{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
563 visninger | Oprettet:

Kat og hund? {{forumTopicSubject}}

Okay så Hector og min mors kat Indi-Bob (som jeg også elsker over alt på jorden), skal jo vænne sig til hinanden, så jeg kan tage Hector med hjem til mine forældre.

I dag havde vi ham ude på terrassen i snor, og Indi-Bob var i sele indenfor, så de kunne se hinanden gennem terrassedøren. Det gik rigtigt fint til at begynde med, og Hector tog det meget roligt.

Vi åbnede så døren nok til, at de kunne lugte hinanden, men at Hector ikke kunne nå Indi-Bob, hvilket endte med at Indi-Bob langede ud med kløerne og hvæsende af ham. Vi skældte selvfølgelig katten ud og roste Hector, som ikke rigtig ville i nærheden af døren igen, medmindre jeg lokkede med en godbid.

Det er meningen at Hector skal møde ham sådan rigtigt, men ikke skal hen til ham selvfølgelig, på lørdag. Han vil være i snor hele tiden, og katten vil være i snor det første stykke tid også, så han ikke fuldstændig kanøfler stakkels Hector.

Men jeg vil gerne høre folks erfaringer med at introducere en unghund (7-8 måneder) til en voksen kat (4 år). For Indi-Bob har ikke haft hund i eget hjem siden han var i plejefamilie som helt lille, inden han kom til os. Og jeg er ikke sikker på, at Hector nogensinde har set en kat.

Kommentarer på:  Kat og hund?
  • #1   23. maj Hvorfor skælde katten ud?
    Den fortalte bare at den var usikker/utryg ved hunden.
    Det skal den vel have lov til?

Tag selen af katten giv den mulighed for at trække sig til et sted hunden ikke kan komme til.

Det plejer at løse sig, når de får lov at se hinanden an uden at være tvunget i hinandens synsfelt.

• #1   23. maj Hold hunden i snor og lad katten være løs, at skælde ud på katten er rigtig dumt, hunden skal lære at holde den afstand katten har brug for!

• #2   23. maj Bodil: Til Hectors forsvar, så stod han helt stille og det var Indi-Bob som stak næsen frem, for så at give ham en over næsen.

Yorkie: Fordi Indi-Bob kan være en strid satan, og skal have at vide, at han ikke bare kan smække hunden en og det er vi ok med. Isæt når Hector ikke gjorde andet end at stå helt stille. Meget kan man sige om Indi-Bob, men han er desværre ikke særlig godt opdraget.

• #3   23. maj Men hvis I siger vi ikke skal skælde Indi-Bob ud, så lader vi være med det. Vi vil jo gerne have det til at gå så gnidningsfrit som muligt smiley

• #4   23. maj Hvis katten slår ud så er hunden for tæt på! Katte har brug for god afstand, skal det nogensinde blive godt så er det hunden som skal opdrages! Ikke katten.

• #5   23. maj Bodil: Rolig nu. Det der er jeg sikker på, at du godt kan sige på en pæn måde uden udråbstegn smiley

Men nej, det er ikke Hectors fejl overhoved. Jeg stod med snoren, så jeg alene havde ansvaret for, om han kom for tæt på. Vi vil prøve at holde mere afstand.

Generelt virkede Hector ikke specielt interesseret i Indi-Bob, og jeg tør godt sige, at han har forstået hvor tæt Indi-Bob vil have ham på sig smiley

• #6   23. maj Ziva har lært katte ved, at hun er i snor og kattene fri.
    Senere var hun fri i rummet og så babygitter, med det formål at katten nemt springer over, hvis og når den har brug for pause.

Jeg fik lov at få Ziva passet herinde af en sød bruger for et par måneder siden. Havde advaret mod katte, men de havde sådan hygget sammen og der havde ikke været et eneste forsøg på jagt.

Det kan godt lade sig gøre, men gå langsomt frem. Det er nemmere at være langsom end at skulle overbevise hunden om jagt ikke er sjovt, hvis den får flere succesfulde jagtoplevelser

• #7   23. maj Ziva: Tak for et meget brugbart svar, hvor jeg ikke bliver skældt ud. Det sætter jeg virkelig pris på smiley
    Jeg vil prøve at lade Indi-Bob rende frit på lørdag, og se hvad Hector (i snor) siger til det smiley

• #8   23. maj Jeg prøvede jo for et par år siden at føre en ikke-hundevant kat sammen med mine hunde, som synes at katte er noget man jager. Hundene var faktisk forbløffende søde, men katten kunne slet ikke rumme hundene. Heller ikke selvom hun var bag gitter, og var i sit helle. Det betød, at katten kun opholdt sig i dét rum. Jeg gav det en måneds tid, og så var det ikke fair for katten længere.

Et par år senere fik jeg en hundevant kat, og det gik over al forventning.

Hvis katten allerede er så meget på stikkerne, ville jeg ikke sætte næsen op efter succes. For med en kat der er så utryg, kan den risikere at reagere voldsomt over ingenting, og det kan ende rigtig galt for hunden.Men skal det lykkes, ville jeg tage det meget, meget, meget langsomt.

Og nu laver jeg lige en Isabelle, og smider et billede smiley Det her er fra dagen efter KittekatteKarla flyttede ind smiley

profilbillede
  • #9   23. maj Anne: Indi-Bob var jo egentlig hundevant. Han lærte arten at kende som killing, men har så ikke set andet end underboens hund siden da. Så helt uvant er hunde heller ikke for ham som koncept.

Tror bare at vi gik for hurtigt frem, så vi sætter tempoet helt ned på lørdag (med Hector i snor hele vejen igennem) og håber på det bedste. Det er nemlig en nødvendighed, at de kan sammen. Der er ikke rigtig andre muligheder, da Hector skal med hvorend jeg er, for at jeg skal kunne fungere. Og Indi-Bob kan ikke ligefrem rykkes heller.

Desuden er jeg hos mine forældre cirka en gang om ugen (til hver anden uge), så jeg er egentlig ret sikker på, at de nok skal lære hinanden at kende. I hvert fald nok til at tolerere hinanden smiley

• #10   23. maj Jeg tænker ... om det ikke er lettere at lukke katten inde i et andet rum , når du er på besøg med hunden hos dine forældre ... når det kun en gang om ugen eller hver anden uge .
    Så behøver hund og kat jo ikke ligefrem blive hjertevenner .

• Isabelle
    Isabelle Hjælpe-administrator

Følger: 13 Følgere: 284 Hunde: 4 Emner: 551 Svar: 25.370
    #11   24. maj Jeg er enig med de andre i, at katten skal være løs og hunden i snor. Hector skal så skærmes for eventuelle flyvende katteklør smiley og katten skal have mulighed for at komme op og evt. væk.
    Hvis I giver det den tid, der er brug for - og giver dyrene den afstand, DE har brug for, tror jeg på, det nok skal lykkes at få de to til ihvertfald at acceptere hinanden smiley

• #12   24. maj Afled Hector, og lad katten om at tage kontakt, hvis den finder modet. Ros dem ved al positiv kontakt. Forhold dig rolig, din stress og uro smitter af på dyrene. Rolig vejrtrækning, rolig stemme, vis dem, hvad du vil have for en stemning.

Godbidder, også til katten, ved positiv kontakt (fx. hvis den går roligt forbi etc.).
    Det kan altså tage lang tid, og det er meget meget vigtigt med tålmodighed, hvis det skal have en chance for at lykkedes.

Min kat synes bestemt ikke hunde var skønne, på trods af, at have levet med en hund i 5+ år, før vi fik Skye.
    Skye var vant til katte fra opdrætter, men jo stadig meget nysgerrig, da hun mødte katten Sadie.
    Sadie tog lang tid om at tø op, omkring Skye. Mdr., (og først fir alvor efter lømmelalderen), men ros ved al positiv kontakt (fx. snusede Sadie meget til Skye, når hun sov), fodersøg på samme tid, og generelt belønne katten med positivitet med masser af nus og godbidder.

Skye er jo nem, ros og hun er den lykkeligste hund.
    Hun har meget stor respekt for Sadie. De bliver stadig rost, når de er ekstra søde ved hinanden, og de har boet sammen i 3 år snart. Sadie bliver 10 år i år.

Hun har helt sikkert brugt nålepuderne et par gange i de år, og uprovokerede dask bliver stoppet øjeblikkeligt. Fra begge sider. De har lidt ressourceforsvar, så det skal man være obs. på, katten støttes når det kommer til mad etc. Hvis ressourcen de vil slås om er mig, stoppes de begge med 0 kontakt.

Tålmodighed, og det er essentielt at der er masser af plads til, at katten kan komme væk, altid.

profilbillede
  • #13   24. maj Snor på hunden og så lad katten se tiden an. Vores kat har det sidste år haft 5 unghunde boende hvor de 2 af dem startede med at ville flæske hende og endte med at sove i samme kurv.
    Hunden skal ikke have held med at få katten i løb og katten skal have flere steder hvor hunden ikke kommer.

• #14   24. maj NITTIB: Det ville være synd for Indi-Bob, da han er en meget social kat, og bestemt ikke ville trives med at skulle være lukket inde i ét rum en hel dag smiley

Isabelle: Tak. Vi må se om det ikke kan lykkes. Det er det lidt nødt til. Men vi må give dem afstand, og se om det ikke kan gå. Indi-Bob fri og Hector i snor. Så han ikke får en over næsen af katten smiley

Sanne: Tak for det lange skriv! Det har helt sikkert givet mig lidt mere mod på processen, og hvordan det skal gøres. Heldigvis så burde Indi-Bob være forholdsvist nem at lære, at være sød ved Hector, da han VIRKELIG (ekstremt meget) er motiveret af godbidder. Jeg tænker at de i starten skal fodres i hver deres rum (godt Indi-Bob ikke har mad stående fremme konstant), og så må vi tage den derfra smiley

Donk: Yes yes! Indi-Bob har mange steder, hvor han kan kravle op og komme væk fra Hector, så det burde ikke være et problem. Og Hector skal selvfølgelig fra start have at vide, at man ikke løber efter katten smiley

• Dyreelskeren
    Dyreelskeren Tilmeldt:
    sep 2019

Følger: 4 Emner: 2 Svar: 91
    #15   25. maj Tænker et børnegitter er godt, kender flere der bruger den løsning, så katten kan gå og få fred hvis det behøves. Og så har katten også et fristed. Kender flere med hund og kat der benytter sig af den løsning. Med tiden skal de nok vænne sig til hinanden og blive ligeglade. Min datter og svigersøn brugte også børnegitter da de fik ny hund, så deres anden hund kunne få lidt pauser og ro, hvilket fungerede rigtig godt

Kommentér på:
Kat og hund?

x