{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
825 visninger | Oprettet:

Råd om hegn {{forumTopicSubject}}

Kære jer,
Vi har en knap 4000kvm grund vi skal have hegnet ind på sigt. Til at begynde med bliver det dog kun forhaven. Vi har en skøn malamute/husky blanding og en newfie. Newfien er jeg ikke så bekymret for, omend han er meget adræt af sin størrelse og tidligere har formået at åbne og hoppe ud af et vindue ?? (gad vide om der er noget husky i ham ??). Men da husky/malamutten har ry for at være en udbryderkonge af rang, vil vi gerne sikre haven så godt som muligt. Jeg har kig på dette hegn, men vil rigtig gerne have jeres besyv med inden jeg bestiller ??
https://www.dansk-skovudstyr.dk/vildthegn-200-15-15-ht-rulle-af-100-meter.html


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd om hegn
  • #1   29. feb Små hvalpe kan komme gennem de nederste felter, men til når de er ældre er det super.
    Vær obs på at købe gode pæle til det. Vi har metalpæle som mellempæle og runde træpæle med støtte til begge sider i alle hjørner samt på lange lige stykker som støtte.


  • #2   29. feb Jeg har whippet og har fået 23.000 kvadratmeter hegnet ind med dette:
    https://www.dansk-skovudstyr.dk/vildthegn-dyrehegn-170-17-15-ht-rulle-af-100-meter.html

    Hvis det er et sted i har tænkt jer at blive boende i mange år, ville jeg vælge et hegn med en lidt kraftigere tråd end de 1,7 mm.

    Som Malene har vi kraftige træpæle + metalpæle imellem


  • #3   1. mar Jeg har Dobermann (og Irsk Terrier, men han render ikke så langt og kan kaldes af vildt). Dobere er ikke de store udbrydere, men nogle (fx den model jeg har) har et heftigt jagtinstinkt smiley Jeg har hegnet 5 Ha med det samme hegn som Kirsten. Det har stået i 5 år nu. Selve hegnet ser ud til at kunne holde i mange år, men vi kommer til at skifte nogle af egepælene da de ikke har været tørre (og ikke var afbarkede) inden de kom i jorden og så rådner egepæle altså også smiley Vi skifter til nogle kraftige pæle af robinie (det har min søster til sit hestehegn og de ældste har stået i snart 20 år og de er ikker rådne endnu smiley ). En af vores naboer har malamutter (som han bruger til træk smiley ). De har hegnet 1,2 Ha med helt almindeligt havehegn på 120 cm. Deres hunde har aldrig sprunget eller klatret ud. Men måske huskydelen gør din til lidt mere af en 'springfyr' ? smiley Jeg kører jævnligt forbi et sted hvor de har huskier. De har hegnet grunden med samme type som det Kirsten og jeg selv har brugt. Så tænker det er en OK løsning.

  • #4   1. mar På det stykke af matriklen hvor hundene har adgang 24/7 er der hegnet ind med Rionet i 1,40m.
    Udenom hele matriklen på 1,6Ha er der haretæt vildthegn i 1,60m. Robinie stolper - med metalstolper imellem. Det har fungeret fint med mine huskyer smiley


  • #5   1. mar Tusind tak for alle jeres svar og input! Hvilken tykkelse/omkreds vil I anbefale til træpælene?

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.445
    #6   1. mar Hvad er en Newfie for en race/blanding? smiley

  • #7   1. mar Jeg gætter på Newfoundlænder smiley

  • #8   1. mar Til hjørner skal det nok være 14-16 cm i diameter og med skråstivere - ellers kan hegnet godt komme til at trække pælene indad. Til metalpæle er det mest almindelig at bruge ½ tomme 'vandrør'. De købes færdige hos dem der sælger hegn og fås i mange længder smiley
    På det hegn vi har om de 5 ha er der en stor egepæl for hver ca ca 60 m. Det er nok ikke nødvendigt til en have på 4000 kvm. Her er det formegentlig nok at hjørnestolperne er store og solide nok til at man kan stramme hegnet ud mellem dem smiley


  • #9   1. mar Det er lige netop en newfoundlænder. Han går dog rundt og tror at han er en husky, og har slet ikke fattet at en newfie Normalvis er lidt tung i det, når den går. Vi holder dog ham også fit med 1 1/2 til to timers gåture i alt om dagen, så selv om han fylder 6 år om kort tid, er han adræt og hurtig størrelsen taget i betragtning - han vejer 60kg.

    Tak for svar på omkreds! Det er virkelig en jungle at bevæge sig ud i smiley Vil man kunne fæstne hegnet til en mur, eller vil der skulle en stolpe i ved siden af murværket?


  • #10   1. mar Vores træpæle er ø10, med skråstivere i alle hjørner.
    Metalpælene på mellemstrækkene er lavet til vildthegn og har bøjler/hakker, som man sætter hegnet fast på.
    Vi har to hektar indhegnet sådan - til huskies.

    Hvis I støber pæle ned, fx ved låger, så husk at gøre det korrekt. Træpæle rådner hvis de sættes ned i støbemix. Pæl i jord, støbemix ned over. Vandet skal kunne trække væk nemlig. Videoer kan Googles smiley


  • #11   1. mar Ved en mur ville jeg altid bruge en træpæl; det er synd for murværket at sætte noget direkte fast i det. Men måske jeg er miljøskadet i den retning; murermester af den gamle skole i familien smiley

  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 27 Emner: 1 Svar: 168
    #12   2. mar Jeg har 2 Dobermann og mit hegn er 140 cm Høj. Det er hare tæt forneden så de kan ikke komme ud hellere ikke som hvalpe.

    Har også hegnet 4000 kvm ind


  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 27 Emner: 1 Svar: 168
    #13   5. mar Nå har gået langs hegnet… det er ikke hare tæt.. det var der jeg boede før og det var smart med tennis bolde fordi røg ikke ud igennem hegnet :-

Kommentér på:
Råd om hegn

Annonce