{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.427 visninger | Oprettet:

Lydighed er en by i Rusland {{forumTopicSubject}}

Hr og fru Danmark er forarget over denne dygtige "robot"hund. "Den brækker jo nakken".
https://www.facebook.com/go.tv2.dk/videos/299380117643535/

Lige for tiden går jeg og træner fvf med Liva. Dvs. vi laver elefantøvelse og træner placering ved plads. smiley Målet er at blive lige så dygtig som fyren og mallen. Ok mindre kan også gøre det, men vi efterstræber det!
Dog synes jeg, folks reaktioner på videoen er komisk. Én skriver "Mange hunde er avlet alt for specielt, både mentalt og fysisk"
Kommentarene (generelt) fortæller mig, at hr. og fru Danmark er alt for uvant med at arbejde med hunden og ikke forstår, at arbejde er utrolig vigtigt for en hunds trivsel.

For lige at gøre det klart, er det hr og fru DK, for hvem lydighed er en by i Rusland. Mallen er totalt fed! (Ikke udstillingsfed, men lækker fed)

Kommentarer på:  Lydighed er en by i Rusland
  • #1   19. maj Jeg synes det er så ærgerligt, at folk kun kan se negativt i den video. Jeg ser en meget glad hund, der nyder at træne.

Ingen tvivl om at de kan få nakkeskader. Men skader kan komme i al sport - derfor bør vi jævnligt få dem tjekket af kyndige mennesker som eks. dyrlæge, kiropraktor, massør osv. og variere træningen, så de også går på højre side. smiley

• #2   19. maj jeg indslag med dem i tv ... jeg synes de var mega dygtige ... har ikke set nogens kommentarer nogen steder ..

MEN jeg sad godt nok og tænkte om ikke den kunne få gener/skader i nakken med tiden .

• Mophy
    Mophy Tilmeldt:
    nov 2016

Emner: 2 Svar: 57
    #3   19. maj Nakkeskader eller ej, så er det dér uden tvivl sundere end de overvægtige sofakartofler uden indhold i livet, som man desværre støder på oftere end gode fvf'ere i dagligdagen smiley

• #4   19. maj gud fader for et svar ... jeg spurgte ærligt talt ud fra uvidenhed og interesse ...

som om et hundeliv i DK er enten det ene eller det andet ...

• #5   19. maj "Jeg er ikke imponeret. Hunden er alt for behagesyg efter min mening. Jeg har haft Westie som absolut gør hvad de selv vil og det Elsker jeg dem for"

smiley smiley smiley smiley

Ej, de fleste kommentarer jeg lige kan se er jo heldigvis positive.

• Mophy
    Mophy Tilmeldt:
    nov 2016

#6   19. maj Hanne M, hvis dit svar er henvendt mig, kan jeg trøste dig med, at jeg slet ikke havde læst dit spørgsmål. Det var udelukkende en humoristisk betragtning af hvad Sofia havde skrevet om 'Hr. og fru danmark' smiley

• #7   19. maj Det er jo Elmo's bror smiley Super flot arbejde smiley

Vi kan ikke alle være dedikerede hundetosser, der vil altid være dem der mener at hunden bare skal leve sit liv på sofaen..

• #8   19. maj Ih, de to skal jeg på kursus hos næste weekend - glæææder mig smiley

• #9   19. maj "Vi kan ikke alle være dedikerede hundetosser, der vil altid være dem der mener at hunden bare skal leve sit liv på sofaen.."

KAN vi ikke snart blive enige om, at der findes flere måder at have hunde på end:
    1. Vi går til træning af alle mulige arter med hunden.
    2. Vi har bare hunden liggende på sofaen?

Hvis nogle simpelthen ikke VED, at der findes flere måder, skal jeg gerne give en beskrivelse af én af dem smiley

• #10   19. maj HVAD?! Findes der flere måder? smiley

Åh Isabelle, vil du ikke nok komme med en beskrivelse, tror ikke jeg kan sove uden at få den smiley

• #11   19. maj Hanne jeg skal ikke kunne sige, om er almindeligt i disciplinen, men min hund sover i mere akavede stillinger end den hund arbejder smiley
    Fünke, det håber jeg er rigtigt. Jeg så bare kommentarene sorteret efter "relevante" og der er mange... øh.. interessante udtalelser smiley

• #12   19. maj Hvem er Elmo? smiley (udover Echos bror/søs)

Trine, det lyder fedt!

Edit. Kommentar #11 mangler ordet nakkeskader.
    "...om nakkeskader er almindeligt..."

• #13   19. maj Det er kennel working malinois der har Elmo, han er så lækker en arbejdshund smiley

• #14   19. maj Er det den malle, der vandt VM i LP1 for belgiske hyrdehunde? Den ser frisk ud smiley Og så ligger det jo til mallerne at gå højt med hovedet smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 10 Svar: 3.428
    #15   19. maj Det er jo et træk der er trænet frem. Altså kan man vil ikke sige at det ligger til dem. Det er jo muligt at gøre det samme på andre racer. Vi er tilbage til hvad der kan betale sig.

• #16   19. maj Jeg er en af dem der ikke er imponeret. Jeg synes ikke der er noget specielt over en hund der er så førerfikseret.

Også kan jeg godt blive liiidt træt af folk som er trænings'fans og deres ofte lyst til at hakke på folk der "bare" har sofakartofler.

Meget enig med Isabelle, der er flere måder at have hund på.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#17   20. maj Vi taler lydighed. Hvor skal hunden så kigge hen for at du kunne blive imponeret.

• #18   20. maj Den skal ihvertfald se hvor den går, så den ikke falder. smiley

Ej jeg vil sgu give Isabelle og Anya ret.

Der er flere måde at have hund på og der er altså mere imponerende hund/fører samarbejde end det der.
    Det er jo bare stuedressur, med en overdreven førerfikseret hund. Hvor er det imponerende?
    Altså udover nakkeholdningen? Er der kontakten?

Næh! Der hvor man ser hunde arbejde selvstændigt på at løse opgaver (Også maller) Dét er imponerende!!
    Hvor man virkelig kan se hundens hjerne og fysik arbejde på at løse en opgave, i distanceret samarbejde med en humdefører. Dét er imponerende!
    Så skal nakken helst være lige og øjnene rettet frem. Ellers falder hunden over et eller andet.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#19   20. maj Det er argumentet at hunden er førefikseret. Det svarer til at jeg ikke er imponeret over en agylity hund fordi at den springer over ting.

Hvorfor nævne at der er flere måder at have hund?. Hvem er det der ikke er klar over det. Lydighed er bestemt ikke bare. At påstå det er en mangel på forståelse for hvad det kræver.

• #20   20. maj Max jamen det er jeg da heller ikke, set i forhold hunde der udfører en mere avanceret opgave/opgaver.
    Det ser da hyggeligt ud og det er flot at de kan hoppe og løbe hurtigt på anvisninger osv.
    Det kræver så nok lidt mere, på flere niveauer, end at gå stuedressur.

Fordi der er flere måder Max. Det nogle finder spændende, synes andre er uinteressant.

Var det svar nok i denne omgang?

• #21   20. maj Altså med al respekt, nu er det nok de færreste racer der oprindeligt er avlet til lydighed smiley Det er jo ikke ligefrem en hunds natur at gå fvf og lave sit øvelse...

Så at hr og fru dk "synes det er en by i Rusland" gør vel ikke så meget, så længe de tager sig godt af deres hund smiley

• #22   20. maj Folk er simpelthen så kolde i røven herinde, på den der ufede “jeg synes ikke det er imponerende fordi jeg ikke fatter det eller fordi jeg er misundelig”-måde smiley Jeg ville utroligt gerne se dem, der ikke er imponerede, gå samme niveau “stuedressur” med deres hund. Og bevares, om man så vitterligt ikke er imponeret, så vil det stadig klæde folk at anerkende niveauet i stedet for at nedgøre det med ord som “stuedressur”. Uanset race, så ligger der TONSVIS af timer bag det resultat - ja altså foruden at hunden så også har haft lidt bøvl med et brækket ben, men hvem tæller... Hvorfor skal folk partout øffe over et eller andet og tale noget ned, for at tale noget andet op? Mindreværd? Jeg kunne ikke være mere ligeglad med markprøver og agility, men derfor anerkender jeg stadig at der ligger utroligt meget arbejde bag at få en dygtig hund, og at alle sportsgrene er krævende på så højt et niveau - på hver deres måde smiley

• #23   20. maj #Vax ... jeg synes de er mega dygtige som jeg også skrev allerførst, men jeg kunne vare ikke komme fra tanken om at mange timer, i flere år med den nakke holdning kunne give problemer med nakke/hals ...

• #24   20. maj #23

Det kan der helt sikkert være noget om Hanne, men omvendt tror jeg ikke man kan finde en sport der ikke slider på kroppen på den ene eller den anden måde smiley Nu ved jeg at massage/fysioterapi/osteopati/kiropraktik er meget brugt i disse typer af sport, netop pga belastning - om den specifikke hf bruger det skal jeg så ikke kunne sige, men med forhistorien med det brækkede ben og fysioterapi kan man forestille sig at hunden jævnligt er tjekket igennem smiley

• #25   20. maj Nu skal vi ikke være FOR glade og stolte over egen præstation og da SLET ikke vise den frem!

Kors i røven nogle små sko, der nogle gange afsløres - siddende på lidt større fødder...

Hvad angår nakken - nej, hunden får ikke skader i nakken.
    Mallen er velsignet med en fysik der gør, at den stilling ikke - i modsætning til schæferen, der må bøje lidt mod højre - er belastende for den.

Og nej, den går ikke sådan i timer på daglig basis.
    Det er netop ikke en dødsejler af en stuedressur, hvor man trasker rundt på træningspladsen i en time for at få noget ud af sit kontigent.

Et træningspas varer 10 - 15 minutter inkluderet pauser, hvor hunden løsner op.
    Man får ikke det resultat ved at slavetræne...

• #26   20. maj "Det er netop ikke en dødsejler af en stuedressur, hvor man trasker rundt på træningspladsen i en time for at få noget ud af sit kontigent."

Jeg fatter simpelthen ikke behovet for at nedgøre andres måder smiley

Det kan gerne være, at det er en reaktion på små sko, som gerne kan være en reaktion på de jævnlige nedgørelser, som gerne kan være en reaktion på....... smiley

Efter at have set den malles fvf vil jeg aldrig mere omtale min for sjov træning med Fie som dette - som fvf smiley Fremover vil jeg sige, at hun er OK dygtig til at gå sådan cirka ved siden af mit ene ben smiley

"Åh Isabelle, vil du ikke nok komme med en beskrivelse, tror ikke jeg kan sove uden at få den"

He he. Det var altså mest retorisk ment. Nu hænger jeg på den smiley

Mine hunde træner jeg meget lidt med (se ovenstående om "gå pænt ved siden af...."), men de laver andet end at ligge i sofaen (ligger ofte i haven smiley ). Fx får de lækre ture i skov og på mark og eng, hvor de træner deres naturlige instinkter (snuse efter mus ol), og hvor den yngste øver sig i at være kat eller lignende. Vi kan måske kalde det parkour? smiley

PS. Jeg er altid dybt imponeret af veltrænede hunde. Misundelig? Ja lidt indimellem smiley

profilbillede
  • #27   20. maj Ej, min kommentar med citatet var tydeligvis humoristisk og bare en enkelt absurditet, men åbenbart sidder der flere, som i ramme alvor "ikke er imponeret" fordi de foretrækker en anden type hund?!

Come on! Man kan have personlige præferencer og jeg er fx ikke særligt meget til jagttræning - men derfor kan jeg da sagtens anerkende et flot samarbejde og en god øvelse.

Jeg troede virkelig folk kunne reflektere lidt dybere end "jeg kan bedre lide min egen hund"

• #28   20. maj Selvom man har en førerfikseret hund, ligger der stadig vildt meget træning bag sådan et resultat.
    Jeg har en førerfikseret hund, og vores fvf er ligenu stuedressur, men det kan slet ikke sammenlignes med den fvf føreren og mallen går (eller jo det kan de godt, men jeg vil helst ikke smiley )

• #29   20. maj Helt ærligt så tror jeg altså ikke helt på at hundene skulle få nakkeskader af at gå sådan. Der er mange brugshunde der har gået sådan i mange år og det er da ikke fordi man hører om vildt mange skader. Præcis som med de skader vores hunde efter sigende skulle få af halsbåndene. Jeg har været i hundeverdenen i mange mange år og har aldrig set eller hørt om en skade fra et halsbånd smiley
    ... min brugsline dober, der er i A-klassen i DcH (og dermed jævnligt skal løbe i høj fart gennem terræn, hvor der er stor risiko for at komme til skade) sprang en sene i en tå ved at hoppe lidt kejtet ned fra sofaen smiley smiley smiley Er det dermed farligt for hunde at ligge i sofaen ?

• #30   20. maj #27 er ikke til mig, vel? smiley

• #31   20. maj Nej, det er den ikke, Isabelle smiley

• #32   20. maj #15

Klart er det trænet frem, men skulle en schæfer gå præcis sådan, ville den komme til at gå meget lavt med bagbenene. Mallerne er lidt bedre bygget til den ekstreme position.

• #33   20. maj "Kommentarene (generelt) fortæller mig, at hr. og fru Danmark er alt for uvant med at arbejde med hunden og ikke forstår, at arbejde er utrolig vigtigt for en hunds trivsel."

Men Sofia hvorfor lige lydighed? Fordi hr. Og fru Danmark ikke ved noget om dét, kan de jo sagtens være i stand til at aktiverer og arbejde med deres hunde så de trives, tænker jeg smiley

• #34   20. maj Fuck, hvor det irriterer mig, at jeg ikke kan sætte et n ind i kontingent i mit sidste indlæg.

Mere end at du tilsyneladende mistolker den citerede passus, Isabelle.

• #35   20. maj Kommentarer som "Ligner at al personlighed er taget ud af dyret. Ligner et prestige projekt for ejeren", "Synes godt nok det er lige lidt for meget lydighed , det er da synd den skal gå hele dagen med nakken bagover", "det ligner jo en robot - men sålænge den ikke lider overlast - vi har jo hunde på forskellige grundlag", "Jeg kan næsten ikke holde ud at se på det.........", "dresserede dyr på den der måde er ikke lige mig........", "Det ser bare rigtigt slemt ud for hunden det kan da ikke være sundt" fortæller mig, at folk ikke er vant til at se hunde arbejde. Jeg siger ikke, det SKAL være lydighed.

Tilgengæld kan jeg se, der er langt flere positive kommentarer nu, end der var, da jeg skrev opslaget. Måske de negative bare er hurtigere på tasterne smiley

• #36   20. maj Wow. Al personlighed taget ud smiley De skulle måske se en lydighedshund, når den ikke går lydighed smiley

• #37   20. maj Hvordan kan man se på et kort videoklip at nogen har pillet al personlighed ud af kræet ????? Jeg ser en hund med massere af personlighed, der laver noget den virkelig synes er en fest. Har en hund kun personlighed hvis den er typen, der ikke kommer, når man kalder eller glor undrende på en når man siger 'sit' ????
    Folk der kommer med den slags kommentare aner ganske enkelt ikke, hvor fedt det er at have 'det' sammen med sin hund. At arbejde med noget sammen med sin hund, som den virkelig elsker, giver SÅ meget til ens eget mentale velbefindende smiley De ser tilsyneladende ikke HVOR meget den hund rent faktisk holder af det den laver. Dvs. de må virkelig mangle basal viden om de signaler hunde sender.

• #38   20. maj Så man SKAL simpelthen være imponeret af dem for at anerkende det samarbejde der er eller det tid der evt. er lagt i at træne? Hvorfor?

Hvorfor er det mere okay at i andre sidder og nedgør folk der ikke er imponeret og i øvrigt nedgør at der er andre måder at have hund på? Som nogle så tit påpeger herinde er der over 400 racer med forskellige formål?

Det ville da være absurd hvis ALLE var ovenud imponeret over en super førerfikseret malle der laver en øvelse mens at den kigge op på ejer? Men derfor kan man da godt anerkende at de har lagt arbejde i det. De fleste samarbejdende racer kan jo lærer det hvis man gider og kan se meningen med det?

Og nej jeg er hverken misundelig eller dum Vax, jeg synes bare ikke det er imponerende.

• #39   20. maj smiley

• #40   20. maj Anya, ja, i princippet kan alle samarbejdende racer lære at gøre det som han gør med Echo - i praksis er det bare slet ikke sådan, i praksis kan de fleste lære en hæderlig fvf, men kun de færreste på det niveau der (og endnu færre med den glæde som hunden der viser :-))

• #41   20. maj Jeg bliver simpelthen akut dårlig, når jeg læser folks idiotiske kommentarer. En ting er at ikke-hundemennesker er uvidende, men at hundefolk er misundelige, er simpelthen så grimt. Her gælder reglen om, at har man ikke noget pænt at sige, skal man simpelthen knytte sylten smiley

Michael er en rar og god fyr, som tilfældigvis er ret awesome til det med hund. Og nu er han verdensmester i LP1 for belgiere. Ønsk ham tillykke eller ti stille.

I klikker-kredse løb rygterne lynhurtigt; manden siger på tv at han ikke bruger godbidder, og straks insinueres at han bruger tæsk og strøm. For alle ved jo at man ikke kan komme til tops i LP1 uden barske metoder..... smiley Manden er out and proud, og står ved at han, hold fast, træner med positive metoder. Igen, LP1, positive metoder. Det burde ikke være raketvidenskab.

Dem der betvivler hans hunds glæde og iver, kan finde hans videoer på youtube - søg på Michael Eifer.

Og så bare lige en ekstra smiley smiley smiley smiley smiley smiley til dem der har ondt i
    røven over hans VERDENSMESTERSKAB!

• #42   20. maj Alle biler kan køre, så formel 1 er da ikke imponerende. Bilerne er jo lavet til det..

• #43   20. maj Så det er ikke længere individuelt hvad man synes er imponerende?

Mon ikke også folk med "sofakartoffel" hunde er trætte af at blive nedgjort fordi nogle synes man skal holde hund som dem for at det er fedt?

Trine - Nu har jeg kun set klippet uden lyd, så jeg vidste ikke det var fancy niveau før jeg læste resten smiley Men derfor er jeg stadig ikke imponeret af lige den video. Havde lagt en video af ham gå hele programmet havde det nok været noget andet smiley

Jo det er flot/imponerende at nå til DM, EM og whatever i hundetræning, uanset om det er lydighed, agility, HTM eller andet, men derfor behøver man vel ikke synes at lige den video der er imponerende?
    - Hvorfor blive SÅ provokeret af at nogle ikke synes det?

Hvem er det i øvrigt herinde der har ondt i røven? Jeg troede vi snakkede om en enkelt video og ikke alt muligt ekstra?
    - Jeg har KUN set videoen, vel og mærke uden lyd, så jeg taler udfra den ene øvelse man ser og ikke alt muligt andet.

CH - Jeg synes ikke formel 1 er det mindste imponerende? Hvorfor er det forkert?

• #44   20. maj CH, genial sammenligning - så min Polo kan også vinde Formel 1, bum ;-D

• Bodil D
    Bodil D Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 2 Følgere: 12 Emner: 3 Svar: 189
    #45   20. maj I og for sig har du jo helt ret Anya, du behøves slet ikke at syntes det er imponerende smiley men jeg tror altså at de eneste som ikke syntes det er imponerende, er folk som ikke aner en skid om hundetræning;) ved du bare lidt om emnet, så kan man ikke undgå at vide, at for at komme derhen hvor denne hundefører er, så kræver det enorm dygtighed og ikke så lidt tid;) det er da i mine øjne utrolig imponerende smiley

• #46   20. maj Anya, værs’go:

https://youtu.be/JqlUEWIMHg4

https://youtu.be/BmBmI-axzSI

Jeg har nok svært ved at forstå hvordan man IKKE kan have en smule respekt for nogen, der har opnået et verdensmesterskab, uanset disciplin. Med mindre altså man er typen der ikke kan anerkende andres præstation, uden at føle sig “snydt”.

Og jo, der er både folk herinde der har en smule ondt i røven, men i særdeleshed i kommentarsporet på den video.

• #47   20. maj Lyden har ingen relevans for om det er imponerende (i mangel af bedre ord), ej heller hvilken øvelse der udføres eller om det er det samlede program - men prøv engang at se hvor mange hundeførere der er i stand til at opnå den der 130% dedikerede fokus og glæde, dem er der dæleme ikke mange af... Og det er DET jeg synes der er imponerende - så er det sgu lige meget om det er agility, LP, htm eller noget helt fjerde smiley

• #48   20. maj Ps: Hvis jeg på lørdag kan lære bare en brøkdel af hvad han kan for at skabe den der glæde, så vil jeg klappe i mine små hænder smiley Men nøjagtig som min Polo aldrig vinder Formel1, så får jeg aldrig det niveau ud af min collie, hvor dygtig hun end er smiley

• #49   20. maj Altså jeg er i tvivl om hvad det her emne egentlig handler om smiley

• #50   20. maj Bodil - Jeg synes ellers godt jeg ved noget om hundetræning. Nej jeg ved helt sikkert ikke ligeså meget som folk der dyrker det hardcore, men jeg er ikke uvidende smiley

A - Se de videoer er imponerende. Jeg har al respekt for at han har opnået VM med sin hund. DET er imponerende, og jeg har masser af respekt for folk der bruger så meget tid på at træne hund. Det kræver jo lyst, engagement og tid.
    - Men derfor behøver jeg vel ikke blive imponeret over ÉN video med en øvelse? Bliver du imponeret hvis du ser en video med en hund der laver elefanttrick? eller bare en video med en hund der laver sit? smiley

• #51   20. maj Det han laver i den video er jo noget rigtig mange kan og når de kan det, er det fordi, de har lagt en hulens masse energi og arbejde i at uddanne en hund, i at skabe et bånd, i at forfine detaljer, så hunden ikke bare kan sine øvelser, men kan dem med maks appel, glæde og frejdighed.

Men videoen er jo ikke alt, vi har af info - manden har kvalificeret sig til WM, han har deltaget og han har vundet.
    Man skal altså være lidt mere end almindelig tvær for ikke at anerkende at den præstation ikke bare lige er væltet ned i hatten på manden.
    Heller ikke selv om det bare er en førerfikseret hyrdehund, han har (ignorant much)?

Træls at føle sig så ramt af at andres thumbs up til manden, at man bliver helt indebrændt.

• #52   20. maj Kig dog på hunden, Anya. Øvelserne er ikke det vigtige, det er hundens udstråling, der er essensen....
    Den kan ses uden lyd og uden forhistorie.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#53   20. maj Jeg ser det helt anderledes. Dem jeg kender,er da helt klar over,at de har hund på en anderledes måde en flertallet. Hvordan andre har hund går de ikke synderligt op i.

Så kommer der kommentar som dem vi ser her. Hunden er en robot,får skader,mangler personlighed,skal leve op til for store krav osv. Smid et klip med en hund i gruppe c og samme mønster. Hunden bliver aggressiv,lærer at bide i mennesker,skader osv.

Hvem er det så lige der viser manglende forståelse for andres måde at have hund.

• #54   20. maj CH - "Men videoen er jo ikke alt, vi har af info - manden har kvalificeret sig til WM, han har deltaget og han har vundet."
    - Videoen var ALT den info jeg havde og dét jeg skrev udfra.

"Træls at føle sig så ramt af at andres thumbs up til manden, at man bliver helt indebrændt."
    - Hvem er indebrændt? Jeg ser kun træningsfolk der bliver virkelig sure over alle ikke falder på numsen over videoen? Og hvis det er mig du mener så nej jeg er ikke indebrændt, men muligvis dårlig til at forklare mig selv eller hvad jeg mener smiley

• #55   20. maj Nej Anya, for selv en blind hund med et amputeret ben og en retarderet hundefører uden evner, kan lave elefanten eller en sitøvelse. At sammenligne de to, viser jo tydeligt at du ikke har den fjerneste ide om, hvilket arbejde Michael har lagt i den hund. Men dog har jeg det nemmere med uvidenhed, end med ondt i røven smiley

• #56   20. maj Indebrændt = :

Mon ikke også folk med "sofakartoffel" hunde er trætte af at blive nedgjort fordi nogle synes man skal holde hund som dem for at det er fedt?

• #57   20. maj CH - Ja det er da super fedt at han har en hund der synes det er verdens fedeste ting at træne? Det har jeg ALDRIG sagt det ikke var, men hvorfor skal man synes at det er imponerende?
    Hvorfor er det ikke en smag og behag ting?

Nej det var en kommentar til en højere kommentar smiley Min hund er ikke ren sofahund smiley

• #58   20. maj A - Men videoen viser jo kun ét trick/én øvelse og netop IKKE andet. Hvilket er hele essensen for mig.

Men jeg skal nok vinge af smiley Jeg kan godt høre det ikke er acceptabelt at være uenig her, så jeg går ud i solen og bruger min tid på noget mere produktivt smiley God dag til jer.

• #59   20. maj Jeg synes det ville være møgtræls at leve et liv uden bunker af imponade af, hvad andre kan, tør og opnår.
    Mit liv er fyldt med kæbefald i anerkendelse af hvordan engagement og dygtighed løfter ting op til noget, jeg aldrig selv ville kunne præstere.

At lade sig imponere er at lade glæde og livslyst flyde.
    Derfor kan jeg ikke få nok. Derfor under jeg andre at blive imponeret, for der er rigeligt at imponeres af.
    Herunder en video af en hund og en fører, der viser at de sammen kan og vil.

Men ja, man bestemmer selv. Men det kan anbefales at juble lidt med, det gør bare livet sjovere.

• #60   20. maj CH - Men sådan er vi jo forskellige. Jeg er imponeret næsten dagligt af de nye ting min datter lærer, som du sikkert ville synes jeg var åndssvag for, for det lærer alle børn og især hvis man synes børn er forfærdelige som en del herinde gør. smiley

Mennesker er forskellige og lader sig imponere af forskellige ting. Jeg er imponeret over min kæreste har tabt sig over 40 kg uden hjælp og af at han har været top 5 i verdenen i et computerspil, også ting du sikkert ikke synes er vildt, men igen er vi forskellige. Forskellen er nok at jeg har ikke behov for at andre finder det imponerende ligesom jeg gør. Men tak for bekymringen.

• #61   20. maj Du tager fuldstændig fejl.
    Jeg imponeres af begge dele.
    Det ene er vanvittigt at se på, et menneske fødes og udvikles - jeg er fuld af fascination. Det er hovedårsagen til, at jeg valgte at blive pædagog.
    Det er forundrende og imponerende, hvad naturen kan.

Og hvorfor skulle jeg dog ikke være imponeret over et menneske, der besidder evner og dygtighed på en måde, så alle undtagen 4 i verden væltes af pinden?
    Det er sgu da vildt jeg ville være pavestolt.

Jeg tror det handler om perspektiv på livet...

• #62   20. maj Jeg tror at folk der ikke kan imponeres af eller anerkende andres præstationer, er folk der enten er virkelig misundelige, eller folk der aldrig selv har kæmpet for noget og fået resultat. Begge dele er sørgeligt.

Og jeg er sgu enig med CH - livet er så meget bedre, når man kan glædes på andres vegne smiley

• #63   20. maj "Mere end at du tilsyneladende mistolker den citerede passus, Isabelle."

OK - at traske rundt en time for at få noget for pengene er positivt ment, CH?

Kommunikation er en meget meget svær disciplin smiley

• #64   20. maj Isabelle, det er jo ikke fri fantasi.
    Da jeg var træner på hvalpehold modtog jeg jævnligt kritik for min måde at gøre det på - netop med ovenstående begrundelse.

Folk synes de har betalt for en time, derfor skal hunden være på banen i en time.
    Og ja, det er i høj grad en dødssejler, både at udføre, men især for hunden og for resultatet.

• #65   20. maj Jamen SÅ giver din udtalelse mening, CH. Jeg manglede konteksten og opfattede det som at folk, der ikke træner på højt niveau er - nogen der bare trasker ......

Hvalpehold MÅ indimellem være besværlige at håndtere, fordi folk vel gerne kommer med vidt forskellige forventninger.

• #66   20. maj Anya

Videoen viser jo ikke kun én øvelse - nu er jeg ikke så garvet i termerne i LP som i IGP/PH, men der er da både FVF, sit, dæk, omkringvendinger, og hunden bakker i GST. Alt du ser på videoen er små elementer af store øvelser som ikke bare udføres, men udføres med præcision. Det vidner igen om at din manglende fascination nok bunder i uvidenhed.

Jeg går fx særligt meget op i sporsøg, genstandsmarkeringer og feltsøg med min - med målet om at få ham uddannet til operativ specialsøghund. På nuværende tidspunkt kan han “bare” gå spor på forskelligt underlag, med forskellig alder, med knæk og buer, fremmedspor og lave frysemarkeringer med høj distraktion på alt med ID fært på - og jeg møder ofte folk som ikke er imponerede. Men når jeg så fortæller at der pt ligger noget der minder om 1000 arbejdstimer i ham, og vi kun lige er begyndt, så forventer jeg faktisk at folk som minimum anerkender at det er voldsomt meget arbejde. Og ved du hvad - det er netop dét der er fedt ved hundeverdenen, for uanset hvor uenige man end kan være og hvad man ellers træner, så møder man i langt størstedelen af tilfældene anerkendelse for godt arbejde... Alt andet er nemlig utroligt dårlig stil smiley Jeg sætter selv en ære i at være ydmyg, og jeg bliver imponeret næsten dagligt - for folk er fandme seje!

• #67   20. maj Jeg vil endnu en gang understrege jeg er imponeret, og glad for at høre at der tilsyneladende ikke sker uhensigtsmæssige skader ved nakke osv ...

men jeg er altså som et par stk her i tråden også små træt af den nedsættende tone der omkring det almindelige familiemæssige hundehold .. vores hunde er blevet trænet til husbehov, sit, kom osv, derudover er aktiviteterne mest gåture, snuse og grave på marker, lidt bold og trække leg og leg med børn og nu barnebarn, jagte kosten når der fejes og med på ferier som kan være alt fra badeferie og til vandre ferie i bjerge ...

De har aldrig sat deres ben på en træningsplads, og det agility de prøver er 1 x om året når der er skottetræf i Aarhus, ellers på træstammer i skoven ...

Jeg tror det er det liv man såkaldte sofakartofler lever, og det er fint det ikke er nok for nogen, men at være nedladende omkring det synes jeg er unødvendigt ...

En eller anden skrev længere oppe at kunne man ikke skrive noget pænt om præstationen, eller en anden skrev glæde sig på andre vegne, så skulle man måske lade være at skrive noget ..
    Det må jo så også gælde den anden vej rundt ... folk med såkaldte sofakartofler er nok glade for det liv de lever med deres hunde ... og så som Isabelle skriver laaangt oppe, det er altså fantasiløst hvis ikke man ser andet end et liv hvor hunden fylder det meste af ens dagligdag, eller fritidsinteresse, og så til et liv som er totalt inaktivt ifht. hunden ...

Jeg synes det er decideret træls ...

• #68   20. maj Janteloven snerrer altså her.

At man giver applaus til en aktiv og dygtig hundefører, der opnår resultater er altså ikke det samme som at man disser folk, der ikke deler interessen og laver noget andet med deres hund....

Det er altså en stråmand - og nu sidder jeg så og forsvarer mig mod et synspunkt jeg ikke har, men andre pådutter.

Hvorfor ikke bare glædes på deres vegne i stedet for at dreje pilen mod sig selv?

• Mophy
    Mophy Tilmeldt:
    nov 2016

#69   20. maj Hanne, her vil jeg så igen lige pippe op - når jeg skriver sofakartoffel, mener jeg nemlig lige præcis de hunde, der aldrig får lov til at komme uden for matriklen og hvor deres familier nærmest opfører sig som om kræet er i vejen. Dem er der nemlig rigtig, rigtig mange af her hvor jeg bor, og det skærer mig i hjertet hver gang jeg støder på dem. Det, du beskriver; familiehunde med folk der holder af dem, der giver dem kærlighed, gåture og har respekt for det levende væsen, det synes jeg er SÅ fint! Jeg er vokset op med hund på samme måde, og min fvf er nærmest ikke-eksisterende, i modsætning til det super flotte arbejde der ligger i hunden i videoen. Igen, hvis du (eller andre) føler sig stødt over bl.a. min bemærkning om sofakartofler, så var den, helt oprigtigt, ment ift. til de kommentarer, Sofia henviser til - folk der synes at en arbejdsglad hund er mishandling, mens deres egne hunde er ved at gå til af overvægt. Personligt har jeg aldrig nogensinde tænkt eller ment noget nedsættende om folk, der ikke lige er træningsnørder, men som har glade, tilfredse hunde og giver dem et kærligt hjem smiley

• #70   20. maj vi nåede da helt til indlæg 3 inden ordet sofakartoffel kom ...

og CH det skal du skal da heller ikke forsvare andre, og da slet ikke dem du ikke er enig med smiley ... det er da spild af gode kræfter

• #71   20. maj manden har kvalificeret sig til WM,

Nope - han fik wildcard ...

Og jeg er en af de, der ikke er imponeret af hans kunnen - hvis det katagoriserer mig som "misundelig" eller "jantelovsperson", so be it smiley
    Jeg har desværre noget insider-information der gør, at han aldrig ALDRIG kommer indenfor 100 meters rækkevidde af mine hunde.

Men al ære og respekt for hans vm-titel - en eller anden skulle jo have den, og det er bestemt flot, at det blev ham.

• #72   20. maj Tilgiv et stort fnis over Martines - øhhh - misundelse? smiley

• #73   20. maj så gik jeg fra wauv og troen på den var opnået med ene kærlighed og positiv motivering til tanker om, er det nu virkelig også det
    "Jeg har desværre noget insider-information der gør, at han aldrig ALDRIG kommer indenfor 100 meters rækkevidde af mine hunde. " smiley smiley
    Håber jeg misfortolker...

• #74   20. maj Den præmis vil altid være tilstede, når det eneste man ved om en person er en kort video og en beskrivelse.
    Det tilsidesætter ikke den generelle diskussion om at blive imponeret over hvad andre opnår.

Der er ikke noget, der opstår i et vacuum - men det er et vacuum, vi befinder os i, når vi kun ser fragmenter af virkeligheden.

• #75   20. maj Vi vil da gerne høre, hvad den insider-information handler om! smiley
    Hvorfor/hvordan får man wildcard?

• #76   20. maj #71

OK - jeg vidste ikke, det var på et wildcard, han kom med. Men det er altså VM i LP1 - ikke FCI’s verdensmesterskab i lydighed. Ikke at det ikke er super flot - jeg synes blot ikke, man skal forveksle de to smiley

• #77   20. maj #75

Jeg ved slet ikke, hvordan man kvalificerer sig til FMBB VM (verdensmesterskab for belgiske hyrdehunde). Måske hans wildcard skyldes, at der ikke afholdes nogen VM kvalifikations konkurrence i lydighed i belgierklubben?
    Jeg mener dog, han vandt LP1 DM i DKK sidste år, så mon ikke det er begrundelsen for at give ham et wildcard?

• #78   20. maj Men det er altså VM i LP1 - ikke FCI’s verdensmesterskab i lydighed
    Hvad er forskellen på de to? Jeg har ikke forstand på konkurrencer smiley

• #79   20. maj #78

Der er LP1, LP2, LP3 og Eliteklassen. Man starter i LP1. Hundene til FCI VM kan være hunde af alle racer, der har kvalificeret sig til VM i LP (hundene er fra eliteklassen/FCI OB3).
    FMBB VM er VM for belgiske hyrdehunde, og de afholder tilsyneladende også VM i LP1.

• #80   20. maj Han fik et Wildcard af bestyrelsen i sbh fordi hunden havde brækket benet og han derfor ikke kunne stille til konkurrence og kvalificere sig. Så mente man at han var så dygtig at han skulle have et Wildcard og dermed komme til VM uden at have kvalificeret sig

• #81   20. maj Ja, han var med på et wildcard, fordi hunden brækkede benet dagen efter han vandt DM. Man kan vel godt argumentere for at vinder af DM burde være kvalificeret til et VM smiley

• #83   20. maj #80
    Nå sådan smiley

Absolut smiley

• #84   20. maj Jeg tænker at der ligger uanede timer bag og tænker, at dem som kender til denne "sport" må være vildt imponeret, da de ved hvor svært/hårdt det er, at nå dertil.
    Jeg er ikke helt i den kategori smiley
    Nu har jeg også en helt anden type hund og hun ville seriøst få stress, hvis hun ikke KONSTANT kan kigge rundt for at holde øje med omgivelserne - det er det hun gør/skal.

Men hun er også en sofakartoffel - som yder alt hvad hun orker i dagligdagen.
    Ingen kontingent til nogen trænings plads - vores trænings plads er, at hun er med til alt, hvad vi laver og hun kan begå sig i alle situationer/omgivelser - det er hvad jeg gerne vil med min hund og forventer af den. smiley

• #85   20. maj Ikke, at jeg dermed vil sige, at folk er fyldt med løgn, men pudsig, at der altid dukker negativ "insider viden" op når nogen klarer det rigtig godt.

• #86   20. maj Jeg vil gerne give en forklaring på mit indlæg til især dig, Anya.

Jeg synes det er utroligt absurd med reaktionen ala "Jeg er ikke imponeret. Den er overdreven førerfikseret. Jeg vil hellere se selvstændigt arbejde”.

At man ikke synes der er noget specielt over den type hund, fair nok, men det handler jo altså ikke om dine personlige præferencer og ønsker.
    Selvfølgelig skal man ikke falde over sine ben i måben, men at man anlægger sådan en tone (det er da ikke specielt, den er bare ALT for førerfikseret, hvad er der ved sådan en hund) det er simpelthen for mavesur en reaktion.

Man må være uenig alt det man vil, og man må meget gerne være uimponeret, men det bør da forsøren ikke være fordi man har personlige præferencer for en anden type hund....

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#87   20. maj Hvis man vælger at åbne op må man gå hele vejen. At kaste en skygge over manden uden forklaring er ikke god stil. Nu kan folk så gætte på,hvad det er som gør,at man ikke ønsker sine hunde i nærheden af ham. Videre er det jo umuligt for manden at forsvare sig imod.

• #88   20. maj Max

Det er den måde du ville vælge og det accepterer jeg.
    Jeg har ingen yderligere kommentarer og håber blot, at folk vil tænke sig lidt om, inden de tager op til ham.

Om de vil det - om de vil tro på det - om de mener, at det er fordi han har vundet VM i noget, jeg ikke selv dyrker og derfor selvfølgelig skal disse - jeg er ærligt talt ligeglad.

Som sagt håber jeg bare, at folk tænker sig om - det er fint nok for mig.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#89   20. maj Tak for svar. Jeg tvivler ikke på at du kan have kendskab til noget som vi andre ikke kender til. Det er jo bare lidt svært at forholde sig til når der ikke bliver fortalt hvad det er.

• #90   20. maj Det, jeg skriver, er et udtryk for hvornår MINE grænser mht håndtering af hunde går - jeg skal ikke være den, der bestemmer jeres, så derfor.

• #91   20. maj Det forstår jeg slet ikke smiley Hvordan kan han den ene dag få et wildcard fordi hunden har brækket benet og den næste dag vinde DM. Men når han vinder VM er det vel også helt iorden med det wildcard smiley
    Egentlig troede jeg, et brækket ben ville være en dødsdom for så aktive hunde.

Der er LP1, LP2, LP3 og Eliteklassen. Man starter i LP1. Hundene til FCI VM kan være hunde af alle racer, der har kvalificeret sig til VM i LP (hundene er fra eliteklassen/FCI OB3). 
    FMBB VM er VM for belgiske hyrdehunde, og de afholder tilsyneladende også VM i LP1.

Hvordan kan man lave et mesterskab for niveau 1? Kan man ikke gå ud fra, at hf og hundene fra niveau 2(LP2) er dygtigere? Eller er det "bare" forskellige programmer, man skal igennem?

• #92   20. maj Jeg tænker ikke umiddelbart at nogen herinde ikke kan unde andre de er dygtige til et eller andet.
    Og jeg synes egentlig at sådan en kommentar siger mere om afsenderen end modtageren.
    Så kan man jo reflektere over hvem der er mest kold i røven.

Hvis man opretter en tråd på et debatforum, kaldet et Hundegalleri, så kan man måske ikke lige forvente at alle finder lydighed på højt plan, lige så fascinerende som én selv.
    Det hedder ikke en debat fordi alle andre skal rygklappere én og bekræfte én i, hvor fantastisk en holdning man ytre.

Det er der et par stykker herinde der har mere end almindeligt svært ved at kapere, uden at blive sarkastike og små perfide, på den lige umodne måde.

Den der med insiderviden

• #93   20. maj CF din kommentar forstår jeg ikke. Med mindre du vil uddybe den, så har jeg ikke tænkt mig at svare.

• #94   20. maj #91

Uden at vide det vil jeg tro, at de har lavet VM for hver klasse. Ligesom der er DM for både LP1, LP2, LP3 og Eliteklassen. Så man kan blive Danmarksmester i LP1 eller Danmarksmester i LP2 fx.

• #95   20. maj #94
    Men kan man deltage i flere klasser? Og kan man deltage i LP1 hvis man træner LP2?

• #96   20. maj Har lidt svært ved, at tro på Michael Eifer, skulle være så dårlig (slem) ved sine hunde, det ser ud til, at han er Danmarksmester flere gange med samme hund

For slem må være virkelig slem, hvis man mener det er okay, at ens veninde lærer sine kursister at bruge lyskesnor smiley

• #97   20. maj Sofia: Det er forskellige øvelser i klasse 1, 2, 3 og eliten og du kan kun stille op i en klasse til et DM. Klasse 1 er begynderklassen og de øvelser der indgår kan ses her (dog kommer de vist i en anden rækkefølge i de nuværende regler
    https://youtu.be/gLFfEP2epj4

• #98   20. maj #95

Nej, det kan man ikke.

• #99   20. maj #96

Jeg kender absolut intet til ham eller hans metoder, men hvorfor tror du ikke, at man kan komme til DM uden altid at være sød ved sin hund?

• #100   20. maj Jeg ved nada om hunden og mandens træningsmetoder.

Men, jeg ved at min Grosser nok aldrig kom i nærheden af det han viser der.

Små hunde, kan bare det der... smiley

PS: Det betyder, vind nu en konkurrence med en hund over 50 kilo, og jeg lover at jeg skal fortælle alt og alle hvor dygtig du er er, og hvor fantastisk smuk og intelligent racen er. Selv hvis der er en Napolitansk (Min drømme hund).

• #101   20. maj For slem må være virkelig slem, hvis man mener det er okay, at ens veninde lærer sine kursister at bruge lyskesnor smiley

Jeg kunne RIGTIGT godt tænke mig at vide, hvor du har læst eller hørt, at jeg synes det er OK at "min veninde lærer kursister at bruge lyskesnor" ?

• #102   20. maj Her er et par store hunde Martin smiley
    Cane corso til heelwork https://youtu.be/HEwGUHA9cGU
    New foundland i freestyle https://youtu.be/94-CyCvxQgU

• #103   20. maj Her er en mellemstørrelse.
    Men den er skisme imponerende selv om den hverken er den hurtigste eller den bedste.

https://www.youtube.com/watch?v=DhWC9R3IA0Y

• #104   20. maj Hvor er den Newfoundlænder sød smiley

• #105   20. maj Det forstår jeg slet ikke Hvordan kan han den ene dag få et wildcard fordi hunden har brækket benet og den næste dag vinde DM. Men når han vinder VM er det vel også helt iorden med det wildcard

Sofia, hvis nu du læser hvad der står i opslagene, så er der skrevet, at hunden brækkede benet dagen EFTER at han havde vundet DM

• #106   20. maj Hold da op, jeg er imponeret af Bull Doggen.

• #107   20. maj Martin, i min klub træner et par leonberger smiley De er dæme masive

• #108   20. maj Anni, nåår haha, jeg læste helt skævt smiley

• #109   20. maj @Randi.
    Ikke jeg at skal forklejne de to sportsgrene, så tænkte jeg mere DCH lydighed, smiley

Men den der Newf.... Jamen, hvis et menneske ikke imponeres så er man da raceblind...

Nøj, hvor er det imponerende! En Newf er jo altså.. Ja, en Newf.

PS: Har haft to af dem, og jeg kan da slet ikke være med! ;-D

@Sofia.
    Leonbergeren er jo en fremragende race. Altså jeg synes jo det er en af de smukkeste hunde der findes! smiley

• #110   20. maj Martin, jeg vil gerne have en landseer smiley Jeg er sikker på, den vil passe Liva og mig glimrende smiley

• #111   21. maj Den video med corso´en er faktisk et meget godt billede på, hvordan det er at have en - den er konstant lige omkring fødderne på dig smiley

• #112   21. maj Jeg kunne RIGTIGT godt tænke mig at vide, hvor du har læst eller hørt, at jeg synes det er OK at "min veninde lærer kursister at bruge lyskesnor" ?

Overså du denne her, Canmax ?

• #113   21. maj Det får du ikke svar på, men du kan jo dementere eller bekræfte det.

• #114   21. maj Fint nok - du har aldrig hverken hørt eller læst det - tak for svaret .

• #115   21. maj Canmax :
    Jeg har læst længere oppe i tråden at man behøver ikke at svare hvis det er insider viden man har smiley

Jo det ser da flot ud at kunne gå fvf sådan smiley

• #116   21. maj Jeg kan så drage samme konklusion omkring din advarsel mod Michael.

• #117   21. maj Canmax

Det kan du. Som sagt kan folk gøre som de vil, mine hunde kommer han ikke i nærheden af.

• #118   21. maj Måske han er fortaler for fri leg til træningen smiley

• #119   21. maj Elsker den der "hvis den ikke elskede det, ville den ikke gøre det".

Altså, bare for beskeden sammenligning; ridesporten har for længst vist, at man sagtens kan mishandle sig til samtlige store titler, uanset disciplin...

• #120   21. maj Nu har jeg jo kun familiehunde, hvilket åbenbart er = sofakartofler og at man, på trods af over 25 år som hundeejer ikke er dedikeret hundetosse pga. den manglende interesse for træning.

Så jeg kan vel nok tillade mig at stille et dumt spørsmål ? Undskyld for min totale uvidenhed smiley

Men hvorfor lærer man hunden at gå med hovedet i den der stilling, hvor nakken er bøjet helt bagover ??
    Det er hverken naturligt, eller ser særligt behageligt ud. Og minder mig mest af alt om hestedressur, hvor hestene bliver tvunget til at bøje nakken, i en ekstrem unaturlig stilling.

• #121   21. maj Anne-marie, det kommer af intens kontakt - man har belønnet for øjenkontakt.
    Det har udviklet sig lidt med tiden, fixpunktet er ikke længere øjnene, men typisk oppe under armen. Kombinationen af øjenkontakt og korrekt position viste sig at at være ret svær.

Der er ingen tvang forbundet med hovedets position, det er skam hunden selv, der holder det der. Med medfører hverken ubehag eller gener for hunden.

• #122   21. maj Nej, så er man bare en hundetosse smiley

• #123   21. maj CH: Men hvorfor ? Det giver mening, hvis hunden er døv, og man bruger tegnsprog, men i lydighed, hvor man vel bruger verbale kommandoer, så har jeg svært ved at se fornuften i det ?

• #124   22. maj Hvad er fornuften i et lydighedsprogram?

Det hele er sport, det er show, det er cirkus...

Vi kan lide at se hundens appel, dens higen efter kontakt til sin fører, dens fravalg af opmærksomhed på alt andet, dens ønske om den næste kommando...

• #125   22. maj @119: Min opfattelse er at der er ret stor forskel på hvordan man træner heste og hvordan man træner hunde. Jeg har ikke indtryk af at man træner heste helt så meget med fx. lokning og motivation.
    Jeg er ikke selv det store hestemenneske; jeg kan godt lide en tur i skoven engang imellem og det er så det. Men jeg kender da hestefolk og synes det de træner handler meget mere om at indvirke på hestens fysisk for at få den til at gå på en bestemt måde ??????

• #126   22. maj Mette - man kan sagtens træne hest ligesom med hund smiley det er ofte det dem der træner hest fra jorden gør smiley

• #127   22. maj Hundevrøvleren overførte sin hundetræning fra hestetræning. Det ER måske derfor, han har denne helt særlige metode med at proppe hunde i hestebokse smiley smiley

• #128   22. maj I hesteverdenen bruger man i langt langt højere grad negativ forstærkning - også fra jorden. Jeg har samme opfattelse som Mette; ikke, at man ikke kan træne hest med positive metoder, men træningen adskiller sig ofte på nogle ret grundlæggende punkter.

• #129   22. maj Tror faktisk at klikkertræning startede i hesteverden i DK smiley og bruges stadig.

Hesteverden er ikke kun spring og dressur

• #130   22. maj Selvfølgelig er hesteverdenen mere end spring og dressur. Der findes masser af discipliner og masser af træningsmetoder.

Det ændrer stadig ikke på, at man i hestetræningen som udgangspunkt bruger negativ forstærkning, selv fra jorden. Det bruger vi selvfølgelig også med hundene, men her træner man i langt højere grad med udgangspunkt i positiv forstærkning.

For mig er det to grundlæggende forskelle. Nogle mener selvfølgelig, er de ikke bruger negativ forstærkning, men det er fordi de ikke har styr på deres indlæringsteori.
    Generelt er der ret stor forskel på, hvordan man træner heste og hunde.
    (men jeg er så absolut enig med #119)

• #131   22. maj Fünke: Din mening og jeg er absolut ikke enig i din konklusion !

Jeg er "gammel" hestepige og jeg ved udmærket godt hvornår jeg brugte positiv forstærkning og hvornår jeg brugte negativ.

Måske det har noget med hvor i hestemiljøet man befinder sig smiley

• #132   22. maj I stedet for at skrive et længere indlæg, vil jeg så blot spørge dig, hvordan du mener at du brugte mere positiv end negativ forstærkning?

Det er ikke min opfattelse at det har noget med miljø at gøre. ALLE jeg har mødt lægger trods alt schenklerne til og slipper presset, når hesten går fremad. Lægger pres på hestens rumpe for at den flytter bagdelen på staldgangen. Man lærer at presse med schenklen eller tage i tøjlen og slippe, når hesten drejer.
    Men fair nok, det er selvfølgelig ikke alle miljøer, jeg har begået mig i smiley

• #133   22. maj Du kan f.eks. klikketræne fra jorden og tage det med op på ryggen, hvis vi taler om ridning.

Og jeg svarede ud fra dette afsnit skrevet af dig: I hesteverdenen bruger man i langt langt højere grad negativ forstærkning - også fra jorden.

• #134   22. maj Det gør man da også - hvor mange klikkertræner lige fra ryggen uden brug af pres??

Selvfølgelig kan man finde eksempler, der går imod det. Men kernen i hestetræningen bygger helt overordnet på negativ forstærkning, uanset om det foregår på jorden eller fra ryggen. Det medfører en helt basal forskel på hunde- og hestetræning, men man kan selvfølgelig sagtens bruge samme redskaber eller principper.

• #135   22. maj Kan nogen ikke linke til noget youtube med ryttere, der klikkertræner?

• #136   22. maj Der er også den store forskel at heste er flugtdyr og hunde er jægere. Flugtdyr vil altid hellere give efter, hvor jægeren "griber fat" og står imod. Det faktum udnytter man i hesteverden og arbejder rundtom i hundeneverdenen, så selvom man klart kan sige at begge verdener er blevet mere "dyrevenlige" de senere år, så er udgangspunktet for træningen og dermed også træningen meget forskellig.

• Bodil D
    Bodil D Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følger: 2 Følgere: 12 Emner: 3 Svar: 189
    #138   23. maj Og #137 er så et udmærket eksempel på at det er pres man bruger, både hænder og ben bliver brugt til at “presse” hesten til at gøre det man ønsker og ja når den så gør det så klikker man, men det forandre jo ikke på at det ikke er det man i hundeverdenen ville opfatte som Klikkertræning smiley

• #139   23. maj Bodil, jeg er fuldstændig enig i at i heste verden bruger vi negativ forstærkning meget ofte, vi lægger et pres med f.eks. schenklerne som hesten så reagerer på, som frem signal, flytte til siden osv.
    Jeg tror ikke vi kan ride en hest uden nogen brug af negativ forstærkning, et stop signal i cordeo'en er jo også et pres vi opfører på halsen istedet for i munden via et bid.

• #140   23. maj Bodil det er da klikker træning, bare med negativ forstærkning? smiley

• #141   23. maj Klikkertræning og shaping adskiller sig ind i mellem fra hinanden smiley

• #142   23. maj Man kan sikkert sagtens shape en hest til at gøre noget, men tænker det er svært, de er jo temmelig meget dummere end hunde smiley

• #143   23. maj Når jeg siger, at jeg klikkertræner, mener jeg at jeg bruger en klikker, ikke at jeg for alt i verden skal bruge shaping og ingen lokning smiley

• #144   23. maj Kenzie, samme her smiley

• #145   23. maj Klikkertræning = klikker. Der findes jo ingen regler/rammer.. Vi gør det alle på vores egen måde, som vi mener er rigtigt smiley

• #146   23. maj Man kan bruge en klikker i al slags indlæring og overfor alle dyr, der kan høre...
    Det er blot en markør og de fire læringsprincipper er universelle.

Træning af hunde og træning af heste kan ikke bare sidestilles fordi de har en markør til fælles.
    Hest og hund motiveres forskelligt, ergo må de trænes forskelligt.
    Det er jo komplet logisk.

Om man kan shape en hest - sikkert. Men der er nok ret langt imellem folk, der gør det.

• #147   23. maj @127: klikkertræning kommer fra shaping som træningsform af delfiner. Man brugte en fløjte istedet for en klikker, men principperne er helt de samme. Om hestefolket var de første til at introducere klikkeren i DK ved jeg ikke. Jeg tror dog ikke at hundefolket fik den derfra men fra andre hundefolk ude i den store verden smiley

• #148   23. maj Hvornår startede man med klikkertræning i hundeverden i DK ?

Umiddelbart kan jeg se, at det er omkring 2002-2004 i hesteverden DK. Jeg har været på basis/teorikursus i selve klikkertræning i samme tidsrum (= uden hest eller hund). Hos Tina M. Jensen (brugernavn på HN TinaMJ) der hvis jeg husker rigtigt, "havde det med hjem" fra noget uddanelse i England.

• #149   23. maj Klikkertræning af hunde tog for alvor fat i starten af 1990'erne i USA, men det blev ikke kaldt klikkertræning endnu. Første gang jeg stiftede første gang bekendtskab med det her i DK må have været i 1997 eller 1998.
    Jeg skal prøve at se om jeg kan finde en af mine gamle bøger om emnet i en af flyttekasserne og se hvornår den er fra smiley

Kommentér på:
Lydighed er en by i Rusland