{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.166 visninger | Oprettet:

Hjælp til fremadsendelse {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har brug for lidt hjælp med øvelsen fremadsendelse. (DCH) - så er der ikke et par kloge hoveder med et par gode ideer :-))
Han løber kun ca. 5-6 mtr ud og vender sig så om som om han ikke rigtig ved hvad han skal og jeg vil jo gerne have ham til at løbe noget længere - læs - 20-25 mtr.
Til træning bruger vi et låg med en godbid på og der løber han rigtig fint derud - endda i fuld fart også de ca. 20 mtr og længere. Han skal så selvfølgelig dækkes af på afstand - det træner jeg dog ikke - da jeg ved at det kan få en hund til netop kun at løbe lidt ud og så lægge sig ned inden kommado. Dæk på afstand træner jeg når jeg er ude at gå tur ect.
Vi har trænet øvelsen i ca.1 år - så han burde da snart have fattet det smiley
Balou er en rottweiler på lidt over 2 år - og meget arbejdsvillig og ellers rigtig dygtig - men det er altid den øvelse vi mister til konkurrence og det er smadder træls.
Han er helt vild med bideskind & dummy og narturligvis godbidder - der er ikke meget han ikke vil gøre for et stk pølse :-))
Nå men håber på et par gode tips
Kh Karin


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til fremadsendelse
  • #1   10. maj 2007 Er med på en kigger...

    Træner også selv i DCH og vi er også "kun" på låg/spand m. godbid stadie.


  • #2   10. maj 2007 ja ja - det forstod jeg godt smiley

    God ide - jeg tror jeg vil prøve det med dummy'en - den er han rigtig glad for og græsset er sikker så tilpas højt at han ikke lige kan se den med det samme.
    Det med forskellige afstande er nok en god ide - du mener at det skal være på samme træningsaften at men skal variere afstandene ikk' ?

    Ja - det med dæk træner vi heller ikke endnu - det gør vi ved andre lejligheder.

    Tak


  • #3   10. maj 2007 undskyld det tog lidt at få svaret - jeg er her endnu :-.)

  • #4   10. maj 2007 Ja vi bruger pinde som for at markere området.
    2 startpinde (kaldes en port) og 2 pinde længere ude - så jeg kan se hvor langt han skal løbe - så jeg tror godt han ved at det han skal - men det er ligesom motivationen til at løbe langt der mangler


  • #5   10. maj 2007 YEP :-))

    Nej til apport - har vi en træapport - dummy'en bruger jeg kun til motivation og leg - så det er fint.
    Og nej så langt er græsset heller ikke - så han kan nemt se den når han kommer derud ad
    Jeg vil teste det i aften til træning - vi skal nemlig til konkurrence på søndag.
    Kunne jeg måske lege lidt med ham inden jeg sender ham ud - sådan for at få ham "op på dupperne på dummy'en) og så lægge den ud i feltet ??


  • #6   10. maj 2007 Jeg har lige en anden variant, så kan du selv vælge ;O)

    Jeg træner altid "mod en baggrund".

    I stedet for den måde House gør det på, så placerer jeg genstanden op ad et levende hegn, en skovkant, en mur eller lignende...

    starter på ganske få meters afstand med godbidden meget synlig (en lille tallerken f. eks.)

    Derefter er det bare at øge afstanden gradvist...


  • #7   10. maj 2007 god ide med stien - det vil jeg da også prøve smiley

    Men skal der ikke altid være noget (i mit tilfælde dummy'en) for enden - så han har noget at løbe for ??


  • #8   10. maj 2007 Der skal ALTID være en form for belønning for enden ja..

  • #9   10. maj 2007 Weee....

    Ja det er sådan vi træner nu - med et låg med godbid på - hvor vi så øger afstanden.
    Hvad mener du lige med en "baggrund" ??
    Problemet er nok her at der oftes til en konkurrence ikke er nogen baggrund - men en meget åben mark.
    Men du må hellere end gerne uddybe lidt mere med "baggrunden"
    Tak


  • #10   10. maj 2007 Weee...

    Ja det bruger jeg også altid - altså en belønning for enden :-))


  • #11   10. maj 2007 Karin

    Min erfaring siger mig nu, at der NÆSTEN altid er en "baggrund"..

    Det kan være skoven 100 eller 200 meter væk f.eks., og hvis du har indlært det rigtigt, vil hunden sætte kursen derhen. og det går stærkt, for den skal ikke lede efter noget undervejs ;O)


    En boldbane f.eks....så er det hegnet omkring der er "baggrund".

    eller en stor græsplæne med levende hegn omkring, så er det træerne der er "baggrund"...





  • #12   10. maj 2007 House

    "passe MEGET på at det ikke bliver en søge-funktion "

    nemlig, og det er derfor jeg bruger "baggrund".


  • #13   10. maj 2007 Tja - nu har jeg prøvet med godbidden på låg og det her vi ikke rigtig haft succes med - så jeg afprøve den anden metode lidt og se om det ikke skulle blive bedre - han er i hvertilfælde helt vild med sin dummy.

    Tak til jer begge :-))



  • #14   10. maj 2007 Ved fremadsendelse skal hunden gå i en <b>lige</b> linje - derfor bruger jeg et åben arial - ligger en fodbold og så bliver hunden sendt fremad.

    Men jeg har så lært hunden inden at marker bolden eller en anden ting, ved at den lægger sig automatisk med genstanden imellem forbenen og snuden peger direkte på bolden /genstanden.


  • #15   10. maj 2007 Karin

    Det er jo når alt kommer til alt et spørgsmål om at finde den metode der passer bedst til ens egen hund.

    Du skal ikke være bange for at prøve forskellige metoder..

    pøj pøj med det.


  • #16   10. maj 2007 Babett:

    det lyder fint for mig, det tror jeg også at jeg kan lære Felix med klikkeren, men løber de så også derud når de ikke ser bolden?


  • #17   10. maj 2007 Karin >

    Når jeg skal lære mine hunde at løbe fremad på kommando, så gør jeg det at jeg de første MANGE gange bruger samme bane - og kun træner fremadsendelse på dette område. Dermed lærer hunden hurtigt, at når vi kommer hen på det bestemte område, så skal vi løbe fremad. Jeg bruger også altid at have belønningen liggende samme sted - når jeg så gradvis vil øge afstanden hunden skal løbe, trækker jeg selv bagud i stedet for at flytte bolden længere frem.

    Jeg bruger noget der er synligt for hunden i en ca. 15 meters afstand, og sørger så for at den afstand vi har trænet op på at hunden skal kunne løbe til før den ser belønningen er mindst den dobbelte af hvad den skal løbe til konkurrence ... dvs. i B-klassen vil jeg have at bolden ligger min. 55 - 60 skridt fra der hvor hunden sendes osv.

    Når hunden meget tydeligt forstår at løbe det antal skridt på den samme bane hver gang, kan du begynde at flytte banen, og så går du selvfølgelig en del skridt ned i dine krav, og bygger det op igen, så han til sidst kan løbe uanset hvor banen er.

    /Carina


  • #18   10. maj 2007 Weee...

    Ja jeg er åben for flere metoder - det er derfor jeg søger en ny smiley
    Min nuværende har ikke rigtig båret frugt - så nu må jeg prøve noget andet

    B. Babett

    Tak for endnu et godt tip smiley


  • #19   10. maj 2007 Tanja H

    Ja for når hunden har lært kommandoen "fremad" , på samme måde som med alle andre kommandoer som man lærer hunden.


  • #20   10. maj 2007 Carina

    Tak for endnu et godt tip

    Hvor er det dejligt at så mange gider/har tid til at komme med gode råd

    Nu har jeg lidt forskellige muligheder at afprøve

    Tak til alle :-))

    kh Karin


  • #21   10. maj 2007 Jeg takker også, jeg har også lidt at arbejde med nu

    TAK !!!



Kommentér på:
Hjælp til fremadsendelse

Annonce