{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
844 visninger | Oprettet:

Alene hjemme {{forumTopicSubject}}

Er ny herinde, har en blandingshund mellem westi, papilion og Glen mall irish terrie ?? problemet er alene hjemme, han gør siger naboen. Har øvet med at tage overtøj på og af, åbne og lukke døren, gået ud med skrald og alt det man bliver rådet til. Går en tur om morgen, så han kan gøre det han skal, gir ham ikke for meget opmærksomhed osv. Når jeg så skal gå, blir han urolig, kan ikke få ro på ham. Nogle gode fif til at få mere ro på ham? Har 2 børn der går senere end mig og de har samme problem. Skal lige sige han er 5 måneder. Har lige nu ferie, for at starte forfra, men er frustreret.

Kommentarer på:  Alene hjemme
  • #1   9. okt Det er noget rod når børnene er dem, der skal efterlade hunden (når hunden har aleneangst). Kan dette på nogen måde ændres?
    For uanset hvor meget træning du lægger her i ferien, så er det tabt hvis børnene skal tage over efter ferien, og de ikke gør præcis det samme som dig.

Aleneangst er et stort emne, som ikke kan afhjælpes med et trylleslag.
    Du er langt allerede, fordi du ved, at det er adskillelsen i sig selv, der udløser angsten i hunden. Derfor ved du hvad du skal arbejde på. Du skal køre en desensibiliseringsproces på sko, nøgler, dør og de andre ting, som hunden forbinder med noget frygteligt, for at få fjernet triggeren i hunden. Du skal have vendt dens mindset. Det gør man ved at udsætte hunden for triggeren i rolige omgivelser og i bittesmå mængder. Skridtene skal være så små, at hunden ikke reagerer.

Før man starter desensibilisering op, skal man have indført en fast morgenrutine. Følgende virker her hos mig og på en hel masse hunde, jeg har hjulpet med samme problemer.
    Hunden skal luftes roligt og grundigt. Den skal have flere små opgaver med problemløsning og søgning på turen, så den mentale energi er brugt. Når retur, skal hunden hvile i 20 minutter før du går i gang med træningen og til sidst forlader den. Får den ikke hvilet, efterlader du en hund med kroppen fyldt af uro, og så er det klart at angsten overtager hurtigt.
    Hunden skal være i ro når den forlades, og den efterlades med en fyldt, frossen kong tilpasset dens størrelse. At slikke udløser beroligende hormoner i kroppen og er derfor med til at nedbringe stressniveauet.

Træningen skal foregå i museskridt, så hunden ikke når at reagere negativt. Når den reagerer neutralt på at du tager sko på, kan du gå videre til jakken, så nøglerne, så døren osv. Én ting ad gangen.

Når rutinen følges forud for hver træning og efterfølgende alenetid, så får hunden tilpas mange positive lagringer i sit indre kartotek, hvormed den til sidst genkender jeres rutine som noget behageligt. Alenetid er pludselig okay, fordi rutinen følges.

Det er normalt at der opstår alenehjemmeproblemer når hunden rammer nye modningsfaser, og I er netop på vej ind i kønsmodningen. Der er ingen anden vej end at starte forfra med alt. Som var det en 8-ugers hvalp.

• #2   9. okt Jeg kan ikke ændre på, at ungerne går sidst, desværre. Men inddrager dem i træningerne, så vi får samme rytme. Har allerede fået 2 klager fra naboen over han gør smiley
    Han er ligeglad med at vi tager sko på, men ligeså snart vi tager overtøjet, går det galt.

• #3   9. okt Send mig en mail på nemokat@email.dk hvis du vil have en lille gratis e-bog om emnet

tag overtøj på og gå ind og se tv. osv. så mister det sin værdi. jeg har enorm succes med at lære sådanne hunde at være adskilt bag et gitter imens ejeren er hjemme først.

overvej pasning da i ellers hele tiden sættes retur.

men det står i bogen hvis det er

• #4   9. okt Jeg sender dig en mail. smiley

• #5   9. okt Jeg siger det samme som Helle.
    Hvis tøjet udløser, så er det tøjet I skal træne på. Alt imens skal hunden være luftet, stimuleret og træt. Gerne ligge og tygge imens.
    På med tøj, sid i sofa, af med tøj.
    På med tøj, sid på gulvet, af med tøj.
    På med tøj, tænd tv, sid lidt, af med tøj.
    På med tøj, spise mad, af med tøj.
    På med tøj, røre ved dør, af med tøj. Osv osv.

• #6   9. okt Åh ikke én af de Glen-blandinger.
    Det bliver nok ikke meget bedre.
    Der skal virkelig trænes og det er yderst små skridt.

• #7   9. okt Det prøver vi

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 62 Følgere: 991 Emner: 191 Svar: 5.777
    #8   9. okt Hvor meget og hvordan aktiveres hunden i løbet af en dag?

• #9   9. okt Går med ham om morgen, træner med at finde/søge mad. Kommer hjem og går en tur med ham så han kan snuse/dufte, går ikke lange ture endnu da han ikke er så gammel. Laver søge øvelser i løbet af dagen og går med ham om aftenen. Imellem tiden kommer han også i haven.

• #10   9. okt Hvad mener du med åh nej ikke en af de der Glen blandinger?

• #11   9. okt Kun fordi at der er advaret rigtig meget imod dem og jeg går udfra at det er den samme "opdrætter" der har lavet din og de andre kuld der har været. Der har været virleig mange udfordringer med de blandinger. Meget få kender Glen'en. Det er absolut en hund der kræver megen erfaring. Flere er aflivet pga temperament. Den eneste danske Glen-opdrætter i DK har fået den ene henvendelse efter den anden fra købere af disse hvalpe. De beder simpelthen om hjælp og vejledning.
    Jeg håber for dig at du har fået en mild og trænbar (læs: fra Papillons'en).
    Du skal gå frem med meget små skridt i din træning og du skal holde på at et nej er et nej. Glen'en er meget selvstændig, super stærk og til tider ret skarp.

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#12   9. okt Åh smiley det lyder rigtig trælst smiley

• #13   9. okt Ja det er virkelig noget møg og er endt rigtig galt. Der har også været blandet gravhund ind i. Glen'en er så sjælden, så derfor vurderer jeg at det er fra den samme.

• #14   9. okt Han er urolig lærenem i mange ting, bare ikke alene hjemme situationen.

profilbillede
  • #15   9. okt Der er ikke gravhund i ham.

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#16   9. okt Det er et tidligere kuld Louise nævner, ikke det hvor din er fra

• #17   9. okt Nøj hvor ser han kær ud! Alt mulig held og lykke med det!

• #18   9. okt Han er sgu en skøn og dejlig og glad hund og håber bare, at han kan lærer det. Vil så nødig give op...

• Gitte T
    Gitte T Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 1 Svar: 2
    #20   9. okt Det eneste jeg ønsker at kommentere til dette indlæg er at din hund på ingen måder kan sammenlignes med en glen (hverken udseende eller adfærd)!
    Når det er skrevet kan jeg kun fortælle at jeg netop har advaret vidt og bredt imod disse blandinger som denne person laver! Håber du vil kunne finde en løsning for din hund.

• #21   9. okt Gitte. Arbejder på det smiley

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

#22   9. okt Gitte, man kan vel ikke så skråsikkert sige dette, på ingen måder kan sammenlignes med en glen (hverken udseende eller adfærd)!?

Det er en blanding, hvor den race indgår.

Et godt eksempel, en herinde har haft et broholmer, fila mix. Som hvalp var han rigtig meget broholmer, glad for alt og alle, andre hunde.
    Men, så kom kønsmodningen og bang, filaen slog igennem. Slut med at kunne med alle hunde, og fremmede skulle holde nallerne for sig selv.

• #23   9. okt Havde samme tanke Salla.. Sindet kan ændre sig RIGTIGT meget når den ikk er ældre! Det gør det også ved renracet hunde.. Mille feks var som hvalp vildt underdaning, som 1-2årig var hun stadig glad for alle hunde men ikk direkte underdaning.. også begyndte hun et sted som 2-3årig først ikk at gide finde sig i alt.. Der kan stadig ske Rigtigt meget når den kun er 5mdr! og ville næsten være underligt hvis slet ikk den ændre adfærd på visse områder!

• #24   9. okt Miss Switchie: Du skriver "hun plejer at hyle". Du mener vel ikke seriøst, at du lader din hvalp hyle, vel? Hver eneste gang hvalpen får den følelse, så er du sat tilbage til nul i din træning. Man skal gribe ind FØR hunden føler angst og vil kalde flokken tilbage.

• #25   10. okt ts til orientering

jeg har ikke fået en mail fra dig men du kan jo have fundet en anden løsning. mere hvis du undrer dig over mit manglende svar smiley

• #26   10. okt Har sendt? Den ligger ikk i spam?

• #29   10. okt Sødeste Miss Switchie, sagen er jo at du skal komme retur FØR hunden begynder at hyle, du skal øge tiden så langsomt at hunden aldrig når at hyle smiley

• #30   10. okt Du bekræfter selv igen at du ikke har forstået pointen. Hvalpe skal slet ikke hyle. Du skal retur INDEN den hyler. At den gør det én gang, handler man på, og så sker det selvfølgelig ikke igen. Hvalpen signalerer jo tydeligt, at du har gået for hurtigt frem.

• #31   11. okt Dog vil jeg så lige tilføje at man sagtens kan få en hund, der kan være alene hjemme, selvom den et par gange eller 10 har hylet, inden man kom hjem.
    Jeg var nybegynder i det med hund og jeg synes sørme det var svært at time så man ikke fik en hund, der hylede...

• #32   12. okt A-S. Ja det kan vil jeg også sige. Jeg skal have første hvalp, når min kat en gang ikke lever mere og det er sådan noget jeg også skænker en tanke. Den vil jo uden tvivl give lidt lyd fra sig. Jeg forestiller mig også, at det kan være svært. Den vil jo også vide, at man bare står på den anden side af døren.

• #33   12. okt sendt smiley

• #34   12. okt Jeg boede i lejlighed dengang (og nu men andet sted) og Coco vidste meget klart at jeg var på den anden side af døren og det frustrerede hende voldsomt. Så hun hylede med det samme jeg havde sat mig på trappen.
    Så her var løsningen ikke at åbne og lukke døre, sidde på trappe i 30sek og ind, eller mindre for den sags skyld, for hun blev forvirret og frustreret. Det var først da jeg fik en opsang af min mor om at nu måtte jeg simpelthen gå væk, så hun vidste jeg var væk, at jeg begyndte at se fremgang.
    Og ja, der kom jeg to gange hjem til at hun hylede, men det gjorde ikke, at hun blev angst. Hun lærte det så hurtigt (3-4 dage), da hun opdagede at jeg faktisk gik, men jo kom hjem igen.
    Hun fik et tilbageslag da hun var unghund, hvor hun hylede en enkelt kort gang, når jeg gik. Det kom hun sig også over uden at jeg ændrede noget som helst.
    Selvom at man helt sikkert skal passe på at hunden ikke får angst mod at være alene, så skal man også passe på at man ikke gør det mere indviklet end det egentlig er...

• #35   14. okt A-S. Det lyder endelig logisk nok. Altså at hvalpen viste du var lige der men ikke kunne se eller komme hen til dig. Der skulle afstand til. Det er bare svært, for man vil jo også gerne lytte efter. Hyler den meget og hvor højt osv.

Måske er det det værd, at sætte kamera på, så man kan se og høre hvad den finder på. Så ser man også, hvor længe hvalpen er om at falde til ro, eller det modsatte.

• #36   14. okt Altså min, da hun hylede, hylede så højt at man kunne høre det ved fordøren, når hun var på tredje sal... (gammelt hus)
    Men som sagt så skete det virkelig få gange, det er bestemt ikke noget jeg anbefaler man lader ske(!!)

Kommentér på:
Alene hjemme

x