{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.514 visninger | Oprettet:

Opdragelse+aktv. af schæfer/rottweiler {{forumTopicSubject}}

Jeg vil jo frygtelig gerne have en hund mere, og rottweiler har været min drømmehund siden jeg var helt lille. Schæfer er jeg også efterhånden brændt ret varm på. Men jeg har jo min Mingus at tage hensyns til, og han er sgu lidt svær at finde en makker til. Hans aktivitetsniveau er nemlig meget lavt, og han laver næsten kun noget når man opfordrer ham til det. Og det skal den anden hund jo matche, bl.a. derfor vil jeg KUN have en voksen hund.
Hvor meget aktivering skal jeg regne med at schæfer el. rottweiler kræver om dagen?
Mingus får 2 gåture (tre hvis han skal være alene), lidt træning hver dag + næsearbejde(finde gemt legetøj el. godbidder), spor en gang i mellem og al den leg han gider - hvilket ikke er så meget. Desuden træner vi lydighed i klub 2 gange ugentligt.
Men det er vel ikke nok til de to racer?

Jeg har snakket med min træner om det, som selv har haft rottweiler det meste af hendes liv. Jeg er nemlig bekymret for at de meget bløde metoder jeg bruger til Mingus, ikke altid vil være tilstrækkelig. Det er jo to meget anderledes selvsikre racer, end en cavalier, som vil udfordre mig ælidt mere. Og jeg ved sgu ikke om jeg egner mig til en hund, som er tilbøjelig til at prøve grænser af, og som jeg skal kæmpe med. Hun mente at med min store interesse kunne jeg sagtens klare at have de to racer, men at det er et spørgsmål om jeg vil trives med det. Hun foreslog labrador, som jeg sagtens kan forstille mig ville passe super til Mingus. Men som jeg umiddelbart ikke selv er helt oppe at ringe på...

Mit spørgsmål er; skal jeg helt glemme at få en scæfer eller rottweiler? Umiddelbart hælder min træner mere til schæfer, da de skulle være mere fører-orienterede.

Hjælp mig...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opdragelse+aktv. af schæfer/rottweiler
  • #1   8. maj 2008 Det skal lige tilføjes, at mht. aktivering menes der, om hunden så vil være temmelig rolig resten af tiden. For mingus sover stort set når han ikke aktiveres...

  • #2   8. maj 2008 Altså jeg har en schæffer bla. han er meget sktiv, og skal aktiveres en del, men gør det at jeg gør meget ud af det i weekenderne og lidt mindre i hverdagen og det passer meget godt, men nu er han jo også stadig hvalp...

    Men held og lykke med at finde en smiley


  • #3   8. maj 2008 Tak smiley

  • #4   8. maj 2008 Det kan være, at den nye hund faktisk får lidt fut i Mingus, så de finder et godt fælles niveau ;o)

    Jeg kan jo godt forstå, at du er lun på schæfer ;o)
    Og i princippet kunne det måske lade sig gøre, men jeg synes alligevel at den skal gå meget på kompromis.

    En schæfer er førefikseret og som voksen meget tilpasningsdygtig - og med det mener jeg faktisk, at den ret hurtigt "giver op", og undlader at kræve sine behov tilfredsstillet.
    Jeg synes ikke det meget stille og roligt liv er et optimalt schæferliv - det er en legesyg hund, og det synes jeg jo bør stimuleres og udnyttes...

    Gåture - de kræver egentlig ikke så meget i den retning, men lidt motion skal de jo have. Mental aktivering er et must for en schæfer, der ellers kan lave unoder.
    En voksen og velopdragen schæfer behøver man ikke at være specielt grænsesættende overfor - den tages i de første par leveår.

    Træning to gange om ugen er fint til en schæfer sammen med lidt daglig træning...

    Hvis du er villig til at lade mingus gå lidt på kompromis for den nye hund, kan det måske lade sig gøre - men sørg for, at hvis du køber dig en schæfer at den er af udstillingslinjer....


  • #5   8. maj 2008 hej jeg har en ´hun hund på 8 mdr som er schæfer/rottweiler. hun kræver meget aktivering og tid. men hun er også alene hjemme 5 til 7 timer i hverdagen. hun bliver lufter 15 minutter om morgnen eller til hun nu har lavet både stort og småt. også tager jeg på job. når jeg kommer hjem går vi en lang tur på 5 km. hvor hun søger spor og lydhed. og når vi kommer hjem er hun rimelig træt ellers leger vi i haven så sover hun til kl 17.30 så er der mad og så noget tid efter er det tid til en gå tur igen i weekende er vi i hunde skov eller nede på sports pladsen og lege nogle timer. kan godt mærke hvis hun ikk bliver aktiveret nok så laver hun ulykker hihi.

  • #6   8. maj 2008 Ja, Anja, når man først er begyndt at give, så tager de ;o)

    Men sådan skal det også være..

    Hvor tit har man ikke set hunde af begge racer med slukkede øjne traskende efter sin ejer...

    Det er ikke til at holde ud :o(

    Det er begge glade racer, legesyge, selskabelige og meget trænbare.. det er brugshunde, og det er synd at lade dem "dø helt ud"...

    Synes jeg....



  • #7   8. maj 2008 CH: Jeg vil ikke have en schæfer hvis jeg ikke kan tilbyde den et optimalt liv! Jeg kunne sagtens forestille mig at bruge meget mere tid på den nu, men hvis jeg engang skal have børn, vil jeg hellere sætte niveauet lidt lavt med den kommende hund. Og så må jeg bare vente med brugshunden til jeg er blevet ældre.

  • #8   8. maj 2008 hej ch, kvinde, 33 år.
    ja det ser man desværre tid og nej det er ikk til at holde ud at se på, det er synd.
    så vil jeg heller havde en glag legesyg hund som min hun er skøn og en lille ballade mager, men der er nu ikk så slemt mere, dejligt, ja jeg kræver noget af hende og hun skal da selvfølgelig også nyde det og kræve noget af mig igen.


  • #9   8. maj 2008 Ja Gipzy kommer rigtig igang når Baloo og jeg er på besøg. Så han er meget aktiv, og noget af det skyldes nok at han fra 8 ugers alderen til han var 6 mdr. ca. ikke har lavet andet end at ligge i en lejlighed på 7. sal.
    Kan godt forstå du gerne vil have en hvor du har tid til det, og de aktivere jo også hinanden noget når de leger, det hjælper en del på Baloo når han løber og leger smiley
    Jeg går ud med han ca. 3 gange om dagen.


  • #10   8. maj 2008 milder batmusen: Hvis man bare kunne blande de to, så den blev førerglad som schæferen og doven som rottweileren smiley Har før hørt at der findes to slags rottweilere; hyperaktive og de dovne.

    Men I skriver alle at de kræver en del aktivering. Men hvis det jeg har skrevet ikke er tilstrækkeligt, hvad er så?


  • #11   8. maj 2008 Det, der mangler er legetid ;o)

    Og så det, at du egentlig ønsker en rolig hund - og det er der ikke nogen af de to racer, der er i sig selv. Det er glade hunde, med masser af liv i. Det kan man godt pille ud af dem, men spørgsmålet er så, om det ikke er bedre at finde en race, der "har det i sig" i forvejen?

    IMO...


  • #12   8. maj 2008 Arh, så er jeg med smiley
    Jeg vil bestemt ikke pille glæden ud af dem, Mingus er sådan set også en glad hund, på hans måde. Men kan selvfølgelig godt se at han ikke passer så godt med en meget sprælsk hund.


Kommentér på:
Opdragelse+aktv. af schæfer/rottweiler

Annonce