{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
963 visninger | Oprettet:

Min hund vil ikke spise! {{forumTopicSubject}}

Okay, ikke helt sandt. Hun vil mægtig gerne spise sit foder, men ligepluselig virker "værsgo" kommandoen ikke! smiley Hun sidder bare og savler ned over foderet... man skulle ellers tro, kommandoen var selvforstærkende, men nu efter 6 år, virker den ikke mere.

Jeg tænker, hun har lavet en kobling mellem et eller andet jeg ofte gør, når jeg siger "værsgo", og kommandoen. Det kunne være mægtig rart at vide HVAD, for sidste måltid endte jeg med at sige "værsgo" 5 gange smiley

What to do?

Kommentarer på:  Min hund vil ikke spise!
  • #1   30. aug Indlær påny, mon ikke det ret hurtigt er fanget igen

• #2   30. aug Jamen, hun vil jo ikke røre maden, før jeg har sagt værsgo + x-signal smiley smiley

• #3   30. aug Altså som i at hun har koblet værsgo med noget ubehageligt?

• #4   30. aug Sofia - får hun aldrig noget som helst spiseligt uden et værsgo?
    Hvis hun gider legetøj, så repeter med det.

• #5   30. aug Hun kobler værsgo med f.eks. jeg vender ryggen til (eller jeg går ud af køkkenet, eller noget 3.) Og venter på den sidste del at signalet, før vil spise. Jeg aner ikke, hvad den sidste del er.

Hun tager aldrig noget at spise uden værsgo. (Udover det hun stjæler smiley smiley ), men jeg kan godt fodre hende en godbid ad gangen.
    Jeg prøver lige at filme

• #7   30. aug Hvad sker der hvis du stiller skålen ned et andet sted, eller bruger en anden skål?
    Får du så en anden reaktion?

• #8   30. aug Samme reaktion, men jeg har brugt et kop foder på at "værsgo" træne på køkkengulvet og i skålen. Det var dog kun én godbid ad gangen. Vi må se i morgen, om hun generaliserer til en hel portion foder smiley

• #9   30. aug Så ville jeg da bare fodre/kaste godbid + værsgo et hav af gange (altså så der ikke er nogen "vente-element", værsgo + godbid samtidig) og så lige så stille putte lidt tidsmæssig afstand mellem værsgo og godbid... når værsgo har været på repertoiret før, så ville det undre mig, hvis det ikke hurtigt er det igen.

• #10   30. aug nu spørger en hvis hunde ikke kan den slags .... hun kan ikke have ondt i en tand/tænderne ..

• #11   30. aug Tja. Jeg tror bare, det er signalet, der driller. Hun ligner én, der kun venter på "go" (altså; ready, set, go).
    Vi træner lidt på det, så er jeg også i "træning" når hvalpen kommer på fredag smiley
    Man bliver lidt træt af at sige "værsgo" 5 gange i alle mulige positurer, for at hunden fatter det smiley

• #12   30. aug Hvad sker der, hvis du gør det med en virkelig lækker ting?
    Dalton gjorde det der, når har ville fortælle mig, at det var da fint nok, men at jeg som menneske kunne gøre det bedre, men noget mere lækkert

• #13   31. aug Jeg har faktisk lige skiftet foder, men synes hun virker godt tilfreds med smagen. Hvis hun gør det igen til morgen, vil jeg prøve med en portion vådfoder ovenpå maden til eftermiddag, dét kan hun ikke stå for smiley

• #14   31. aug Atlas er begyndt på det samme. Her er det fordi han forventer at skulle lave en øvelse, før han må spise. Et enkelt snudedut på hånd kan være nok, men han skal åbenbart lige arbejde lidt for sin mad, før han vil spise den smiley

• #15   31. aug Hvorfor er det nødvendigt med 'værsgo' ? Hvorfor ikke bare stille skålen ned, vende ryggen til og forlade rummet ?

• #16   31. aug Fordi hun så bare står og savler ned over maden. Hun æder ikke før "værsgo"
    I morges havde jeg håbet, hun havde generaliseret øvelsen med godbidder i skålen til måltidet. Det havde hun ikke, så jeg hældte en portion vådfoder oveni, for at tjekke om det var foderet. Det virkede heller ikke.
    Til eftermiddag forsøgte jeg at lave værsgo-træning med 3-4 gentagelser, inden jeg satte foderet ned. Det virkede ikke smiley ... for fanden da....

• #17   31. aug Hold da op, I skaber problemer for jer selv herinde smiley

Hvorfor ikke bare lade hunden selv bestemme sin æde-situation ? Jeg hælder op i skålene til mine, sætter skålene ned og .. ta daa .. så æder de.
    Det er deres mad, hvordan og hvor voldsomt de går til stålet, må de selv om.

Hvorfor skal der kobles kommandoer til alt ?
    Lad da hunden være engang imellem ....

• #18   31. aug Jeg fatter simpelthen ikke problemet! Hæld foder op, stil det ned og sig varsko, vend rundt og gå ud af rummet, hunden skal sku nok spise hvis den er sulten, har den ikke spist når du kommer retur 1/2 time senere fjerner dubare maden og gør det samme til næste måltid! Ingen hunde har endnu sultet sig ihjel hvis der er mad til rådighed! Det er i min verden så torske dumt at lave et problem ud af fodringen, problemer er der nok af

• #19   31. aug Well, det er vel det, der hedder hverdagslydighed smiley
    Liva boede før sammen med 3 andre hunde, og når de fik serveret, så var det samtidig. Hun bliver også siddende i bilen, indtil hun bliver bedt om at stige ud, og lignende smiley

• #20   31. aug Lige nu er det her det eneste problem, jeg har. Men skal da nok vende tilbage om en ugestid når hvalpen er i huset smiley indtil da....

• #21   31. aug Hverdagslydighed er jo meget fint - men måske ikke til en grad, så hunden ikke kan spise, h is man fucker kommandoen op smiley

Men hvis du vil fastholde "vent til værsgo", så må kommandoen jo indlæres igen - uden ekstra signaler. I mellemtiden må hunden så få maden strøet ud i græsset e.l. hvis den kan spise sådan uden kommando.

• #22   2. sep Altså jeg har to hunde der spiser sammen. De får hver deres skål sat ned foran sig og så spiser de. Jeg passer forholdsvis ofte min mors hund. De perioder er der så tre hunde der spiser sammen. Jeg har aldrig haft issues med at de spiser hinandens mad; de er madører så de skal nok selv sige 'skrid' når en hvalp nærmer sig skålen mens de spiser og så er det li'som på plads.
    Jeg er på linie med Martine her: lad dem dog være og drop alt det her kommandoræs i alle situationer.

• #23   2. sep Altså herhjemme er der jo slet ikke madskål, men værsgo bruges til træning med afstandsbelønning. Det er hændt at han pludselig så usikker ud på " værsgo". Hvorfor ved jeg ikke, og det gør jo heller ikke en forskel for løsningen - det har sjælden krævet mere end et par repetitioner af værsgo i en anden, mere tydelig kontekst, så var den der igen.

At bruge den der med at vente på værsgo ved madskålen er da vist meget, meget udbredt. Det brugte vi selv hjemme da jeg var barn og i klubben lader det til at blive praktiseret af MANGE - det ser jeg nu ikke et problem med... Det skulle jo bare gerne være sådan, at hunden ikke er helt ude af stand til at spise, hvis ikke den får et værsgo.

• #24   3. sep Men hvorfor skal man kontrollere hunden i noget, der burde være dens domæne.

"Her er din mad, men JEG skal edderdylme nok liiiiige fortælle dig HVORNÅR du må spise den" .. hvorfor?
    Har "almindelige" hundeejere så mange problemer med at styre deres kræ, at de er nødt til at kontrollere dem hele tiden? Eller hvad handler det om?

Jeg får tit på puklen for mine "robothunde" .. men når jeg sådan tænker over det .. de bliver naturligvis trænet på et plan, hvor det ikke er ligegyldigt hvornår og hvordan øvelserne bliver udført - men derudover?
    Jeg har lært dem at kom her SKAL efterkommes .. det er no go ikke at lystre den kommando, men det bevirker så også, at de kan rende løs og gøre hvad de har lyst til imens. Hvis de ruller sig i noget ækelt, ryger de i havet .. jeg har trailer så det er ikke noget problem at køre afsted fra en skov til et hav, hvis det endelig kommer til det.

Når de får mad er især Czhaplin ivrig, så det gælder om at holde skålen højt for at han ikke hopper op og placerer underkæben i den, så den ryger ud af hænderne på mig .. men sker det, må han jo æde fra gulvet af.

Jeg tror i virkeligheden at de her konkurrence-synd-for-robot-hunde, er langt mindre underlagt alle mulige - imo - regler og kontroller af deres glæde.

Derfor undrer det mig ikke, at folk herinde ind imellem får de særeste problemer over ting, som jeg seriøst skal logge på herinde for at opleve smiley

• #25   3. sep Hvorfor er det syndt at have konkurrence robot hunde? smiley
    Er det forbi et par trænere der synes det?

Det der stunt med at brage ind i madskålen eller vores andres mad kender jeg godt, ikke så populært når det var vores mad det gik ud over haha smiley

• #26   3. sep Tror ofte den indlæres som noget selvkontrol-noget eller fordi så kan ungerne også fodre uden at blive væltet af en ivrig hund - jeg ved det ikke, det ville være mine bud.

• #27   3. sep Min største frygt er, at jeg kommer til at have sådan en hund der spørger om lov til alt smiley Så skal jeg virkelig have et los i røven!! De skal have respekt og holde sig fra hinandens mad, men hvis det er mig der har maden, gælder alle tricks for at få det.

Ikke desto mindre, så tænker jeg, at tråden her måske fremstiller historien "bedre" end den er smiley Jeg tror simpelthen ikke på at nogen hund i denne verden, har SÅ meget kontrol, at den sidder og savler ned i sin mad, fordi ejer ikke har sagt simsalabim.

• #28   3. sep Simsalabim smiley det kan der nok være noget om, indsæt grinende smiley

• #29   3. sep Tja, det tænker jeg faktisk ikke er usandsynligt A - vi havde da et par stykker i min barndom, der kunne sidde meget længe og vente på værsgo (ja for vi brugte det altså også, det lærte man i hundeklubben). Det er jo ikke anderledes end alle andre øvelser - hæv kriterierne gradvis, så kan Fido vente længe eller sågar når du ikke er i syne.

• #30   3. sep Michelle, det er jo bare ikke sådan Sofia beskriver det. For én ting er at vente. En anden ting er ikke at spise, fordi der ikke bliver sagt det rigtige ord eller lavet den rigtige bevægelse.

Enhver normal hund, vil spise, hvis den formår at læse ejers sprog (være sig talt sprog eller kropssprog). Jeg tror simpelthen det er en røver smiley

• #31   3. sep For længe siden lærte jeg mine hunde det med at søge efter mad, jeg havde gemt (ikke bare spredt ud) rundt omkring i haven. "Søge," sagde jeg - og så styrtede de rundt.
    Jeg siger stadig "søge", når jeg har gemt mad i haven, men det er bare, fordi det lige som hører sig til. Hundene venter ikke på, at jeg siger noget. De er "over stepperne" rundt i haven, så snart jeg har gemt færdig, og havedøren åbnes smiley

• #32   3. sep En røver, haha smiley
    Det komiske er, vi har totalt modsatte problem med apportering, lige nu... men det fixer vi altså med træneren.

I morges var problemet med fodring der. Men i går morges, satte jeg foderet, sagde værsgo og gik ellers igang med at pakke tasken. Liva stod og ventede, og efter nogle minutter gav jeg et suk fra mig, som liva tog som signal til, nu kan hun spise. Lol.
    Om aftenen virkede et enkelt værsgo.

• #33   3. sep Her er et gammelt billede af Liva, der sidder og savler ned i skålen. Billedet tog jeg, for at sende det til tidligere ejer smiley

profilbillede
  • #34   3. sep Jeg kan også tage et billeder af min hund der savler over sin mad. Dét jeg tror er røveren, er at hun sidder og savler og stadig ikke tager maden selvom du siger værs’go, ja, go, spis osv.

Jeg tror at historien er præcis lige så sand, som brandepandetesten smiley

• #35   3. sep Ok, du har set den video, jeg lagde op ik'?

• #36   3. sep Sofia det kan sagtens være at hun bliver så fikseret at hun fryser og ikke rigtigt ænser den kommando. Det sker sommetider med hunde der både er ret signalfølsomme og kan have lidt stressadfærd, hvis de er meget arbejdsvillige/ivrige.
    Simpelthen at de stresser sig selv op inden i hovedet og derfor ikke formår at komme videre i øvelsen/kommandoen.

• #37   3. sep Enten tager jeg virkelig fejl, og ellers spiser den i den video?

• #38   3. sep Ja, efter at have gentaget ordet, jeg husker ikke, hvor mange gange, og begynder at flagre med hænderne.

CF det er muligt. Det har jeg ikke tænkt over.

• #41   4. sep Styr nu alle de der "skjulte" reklamer for alt jeres lort.

• #42   4. sep Liva kører aldrig død i foder smiley Hun er heldigvis altædende

Kommentér på:
Min hund vil ikke spise!

x