{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
847 visninger | Oprettet:

slutspor belønning {{forumTopicSubject}}

Holger går egentlig sporet rigtig fint.

Men mit problem er at jeg ikke kan finde en belønning. Jeg læste i DMK at det er vigtigt at havde en god belønning (som hunden synes er fed/sjov) for enden af sporet især når man stadig er i den tidlige fase af spor - som vi jo er. Men ligegyldig hvad jeg har, (yndlings legetøj, ekstra god godbid, osv)- så gider han det ikke, han prøver at fortsætte med at gå (han elsker at gå spor) sporet selvom det er slut og synes det er mega nederen at jeg prøver at afsutte det.

Gode tips til at afslutte sporet når hunden synes selve sporet er federe end en belønning?

Kommentarer på:  slutspor belønning
  • #1   17. sep Læg en bunke godbidder, når hunden har spist dem forhindre du den i at søge videre, dvs få hovedet op fra jorden og gå rask væk fra sporet

• #2   17. sep Som Bodil skriver.

• #3   17. sep Også enig med Bodil.

Lige så snart mine hunde har lært at samle en genstand op, slutter jeg sporene af med en genstand, som jeg så belønner for og trækker hunden ud af sporet. Tesla får som regel også hendes bold. Når hun først har fået den, ved hun at sporet er slut

• #4   17. sep Hvis hunden synes at sporet har virkelig høj værdi, skal man ikke afslutte med genstande, for så ender genstanden med at være et ubehag (sporet er slut).

Så gør som Bodil skriver, men sørg for at det er virkelig lækkert, og gerne noget der er spredt ud over et lille område, eller most ud på underlaget. Du kan også lægge en bøtte med noget leverpostej (hvis du fx går på jord), og så lade hunden spise imens I går væk fra sporet. Så er den væk fra sporet inden den har spist færdigt, og I får ikke den konflikt om, hvorvidt der er mere spor.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.591
    #5   17. sep Hvorfor gøre enden på sporet spændende?. Hunden er glad for at gå spor. Det er det som skal være det sjove.

Der er selvfølgelig flere måder at gøre det på. Men kan ikke se hvorfor man skal gøre det spændende at slutte.

Tværtimod. For nogle hunde vil det blive det som bliver målet. At komme til slut og få sin belønning. For mig giver det ingen mening.

• #6   17. sep Jeg har en lille bøtte kattemad med. Når de når enden af sporet (jeg går schweiss spor, så der ligger et skind), så får de maden.
    Er vi på spor med genstande, så får de en belønning for hver genstande de finder. Typisk 3-4 genstande

• #7   17. sep Men Max, her handler det jo netop ikke om at gøre enden af sporet spændende, men at gøre den positiv og fri for konflikt. For som det er nu, er det konflikt om, hvorvidt sporet er slut, og det gavner ingen.

• #8   17. sep Jeg bruger de der små alu bakker med kattemad fra Lidl.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#9   17. sep Men du gør det da spændende?. Du har et spor med x antal godbidder. Til sidst er der noget som er virkelig lækkert. Selvfølgelig kan det gå hen og blive målet for sporet.

Min hund vil da også forsætte når sporet er slut. Heldigvis da. For det er målet. At hunden elsker at gå spor. Ikke at det slutter.

• #10   17. sep Max, vi er nok grundlæggende forskellige. Jeg gider ikke have konflikter med mine hunde for konflikternes skyld. Jeg vil hellere at hunden får en god oplevelse, og stadig har drift på sporet, men uden at vi skal blive uvenner over at det er slut.

En hund der er så glad for sporet, vil aldrig gå efter slutbelønningen. For den vil jo sporet. Det handler alene om ikke at skabe konflikt om sporets afslutning.

• #11   17. sep Mine gider altså heller ikke godbidder og lignende på sporet. Det rager dem en høstblomst. De lærte dog hurtigt, at kattemaden var belønningen og at sporet endte der

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#12   17. sep 11. Og her er der nok også en grund til at man kan være uenig. For hvordan ønsker man at hunden går spor. Hvilket program skal man gå.

• #13   17. sep Enig Max.
    Jeg gik bare ud fra at det var blodspor idet der referes til DMK (Dansk Münsterländer Klub). Her skal de jo ikke gå snorlige og må i højere grad selv løse problemet fremfor at blive guidet til at gå lige ovenpå sporet

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#14   17. sep Hov. Det have jeg ikke lige set. Så kan der jo være at det giver mening??

10. Det bliver vi ikke enig om. Har set det så tit. At afslutningen bliver målet.

• #15   17. sep Jeg gør lige pt også som Bodil skriver i #1. Men 1. han går meget modvilligt med og vil gerne trække tilbage til sporet, så jeg føler at jeg ødelægger legen lidt og 2. nogen gange spiser han ikke engang alle de ultra gode godbidder (som regel skåret kød, fiskefrikedeller, pølser m.m) som jeg har lagt for enden, han springer over og prøver at gå videre. Så jeg med positiv stemme siger dyyyygtig og hvor er du god osv og trækker ham væk. Men det virker bare som om det slutter så pludseligt for ham. Jeg vil egentlig bare havde en god afslutning på sporet for ham - så det som anne skriver, ikke bliver til en konflikt om hvorvidt sporet er slut. Måske er det mærkeligt at ville havde en "formel" eller på anden vis "uofficiel" slutning for os begge?

Vi har pt heller ikke så mange godbidder på sporet (måske ved hver 8 skridt eller der omkring), da han går det mere koncentreret og roligt.

#13 jeg vil gerne prøve at gå blodspor, men har ikke kunne få noget hos slagteren pt. DMK er nemlig, som du skriver meget "løsere" med deres spor. Men de vil gerne havde en sjov og god belønning for enden, om det så er et skind, hundens yndlings legetøj, eller hvad ellers man nu kan finde på – i følge deres ord, skal belønningen være skide skægt for hunden.

• #16   17. sep Mine har skulle lære at sporet endte med et skind. Det var stor ros ved skindet, lidt leg med skindet og så kattemaden. Det krævede et par gange før ti-øren faldt, men nu er skindet det fedeste og kattemaden er belønningen. I starten lagde jeg den åbne kattemad under skindet

• #17   17. sep Jeg gør lige som HiJacks skriver i # 16

Julie, du kan købe blod hos Hundeparadiset.
    Du kan også købe pulver til at blande op med vand på nettet. Om pulveret er godt ved jeg ikke, da jeg ikke selv har prøvet det.

• #18   17. sep Pulveret er udmærket.
    Jeg bruger også bare klovvand nogle gange. Sæt en frossen klov i en vanddunk og lad den tø op deri. Så har du både klovvand og klov til sporet.

Jeg er heller ikke fan af de åndssvage færtsko, så jeg har taget en vandrestav og sat en klov fast derpå. Så går jeg sporet med staven. De der færtsko sidder fast i alt muligt, kloven falder af uden man opdager det, etc. Jeg magter det ikke ??

• #19   17. sep Enig om færtsko.
    Jeg købte nogle rigtig dyre til 1200 kr, det var noget skrammel, og så var de så tunge at jeg næsten ikke kunne løfte fødderne.
    Købte nogle billige bagefter som var bedre, men det var som du beskriver.
    Jeg gik over til at slæbe et skind efter mig.
    Det virkede udmærket, og det lægger jeg så for enden.

Her er Gaddafi der stolt står med skindet han fandt.

profilbillede
  • #20   17. sep Tak for tippet Anni, jeg køber hos hundeparadiset når jeg skal storkøbe næste gang.

Jeg må prøve noget skind og være konsekvent med det så smiley

Hvor ser Gaddafi dog dejlig og tilfreds ud! smiley

• #21   18. sep Det tørret okseblod som kan købes på nettet, virker helt fint, det lugter fuldstændig som 'rigtig' okseblod når det er blandet op, kan jeg fortælle og jeg kan ikke mærke forskel om Sam går på det eller rigtigt blod.

Jeg går schweiss spor, så for enden af vores spor ligger der en klov, som vi leger med og han ligger og tygger i, så får han en bøtte med kattemad, når han skal aflevere kloven og så ved han det er slut smiley

• #22   19. sep Nu har jeg læst samtlige indlæg, og jeg kan stadig ikke finde ud af HVORFOR det er et problem, og hvordan I kan få det til at blive en konflikt, at hunden gerne vil gå mere spor når sporet er slut ?

Jeg er helt med på, at de spor I her omtaler ikke er IGP spor, som jeg går, men jeg kan stadigvæk ikke gennemskue, hvorfor det nogensinde kan gå hen og blive et problem, og hvorfor I nogensinde kan få en konflikt ud af, at jeres hunde siger "mere spor !!"

Det er ikke for at være på tværs, men jeg forstår det ganske enkelt ikke ??

Anyone ?

• #23   19. sep Fuldkommen enig med Martine.
    Man skal i stedet glæde sig over at hunden er så glad for at gå spor.
    Jeg kan hellere ikke se, at det er en konflikt at man fortæller hunden at nu er sporet slut og så går vi.
    Man fortæller jo også at nu er det slut, hvis man for eksempel apporterer med sin hund, leger med den, stopper for flere godbidder, eller afholder hunden fra et eller andet den ikke må. Der tager man gerne konflikterne.

• #24   19. sep Hm, for mig er det fordi at tvinge og trække sin hund væk fra et afsluttet spor som desperat prøver at sætte kløerne i jorden for at komme tilbage til det bare er en kedelig måde at afslutte det på?

Måske er en fin afslutning ikke nødvendigt, og mere vores behov end noget andet, især nu hvor sporet bare belønning i sig selv - men det er også en øv måde at slutte en ellers flot udøvet øvelse på, ved at trække en hund væk.

Men jeg vil også gerne havde en pointe til sporet? Ideen med et spor er jo teoretisk fordi der for enden er noget der skal findes, men hvis hunden går forbi det der skal findes (dødt dyr, markering, menneske, nøgler, hvad nu ellers det skulle være).

#23 Jeg glæder mig selvfølglig meget over at han elsker spor - har da ikke skrevet det modsatte, jeg er så stolt af hans spor. Men det er da ikke en modsigelse at sige at jeg også vil havde en flot afslutning på det?

• #25   19. sep Hm, for mig er det fordi at tvinge og trække sin hund væk fra et afsluttet spor som desperat prøver at sætte kløerne i jorden for at komme tilbage til det bare er en kedelig måde at afslutte det på?

Hvorfor ?
    Da jeg startede spor med Tjab da han var 8 uger, var det da netop topfedt at han kæmpede som en gal for at komme retur til feltet, når jeg trak ham væk.
    Så trak jeg ham baglæns, klappede ham på siden, opfordrede ham til at fortsætte med sin adfærd ... trak bare stille og roligt afsted, mens han stadigvæk kæmpede imod og ville tilbage. Roste ham for det verbalt .. og når han så "gav op" og vendte sig imod mig, var det jo så bare det.
    Ingen konflikt, bare en TOPmotiveret hund, der VIRKELIG ville sit spor når han kom ud næste gang.

Hvorfor synes du at det er en kedelig måde at afslutte det på?

Jeg VIL ikke ha ret - jeg forsøger bare at forstå, for det der med at det er et problem og noget konflikt at hunden gerne vil fortsætte sporet er helt sort imo.

• #26   19. sep Jeg kan da klart se din pointe Martine, jeg tror slet ikke jeg har ret - det er vel heller ikke lige en sag man kan havde ret i, det er mere subjektivt tænker jeg smiley Som man kan se i tråden

Det er mega fedt at han gerne vil mere og fortsætte, og det siger jeg også altid - han får ros på sporet når halen bare vifter der ud af når snuden er begravet koncentreret i sporet.

Jeg tror bare jeg også er farvet af 1. hvad man er vandt til (belønning slut for sporet, jubbii) og 2. hvad man ser og forventer. Som sagt, er det nok mere mit behov end hundens at han ikke skal trækkes afsted.

• #27   19. sep Pointen med schweiss spor er at der ligger et dødt dyr for enden. Min hund gik også over skindet i starten, for sporet var det mest spændende for ham. Det duer jo ikke hverken til prøver eller som eftersøgning, hvor du enten dumper eller dyret lider. Husk nu på, at schweiss netop IKKE er det samme som IGP og maintrail. Hundene må godt være påvirket af vind og dermed gå et par meter ved siden af sporet, sålænge at den går sporets fært.

Lær din hund at elske skindet eller kloven. Så får den en god oplevelse for enden og kan også selv koble sig fra eftersøgningen

• #28   19. sep Du skriver det bedre end jeg gjorder i #24 smiley Men det er også det jeg har i baghovedet. Pointen med sporet. Sporet bliver jo gået fordi der er noget der skal findes for enden. Men nu er vi jo også temmelig nye i det, og hvis jeg fortsætter med at gøre skindet fedt, kan jeg håbe på det kommer på et tidspunkt.

• #29   19. sep Det skal nok komme smiley

Min hønsehund gider overhovedet ikke markere undervejs fordi han ELSKER at gå sporet. Skindet lærte han dog at elske og rusker gerne i det nu. Så er vi færdige og han slapper af bagefter. Der er ingen trækken rundt eller frustrationer længere. Skind = færdig = kattemad

• #30   19. sep Og bare vent til du kommer til SUP spor. Det er jo uden sporlægger og dommer undervejs, så der skal din hund være 100% på sporet og du skal komme tilbage med skindet

• #31   19. sep Husk nu på, at schweiss netop IKKE er det samme som IGP

Jeg er helt med på, at de spor I her omtaler ikke er IGP spor,

Den del burde vist være på plads smiley

Men når det nu forholder sig på den måde .. så er det fuldstændig ligegyldigt, hvordan hunden udfører sporet, den skal bare ned og finde slutningen ?
    Eller hur ?

• #32   19. sep Den må være max et par meter fra sporet, så den skal jo stadig følge det, men behøver ikke at gå oveni det hele tiden. Vi har også boks og wiedergang på sporet. Plus at vi går i skoven, så der er jo en masse andre dyr som har gået over det i de 3-40 timer som sporet ligger (afhængig af prøven selvfølgelig).
    Hvis hunden går over skindet, som kan ligge lidt skjult, så dumper man. Hvis hunden ikke markere på skindet, så dumper man.
    Hvis hunden følger et andet spor, så dumper man.

For hver gang at du bliver kaldt tilbage af sporlæggeren, så falder præmiegraden. Der er 1, 2 og 3 præmie. Derefter er man dumpet

• #33   19. sep #32

1000 tak for forklaringen, så giver det (lidt) mere mening, at I gør så meget ud af slutningen smiley

• #34   20. sep Hvis hunden skal lære at synes at skindet for enden af skindet er superfedt er det så ikke en ide at have en fest med skindet alle mulige andre steder FØR man lægger det som slutmarkering på et spor- bare en tanke smiley
    Jeg har selv en ung hund der synes at selve sporet (DcH spor) er det bedste i verden. Hun kæmper for at få lov at forsætte på sporet også efter at det er slut. Med alt muligt andet vil vi jo gerne have at hunden slutter med billedet i hovedet af 'FEDT - JEG VIL MERE'. Hvorfor er det et problem på spor? Jeg lærer min at sporgenstande er lig med fest alle mulige andre steder end på sporet. På et tidspunkt sætter jeg de to ting sammen og glæden ved sporgenstande skulle gerne gøre at hun ikke misser dem selvom hun virkelig synes at spor bare er det fedeste. Kan man ikke gøre lidt det sammen med skindet og schweissspor?

• #35   20. sep Jeg har periodevis haft sådan en lille foliebakke med kattemad i skindet, det var for at få Gaddafi mere interesseret i skindet, for han havde en periode, hvor han var ligeglad med skind eller klov for enden af sporet. Han gik bare over og fortsatte med at gå sporet.

Jeg har aldrig leget med skind eller klov inden det blev lagt på spor, mine hunde har altid haft en god byttedrift, alt hvad der bevægede sig skulle fanges. (vi leget meget fiskestang)
    Jeg har en snor bundet i skindet/kloven, dels for at kunne slæbe det efter mig, og dels for at gøre det mere spændende for hunden når skindet bevæger sig og der kan laves træk lege.
    Vi leger så hele vejen tilbage til bilen og hunden får lov til at tage det med i bilen, hvor jeg venter med at tage det indtil hunden selv slipper det.
    Det har fungeret ret godt med 3 hunde af forskellige racer.

• #36   20. sep Mette:
    Den skal finde ro i slutningen og SKAL finde det. Som skrevet før, så er slutningen det vigtigste for os med schweiss fordi det trods alt er der hvor vi enten hjælper et dyr eller består en prøve. Hvis ikke det er mindst lige så fedt som selve spordriften, så kan der ske for mange fejl. I en rigtig eftersøgning vil der også ligge små klumper af skind og blod, som hunden skal markere, for at jægeren har en mulighed for at vurdere dyrets tilstand for enden. Skal hunden hetze dyret, skal det skydes på afstand, etc.

Min erfaring med de hunde som DRIVES af sporet og ikke slutskind eller klov, de laver for mange fejl og for højt stress niveau til at udføre deres arbejde. Uanset hvad, er det altid sundt for en hund at falde til ro når opgaven er løst. Og den ro opnås bedst ved at slutningen bliver dyrket. Om man så træner skindet ved siden af inden det lægges på sporet eller ej, gør ikke den store forskel. Mine har bare haft det lettest ved at vide, at skindet skal bringes til mig og så får de belønning. Hvis hun også skal træne bringsel, så skal sporet slutte og hunden skal komme tilbage og føre føreren til dyret. Sporet skal altså afsluttes. Og da det jo ikke er døende dyr vi træner på, så vil sporet jo fortsætte i sporlæggerens fært selvom skindet er lagt. Hvis hunden drives mere af sporet end afslutningen, så fortsætter den jo bare af sporlæggerens fært

• #37   20. sep Jeg lærer min at sporgenstande er lig med fest alle mulige andre steder end på sporet. På et tidspunkt sætter jeg de to ting sammen og glæden ved sporgenstande skulle gerne gøre at hun ikke misser dem selvom hun virkelig synes at spor bare er det fedeste. Kan man ikke gøre lidt det sammen med skindet og schweissspor?

Det er lige præcis det jeg har gjordt med et gammelt pelset legetøj i sidste uge da vi gik spor – han elsker legetøjet, alle andre steder, men på sporet er det bare kedeligt ifølge herren. Måske er det bare alderen, han er jo kun lige blevet 8 måneder. smiley

Vi fortsætter bare som vi har gjordt tænker jeg, så travlt har vi heller ikke smiley

• #38   20. sep Julia min gjorde det samme. I starten havde jeg en åbnet kattemad under skindet og der gik han også bare over. Jeg roste som en gal og viste ham kattemaden og efter et par gange, satte han det sammen. Så kunne han selv skubbe skindet til side for at komme til maden. Så lagde jeg den uåbnet under skindet og til sidst kunne jeg fjerne kattemaden og bare have den i lommen. Så begyndte han at puffe til skindet og så legede vi lidt med det og så snart han tog fat, så kom maden op af lommen.
    I dag henter han skindet og så får han sin kattemad smiley

• #39   20. sep Julia, hvilken slags spor vil du gå?
    Hvis det er sweiss, så er der altå ikke genstande på.
    Der er ca en deciliter blod og et skind eller klov til slut.

• #40   20. sep Jeg svarede også ud fra at det var DcH-spor, som TS havde en tråd om for under 2 uger siden. Men det er jo ret langt fra blodspor.

Martine, jeg kan sagtens forstå dine pointer, men jeg tænker at der er forskel på hvor meget drift hundene har, og hvor meget de kan "holde" til at blive holdt tilbage/trukket væk, før de pakker sammen (i stedet for bare at få mere drift).

Min egen hvalp eeeeeelsker spor, men hun er også svært begejstret for den mad, der ligger for enden af sporet - hun lægger sig ned og spiser, og når hun er færdig, går vi væk og leger. Min gamle hund pakkede helt sammen, når vi havde konflikter, og sådan gik det til at jeg fik ødelagt værdien på genstande på sporet. Det kom igen da det blev indlært påny, men det er bare for at sige, at bløde hunde ikke nødvendigvis tænder på at blive trukket væk fra noget de gerne vil smiley

• #41   20. sep Anni, den genstand jeg snakker om er skindet/legetøjet/belønningen for enden af slutsporet? Har ikke snakket om andre genstande, og hvis jeg har, så har jeg snakket forkert.

Anne, ja jeg træner godt nok i DcH, men det er bare lydigheden og hyggeligt, så vi også træner i mod noget. Vi træner hjemme op til scweiss - fordi jeg gerne vil stimulerer hans naturlige egenskaber smiley

• #42   20. sep Jeg genlæste lige den anden tråd, og jeg tænker at du gør dig selv og hunden en stor tjeneste ved at vælge én ting og holde fast i det. Bare indtil det er indlært - og så kan I lege med andre typer spor. For mindre end 2 uger siden ville du det dyre og stabile søg, og nu vil du schweiss, for at stimulere hans naturlige egenskaber.

Hunden er sikkert glad, uanset hvilken slags spor han går. Men gør ham den tjeneste at vælge én slags, og så holde fast i det.

Kender i øvrigt én som gik eliteklasse (i DcH) med sin hund, og som også blev champ i schweiss. Så det er ikke fordi man ikke kan begge dele - man skal bare indlære det ene først smiley

• #43   20. sep Jeg har lært mine begge dele samtidig... Det er ikke et problem for dch har genstande og schweiss har blod og skind. De kan også få et kanin eller ræveslæb uden problemer

• #44   20. sep Men det kan også være fordi mine racer er meget alsidige

• #45   20. sep Du har ret Anne. Men I min verden holder vi os også til det ene. At jeg gerne vil havde at han søger dybt og koncentreret skader ikke, heller ikke på et schewiss spor selvom han teknisk set må gå lidt løsere. At der så er en fed belønning for enden (altså skindet) skader vel heller ikke DcH sporet. Jeg indlærer markering på genstande sideløbende, men har ikke sat det på spor endnu - og kommer nok heller ikke til det før vi er noget lidt længere, lidt som du selv siger, hold dig til det ene. Men vi er også næsten kun lige gået i gang med at træne spor, sådan rigtigt med fokus på at gøre det ordenligt. Vi gjorder det på hvalpe hold i både jagt klub og dch, men det var sådan lidt basis spor. Nu fortsætter vi bare stille og roligt. Jeg skal aldrig gå konkurrencer (det holder mit sind ikke til), så om der er en lille fejl her og der er også ok. Men derfor vil jeg gerne prøve at gøre det rigtigt.

• #46   20. sep Martine, jeg kan sagtens forstå dine pointer, men jeg tænker at der er forskel på hvor meget drift hundene har, og hvor meget de kan "holde" til at blive holdt tilbage/trukket væk, før de pakker sammen (i stedet for bare at få mere drift).

Men Anne, så er det jo en dårlig hundefører vi taler om .. man holder jo ikke mere tilbage / trækker væk, end at hunden kan tåle det.

Hvis du læser hvad jeg skriver - jeg trak jo Tjab, samtidig med at jeg opfordrede ham til at blive ved med at være ivrig, roste ham når han satte ind.

Det er jo ikke bare "KOM SÅ, nu er vi færdige, Fido og hvis du ikke kommer NU ryger der brænde ned !!! "

Alle hunde kan tåle det - men hvor meget hiv og træk og holden tilbage - det er jo individuelt, men igen, bliver hunden ked og går der konflikt i skidtet - så er det ikke metoden, men hundeføreren, der fejler smiley

• #47   21. sep Martine, måske?

Jeg tænker hvis det er så du maser hunden ind ( smiley ) i bilen fordi den stadig vil tilbage på sporet, så bliver det vel stadig en konflikt, uanset hvor meget du roser?

Jeg ved ikke om nogle hunde vil blive påvirket af det, men jeg kunne godt forestille mig det.

Dixie kan sagtens finde på at sidde og skrige i bilen fordi hun vil ud og lave mere. Det gør godt nok ikke at hun så ikke vil næste gang, men man kan vel godt kalde det for en konflikt at hun ikke vil i bilen.

• #48   21. sep Hold da op, I har ikke meget fantasi herinde - nogen af jer altså smiley

Du får ret Tinna - og jeg vil tage al min erfaring op til revision for det er jo helt tydeligt ikke noget, der fører til noget alligevel smiley

• #49   21. sep Hvor skrev jeg at du ikke kan bruge din erfaring?

Jeg kunne også bare have skrevet at man vel ikke kan skære alle over en kam smiley

• #50   21. sep #49

Ja det kunne du - og det havde været ligeså dumt.

Sorry Tinna - jeg burde forlængst have lært, at du bare er det der lille stykke dygtigere end alle os andre smiley

• #51   21. sep Øh hvad?

Ved ikke hvordan du læser det ud af det smiley

Giver vist ikke mening at prøve at forklare smiley

• #52   21. sep Nej lad være med det - det kommer med garanti ikke til at gi mening alligevel smiley

• #53   21. sep Nej tydeligvis ikke for alle smiley

Hvilket lidt komisk fører tilbage til første besked.

Godt vi er forskellige smiley

• #54   21. sep Hvad er relevansen af at vi er forskellige, i en tråd om hunde at gøre?

Sig mig læser du dine indlæg inden du trykker send ?

• #55   21. sep Skrev du ikke henvendt direkte til mig, da du skrev at jeg ikke skulle forsøge at uddybe. Og At det jeg skriver ikke giver mening?

Derudfra svarede jeg direkte henvendt til dig at det i hvert fald er tydeligt at det ikke giver mening for alle. Sådan er det jo bare.

Eftersom du næsten forstår det modsatte af hvad jeg mener, konstaterede jeg blot i alt almindelighed at mennesker er forskellige. Heldigvis smiley

De sidste af vores beskeder til denne tråd handler vist ikke rigtig om hunde. smiley Så lad os da bare lukke den her smiley

• #56   21. sep #46, det er da uden tvivl en førerfejl. Men nok en førerfejl som rigtig mange begår, både fordi de er urutinerede og fordi hunden er blød.

Jeg lavede en lille bitte mikroskopisk førerfejl, og alligevel fik den kæmpe betydning for min hund på sporet, og tog relativt lang tid at bygge op igen. Jeg siger ikke at Julie nødvendigvis er lige så urutineret hundefører, som jeg var dengang, men jeg oplevede bare, at jeg ikke formåede at læse min hund godt nok. Da hun blev mere rutineret i spor, kunne jeg lave meget større bommerter, uden at det kostede bagefter. Men hun var også meget blød, og skulle have ret meget selvtillid i en øvelse, før det ikke kostede når jeg lavede fejl smiley

• #57   21. sep Anne jeg er helt enig i, at der er forskel på hunde og at nogen kan tåle mere end andre. Der, hvor jeg blot ville hen var, at ALLE hunde kan animeres - jeg mener, ellers er de vel døde ??? - på den ene eller anden måde (mad, bold, kaniner i løb, katte .. etc) - og hvis problemet er, som beskrevet i tråden, at hunden vil sporet for meget, så er metoden da lige til at bruge .. altså bare trække hunden væk i et "fordenpassendetryk", uden at der kommer konflikt ud af det.

Alle hunde har et breakingpoint - og det er jo mhp træning, om ikke at overskride det smiley

og lige en edit til indlægget ..

Når jeg står overfor en ny figurant - hvilket ikke sker ret tit, da jeg er enormt sart overfor hvem der løber mine hunde - og han spørger "hvordan skal jeg løbe ham" .. svarer jeg altid "stille og roligt, ro på stokken, bare trussel og ikke for voldsomt i overfald og trængninger"

På den måde, lider min hund aldrig overlast - jeg har "undersolgt" ham og jeg vil LANGT hellere have, at han kommer ud med den der "kæft, en svans af en figurant" og med halen højt over ryggen - end "fuck, der blev jeg godt nok løbet over ende og næste gang vil jeg være mere forsigtig".

Oversat til det her - jeg ville trække SÅ forsigtigt i hunden, samtidig med, at jeg ville bruge verbal ros og opmuntrende klap på siden af den .. og så ville jeg se hvad Fido dernæst gjorde ... jeg vil sige, at den hund, der ikke kan tåle en så blid håndtering, nok i virkeligheden ville være bedre tjent med at lave noget andet smiley

• #58   21. sep Eftersom du næsten forstår det modsatte af hvad jeg mener,

Ja, gid det var så vel .. men jeg forstår desværre præcis hvad du mener, og det er derfor jeg synes det er noget ævl.

• #59   21. sep Nej, Martine, det gør du ikke. For i dit svar til Anne skriver du selv hvad jeg prøvede at pointere.

Slut fra min side omkring dette.

• #60   21. sep Altså jeg synes jo at det er fedt at Penny vil sporet så meget at hun kæmper for at komme tilbage til det. Jeg lader hende ikke trække tilbage mod sporet hele vejen tilbage til bilen; det ser jeg ingen pointe i. Efter ret kort tid tilbyder jeg hende leg med bolden eller biderebet istedet. Så glemmer hun alt om sporet og engagere sig i legen i stedet.
    Jeg har ikke behov for at mase min hund ind i buret; hun elsker sit bur og hopper glad derind for at få sin godbid - også selvom hun lige har lavet noget sjovt.
    Jo, hun kan da godt finde på at 'råbe op' ganske kortvarigt når jeg har sat hende i buret og går fra hende. Det forekommer også i alle mulige andre sammenhænge end i forbindelse med sporet og jeg tolker det ikke som en konflikt jeg har med hende. Hun har gjort det altid og hopper stadig lige glad ind i sit bur.

• #61   21. sep Mette,

I forhold til at mase ind i buret (den vending jeg brugte), var ment i sjov smiley

Jeg så en hund for mig (TS's hund) som bare VIL tilbage til sporet så TS måtte stå og proppe hunden ind.

Dixie gider har mange gange absolut ikke gidet ind i bilen efter eftersøgning især. Så det kan man vel kalde en konflikt?

Jeg slipper for at gribe en pote og smække klappen i for snuden af hende smiley Hun må jo ligesom på et eller andet tidspunkt acceptere at det er det hun skal, til det bliver hendes tur igen.

Så selvom hun ender med at gå ind selv, så kan man måske godt kalde det en konflikt, eftersom vi ikke var enige, hende og jeg smiley

Hun har ikke glemt noget om noget som helst. Hun vil ud igen! Eller ville. Hun er ikke altid sådan mere smiley

Jeg tænker at TS's hund kan være lige sådan når det gælder sporet, og det er da virkelig fedt med så meget vilje og lyst til at være med!

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#62   21. sep Jeg er lidt overrasket over at man kan se det som et problem. Det er da en selv som sætter rammerne for træningen.

At hunden så ikke er enig. Det er da herligt. En hund som bare tænker. Fint. Nu er vi færdig.

Hvem har så lige den bedste oplevelse.

Kommentér på:
slutspor belønning

x