{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.517 visninger | Oprettet:

Projekt jagthund {{forumTopicSubject}}

Jeg har tænkt mig at vise lidt af den træning Bobby (ft springer spaniel) vil gennemgå for at blive en god jagthund. Det er min første ft-hvalp, og fejl er en garanti (forhåbentlig ikke noget, vi ikke vil kunne rette op på igen!)

Vi træner hos ftklubbens licenstrænere og målrettet ftklubbens markprøve.

Crazy Bob (Bobby)
09/07/20
Et lille klip af hovedpersonen smiley
https://www.hundegalleri.dk/video/tricks-og-lege/46633-crazy_bob_

Kommentarer på:  Projekt jagthund
  • #1   14. sep jeg vil mene en hvalp ikke hører til jagt i nu (:

der er nogle forskelle ting som du bør vide før den går på jagt
    for det første hvordan reagerer hunden på skydningen og hvis
    det er en hvalp så går aldrig på jagt alene med den. har altid
    nogle med som har forstand på det . heller på et jagt hold .det
    kan tag tid og lærer de forskelle ting som hunden skal lede og
    være på plads og andre små ting

her er lidt mere læse om smiley https://magasin.mitjagtblad.dk/1921/undga-en-skudrad-jagthund

• #2   14. sep Det har du ret i. Det er nu heller ikke planen, at hvalpen skal på jagt før han er 2 år smiley målet er at få en markprøvehund ud af ham, og det får man kun, hvis man er tålmodig.
    Tilvænning af skud er en del af træningen.

• #3   14. sep smiley
    det var ikke mener på en ond måde slet ikke
    men ofte mange mennesker vil prøve og går et sted hen hvor der bliver skudt af og det kan ende med hvalpen bliver ret så sky og bange men en prøvning på marken er vel okay under træning på hvalpe hold

jeg har hørt mange jagt historier både gode men desværre os dårlig smiley min far er jæger og og været der i mange år. desværre efter meget hårdt job som metal mands hjælper så har det taget på hård på ham. i gemmen 30 år så han har fået slide gigt i hans skulder så han ikke kan bærer et gevær
    mere smiley

• #4   14. sep Vores begynder jagthold havde primære problemer som at nogle havde opmuntret jagtinstiktet - så hunden ikke er til at kalde retur igen på jagter.

Manglende indlæring af ro. Flere af hundene gearede helt over og havde svært ved at skulle sidde stille og vente på det er deres tur til apportering.

Vi har haft en pistol med blanke skud med til træning når vi kastede dummyen for at simulere at der blev skudt en faldende fasan. Jeg har været glad for at have en lang line i hende bundet til et træ bag mig, for hun har været en af dem, der var slemme til at synes det var kedeligt at vente på at der blev sagt apport og jeg har været meget glad for, at hendes succeser så har været bremset.

Ang. skud. Hellere gå for stille frem. Vi brugte en skydebane og gik bare ture i nabolaget og gik kun stille og roligt frem. Der gik meget længe inden vi kom ind på selve skydebanen.

Jeg glemte at træne at holde dummyen - og ikke bare aflevere og jeg griber. Vi knokler stadig med at Ziva lige skal holde den 5 sekunder ekstra.

Held og lykke med projektet smiley

• #5   14. sep Spændende, jeg glæder mig til at følge med!

Han er godt nok skønt, lige som en vaps skal være smiley

• #6   14. sep Det er i orden, før i tiden forventede man også, hvalpen skulle kunne "tåle" der blev skudt over den. Nu er man da blevet klogere, og arbejder på at braget skal associeres med noget positivt. Nu skal hundene ikke bare kunne holde til de høje lyde, de skal se frem til, skudet lyder smiley

Ro på post er først noget jeg vil introducere om et års tid. Der er en risiko for, man sænker farten i hunden, hvis man er for tidligt i gang med "lydigheden" bag apportering. Og min træner har sagt et utal af gange, det er lettere at pille farten ud af hunden end omvendt.
    Det er selvfølgelig vigtigt, man kan kontrollere hunden selvom der er fart på. Det gøres ved at sikre, hvalpen aldrig får succes med at jage selv. På videoen jeg linkede til, ses Bobby tumle rundt i græsset. Det er fint lige nu, men han begynder snart at gå længere ind i hækken, og så vil han komme i snor. Snart er det slut med at fise rundt i haven, og det er måske en af de sværeste ting at acceptere som spanielejer. Men det er virkelig vigtigt for at få en dygtig førskudshund ud af ft'eren.

Én af de ting vi gør meget, når vi træner ro på post, er selv at hente dummyen. Vi henter 7/8 af de kastede dummyer selv. Det er selvfølgelig efter, hunden har lært at vente på kommando. Sker det, at hunden knaldappoterer er det effektivt at have en "opsamler", som kan fjerne dummyen, før hunden får fat i den smiley

Jeg har optaget en lille video af, hvordan jeg træner apportering med Bobby. Jeg lægger den op senere i dag smiley

• #7   14. sep Jeg synes det mega spændende. Han er da så charmerende smiley

• #8   14. sep https://www.hundegalleri.dk/video/traaening/46634-apportering_med_bobby_

Og sådan starter vi apportering op. En meget smal gang, hvalpen på skødet og en lille bold eller sok med knuder.
    Fang hvalpens opmærksom med bolden og "kast". Når hvalpen har samlet bolden op, opmuntre ham til at komme tilbage og op på skødet med bolden.
    Det er forbudt at pille bolden ud af munden på hvalpen, men sid istedet og ros, ae og klø hvalpen til den enten taber bolden eller slipper "grebet"

Det er vigtigt, man ikke træner hvalpen for meget eller for længe. Meget mere end 3 min er ikke gavnligt. Og 2-3 gange ugentligt. Det er også vigtigt, hvalpen ikke har legetøj liggende. Det gør en kæmpe forskel for glæden ved apportering. (Ligesom at træne med godbidder, når hunden altid har adgang til foder).

• #9   14. sep Har din hvalp slet ikke legetøj liggende - som i, overhovedet?? smiley Det er godt nok et helt fremmed koncept for mig, jeg oplever på ingen måde at hunden dumper sin glæde ved fx træningslegetøjet bare fordi den har "alm" legetøj liggende. Tværtimod tror jeg, at jeg ville få en sindssyg hvalp...

Spændende tråd at se. Jeg har ingen forstand på jagttræning, men ønsker dig held og lykke med projekt jagthund smiley

• #10   14. sep Altså indtil Mailo blev aflivet, havde vores hunde altid mad stående fremme, og de har fint kunne aktiveres af godbider.

Fünke : Her ville livet være et helvede hvis der intet legetøj var fremme, så ville Henning blive total rastløs og bide i ALT andet inkl os ( jaja det gør han også i en vis grad nu, men det ville da gå total amok hvis han intet legetøj havde tilgængeligt, det bruger vi jo netop også til at distrahere ham og bytte med hvis han tager noget han ikke skal ) . Så det spørgsmål er jeg egentlig også nysgerig på smiley

• #11   15. sep Uden legetøj fremme, havde whipperne splittet hjemmet ad, men de har legetøj, som kun er med på gåture og det allermest attraktive = alt med rigtig pels, anvendes kun i forbindelse med træning.

Daisy med en gåtursbold smiley

profilbillede
  • #12   15. sep Spændende med jagttræningen. smiley
    Jeg tror jeg var flyttet hjemmefra, hvis hundene ikke havde legetøj fremme, jeg ved ikke om det var mig, Teemo eller de to andre der ville blive sindssyge først smiley
    Og det med godbidder vs foder fremme, er vidst lidt forkert forstået. Det er nok sværere at belønne med foderet, hvis de har adgang til det 24/7, men godbidder har jeg aldrig oplevet at de har sagt nej til, og mine har altid mad fremme, også Teemo (jeg holder øje med at de alle trives sådan og ikke bliver for tynde eller tykke) Mine vil gøre alt for en godbid, og arbejdsiveren er ligeså stor som hos de hunde der ikke har. De er selvfølgelig heller ikke jagthunde eller elite hunde på nogen plan, men det er vidst mere at gøre med deres ejer og deres størrelse end noget andet. smiley

• #13   15. sep Sjovt at apportering trænes så anderledes, når det er til jagt smiley

Mine har altid legetøj liggende - men aldrig deres træningslegetøj! Og træningslegetøjet er det fedeste i hele verden, synes de smiley

• #14   15. sep Det er nok vigtigt at huske på at det TS beskriver jo kun er et træningssted/metoder smiley det er på ingen måde den eneste måde at træne “jagthund” på smiley Der findes lige så mange metoder af jagthundetræning som der gør af alle andre former for træning;) heldigvis da

• #15   15. sep #14

Ja, det giver jo god mening smiley

• #16   15. sep Lige den del med ingen legetøj og tanken om at man ikke kan bruge mad som belønning hvis det står fremme, lyder liiiidt som et levn fra en mere gammeldags tænkning.
    Det er meget enten/eller-tænkning, som jo var mere udbredt i det tidligere årtusinde..

• #17   15. sep Jeg tror også at man skal huske på, at Sofia lærer sin teknik af ét sted, og at der (heldigvis) er mange andre metoder. Men jagtkredse og schæferkredse er nok dér, hvor man hænger mest fast i de gamle metoder.

Om det er dét der giver den bedste jagthund, tvivler jeg på, men omvendt ved jeg ikke en skid om jagt smiley

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 156
    #18   15. sep Nej nej nej du må ikke tage alt legetøj fra den hund. Og slet ikke når du kun træner det med den 2-3 gange om ugen.
    Du kan fjerne den genstand du træner med så hunden ikke har bolde derhjemme, men den skal altså have bamser, reb. Og lign. At lege med.
    Det Latterlige råd må du sgu ikke lytte til, hvalpen skal have lov at lege og bruge sin drifter både alene og sammen med dig.
    Man kan godt få en god markprøve eller jagthund uden at bruge de gamle dumme træningsmetoder.

• #19   15. sep Det er ikke min efaring, men mine træneres. Jeg bruger 3 forskellige træningspladser, og trænerne på pladserne siger alle det samme. Lad være at have legetøj liggende.
    Jeg oplever, Liva har svært ved at finde ro, når hun har legetøj liggende. Ved hver lille bevægelse fra min side, farer hun hen og henter legetøjet. Og hun traver rundt med legetøjet i munden, og piver hendes "se mig"-lyd.

Det skal siges, springer hvalpe efter sigende er meget nemme, samme lignet med andre racer. Om det er sandt, ved jeg ikke smiley Når Bobby får lyst til at æde os (Liva og mig), så giver jeg ham et legetøj, ben eller tager ham med ud i haven, hvor han så dræber en gren, graver et hul eller lignende.
    Min opdrætter ejer ikke et stykke legetøj, så jeg ved faktisk ikke, hvad han gør smiley

• #20   15. sep Det er jo ikke fordi, min hvalp ikke får lov at lege. Han har bare ikke legetøj liggende fremme smiley

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#21   15. sep Det er synd du lytter til det. Det er ikke en videnskab at træne en jagthund. Det er ikke sværere end at træne LP eller rally og de kan godt styre at have legetøj liggende og stadig have lyst til at træne..

Mine jagthunde har masser af legetøj og kan sagtens slappe af herhjemme.

• #22   15. sep Hm... jeg kender flere der bruger deres hunde til markprøver og/eller praktisk jagt. Deres hunde har da massere af legetøj - også som hvalpe. Men NEJ, de har selvfølgelig ikke det liggende der bruges til træning.
    Det lyder godt nok af meget lidt kun at træne det 2-3 gange ugentligt. Jeg ville da sige næsten daglig basis, men altså kun i få minutter.
    Jeg træner godt nok ikke jagt med mine, men DcH programmet. Her er flere øvelser hvor apport i en eller anden form indgår. Så det duer ikke med en hund der ikke synes at det er fedt at apportere alt muligt. Vi har træningslegetøj og så har de en masse legetøj selv, der intet har med træning at gøre. Jeg har to hunde der ELSKER at finde ting og komme med dem. Det handler om at give de genstande og apporter de skal komme med en virkelig høj værdi gennem belønningen for at komme med dem.

• #23   15. sep Mine jagthunde har masser af legetøj og kan sagtens slappe af herhjemme.
    Utvivlsomt smiley

Hm... jeg kender flere der bruger deres hunde til markprøver og/eller praktisk jagt. Deres hunde har da massere af legetøj - også som hvalpe
    Ft Spaniels? For der er kæmpe forskel på, hvad en markprøve kræver.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

#24   15. sep Hold nu op.. det er heller ikke en videnskab at træne en spaniel til markprøve.. det er akkurat som al anden hundetræning.
    Du er ved at dæmpe den stakkels hvalp.

Hvis din voksne hund flyver op ved den mindste bevægelse så trænger den seriøst til at lære og slappe og ellers er den understimuleret. Også en spaniel smiley
    Det er meget normalt for mange typer af hunde at rejse sig når vi rejser os, men kan den slet ikke slappe af har du noget du skal se på...
    Og det kan en spaniel godt lære smiley

• #25   15. sep Selvfølgelig er det ikke en videnskab.

Det er meget normalt for mange typer af hunde at rejse sig når vi rejser os, men kan den slet ikke slappe af har du noget du skal se på...
    Det er ikke normalt for min hund. Hun løfter først hovedet når jeg samler mine sko, eller hendes madskål op.

• #26   15. sep Pas nu på Sofia du har en tendens til at tro at kun du har fattet de vise sten smiley sådan er det jo ikke, selv om du kun er stødt på en slags træner, så er der masser af gode metoder derude smiley og højst sandsynlig også metoder som er bedre end dem du lige nu tror er det eneste rigtige;) man kommer langt hvis man lytter til andre end dem der lige nu er “guder” det betaler sig at åbne sig udadtil og indse at man ikke altid har den eneste sandhed.

• #27   15. sep Uha spændende tråd, det er trist der stadig eksisterer så "forældet" træning inden for jagt verden stadigvæk, jeg kan slet ikke se det for mig en hvalp uden legetøj..

Hvad brugte de tiden på hos opdrætter, hvis de intet havde at beskæftige sig med?

Jeg træner ikke selv jagt med min RR, men hvis jeg nogensinde skulle få lyst til det, så blev det helt klart igennem Helle Fritzbøger, som jeg har taget spor kursus hos, eller hos klikkerklog.dk, men ja vi har alle forskellige meninger om hvordan vi træner hund smiley

• #28   15. sep Det er virkelig langt ude.
    Jeg forsøger at lave en tråd om min hvalps træning, fordi jeg tror, nogen vil finde det interessant.
    Ingen her er licenstrænere, ingen har har ført en spaniel på markprøve, og alligevel skal i kloge jer på, hvordan en markprøvehund skal trænes.
    For kunne blive licenstræner hos ft klubben, skal man have trænet en hund til en præmiering i åbenklasse. Man skal have ejet og trænet mindst 3 spaniels selv og være jæger. Mine trænere havde tilsammen 6 hunde med i cocker og springermesterskaberne sidste år. Undskyld, hvis jeg er lidt selektiv med hvem jeg tager træningsråd fra...

• #29   15. sep Det er jo alt sammen så fint Sofia, men det betyder altså stadig ikke at kun de ved hvordan en jagthund skal trænes, det betyder heller ikke at der ikke findes andre og måske end meget bedre metoder derude smiley pas nu på med at tro at det kun er dig og dine trænere som kan det der for det er det ikke kan jeg oplyse dig om..

• #30   15. sep Bodil hvor får du den ide fra, at det kun er dem jeg vil lære af?
    Jeg kommer ikke til at tage træningsråd om spanieltræning her inde fra. At sige, jeg dæmper min hund, fordi den ikke har legetøj liggende. Det er lidt langt ude.

• #31   15. sep Jeg har ikke en dyt forstand på jagttræning, men at fratage en hvalp legetøj, er i min verden dybt ulogisk.

Sofia, hvorfor skulle FT Spaniels ikke kunne skelne hverdags legetøj fra det legetøj, der bruges i træningen?

Har du overvejet, at Liva stresser rundt med legetøj, fordi hun aldrig har været vant til at have adgang til det?

Det er eddermugme synd, at du i dén grad er blind for din hvalps behov for at lege, udforske og motorisk udvikle sig.

• #32   15. sep @23: Ja, både FT springere og jagtmodel labber.

• #33   15. sep Det er eddermugme synd, at du i dén grad er blind for din hvalps behov for at lege, udforske og motorisk udvikle sig
    Hvad får dig dog til at tro, jeg er blind overfor min hvalps behov? smiley

• #34   15. sep Jeg har nær familie og veninde, der dyrker jagt/markprøver så lidt kender jeg da til det. Jeg har godt nok aldrig set dem lære hundene apportering på den der måde. Det er foregået med noget mere knald på og det der sidde på skødet noget har de nu ikke brugt.
    Mht hvad der skal til for at blive licenstræner. At man har opnået titler meden hund, har ejet og trænet et par andre og opfylder et eller andet kriterium er ikke det sammen som at man er dygtig. Jeg kender et par stykker, der har haft adskillige hunde i E-klassen, har vundet mesterskaber og har trænet i 'hundrede år'. Det gør dem ikke nødvendigvis til gode eller dygtige trænere.

• #35   15. sep Der er mange måder at lære en hvalp at apportere. Det her er én af dem. Bobby er 9 uger, så jeg kræver hverken fart eller præcision.

• #36   15. sep Hvad er begrundelsen for at man ikke leger sammen med hvalpen, når den kommer retur med det?
    At blive lokket tilbage og løftet op på skødet og ae’et vil nok få en del hvalpe til at holde afstand.
    Jeg leger sammen med hvalpen med legetøjet og kaster det pludselig lidt væk. Det får hvalpen til at kaste sig efter det og vende tilbage for at fortsætte legen med mig.
    Der er mange måder at træne hund på og elsker at høre andres forklaring på hvorfor de vælger præcis den metode.

• #37   15. sep Jeg synes nu også det er en spændende tråd, at hører hvordan vi træner øvelser forskelligt smiley

• #38   15. sep Jeg synes også det er super spændende smiley og vil meget gerne blive klogere på forskellige måder at træne på.

Fx hvorfor må man ikke pille bolden ud af munden på hvalpen? Er det fordi, det er en apportøvelse? Jeg har fx en hvalp, der i AL sin magt holder fast på det hun synes er topfedt, og hun smider ikke bare bolden for lidt ros og aen. Jeg tænker, det bliver nogle riiiigtig lange sessioner hvis det er sådan en hvalp man skal vente på bliver kløet nok til at tabe bolden smiley er det slet ikke noget, du er ude for?

• #39   15. sep Liva vil hellere løbe og bære end "leg". For Liva er endnu en apportering en bedre belønning end leg. Faktisk er apportering den ultimative belønning.
    Hun skælner også mellem genstande. En fugl har højest værdi. Derefter dummy (den tungeste er bedst), så bold og til sidst bamser.

Med den viste metode undgår man f.eks. risiko for sejrsrunder. Man undgår hunden stikker af med apporten, og at den begynder at lette ben og snuse rundt i stedet for at hente.

• #40   15. sep Ok, tak for svar smiley
    Sjovt så forskelligt vi ser på det.
    Jeg ser netop at din hvalp bliver væk med bolden, selvom der ingen forstyrrelser er og den ikke har mulighed for at løbe væk.
    Du lyder også mere og mere ihærdig med at få den til at søge dig.
    Hvorimod hvis man leger med hunden vil den vende tilbage fordi man er den sjove og kan starte legen eller kaste igen.

• #41   15. sep Fünke, man piller ikke bolden ud af munden, fordi man risikerer, hunden ikke vil aflevere. Hvis hvalpen ikke slipper ret hurtigt, kan man prøve at bytte. Det virker, hvis hvalpen synes det er sjovere at løbe end at bære.
    Har man hvalpen siddende på skødet med bolden i munden, hiver man en ny bold frem. Enten slipper hvalpen eller man piver med den nye bold. Holder hvalpen stadig fast i den første bold, laver man nogle hurtige bevægelser med den nye bold, eller triller den. Virker det ikke, så er det frem med godbidder smiley

• #42   15. sep En ting Bobby er rigtig god til er øjenkontakt. Det havde jeg ellers forventet, var noget jeg skulle lære ham.
    https://www.hundegalleri.dk/video/tricks-og-lege/46635-bobby_ved_badesoeen_

I går var en travl dag for Bobby. Det var varmt, så vi tog ned til badesøen uden Liva.
    Liva har lige fået fikset en flækket klo, så hun er lidt halt og går med babysok. Derfor skulle hun heller ikke deltage til spanieltræning. Istedet fik Bobby lidt miljøtræning/socialisering på træningspladsen

Til middag kravlede han op på skødet med en gave smiley "dygtiiig" *stiller diskret badesandaler ind i skabet smiley

profilbillede
  • #43   16. sep Træner du hos AnneMette, Sofia?

• #44   16. sep Nej, ikke hos AnneMette

• #45   16. sep Ok.
    Hun er nok en af dem, der ikke anbefaler 0 legetøj, tror jeg.
    Jeg tænker egentlig, at der i Spanielkredse også er helt forskellige indgangsvinkler til hundehold og træning. Ligesom alle andre steder.

• #46   16. sep Det er der da. Vores nærmeste ft-træningsplads introducerer hvalpeholdet for placeboard og håndtarget.
    Den "gamle" træningsplads bruger en del vildt og dummyskyder på grundtræningsholdet. Men ingen placeboard og håndtarget.
    Der er mange måder at nå målet.

Jeg ved ikke, hvad AM mener om, at have legetøj liggende fremme. Kan spørge hende ved lejlighed.

• #47   16. sep Jeg ved, hun har legetøj liggende fremme smiley

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 68 Følgere: 1018 Emner: 195 Svar: 6.148
    #48   16. sep Det med ingen legetøj, kan det være fordi hvalpen kan finde på at ruske legetøjet, og derved senere, ruske dummyen eller fuglen den skal hente?

Er helt med på, at hvalpen ikke skal have adgang til træningsdummy hele tiden, denne skal have høj værdig for hvalpen, og er kun tilgængelig sammen med fører, men slet INTET legetøj?
    Jeg forstår det ikke...

• #49   16. sep Jeg synes, det er underligt, så mange her inde stejler når jeg siger, min hvalp ikke har legetøj liggende. En mængde hunde i landet har aldrig set en tøjbamse, og de er endt med at blive super dygtige og velfungerende hunde.
    Kan jeg lave en replika af Liva uden lyd med denne hvalp, så vil jeg være svært tilfreds.

Jeg har på træningspladserne set hvordan ejere har været udfordret, men efter at de har lukket døren til børneværelset og fjernet legetøjet fra gulvet, er deres træning bare rykket markant. Jeg ved ikke hvorfor, men har heller ikke tænkt mig at gøre forsøget. Liva kan ikke finde ud af det, og jeg tænker ikke, det gavner hvalpen, at Liva valser pivende rundt med legetøj i munden.

Når Bobby bliver en piratfisk, sætter jeg mig på gulvet og leger med ham, f.eks. med legetøj. Eller jeg giver ham et ben at tygge i. Når han er ved at være færdig, lægger jeg legetøjet væk, og han lægger sig ofte til at sove igen

• #50   16. sep Måske er det fordi nogle mener hvalpe skal have lov til at være hvalpe, med alt hvad det indebærer. De undersøger hele verden med mund og poter.
    Og hvis man ikke vil have splittet sine designermøbler eller mærketøj så er “hvalpelegetøj” en god erstatning.
    Du vælger så en anden måde og fint med det.

• #51   16. sep Vi holder alle hunde forskelligt. Bl.a. fordi vores hunde ER forskellige og derfor har forskellige behov. Jeg mener ikke, en kurv fuld af bamser er dét, der skal til for min hvalp.
    Om mine "dyre" møbler overlever hvalpealderen må tiden vise.

• #52   16. sep Jeg påpeger det fordi jeg synes det er decideret synd for hvalpen at du fratager den muligheden.
    Og jeg tænker at din voksne hunds usunde adfærd omkring legetøj netop er forårsaget af samme opvækst, hvilket jo tydeligvis kun har gjort den stresset omkring legetøj, der bare ligger.

Så jeg forstår helt ærligt egentlig ikke, at du kan have god samvittighed over potentielt at skabe samme usunde forhold til legetøj hos din hvalp, blot fordi nogle trænere siger at "sådan har de altid gjort".

Det lyder måske lidt hårdt, men det er årsagen til at jeg skriver første gang: Mit hundehjerte jamrer sig, når jeg hører om det, og yderligere når du så fortæller lidt om baggrunden for dels det med legetøj, dels det med apportering. For det bekræfter bare for mig, at du træner et sted som stadig tænker forholdsvist gammeldags omkring hundetræning. Hvor målet (en god jagthund) kommer til at stå over hvad der er for hundens bedste, og det synes jeg sgu er synd og skam..

• #53   17. sep "Og jeg tænker at din voksne hunds usunde adfærd omkring legetøj netop er forårsaget af samme opvækst"

Det giver meget mening i mit hoved. Legetøj er blevet koblet med træning og måske en portion (kan gerne være positiv) stress.

Jeg har ingen forstand på jagthunde og træning af samme, men de er nok hvalpe som alle andre hunde - og med hvalpes behov for leg i lange baner - også med legetøj/ting de kan rende rundt med/ruske i/"fange" etc.

• #54   17. sep AS jeg har forsøgt at svare på din kommentar, men ender med at slette det skrevne igen. Jeg er grundlæggende uenig i, at et stykke legetøj i hundekurven er det der skal til, for at hvalpen får en sund opvækst.

Isabelle selvom jeg ikke har legetøj til at ligge, bruger min hvalp jo stadig en masse tid på at lege. Med legetøj og med alt muligt andet. F.eks. grene han kan springe efter og hive i.

• #55   17. sep Sofia,
    Ok, jeg er først kommet på nu her og har så ikke set dit svar.

Men ja, vi er så blot vildt uenige, og jeg må ærligt indrømme at mit hjerte bløder lidt for din hvalp, når jeg tænker på, at det lyder til du lytter til trænere, der er mere gammeldags end hvad jeg synes er ok.
    Du ved jo selv hvad du udsætter den for, det gør jeg ikke, jeg har bare antagelser ud fra de her indlæg, som ærger mig på hvalpens vegne.

Men jeg vil kigge med herinde, efterhånden som du deler, som du skrev du ville, og håbe mine antagelser bliver modbevist.

• #56   17. sep Det er 1,5 time siden vi stod op, og vores morgen har set sådan ud:
    Luftet i haven.
    Ind og lege med trækketov.
    Lidt tid med en tyggeting
    Luftetur
    Fodring (bl.a. med kong)
    Luftetur i haven (som viste sig at være unødvendigt).
    Med ind fra haven havde han en pind, han brugte 5 min på at splintre og nu ligger han sådan her;

profilbillede
  • #57   17. sep Jeg skrev min kommentar fordi det som sagt ikke er noget, jeg har hørt om før (andet end hos hundehviskeren), og er helt fremmed for mig at fratage absolut alt legetøjet.

Men jeg bliver også nysgerrig: for hvad er forskellen så på at have grene og dimser til at ligge og lege med udenfor, vs. almindeligt legetøj? smiley Er meningen, at man vil blokere for AL leg der ikke har noget med dig at gøre, eller vil man simpelthen "sulte" hunden på legetøj så den virkelig har overdreven interesse i apporten?

Og - nysgerrigheden igen - hvordan søren tager dine hunde at komme i et hjem, hvor der ligger legetøj? Det må da være møg træls hvis de stresser rundt og slet ikke kan slappe af, så du ikke kan have dem med nogen steder, hvor det er tilgængeligt smiley

Nu kom tråden til at handle rigtig meget om lige præcis denne ene ting, men jeg er personligt ret undrende over hvordan det fungerer i praksis. Det er en rigtig fin tanke, at så leger man bare med hunden når den vil, men min hvalp ville da være markant mindre legende, opsøgende og initierende, hvis hun slet ikke havde noget legetøj o.l. tilgængeligt; m.a.o. nok hurtigt meget mere slukket.

• #58   17. sep Jeg ved ikke, hvordan man trænede jagthunde før i tiden, men ud fra det jeg har hørt rundt om, har det været meget fysisk og voldsomt hos hønsehunde.
    Jeg oplever også en kedelig indstilling til samarbejdet, der baseret på dominans. Alt hvad jeg lærer til spanieltræning (og alt andet træning), overvejer jeg grundigt, før jeg enten forkaster eller optager det i min egen træning. Det samme gælder spørgsmålet om legetøj.

• #59   17. sep Helt ærligt, når bare man er der og sørger for at aktivere hvalpen nok, så overlever den med garanti, ikke at have legetøj liggende smiley jeg har lidt svært ved at se hvorfor, men jeg kan nu heller ikke se det helt store problem i det;)

• #60   17. sep Personligt ville jeg noget hellere tilbyde hunden legesager end pinde.
    Pinde repræsenterer præcis det samme for hunden, så de burde vel heller ikke være tilgængelige...

• #61   17. sep Nå ja, hundehviskeren. Det handler ikke om stress eller at hunden bliver "aggressiv" ved at ruske en bamse smiley

Lige kort, ja det er lidt belastende, når vi kommer i et hjem med meget legetøj liggende. Når Liva kommer med legetøj, plejer jeg bare at bede hende aflevere det, hvorefter jeg lægger det i hundekurven. Så lader hun det ligge. Faktisk er det mere generende, når andre begynder at kaste med legetøj og pinde. For Liva er apportering den ultimative belønning, og efter 4 knaldapporteringer har vedkommende mistet interessen og Liva står tilbage med genstanden i munden.

• #62   17. sep Jeg kender én af de "dygtige" hundeførere indenfor setterne. Dygtig som i nærmest fast deltager til EM. Og i anførselstegn, fordi jeg ikke er helt vild med hans vej til målet.

Der er det ren kotume, at hundene går i hundegård (også som hvalpe) for at deprivere dem ift. kontakt, så de er mere på og samarbejdsvillige, når man tager dem ud, og giver dem den kontakt, de gerne vil have. De kommer KUN ud, for at blive trænet.

Jeg tænker, at det er lidt den samme tankegang (blot i mildere grad), der ligger bag, når legetøj kun må bruges sammen med føreren?

Og reelt er det også det samme, vi benytter, når vi sørger for at hunden er sulten til træningen, og godbidderne derfor får højere værdi, og vi får højere motivation i træningen.

Så det er jo blot et spørgsmål om, hvor man gerne vil ligge henne på den skala smiley

• #63   17. sep Undskyld for lige at gå ot et øjeblik, men er det meget udbredt at man "sulter" sin hund, med kontakt, leg, mad mm. for at hunden giver ordentlig gas til træning?

Jeg spørger kun fordi jeg aldrig selv har gjort det, min hund får også mad inden træning, ikke en normal portion men det er pga. Vægt kontrol.
    Og da jeg har en hund der nemt bliver over stimuleret så går vi ikke flere timer lange ture, hvis vi skal til træning.
    Men hvis man har en hund med meget drift, er det så nødvendigt?

• #64   17. sep Personligt kan jeg godt have behov for at gøre det med huskyerne.

Ikke at de ikke får mad, men at de måske i en periode kun får tørkost som mad, og kun får noget mere lækkert, hvis de arbejder for det.
    Ellers kan jeg godt ryge ud i, at det eneste de gider arbejde for er nystegt vildsvinebøf, oksefilet og rosestegt hestekød, og det går altså ikke smiley

Det har aldrig været nødvendigt med mine andre hunde.

• #65   17. sep Det er nødvendigt for at holde motivationen hos nogle hunde.
    Det modsatte er tilfældet hos os, de skal ikke sultes hverken mentalt eller med mad, så kammer det helt over for dem.

• #66   17. sep Karina. Tak for svar, har heldigvis, i den forbindelse, en hund der gladeligt vil gøre alt for tørkost som belønning, selvom hun lige har spist.

• #67   17. sep CH. Sådan er min hund også med mad, det bliver en hæmsko hvis hun er for sulten.

• #68   17. sep Min gamle beagle ville også træne nærmest uendeligt, bare der var en tør kvart frolic i udsigt. Og Qimmit kunne slet ikke koncentrere sig, hvis godbidderne var for gode, eller hvis han mente han var bare en lille smule sulte.
    Alle de andre har også været ret nemme på den front, men huskyer der som udgangspunkt hverken er madglade eller udpræget samarbejdsvilige, kan man godt være nødt til at være lidt mere kreative med smiley

• #69   17. sep Der er jo også en del racer der efterhånden ingen lyst til foder har overhovedet, det må være så frustrerende at stå med..

Jeg foder Sam morgen og aften som jeg plejer, også selvom vi skal til træning, med mindre det er til agility, så får han mindre aftensmad, så han ikke skal spurte på fuld mave, kun fordi jeg tænker det ikke kan være sundt smiley

Vi går også altid tur i lang line eller løs selvom vi skal til træning, han præstere faktisk langt bedre når han har fået lov til at være fysisk aktiv først, men det giver sikkert fint mening med hvor driftig en race man har smiley

• #70   17. sep Jeg vil gerne, mine hunde slapper af, når vi er inde, og fuld af krudt, når vi er ude.
    Det er en race, som vil arbejde hele dagen, fik den mulighed for det. De bliver ikke som sådan trætte, de hviler bare, når de ikke laver noget.

Jeg fodrer altid Liva et par timer inden vi skal træne. Er hun sulten, er hun sværere at arbejde med.

• #71   i går kl. 18:48 I morgen er Bobby 11 uger. Sådan så dagens træning ud;
    https://www.hundegalleri.dk/video/traaening/46641-apportering_med_bobby_2

Kommentér på:
Projekt jagthund

x