{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.856 visninger | Oprettet:

Trist :-( {{forumTopicSubject}}

Det gør mig trist at læse en tråd om en tæve af en mindre race (og nej, I får IKKE min adresse eller telefonnummer for det er princippet) som øjensynlig er "UPS"parret med en hanhund af samme race i sin første løbetid. Tæven er i alle tilfælde fra i år smiley

Ejer skriver at dyrlæge er kontaktet men at en abortsprøjte åbenbart ikke kunne komme på tale.

Ejer har ikke råd til at beholde alle hvalpene og spørger nu, hvad man kan tage for dem, når moderen er "ren" men uden tavle og faderen er med tavle.

Hvor gør det mig ondt for den stakkels tæve smiley

Og jeg er på vej i seng, så hvis jeg ikke svarer er det fordi mine øjne har lukket sig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trist :-(
  • #1   2. sep 2012 Det er sku sørgeligt smiley

  • #2   2. sep 2012 Ja det er virkelig trist smiley

  • #3   2. sep 2012 Ja, den er stadig kun en hvalp smiley

  • #4   2. sep 2012 Ej hvor er det forfærdeligt =(
    Stakkels hvalp smiley


  • #5   2. sep 2012 Selvfølgelig skal den drægtighed afbrydes, det ville en hver dyrlæge, helt sikkert også anbefale !!!
    Det er, i min verden, den rene dyrmishandling, at lade en hvalp få hvalpe.. Håber godt nok, at ejeren, sørger dyrlæge, og bragt det i orden...!


  • #6   2. sep 2012 trist smiley

  • #7   2. sep 2012 Jeg er bange for at den ejer, en meget ung kvinde, har besluttet sig til at lade hendes hvalp føde de hvalpe smiley

  • #8   2. sep 2012 uansvarlighed på 1. klasse...... fy !

  • #9   2. sep 2012 Selvfølgelig er det besluttet ! Ellers havde hun da passet på, mens tæven var i løb..
    Der er da også en grund til man vælger, 2 hunde af samme race, i hver sit køn...

    ;( Men magen til uansvarlighed, skal man fanme lede længe efter !!
    Shame on you !


  • #10   2. sep 2012 Ude af øje - ude af sind ?? !!
    Jeg har sendt hende en pb, hvor jeg, helt uden forbehold, har givet hende min mening !
    Ikke jeg tror det ændre noget, men jeg fik luft !
    Dét er alt andet end okay, at man lader sådan noget forekommer....


  • #11   2. sep 2012 Hovsa, var i fuld gang med at lave en tråd http://www.hundegalleri.dk/forum/avl/522956-hvalp_skal_havde_hvape___traaden_forsvandt da denne her blev oprettet, så der køre 2 med samme emne, sry men så først denne senere.....

    Smider lige kopi af hvad jeg har skrevet i min, så køre vi bare videre her:

    Hvalp skal havde hvape - tråden forsvandt....
    32 minutter siden

    Blev så trist da jeg læste tråden, råde til at få en abort sprøjten da en tæve tidligst bør blive parret i 3 løbetid, fik svar retur at dyrlægen havde sagt det ikke kunne lade sig gøre, ingen begrundelse herfor....
    Forsøgte at linke hertil:

    (link fjernet)

    Hvor der står det kan lade sig gøre til og med 45 dagen....
    Lagde også et andet link i samme indlæg:

    http://www.hundegalleri.dk/forum/avl/439213-taenk_foer_du_avler

    Fik også skrevet i et nyt indlæg, at det kan komme til at koste kassen, men værst at det kan koste tæven....
    Og hvad sker der, jo tråden forsvinder, faktisk lignede det personen havde forladt den åbne gruppe det blev skrevet i :o(

    Hvordan kan man dog byde sin lille hvalp at gå igennem en drægtighed, når hun mentalt - kropmæssigt ikke er hvor hun bør være for at bære hvalpe - føde dem - passe dem :o'(
    Godt nok synd!

    og

    Er det ikke sådan her man regner hundens alder ud:

    Første år = 14 menneske år, andet osv. år regnes med 7 år for hvert år? synes jeg at huske at havde set herinde.... er ret sikker på jeg husker rigtigt for jeg troede kun man regnede 1 år = 7 menneske år.

    Så når en hvalp er parret i første løbetid, som gerne ligger som ca. 6-8 mdr. gammel, er den i menneske år ca. 8-10 år puha :o(




  • #12   2. sep 2012 Mette, det virkede i hvert fald på mig som at man var fast besluttet på at der skulle komme hvalpe.... jeg spurgte bl.a. hvilken dyrlæge personen brugte, men intet svar kom der :o/

  • #13   2. sep 2012 Kenzo, nok ikke altid nødvendigvis at det behøver være avls grund.... vi havde Blis (Gratis ST blanding fra mine forældre) vi ledte efter ST tæve (en legekammerat som vi ønskede skulle være hund nummer 2) der var faktisk ingen på det tidspunkt (over et par mdr), så falder jeg en dag over Tobi 8 mdr. (de blev begge 2 år i marts), glemmer at det skulle være en tæve, som jeg så først kommer i tanke om da gemalen kommer hjem med ham, avs (hader min si selvom den virker engang imellem ;oP).... men ingen ups'er her, og skulle der blive en, så er det abortsprøjte selvom jeg ikke bryder mig om det, ved jeg ville bryde mig mindre om at få hvalpe på hende, dog håber vi der pludselig er en ST tæve hvalp til os fra bestemt opdrætter, der er det tiltænkt at bruge Tobi, men ikke hver gang og Kun hvis han ikke har pl og heller ikke er bære af pnp.

  • #14   2. sep 2012 Yeps Rikke, den røg meget hurtigt.....

  • #15   2. sep 2012 Og nåååå Rikke, der røbede du lige at du ikke havde læste mit laaang indlæg, skam dig ;oP

  • #17   3. sep 2012 Conni & MIkki, du bør nok hurtigt slette linket igen, for ellers ryger denne tråd pga. udhængning :o/

  • #19   3. sep 2012 Sikke en gang svineri - føj!!

  • #20   3. sep 2012 Ro på, så er det heller ikke værre, vi taler om en hund, ikke et barn, selvfølgelig er det trist den skal have hvalpe i så ung en alder, men det kan den nu sagtens uden problemer.
    Selv ville jeg aldrig vælge det, men det er altså ikke dyrmishandling eller andet.

    Jeg syntes man skal passe på med at sammenligne dyr og mennesker, det sker desværre ofte her med ordene, :den er kun et barn, den er kun teenager osv, der er jo trods alt en grund til de bliver så tidligt kønsmodne..

    Ro på derude, den dør ikke af det, men jo den kunne sagtens have vente med at få hvalpe.


  • #23   3. sep 2012 Hvad gør alle dyrene i naturen egentlig når de bliver kønsmodne?

  • #24   3. sep 2012 Selvfølgelig skal den drægtighed afbrydes, det ville en hver dyrlæge, helt sikkert også anbefale !!!

    Helt enig, det er ligesom vi andre betaler for vare vi køber!


  • #25   3. sep 2012 Marianne. Hos elefanterne og mange andre pattedyr, der beskytter moderen sin datter el.døtre indtil de har erfaring nok til at blive mødre, meget lig det der sker hos os.
    Ingen vilde dyr for unger i første "periode".


  • Karin B
    Karin B Tilmeldt:
    jan 2008

    Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 101
    #26   3. sep 2012 Marianne K:
    Ulve bliver, så vidt jeg ved, først kønsmodne ved ca. 2 års alderen. Derfor er der ikke dette problem i naturen.

    Vi mennesker har så gennem tiden åbenbart fået gjort et eller andet ved vores hunde, så nogle af racerne bliver kønsmodne allerede ved ca. 6 mdr.s alderen. Men det gør det ikke mere rigtigt at få hvalpe på en tæve som selv kun er en hvalp!


  • #27   3. sep 2012 Karin
    Kan det hænge sammen med sundhed, foderstand osv? Hos kvinder mener jeg der er en eller anden tommelfingerregel om noget fedtprocent der afgør, hvornår man får sin første menstruation


  • #28   3. sep 2012 Karin. de bliver nu kønsmodne i samme alder som tamhundene og vildhundene,
    Men i en ulveflok er det kun alfa parret=1par. der får hvalpe, døtrene må blive men han"hvalpene" bliver "sparket ud" når de blir kønsmodne så indavl undgåes. En af døtrene kan så senere møde sådan en fremmed han som hun så blir drægtig med og de starter så en ny flok.
    Så de passer både på indavl og at ungerne ikke får unger før tid.

    Ang.føde så undgår de at få unger i trange tider, hvilket man ikke kan sige om mennesker, da der ikke er den samme slags "tider" hos os,
    Men jo det kræves af kroppen at den dagligt får x protein og div.mineraler og vitaminer + man helst skal ha en stabil psyke. Ellers kan man ha meget svært ved at få børn.


  • #29   3. sep 2012 I teorien skulle en for ung tæve af en lille race bedre kunne komme igennem en for tidlig parring og fødsel end en af en stor race.
    Men i praksis skal alle størrelser behandles lige.... så små hundepiger skal vente lige så længe som store hundepiger smiley og kan man som hundeejer ikke vente til hunden når at blive fuldvoksen, så skal man da i hvert fald vente til hunden når den alder der står i de etiske regler fra sin specialklub (eller fra den klub hvor hunde ville havde kunnet være i hvis den havde tavle) og så rammer man nok tidligt 2. eller 3. løbetid

    Om hundens udvikling sammenlignet med mennesket:
    Det der med de 7 år er kun en af modellerne. der er også en model der siger at hunde har turbo på i starten af livet og så går det meget langsomt når hunden når den anden ende.
    En lille race vil ved sin første løbetid (6-9 mdr) være som et menneske på 15-17 år, en mellem størrelse omkring de 14 og en stor vil svare til et menneske på 8-10 år.
    Jeg har en hund der i størrelse skulle være fysisk klar i første løbetid.... men bestemt ikke psykisk!.... vi må i følge vore klubs regler parre 1. gang når hunden er over 14 mdr....dvs 2 løbetid... men jeg har ikke hørt om ret mange lundehundefolk der planlægger at parre før 2 års alderen, faktisk er erfaringerne fra klubbens hjemland at tæverne bedre kan klare et kuld for sent (bare det ikke er deres første) end for tidligt.... en tæve der har fået et tidligt kuld bliver hurtigere slidt end en der først har haft første kuld i 2-3 års alderen.

    Abortsprøjte:
    Der er nogle racer, specielt naturhunde (har jeg hørt) der ikke kan tåle abortsprøjte.... man slipper ikke kun for et kuld hvalpe, man slipper også for sin tæve... for hun dør efterfølgende.

    Hvis man vil have begge køn i sin flok så kræver det planlægning og konsekvens i de uger man har løbetid. Hanhunden(e) og tæven(tæverne) skiftes til at ligger i et sikkert bur (dvs. ikke stofbure) eller de har hvert deres bur og kun et køn er ude af gangen. Enten har man lukket alle i bur før man åbner for det næste hold der skal være ude eller også har man to personer når man skifter. Når hundepigen er højløbsk så er det vist kun i få hundeflokke hvor drifterne ikke vinder over lydigheden smiley
    Eller endnu bedre hvis man har nogle gode hundevenner så kunne drengebassen jo blive sendt på ferie nogle uger, så han helt slipper for at stresse over at hans dame er noget så lækker.


  • #31   3. sep 2012 Undskyld men hvilke hunde går under "naturhunde"

    Hvor meget er det vedkommende vil spare hos dyrlægen for ikke at give abortsprøjte?
    Jeg bruger selv dyrlæge i tyskland, så kender ikke de danske priser smiley

    Jeg har måtte afsted med mine tæver 2 gange (en gang hver) til abortsprøjte, det går så lynende hurtigt og er de uden for synsfeltet 2 sek. kan det gå galt, begge gange har været uheld og dårlig opsyn/ misforståelser, og vi er bestemt ikke stolte af det, og holder selvfølgelig mere kontrol med det nu, hvor den ene af tæverne er på vej i løb igen.


  • #33   3. sep 2012 Helt enig Pia, var bare nysgerrig om jeg også her har sparret lidt, i forhold til Dr. dyr i Dk
    I forhold til ikke at holde ordentlig øje, har jeg bestemt betalt for meget, men alligevel sparet lidt.

    Vi giver ca. 100€ ca. 750 kr. for disse 2 sprøjter.

    Og ja, et kuld hvalpe er da meget meget dyrere


  • Karin B
    Karin B Tilmeldt:
    jan 2008

    Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 101
    #34   3. sep 2012 For shiba siger de etiske anbefalinger (Spidshundeklubben), at tæven skal være min. 2 år ved første kuld, så den pågældede tæve er LANGT fra gammel nok.

  • #35   5. sep 2012 oh my

  • #36   5. sep 2012 smiley

Kommentér på:
Trist :-(

Annonce