{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
685 visninger | Oprettet:

En sandhed med modifikationer...? {{forumTopicSubject}}

Det er muligt jeg tager det lidt for bogstaveligt. Men jeg bliver ærlig talt noget træt når jeg ser opslag som dette, for hvad blev der af selekteret avl, gener mv. ?
Hos alle mulige andre racer er der enighed om at visse træk er arvelige, men når det kommer til "muskelhunde", så er en hund åbenbart hvad man gør den til... Det er IMO at gøre racerne en bjørnetjeneste når man ikke forholder sig til de mindre lyserøde sider.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En sandhed med modifikationer...?
  • #1   25. feb Jeg synes den er svær, for ja der er racer der bliver avlet efter en kort lunte, aggressivitet osv. Men i hvert fald i nogle af racerne, er der jo også linjer der er det stik modsatte, men om det så er fordi man bevidst avler efter det modsatte, at de er i kyndige hænder eller en blanding ved jeg ikke, for jeg kender ikke de racer særlig godt.

    Og så skal man måske også huske at 1. Hunde kan påvirkes og misforståes i meget stor grad. Bare se på nogle af de helt små selskabshunde f. Eks. Chihuahua, nogle tror jo at de skal være hysteriske, angst bidere osv. Jeg har aldrig mødt en der var det, der boede i et hjem hvor man kunne læse hundens sprog og respekterede hunden.
    2. Jeg tror man kan hvis man vil, avle alle racer til kamp/aggressivitet eller fuldstændig i smadder.
    Nogle er måske bare nærmere end andre.

    Så jeg tror faktisk at de tildels har ret i, at det handler om ejerne, men det handler selvfølgelig stadig til stor grad også om både avl og genetik, for nej en genetisk skidt hund, bliver jo ikke på magisk vis god af at være i gode hænder, den kan blive bedre, men den vil nok aldrig blive 100%.

    Så ja man skal huske at meget også lægger i miljø, men at der i høj grad også er arv bagved, og ingen af dem kan eller skal stå alene.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.442
    #2   25. feb "Så ja man skal huske at meget også lægger i miljø, men at der i høj grad også er arv bagved, og ingen af dem kan eller skal stå alene."

    Det tror jeg egentlig ikke, at nogen er uenige i - hverken Fairdog eller andre smiley

    Hele teksten er alt for lyserød, synes jeg, Anne Julie - samt menneskeliggjort og unuanceret.
    Sådan en bulldogtype er sørme fantastisk: stærk, fokuseret, loyal, hengiven, blid, intelligent, legesyg, følsom og KUN med det ønske at elske sit menneske og blive accepteret af det smiley


  • #3   25. feb Al adfærd er lige dele miljø og arv.
    Man kan ikke elske sig ud af medfødt adfærd, og man kan heller ikke avle sig ud af dårligt miljø. Begge dele skal være i orden, for at lave gode, omgængelige hunde.


  • #4   25. feb Selvfølgelig er tingene ikke sort/hvid. Jeg bliver bare enormt kontrær når det bliver gjort så lyserødt og følesladet.
    Eller når folk hårdnakket påstår at kiks og kærlighed er nok til at fjerne alle typer udfordringer.


  • #5   26. feb En hel del adfærd er langt mere arv end miljø. Fx en fuglehund, der tager stand, en terrier der rusker en rotte så den brækker nakken, en border collie der hyrder vil også have langt mere instinktiv end tillært adfærd.
    Det er simpelthen bare så tåbeligt når folk f.eks. tror at hvis man bare 'kikser, klapper og kyzzer' så kan enhver hund bliver totalt disnyeficeret og totalt uproblematisk med andre hunde. Nogle hunde har ganske enkelt bare en genetisk balast der gør at de fx ikke fungere superduperfint med andre hunde af fx samme køn. Andre har en balast der gør at de altså bare er mistroiske overfor fremmede og siger ikke bare 'heeeyyyy velkommen indenfor' til ungernes legekammerater eller posten.
    Jeg har en Irsk Terrier. Uanset hvor mange kiks og frikadeller jeg hælder i hovedet på ham så kommer han ikke til at elske andre hanhunde. Han har lært at ignorere dem og så længe de ikke kommer hen i hovedet på ham så er han ligeglad med dem. Til gengæld så bliver han til 17 kg frådende rød vrede, hvis der kommer en fremmet hanhund helt op til ham. Så må jeg som ejer sørger for at det ikke er noget der sker.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.442
    #6   26. feb Først kommer arven - det genetisk betingede. Ovenpå dette grundlæggende har vi så miljøpåvirkningen.

    Uanset hvor VILD jeg var med at træne hunde og havde gjort det med mine, fra de var hvalpe, havde jeg aldrig fået toplaceringer i agility med dem - med en eurasier smiley


Kommentér på:
En sandhed med modifikationer...?

Annonce