{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
738 visninger | Oprettet:

Kan hunde tale? {{forumTopicSubject}}

Det mener Stellas ejer, Christine, godt at de kan. Hendes kan i hvert fald.

Stellas ejer er taleterapeut og valgte at prøve at lave et forløb til sin hund, som hun normalt laver til sine umælende børnepatienter. Dem, der er forskellige årsager ikke har noget sprog. Og gæt hvad? Det virker! Ikke blot kan Stella sige ting som "ud" og "vand" og "bold", hun kan også bruge "glad" og "elsker" og "nej", og så kan hun finde ud af at sætte det hele sammen, så hun kan sige at hun "elsker nej", når hendes ejere er dumme og ikke vil tage hende til stranden, når hun har bedt om det.

Det, de bruger, er de her små trykknapper (buzzers), som kan programmeres med lyd. Og hun opererer så med 29 ord på nuværende tidspunkt og kan danne sætninger på niveau med en 2-årig.

Jeg troede i starten at det bare var et spørgsmål om at indlære ord a al som man gør med en kommando, altså binde et ord til en handling, men når en hund pludseligt kan beskrive følelsesmæssige tilstande, så kommer jeg lidt til kort. Så meget, at jeg har skrevet til Stellas ejer og spurgt, hvad jeg skal læse op på. Jeg formoder, at hun arbejder ud fra noget sprogindlæringsteori, men jeg er i hvert fald spændt på det.

Hvis I vil læse noget mere, kan I gøre det her: https://www.instagram.com/hunger4words/

Men hvad siger I, kunne I tænke jer at få en dialog i stand med jeres hund/-e? Og ville I give den en "elsker" knap, hvis I går ud fra at den, ligesom Stella, vil lære at sige "elsker nej" i bestemte situationer? smiley

Kommentarer på:  Kan hunde tale?
  • #1   7. nov Har godt set den på FB - ret cool synes jeg smiley

Nogen gange kunne det da være fedt at høre hundens mening om ting..

• #2   7. nov Jeg er voldsomt begejstret, dog ønsker jeg mig allermest, at kunne forstå hvordan det helt præcist foregår. Så må jeg bare sørge for at Balder aldrig får en knap til "kat", selvom han virkeligt godt kender ordet smiley

• #3   7. nov Ja jeg gad også godt vide, hvordan der er arbejdet med det.
    Lige i øjeblikket tror jeg Sten vil have en knap for sko - han har ellers ikke været destruktiv, men i øjeblikker æder han sko så snart chancen byder sig. Nu er de pakket helt væk, men så går man da bare til døren og beder om at komme ud til dem smiley
    Så låske jeg er glad for han ikke har sådan en... så ville jeg hele dagen høre på sko, sko, sko, sko sko... smiley

• #4   7. nov Men hvordan er det egentlig indlært?

For når jeg lige tjekker Instagram så ligner det jo, som du siger, at det på en eller anden måde er ord bundet til en handling. De følelsesmæssige tilstande hun kommunikerer er vel også en slags "nej" eller "ja" til en konkret ting?

Og hvordan finder hun ordene - ved at huske placeringerne?

Der opstår pludselig mange spørgsmål smiley

• #5   7. nov #3 Han lever op til sit navn! Sten i skoen smiley

Jeg tror, man lærer hunden et koncept. Ligesom højre/venstre og match to sample.
    Det lyder da vildt sjovt!

• #6   7. nov Nu har jeg siddet og læst på bloggen (og har som sagt også skrevet til hende og spurgt), og hunden har faste placeringer til knapperne. Det er indlært ved a de startede med "udenfor" knappen, som ejeren trykkede på inden de gik ud, samtidigt med at hun sagde "udenfor". Efter noget tid begyndte hunden at kigge på døren, da hun hørte knappen, og efter lidt længere endte det med at hunden selv trykkede. Og derfra havde de så fremgang. Men jeg er stadig meget forundret over hvordan de indlærte (hvis det er ordet) knapperne for mental tilstand.

Jeg kan simpelthen ikke få det kørt sammen med det indlæringsteori, jeg husker fra Paul Chance, så jeg håber, hun vil pege mig i retning af noget litteratur, så jeg kan forstå hvad der foregår. Eller, hvad hun mener, der foregår

• #7   7. nov Det understreger så meget at hunde har behov for at kommunikere....
    Kan de formidle en følelsesmæssig tilstand er perspektivet jo gigantisk.

• #8   7. nov Det er simpelthen så fantastisk, jeg håber sådan damen gerne vil fortælle mig, hvor jeg kan læse op på den teori, hun bruger til det, så jeg kan prøve at holde det sammen med alm. indlæringsteori. Men ja, perspektivet er nærmest hjernelammende stort.

Stella kan også sige "senere, [far]", fordi hun vil ud n-u, ikke når han har sat køkkenskabe op.

• #9   7. nov Hm, jeg er ikke overbevist.
    Hvordan har hunden fx lært ord som wan't, happy, good, love you?
    Og hvem siger at den danne sætninger og ikke bare rammer tilfældige knapper, som ejer så tolker som sætninger. Jeg har ikke læst hjemmesiden, har bare kigget på instagram, måske forklaringen står på hjemmesiden?

• #10   7. nov Bloggen har en del forklaringer om fremgangsmåden. Jeg har kigget meget på videoerne på IG, og umiddelbart lader det til at hunden kommunikerer bevidst og også ud fra en mental tilstand (altså trykker på "hjælp", "se" og "udenfor") når der foregår noget udenfor.

Ja, altså, jeg synes det er fantastisk, hvis det er, jeg skal bare have hjælp til at forstå hvordan man har koblet ord på mentale/følelsesmæssige tilstande

• #11   7. nov Man ville jo forvente at hunden skulle være i tilstanden for at ordet kan kobles på...

Og hvordan sikrer man at hunden knytter det rette ord med den rette følelse..

• #12   7. nov Jeg har lært min hunde navnene på tre genstand og på ordet alene, skal de så gå frem og dutte på den nævnte genstand. Det er ikke let og sidst jeg undersøgte det, var der kun ganske få hunde der kunne flere end 5 genstande (alle border collier).
    Den her hund kan skelne 29 knapper fra hinanden og der er ikke engang hurtig forstærkning for de forskellige knapper. Der var en der hed Park og en der hed Beach - Hvis vovse trykker på beach, så går der vel lige et par minutter eller 10 før de er der?

For at hunden skulle kunne trykke på den rigtige knap for at frembringe en sætning, kræver det at hunden kan huske placeringen af alle knapperne, for dem er alle ens.
    Hvis man samtidig tænker på hundens farvesyn, så burde den kun kunne skelne de blå fra de andre farver. Hvor i hundens evolutionære historie har det været en fordel at kunne et bestemt mønster blandt en masse end "knapper".
    Sorry, men det tror jeg ikke ret mange hunde kan og ud fra hvad jeg har set tror jeg heller ikke denne hund kan.
    Jeg tror den har lært en form for 101 ting med papkasse-legen (tryk på en ny knap hver gang).

• #13   7. nov Jeg har sådan en app det viser hvad hunden ser.et billede af setup'et fra Instagram ser sådan ud. (Det er blury fordi hunde burde bruge briller, men det er farverne jeg tænker på.

Under ressources op hjemmesiden er der sådan et ark hvor der står hvor hun har brugt de forskellige ord og fx "love you" bliver både sagt når ejer forlader huset, når de skal i seng og når hun roser hunden. Det er alligevel ret forskellige situationer og h is ikke jeg vidste hvad "love you", tror jeg ikke jeg ville lære det ved at det blev sagt i så forskellige situationer smiley

• #14   7. nov Det er jeg så ikke overbevist om. Men nu vil jeg vente og se, hvad hun vender tilbage med. Og om hun overhovedet svarer. Indtil videre synes Balder, at knappen "udenfor" er ret ligegyldig. Nu vil jeg så bruge et par uger på trykke på den inden vi går udenfor, og så må vi se, hvad det bliver til. Jeg forventer til fulde, at Balder på vanlig vis vil brillere med at være 94 repetitioner om at koble knap=åbnet dør, i stedet for 30-50 repetitioner, som almindelige hunde kan klare sig med.

• #15   7. nov Ved ikke lige hvor billedet blev af, prøver igen.
    Det er sådan som hunden ser det der board med de forskellige knapper på.

profilbillede
  • #16   7. nov Jeg siger ikke det er noget problem at lære hunden en knap, som fx udenfor (eller bare en dørklokke). Det er antallet af ord og kompleksiteten af de begreber hunden efter sigende skulle kunne jeg tvivler på.

• #17   7. nov Jeg hælder mere til Randis "skepsis", om man vil. Jeg kan slet ikke se, hvordan mange af ordene er indlært, og det virker lidt, som om hunden mere tilfældigt skifter til andre knapper (fx når den skifter fra come til want) - men jeg har endnu kun set videoerne på instagram. Tjekker lige bloggen senere.

Uanset hvad synes jeg det er mega spændende, og glæder mig til at høre når/hvis du får svar, Batdog smiley Jeg er især ret nysgerrig på det sproglige perspektiv

• #18   7. nov Jeg tror, hunden forstår. Jeg tror, vi glemmer hvor stor betydning kommunikation (med mennesker) har for hunde. Hvis én knap kan have indflydelse på hundens situation/nær fremtid, så kan hunden "snildt" lære forskellen på de forskellige knapper.

Liva kunne sagtens lære 20 knapper. Desværre er hendes ejer ikke så dygtig smiley

• #19   8. nov Når nu vi er inde på noget ala den slags med tale så sys jeg faktisk det her var lidt spændene

https://videnskab.dk/naturvidenskab/din-hund-forstaar-bogstaveligt-talt-hvad-du-siger

• #20   8. nov Jeg er vild med det, og jeg tror 100% på, at hunde er i stand til meget mere, end vi umiddelbart tror.

Hunde siger jo allerede alle de ting, som Stella har knapper for. De siger det bare på en anden måde, men kender man sin hund, er man jo ikke i tvivl smiley

Bella er meget tydelig i sit sprog, og kan nemt kommunikere med folk, som ikke er vant til hunde. Min veninde var overrasket over, hvor nemt det var at forstå hvad hun siger smiley Så selvfølgelig kan de lære at bruge knapper, til at udtrykke det de vil sige.

• #21   8. nov Jeg elsker det her! Hunde kommunikerer jo allerede på bedste vis med os, og med sådan et board fjerner vi faktisk gætteriet.

Det er fantastisk, og jeg er 100% on board (ba dum tsch). Kan jeg lære mine hunde det samme, så gør jeg det.

• #22   8. nov Det er ligesom babysprog. "Bababu" siger baby, "nå, du vil gerne have æblejuice" siger voksen menneske (som er indviet i babykommunikation). Så står jeg der smiley jeg fatter hat, men jeg forstår da min hund.

• #23   8. nov Spændende artikel, Pernille! Den vil jeg lige læse.

Hvis det her er hvad det virker til, så må vi endegyldigt skulle revidere vores opfattelse af hunde (og måske katte og heste og andre)

• #24   9. nov Jeg lader tvivlen komme hunden til gode.

og så glæder jeg mig til at se det testet på 100 hunde mere.

men jeg håber inderligt at det et sandt!

• #25   9. nov Jeg bestiller tid hos en talepædagog. Det bliver interessant når talepædagogen opdager, den umælende Liva på 5 år er en hund smiley

• #26   10. nov Hæ! "Hej, Liva har lidt problemer med at udtrykke sig. Er det noget, du kan hjælpe med?"

• #27   10. nov Jeg ved ikke, om de kan lære at udtrykke følelser med sådan et board, men de gør det jo hele tiden med deres adfærd og kropssprog.

Jeg er til gengæld 100% sikker på, at hunden kan lære, at når den trykker på en bestemt knap, kommer den ud og lege = en slags belønning.

• #28   10. nov Vi kan vel i teorien koble en bestemt knap til hvad som helst, bare vi er præcise og skarpe nok til at fange det. Men så opstår spørgsmålet om, hvordan man fanger en følelse? Og hvordan er "want" - "love you" - "happy" - "mad" særskilt indlært? Hvordan sikrer man sig, at happy og mad rent faktisk er de rene følelser - for man er vel nødt til at fange hunden i stemningen, men samtidig undgå at koble det på objekter eller handlinger.

Jeg kan sådan set godt forstå Eat, Walk, Jake osv... Freja reagerede jo også prompte på ordene "ud at gå tur" uanset hvem de blev sagt til smiley
    Men jeg har svært ved at forstå, hvordan det fungerer i denne sammenhæng. Og er enormt nysgerrig efter at høre, hvordan søren man har båret sig ad med det, og sikret at hunden forstår den individuelle betydning før sammenkobling med andre ord.

• #29   10. nov Jeg tror, i virkeligheden mit, og måske vores, handicap i denne sammenhæng er, at vi er vant til at tænke i adfærd. Og tillæring af adfærd. Hvorimod at damen kommer fra en tradition, der tænker i tale og tillæring af tale. Hun har ikke svaret endnu, og jeg kan forestille mig, at hendes indbakke er FYLDT til randen lige nu. Men jeg håber, hun svarer. Om ikke andet bare med en læseliste. Så kan jeg selv læse hvilke teorier om tillæring af tale, hun arbejder ud fra

• #30   10. nov Jeg overvejede selv uddannelsen som logopæd. Synes sprog og tale er enormt fascinerende - og koblet sammen med hunden her, så er det jo endnu mere forundrende og spændende smiley Krydser fingre for at hun svarer dig!

• #31   10. nov Jeg synes, det er meget interessant. Og vigtigt!
    I vores samfund har indflydelse over eget liv stor værdi. Det er en vigtig del af arbejdet, når man arbejder med mennesker. Det er vigtigt for individet, så hvorfor skulle det samme ikke gælde andre dyr?

Når jeg læser nogle af kommentarene på fb, bliver jeg alligevel lidt ærgerlig. Det er begejstrede folk, som fortæller, de har forsøgt noget lignende med deres hunde. Men har droppet det igen, da deres hunde "misbrugte" signalet. Det er en "dørklokke" som hunden kan bruge for at komme ud. De blev trætte af, at hunden hele tiden ville ud, så de fjernede klokken igen.
    Det synes jeg er trist. Jeg er overbevist om, de hunde mangler indhold i livet, og derfor ringer på klokken. Men jeg kan jo tage fejl?

• #32   10. nov Altså, jeg er da fuldt ud forberedt på at Balder vil trykke på "bold", "leg" eller "ud" knappen ca. 2000000 gange om dagen, men så må vi tage den derfra. Så får jeg da i det mindste indblik i hvor stort behov han egentligt har for underholdning, og måske vil jeg kunne sige "senere, spise først". Det er ikke noget, jeg som sådan ser frem til, men hey, jeg har en hund, ikke en tøjbamse

• #33   10. nov Well, hvis du ikke et klar til til et ærligt svar, så lad være at stille spøgsmålet smiley
    Man kan jo altid starte med *nus* smiley Det er ikke så anstrengende som *stranden*

Jeg er fascineret af den video, hvor Stella siger hun vil have mad og bold, hvorfor ejer spørger "hvad vil du først?" Og Stella svarer med en ny sætning, at hun vil har mad.
    Hendes latenstid er alligevel kortere end min, når jeg på en dårlig dag skal tage et lignende valg. smiley

• #34   10. nov Hun er fascinerende! Også den, hvor manden siger han lige skal lave et eller andet før de kan lave det sjove, og hun bare "later, Jake". Hun har kortere latenstid end jeg har lige nu smiley

Og ja, jeg tror, der bliver "nus" og "putte" først smiley . Hvorefter jeg vil undre mig over, at Balder ikke har samme udtryksbehov som Stella

• #35   11. nov Den video der fangede mig mest, er hvor Christina siger til Stella, at hun skal gå i "seng", hvor Stella så har nogle mangler først.
    Vand, bolden og så er hun tilfreds og siger "All done, happy".

• #36   11. nov Jeg tænker, at for at hunden skal kunne fortælle, at den elsker nogen, skal den have en forståelse af, hvad den følelse er/hvad ordet betyder. Hvordan forklarer man den det?
    Ingen tvivl om, at hunde kan elske nogen/noget, men jeg forstår simpelthen ikke, man skulle kunne lære dem at fortælle det smiley

Det kan jo også forklares på anden vis. Hunde kan godt lære serier af tricks smiley

• #37   11. nov Det kan de, men det tror jeg nu ikke er tilfældet her, og jeg synes heller ikke, det virker usandsynligt, at hunde kan udtrykke sig på den her måde.

De gør det jo allerede med kropssprog og vokalisering, så kan ikke se, hvorfor det her ikke kunne fungere.

• #38   11. nov Vi ved jo, at hunde sagtens kan føle glæde, sorg etc.

• #39   11. nov Jeg tænker, at for at hunden skal kunne fortælle, at den elsker nogen, skal den have en forståelse af, hvad den følelse er/hvad ordet betyder. Hvordan forklarer man den det?
    Ingen tvivl om, at hunde kan elske nogen/noget, men jeg forstår simpelthen ikke, man skulle kunne lære dem at fortælle det

Hvordan forklarer du følelsen til mennesker, altså helt konkret, og uden at bruge andre følelser i beskrivelsen?

• Radar
    Radar Tilmeldt:
    aug 2010

Følgere: 9 Emner: 21 Svar: 2.342
    #40   11. nov Hah smiley , jeg har luret hvordan hunden finder ud af det! Der er jo skrevet ud for knapperne, hvad de betyder smiley

Jeg har kun lige set et par af videoerne, (og pga. dårlig lyd kan jeg ikke opfatte ordene) men for mig at se ser hundens valg af knapper lidt tilfældig ud.
    Men tja, jeg tror gerne, at hunde kan lære at vælge ord at udtrykke sig med. Jeg tror bare ikke at de kan indlære et tilstrækkeligt ordforråd til, at det kan være til særlig nytte. Tænker at deres non-verbale kommunikation til enhver tid må være stærkere end ord.

For maaaaange år siden så jeg en tv-udsendelse, hvor en papegøje havde lært at tale - altså ikke bare tom papegøjesnak, men den udtrykte sine følelser smiley . Om det var fusk, ved jeg dog ej, (det må det vel næsten have været....). Men et bestemt klip gjorde ret stort indtryk på mig, og det var, da forskeren havde forladt lokalet, og papegøjen sagde: "I'm lonely" smiley

• #41   11. nov Hvordan lærer man nonverbale børn hvad "elsker" betyder? Det må jo være samme mekanik, vi er ude i.

Jeg tror ikke, det er tricks. Og jeg synes man kan spore en udvikling i hvordan hunde trykker på knapper på de nyere videoer kontra de gamle. Men det kan være wishful thinking
    .

• #42   11. nov Jeg er helt med på, at hunde kan føle glæde, sorg og mange andre ting. Og jeg er også helt med på, at de kan udtrykke det og på anden vis kommunikere det.
    Så jeg er helt enig - hvis de fx kan udtrykke forventning ved at gø, hvorfor skulle de så ikke kunne lære at udtrykke det på andre måder?

Det tricky er jo bare, at det skal kobles sammen. For at kunne kommunikere "all done", så skal den - på den ene eller anden måde - vide hvad det indebærer. Og det er det, jeg finder enormt komplekst.

• #43   11. nov Efter en "nussestund" *love you*
    Når man kommer hjem fra arbejde *love you*
    Måske?

Kommentér på:
Kan hunde tale?

x