{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  med til fødslen?
  • #2   2. sep 2013 Vægt
    Varmepude
    Børslim
    A38
    Køkkenrulle
    Affaldspose
    Og ikke at forglemme en stor kande kaffe


    Isabelle
    Hvad bruger du parfumefri lotion til ???


  • #3   2. sep 2013 Det ligner meget Isabelles.
    Da vi selv ordner navlestrengen, så har vi 2 klemsakse som, vi bruger til den.



  • #6   2. sep 2013 børslim er nærmest "glidecreme" til køer jeg bruger det når jeg har rådgivningsbesøg og vaginal undersøger alle køer der har fået kalv siden sidste besøg, og på klinikken er det det vi bruger som sm-ørelse på termometer og ved fx vaginalundersøgelse på hund også smiley

    køb enten glidecreme på apoteket eller gå til din lokale landpraktiserende dyrlæge og hørom du ikke kan købe en flaske, det er billigt og en halv liter rækker ret langt på hund smiley


  • #7   2. sep 2013 Isabelle

    Parfumefri lotion er ikke godt for hunden. Selv om det er parfumefri kan det give en god betændelse og/eller gøre hunden steril.
    Lotionen er ikke lavet til brug af indvendige vaginale undersøgelse.

    Du burde bruge børslim, det er lavet til lige netop det du bruger lotionen til, nemlig til vaginale undersøgelser.
    Børslim er det som dyrlægen smører sin arm/fingre ind i inden han laver vaginale undersøgelser, det er det samme som glidecreme.
    Jeg vil anbefale dig at bruge enten børslim (mindste portion som kan købes er 1 liter) eller noget glidecreme frem for lotion.


  • #8   2. sep 2013 vi har dem i ½ liters flasker smiley

  • #9   2. sep 2013 louise p

    Ok, det har jeg aldrig set. Hvor kan i købe det i ½ liters flasker ?
    Jeg bruger det i 10 liters dunke


  • #11   2. sep 2013 Overlad så vidt muligt fødslen til hunhunden med dig som tilskuer.
    Husk ud over en kande kaffe også en god bog smiley


  • #12   2. sep 2013 Isabelle.
    Vi klemmer om navlestrengen og trækker moderkagen ud forsigtigt. Den bliver ofte i tæven selvom hvalpen er født.
    Og så river vi navlestrengen efter klemsaksen.
    Det fungerer fint.


  • #13   3. sep 2013 hmm kan prøve at finde ud af det, det er ikk emig der står for indkøb smiley

  • #14   3. sep 2013 Anni B her kan man købe, ved ikke om privatpersoner kan (link fjernet)

    det er i en halv liter og låget er nemt at have med at gøre og slutter tæt, jeg plejer ved fødsler (af kalve) at have sådan en liggende i en spand varmt vand - ellers er det køligt


  • #15   3. sep 2013 Masser af håndklæder og aviser, telefonnummer til dyrlæge og erfaren opdrætter, det er det, de fleste fødsler foregår helt naturligt og tæven klarer det meste selv;) og det bør de afgjort have lov til;)

  • #16   3. sep 2013 Vi ordner meget af fødslen for tæven.
    Vi hjælper med at få hvalpene ud (det er trods alt en opgave for en tæve på 6-7 kg at føde 5-6 hvalpe på 170 - 240 gram + moderkage)
    Vi pakker dem ud og får gang i kredsløbet med håndklæder.
    Vi ordner navlestrengen og fjerner moderkagerne. Vi har een gang ladet tæven æde nogle af dem, og det endte med diarre i et par dage. Og med et godt foder har de ikke brug for noget fra moderkagerne.
    Og så hjælper vi dem i gang med at sutte. Jo hurtigere jo bedre, for sutteriet fra de første hjælper med at give tæven veer til de næste.

    Jeg kan ikke se at det giver tæven noget at få lov at ordne det meste selv.


  • Gustav M
    Gustav M Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Hunde: 4 Svar: 4
    #17   3. sep 2013 Hvis tæven er gået i stå med veerne kan det hjælpe med noget druesukker og noget kalk. smiley

  • #18   3. sep 2013 nu spørger jeg måske dumt.. men der var en der nævnte noget med navlestrengen.. ordner tæven ikke selv dette? i så fald hvis hun ikke gør, hvad gør man så?
    Isabelle.. hvorfor kogt kylling til tæven :)? Giver det et lille energiboost eller ? smiley


  • #19   3. sep 2013 Vi ordner navlestrengen selv. Vi har oplevet at tæven bed navlestrengen lidt for tæt på navlen, og een gang at der gik hul så noget tarm røg ud. Den blev syet hos dyrlægen og overlevede - hvilket er usædvanligt (infektion).

    Så vi klemmer navlestrengen med en klemsaks og klipper den over. Efter et par minutter kan klemsaksen fjernes.

    Og så er der ikke nogle dumme spørgsmål smiley


  • #20   3. sep 2013 Mine hunde føder i en kurv i sofaen.
    Mange aviser i bunden af kurven, så de våde bare kan fjernes efterhånden.
    Nogle gamle håndklæder til at tørre hvalpene. De kan ikke altid vaskes helt rene igen.
    Papir og kuglepen til hvalpenes oplysninger. Køn, farve, kendetegn, vægt og fødselstidspunkt.
    Og en skraldepose til ulækre aviser og moderkager.

    Mine får selv lov til at presse hvalpene ud og så tager vi over. Åbner fosterhinden hvis den ikke er sprunget selv. Niver navlestrengen over med neglene (lukker blodkarrene bedre end ved at klippe). Hvis moderkagen ikke er med ude så holde fast i den så den ikke smutter ind igen. Gnubber hvalpene lidt tørre i et håndklæde indtil den viser livstegn, hvorefter den lægges ned til tæven, så hun kan overtage.
    På et tidspunkt herimellem bliver den vejet.

    Min egen tæve vil holdes i hånden under hele fødslen, så der kan jeg slet ikke rejse mig imens. Men hun giver tegn i så god tid at jeg sagtens kan nå at få alt klar.


  • #21   3. sep 2013 Min hunhund på 7 kg. ordnede alt selv - Jeg kiggede bare (men var selvfølgelig parat til at gribe ind om nødvendigt).

    Jeg tror faktisk ikke, at en hund ligefrem sætter pris på unødig indgriben.
    I naturen, som ligger lige under overfladen hos dem, sker det tit, at den dominerende hunhund uden protester tager hvalpene og betragter dem som sine.

    Og da vi mennesker er overhunde - for at bruge denne termologig - protesterer hunden ikke.

    Desuden er det under fødselsforløbet med hvad dermed følger, at de første vigtige bånd mellem hundemor og hvalpe bindes.


  • #22   3. sep 2013 Jeg er ikke et sekund i tvivl om at vores fødsler har fungeret fint - også for tæven.

    Så vær ikke bange for at hjælpe.


  • #23   3. sep 2013 louise p

    Tak for linket.................jeg handler hos Hatting 3 gange om ugen.
    Hatting har kun i 1 liters flasker eller 5 liters dunke. D Som sagt før, så har jeg aldrig set det i halve litter.


  • #24   3. sep 2013 jeg har ikke tænkt over at man kan komme ud fra at selv at klippe navlestrengen over.. Peter F, eller andre.. er der nogen der vil beskrive hele forløbet nærmere og detaljeret, eller er der et sted jeg kan læse om det smiley

    Og er der andre ting man skal have klar som kan rede en hvalps liv, HVIS der nu var noget?


  • #25   3. sep 2013 Du kan læse i Birgitte Schjøth bog om "Hvalpe på vej"
    Den er nærmest biblen for opdrættere.
    Den kan ikke købes mere, men hun har givet tilladelse til at hente den på internettet.
    Led efter den med Google.

    Næsten halvdelen af vores hvalpe bliver født som sædefødsel, og det kan være lidt mere besværligt hvis det er den første hvalp.
    Den skal jo åbne vejen for de følgende.
    Ofte kommer de delvist ud og sidder fast mens de venter på veer nok til at blive presset helt ud. Hvis hvalpen er langt nok ude, så tager vi fat i den og hjælper med at trække når der er veer. Det fungerer fint, men man skal selvfølgelig ikke trække for hårdt.
    Når den er ude fjerner vi "indpakningen" - hinden omkrign hvalpen og suger munden fri for slim med øresprøjten.
    Hvis ikke moderkagen er med ude (og det er den oftest ikke), så klemmer vi en klemsaks om navlestrengen og trækker forsigtigt moderkagen ud. Nogle gange sprænger den, og så må vi håbe den kommer med de næste hvalpe - ellers skal hun efter fødslen have en sammentrækningssprøjte for at få det hele ud. Hvis ikke kan hun få en betændelse i livmoderen.
    Når hvalp og moderkage er ude klippes (eller rives - bedre) navlestrengen over (ca 1 cm lang), og hvalpen gnubbes igennem med håndklæde for at tørre den lidt og få gang i kredsløbet.
    Efter et par minutter fjernes saksen og hvalpen sættes til at die.


  • #27   3. sep 2013 hende opdrætteren som har han hunden, hun bor dog helt i varde, og jeg selv i silkeborg.. selvfølgelig kan man tale over telefonen, men det kunne måske være rart at have en som evt kunne komme og hjælpe..?? eller hvad er jeres erfaringer?

  • #28   3. sep 2013 Anni B det var skisme da et dårligt link så kan se det er 1000 ml også men her
    http://www.kruuse.com/en/ecom/Hest_produktionsdyr/Gel_hest_prod_dyr/Flydende_gel/prod_180520.aspx
    er den vi bruger, det er altså en handy størrelse at have med ud, - passer lige til et stk besværlig fødselv ved kvæg og så bliver den bare ved landmanden så vi ikke spreder smitte smiley

    men her kan du få den smiley


  • #29   3. sep 2013 Ved mine fødsler har jeg:

    Puppyboost, råmælk (er IKKE det samme som modermælk), jeg har også modermælk (men det er til senere), så har jeg kalktabletter til at komme i tævens vand, jeg bruger Hydrabooster fra Greendog i tævens vand også (under fødslen) det er mod dehydrering, jeg giver hende også druesukker i vandet, så har jeg karteterklemmer til navlestrengene, jeg har vaseline, engangs-latex-handsker, 3 håndklæder pr. hvalp, vægt, papir, blyant, øresuger, telefonnummer til min dyrlæge, både klinikken og privat, telefonnummer til min underbo der også har opdræt, så har jeg Hanne Mathiesens bog "Hundeopdræt med omhu og omtanke" liggende LIGE ved hånden, garn i forskellige farver til at markere hvalpene med, sutteflaske til råmælke-erstatningen hvis dette bliver nødvendigt, Klorhexidin 0,05%, desinficerende gel og til sidst en god fødselshjælper.
    Det er for mig enormt vigtigt at jeg kan koncentrere mig 100% om selve fødslen, hvalpene og tæven, mens min fødselshjælper nærmest klarer alt det administrative.
    Jeg rækker hende de beskidte håndklæder og så fixer hun det. Hun giver mig vand og kaffe. XD Hun nedskriver og dokumenterer alt det jeg beder hende om. Hun giver mig sparring. Hun er der som moralsk opbakning.
    Hun er uundværlig for mig.

    Til tiden lige efter fødslen sørger jeg for at have handlet ind så min tæve kan få lidt kogt kylling og havresuppe. Dette for at stabilisere maven og give energi til kroppen.
    Og så har jeg sørget for at køleskabet er fyldt godt op med ting til mig, så jeg ikke skal ud af lejligheden de første mange dage. smiley


  • #30   3. sep 2013 nå jo, affaldsposer og så har jeg både varmeplade samt griselampe, og så vurderer jeg fra gang til gang hvad jeg finder bedst.

  • #32   3. sep 2013 klemmeskaks og saks hvor køber i det?

  • #33   3. sep 2013 er der måske nogen der kender nogen eller selv vil være min vejleder smiley Jeg har læst og studeret, men føler aldrig mig 100 procent klar til det.. vil have alle senarier i hovedet så jeg ved hvad jeg skal gøre og hvornår.. så måske en vejleder ville være rigtig rart for mig at have...

  • #34   3. sep 2013 handskerne hvornår skal de i brug? Må man ikke røre hvalpene med ens egne fingre, hvis man vasker dem grundigt først?

  • #35   3. sep 2013 Selvfølgelig må du røre ved hvalpene med dine egne fingre.
    Handskerne bruger du, hvis du skal ind i tæven for at trække en hvalp ud.


  • #36   3. sep 2013 Selvfølgelig må du røre hvalpene uden handsker.

    Jeg ved heller ikke hvad de vil bruge dem til. Og jeg har trods alt selv fået flere kuld og været med til endnu flere fødsler


  • #37   3. sep 2013 jeg ville ikke vaske hvalpene, bare gnide dem tørre i håndklæder, også for at kvikke dem op

  • #38   3. sep 2013 okay smiley skulle lige være sikker..
    Er der nogen der evt kunne tænke sig at være min vejleder.. telefonisk, og i yderste tilfælde til at komme hvis det skulle være.. det kunne bare være så rart at have en jeg kan skrive til hvis der dukker flere spørgsmål op smiley


  • #39   3. sep 2013 Louise
    Tror nu nok det var hænderne og ikke hvalpene hun vil vaske.

    Jeg bor desværre for langt væk til at kunne hjælpe dig


  • #40   3. sep 2013 jeg synes det var rigtig rart at have handsker på da jeg modtog hvalpe. Synes det var langt nemmere at hjælpe til, mine fingre blev ret glatte uden handsker.
    Og så var det rart at kunne tage handskerne af efter hver hvalp. Følte mig meget mere ren end ved vask.
    Jeg modtog hvalpene ved dyrlægen, og dyrlægen selv havde også handsker på.

    De koster 10kr for en pakke med 30, synes bestemt det er alle pengene værd og mere. XD

    Hvor i landet bor du præcis Cecilie?


  • #41   3. sep 2013 Karina, jeg bor i Silkeborg smiley

  • #42   4. sep 2013 hehe lotte, ja det kan jeg da godt se, fik lige læst det forkert første gang smiley

  • #43   5. sep 2013 SPØRGSMÅL... smiley
    Hvad klipper i hvalpenes negle med, og hvor tit..? synes umiddelbart den jeg bruger virker meget voldsom?.. Men de skal jo ikke kradse tæven imens de dier...


  • #44   5. sep 2013 den jeg bruger på mine to hunde.. der er først hvalpe om 4 uger smiley

  • #47   5. sep 2013 super, så vil jeg skaffe sådan en smiley Mange tusinde tak for hjælpen! smiley

  • #48   5. sep 2013 Jeg bruger bare en ganske almindelig negleklipper til mennesker, en tre i en

  • #49   5. sep 2013 hvor køber man de der ørebold henne? eller dem der suger slim ud af næsen og mund.. ? smiley

  • #50   5. sep 2013 På apoteket

  • #51   5. sep 2013 jeg bruger en ganske almindelig menneske-negleklipper til mine hvalpe.
    Og øresugen er på apoteket.
    Men nogle siger at hvis man trykker for hårdt kan hvalpens lunger klappe sammen, at det faktisk er bedre at man lukker hvalpens næste og så selv suger slim, vand eller lignende ud af hvalpen med sin mund.
    Jeg har en øresug. Men har ikke været i en situation hvor jeg skulle bruge det med at suge.

    Og så lige et tip jeg kom i tanken om da du spurgte om det med neglene:
    I Hanne Mathiesens bog "Hundeopdræt med omhun og omtanke" der er der et vægtskema, hvor der også ude i siden er en reminder om hvornår man skal klippe neglene/hvor ofte, ormekur og vaccine.
    Det er nu meget smart. Så har min lige sådan en reminder.
    Det er ca. 1 gang i ugen de skal klippes, da de gror vildt hurtigt og gør ondt på tæven hvis de er for lange og skarpe når de drikker mælk.


  • #52   5. sep 2013 så det er måske ofte at tæven selv slikker hvalpenes luftveje ren for slim med mere?
    Mange tak Karina, jeg SKAL have fat i den bog smiley
    Har du forresten fået min private besked omkring varmelampe VS. varmetæppe? smiley


  • #54   5. sep 2013 Ja jeg håber jo selvfølgelig også på at fødslen går som den skal. smiley
    MEN, hvor ville jeg ikke kunne tilgive mig selv hvis det så gik galt et sted, og jeg ikke var godt nok forberedt... smiley Skal nok passe på med stressen, men føler faktisk slet ikke jeg stresser, jeg er bare ret nervøs.. det er min første kuld, og har aldrig overværet en fødsel.. og kender ikke nogen, udover min opdrætter og HG som har erfaringer.. så har desværre ikke en jeg lige kan ringe til og sige KOM OG HJÆLP... og det kan måske godt gøre mig lidt nervøs, det at man står med det hele selv.. derfor jeg så gerne vil være på dupperne med ALT smiley


  • #56   5. sep 2013 Nej, har ikke modtaget nogen pb?
    Og enig med Isabelle: langt de fleste forløber helt uden problemer.
    Jeg har heller aldrig haft problemer med f.eks. lukkede luftveje.
    Normalt er der slet ikke hverken slim eller fostervand i luftvejene ved hvalpene.
    Det er for det meste hvis fosterhinden springer inde i tæven.
    Ved det her kuld jeg har nu, der skete det.
    Men hvalpen trak vejret. Men hvalpen blev lige slynget et par gange for at være sikker på fostervandet ikke kom ned i lungerne.
    Det er nemlig ikke så godt.

    Min første fødsel endte i kejsersnit, og min anden foregik ved dyrlægen, men var en almindelig fødsel, men tog afsted da min tæve ikke fik presveer. De kom så ved dyrlægen, faktisk på vej til dyrlægen.
    Men jeg valgte at blive der, så jeg havde dyrlægens assistence.
    For jeg havde også læst stolpe op og stolpe ned, men synes alligevel det var meget overvældende det hele og jeg blev pludselig usikker på nogle ting.
    Nu har jeg oplevet en fødsel og er ikke usikker mere, men for pokker hvor var jeg glad at have én der vidste hvad der skulle gøres og som tænkte hurtigt.

    Isabelle: Pudsigt, jeg kiggede på de billeder og så navnet, og tænkte om det mon var dig fra hg.


  • #57   5. sep 2013 Isabelle: TUSINDE tak, jeg gemmer dit nummer.. skal nok love ikke at kime dig ned i nattetimerne smiley
    Ja, det er vel ikke alle dyrlæger der kører ud til en?

    Karina: ville høre hvordan du valgte til og fra i forhold til varmelampe og varmepude.
    Og hvordan din varmelampe ser ud? for dem jeg kigger på, er kun med sådan en lile fod på gulvet, så ville den skulle stå inde i fødekassen og fylde og med ledninger, og det lyder ikke særlig godt i mit hoved..? smiley


  • #60   5. sep 2013 Jeg kørte ind på klinikken med min tæve begge gange... men begge gange var fordi vi troede hun skulle have kejsersnit.

    Valget af varmepude vs varmelampe falder for mig på to ting:
    1) hvordan er vejret udenfor; ergo hvor koldt/varmt er der i min lejlighed.
    2) Har hvalpene det godt, eller er der 1 eller flere hvalpe der har brug for ekstra meget varme.

    Min varmelampe er sådan en griselampe/kyllingelampe... jeg finderlige et link så du kan se hvordan den ser ud.
    Den giver ret meget varme, og den brugte jeg sidste år da vi havde en meget kold og blæsende sommer, plus hvalpene blev taget ved kejsersnit og min tæve ville ikke ligge ved dem de første 2 dage.
    Så de ahvde brug for ekstra varme.
    Derfor kom varmelampen op.

    I år har vejret været godt og fødslen gik super. Så der lagde jeg varmepladen frem, og de kunne selv vælge at møve op på den eller lade være. smiley

    Håber det gav mening.


  • #61   5. sep 2013 http://www.hfwebbutik.dk/shop/varmelampe-145.html

    Sådan en her.
    Jeg gav 90kr for min, og så gav jeg 120kr for pæren. Kan ikke huske hvor. Og så 60kr i porto.

    Så skal man bare finde en måde at hænge den op på.
    Der findes varmelamper hvor man kan stille den på 2 grader af varme, meget og lidt, det er ret smart. Det kan min ikke, men min underbos kan, det ville jeg gerne havde haft på min.


  • #62   6. sep 2013 Karina: Tak det gav god mening... jeg har været lidt bange for at bruge varmepude/plade, for hvis de tisser og det ryger i det elektroniske, kan det så ikke gå virkelig galt? Men så lige en ´varmeplade... kan den godt tåle det? den ser nemlig ret robust ud..? http://www.hfwebbutik.dk/shop/varmeplade-144.html
    Men tænker bare igen med ledning? hvis de bider i den?


  • #63   6. sep 2013 jeg har den her:
    http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundeseng_hundekurv/hundepude/varmepude/222343#more

    Der er beskyttelse rundt om ledningen så de ikke kan gnave i den.
    Og når hvalpene er så små, så drikker tæven jo hvalpenes tis, så de tisser ikke på den.
    Når de så selv begynder at tisse, så er de så store at de ikke behøver varmepuden.
    Det lille fleece gør også at en smule fugt ikke trænger igennem.

    Men den bliver ikke særlig varm. Derfor har jeg varmelampen. Måske dyrere varmeplader bliver mere varme.
    Det ved jeg ikke.


Kommentér på:
med til fødslen?

Annonce