{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
332 visninger | Oprettet:

apport........... {{forumTopicSubject}}

Beni og jeg har nu været i gang med at lære apport i 2 mdr og indtil videre er vi kommet så langt at han kan holde den i et spilt sekund hvorefter han skal hurtigt spytter den ud.
Han har ikke problemer med drift, han elsker hvis jeg kaster den og sender ham ud efter den, men han vil bare ikke sidde med den. han kan godt stå op og aflevere (man skal dog stadig være hurtigt for ellers slipper han den).
Bliver lettere fusteret da vi skal til prøve i marts og der skal han kunne apportere. har aldrig haft det problem før med en hund. og de giver tusind råd til træning, men intet hjælper. vi arbejder stadig på alle de måder, men han vil simpelthen bare ikke stå/sidde stille med den..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af toilet 1.500 kr.
  • Samle spisebord 356 kr.
  • Mureropgave. Se på og evt lave en revne på en mur 3.000 kr.
  • Tilslutning og opsætning af vaskeskab 2.500 kr.
  • Gummibælg vaskemaskine 1.050 kr.
  • Vaskemaskine 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  apport...........
  • #1   5. jan 2008 har du prøvet at binde en snor i den og lege med ham? altså kører den hen over jorden så han skal fange den og når han så kommer med den så slås med ham om den og lad ham vinde den istedet for at tage den

• #2   5. jan 2008 når så endelig han bliver ved med at holde den så få ham ned og sidde og bytte den ud med et stykke pølse. sådan lærte Tyson det for han ville heller ikke tage den

• #3   5. jan 2008 det går vi tit. det er ikke noget problem at få ham til at have den i munden så længe han bevæger sig. problemet er når han skal stå stille.
    Det er nemt at køre ham op så han bliver vildt ilter og bider mig i benene (man er jo en lille hyrde-dreng :P) og han elsker at løbe med apport emner. han kommer også hen for at jeg skal trækker i den så han kan vinde. men han skal jo også aflevere en gang imellem og det skulle gerne forgå mens han sidder roligt ned.
    plus han er 8 mdr så hyan burde altså snart kunne.
    og det er ikke fordi han er dum, alt andet klare han til ug.

• #4   5. jan 2008 har prøvet i over en time og han bliver ved med at holde lige indtil han står stille, så slipper han. han kan også gå med den i munden når vi går tur. hele turen, uden at jeg røre ved den eller gør den spændende. så går han bare stille og roligt med den. og stopper vi så op, vupti så slipper han.

• #5   5. jan 2008 <b>Bliver lettere fusteret da vi skal til prøve i marts og der skal han kunne apportere</b>

Det er synd :o(...

Så vidt jeg kan se, er din hund kun 8 mdr. nu - en alder hvor man efter min mening stadigvæk burde være på et stadie hvor alting er bygget op som momenter, og man træner det hunden er klar til uden frustrationer fra hundeførerens side...

Da min malle-han var 8 mdr. kunne han heller ikke sidde med apporten - enten koncentrerede han sig om at holde apporten, eller også koncentrerede han sig om at sætte sig ... hver gang han satte sig, åbnede han munden, og apporten faldt ud ;o).

Det var ikke pga. manglende vilje eller manglende indlæringsevner fra hans side - rent motorisk magtede han det bare ikke - så jeg holdt op med at træne det overhovedet ... to måneder senere kom han en dag løbende hen til mig med en bold, og satte sig bare ned lige foran mig med den - og sådan har det været lige siden, han har nu den flotteste aflevering man kan forestille sig .... men jeg er sikker på, at hvis jeg var blevet ved med at presse på og blive frustreret, så havde vi nok stadigvæk haft problemer.

Sååååå, mit råd - glem prøven og træn noget af det han er god til i stedet for, og se om han ikke lige pludseligt er mere modtagelig efter en pause på et par uger eller 3 :o).

/Carina

• #6   5. jan 2008 Har I prøvet at gøre det med at, holde den frem foran hans snude og lige så snaart han rører den så giv ham en godbid, sådan at han til sidst forbinder det at have den i munden med godbidder, man kan også købe en apport hvor man kan have godbider inden i.

• #7   5. jan 2008 okay. Tyson slap den også mange gange lige når han satte sig så gav jeg ham den igen og sagde SIT. Og så tog jeg stykket pølse frem og sagde slip og så byttede vi. til sidst fattede han budskabet. Til prøven lavede han den korrekt :O) heldigvis

• #8   5. jan 2008 jeg har haft samme problem med to af mine, og der var to forskellige løsninger på det.
    Holger købte jeg en apportbuk med to snorer i hver side og belagt med gummi på bidestykket. Han fandt det utroligt sjovt at jeg holdt fast i snorene og trak.
    Shkhan ville heller ikke holde apporten særlig længe, blev nærmest spyttet ud med det samme, på ham virkede overnævnte apportbuk ikke. Så jeg løb baglængs når han kom imod mig med apporten, og blev ved med at gå baglængs, så virkede det til at han glemte at smide apporten fordi jeg foretog mig noget andet. Ind imellem vente jeg om og løb væk fra ham. I dag tager han apporten uden problemer.

• #9   5. jan 2008 Da min malle-han var 8 mdr. kunne han heller ikke sidde med apporten - enten koncentrerede han sig om at holde apporten, eller også koncentrerede han sig om at sætte sig ... hver gang han satte sig, åbnede han munden, og apporten faldt ud ;o).

haha fuldstændig det samme her. og det er jo næsten samme race, det er bare fordi de andre kan og var bange for at han måske aldrig ville lære det. Prøven er heller ikke så fandens vigtig, den kommer igen til efteråret, så kan vi bare tage den der. Men synes bare det er synd når han kan alt andet og han vil så gerne. Havde ikke tænkt over det på den måde, troede han bare gjorde det fordi han ikke gad, eller det var noget teenage noget. smiley rart at vide han ikke er den eneste smiley

Har I prøvet at gøre det med at, holde den frem foran hans snude og lige så snaart han rører den så giv ham en godbid, sådan at han til sidst forbinder det at have den i munden med godbidder, man kan også købe en apport hvor man kan have godbider inden i.

Ja det er det min træner kalder shaping, det gider Beni overhovedet ikke. efter 2 gange ligger han sig ned og kigger den anden vej. der er ingen drift i det og han er ikke mad ivrig.

• #10   5. jan 2008 glemte lige at skrive, at en hel time med apport, måske er for meget. Stop med øvelsen bare der er en brøkdel af forbedring, træn noget andet og prøv igen. Det er kun en stor hvalp du har, så han skal nok få det lært. Shkhan er 2 år nu, har været længe om at blive moden og er først god til apportering nu. Det er en hyrderace du har, det kan ofte være svært at lære dem apportering. Og så pyt da med konkurrencen i marts, der er masser af år endnu til at opnå det du gerne vil.

• #11   5. jan 2008 Jegt laver også det der med at løbe væk. Beni synes det er sjovt men så bliver det bare en aflevering hvor han står op. men det er jo også fint nok i felt søg smiley
    Men vi tager det bare roligt og kommer det først om 5 år jo så går vi bare mere op i agility i stedet smiley
    Men ville bare så gerne at han kunne det, da det er at eneste vi sådan rigtig halter med smiley

• #12   5. jan 2008 Den time var jo som sådan ikke apport, det var bare leg med et apport emne smiley Beni så det bare som leg, mens jeg havdee håb om at han ville sætte sig smiley

• #13   5. jan 2008 har du prøvet at tage et af hans elskede stykker legetøj, bede ham om at sætte sig foran dig og så kaste legetøjet lige ned foran ham, så han ikke behøver at rejse sig for at tage det. Når han så har det i munden - giver du kommandoen slip og bytter med en godbid, du må ikke trække den øvelse længere end til lige før han slipper af sig selv. Hvis du så lykkes på denne måde, så brug det stykke legetøj til apportering i et stykke tid, du kan hvis ikke det lykkes i sit, så prøv at lave det samme men hvor han er afdækket. Det stykke legetøj du bruge, kan du have på dig hele tiden, så han ikke får lov at lege med det - uden han gør noget for det. Træn det alle vegne, inde og ude, men lad være med at køre ham op.

• #14   5. jan 2008 Apportering er en øvelse der er opbyget i flere elementer.

Og hver element skal være på plads før at øvelsen kan udfører tilfredsstillende.

Så det kan godt tage et stykke tid endnu, inden det sidder helt fast.

• #15   5. jan 2008 Carina: hehe, det lyder fuldstændig som en beskrivelse af Karlo, da han var i den alder...

Nu ved jeg ikke om du bruger klikker, men jeg har shapet det frem med klikkeren.
    Da Karlo var nogenlunde sikker i at gå rundt med apporten i munden, uden at tygge. Trænede jeg først en helt masse frivillige sit og lige derefter trænede jeg apport, hvor han skulle samle den op fra jorden og komme med den til mig ca. en halv meter derfra. Efter nogle dage med denne fremgangsmåde, hvor jeg ventede længere og længere med at tage apporten, satte han sig med den og jeg gav ham det jeg kalder en "bonus" = virkelig mange lækre godbidder.
    Nu sætter han sig prompte foran mig (-:

Denne fremgangsmåde at du deler øvelsen op i bitte små dele i starten og langsomt arbejder dig opad...

• #16   5. jan 2008 Har du prøvet baglæskædning?

Hvis du ikke har kunne det være en mulighed at holde en pause for at starte forfra ud fra denne metode.

• #17   5. jan 2008 Jeg tror, der er dømt apport-pause ;o)

Vores havde det samme problem, og derfor er vores første lydighedprøve også udsat i noget tid.
    Vi holdt en god lang pause, og vupti, efter et par måneder, så ville hunden lege med...

En af grundene til at han slap bukken var i øvrigt at han blev en smule belastet, når han kom ind foran....

Som sagt tror jeg, du skal holde en pause, og så i øvrigt træne det via baglænskædning, når du går i gang igen...
    Tag apporten med hjem, sæt dig stille på en stol og sit hunden af foran dig.
    Giv hunden apporten med kommandoen koblet på. Ros hunden for at sidde stille med den....

Når den kan det, kan du sætte den sammen med resten af øvelsen på træningspladsen..
    Men giv det tid, apporten er den absolut sværeste af lydighedsøvelserne...

• #18   5. jan 2008 Kig her:

(link fjernet)

• #19   5. jan 2008 ØØØØØØØØØØØV...............C H kom først med linket :o)

Kommentér på:
apport...........

Annonce