apport........... {{forumTopicSubject}}
Beni og jeg har nu været i gang med at lære apport i 2 mdr og indtil videre er vi kommet så langt at han kan holde den i et spilt sekund hvorefter han skal hurtigt spytter den ud.
Han har ikke problemer med drift, han elsker hvis jeg kaster den og sender ham ud efter den, men han vil bare ikke sidde med den. han kan godt stå op og aflevere (man skal dog stadig være hurtigt for ellers slipper han den).
Bliver lettere fusteret da vi skal til prøve i marts og der skal han kunne apportere. har aldrig haft det problem før med en hund. og de giver tusind råd til træning, men intet hjælper. vi arbejder stadig på alle de måder, men han vil simpelthen bare ikke stå/sidde stille med den..
nov 2005
Følger: 26 Følgere: 24 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 2.538
nov 2005
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 143 Svar: 717
Det er nemt at køre ham op så han bliver vildt ilter og bider mig i benene (man er jo en lille hyrde-dreng :P) og han elsker at løbe med apport emner. han kommer også hen for at jeg skal trækker i den så han kan vinde. men han skal jo også aflevere en gang imellem og det skulle gerne forgå mens han sidder roligt ned.
plus han er 8 mdr så hyan burde altså snart kunne.
og det er ikke fordi han er dum, alt andet klare han til ug.
mar 2007
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
Det er synd :o(...
Så vidt jeg kan se, er din hund kun 8 mdr. nu - en alder hvor man efter min mening stadigvæk burde være på et stadie hvor alting er bygget op som momenter, og man træner det hunden er klar til uden frustrationer fra hundeførerens side...
Da min malle-han var 8 mdr. kunne han heller ikke sidde med apporten - enten koncentrerede han sig om at holde apporten, eller også koncentrerede han sig om at sætte sig ... hver gang han satte sig, åbnede han munden, og apporten faldt ud ;o).
Det var ikke pga. manglende vilje eller manglende indlæringsevner fra hans side - rent motorisk magtede han det bare ikke - så jeg holdt op med at træne det overhovedet ... to måneder senere kom han en dag løbende hen til mig med en bold, og satte sig bare ned lige foran mig med den - og sådan har det været lige siden, han har nu den flotteste aflevering man kan forestille sig .... men jeg er sikker på, at hvis jeg var blevet ved med at presse på og blive frustreret, så havde vi nok stadigvæk haft problemer.
Sååååå, mit råd - glem prøven og træn noget af det han er god til i stedet for, og se om han ikke lige pludseligt er mere modtagelig efter en pause på et par uger eller 3 :o).
/Carina
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.489
nov 2005
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 5 Emner: 239 Svar: 2.219
Holger købte jeg en apportbuk med to snorer i hver side og belagt med gummi på bidestykket. Han fandt det utroligt sjovt at jeg holdt fast i snorene og trak.
Shkhan ville heller ikke holde apporten særlig længe, blev nærmest spyttet ud med det samme, på ham virkede overnævnte apportbuk ikke. Så jeg løb baglængs når han kom imod mig med apporten, og blev ved med at gå baglængs, så virkede det til at han glemte at smide apporten fordi jeg foretog mig noget andet. Ind imellem vente jeg om og løb væk fra ham. I dag tager han apporten uden problemer.
mar 2007
haha fuldstændig det samme her. og det er jo næsten samme race, det er bare fordi de andre kan og var bange for at han måske aldrig ville lære det. Prøven er heller ikke så fandens vigtig, den kommer igen til efteråret, så kan vi bare tage den der. Men synes bare det er synd når han kan alt andet og han vil så gerne. Havde ikke tænkt over det på den måde, troede han bare gjorde det fordi han ikke gad, eller det var noget teenage noget.
Har I prøvet at gøre det med at, holde den frem foran hans snude og lige så snaart han rører den så giv ham en godbid, sådan at han til sidst forbinder det at have den i munden med godbidder, man kan også købe en apport hvor man kan have godbider inden i.
Ja det er det min træner kalder shaping, det gider Beni overhovedet ikke. efter 2 gange ligger han sig ned og kigger den anden vej. der er ingen drift i det og han er ikke mad ivrig.
dec 2006
mar 2007
Men vi tager det bare roligt og kommer det først om 5 år jo så går vi bare mere op i agility i stedet
Men ville bare så gerne at han kunne det, da det er at eneste vi sådan rigtig halter med
mar 2007
dec 2006
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Og hver element skal være på plads før at øvelsen kan udfører tilfredsstillende.
Så det kan godt tage et stykke tid endnu, inden det sidder helt fast.
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 73 Svar: 794
Nu ved jeg ikke om du bruger klikker, men jeg har shapet det frem med klikkeren.
Da Karlo var nogenlunde sikker i at gå rundt med apporten i munden, uden at tygge. Trænede jeg først en helt masse frivillige sit og lige derefter trænede jeg apport, hvor han skulle samle den op fra jorden og komme med den til mig ca. en halv meter derfra. Efter nogle dage med denne fremgangsmåde, hvor jeg ventede længere og længere med at tage apporten, satte han sig med den og jeg gav ham det jeg kalder en "bonus" = virkelig mange lækre godbidder.
Nu sætter han sig prompte foran mig (-:
Denne fremgangsmåde at du deler øvelsen op i bitte små dele i starten og langsomt arbejder dig opad...
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
Hvis du ikke har kunne det være en mulighed at holde en pause for at starte forfra ud fra denne metode.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
Vores havde det samme problem, og derfor er vores første lydighedprøve også udsat i noget tid.
Vi holdt en god lang pause, og vupti, efter et par måneder, så ville hunden lege med...
En af grundene til at han slap bukken var i øvrigt at han blev en smule belastet, når han kom ind foran....
Som sagt tror jeg, du skal holde en pause, og så i øvrigt træne det via baglænskædning, når du går i gang igen...
Tag apporten med hjem, sæt dig stille på en stol og sit hunden af foran dig.
Giv hunden apporten med kommandoen koblet på. Ros hunden for at sidde stille med den....
Når den kan det, kan du sætte den sammen med resten af øvelsen på træningspladsen..
Men giv det tid, apporten er den absolut sværeste af lydighedsøvelserne...
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
(link fjernet)
jun 2005
Følger: 84 Følgere: 76 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.030
apport...........