{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
707 visninger | Oprettet:

Omkring paring {{forumTopicSubject}}

Hej Vi har Balder her på 10 mdr.

Og vi har et venne par med en hunhund på 2½ år ca.

Vi har snakket om at lave hvalpe når deres hund kommer i løbe tid næste gang, dvs her til sommer.

Spørgsmålet er, må vores han hund godt par med en anden hunhund eller kan det skade at han ikke er blevet 2 år?

Jeg har hørt det kan skabe problemer omkring hans bækken mener jeg nok det hedder.

Men når jeg google mig frem står der intet om det, kun om hvor god kvali.. han laver til hunhunden når han er igang smiley

Så er nogen der kan guide mig i den rigtig retning


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Omkring paring
  • #1   4. mar Personligt synes jeg ikke at han er gammel nok endnu.
    Jeg synes du skulle bruge tiden på at få ha undersøgt ordentligt omkring 2 års alderen hvor han er udvokset, og det gælder hofter og hvad der ellers kan ligge af sundhedsproblemer i hans blanding.

    Samtidig ville jeg være opmærksom på, hvor mange hvalpe og hunde der er til salg, så hvorfor skulle lige hans gener være mere attraktive end andres?


  • #2   4. mar En hanhund på under 2 år er ikke hverken fysisk eller psykisk færdig nok i min optik til at få hvalpe. Den kan først færdigundersøges alt efter størrelse og race mellem 12-24 mdr.
    og I som hanhundeejere er ligeså medvirkende til at skulle lave sunde hvalpe, så undersøgelse for arvelige sygdomme er et must i min optik.
    Hans sind kan først bedømmes når han er omkring 2-3 år da han her har været i de sidste modningsfaser. Særligt den sidste modningsfase er den der er grundlæggende for særligt agression.


  • #3   4. mar Husk at få tjekket hofter, albuer og evt for racespecifikke sygdomme smiley

  • #4   4. mar Det kan ikke skade din hanhund. Men tænk jer virkelig godt om inden i overhovedet kaster jer ud i det. Spørg jer selv hvad det er i vil med de hvalpe og hvorfor i vil lave dem. At man selv synes man har en sød og dejlig hund er ikke nogen god grund til at lave hvalpe på den: Vi har allesammen verdens bedste, sødeste og dejligste hund(e) smiley Der er virkelig mange blandingshundehvalpe til salg. Og at der også er virkelig mange blandingshunde, der søger nye hjem når de bliver teen-agere. Ganske enkelt fordi mange købere af blandingshundehvalpe ikke har tænkt det med at få en hund ordentlig igennem inden de købte den.
    Derudover så er det bedste at vente til han er psykisk voksen som 2-3 års. Først der ved man hvilket sind han egentlig har og om det er noget der er værd at givere videre til et kuld hvalpe. Mht til fysisk sundhed så vil det, med de racer han indeholder, være relevant - som minimum - at få ham røngtenfotograferet for HD og AD, når han er 12-18 mdr. Og det skal tæven selvfølgelig også være, hvis det er relevant (hvilket det er for de fleste større racer og blandinger af disse).
    I skal huske at købeloven gælder også opdrættere af hunde - og det er jo det man er når man laver et kuld hvalpe uanset om man laver blandinger eller hunde med stambog smiley Men det er selvfølgelig mest relevant for tæve-ejeren at sætte sig ind i. Tæveejeren skal også være klar over at der er mere til hvalpe end at de er topnuttede og det kan være hyggeligt. Det er også meget arbejde. Og der er også ting der kan gå galt og blive ret dyrt i dyrlægeregninger.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.445
    #5   4. mar Her kommer sikkert nogle gentagelser - beklager:

    Han er ALT for ung. Hans hofter har fx ikke sat sig, så I aner ikke, om I viderefører hofteproblemer.
    Han er mentalt ikke moden før om et år til halvandet, så I aner ikke, hvilket færdigt sind I avler på.
    I min optik skal en hanhund være minimum to år - og gennemtjekket for arvelige sygdomme - før han kan bruges i (ansvarlig) avl.

    Hvis han viser sig at være en gennemsund og mentalt god hanhund, skal I nok finde egnede tæver sidenhen - og dejlig ser han jo også ud smiley


  • #6   4. mar *Stafforndshire Bull Terrier Mom*
    Inde på profilen står der disse racer:
    Balder er blandings hund.
    (Mor) Labrador, Border collie og rottweiler.
    (Far) Border collie og Australien Shepherd.


  • #7   4. mar Har nu fået læst jeres svar og tak for dem, kan se i alle er meget enig om at det bedst at vente, så det vil jeg bestemt gøre ????



  • #8   4. mar Vær opmærksom på at nogle hanhunde ikke rigtig kan "tåle" at have prøvet at parre en tæve, man kan risikere at han bliver frygtelig når der er løbetids tæver i nabolaget fx hyler han, vil ikke spise, er ukontaktbar mv.
    Der er selvfølgelig også nogle hanhunde som er sådan uden at have prøvet at parre, og nogle igen er ikke sådan og bliver det heller ikke, det kommer meget an på hanhundens sind og den kender man ikke før hanhunden er færdig bagt mental, hvilket oftest først er mellem 2-3 år.

    Jeg kunne forestille mig at en parring i en meget tidlig alder godt kunne risikere at tricke noget uønsket adfærd omkring løbetidstæver hos en hanhund, fordi han ik er moden nok til at takle homonerne.


  • #9   5. mar Når jeg tænker på, hvor meget der skete med min hanhund (og også den tidligere jeg havde) mentalt fra han var to til tre år, så ville jeg end ikke overveje avl på den før den var ca 3 år. Indtil da aner man jo reelt ikke h ad man avler på.
    Mange ting viser sig gøre, når hunden er blevet lidt moden mentalt og mange fysiske sygdomme kan jo også først testes for, når hunden er udvokset.
    - ud over det allerede nævnte ville jeg også få hunden øjenlyst, jeg ved ikke med rottweiler, men de resterende racer har nogen øjenlidelser man skal være opmærksom på.

    Og så skal du selvfølgelig ikke bruge din hanhund på en tæve, der ikke også er tjekket for arvelige lidelser.

    Med det sagt - uanset hvor sød og dejlig din hund er, så er der ikke ligefrem mangel på blandingshunde i mellemstørrelse, så overvej grundigt, om der faktisk er egnede hjem til de hvalpe du måtte medvirke til at producere. Hunde i den størrelse kan sagtens levere kuld på 8-10 stk. Det er godt nok ikke dig, der kommer til at stå med hvalpene (eller sælge til uegnede hjem), men som hanhundeejer synes jeg også man har et etisk ansvar for de kuld, man lægger hanhund til.


Kommentér på:
Omkring paring

Annonce