{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
716 visninger | Oprettet:

paring. {{forumTopicSubject}}

da det er første gang jeg har en hanhund, er jeg lidt usikker på nogle af de ting omkring avl med ham.
- hvor gammel var jeres første gang han blev far?
- SKAL der være tavle på, eller er det den interesserede der vælger det?

Basse er en rottweiler/australsk hyrdehund blanding, med smukke aftegninger og dejlig sind, på 7mdr.

smiley på forhånd tak..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  paring.
  • #1   18. mar 2009 jeg vil dælme håbe at dette indlæg er for sjov !

  • #2   18. mar 2009 hvorfor? :s

  • #3   18. mar 2009 kan ironi forekomme ?

  • #4   18. mar 2009 MINDST 1½-2 år og tjekket i hoved og røv for alt hvad der kan ligge til de racer der er i hunden.
    Hunden bør være udvokset så man kan danne sig et ordentligt indtryk af hvordan den voksne hunds psyke og fysik er inden man giver generne videre ...

    Personligt er jeg imod alt avl på hunde uden tavle da jeg ikke ser nødvendigheden af tavleløs avl, men det er jo op til hver enkelt :o)


  • #5   18. mar 2009 Uhh og vil lige tilføje at jeg synes at du har en meget meget smuk hund :o)

  • #6   18. mar 2009 okay tak for svaret..
    - men en tavle gør jo ikke hunden til noget bedre? eller? :o)
    blandinger kan være ligeså gode som renracede, synes jeg.


  • #7   18. mar 2009 mange tak, i lige måde smiley er helt vild med schæfer!
    min far har en fra tyskland, en rigtig stor bamse og utrolig lækker.


  • #9   18. mar 2009 Det har ikke noget at gøre med om hunden er bedre eller ej for selvf. er hundene lige dejlige om de har tavle eller ej :o)

    En tavle fortæller noget om de gener der er i hunden og om hvorvidt hunden har arvelige sygdomme i linierne mange generationer tilbage. Tavlen er et værktøj til at forsøge at sikre at hvalpenes gener er de bedste af den bedste og at der ikke ligger HD, hjertelidelser, agression, øjensygdomme etc. i linierne som hvalpene kan risikere at få ..


  • #10   18. mar 2009 er nogen af forældrene til din hund tjekket for HD ? begge racer har krav om dette før avl da de er kendt som HD race !
    HD kan tidligst tjekkes for så stor en hund som din i en alder af 18 mdr.
    Er rottwieler forælderen mentalt testet ?
    har du overhovedet tænkt på at din hund ikke er færdigudvokset både fysisk og mentalt ?
    Jeg synes personligt at du skal få ham kastreret istedet for at lade ham avle !


  • #11   18. mar 2009 Og nej min hund har ikke tavle (begge forældre har) og jeg ville aldrig kunne finde at avle på hende :o)

  • #12   18. mar 2009 Trådopretter spørger om noget som hun gerne vide og ligger ikke skjul på at hun ikke ved ret meget om emnet.

    Hvad med at svare på det hun spørger om i stedet for at overfalde hende?
    Hun lærer ikke noget ved at blive dunket i hovedet for noget som hun endnu ikke har begivet sig ud i.

    Hun spørger for at lære ... Hvad så med at hjælpe hende til dette i stedet?


  • #14   18. mar 2009 ghita: begge forældre er tjekket for HD, og der er intet.
    - jeg kender faderen (rottweileren) til ham, da min farmor har alvet ham, og der er intet mentalt i vejen med ham.
    begge forældre er der tavle på.
    det var dog en ups'er at de hvalpe her kom til verden, da min farmor havde besøg af en veninde, som har en aussie.

    carina w: jeg kan godt se hvad du mener med blandinger af flere en to racer - det kan blive noget af en coctail som ment kan blive svær at gennemskue. men da jeg er vokset op med rottweiler og kender rigtig mange aussier, ser jeg ingen problemer i hvordan Basse skal opdrages, overhovedet! :o) - inden jeg købte ham, studerde jeg aussien grundigt for at se om der var ting jeg måske ikke lige vidste om racen.



  • #15   18. mar 2009 kradsebørsten:
    tak for støtten.
    - men jeg har egentlig ikke noget imod alt det de skriver, for jeg kan godt se meningen med tavler og renavl - MEN, det skal så også lige siges at det ikke altid er succesfuldt kun at avle renracede, da der nogle gange kan medfølge flere forskellige sygdomme. så nogle blandinger skal der til, for ikke at alt en dag bliver indavl! :o)


  • #16   18. mar 2009 Maria: Hvilken race havde du tænkt dig at bruge ham på?

  • #17   18. mar 2009 kradsebørsten: Jamen ikke en helt tredje i hvert fald, kunne godt tænke mig lidt mere rottweiler indover, eller noget mere aussie.
    altså - enten den ene eller den anden af de to racer han er blandet med :o)


  • #18   18. mar 2009 Hvis det endelig skal være så lyder det jo fornuftigt nok at du vælger ikke at blande flere racer ind i det :o) Men spændende at se hvordan han bliver som stor :o)

    Var der tavle på begge hans forældre?


  • #19   18. mar 2009 ja, det bliver rigtig spændende smiley
    - og ja, det er der + jeg kender begge forældre til ham.
    faderen (rottweiler) er min 'anden' hund, når min farmor er ude at rejse smiley


  • #21   18. mar 2009 carina w: kan kun give dig ret - men indtil videre har der ingen problemer været - men han er også kun 7mdr. :o)
    - men lydighedstræning går vi til, og det viser han meget stor interesse for, har også gået til hvalpetræning, jeg laver både øvelser for lige præcis de to racer der er i ham.
    - og vil starte agility op med ham, når han fylder 1 år.


  • #22   18. mar 2009 Uanset om man har tavle på sin hund eller ej, er det mindste man kan at

    1) vente til hunden er fysisk og psykist udvokset
    2) tjekke for racerelaterede sygdomme og forlange det samme hos modparten

    Derudover skal den selvfølgelig være lovligt registreret og have sine vacciner i orden.


  • #23   18. mar 2009 Stavefejl koster gratis i anledning af solen *ss*

  • #24   18. mar 2009 tanja: tak for svaret smiley ,
    det var god at vide det smiley


  • #26   18. mar 2009 carina w: ja, selvfølgelig har jeg det :o)
    - men jeg havde også tænkt på at tage til dyrlægen med ham når han er et år, og få tjekket det hele igennem, inden jeg starter - og hvis dyrlægen siger god for det, smiley


  • #28   18. mar 2009 trådstarter du skriver : ghita: begge forældre er tjekket for HD, og der er intet.
    Ja det er forældrenes status du så kender MEN det er ikke ens betyende at de ikke bærer genet for HD og derfor bør du også få din hund tjekket !
    Jeg vil under alle omstændigheder ikke anbefale avl på bastarder uanset om de tjekkes eller ej. Det begrundes med
    1: man ved aldrig hvordan afkommet kommer til at se ud !
    2: man ved aldrig hvordan phsyken bliver på bastarder !
    3. Der er allerede nok bastardhunde der sidder på vores internater som venter på en familie.
    4: der aflives 16.000 i danmark.

    Det med at folk menneskeliggører hunde og fortolker hunde som om de kan læse på hunden at den ønsker at blive mor/far elller at man tror det vil ændre den enkeltes hund phsyke, er simpelthen uvidenhed og manglende viden om at det er et rovdyr vi har med at gøre.
    Lader man sin hund få hvalpe kun for at tilfredsstille sine egne ønsker om at få en afkom efter sin bastard bare for at slægten kan føres videre er egoisme og dem der laver et kuld hvalpe bare for at få oplevelsen af at have hvalpe i huset tilfredsstiller kun sine egne ønsker!


  • #30   18. mar 2009 Jeg håber da du vil genoverveje dette. Det er nemlig sådan et merlehunde ikke er så lige til at avle på.
    Helst håber jeg du helt undlader at avle på denne. Din hund er rigtig smuk og garanteret osse dejlig. Men at blande aussier mener jeg kan være "farligt" pga merlefarven. Og når vi så engang taler 2., 3., 4. led osv gør det ikek sagen bedre.

    Men HVIS du ender med at lave hvalpe med din hund, så skal han være mindst 2-2½ og testet for HD/AA og øjenfejl. Og så skal du vælge en tæve der IKKE er merle.


  • #31   19. mar 2009 til alle:
    jeg ved at der er mange meninger om dette emne, og derfor skrev jeg også et indlæg for at hører de forskellige meninger. jeg er selv imod at man avler videre på hunde, bare for at tilfredsstilleens eget behov - OG jeg er i den grad også imod folk som avler på deres hunde, selvom de ved at de har HD/AA genet, UDEN at få det tjekket. Jeg ville aldrig have samvigtigthed nok til at avle hvalpe som er i en højrisiko for disse sygdomme, derfor skal han da også tjekkes for diverse sygdomme, hvis det en dag skulle komme dertil :o)

    Jeg ville heller ALDRIG købe en hund af mere end 2 forskellige racer blandet sammen, men jeg kan ikke se problemet i at avle på ham, HVIS han nu er ren for dvs. sygdomme + hunhunden også er det. og at man selvfølgelig holder sig indenfor de 2 racer hunden er blandet med.

    - Men jeg vil også gerne lige sige at jeg sagtens kan se meningen med en hund der har tavle, desværre ser man jo også ofte at folk stadig bare avler løs, selvom der evt kan medfølge sygdomme - fx det program (dr1 eller tv2) hvor de netop sendte en dokumentar omkring indavlede hunde, og hvilken skæbne dette kan medfølge.

    Jeg siger ikke at alle er sådan, og ja - der er utrolig mange sindsygt gode hundeavlere her i Danmark - HELDIGVIS! :o)


    Men i hvert fald er det dejligt at folk gerne vil henvende sig og skrive på indlægget - da man kan debatere omkring det, og stille spørgsmål, jeg er rigtig glad for at det er sådan herinde, for at hører alle andres meninger lærer man også rigtig meget af :o)


  • #32   19. mar 2009 Altså nu er det en skrøne af karat at blandingshunde skulle være sundere end racehunde. Hvordan skulle det iøvrigt kunne lade sig gøre? En blandingshund vil jo være disponeret for de sygdomme der ligger til de racer hunden er blandet af.
    Hvis det er 4 racer kan det jo lynhurtigt være 8 sygdomme. Eksemplevis.


Kommentér på:
paring.

Annonce