{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
875 visninger | Oprettet:

Dominans {{forumTopicSubject}}

Nedenstående artikel var delt i en FB-gruppe og fandt den egentlig ret interessant. Jeg har nok mine egne idéer om årsag til resultatet, bl.a. noget af det, der er skrevet helt til sidst, nemlig at hvalpe godt kan problemløse, men voksne hunde skal have hjælp/støtte af deres mennesker, er jo ret sigende... så har hunde måske alligevel ikke "brug for at blive domineret/få at vide hvad de skal", men har blot lært at afvente ordre.

Nå, men hvad tænker andre?
https://hfg.no/artikler/hunder-disponert-for-dominans.html/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dominans
  • #1   27. dec 2023 Jeg står i en legeaftale men jeg ved at der er mange ting ved studie 2 som er testet senere

    Blandt andet missede forskeren pavlov helt og den indflydelse den klassiske betingning har

    Hvis et individ lærer at menneskehænder er lig med mad så vil individet opsøge de hænder oftere fordi individet er betinget af det

    Lærer ulve det så kigger de også på mennesker når de får en opgave med mad. Det samme gør en kat som er trænet med mad

    Og internathunde som lærer det...

    Den klassiske betingning er ikke lig med at et individ ikke kan tænke selv. Mange mener derfor hele den del er en fejlslutning

    Ang dominansdelen så savner jeg en klar definition på hvad de mener her. Jeg synes det er et ukonkret studie og jeg forventer at det tilbagevises ganske som det andet der nævnes og at der er en anden og mere konkret forklaring

    Hvis de mener at hunde er domesticeret til at kunne trænes så er jeg enig, og hvis de mener at hunde er afhængige af mennesker då er jeg delvis enig. De fleste hunde i verden har ingen ejer, de lever på gaden, de udviser ikke dominans men danner grupper istedet for flokke og de lever mest af affald fordi de er dårlige jægere og dårlige til at samarbejde - både om jagt og om at opfostre hvalpe - modsat ulve


  • #2   27. dec 2023 Det ernemlig nogen af de tanker jeg også havde
    - vil lige tilføje, at jeg ikke lige umiddelbart kam se, hvornår artiklen er fra, men er luge ved at prøve at finde hvad forskerne selv har skrevet, måske det det er er nærmere defineret og har lidt mere info om hele setup'et


  • #3   27. dec 2023 Synes godt ok jeg har lidt svært ved at finde noget, der lyder helt som det de beskriver - jeg kan måske godt mistænke, at artiklen er lidt frit fortolket til at passe i egen ideologi.
    Har fundet lidt ift de har undersøgt noget om hvordan hunde og ulve lærer og problemløser, en række publikationer mest om hundes relation til mennesker mm men ikke rigtigt noget som helst der overhovedet kommer i nærheden af at nævne dominans eller et setup med højere/lavere rangerende hhv hunde og ulve. Men vil lede videre.


  • #4   27. dec 2023 Jeg tror du har ret

  • #5   28. dec 2023 Det er faktisk også lidt dårlig stil, at der ikke links til kilder eller noget.

    Men artiklen bliver flittigt brugt i gruppen til "der kan i bare se, det ER nødvendigt at dominere, hunden kan slet ikke klare sig uden"


  • #6   28. dec 2023 Den slags kan sætte hundeverden ( i nogle kredse ) 40 år tilbage i tiden

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.536
    #7   29. dec 2023 "så har hunde måske alligevel ikke "brug for at blive domineret/få at vide hvad de skal", men har blot lært at afvente ordre."

    Ingen af mine hunde afventer ordrer, når de får en opgave - men Kenia er mere tilbøjelig til at "spørge", om jeg ikke lige gider hjælpe lidt til. Gør dette hende lidt dum - eller lidt doven? smiley


  • #8   29. dec 2023 Isabelle - eller dig til ikke tilstrækkelig dominant åbenbart smiley

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 46 Emner: 12 Svar: 1.536
    #9   29. dec 2023 Jeg er helt sikkert ikke synderligt dominant - men jeg kan nu godt hæve stemmen, hvis der er brug for det smiley

  • #10   29. dec 2023 Ja det må du lige gøre, hun er jo skabt til det smiley

Kommentér på:
Dominans

Annonce