blevet af smiley

• #30   9. mar He he smiley

Har jeg fortalt om den gang Dalton lavede en ikke planlagt rundering på et homoseksuelt par, da opgaven hed frit søg.
    Dét var pinligt....For ALLE involverede. Og hunden stod stolt, triumferende og gøede høj og klart og forventede belønning for opgaven.

Kunne have gravet mig ned. smiley

• #31   9. mar Jeg tror at du skal sænke forventningerne til dig selv. Husk at grine af både dig selv og hunden, når sådan nogle ting sker. For de sker for ALLE! Min gamle fjollerøv skred fra træning sidste gang, for at løbe rundt og fjante med en 10 år gammel malle smiley smiley

Og jeg tror at I begge vil trives rigtig godt med DcH-programmet. Hun bliver desværre aldrig A-hund, når hun har den sygdom hun har, og det er ærgerligt, for eftersøgning er pisse sjovt. Men I kan få virkelig meget ud af de andre øvelser, og du bliver så glad for spor, når I får bedre styr på det.

• #32   9. mar Haha CF, jeg er flad af grin smiley

Er spring en del af eftersøgningen? Hun skal måske lære at gø. Jeg ved ikke, om det er noget jeg kommer til at fortryde. Det kan tælles på én hånd, hvor mange gange hun har gøet her hjemme smiley Så må hun ud til tidligere ejer en uges tid. Han har nemlig én der kan få alle de andre igang, hahaha. Beaglerne gjorde det nu også meget godt, haha smiley

• #33   9. mar Spring? Eftersøgning er at zig-zagge gennem et skovareal der er 80/120 skridt bredt, og 250/300 skridt langt og finde 2 figuranter/1 fig+1 død genstand. Så altså, den skal løbe fuld smadder, undvige træer, hoppe over væltede stammer mv.

Den behøver ikke gø - den kan bare bruge bringsel.

• #34   9. mar Jeg har ikke læst hele tråden,så beklager hvis noget er en gentagelse.

Instruktøren har vel sin hund med for at demonstrere øvelserne? Det giver klart den bedste forståelse at se dem vist og ikke kun forklaret.
    Alle steder jeg træner og har trænet, har instruktøren haft hund med. Det fungerer super. Jeg demonstrerer også selv med egen hund, når jeg underviser.

Jeg tænker at I er startet ud med for høj sværhedsgrad, når det lykkes din hund at rende fra dig. Måske et begynderhold var bedre, hvis ikke du har gået på hold siden du var barn?

• #35   10. mar Det første der falder mig ind, når jeg læser dette, er:
    Der er forskel på at arbejde med en kalkuleret risiko i øvelser man har helt styr på.. og så at lave et elendigt setup fordi man arbejder for ukontrolleret.

Jeg aner ikke, hvad den træner har tænkt; om det er det ene, det andet eller en blanding af tingene.

Jeg har hørt om oplevelser med flere trænere, der laver ganske uigennemtænkte øvelser - fx i indkald - hvor hundene får lov at fejle (og fravælge) gang på gang. Ganske simpelt fordi træneren ikke har tænkt sit setup igennem eller justerer løbende.

Som sagt ved jeg ikke, hvad der er sket i den træning du beskriver. Men jeg ville skelne ret kraftigt imellem, om træner faktisk har gennemtænkt den risiko h*n arbejder med, eller om det reelt er udtryk for inkompetence.

• #36   10. mar Fünke, som jeg læser det, er hunden skredet i 2 øvelser: feltsøget og fremadsendelse. Begge er øvelser hvor hunden har relativt nemt ved at fravælge føreren.

Fremadsendelsen ville jeg så ikke lave, så hunden har mulighed for at fejle de første mange måneder. Feltsøget - tja, hvis ejer siger at hunden altid kommer, særligt når den apporterer noget, så havde den nok også fejlet hos mig smiley Men ok, mine hundeførere ville så heller ikke have en tallerken med lever stående for enden af et spor smiley

• #37   10. mar Fünke du ved ikke noget. Du har læst noget og tolket vildt, udfra en tekst.
    Det er sådan lidt... Useriøst at skamme en træner på en anden håndsberetning.

• #38   10. mar Det ville rage mig hvordan trænerens hund opfører sig.
    Så længe træneren kan lære fra sig og jeg og min hund får det forventede ud af træningen, så fint med mig smiley
    Jeg synes tit første træningsgang er nyt sted på et nyt hold giver sådan en ustabil træning og fokus fra hunden. Allerede anden gang så har hunden og jeg somregl mere ro på og det går bedre.

• #39   10. mar Nej, hun skred kun en gang ved feltsøg. Ved fremadsendelsen skred hun ikke, men jeg har tænkt mig, at træne det i line indtil hun forstår princippet.

• #40   10. mar 3 øvelser var nye for mig (feltsøg, fremadsending og spor). 2 af øvelserne (fremsending og spor) har jeg fået redskaber til at begynde at træne, og er allerede begyndt her til morgen.

2 øvelser klarede hun til ug. Apportering og stå, sit, dæk øvelser hvor vi forlader hunden. Fvf gik også rigtig fint smiley

• #41   10. mar Haha, CF. Jeg har simpelthen svært ved at se om du ikke er drivende ironisk smiley

For jeg understreger jo flere gange, at jeg ikke ved hvad træneren har tænkt, og har da netop hverken "tolket vildt" eller "skammet en træner".
    Seriøst - sorry hvis jeg komplet misforstår din ironi, men ellers, så læs lige mit indlæg igen.

• #42   10. mar Det burde egentlig ikke være så svært smiley

• #43   10. mar Jamen så burde du altså være ganske fint i stand til at forstå mit indlæg:

Jeg skriver, flere gange, at "jeg aner ikke, hvad den træner har tænkt" og "jeg ved ikke, hvad der er sket i den træning du beskriver".

Hvorfor du så har behov for at understrege at jeg "ikke ved noget", det er mig lidt en gåde, men altså - suit yourself smiley

Derefter skriver jeg om (og nu stiller jeg det helt simpelt op), at det KAN være situation 1 eller situation 2. Efterfulgt af en erkendelse af, at jeg ikke ved, om træneren agerer efter situation 1, 2, eller en blanding af dem.
    Jeg skriver blot, at jeg ville skelne mellem de to situationer.

Hvordan du overhovedet kan få det til, at jeg har "tolket vildt" (seriøst - hvor?!) og "skammet en træner" (igen - har vitterligt ikke udtalt mig om selve træneren??) det er mig altså en gåde.

• #44   10. mar AJ man kan sgu ikke helgardere sig smiley

• #45   10. mar Jamen pinpoint meget gerne de steder, du mener jeg har tolket vildt og skammet en træner, så jeg ved det til næste gang jeg udtaler mig smiley

• #46   10. mar Jeg startede på et hold i en (næsten) lokal jagtforening. Første gang sad vi og kiggede på, og jeg var ret sikker på, at dér skulle vi ikke træne. En hund stak af konstant, og ejer tog ret hårdt fat i den og daskede den flere gange i hovedet, efter han havde fanget den ind igen. Jeg valgte at give det et forsøg mere, da træner efterfølgende overbeviste mig om, at sådan trænede de ikke (hun havde ikke set det jeg så, da hun var optaget af en af de andre hunde).

Men jeg kommer der ikke igen. Slet ikke efter at træner forleden foreslog mig, at jeg gik af med min hund og fik en anden. Jeg tror vist hun helt har glemt, hvordan det er, at have en teenage-ramt hund.

Så ja, jeg skulle have fulgt min første fornemmelse.

• #47   10. mar hvis man er meget i tvivl må man spørge om man må komme uden hund og kigge. Det har jeg nogle gange gjort

• #48   10. mar Ej Fünke det er mit liv sørme for kort til. smiley
    Hvis du vil debattere noget fagligt og konkret, så sig til, så er jeg klar smiley

• #49   10. mar Aslan jeg er også altid mødt op uden hund første gang.
    Mange steder bliver man også inviteret til at komme og kigge og få en kop mocca bagefter. smiley

• Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 12 Svar: 2.159
    #50   10. mar Jeg skiftede klub for et par år siden med Ingle. Træneren kendte os ganske godt i forvejen, så han havde en klar idé om, hvad vi kunne og ikke kunne, men den første træningsaften havde Artige Ejnar åbenbart lade sig forbytte med Lystige Leif, som flintrede rundt og tjekkede damer ud istedet for at passe sit arbejde smiley

Ugen efter var han igen sit sædvanlige artige jeg smiley

Vi får jævnligt nye hunde og -førere på holdene, og de første par gange er det altid lidt kaotisk. Især i de tilfælde, hvor det er hunde, som ikke kommer direkte fra klubbens hvalpehold, skal træneren jo lige have en chance for at finde ud af, hvad de kan. Som regel deler vi i de situationer træningen op, så træneren tager sig af de nye det meste af tiden, mens vi andre træner for os selv i den anden ende af træningspladsen.

• #51   10. mar Jeg vil gerne debattere noget fagligt og konkret - det er jo derfor, jeg spørger om du vil udpege.

Det er pænt dårlig debatstil at klandre nogen for noget så specifikt, og bagefter ikke ville konkretisere. Ønsker man seriøsitet, så vær seriøs.

• Mette L
    Mette L Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 26
    #52   10. mar Hehe det lyder meget bekendt smiley
    Vores første træning gang i DCH var der 3 hunde som stak af og spiste det meste af 2 godbidsspor som var lagt ud (og Jackie var en af dem smiley ) vi fejlede en fremad sendelse som var på for højt niveau. Første trænings gang var rent kaos, men jeg lyttede ikke til min mave fornemmelse angående sværhedsgrad af øvelserne. Det har jeg gjort efterfølgende og et blevet rigtig glad for DCHs program. Dog mangler jeg personligt noget meget konkret træning og vejledning i de øvelser som vi ikke kender så godt (feltsøg, rundering og spor) men det er nok mest fordi jeg er en nørd og elsker teorien bag indlæring af øvelsen smiley

• #53   10. mar Nå det er godt at høre, at det er mere reglen end undtagelsen, at første træning er lidt... mærkelig. smiley
    Jeg skal også lige lære at tænke lidt selvstændigt, og ikke bare være "medløber". Når vi går for hurtigt frem i træningen, så skal jeg arbejde meget mere, for at få et pænt resultat (giver det mening?). Da træningen var slut, var jeg mere udkørt end Liva smiley
    Nu har vi en uge til at træne de nye ting, og så tror jeg faktisk fremadsendelse vil være rimelig ok (selvfølgelig ikke færdig, haha. Men jeg tror, Liva vil have forstået princippet i første delmoment).
    Spor ved jeg virkelig ikke, hvordan skal indlæres. Ligenu holder jeg hende fast i halsbåndet, helt nede ved sporet. Hun styrter på kryds og tværs af sporet, hvis jeg ikke holder hende. Jeg ved ikke, om det er sandt, men har fået fortalt, at spaniels zigzager i deres søg (går udfra det er når de arbejder under geværet/ på jagt). Men jeg har set og mødt spaniels der går zigzag, når de får en fært. Meget imponerende, men ikke smart når man træner dchprogram smiley smiley

• Mette L
    Mette L Tilmeldt:
    jan 2019

#54   10. mar Jep spaniels søger i zigzak i kort afstand af føren smiley jeg har os lidt bøvl med spor (men nu skal det siges at vi ikke træner det super meget da jeg finder det lidt kendeligt smiley ) jeg fik det råd sidst jeg var til træning at gå direkte i sporet bag hunden i kort line og kun lade ham gå frem når han var i sporet. Det virkede super godt på min cocker. Når han gik ud af sporet blev jeg bare stående til ham gik ind på sporet igen og så gik vi langsomt videre. Mit største problem nu er at han går for hurtigt frem så vi prøver at dæmpe farten lidt smiley

• #55   10. mar Jeg har aldrig trænet andet end spaniels (en standard cocker, en springer/Breton mix og nu Ft springer), så jeg har ikke rigtig noget at sammenligne med, men jeg ved, det kan lade sig gøre, at lære spaniels at gå lige i sporet.

Tak for tippet, det vil jeg helt sikkert få brug for smiley jeg har også overvejet, om det kan indlæres med klikker, men så vil hun jo løfte hovedet hver gang jeg klikker... og sporet skal ikke bestå af godbidder, for så hører hun ikke noget smiley

• Mette L
    Mette L Tilmeldt:
    jan 2019

#56   10. mar Håber det virker for Liva også smiley vi har stadig godbidder i sporet men det virker nu til han går mere på færten end maden da han godt kan springe flere over til han når enden af sporet. Når sporet er slut så vender han om og samler dem op han ikke spiste. Vi er vist der hvor vi skal til at bruge genstand men det venter vi med til vi skal til træning næste gang smiley

• #57   10. mar Mette, bliv lige lidt efter træningen på lørdag, så kan vi lige snakke lidt. Hvis nu jeg dukker om omkring 10.20, så kan vi lige gå en runde og snakke lidt teori. Det er Gamle G ikke så stærk i smiley Jeg tænker at du bare skal hænge i lidt endnu, så bliver der en plads på mit hold smiley

Sofia, som Mette skal du gå i helt kort line lige bag hunden, eller måske endda oppe på siden her i starten. Godbidderne skal være MEGA gode! Og når det er sagt, så har jeg en schæfer der bevidst vælger godbidder fra på sporet, og meget hellere bare vil gå spor. Men godbidder er virkelig gode i indlæringen - så kan man skifte til depoter senere, hvis hunden trives bedre med det.

• #58   11. mar Det lyder da umiddelbart sådan lidt spøjst at man som fører der ikke har gået på hold siden man var 12 år gammel bliver smidt på et hold der træner øvelser der hører til B-klassen ????? Man kan da på ingen måde komme igennem intro til så mange øvelser på en fornuftig måde på en gang.
    Hos os kommer man på et 'intro-hold', hvor man snuser til DcH øvelserne og bygger det op stille og roligt. I første om gang kun dressurøvelserne. Arbejdsøvelserne kommer først når man går videre og har opnået et vist niveau mht kontakt og har lært fx at belønne med leg. Eftersøgning behøves man ikke at bekymre sig om før man når A-klassen smiley
    Og jo, det kan være en fordel at vise øvelserne med en hund der kan dem som det første man gør. MEN man skal ikke bruge sin egen som instruktør; man skal få en anden til det så man kan stå sammen med kursisterne og fortælle dem hvad det er de ser + går det galt og hunden ikke gør som forventet så sker der netop det du fortæller om; man mister lidt troen på at instruktøren kan de selv smiley Især hvis man står med nye hundefører er det NO GO at bruge sin egen som demohund.
    Man kan selvfølgelig komme ud for at der er så få trænere at man er nødt til at være 'spillende træner' for at få hele til at gå op. Men så SIGER man det til kursisterne, så de forstår hvorfor hunden er med og at den måske også er ny og uøvet og derfor kan fejle. Men som udgangspunkt er det ikke noget man gør på hold med nye hunde og nye hundeførere.
    Men giv det en chance og snak med instruktøren om hvad det er du oplever smiley

• #59   11. mar Fuldkommen enig med Mette.

• Mette L
    Mette L Tilmeldt:
    jan 2019

#60   11. mar Det lyder rigtig godt A smiley vi ser frem til på lørdag.

• #61   11. mar Mette med præsidenten, enig - bortset fra:

Eftersøgning behøves man ikke at bekymre sig om før man når A-klassen

Det er dæleme op ad bakke, hvis man først begynder at træne eftersøgning, når man er godt igang med B og snart rykker op. Dét har jeg lært på den hårde måde. 4. år efter oprykning, og min hund løber stadig ikke en stabil eftersøgning smiley

Men jeg er så enig i at TS ikke skal bekymre sig om det. En voksen genbrugshund, som stivner ved hård fysisk anstrengelse, kommer aldrig til at gå i A.

Og så igen til det med at TS er havnet på det hold hun er - hun er jo givetvis placeret ud fra de oplysninger, hun har givet klubben. Det er muligt at det er et indslusningshold/familiehold, hvilket det kunne tyde på, når nu der er to beagler på holdet smiley

Hvis det er den klub jeg tror det er, så startede jeg samme sted for 8 år siden, og i løbet af de første 2-3 gange (på et unghunde-/bølle-/indslusningshold) var vi introduceret for både feltsøg og spor. Og det er jeg virkelig, virkelig glad for i dag! Jeg har fået SÅ meget forærende ved at min hvalp lærte at gå spor fra hun var 8 uger gammel smiley

• #62   11. mar Ja, det er op ad bakke hvis man først starter på at træne momenter til eftersøgningen når man rammer A-klassen. MEN de kommer jo ligeså stille ind i løbet af C og B smiley Det var spørgsmålet om hvorvidt spring var en del af eftersøgningen som klingede noget sært i mine ører. Somom man har forsøgt at favne alt for vidt på en enkelt træningsgang og derfor har fået gjort kursisten mere forvirret end godt er smiley Men det var som sagt bare mit indtryk ud fra det jeg kunne læse. Jeg synes nemlig at det lød somom der blev fyldt virkelig meget på på en enkelt træningssession.
    Og ja, det er fedt at få introduceret sin hund til fx spor så hurtigt som muligt. Men jeg ville nok tage tingene lidt mere 'en ting ad gangen agtigt' når man står med en ny kursist med en voksen hund og lige se dem lidt an inden jeg fx begyndte at introducere dem til spor. For pokker hvor kan man få lavet mange dumme fejl i den øvelse, hvis man ikke helt forstår hvad det er man skal og hvad slutmålet er smiley
    Hos os kommer folk nærmest uanset hvad de siger at de og deres hunde kan, på introholdet - undtagelserne er folk fra andre DcH klubber som allerede har en kendt indplacering i DcH programmet eller et folk fra andre lignende programmer hvor man kender deres indplacering. Nogen gange ryger de videre på vores konkurrencehold efter 1-2 gange på introholdet. Andre gange viste det sig at det nok var en meget fornuftig indplacering smiley
    @Sofia: Jeg ville så ikke træne fx fremadsendelse eller feltsøg med en lang line. Jeg ville istedet sørge for at lave et set-up hvor chancen for success er 100%. Dvs. gør det virkelig let for hunden at forstå præcis hvad du vil have den til og beløn den MASSIVT når den så gør det. Sæt den op til det, tænd den på fx genstanden i feltsøget, gør det let for den at finde den og gør det meget letforståeligt for den er du er ultraglad for det den gør så snart den nærmest viser interesse for genstanden. De der lange liner er en nødløsning som man først griber til når alt andet ikke virker. Ellers risikere man aldrig at komme af med den igen smiley

• #63   11. mar Hmmm, jeg har ikke synes ikke, jeg har givet udtryk for, at jeg havde stor erfaring i træning osv. I mailen skrev jeg
    Hej
    Jeg vil gerne starte til noget træning med min Springer Spaniel Ocean Liva (hedder Liva).
    Jeg overtog Liva i maj sidste år. Hun er 4 år og færdigtrænet jagtspaniel (Men kan ikke bruges til jagt).
    Hidtil har jeg trænet Liva på egen hånd/hjemme, men vi kunne gerne tænke os at starte op med noget rally eller almindelig lydighed? Er det muligt?
    Hilsen Sofia ......

I dag har jeg trænet på vores normale "træningsplads" (i lysningen oppe i skoven).
    Hvor vi gik 2 korte spor (ca. 20-30 meter med frikadelle). Og vi trænede fremadsendelse på meget kort afstand (ca. 5 meter) uden line og øgede afstanden til 10 meter. Der ligger en godbid oppe ved pælen, som hun løber op og tager, så kalder jeg hende hjem og belønner med frikadelle. Jeg ved ikke, hvad næste trin er?

Efter Laikas sidste strejfetur, er jeg meget nervøs, når Liva løber rundt på egen hånd smiley katastrofetankerne melder sig med det samme.

• #64   11. mar Mette, det er fordi jeg i indlæg #31 skriver:

Og jeg tror at I begge vil trives rigtig godt med DcH-programmet. Hun bliver desværre aldrig A-hund, når hun har den sygdom hun har, og det er ærgerligt, for eftersøgning er pisse sjovt. Men I kan få virkelig meget ud af de andre øvelser, og du bliver så glad for spor, når I får bedre styr på det.

Sofia skriver ikke at de har trænet eftersøgning. I øvrigt er jeg megameget uenig i at B-runderingen på nogen tænkelig måde er bare i nærheden af at varme op til eftersøgning. Mit C-hold træner "eftersøgning". Pt tager vi som regel bare det der i gamle dage var lydighedsløbearbejde, dog med trækkere. Fordi både hunde og hundeførere synes det er skide sjovt. Og så tager vi af og til i skoven og tester det for sjov. Men jeg er så også at den tossede opfattelse, at en hund skal kunne gå et B-spor, når den går i C-klassen, og den skal være godt igang med løbearbejde/eftersøgning, senest når den er B-hund.

Anyways, jeg tror ikke at det var det Sofia mente smiley

Sofia, ang. #63: hvad mener du med pælen? I en fremadsendelse løber hunden frem MELLEM to pinde (som der er 20 (30?) skridt imellem), og dækker. I træning starter man med en synlig belønning, jeg ville dog aldrig bruge en pæl/pind, da hunden netop skal fravælge disse i den færdige øvelse, og faser over i mindre synlig belønning/fjernbelønning.

• #65   11. mar Der stod 3 pinde i en meget spids trekant. I den ende, hvor der kun er 1 pind står en tallerken med en godbid med et par meters afstand fra pinden. Når hun har taget godbidden kalder jeg på hende.

Mht. feltsøg
    Liva kan sagtens finde genstande jeg har kastet eller lagt. Men da har hun også min fært at gå efter. Til træning fandt hun (stoppede op ved) en genstand, men hun kom ikke tilbage med den. Hun lod den ligge.
    Hvordan skal jeg begynde træningen af den øvelse?
    Jeg tror, hun har en kommando for at vende om (indlært ved spanieltræning), men jeg kender den ikke.

• #66   11. mar Her er skitsen for en B-fremadsendelse (A og E er de samme, bare længere og bredere). Du starter imellem de to flag længst til venstre (altså dem med 3 skridt imellem). Du læner dig fremover og anviser med din underarm og/eller hånd, den retning hunden skal løbe. På kommando løber hunden rask fremad. Når hunden passerer linjen mellem de to pinde i højre side af billedet, råber du dæk. Hunden skal dække hurtigt, men det er lige meget om den dækker med snuden frem, bagud eller til siden. Efter en kort pause, kaldes hunden hjem i “her”, og kommanderes efter en kort pause på plads. Herefter er øvelsen slut.

Så.... Derfor ville jeg aldrig træne med at hunden skal løbe frem mod en pind. I konkurrencer må hunden ikke søge pindene - det giver fratræk.

Det du skal træne lige nu, er at hunden får forståelse for, at den skal løbe i den retning du viser, og så skal der altid, som i 100% af gangene, være belønning derude. Jeg synes det virker godt at starte med et låg, hvor hunden de første gange er med ude for at lægge belønningen, man går et par meter væk, tager hunden på plads og sender frem mod belønningen. Når hunden har været med og lægge belønningen en gang eller to, skifter man startsted. Med tiden kan der skrues på hvor låget med belønning lægges, hvilken retning man sender hunden fra og afstanden til låget. Først når hunden har forståelse for at læse retningen som den får anvist, vil jeg begynde at udfodre hunden mere.

En større udfordring kan være at låget/belønningen ikke kan ses fra det sted hunden starter, men kan ses når den har løbet et par meter.

Pindene (altså den der i skitsen er i højre side) kan med tiden fungere som forstyrrelse - man kan sætte mange pinde op på løbebanen, så hunden lærer at der aldrig er belønning nær pindene.

Når alt det er på plads, kan man begynde med større afstande, fjernbelønning (nogle kaster en bold frem over hundens hoved, men det kræver en præcis kastearm), sætte flere låg/belønninger i linje, så hunden løber ud, hjem, ud igen i samme linje osv.

Giver det mening?

profilbillede
  • #67   11. mar Ja, det giver god mening. Vi arbejdede men nogen lignende i sidste uge.
    Jeg lagde to bolde (en til højre og en til venstre. Ca 25 meter mellem dem, og ca. 10 meter fra Liva), så pegede jeg med hånden på den bold, hun skulle hente, og så sendte jeg hende ud efter apporten.

Dirigering er også en del af spanieltrænings. Det er vigtigt, de ikke letter vildtet, mens de er ude for at finde det anskudte dyr. Det kan være, jeg lige skal læse op på, hvordan det er trænet.
    Jeg havde oprindeligt (i oktober) bestemt mig for, at jeg ville tage en privattime hos en dygtig instruktør (som tidligere ejer har anbefalet) så jeg kunne blive introduceret for spanieltræning.
    Liva har jo en masse erfaring, som jeg bare ikke kan udnytte fordi, jeg ikke kender signalerne.
    Det må jeg virkelig få gjort noget ved smiley

En del af spanieltræningen er også, at hunden skal sætte sig på et fløjt. Det bliver brugt, når hunden har flushet en fugl. Hunden skal respektere vildtet, og ikke sætte efter det.
    Da er hunden på en afstand optil 20 m fra hf.

• #68   11. mar Hmm.... Jeg tror du misforstår. Øvelsen er en lydighedsøvelse. Hunden skal slå hjernen, øjne og snude fra, og kun løbe fremad, fordi du beder den om det. Når den har løbet langt nok, og lige ud (ude at løbe mod noget, og slet ikke pindene), skal den dække, kun fordi du beder den om det.

Igen, du skal ikke dirigere, for i dirigering ligger at hunden skal tænke selv, og absolut ikke bruge øjne eller snude. Hele øvelsen skal vise at hunden kan løbe uden mål, fordi du beder den om det.

• #69   11. mar Rettelse - denne sætning giver ikke en skid mening:

Igen, du skal ikke dirigere, for i dirigering ligger at hunden skal tænke selv, og absolut ikke bruge øjne eller snude. Hele øvelsen skal vise at hunden kan løbe uden mål, fordi du beder den om det.

Der skulle står noget i stil med, at i dirigering skal hunden tænke, se og snuse, og det skal den ikke i fremadsendelsen.

Og nu går jeg snart i seng, så må jeg forsøge at skrive noget sammenhængende om feltsøget i morgen smiley

• #70   11. mar 1000 Tak, jeg er bare glad for, at du gider smiley

Min tanke var bare, at man kunne overføre stop-signalet og dirigering fra spanieltræning til fremadsendelses øvelsen smiley Men det kan godt være, det er en dårlig idé. (Hun skulle nødig få hjernen med ud på banen, haha smiley )

• #71   12. mar Den røde linje er hundens løberetning / og placering (med forbehold for skævhed i frihåndstegning smiley )

Der er ikke nogen pind hunden skal løbe ud til i den færdige øvelse. Og jeg tænker at det heller ikke er smart at lære hunden at løbe til en pind, eftersom hunden skal løbe mellem pindene til slut smiley

profilbillede
  • #72   12. mar Jamen, DcH-programmet er jo så snedigt sat op, at i nogle øvelser skal hunden demonstrere blind lydighed uden at tænke selv, og i andre øvelser skal den arbejde selvstændigt, uden støtte og kommando fra føreren.

"Dirigering" kan måske bruges til en vis grænse i både feltsøg og eftersøgning, men det har ikke noget at gøre i en fremadsendelse smiley Så nej, i dén øvelse skal hunden ikke have hjernen med, men hvis næste øvelse er feltsøget, så skal den udføre den øvelse næsten alene og selvstændigt.

• #73   12. mar Jeg er faktisk lidt imponeret over, hvor meget bedre Livas spor allerede er blevet. Altså det er stadig ikke kønt, men hun holder sig meget tættere på sporet, og jeg er ikke længere helt nede på knæ (næsten), for at holde hende på sporet. Jeg går på hendes højre side og holder i halsbåndet.
    Billedet er for at illustrere, hvordan hun gik der første spor, hvor jeg bare holdte i linen og gik bagved, og hvordan hun gik i dag smiley
    Vi gik 1 spor i søndags, 2 i går og 1 i dag. Sporene er ca. 20 m, tror jeg (jeg er ikke så god til at vurdere længder...)

Fremadsendelse vil jeg prøve at filme i morgen (hvis ikke det regner).
    Jeg lagde en dummy, en bold og en bamse ud i skovbunden. Først samlede hun dummyen op, så kom hun forbi bolden, lagde dummyen og samlede bolden op, lagde bolden og samlede dummyen op som hun så afleverede til mig... så kom hun med bolden. Bamsen løb hun henover flere gange, så jeg gik med hende ud, så hun kunne samle den op. Tidligere i træningen havde jeg brugt den som motivation til at komme hurtigere hjem ved hjemkald.

I aften træner vi "nej" og lidt tricks smiley

profilbillede
  • #74   13. mar I min øjne, begår du indlæringsfejl ved at lægge ting ud, som hunden skal apportere. Der er forskel på at lægge ting ud, som er ren belønning, og lægge ting ud som hunden skal apportere. At hun fravælger bamsen flere gange, fortæller at det ikke er en belønning. Så nu har du ændret øvelsens hovedmoment fra at være at løbe, til at være at hente noget. Kan du se forskellen?

Det primære moment i en fremadsendelse, altså der hvor der er point, er at hunden løber fremad.

Dertil synes jeg det er alt, alt for tidligt at sætte flere op i rap. Og din beskrivelse af hvad der skete, fortæller også at I slet ikke er klar til at gå videre fra sandkassen. Hvis du rent faktisk vil indlære øvelsen, så stop med at eksperimentere. Sæt hunden op til succes, og sørg for at den får lært, at det primære i øvelsen er at løbe frem i den retning du anviser. Det gør du ved at have en (synlig) belønning i starten.

Vedr. feltsøget, så er der et par grundregler.

For det første skal du lægge fært ud i feltet. Det betyder at du skal vade langs kanten, af det der skal være feltet, og derefter rundt på kryds og tværs. Hunden lærer ret hurtigt, at den kun finder genstande derinde hvor der er trådt fært.

Det er ret praktisk at indlære en "omkring"-kommando, i tilfælde af at hunden søger ud af feltet. Jeg har indlæret det ved at gå med hunden i snor, og så vender jeg omkring - når hunden vender, siger jeg omkring. Det har ikke taget særlig mange gange at få den til at sidde fast.

I opstarten af feltsøget, ville jeg simpelthen bare bruge genstande som du selv har rørt ved. I starten dine egne, og om nogle gange, kan det være trænerens genstand, som du lige har rørt ved. Med tiden lærer hunden at den skal komme med alt med fært på, uanset hvis fært det er.

• #75   13. mar Nå nej, det var ikke i forbindelse med fremadsendelse, at jeg lagde genstande ud. Der bruger jeg bare godbidder på et låg.

Jeg lagde genstande ud fordi, det er en øvelse jeg tidligere har lavet med hende, men på et meget større område. Det plejer at trætte hende godt, at hun skal finde flere bolde, jeg har lagt ud på én gang, så hun ikke kan se/huske, hvor omkring jeg lagde hver bold. Men da jeg gjorde det på et mindre område blev hun forvirret af, at der var flere ting, hun skulle apportere. Og så overraskede det mig, at hun slet ikke apporterede bamsen, måske fordi hun ikke forbinder den med apportering.

Jeg tror, jeg venter med feltsøg til på lørdag. Så kan jeg indtil da træne "omkring" og find genstande såsom handsker o.l.

• #76   13. mar Så vidt jeg husker ligner IGP- fremadsendelsen DcH fremadsendelsen - der er dog ingen pinde nogen steder.

Når vi starter fremadsendelsen foregår det for enden af banen. Hunden (hvalpen) holdes i halsbåndet, en bold kastes en halv meter og hunden får lov at løbe til den.
    Dette udvides over tid og afstand, men der går lang tid inden hunden for alvor skal ud at løbe.
    En line på 20 meter giver slet ikke mening - når øvelsen er så indøvet at hunden skal læbe så langt, er den bestemt ikke i tvivl om opgaven og den elsker den.

Der er intet apportlignende i øvelsen og ingen dirigering.
    Hunden skal hjernevaskes til at tro, at der ALTID er en belønning for enden.

Naturligvis undtaget når afdækningen kommer på. Så er den ALTID hos føreren. Hunden ved bare aldrig Hvornår der en sjælden gang kommer et dæk.

• #77   13. mar Nå ja - når hunden har fanget at der er en bold, begynder man at placere den før hunden kommer på banen. Først synligt - og så går man tæt på og udvider igen afstand og så usynligt.

• #78   13. mar Jeg fik lige filmet en fremadsendelse.
    Låget med godbidden er ca. 10 meter væk. Liva har inden klippet taget turen 2 gange.

https://www.hundegalleri.dk/video/traaening/46045-fremadsendelse_

• #79   13. mar Synes det ser fint ud, og ser også ud til at du tænker over hendes ligeudretning inden du sender hende smiley

Prøv at se efter om pindene er nødt til at være på når I træner også. De kan hurtigt blive et forstyrrende element, hvis hunden ikke er vant til at de er der.

Nu du har virket lidt usikker på hvordan øvelsen ser ud, vil jeg lige fortælle at hunden skal sidde på plads inden den sendes, dækkes af ude efter slutporten (pindene), kaldes ind og sidde foran og så på plads.

Men super fint ikke at have det hele med! Det var kun med tanke på usikkerheden omkring den færdige øvelse.

Måske kan hun få mere fart og glæde på ved at hun kommer med ud og ser du lægger det, hav fat i halsbåndet og løb tilbage, vend om og slip hende.

Eller som CH har beskrevet længere oppe med bolden smiley

• #80   13. mar Mange tak for feedback smiley Jeg sætter stor pris på jeres hjælp!
    Jeg kan godt forsøge med nogle pinde, men jeg har kun sådan nogle hegnspæle(tentorpæle), ellers må træne med pinde på lørdag.

Jeg kan godt prøve med bold, men vil hun da ikke tænke, det bare er en apportøvelse? Hun er trods alt hjernevasket til apportering siden hun kunne stå op smiley

profilbillede
  • #81   13. mar Det ser rigtig fint ud, og dejligt at se en glad og ivrig hund smiley

Som Tinna skriver, skal hunden egentlig starte i plads. Det kan dog godt være en downer for nogle hunde i indlæringen, og så skal man endelig ikke gøre det. For andre opbygger det spænding, og så skal det selvfølgelig med.

Og så ville jeg bukke mig mere ned, så hunden ikke skal kigge op på din arm, for at se retningen. Den dag hunden bare skal sendes ud i ingenting, kan det være lidt svært at angive retningen præcist nok for hunden, hvis du ikke er nede på højde med dens hoved.

• #82   13. mar Jeg ved ikke hvorfor, jeg fik indtryk af, at man skulle stå oprejst, når man sender hunden ud smiley Haha, ned i hundehøjde igen smiley

I de øvelserne hvor jeg forlader hende (sit, stå, dæk), holder hun rigtig god kontakt på afstand. Når jeg så nærmer mig hende igen, så flakker hendes blik og hun kigger væk (det gør hun også lidt i videoen). Er det fordi, hun er usikker på øvelsen, eller på mig? Jeg belønner og roser hende, når jeg igen står henne ved hende, men jeg synes ikke, det gør hende mere sikker i øvelsen.

• #83   13. mar Om Liva tænker at det er apport ved jeg ikke smiley

Pointen er at hun synes det er fedt at løbe fremad smiley

Undlad evt. at sætte kommando på. Måske løber hun uden ord, ellers brug et "go"-ord som betyder "du må gå i gang", men ikke specifikt hvad hun skal i gang med, men du har jo lige kastet en bold. Den vil hun nok gerne hente, og så får du fremsendingen. Kommando kan komme på senere.

Jeg ville også undlade "her" for at få hende tilbage. Jeg ville bare rose når hun er nået ud. Det er nok en smagssag hvor meget man vil dele det op, jeg synes bare at indkald kan trænes for sig selv, medmindre man har en hund der har svært ved at komme tilbage i nøjagtig den sammenhæng her.. Ja nu er det så det går hen og bliver kringlet smiley

Jeg synes det er svært at forklare over skrift, men jeg forsøger da smiley

Mht. armen... Jeg bruger aldrig armen i fremadsendelsen.
    Mine arme er nede langs siden.

Så det er nok også lidt hvad man er til smiley

• #84   14. mar I de øvelserne hvor jeg forlader hende (sit, stå, dæk), holder hun rigtig god kontakt på afstand. Når jeg så nærmer mig hende igen, så flakker hendes blik og hun kigger væk (det gør hun også lidt i videoen). Er det fordi, hun er usikker på øvelsen, eller på mig?

Super godt observeret! smiley

Jeg synes det sker ofte. Mange hunde kan ikke li' vi går tilbage til dem / hen imod dem.

Har du prøvet at gå lidt sidelæns tilbage til hende?

Jeg tror hundene føler sig presset når vi går hen imod dem.

• #85   14. mar Det skal jeg prøve. Hun skulle jo gerne sidde i spænding over den belønning hun har fortjent.

Vi har lige gået et ekstra langt spor (40-50 meter vil jeg tro). Det blev for langt, hun gik ikke så godt til sidst i sporet. Er det vigtigt, at hun får alle godbidder med? Jeg tror, hun løber/går forbi hver anden.

• #86   14. mar Tinna, du har helt ret - jeg tror at jeg sidder fast i en “sådan har jeg altid gjort” med den opstart på fremadsendelse. Selvfølgelig kan man lære hunden en fremadsendelse uden at bukke sig ned.

Sofia, det er jo ikke vigtigt at hunden spiser godbidderne. Godbidderne er bare motivation. Men hvis hunden flakker meget på sporet, skal der jo være en motivation til at få hunden ind på sporet.

Jeg har god effekt af at lægge spor på blødt underlag, og stampe hul med hælen, hvor der så ligger en godbid som hunden virkelig gerne vil have. Så for mig virker tørre kiks ikke - det skal være noget der virkelig tager kegler. Hvis hun løber for stærkt, er det din opgave at bremse hende.

Mine hunde er lært op med meget kort line, rolig ros når de går flot (ikke ros for at spise godbidderne) og så at man ikke KAN bevæge sig fremad, med mindre hundens snude er i sporet. Hvis den er meget usikker eller ukoncentreret, viser jeg sporet med en fejende bevægelse hen over sporet.

Min schæfer lærte hurtigt at spor var fedt, og nægtede i mange år at tage godbidder på sporet - hun ville hellere bare gå spor. Men med lidt skruen på sværhedsgraden og ikke mindst på belønningen, er hun begyndt at sætte pris på depoter undervejs. Hendes depoter er 3-5 godbidder for hver 40-50 skridt, og så et par skefulde dåsemad for genstande.

• #87   14. mar Man kan belønne i varierende intervaller på vej ind mod hunden - så går den i spænding og kigger ikke væk smiley

• #88   16. mar Naaah, så trænede vi slet ingen fremadsendelse, haha smiley
    Hun skal nok blive god til spor smiley
    Hvor stor et område bør jeg starte med ved feltsøg? Så var der også en slalombane, som jeg ikke helt forstod formålet med smiley
    (Der var en sort schæfer med denne gang, den kan også gø!)

• #89   16. mar En spaniel der er fortrænet i søg, kan jo ret hurtigt avancere fra et øvefelt på 7x7 meter, til et C-felt på 20x20 skridt. Og jeg tænker egentlig at du bare skal have hende indlært, at hun altid (altid altid altid) skal komme med den genstand hun finder.

Jeg ser virkelige gode resultater når HF’eren har en bøtte med noget virkelig lækkert, alternativt hundens yndlingslegetøj, og så bliver hunden belønnet max. En belønning for en genstand skal mindst tage 30 sekunder, gerne længere. Du kan hjælpe hunden ved at kalde, løbe baglæns eller simpelthen give en “her”-kommando når den samler genstanden op.

Når hunden kommer hver gang med den ene genstand, så lad den finde en, kast en ny ind og lad hunden hente den også. Lige så stor belønning for nr 2 genstand. Når den er klar over at én genstand betyder at den skal ind igen, så er det tid til at der er to eller flere genstande i feltet. Husk stadig at hjælpe hunden i det omfang det kræves, med at kalde, løbe eller kommandere.

Du kan sagtens eksperimentere med større arealer, når hunden ved hvad øvelsen går ud på.

Husk at man i konkurrencer må sige “dygtig” én gang når man ser hunden er på vej ind med en genstand i munden, og at man ikke få flytte fødderne en mm når hunden er på vej. Bare så du kan se hvor I skal ende med øvelsen.

Og fedt med sporet smiley

• #90   16. mar Det kommer nok snart på hunden, men mit møgdyr reagerede faktisk bedst hvis belønning var en bideskind han fik lov at flippe helt ud med.
    Man han kører også meget højt i drift.

Men generelt skal man jo bare bruge det der virker.
    Om det er guf, bideskind, bidepølse eller en bold. Bare hunden opfatter det som ultimativ belønning.

• #91   18. mar Så fik jeg lige filmet et spor smiley
    Det tog vildt lang tid at lægge (gummistøvler og på ad bakke), og så kig hun det på under et minut smiley
    https://www.hundegalleri.dk/video/traaening/46049-spor_med_liva_

Kommentér på:
Hvad kan man forvente til første træning