Hvem/hvad skal jeg have fat i?(schæfer) {{forumTopicSubject}}
Hej HG. (-;
Jeg har Jasmina, som er schæfer af udstillingslinjer.
Jeg er faldet for brugshundetræning.. og særdeles IPO.
Derfor vil jeg gerne snuse lidt til det, og få en fornemmelse af hvordan og hvorledes.
Jeg kan se (ud fra mange tråde herinde) at mange brugshunde førere mere eller mindre udelukker udstillingslinjer til brugsarbejde..
Dette er også fint for mig, da jeg som fører IKKE er dygtig nok på nogen måde, til at skulle have en brugsschæfer mellem fingrene. men det vil jeg gerne en dag. og derfor kan jeg jo ligeså godt prøve det af nu.
Jeg har bare ingen anelse om hvor jeg begynder henne... jeg synes hundetræner verdenen er enorm, når man er ny i gamet..
Jeg har prøvet at maile til schæferhunde klubben heroppe(Aalborg), og de har ikke svaret. det er også fair nok, da jeg nok bare burde troppe op derude, eller ringe til dem.
Der er bare så mange der fortæller mig at det er et "lukket" miljø, og at man skal kunne lukke af for spydige kommentarer. osv. ud fra at der nok er flest brugsschæfere, der træner sådan et sted.. så er jeg ærlig talt også lidt bange for at blive "overfaldet" fordi jeg har en schæfer af udstillingslinjer..
Så jeg vil gerne vide hvordan jeg får en fod indenfor døren i forhold til brugshunde træning?
Og om schæferhundeklubben virkelig er et lukket miljø, hvor udstillingslinjer måske ikke er så velkomne?
Jeg er åben overfor alle svar, og har ikke nogen forudindtaget holdning iforhold til schæferhunde klubben, jeg vil bare gerne hjælpes i gang, og vide at schæferhunde klubben er et trygt sted, med plads til alle - uanset alder og hund. (-;
vær sød at holde en sober tone.
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.816
Jeg kan ikke nikke genkendende til de forbehold, du er blevet fodret med, og synes bestemt ikke du skal være "bange" for at møde op med din hund.
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 817
Skal jeg tage derud, uden hund? eller er det bedst at have hende med første gang? (:
feb 2007
Følger: 32 Følgere: 24 Hunde: 4 Emner: 94 Svar: 1.653
Men mennesker der kommer der må jo også være klar over at ikke alle er "vokset op" inde i den verden, nogle af os skal læres op
jan 2012
Hun har ikke særlig meget drive, og det ærger mig... Men jeg anede ikke jeg skulle komme til at interessere mig SÅ meget for træning.. og hvis jeg vidste det, så havde jeg nok alligevel ikke anskaffet mig en brugsschæfer til at starte med, ville være for bange for at lave fejl..
Så jeg håber da det er de hardcore brugsfolk der vil hjælpe mig i gang, og en spydig kommentar i ny og næ er også okay, hvis bar der ligger en venlig tone bag :b..
jan 2012
Prøver lig at google hvad DCH kan tilbyde (:
feb 2007
jan 2012
Vi går til træning nu. og der mangler bare noget gejst i hende..
Jeg kan simpelthen få tårer i øjnene når jeg ser hunde (f.eks Martines hunde) arbejde.. jeg synes det er SÅ smukt .. og det vil jeg altså bare også!
Så jeg er mindet på at skulle være den bedste, så derfor holder den aller bedste træning og vejledning også kun.. (-;
jan 2012
Er jeg desværre med på.. Som sagt ville jeg også være "bange" for at tage en brugsschæfer ind, også kvaje mig. så jeg skal jo starte et sted, og hele proceduren må vel være den samme, om hunden er driftig, eller knap så driftig?
Så jeg må vente 10-12 år før jeg kan blive den bedste
feb 2007
Trænere plejer også at have rigtig mange gode idéer. Og der plejer da i hvert fald at være nogle områder som hunden synes er meget sjove og hvor man kan gøre mere ud af det.
Selvom din hund måske ikke egner sig som europamester kan du jo i hvert fald få en fornemmelse af hvad og hvorledes, og i hvert fald finde ud af hvad du ønsker af hund nr. 2.
jan 2012
Kunne være hun ville egne sig til cirkus kunstner.. Der kan hvertfald ikke ske noget ved at prøve :b..
Det er min plan, at få redskaber til hund nr 2... Jas er 5 mdr. og regner med hun vil blive min "prøvehund" .. hende der skal lære mig op.. (:
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.991
aug 2006
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 270
Vores nummer 2 Christa er også udstillings og langhårs variationen, og vi har gået på hvalpehold i kreds 3, og sideløbene trænet C hos vores opdrætter i kreds 55 Farum. I Farum har vi set en sportshund, resten er udstillings modeller.
Jeg kan ikke forestille mig du bliver grinet ud af din lokale kreds, når du tropper op med et schæferdyr uanset hvilken variation. Desuden er det jo værre at den er langhåret, end at det er en udstillings variation (ikke for mig).
Hvis jeg var dig ville jeg bare troppe op og tage kontakt til dem som er der, og fortælle dem om din interesse i at komme i gang. Plus din hund vil elske det, de elsker så meget at blive brugt på den måde. Vores er meget mere rolige de dage vi har været på træningspladsen
feb 2007
Jeg synes ikke det er nogen dårlig idé at starte med en hund der ikke har det vildeste drive
jan 2012
Hvad dælen er udstillingssporten? (:
aug 2006
Personligt ville jeg vælge kreds 81 - men hvis det er lettere for dig i Aalborg, så prøv at kontakt formanden igen.
aug 2006
jan 2012
Har været inde og lure på dine hunde, tit! (-;
dine hunde passer ca. med mine forældres Harley, og min egen Jasmina.
Jasmina er også langhåret, tror dog kun hun bliver ved ørerne..
Det er helt tydeligt at hun elsker at træne, og man kan virkelig mærke at hun er en gladere og mere afbalanceret hund når vi har været afsted.. Det er også en af grundene til at jeg synes det er SÅ fedt at arbejde med hunde. det er at se de bare nyder det i fulde drag!
jan 2012
Tror jeg prøver at kontakte dem begge, og lige føle på stemningen. Umiddelbart (bare udfra hjemmesiderne) hælder jeg mest til kreds 81. Tak for hjælpen (-;
Nåår! så ringtræning er træning i at gå i ringen? ... Ah, det giver pludselig mening alt sammen nu. (;
jul 2011
Quando virkede nu ikke som den mest driftige hund sit første år, men efter teenage perioden er der altså kommet godt med krudt i ham.
Christa virker lidt mere driftig end ham, men jeg har hørt at tæver er normalt mere driftige end hanhundene. Det var nu også derfor vi valgte en pige.
Uanset hvor driftig hun er eller ikke er, så kan IPO jo bestås med 70 70 70 point - og så kan du finpudse derfra
jan 2012
er også til langhårede, der er bare et eller andet over dem. skal ikke kunne sige hvad det er.
Så kan hun jo nå det endnu. skal siges at vi jo bare træner adfærds træning ligenu. så er da spændt på om hun rammer et højere gear, ved de lidt sjovere ting..
70 70 70 vil det sige 70 i lydighed, 70 i spor og 70 og forsvars? (:
jul 2011
Der er jo nok sommerferie alle steder nu, men der plejer at blive startet op først i august.
Du kan jo sagtens starte allerede nu med at øve en masse bagparts øvelser...
De fleste hunde lader bare 'røven' følge med resten af kroppen, så nogle bagparts øvelser er altid godt til senere træningsbrug.
- lær hende at bakke
- lær hende at stå på en opvaskebalje på hovedet, og så dreje kroppen uden at træde ned.
Der er en del tråde her på HG som fortæller hvordan man indlærer det, så det vil jeg ikke forvilde mig ud i at beskrive.
jan 2012
åh, vi har problemer med bagparten lige nu... når vi laver plads, så svinger hun ligesom ud. så hun sidder med ansigtet ind mod mit lår.. nogen tips, til hvad jeg lige kan gøre ved det? ...
Det vil jeg begynde at øve med hende, tak for hjælpen
jul 2011
Jeg er stadig på det stadie med vores 5½ mdr. tæve, hvor jeg venter på hun selv sætter sig, og så stiller jeg mig ind til hende. Så siger jeg plads, og belønner når hun kigger mig i øjnene. Siger plads igen, og belønner ved øjen kontakt, og så fri og forfra.
Næste skridt for mig vil være at vente på at hun er foran mig og opmærksom på mig, og så med en godbid i venstre hånd lokke hende i grund stilling ved at føre venstre hånd foran hendes snude og i en bue til venstre for mig, bagud og så frem så hun kommer i grund stilling.
Det kommer jo så an på om du bruger venstre eller højre vendinger omkring dig - jeg bruger venstre.
jan 2012
lige nu bruger jeg højre vendinger. Men vil da prøve venstre, for at se om det kan hjælpe på hendes svingen med numsen.. (:
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 574
Jeg træner glad og gerne, man skal bare ikke stille større krav end hunde kan honorer dem, men man kan altså godt få dem op i gear ved selv at gøre lidt for det.
Jeg træner så i PH primært, men C-arbejde i Schæferhundeklubben.
Så gå du bare i gang
Hvem/hvad skal jeg have fat i?(schæfer)