{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  nyt skilsmissesystem
  • #1   8. apr Er det påtvunget rådgivning?

syntes det er okay til dem der ikke kan finde ud ad det selv, men nok træls for dem der godt kan.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

Følgere: 27 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 1.395
    #2   8. apr Hvem er sure ?
    Det kan ordnes for 500kr på nettet, genialt smiley

• #3   8. apr Det er alt for nemt at gå fra hinanden i dag.
    Mange tror græsset er grønnere på den anden side, hvilket det virkelig sjældent er. Der får man bare nye og andre problemer.
    Så det er kun fint, hvis det bliver en lille bitte smule sværere at træffe så indgribende en beslutning for børnene i familien. Det er altid dem, der betaler straffen.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#4   8. apr Børn er glade hvis deres forældre er glade, sværere er det heller ikke med børn.

• #5   8. apr Det kan det ikke mere Holly smiley

Der er 3 mdrs refleksion og tvungen online kursus om barnets tarv bla

• #6   8. apr børn er lidt mere selvstændigt reflekterende end det Holly.

• #7   8. apr Jeg synes det i bund og grund er noget folk selv må finde ud af. Det kræver ikke en raketforsker at finde ud af, at skilsmisse har indvirkning på børns tarv. Det har en mor og far, der skændes konstant, såmænd også.

• #8   8. apr Åh altså, jeg synes faktisk ikke at der er behov for at gøre det endnu mere bureaukratiseret, end det var i forvejen. Og jeg har svært ved at se at det gør noget bedre og anderledes end før. For et par år siden, skulle man jo være separeret i 6 mdr inden man kunne blive skilt, og det fjernede man. Nu er vi så halvvejs tilbage igen - bare kun for par med børn.

Jeg tør ikke tænke på hvad det har kostet at flytte de fleste funktioner fra Statsforvaltningen og over i Familieretshuset. Og så skal de besværlige sager i Familieretten. Jeg forudser en kæmpe flaskehals, og nogle meget lange, træge forløb, som bare giver endnu mere frustration hos forældrene.

Jeg synes mest af alt det lugter af symbolpolitik. Det mest fornuftige, er det udvidede samarbejde mellem kommunerne og Familieretshuset. Det bliver rart hvis de endelig lytter til kommunerne, og ikke fastsætter samvær mellem en forældre og et barn, når forælderen fx er tiltalt for seksuelt misbrug af barnet smiley Eller når de giver fælles forældremyndighed, når mor og barn har særlig beskyttelse via politiet...

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#9   8. apr Hvis man knaldede udenom, så kunne man blive det promte..mener jeg ?

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#10   8. apr Og jo, børn er utroligt simpelt indrettede, man kan selvf. skrive tykke bøger om emnet, man kan også lade være smiley

• #11   8. apr Jeg synes ikke det skal være sværere at blive skilt.
    Men det skal helt bestemt være sværere at sætte børnene til side i sådan en situation.

Børnene bør ALTID komme først i en skilsmisse og det er fint hvis staten giver et tilbud i form af kursus i barnets tarv.
    Jeg tror på det er en god investering i fremtiden.

• #12   8. apr Jeg synes, at det lyder dyrt, mangelfuldt og sådan et forløb kan hurtig ende i kaos, der gør det værre for børnene.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 6 Emner: 42 Svar: 1.229
    #13   8. apr det er for tåbeligt...

så fordi at man er "sammen" på et papir, så skal man pludselig tvinges ind i systemet, og tvinges til "tænketid"?? hvad så med de par, som f.eks. kun er kærester?

• #14   8. apr Ja Holly, man kunne blive direkte skilt ved utroskab, hvis der kom en tredjepartserklæring, altså en erklæring fra dén som den ene part havde været utro med. Man kunne også blive direkte skilt ved vold.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#15   8. apr A, nu ved jeg ikke hvor længe siden det er at det foregik på den måde du skriver om ?
    Da jeg selv var inde i sagerne og blev skilt for ca. 2 år siden, da kunne man gøre som jeg skriver og man skulle ikke have nogen underskrift fra en tredjepart.

• #16   8. apr Holly, men var der børn involveret? Det er jo det eneste der er ændret her. Jeg blev skilt på 3 dage, og der var skam ingen der var utro smiley

• #17   8. apr For 2 år siden kunne man blive direkte skilt, uanset årsag.

• #18   8. apr Jeg synes at love bør gælde alle og jeg har tænkt i dag... Hvad med de der bor sammen, har børn og ikke er gift?

• #19   8. apr Ej Holly, det var unfair af mig - jeg rettede det i det samme som du likede. Sorry. For en håndfuld år siden kunne man blive skilt ved vold, utroskab og efter 6 måneders separation. Det blev så ændret på et tidspunkt efter 2011, til at man kunne blive skilt direkte ved enighed. Hvis man ikke var enig, skulle der først være en separation.

Og jeg er faktisk forvirret over hvordan tingene er i dag smiley

• #20   8. apr @A

Jeg blev skilt for en måneds tid siden og det var en direkte skilsmisse. Vi var enige om alt. Men ingen børn

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#21   8. apr A: det ændre ikke på at jeg stadig er enig smiley

• #22   8. apr Lens, hvorfor synes du loven skulle gælde for alle?

• #23   8. apr Min tanke går på politikernes argument... for børnenes skyld... men bør det så ikke være for alle børns skyld?

jeg har tænkt i dag om det min er symbolpolitik igen.... Jeg kan ikke rigtig få argumentet til at passe når loven ikke gælder ugifte par med børn.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#24   8. apr Lens : Hvordan i himlens navn havde du tænkt dig at staten skulle kunne holde øje med hvem der er kæreste med hvem, når man ikke har papir på hinanden ?

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 6 Emner: 42 Svar: 1.229
    #25   8. apr Lens: den tanke har også strejfet mig..

teoretisk, og hvis loven er "for børnenes skyld", så skulle min eks og mig vel havde været igennem samme omgang da vi gik fra hinanden i starten af måneden?

vi har boet sammen hele tiden, og har fælles forældremyndighed myndighed over børnene, så vi ville vel have samme "status" som et gift par - papiret og statussen gør jo sådan set ingen forskel.

• #26   8. apr Lens. Sorry. Jeg troede du mente at du synes loven skulle gælde for alle der var gift.

• #27   8. apr Holly ikke mit problem. jeg laver ikke love men hvis jeg gjorde ville jeg kunne svare stemte jeg for.

Argumentere du for at noget er for børns skyld så bør man kunne svare på den del og det kunne de ikke i dag ved vedtagelsen. Så må man argumentere anderledes i min verden.

Hvad synes du om ændringerne som er vedtaget i dag?

samfundet ved vist iøvrigt godt hvem der deler adresse... også ugifte par. de har vel også fælles forældre myndighed. Så svært er det vist ikke at tjekke.

• #28   8. apr Cecilie, ja, og jeg blev skilt for 2 år siden (ikke fra Holly, men åbenbart samtidig smiley ) på 2 minutter. Men det ændrer ikke på at det FØR 2011-ish var besværligt, og det blev så ændret til det der gjaldt op til 31. marts i år. Og nu er der så nye regler med 3 måneders betænkningstid hvis der er børn indblandet.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#29   8. apr Alle de love..jeg synes man skulle lave en lov om at afskaffe 2 hver gang man lavede en ny smiley
    Og så går jeg ind for at voksne mennesker godt kan finde ud af at klare sig selv, uden hjælp fra samfundet.

• #30   8. apr Jeg hælder lidt over i at være enig med dig Holly. Jeg har tænkt på det en del i dag. Det lyder godt meeen.... Jeg er ikke helt solgt...

desværre er der mange tilfælde hvor voksne ikke kan løfte opgaver uden hjælp hvilket er fair. men ja... Jeg summer lidt... Jeg tror ikke rigtig på det virker....

• #31   8. apr A: Var fordi du skrev at du ikke vidste hvordan det var i dag og det kunne jeg lige svare på smiley

• #32   8. apr Ellers misforstår jeg bare alt i den her tråd. Kl er også mange smiley

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#33   8. apr Lens, det var da noget mærkeligt noget og gå og tænke over en hel dag, skal du skilles ?

A: 2 minutter, det var altså hurtigt nok smiley
    Det var vildt nemt og alligevel lidt sært, når man tænker på hvor lang tid man bruger på at BLIVE gift ?

• #34   8. apr Cecilie, jeg er forvirret over hvordan det er i dag MED børn. Om der er noget der berettiger direkte skilsmisse, eller om det altid kræver 3 mdr.

Jeg er også forvirret over 3 måneders tvungen delt bopæl på barnet. Som kommunerne åbenbart ikke skal rette sig efter, i forhold til skolegang, særlig støtte m.m. smiley

Jeg kan på ingen måde se at nogen vinder ved det nye system.

• #35   8. apr først om 3 mdr!

hahaha nej smiley men hørte et langt debatprogram på job i baggrunden i dag. det fik mig til at tænke... Jeg var ellers for... men nu... bob bob

• #36   8. apr Man kunne fanme spare en masser skilsmisser og penge, hvis man bare ikke lod sig gifte. Man køber jo heller ikke en ko bare fordi, at man har lyst til et glas mælk.

• #37   8. apr Man kan jo selvsagt ikke blande sig i hvordan folk opfører sig i en skilsmisse, hvis de ikke er gift..
    Det handler om et skilsmissesystem, ergo handler det ikke om kærestepar.

MEN jeg kommer også til at tænke på om vi ikke også selv har et ansvar som pårørende? Mon ikke det ville virke bedre, hvis pårørende til et par i skilsmissekrig, var ærlige?
    Var der nogle i min omgangskreds der blev skilt og det tydeligt gik ud over børnene, så ville jeg 100% sige de skulle tage sig sammen og hjælpe alt hvad jeg kunne.
    Tror i man lytter mere til sin egen familie og omgangskreds end et skilmisseprogram fra staten?

• #38   8. apr Jeg er uenig. hvis argumentet er det som de siger... at hjælpe børn hvor forældre adskilles, så bør det gælde alle børn hvor forældrene adskilles.

Det sælges som et tilbud om hjælp.

Jeg er nysgerrig. man kan åbenbart tage testen online som er obligatorisk nu. nogle der ved hvor den findes?

• #39   8. apr Men det er umuligt at lovgive om "adskilte par".
    Man kan jo ikke lovmæssigt gribe ind i folks privatliv, når de ikke er bundet sammen juridisk smiley

• #40   8. apr hvorfor ikke? det gør man da på en række andre områder med samlevende.

hvis man ikke kunne det ville socialt snyd fx være frit lejde. come on

jeg siger ikke at man skal. men at deres argument lyder sært. børn er børn. uanset hvad papir forælder har fået.

• #41   8. apr Lige i det her tilfælde er børn ikke bare børn. Den store forskel er hvor vidt man er gift=juridisk bundet sammen, eller om man "blot" er forældre til samme barn.
    Du kan ikke sidestille det, for det ér ikke det samme at være samlevende som at være gift

• #42   8. apr Bør det måske ikke i stedet blive sværere at blive gift? Nemt for mig at sige, der hverken er det ene eller andet smiley Meeen syntes mange skilsmisser er inden for få år efter bryllup og barn nr 1, virker tosset.

• Rikke aka rapanden
    Rikke aka rapanden Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 11 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 8.459
    #43   8. apr Caroline: Men sådan tænker staten jo netop med visse ting, at det er ligegyldigt om man er sammenboende eller gift, så hvis det kan gælde i visse tilfælde, kan det da også gælde i andre. Det er jo altså ikke svært for staten at undersøge om folk har samme adresse OG om de har fælles forældremyndighed smiley

Gætter på det er det Lens mener.

• Rikke aka rapanden
    Online Tilmeldt:
    aug 2013

#44   8. apr Mht emnet så er jeg bange for at der bare er endnu flere børn der nu fanges i kampen mellem mor og far. De forældrepar der godt kan finde ud af at det er DERES problem og ikke børnenes, og som godt kan finde ud af ikke at burge børnene som brikker i deres spil, der skal det nok gå, men for dem der bruger børnene som våben frygter jeg det bliver endnu værre for børnene med den nye regel.

• #45   8. apr Men Rikke at blive SKILT kan man kun når man er gift. Ergo kan et skilsmissessytem jo ikke ramme andre end dem der er gift smiley

• #46   8. apr Hvordan Søren skulle man gøre det sværere at blive gift Amalie?:D

• Rikke aka rapanden
    Online Tilmeldt:
    aug 2013

#47   8. apr Nej, men det folk argumenterer for er jo netop at der burde gælde samme regler , uanset om man er gift eller bare samboende.

I min optik klinger det ret hult at det er for børnenes skyld, når man så kun vil "hjælpe" ved skilsmisser, men ikke når ugifte går fra hinanden. Der er trod alt RIGTIG mange par der lever sammen uden at blive gift, og dermed også rigtig mange børn der oplever brud mellem deres forældre.

Jeg syntes det er en latterlig lov, og syntes det må være noget folk selv klare og bestemmer, og som skrevet tidligere er jeg bange for at endnu flere børn bare bliver fanget i kampen.

• #48   9. apr Altså, alle forældre, både gifte og samlevende, kan få et gratis kursus ved kommunen, bl.a. PREP, hvis de ønsker nogle værktøjer til at komme bedre gennem en samlivsophævelse. Tilbuddet er der til de ugifte, men er selvsagt ikke obligatorisk.

• Holly
    Holly Online Tilmeldt:
    feb 2018

#49   9. apr A, det kunne man vidst også for 2 år siden og gratis psykologhjælp hvis man ønskede det, det var jeg egentlig overrasket over.

• #50   9. apr Synes desværre igen det lugter af symbolpolitik og "umyndiggørelse" af voksne mennesker - Igen hele den der tankegang, det kan borgerne nok ikke selv finde ud af, så må vi hellere tage dem i hånden og tvinge-hjælpe dem.

For åbenbart er største parten af de danskere med børn der bliver skilt, så dumme at de bare springer ud i det og river familien fra hinanden uden at tænke over børnenes tarv og uden at tænke på hvordan man gør det bedst muligt for dem.
    Danskere med børn bliver jo bare skilt for sjov.... Det må jo være argumentet for at man har et behov for at lave en LOV! om at alle skal huske at tænke sig om.

Ej men jøsses.... Der er i forvejen hjælp at få til skilsmisse familier (og ugifte der går fra hinanden) og jeg tror simpelthen ikke at tvungen tænketid ændrer på noget som helst.

Jeg synes det er super fint med gode tilbud til forældrene, et system der hjælper par hvor tingene er gået i hårdknude og hjælp til børnene hvis de har det svært i det.
    Men det med at sige at dem med børn som helhed, bliver skilt fordi de lige synes det er en god ide er simpelthen noget pjat.
    Dem hvor det rent faktisk er tilfældet er da bedøvende ligeglade med de 3 mdr og smutter da alligevel.
    For resten og jeg tænker vi er på langt, langt størstedelen der ikke synes det er spor sjovt at splitte familien og hvor det ikke har været nogen nem eller hurtig beslutning, de får bare lidt ekstra jura og administration oveni en i forvejen træls og svær tid.

• #51   9. apr A findes det allerede? Jamen... Så er loven jo lige meget..

godt at høre at den mulighed er der.

• #52   9. apr ang de 3 mdr.

Jeg kender da 2 par der er blevet gift igen fordi det gik for hurtigt så måske er det en god idé:)

• #53   9. apr Der findes mange gratis psykolog tiltag når det kommer til børn smiley Men de er netop ikke tvunget, som de er i loven.

• #54   9. apr Jeg kan kun sige, at det var da vist godt, at min mands bror og svigerinde ikke var gift. Tænk hvis de var blevet tvunget til sådan et kursus. Hun måtte flygte over hals og hoved, snuppe hundene, det hun kunne have i bilen af ejendele og flygte. Resten af hendes ting har han solgt eller smadret. At skulle på et kursus for at få det til at fungere, alt imens manden kører forbi dag og nat og truer med et bat, og sender videoer af, hvor han og datteren smadrer hendes ting, det er da dybt godnat.

• #55   9. apr Jeg vil tro straffeloven over trumfer der Susanne mon ikk smiley

• #56   9. apr Straffeloven og min bare. Han er erklæret insolvent, så de 749.000 han skylder hende, dem kan hun skyde en hvid pind efter. Og det tilhold han har, det er ikke det papir værd, det er skrevet på. Der sker ikke en dyt. Han kan opføre sig nøjagtig, som han lyster.

• #57   9. apr Jeg har ikke lige læst loven, men er der en aldersgrænse for hvor gamle børnene skal være?

Regner med under 18, men hvad ville en på 16-17 få ud af det?

I den alder er de jo på vej ud af huset og syntes ofte at begge forældre er tossede smiley

• #58   9. apr Frk. Jensen, det er muligt at en på 16 år ikke reagerer ligesom en 5 årig i en skilsmisse.
    Men man skal da ikke underkende at det også er hårdt for en teenager at mor og far går fra hinanden. Det er noget der kan sætte sig dybt i dem, mange år frem.

• #59   9. apr trusler med bat hører under straffeloven

• #60   9. apr Det kan da godt ske, at det gør det, men det hjalp ikke rigtig noget. De tog ud og sagde fy fy til ham, og det var det - indtil næste gang.

Jeg har set en optagelse fra hendes køkken, hvor han kommer forbi med datteren i bilen, stiger ud, truer med battet, stiger ind og kører igen.

• #61   9. apr Man skal da være dummere end vådt bølgepap hvis man tror, at en skilsmisse ikke påvirker børn i det ophævede forhold.

Derfor skal tvang gælde alle forholdsophævelser ikke bare en type, ikke hvis undskyldningen er at man vil hjælpe børn, der er fanget i midten. Ganske som der findes tilbud nu.

Jeg er i øvrigt gift. Ægteskab er ændrer intet, andet end at det er en god genvej til gensidig sikring især hvis man skal bo i forskellige lande med forskellig lovgivning. Det er en juridisk bindende kontrakt. Men kærligheden er hverken lettere eller sværere at komme ud af, end hvis vi var forblevet ugifte kærester. Derfor er det da hat at ville tvinge dem, der i forvejen vil skulle forhandle en kontraktsopsigelse, til at skulle vente og tage ekstra kurser.

• #62   9. apr Jeg er SÅ glad for jeg blev skilt, hvor der ingen krav var om diverse kurser.
    Jeg valgte at gå og min eksmand satte sin underskrift efter en del skænderi frem og tilbage. Havde det været nu, så havde han med loven på sin side, haft ret til at vente med den underskrift - bare fordi han kunne OG tage børnene som gidsler.
    Vores børn har tit talt om, at far og mor hele tiden skændes, da vi levede sammen.
    Hvis det er for børnenes skyld, at far og mor skal leve sammen som hund og kat, så bør de ansvarlige politikere tage et par kurser i psykologi.

• #63   9. apr Det tog laaaaang tid, før min mand kunne blive skilt. Dengang skulle man gå 6 måneder, og så skulle begge parter underskrive. Men der gik lang tid, inden hans heks øøøh ex ville underskrive papirerne, så de kunne blive skilt. Men for hende var den fælles dreng mere et våben end noget andet. Hun passede ham i hvert fald ikke efter bogen. smiley

• #64   9. apr Tror I virkeligt, at de nye tiltag laves for at gavne børnene? Normeringerne i div. institutioner og uddannelsessteder taler et helt andet sprog. Nej, det , som det drejer sig om, er at spare på pengene. Enlige forsørgere er væsentligt dyrere i drift ift par. Forhøjet den ene, forhøjet det andet og tilskud til alt muligt.
    Er nogle enige i min motivanalyse, så dyt i hornet smiley

• #65   9. apr Søren, det giver meget mening det du skriver.
    Hele systemet giver mig kvalme - og havde jeg bare en smule snert af lyst til måske engang at blive gift igen, hvis den rigtige dukkede op, så har jeg da mistet den 110% nu.
    Det er så meget lettere at gå fra hinanden, når man kun er kærester eller samlevende.

• #66   9. apr Jeg er glad for mine forældre gik fra hinanden..

Det er altså ikke altid ødelæggende for børnene.

Kommentér på:
nyt skilsmissesystem