{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.546 visninger | Oprettet:

Hvornår er det seperationsangst? {{forumTopicSubject}}

Jeg har 117 spørgsmål da det er første gang jeg har hundehvalp alene og folk omkring mig ikke har oplevet det samme. Min gamle hund jeg fik som voksen kunne være alene uden jeg egentlig havde lært hende det. Har en lille hvalp på 4 måneder og har haft ham i 2. Vi har naturligvis trænet alene på livet løs men da jeg går hjemme har der ikke været 'pres' på som hvis man havde en deadline. Indtil nu har jeg fået leveret varer og ellers fået pasning. Har så nogle gange været nødt til at tage hen at handle meget kort, hvilket desværre nok har tricket det. Har fået af vide det er normalt at de hyler lidt i starten men godt burde kunne være alene det korte stykke tid hvis den er træt, der er musik og har noget lækkert. Problemet er nu, at det virker som om han faktisk decideret har fået seperationsangst. Han er ovre mig hele tiden og piver tit hvis jeg ikke giver ham opmærksomhed, fx hvis jeg laver mad. Også hvis jeg er hos mine forældre og jeg lige går udenfor. Hvad gør jeg nu? Jeg har ikke brug for at blive hamret i hovedet, jeg gør nu mit bedste smiley

Kommentarer på:  Hvornår er det seperationsangst?
  • #1   16. mar 2018 Filmer eller optager du, siden du kan konstatere at han er ked af det når han er alene? Og har du trænet det med at gå ud af døren, lukke efter dig og så trappe op?

• #2   16. mar 2018 Han piver så snart jeg begynder at tage sko på men også hvis jeg bare står og åbner og lukker døren. Går jeg ud og lukker døren gør han højt med det samme.
    Min underbo har også fortalt at han havde været ked af det da jeg var henne at handle, lige fra jeg gik til jeg kom tilbage. Når jeg kommer tilbage klynker han og er voldsomt glad.
    Der er vanvittig lydt her, så jeg er jo også bange for at genere naboerne

• #3   16. mar 2018 Vi øver også at han kan ligge inde i stuen med noget lækkert mens jeg går rundt i lejligheden og gør rent osv. I stedet for at skulle være obs. på mig hele tiden.

• #4   16. mar 2018 Et par forslag som måske, måske ikke hjælper:

Har du mulighed for at sætte et børnegitter eller en hvalpegård op?
    Hvis ja, så træn, gå, eller hvad han nu bliver træt af, giv ham noget han gider tygge i/hygge med (ben, kong) og sæt ham på den anden side af lågen i forhold til dig. Start med at lave noget kedeligt, læse eller lign. og at han kan se dig. Skru langsomt op for tiden han skal være på den anden side.

Træn bur, brug fx videoen crate games fra Susan garret. Ikke fordi hunden skal sidde i buret når den er alene, men fordi træningen hurtigt lærer hunden at det er okay at du ikke er hos ham hele tiden og gør det til en leg. Overfør evt burlegene på en kurv eller seng efterfølgende.

Gør det til en fest at du tager nøgler frem, jakke på mm. Lad som m du skal til at gå: tag jakke på, sko på osv og tag så det hele af igen (selv om han sikkert ikke har lært at forbinde det med noget dårligt endnu).

Træn noget med ham, hvor det er ham der styrer aktiviteten og arbejder selvstændigt. det kan fx være spor, nosework eller lign, hvor han er eksperten og laver arbejdet.

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 54 Følgere: 874 Emner: 175 Svar: 5.389
    #5   16. mar 2018 Har du overvejet adaptil? Enten til stikkontakten, og ellers ville jeg spraye et halsbånd og give ham det på. Der kommer et nyt orodukt fra adaptil, der hedder puppy, men det er ikke på markedet endnu.

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 54 Følgere: 874 Emner: 175 Svar: 5.389
    #6   16. mar 2018 Skriv evt til rottemor med asterix. Hun har været det igennem, med seperationsangst.

• #7   16. mar 2018 Altså jeg har tænkt på at få et bur til ham, det kunne vel også bruges? Han skal ikke være deri når han er alene. Men som time-out og når han får rå ben/andet der ikke lige skal ud på tæppet.

Han får Kalm efter anbefaling fra hundetræner/adfærdsbehandler.. Tror faktisk jeg har adaptil fra Lucca.. Hvor længe kan sådan noget holde sig?

Vi træner meget generel træning.. kontakt, følg med og sådan. Men ja selvstændig træning er en god ide smiley

• #8   16. mar 2018 Nu fx i næste uge.. der skal jeg onsdag en time på jobcentret og torsdag til en samtale i en time. Jeg har så ondt i maven over at han så kommer til at sidde og have det så skidt. Mine forældre har passet ham rigtig meget men de kan og skal jo heller ikke indrette deres liv efter at jeg har fået en hund

• #9   16. mar 2018 Noget der er meget nemt at kaste sig over er et spor af enten mad af en slags (leverpostej i vand fx) eller kaninslæb (kræver dog en død kanin, med skind), det kan de fleste hunde uden at lære det.
    Nosework er også super og det kan oven i købet gøres indendørs. Hvis du ikke har dufte osv til nosework, kan du i stedet gemme noget af hans legetøj rundt omkring i huset.

• Jinx
    Jinx Online Tilmeldt:
    jan 2014

Følgere: 8 Emner: 16 Svar: 2.209
    #10   16. mar 2018 Du bliver ved med at gå ind og ud af døren, og kun et par sekunder uden for døren inden du går ind igen... og jeg mener bliver ved, lige indtil hunden ikke gider det pjat og på et tidspunkt mister interessen og laver noget andet.

Og så er det bare gentagelse gentagelse gentagelse... sådan kort fortalt

• Jinx
    Jinx Online Tilmeldt:
    jan 2014

Følgere: 8 Emner: 16 Svar: 2.209
    #11   16. mar 2018 Nå ja og ingen opmærksom til hunden mens det står på.. bare ignorer ingen øjekontakt og opfør dig naturligt

• #12   16. mar 2018 Der er allerede kommet en masse gode råd, jeg vil bare lige tilføje, at du skal skrue godt op for den mentale aktivering, som Randi også er inde på med spor NW eller andet. Det er vigtigt at hvalpen velstimuleret og træt, så han ikke skal slås med overskudsenergi samtidig med at han skal være i ro.

Træning træning træning

• #13   16. mar 2018 Og endnu et lille tillæg. Undgå at sætte stemplet seperationsangst på din hvalp endnu. Tænk hellere at I endnu mangler at træne en del, inden han kan være alene.

Diagnoser kan man hurtigt nok få !!

• #14   16. mar 2018 Overvej om hele lejligheden er meget at overvåge alene hjemme. Vi havde småproblemer med hele huset, indtil jeg lukkede døren ud til entréen. Så var der intet at overvåge, for hun kunne se begge døre hvor folk kunne komme ind af fra sin kurv. Nu ligger Ziva sig bare til at sove, med et halvt øre på om en af dørene går op.

Jeg har haft stor succes med at hvis Ziva selv går i kurv, har jeg en klikker i lommen jeg trykker på, og går over og afleverer en godbid. Det betyder at nu ligger hun sig lækkert til rette mens jeg tager sko og jakke på, og er helt med på det - men vi måtte også igennem en utrolig mange gentagelser... Jeg var nok også lidt sløv til at træne det, fordi jeg mente det i virkelig god mening, at jeg jo alligevel var hjemmestuderende.

Jeg havde stor glæde af at kunne høre Ziva imens og jeg tog altid tid. Hvis hun en dag sagde piv, trak jeg 10% af tiden fra, de næste par gange.

Vi har haft bedst succes med at forlade hende efter hun skal lede efter dutter fra en frostpose hvor jeg har klippet hjørnet af med blendet vand fra kartoflerne og tørføder samt fx lidt lækkert som leverpostej. At finde de dutter rundt omkring i parken, sikrer en meeeget træt hund bagefter.

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.530
    #15   16. mar 2018 Jeg er enig. Der er ingen grund til at kalde det noget som helst. Hunden har ikke lært at være alene og det tager tid. I stedet for at bruge alt muligt ville jeg bruge tiden på at lærer hunden det den skal.

Adskil rum,ud med skraldespanden,hunden gå alene i haven osv. En hund der ikke lærer at den kan klare sig alene kan give problemer.

• #16   16. mar 2018 Han har jo i hvert fald nu haft flere dårlige oplevelser (fået lov til at være alene mens han er ked) og det sætter sig. Det er ikke normalt eller okay at hvalpe hyler og så nok bare falder til ro. Han må ikke nå derud hvor han bliver ked af det

Jeg ville begynde at optage ham og sagde så enten give ham mindre plads eller mere (modsat af hvad du gør nu). Har du prøvet at give ham en frossen Kong når du går? Så han er lidt beskæftiget og lærer at forbinde alene hjemme med noget positivt.

• #17   16. mar 2018 Jeg vil lige prøve at forklare lidt om hvalpe og deres modningsfaser smiley

Når du får hvalpen som 8 ugers, er den ikke bange for noget den har aldrig oplevet andet end mors trygge mave og hvalpegården, den har været vant til at være sammen med søskende.

Når den bliver taget fra moren, oplever den en kæmpe forandring, men man VED at 8 uger er den bedste alder psykisk fordi at ved 12-16 uger kommer der en usikkerheds periode. Man ser faktisk at hvalpe der først flytter senere hjemmefra har svære ved det.

Nå, alene hjemme træning skal trænes så tidligt som muligt, og os hjemmegående husmødre vi gør lidt hvalpen en bjørnetjeneste ved at være for meget sammen med den, man skal tidligt begynde at adskille med gitter/afstand.

Har du mulighed for at tage hvalpen med i bilen? Ihvertfald må du prøve at starte forfra en periode på 14 dage hvor du IKKE går fra den, kun træning.

Mit problem med Asterix var at han fra helt lille af slet ikke kunne med lukkede døre, heller ikke selvom hele familien var samlet i stuen, hoveddøren skulle!! være åben.

Og da vi nåede så langt til alene hjemme træningen der stressede han rigtig meget over at jeg gik ud af døren.

Køb et hunde/børne gitter, sæt op i rummet mellem dit bryggers/gang og næste rum (hvor hvalpen er).

Så kan du træne med lidt afstand, og hvalpen kan stadig se dig.

Hvis hvalpen viser tegn på at den er ked af det (halse, pive, traske rundt og rundt) så er du gået for langt, men er den rolig så er det fint.

Jeg har hundegitter mellem køkken og bryggers, og når jeg går så laver jeg altid samme rutine, præcis det samme hver gang.

Hunden har tisset, pruttet og er aktiveret. Kig i min aktiverings tråd, den øvelse med træet er VIRKELIG god at lave lige inden du træner det her, og inden du går.

Jeg sætter mig ved spisebordet og glor på min mobil i 10 minutter. Ro..
    Jeg fylder KONG og legetøj med guf, og spreder hans tørfoder på gulvet. Jeg går rundt som en zombie, laaangsooomt, og taler stille og roligt. Så siger jeg farvel skat pas godt på mors hus, og går ud på den anden side af gitteret..

I starten er du væk 1 minut, så 2, 3, 4... og til sidst tager du sko og jakke på, rasler med nøglerne, sætter dig lige ved hoveddøren, og så når tiden er gået, så går du tilbage til hunden.
    Når du så skal ud af døren starter tiden igen forfra, 1 minut, 2 minutter..

MEN uanset om du træner rigtig, eller om du ska ud af døren så gør du altid samme rutine, indtil hunden er helt tryg.

Spørg endelig ind hvis der er noget, men sæt hver træning op til succes, du behøver ikke træne 5 gange om dagen, for det kan stresse mere end det gavner, nej gør hunden riiigtig godt træt og rolig, og lav så øvelsen rigtig smiley

• #18   16. mar 2018 Asterix kan iøvrigt være alene 6 timer nu smiley

• #19   16. mar 2018 Han har opfanget hvornår jeg skal af sted uden ham, så han er faktisk ret ligeglad med hvad end jeg har kreeret til ham. Han kæmper virkelig for at komme med ud. Er han rendt ud er han indimellem løbet ned af trapperne og været helt forvirret.
    Ja han har selvfølgelig fået en dårlig oplevelse siden han har det sådan. Jeg skulle støvsuge og feje inde i stuen og lukkede ham ude i gangen hvor der er glasdør imellem. Det synes han også er ganske forfærdeligt.

profilbillede
  • #20   16. mar 2018 Han lyder stresset.. Så ville jeg netop IKKE træne det 5-10 gange om dagen. 1 gang, færdig slut.

• #21   16. mar 2018 Han virker nemlig også lidt stresset.. han har travlt med at følge med i alt og rende efter mig. Det ved jeg godt hvalpe gør, men han skulle gerne kunne vænne sig til at ligge og hygge mens jeg gør lidt rent eller går ud i køkkenet efter kaffe.
    Da jeg er meget hjemme har jeg heller ikke trænet så mange gange. Har trænet når jeg lige skulle med med skraldet, eller ind og give sige noget til naboen.

• #22   16. mar 2018 Tænker også at han fremover skal være ude i gangen bag glasdøren når han skal være alene

• #23   16. mar 2018 Ayo blev enormt stresset af at træne flere gange om dagen, hun kunne ikke overskue mere end én gang.

• #24   16. mar 2018 Jeg er nødt til at spørge om der er et eller andet du ikke fortæller. Han er 4 mdr. gammel nu, og det lyder til at han er helt tilbage på nulpunktet. For nogle uger siden skrev du at ham skulle på Kalm, og da der blev spurgt til om han havde problemer, blev det afvist. Og tråden om at hvalpen har ret meget energi om formiddagen.

Så jeg er nødt til at spørge: har du overhovedet trænet alene hjemme med ham i de første to måneder? Og i så fald, hvordan? Hvor tit er han blevet efterladt og har været ked af det? Og hvor længe har du været væk?

Nej, det er ikke for at slå dig i hovedet, men det er svært at vide hvad problemet er, hvis vi ikke kender hele historien.

• #25   16. mar 2018 Afviste jeg det? smiley Nå.. ja jeg startede op med kalm i forbindelse med alene-hjemme-træningen. Jeg går hjemme for tiden og det er især om formiddagen at han har meget energi. Han kommer ned klokken 6 og vil faktisk helst op og sove videre. Jeg prøver at lokke ham med videre og træne med ham men han vil som sagt helst sove et par timer mere.
    Jeg har trænet når jeg har gået ned med skraldet, gå uden for døren og lukke døren imellem os i 1-2 sekunder og åben igen

• #26   16. mar 2018 Men det dur heller ikke at du næsten ikke har trænet alene hjemme og så efterlader ham, imens du går ned og handler. Eller at du slet ikke træner adskillelse og så forventer at du kan sætte ham bag en glasdør imens du støvsuger. Du bliver nødt til at have en plan for træningen og så gå efter den. Ellers kan din hvalp jo slet ikke forstå hvad der sker.

• #27   16. mar 2018 Det lyder som om du skal træne ro! ro! ro!

Det kommer aldrig til at fungere hvis hvalpen ikke lærer ro.

• #28   16. mar 2018 Jeg har nu trænet smiley Måske jeg ikke udtrykker mig klart nok. Ja jeg har været nødt til at handle og jeg forventer heller ikke at han synes det er fedt

• #29   16. mar 2018 Rotterne jeg er enig med dig i at det er vigtigt at en hund lærer at være i ro, men det er lige så vigtigt at en hund bliver stimuleret og træt mentalt. Og jeg synes at det er uklart hvad der mangler hos TS hund. Måske lidt begge dele ?!

• #31   16. mar 2018 Men TS det er så vigtigt i alene hjemme træning at man aldrig overskrider den grænse hvor hunden bliver ulykkelig. Din hund skal være tryg i hele træningsforløbet, ellers er det dømt til at mislykkes fra start.
    Derfor er en plan enormt vigtig

• Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 82
    #32   16. mar 2018 Jeg tænker umiddelbart du skal have opbygge noget rutine, i forhold til at du eks morgen luftet og stimulere ham der, så for han foder, og så er der ro i hjemmet. Så vil han falde til ro, burde han ihvertfald.
    Der ud over studser jeg over han ikke kan klare at en glas dør bliver lukket, for for han også lov at følge dig på wc osv. Jeg har selv en 10 måneders ung hund af en race der vil være med i ALT uanset hvor træt hun er. Hende har vi trænet med fra en start, at vi går eks på wc uden hende (gider nu heller ikke have selskab der smiley ). Og man går ud med skralde spanden/ efter post og når man kommer ind igen så er der ikke en stor velkomst, man lader som ingenting. Der ud over rutine, morgen luftetur, og aktivering så foder og så ro, også i de uger jeg gik hjemme (sommerferie). Når jeg har trænet at gå har jeg givet noget lækkert som hun ikke ellers for, og til en start kom jeg tilbage før hun havde spist det og tiden blev sat op.

Som sagt jeg har en hund der gerne så hun sad som velcro på ens ben, men hun var via fast rutine lært det, og kan være alene hjemme en hel arbejds dag. Men hun står troligt og tripper for at jeg går, når jeg tager jakke på, for så forventer hun et godt kødben smiley

• #33   16. mar 2018 Men hvad gør man så når man bor alene og er nødt til at handle? Jeg har ikke råd til at blive ved at få bragt mad hjem.
    Jeg tror ikke han mangler mental aktivering men han mangler at kunne være i ro, uden tvivl. Det træner vi også

• #34   16. mar 2018 Når man bor alene og skal handle, så må man sørge for at have pasning eller råd til at få bragt maden hjem. Det nytter ikke noget at lade en hvalp være alene der ikke er tryg ved det. Den slags er man nødt til at have med i sine overvejelser inden man anskaffer sig en hund.

• #35   16. mar 2018 Ja men man går altså ud fra at hunden kan lære det efter så lang tid. Hvad hvis jeg skulle på arbejde?

• Rikke aka rapanden
    Rikke aka rapanden Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 11 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 189 Svar: 8.455
    #36   16. mar 2018 Jeg er ikke ekspert, men mon ikke en del af problemet af opstået netop fordi du ikke har trænet jævnligt fra start?

Jeg har gået hjemme al den tid vi har haft hund, men da Ozzy havde boet hos os et par uger startede jeg træningen i at være alene hjemme, netop fordi det var vigtigt han lærte det fra start af, selvom jeg gik hjemme.

Jeg startede netop med bare at lukke døren til gangen i få sekunder, så mens jeg gik på toilettet, så mens jeg gik ned med skrald, så 5 minutter, så 10 minutter osv. Brugte netop alle de der dagligdagsting til at træne, selvom man går hjemme sidder man jo ikke stille hele tiden.

Nå det jeg ville sige er at jeg tror mere det handler om manglende træning, end det handler om seperationsangst.

• #37   16. mar 2018 Hvis du engang imellem handler om aftenen eller i weekenden og det er heroppe omkring mig, så kan jeg godt kigge lidt efter ham, hvis du ikke kan finde anden pasning til ham.

Jeg vil bare gerne vide det et par dage i forvejen, så jeg ikke planlægger andet oveni og så jeg lige kan have en frossen kong klar til Bobo, så han er lidt afledt smiley

• #38   16. mar 2018 Labsen, vi er enige men synes der er kommet masser af råd om aktivering, plus henvisning til min tråd, så tænkte ikke det var nødvendigt at nævne igen smiley

Men aktivering, rutiner, ro, og træning!

Mad kærlighed og frisk vand smiley

• Rikke aka rapanden
    Online Tilmeldt:
    aug 2013

#39   16. mar 2018 Hov og mit svar var ikke for at gokke i nødden, jeg tænker at hvis du fortsætter med træningen og holder ved , så er jeg da sikker på at det retter sig ud, og han lære at være alene smiley

• #40   16. mar 2018 Team underbid: Jeg har aldrig anskaffet mig en hund uden at have en plan B for pasning efter min ferie, netop fordi man aldrig ved hvor lang tid man skal bruge på træning. Den slags kan man ikke vide på forhånd og en hund må ikke efterlades alene når den er utryg, så det må man simpelthen have med i sin beregning.

• #41   16. mar 2018 Jeg skal ikke kloge åge mig på alenehjemme træning, MEN en ting der er utrolig vigtig, er at du ER afslappet i de her situationer. Har man fået nogen dårlige reaktioner fra hunden, har man en tildens til at forvente noget mindre positivt igen smiley mange har ubevidst en reaktion i sig selv som f.eks. spændinger i kroppen, nervøsitethed og det kan man IKKE skjule for hunden, de aflæser det med det samme, så det gælder om selv, at være okay med situationen. Så du skal mentalt have vendt dig selv før du træner noget som helst.

Nogen har spurgt, men jeg kan ikke læse, at du har svaret: Kan du gå på toiletet med lukket dør ?

• #42   16. mar 2018 BTW har din adfærdsbehandler ikke lavet en handlingsplan for jeres alene hjemme træning ??

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

#43   16. mar 2018 Man kan ikke forvente at hunden kan være alene hjemme og være i ro under rengøring. Det er en ung hund der skal arbejdes med og lære hele livet.

Jeg vil ikke have nogen problem ved at efterlade hunden for at handle. Hvis hunden aldrig prøver det lærer den det ikke. Man skal passe på med at pakke hunden ind i vat.

Alene bag en glasdør ville jeg ikke have nerver til.

• #44   16. mar 2018 Det er også derfor han kommer ind bag glasdøren mens jeg støvsuger/vasker gulv smiley

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

#45   16. mar 2018 Kan du måske få nogen til at passe hunden engang imellem?. Det er jo også med til at den lærer at du går og kommer tilbage. Her er jo den fordel at der er nogen ved hunden så den ikke bliver for ked af det.

• #46   16. mar 2018 Nu kender jeg Victor Irl og han virker langt mere stresset end understimuleret! Han bliver trænet og der bliver gjort meget i det med andre hunde og han har også hjernelegetøj som bliver brugt - det er mit klare indtryk. Hvis Victor har et problem så er det med ro! Han er meget nysgerrig og vil være med i alt og har svært ved at finde ro - Så jeg tror måske i stedet for mere træning der stresser og MERE aktivitet så er det nok nærmere den anden vej der skal hjælpes.. hvis en hund ikk kan finde ro så kan den heller ikk særligt godt finde ud af at være alene hjemme ligemeget hvor meget man træner.. Jeg havde selv samme problem med min Mille - hun havde meget mere energi end gennemsnittet af sin race og kunne ikk finde ro og ville ikk engang være alene i et rum uden mig - hun var min skygge.. Det krævede at Mille lærte ro først og det tog TID før hun følte sig sikker på at jeg kunne gå på wc uden hende - og hun havde ingen dårlige oplevelser da jeg fik hende passet hver gang inden jeg skulle handle osv..

• #47   16. mar 2018 Desuden er titlen ikk at det ER seperationsangst men hvornår det er det - og i kan da ikk sige hun ikk må kalde det seperationsangst men alligevel sige han har haft dårlige erfaringer der gør ham nervøs/bange for at være alene.. Det er ligesom lidt enten eller.. så kan der så være forskellige grader af angst men.. og som sagt er titlen et spørgsmål ikke en konklusion!

• #48   16. mar 2018 Jeg har ikke haft en konsultation ved en adfærdsbehandler. Jeg har snakket en del med en da hun er ude ved min dyrlæge. Hun har nemlig også foreslået det med at tage jakke/sko på og sætte mig. Gå lidt rundt. Men også åbne og lukke døren og gå ud lukke døren og gå ind igen.
    Jeg er ret sikker på at han ikke mangler mental aktivering, ej heller motion. Da jeg pt går hjemme sørger jeg netop for at han ikke skal kede sig smiley Jeg gør meget i aktiveringslegetøj men også træning udenfor (søge efter godbidder forskellige steder, søge) og så også bare gå pænt og følg med, ignorer andre hunde osv

• #49   16. mar 2018 Pernille nu er der vist ingen der siger at TS ikke må kalde situationen hvad hun har lyst til. Til gengæld kan jeg se en tråd men en masse velmenende råd givet ud fra den sparsomme information som TS er kommet med. Hvis det er et problem så skal man nok stoppe med at oprette emner med spørgsmål om træning og adfærd !!!

• #50   16. mar 2018 Jeg er da glad for de råd jeg er kommet med? Og jeg prøver at svare så godt som jeg kan

• Max H
    Max H Online Tilmeldt:
    dec 2008

#51   16. mar 2018 Jeg siger kun,at det er naturligt at en hund kan have problemer i den alder. Det er noget der tager tid at arbejde med. Der er alt muligt god grund til at lærer hunden at være alene.

Selv hvis man ikke skal bruge det bliver hunden mere selvstændig og får mere overskud. Hvad hunden er må tiden vise. Selvfølgelig kan hunden have den opførelse uden at have oplevet noget negativt.

• #52   16. mar 2018 Therese hvor er du sød, tak smiley Jeg kan lige skrive til dig på fb

• #53   16. mar 2018 49# Der bliver skrevet at hun ikk skal kalde det seperationsangst. Men det er simpelthen for dumt at bruge tid på at diskutere for os begge - vi ser måske forskelligt på det hvilket jeg personligt godt kan leve med smiley

Ja det bliver måske ikk super meget uddybet hvad træning hunden har fået og derfor er det også fint nok at foreslå træning - jeg er vel så modsat også i min ret til at skrive hvad JEG mener udfra hvad jeg ser irl... Og ja der er også mange fine råd hvilket jo også er det TS efterspørger, det siger jeg heller ikk at det ikk er? - jeg skriver bare at ro er det han trænger meget til at lære fremfor mere stress! Ergo er det næppe optimalt med træning non stop og at hunden efter min bedste overbevisning ikke er understimuleret..

• #55   16. mar 2018 Jeg vil da også gerne uddybe mere ift træning. Ved bare ikke hvilken træning i mener, alenehjemme-træningen eller den mentale aktivering?

• #57   17. mar 2018 Prøv at beskriv sådan helt konkret hvordan en dag ser ud hos jer. Hvordan og hvornår du træner både alm træning og alene hjemme træning og hvilke rutiner du har prøvet at køre ham ind i. Også gerne fodertidspunkter.
    Også gerne om det er sådan hver dag ser ud, eller ?

• #58   17. mar 2018 Nu kan man altså heller ikke aktivere hunden hele tiden smiley den form for aktivering jeg laver burde ikke stresse ham. Jeg går netop op i at være rolig og tålmodig da det jo giver bedst.

Uddyber senere, er væk hele dagen

• #59   17. mar 2018 Altså, selvom hunden et par gange eller 20 har været ked, når den er alene, så behøver den altså ikke få seperationsangst.
    Jeg var selv single og med hvalp, og jeg oplevede et par gange, at Coco havde hylet samtlige 12min, jeg havde været væk på indkøb. På et tidspunkt fandt jeg også ud af, at min daværende roomie skabte et problem, fordi hun gik ind og nussede og legede med Coco, når hun lige havde lyst, og så lukkede døren og gik ind til sig selv, og så sad Coco og hylede over at være blevet forladt igen.
    Situationen blev løst.
    Pointen er, at det at hunden et par gange har været ked ved adskillelse ikke behøver betyde, at den har angst og er mærket etc.

Klø på, brug din fornuft! Det var faktisk først, da jeg holdte op med at følge div råd herinde fra (fx det med at åbne og lukke døre, shit en stresset og ulykkelig hund jeg fik ud af det!) og istedet prøvede ad ift hvad min fornuft sagde mig, at det hele faldt på plads. Endda ret hurtigt.

• #60   17. mar 2018 Nej det er heller ikke fordi jeg ikke kan lukke en dør eller at han er ked af at blive ladt alene, at jeg tænker han måske kunne have seperationsangst. Det er mere med at han er kontaktsøgende som i hele tiden. Ja det er svært at forklare ordentligt på skrift

• #61   17. mar 2018 Men er det ikke en raceting? Nogle racer er jo nærmest neurotiske i deres kontaktbehov...

• #62   17. mar 2018 Jo, jeg har også valgt en selskabshund af den grund smiley men jeg synes det er mere end hvad godt er for ham. Min tidligere Lucca var også enormt kontaktsøgende og selskabelig men ikke så ekstremt som han er

• #63   17. mar 2018 Kan du gå rundt i lejligheden når han slapper af/sover? Gå på toilettet? Gå i bad? Ud med skraldespanden?

Mine hunde har lært af nød at være alene. Den første fordi jeg var alene med hende de første mange uger, den lille fordi hun skulle være alene når jeg luftede den store.

Begge er startet op med at kunne sove eller hvile imens jeg bevæger mig rundt. Derefter være alene imens jeg er ude med skrald eller efter post, og selvfølgelig på toilettet eller i bad. Meget korte perioder, men ikke desto mindre alene.

Derfra var det en virkelig lækker tyggedims, frossen kong eller lign., som jeg vidste kunne holde hele tiden mens jeg var væk, det vil sige at hunden var beskæftiget hele tiden når den var alene.

Det har altid været når hunden var aktiveret og træt, og i dens naturlige hviletid.

Og derfra har det bare aldrig været et problem. Når det lækre er spist, er det tid til at sove og mor kommer hjem igen.

• #64   17. mar 2018 Min Mille var så fokuseret på at jeg var væk at hun slet ikke gad en kong eller andet guf men kun ventede på at jeg kom tilbage.. nu sover hun men hun rør stadig ikk spiselige ting mens jeg er væk..

• #65   18. mar 2018 Pernille, endnu en grund til at træne det helt fra hvalp. Hvalpe er nærmest altid glubske, og hvis man sørger for at de er luftet af og sultne, så skal de nok spise en Kong med frossen vådfoder i. Jeg gav bare halv morgenmad de dage hvor jeg skulle træne det om morgenen/formiddagen, og der var klart større interesse for Kong'en end for mig smiley

• #66   18. mar 2018 Det var da hun var hvalp - hun spiser dog stadig ikk hvis jeg efterlader noget til hende..

• #67   18. mar 2018 Ja, det forstår jeg godt. Men det jeg forsøger at forklare er, at en hvalp er næsten altid sulten, og dét skal man udnytte i enhver træning, også alene hjemme. Så hvis man starter tidligt, og har en velstimuleret og sulten hvalp, så får man en hel masse foræret ad den vej.

Men nu er der jo ikke længere tale om en lille hvalp, så med mindre hunden stadig er kronisk sulten, er det vindue lukket og ikke længere en hjælp i træningen. Så TS må arbejde med de andre ting, omend det er meget sværere nu, end for nogle måneder siden.

• #68   18. mar 2018 Forstod godt din pointe smiley Det er bare ikk alle hvalpe - ej heller helt små der gider mad når de er alene - er de angste/meget fokuseret på at ejeren er væk så vil det ikke hjælpe.. var bare det jeg ville pointere smiley Men ja vil sikkert ikk ha effekt på hendes hund nu, men derfor kan man jo godt prøve og se ad - som du skriver smiley

• #69   19. mar 2018 Jeg synes da egentlig, det har været omvendt - at hvalpe er småtspisende, og sulten er kommet med alderen.

• #70   20. mar 2018 Nu er der intet underligt i, at hunde ikke spiser eller drikker når de er alene. Det er naturligt.

• #71   21. mar 2018 Hej igen smiley Beklager jeg ikke lige har vendt ordentligt tilbage. Vil nu prøve at uddybe.
    Nu da jeg går hjemme er det ret svært at have en fast dagligdagsstruktur. Men for det meste sådan her:

Kl. 6 - en lille runde hvor han får besørget, derefter morgenmad og sove et par timer mere
    Kl. 9-10 stykker går vi en længere tur hvor han igen besørger.
    Kl. 12-13 stykker går vi igen

Eftermiddagsturen er som regel lang og hvor vi ofte er hjemme hos nogen eller mødes med andre med hunde.
    Jeg træner på gåturene (gå pænt, på plads, søge mm). Herhjemme er det meget hyggetricks og hyggetræning så som brug af aktiveringslegetøj og finde godbidder forskellige steder. Men vi leger selvfølgelig også almindeligt. Han får dagligt vådfoder i en kong eller på anden vis

Det skal huskes at han er 4 måneder. Der går rigtig meget energi til at opdrage smiley

• #72   21. mar 2018 Kan du gå rundt i lejligheden når han slapper af/sover? Gå på toilettet? Gå i bad? Ud med skraldespanden?

Gå ned med skraldespanden kan jeg ikke, der skal jeg jo også ud af døren og ned ad trappen. I bad og toilet vil han med ud på badeværelset, men det har jeg dog ladet ham gøre. Er døren åben kan han godt selv rende rundt ude i gangen. Men døren skal være åben. Ligeledes ved mit soveværelse.

Min gamle hund kunne sagtens være alene hjemme men spiste heller ikke når hun var alene. Det tror jeg er meget normalt smiley

• #73   21. mar 2018 Hvornår i dit dagsprogram er alene hjemmetræningen lagt ind ? Og på hvilken måde ?

• #74   21. mar 2018 Jeg gik også hjemme, da jeg fik hvalp (det tænker jeg de fleste gør smiley ) Og jeg lagde et fast tidspunkt ind, dog ikke fast klokkeslæt.
    Men hver formiddag, hvor hvalpen jo alligevel typisk sover, var hun alene. Vi gik morgentur, spiste morgenmad, faldt til ro og så gik jeg. Nogle gange gik jeg på cafe og fik en kop kaffe andre gange tog jeg en bog og satte mig på en bænk. Andre gange igen havde jeg rent faktisk ærinder, som jeg så lagde der. Jeg trænede det kun én gang om dagen.

• Rikke aka rapanden
    Online Tilmeldt:
    aug 2013

#75   21. mar 2018 Som skrevet tidligere, gik jeg også hjemme da Ozzy var hvalp, og jeg gjorde som AS, eller jeg gjorde det så ikke på noget bestemt tidspunkt, men i dagtimerne. For os var det vigtigt at Ozzy lærte at være alene, også selvom jeg gik hjemme. Også fordi vi jo vidste at han altså ind imellem skulle være alene hjemme, uanset om jeg kom i job igen eller ej smiley

• #76   21. mar 2018 Jeg har ikke faste tidspunkter på dagen hvor jeg træner alene, jeg gør det selvfælgelig dagligt. Han ER jo ikke alene udover når jeg lige går ud for døren og ned med skraldet. Eller når jeg har været nødt til at cykle hen og handle kort.

Nu i morgen skal jeg af sted en time til samtale på jobcentret. Der smider jeg ham af ved min far på vejen

• #77   21. mar 2018 Det skal være samme tidspunkt hverdag, samme rutine så han ved at nu går i tur, og nu får han et kødben og nu er han alene.

Bum!

• #78   21. mar 2018 Men jeg vil jo ikke komme til at gå samme tidspunkt hver dag? De dage jeg har fri eller hvis jeg arbejder forskudt. Skal en hund ikke lære at det kan være forskelligt?

• #79   21. mar 2018 Det er lige meget! indlæringen skal være fast på samme tidspunkt, når hunden er tryg ved det så indfører man næste tidspunkt..

Jeg brugte kun alene hjemme træning om aftenen i starten, der ved 19 tiden var han som regel træt nok, og mit første ønske var at kunne tage ud og spise, deltagd o fødselsdag eller lign.. så vi trænede om aftenen, og da det virkede så trænede vi formiddag og eftermiddag og nu kan jeg gå fra ham når det passer mig..

• #80   21. mar 2018 Det lyder til at efter kl 6 turen vil være et super tidspunkt at træne alene hjemme på. Knapt så lækkert for dig, men tænker det er ofringen værd

• #81   21. mar 2018 Han er i hvert fald træt der og det samme er jeg smiley Vi plejer at gå i seng igen der, så ikke dårlig tænkt. Og jeg ville jo også tage af sted klokken 7.30 hvis jeg skulle arbejde.

Jeg skal også skifte foder da han laver mange gange om dagen. Det kan måske også gøre at han føler sig mere ''luftet''

• #82   22. mar 2018 Fordelen er ved rutine at Ziva ved vi skal ud og gå når vækkeuret ringer og hun ved der er morgenmad når vi kommer hjem. Når jeg har taget tøj på efter badet sidder hun straks i sin kurv og glæder sig til noget lækkert at slukke på mens jeg kører på arbejde.

Hun har endnu ikke lært at hver 6. 7. Dag er weekend men rutinerne har gjort at det virker fantastisk nu.

Da jeg gik hjemme passede det med jeg gik over i centret og undersøgte aviser og gode tilbud. Så gik jeg rundt og handlede hvor varen var billigst og fik lidt motion og kom hjem igen et par timer senere. Da hun var bedst lånte jeg nøglen til en kammerats lejlighed så jeg kunne studere i hans mens vi trænede.

Lige så snart i har lavet en rutine kl. 6 hvor vanen med at sove allerede er der, går der ikke længe inden i har styr på alene hjemme træning.

• Ida og Figo
    Ida og Figo Online Tilmeldt:
    mar 2017

Følgere: 7 Emner: 32 Svar: 3.131
    #83   22. mar 2018 Han ER jo ikke alene udover når jeg lige går ud for døren og ned med skraldet. Eller når jeg har været nødt til at cykle hen og handle kort.

Pas på ikke at gøre samme fejltagelse som mig. Jeg var arbejdsløs da jeg fik Figo og jeg var slet ikke god nok til at øve alene hjemme. Det kunne jeg jo altid nå, det var bedre at være sammen med hvalpen og komme på en masse ture tænkte jeg.

Idag har jeg så en hund med let separationsangst. Øv! Han kan sagtens finde ud af at være alene men han HADER at blive efterladt eller adskilt.

• #84   22. mar 2018 Ja jeg elsker jo den bette mus og tager ham jo med til næsten alt. Jeg vil da prøve at gøre som der foreslåes her i tråden smiley han ER bare morsyg hvilket jo er klart.

• #85   22. mar 2018 Jeg har selv en vov der er ekstremt førerfikseret. Samtidig er hun ikke bange for noget som helst, andet end at være adskilt fra mig ... og jeg ved ikke om bange er den rigtige betegnelse ... Det bliver desværre nemt sådan, hvis man går hjemme sammen med vovsen ...

Jeg ville sætte ind på selvtillid/selvstændighedsstræning. Jeg ved godt det er en selskabsvov, men derfor burde dens verden ikke gå helt i stykker hvis bare du lukker en dør ... Jo mindre afhængig af dig den er, jo mere den føler den kan klare de fleste situationer selv, jo nemmere vil alenehjemmetræningen nok gå ...

Alenehjemmetræning er for mig, at lære vovsen, at jeg altid, uden undtagelse kommer igen. Det gælder hjemme, det gælder ude. Hjemme blev metoderne fra tråden brugt. Rutine i starten, og derefter overføre det så tidspunktet på dagen ikke længere er af betydning.

Min vov er snart 11 år, og jeg bruger stadig den samme rutine, morgenmad, luftes af hvor der er ro på (hun har tendens til at stresse), godbidder smides i hendes del af huset, jeg siger "Moar kommer igen, så hurtigt hun kan, hvis alt går som det skal" ... hunden er jo ligeglad med hvad du siger, men jeg siger det stille og roligt imens jeg smider hendes godbidder, og så lukker jeg babylåge ind til hendes del af huset, og en dør mellem hoveddør og forgang, som hun har opsyn med, gennem babylågen.
    De sidste år, i takt med at hun er blevet ældre, glipper det nogengange for hende ... hvis jeg er stresset, så stresser hun, og så kan hun ikke være alene ... Så det er meget vigtigt, at jeg selv er helt rolig.

Jeg tager ikke overtøj og sko etc. på først inde i huset og går rundt ... da det ikke giver mening, i mit hjem smiley Det er det sidste jeg gør, i forgangen, og der har jeg sagt farvel.

Alenehjemmetræning blev også trænet ude, fx. ved at hun kom med op at handle (hvis man har en attraktiv hund, og ikke bor på landet, så er det nok ikke lige der man skal træne, men man kan sikkert finde et andet sted), og jeg så drejede om hjørnet, så hun ikke kunne se mig, og med det samme kom jeg igen ... Trænede det med RO RO RO.
    I Hundeskoven kan det trænes med at jeg henter noget i bilen, mens hun bliver inden for hegnet etc.
    Hunden skal ikke være i tvivl, man kommer altid igen.

Hvordan er din vov når den skal passes af dine forældre? Har den problemer der med at du efterlader den der, henter de den, eller afleverer du den?

Selvtilids/selvstændighedstræning er problemløsningsopgaver hvor hunden roses for at løse opgaver selv. De skal ikke være for nemme alle sammen, men hunden skal selvf. stadig kunne løse dem, og efterfølgende roses.

• #86   23. mar 2018 For det meste tager jeg omkring dem når de skal passe ham. Han bliver ked af det når jeg går men det går ret hurtigt over. Han piver også hvis jeg går ud på toilettet der.
    Han bliver det også hvis det er min mor men ikke i så høj grad som mig.
    Her den anden dag passede en hundeven ham hvor jeg satte ham af på gaden til hende. Han hyggede sig helt vildt med hendes hund smiley

Enig i at han godt kan blive lidt mere selvstændig.. Jeg øver også at han selv kan ligge med noget uden at skal være ved mig.

Tør ikke lade ham være ude foran en butik, især ikke nu hvor han er hvalp. Jeg bor i byen smiley

Kommentér på:
Hvornår er det seperationsangst?