{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
398 visninger | Oprettet:

Træne tilvænning af astma maske. {{forumTopicSubject}}

Milo har jævnligt luftrørs kollaps og jeg er ved at træne han til at have masken på ganske kort først og så belønning og selvfølgelig masser af ros så gradvist længere tid have masken på. Er der en bedre måde og træne det jeg har også overvejet at komme lidt lakse creme ind i mundstykket, er det en god idé??
Han skal have 2 slags astma spray. Er det evt en god ide og spray medicinen i masken uden han han den på, og så kort give ham den på. og så belønne på samme måde. Så han vender sig til medicinen også Selvfølgelig ikke med laksecreme når medicinenen er i ??
I må meget meget gerne komme med nogle gode råd smiley Tak.

Kommentarer på:  Træne tilvænning af astma maske.
  • #1   13. feb Må ærligt indrømme jeg slet ikke forstår at der er behov for at træne det??

Jeg fik for nogle år siden en lignende (dog knap så flot - en overskåret plastflaske) løsning til Cocos pollenallergi, og vi holder bare lige let på hovedet, så hun ikke fjerner det, og så holder vi masken op om næsen. Når hun har trukket vejret ordentligt (hun holder vejret i starten) et par gange fjerne vi den og siger tillykke med en lille godbid, men vi har godt nok aldrig trænet det ligefrem.

Er din hund bange for masken?

• #2   13. feb Tak for svar A-S
    Nej han er ikke bange for masken, men han flytter hovedet når jeg træner og jeg vil gerne have han føler sig tryg ved masken i en stresset situation hvor han har svært ved at få luft. Men allerede i dag har han haft den på over snuden ganske kort, så det er positivt.
    men jeg ved jo der er mange herinde som er super gode til træning, så jeg søger nogle råd fra orakelerne ;D til den bedste måde at vende ham til masken på smiley

• #3   13. feb Jeg havde nok ikke smurt med noget, men havde nok også haft godbidder klar. 1 sekund godbid. 2 sekunder. Godbid. 3 sekunder godbid og bare øge lidt hele tiden.

• #4   13. feb Mange tak Ziva.
    Det er også den måde jeg træner det på. Rigtig mange gange om dagen i kort tid og slutter når det er succes, så det er det han husker og masssser... af ros smiley

• #5   13. feb Uden at vide det specifikt når det gælder medicin til hunde, så tror jeg ikke det er en god ide at spraye inden den får masken på: Det er jo medicin som forstøves, og der skal ikke meget til for at det enten "blæser væk" eller simpelthen synker til bunds i masken - det var ihvertfald den besked jeg fik om min søns astmamedicin, og mon ikke det er det samme?

• #6   13. feb ok tak Trine G
    Det kan du have ret i, det var også kunne lige det første par gange når han har vendet sig til masken så ville jeg venne ham til når der er medicin i. Når han for anfald vil jeg have astma maske på og spray mens han har den på og så vente med at tage den af til han har taget 6-7 indåndinger.

• #7   13. feb Er der noget han skal have forebyggende, eller kun ved anfald?
    Sprayen skal omrystes og sættes i spaceren, derefter sættes den til snuden, og du sprayer medicinen ind i masken. Hvor efter hunden skal trække vejret nogen gange. (For mennesker er det Typisk fra 5 til 10 gange efter hvilken maske de bruger). I samlingen hvor mundstykket sidder fast på spaceren er der en lille ventil du kan tælle indåndingerne ud fra - den vipper let.
    Jeg ville klart træne det at gøre alt omkring spaceren positivt. Jeg ville nok ikke smøre indersiden osv - du risikerer han begynder at ville slikke på den fremadrettet også.
    Jeg ville træne det roligt og langsomt øge forventningerne, og give masser af godbidder bagefter. Men også signalerer at du har styr på det og det skal gøres.

Hvis du har brug for en spray uden medicin i til at træne med, så prøv at hør på dit lokale apotek - vi får dem til træning af mennesker, og jeg kan ikke forestille mig andet end at spørg du pænt, så får du en med til at kunne træne din hund. Så du kan træne at der kommer lyd og luft ud fra den osv. uden at der ender med at være medicin over det hele i luften omkring jer når i træner smiley

• #8   14. feb Tudsend tak Ginne for dine gode råd smiley
    Jeg skal på apoteket i dag og hente Milo astma medicin og så kan jeg spørge Pænt smiley om jeg må få en astma spray uden medicin, så jeg kan vende ham til lyden og luft trygget fra sprayen.

Han skal kun have medicin ved anfald, den ene slags Salamol som virker med det samme og 12 timer efter anfald flexotide. Der går somregel ca. 1-2 måneder mellem han's anfald. Det er noget med brusk ringene i luftrøret der er svage og derfor kollapser. Han har før fået prednicortone, men der går 1time og 15 min. før anfaldene stopper helt. astma masken hjælper med det samme. Det går godt men med at langsomt vende ham til masken. Jeg siger maske, så han ved hvad der foregå, i et roligt og positivt tonefald og masser af ros og belønning og gradvist øger tiden han skal have masken på, jeg har set videoer på Youtube og så har Milo jordens sødeste dyrlæge som jeg også kan spørge. Milo er lynhurtigt til at lære nyt, det er bare så vigtigt han føler sig tryg ved masken i en stresset situation og jeg selvfølgelig bevarer roen.

• #9   14. feb Så fik jeg hentet en astma medicin og placebo inhaler, har prøvet den tæt på Milo. Det klarer han så fint og træning med masken går også fantastisk smiley han kan have den på i flere sekunder nu. Er så stolt af min lille skat smiley

profilbillede
Kommentér på:
Træne tilvænning af astma maske.

x