{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
512 visninger | Oprettet:

Færdselsprøve? {{forumTopicSubject}}

Jeg har tilmeldt gammelnok til FP så vi kan prøve kræfter med noget brugsspor.

Men jeg er jo vant til DcH - så kan nogen give mig de ting jeg skal huske?

I DcH er GST: Kommanderer H på plads, tager linen af, sætter linen bag om ryggen på valgfri måde eller smider den i lommen, HF tager hænderne ned langs siden. Og så må man ikke sige noget efter det, ud over selvfølgelig at afgive kommando til øvelse.

En omkringvending i LF/FVF - er det altid en tyskervending?

Er det noget med at man skal huske at takke de personer der står i gruppen?

Og hvordan er det man melder klar?

Andet?

Ja ja, jeg skal nok læse programmet, men nogle gange er de sgu lidt kryptiske...

Kommentarer på:  Færdselsprøve?
  • #1   11. maj Fri ved fod foregår lige som i DCH.

Det behøver ikke at være en "tyskervending, du bestemmere selv.

Og ja, man siger pænt "tak til gruppen" Ellers så koster det omgang smiley

Man har hunden klar og går ind når det er ens tur - der bliver sagt når du skal ind.

God fornøjelse smiley

• #2   11. maj Tak! Men er det ikke noget med at man skal lire en bestemt remse af når man præsenterer sig? I DcH siger vi “Anne og Bella, start nummer xx” og giver hånd til dommeren. Skal man noget lignende her?

Og så har jeg hørt noget om at linen skal sidde på en bestemt måde om ryggen, når man har taget den af?

Og jeg GLÆDER mig! Jeg blev sgu så ked af at pensionere hende fra konkurrencer, og det bliver fantastisk at finde noget nyt vi kan lave sammen smiley

• #3   11. maj Jo, man præsenterer sig og hilser på dommer.

Linen behøver ikke at sidde på en bestemt måde. Jeg har som regel proppet den i lommen.

Hvornår skal i op til færdselsprøven ?
    Kan godt forstå at du er glad for at i har fundet noget andet i kan lave.
    Spor har altid været en af mine favoritter, og jeg er rigtig glad for at jeg kom i gang med sweiss.
    Det er meget mere sjov end SPH spor. Man må rose sin hund på sporet og give den noget at drikke mm.
    Der er selvfølgelig også regler om, hvor lang og hvor gammel sporene skal være til de forskellige prøver, men træningsmæssig passer sweiss spor rigtig godt til mig og mine skavanker.
    Jeg kan gå ud og lægge et spor, og hvis ikke jeg lige har energi til at gå det samme dag, så går jeg det bare dagen efter eller tre.

• #4   11. maj Tror du ikke de gamle jægere dør, hvis jeg kommer anstigende med en gammel schæfer til en schweissprøve? smiley

Vi skal op den 23. juni i Støvring.

• #5   11. maj Det er der jo lang tid til.

Nej, der er faktisk alle mulige racer med, og faktisk er der en del Schæfere der går sweiss.
    En gang var der en Grand Danois med.

Og hvad tror du de sagde til Taliban ?
    Det er da mere sært at der møder en DP'er op.
    Inden vi startede vores spor fik jeg at vide, at de havde respekt for at man arbejdede med hunden, og bagefter fik vi at vide, at de havde stor respekt for den lille hund.

• #6   11. maj A- jeg har trænet lydighed med min corgi i Rottweilerklubben, da det var den klub, der lå tættest på. Jeg kom anstigende første gang med lillebror i vikle og storebror i klapvogn og mit lavbenede monster. Du kan tro de 10 rottweiler ejere gloede - da vi gik igen var de dog dybt imponerede over hundens evner og arbejdsiver og bød os hjertelig velkomne næste gang smiley man kan altid bryde fordomme smiley

• #7   12. maj Omkringvending er tysker eller venstre vending..
    I lineføringsdel er line i venstre hånd.
    Husk at det er enten låst kædehalsbånd eller sele.

• #8   12. maj Tak Erika, for det med kæden! Den smider jeg på hende. Hvad så i FVF og de øvelser hvor snoren skal af? Der kan kæden jo i sagens natur ikke være låst.

• #9   12. maj Det er ligegyldig, når snoren er af, så er det jo bare et halsbånd.

• #10   12. maj Ja, der er ikke helt frie tøjler i vendingerne, det er enten tysker eller hollænder - hunden må ikke følge med højre om.

Hvis du skulle finde på at have linen over skulderen, må den kun hænge ned på højre
    side, ikke venstre.

I de frie øvelser hænger halsbåndet bare løst.
    Reglen er for at man ikke sætter det i kvæl smiley

• #11   12. maj Du skal vælge en af de to godkendte vendinger - enten tysker eller venstre omkring - højre er ikke tilladt. Linen må ikke hænge på venstre side (risiko for animation af hunden), tak til gruppen er obligatorisk medmindre man vil give en omgang, og så må halsbåndet vidst både være kæde eller stof ifølge de nye regler smiley Under væsentesten skal hunden være kommandofri og må ikke holdes i stram line smiley Det er lige hvad jeg kan huske...

• #12   12. maj Under væsentesten skal hunden være kommandofri og må ikke holdes i stram line

Ikke korrekt. Hunden må godt være under kommando.

• #13   12. maj Jeg lægger linen om nakken, forom skulderen og fæstner den på sig selv omme på min ryg - er det ok?

Er der væsentest i FP?

• #14   12. maj Her er et billede af hvordan jeg sætter linen. Og I behøver ikke kommentere hvor højt oppe i luften den apport er smiley Jeg er motorikspasser, jeg var til DM og jeg var f*ing nervøs smiley

profilbillede
  • #15   12. maj Det er helt fint med linen.
    Og ja, der er væsenstest før hver prøve, hvor dommeren går og hilser på og tjekker chip/tatovering

Er du i tvivl om noget, så har man lov til at spørge dommeren. Har endnu ikke oplevet at en dommer er blevet sur.

• #16   12. maj #12

Er du sikker Martine? Jeg forstod det sådan på de nye regler, at hunden skulle være i løs line og ellers “fri og frejdig”... Men måske den godt på få en sit eller lignende?

• #17   12. maj #16
    Ja

• #18   12. maj #17

My bad then, jeg må ha sovet i timen eller misforstået Vivi.

• #19   12. maj #18

Der er en del danske dommere, der laver deres egne lokumsregler om hvordan ting, bestemt af FCI, skal forvaltes.
    Jeg undersøgte tingene hos en dansk dommer, der var med til et dommermøde i FCI, for at være helt sikker.

Men at der er danske dommere, der mener at tingene skal udføres på en helt anden måde, vil jeg bestemt ikke afvise. Jeg har allerede hørt om to, der laver egne regler - den korrekte udførsel af den test er bare, at det er tilladt at have hunden under kommando.

• #20   12. maj #19

Det er jeg ikke i tvivl om. Men tak for afklaringen smiley

• #21   12. maj A, jeg læste det der med, at det skulle være OK at have snoren som du har vist på billedet - og jeg var bare ikke så sikker.
    Nu har jeg spurgt en dommer - som siger "Hmmm, det hedder sig på skrå med karabinen modsat hunden eller i lommen" - men omvendt er det ikke sikkert, at det bliver påtalt, når det ikke er til en konkurrence.

- så jeg ville ikke bære snoren på den måde, du viser.
    Men - dit valg smiley

• #22   12. maj Tidligere var der da ikke væsentest i FP?
    I Beg.B etc. ja, men er det tilkommet i FP efter de nye regler?
    Synes det er fedt at væsentest, tandvisning osv nu er "tvangsfri", har brugt meget tid på at træne de momenter nu her, tidligere blev det aldrig trænet..
    Jeg benytter "plads" eller "sit" kommando, samt kommando for tandvisning, håber det er ok smiley

Ift. halsbånd så mener jeg nu stadig ikke at almindeligt fast halsbånd er tilladt..
    Lidt sjovt egentlig når man må bruge hetzsele..

Men nu er det også beg. B jeg selv skal op i nu her, så har ikke nærlæst FP for nylig.. smiley

• #23   12. maj Der er væsentest ved samtlige prøver i brugsprøveprogrammet...
    Det har der været al den tid, jeg har kendt til disse prøver
    Man må ikke bruge hetzsele til prøve.

Red. - og så korrigerer jeg mig selv. I det nye program står der at man må bruge sele ihvertfald i A og B - jeg husker ikke hvad der står ved C, men det er sandsynligvis det samme.
    At det så ville være vildt sært at bruge en hetzsele er en anden ting...

• #24   12. maj Min fejl, brystsele, og ved FP/BH er læder eller stofhalsbånd ok smiley
    Godt lige at få nærlæst programmet igen..
    Og selvfølgelig væsentest ved alle, det var tandvisning der var nyt for mig smiley

• #25   12. maj Hvordan foregår tandvisning? Er det mig der viser gebisset? Og hvor mange tænder skal de se?

• #26   12. maj Du viser bare gebisset smiley

Hunden skal kun gøre det i begynderprøven smiley

• #27   12. maj Begynderprøven? Har det noget med FP at gøre?

Kæft, hvor er jeg blank på det her smiley

• #28   12. maj Nix, det har intet med FP at gøre smiley

Så ud af hovedet med tænderne igen *GG*

Kommentér på:
Færdselsprøve?