{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.729 visninger | Oprettet:

skal alle hunde være familie hund?? {{forumTopicSubject}}

Inspireret (staves) af et andet indlæg om hunde, som måske kunne være farlige..

Skal alle hunde kunne være familie hunde?? hvorfor??

For mig at se, er der en del hunde racer som er lavet til forskællige formål. Hvorfor skal disse hunde tvinges til at være familie hund??
For mig er der intede i vejen med en skarp rotte, som ikke alle kan gå til. eller en dobber som er ved at æde dig når du går forbi dens bil. for når de bliver tage ud på trænings banen, og får lov at gøre det de er lavet til, ser man en hund som er i totalt harmoni med sig selv og sin ejer. Og det er ikke dem som slå fru hansens lille hund ihjel..

hvorfor skal en rotte, dobber og andre skape racer være famile hund. de er avlet til at være skape vagt/vogte hunde. Hvorfor vil folk patu have dem som famile hund?? ja ja nogle af dem kan da blive fine hund hos kyndige mennesker, men resten liver et frustærret liv, og ender gerne med at aflive noget.. Og amstaff hvorfor skal den tvinges til at være familie hund, den kunne være en fantastisk brugshund, men desværre er den ved at blive totalt smadret af ukyndig mennesker som skal have dem..
og sådan kan man blive ved..
nogen hunde kan bruges til det hele men de fleste er tro imod det racen er lavet til, hvorfor ikke respektere det.. og vælge de mere familie avlet hunde til at være familie hund, og de andre hvis du rent faktisk har noget at bruge dem til. om det så er til arbejde eller "hobby" træning til stor konkurancer..

vi kan jo læse det i aviser næsten hverdag dag.. de er ikke så gode familie hunde folk gerne vil tvinge dem til at være. hvorfor ikke erkende det, og så lad de racer være..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  skal alle hunde være familie hund??
  • #1   19. nov 2008 det er jo desværre også en del af problemet.. dem der vil bruge deres hunde, til noget fornuftig køber dem af opdrætter.. dem som bare vil trække rundt med dem, og ikke bruge dem, køber jo ægte hunde uden stamtavle..(brækker mig) eller endnu bedre en blandning af den hund de godt kunne tænke sig og bare et aller andet andet

  • #2   19. nov 2008 Jeg giver Iben ret...... Mange hunde idag, passer ik en skid ind i den familie den de er endt i.

    Mange mennesker burde indse, at selvom de ønsker en familiehund, kan den altså også bruges til andet end at ligge i sofaen og se sød ud.

    Nu har jeg selv 3 hunde -og ja, de er altså også familiehunde. Hvilket kommer sig af, at vi har en lille dreng på 6 år.
    Men, det er dermed ikke en selvfølge at mine hunde ikke "bliver brugt".

    Bella som er Amstaff, er helt igennem familiehund, og er på ingen måde trænet til andet end at være dejlig og lege med ungerne som kommer her. Om vinteren bruger ungerne hende til at trække slæder, og leger de indenfor, er det Bella som bliver klædt ud som prinsesse eller supermand osv.

    Falko (amstaff/ambull) derimod.... Ja, han er også familiehund. Men han er så oz den hund man ikke går ind til uden videre. Han er vagthund med store bogstaver, og han lader ingen fremmede passere her, med mindre han får ordre om at det er ok. Og han er den hund, man kan lade sidde i bilen, og dermed være sikker på, at ingen kommer og stjæler både hund og bil.

    Grisling som er dalmatinerblanding, har ikke andet formål her, end at gå og hygge sig -som mange ved, har Grisling haft en dårlig start på livet. Men det betyder dermed ikke, at han ikke får lov at blive brugt. Når jeg ska handle, og det kan klares på gå-ben, jamen så er det Grisen som kommer med. Og han nyder i stor stil, at få lov at bære lidt ting i hans sele-tasker smiley

    Jeg mener, at selvom man har valgt at gøre sin hund til familiehund, kan den også godt have andre "titler" og opgaver.


  • #3   19. nov 2008 Rotter og dobere egner sig da som fremragende familiehunde? Men når det så er sagt, så kræver de jo stadig mere end de mere konventionelle familiehunde.

    Men jeg er enig med dig hvis du mener at det er forkert at tvinge dem til KUN at være familiehunde. Det er sikkert ikke din mening, men jeg læser dit indlæg lidt som om det er enten/eller.


  • #4   19. nov 2008 "det er jo desværre også en del af problemet.. dem der vil bruge deres hunde, til noget fornuftig køber dem af opdrætter.. dem som bare vil trække rundt med dem, og ikke bruge dem, køber jo ægte hunde uden stamtavle..(brækker mig) eller endnu bedre en blandning af den hund de godt kunne tænke sig og bare et aller andet andet"

    - Forstår jeg dette korrekt, - at os med blandingshunde er useriøse hundeejere, som bare vil slæbe rundt med vores hund, og ikke bruge den til noget fornuftigt?




  • #5   19. nov 2008 Jeg har det sådan, at jeg synes det er forfærdeligt synd for alle de mange hunde, som har fantastiske brugsegenskaber (og det er jo de fleste racer), som aldrig nogensinde får lov til at gøre et stykke arbejde.

    Der er så mange hunde, der er pejsehunde, sofahunde, hyggehunde, som ligger apatisk hen - hvis det går godt, vel at mærke. Går det skidt bliver de nogle aggressive eller ustyrlige sataner, der sætter dagsordenen i familierne. Og det er ikke nogen sjov dagsorden... Destruktion, aggression - vi kender historierne.

    Jeg synes alle racer bør kunne bruges som familiehund, men jeg synes også, at man forpligter sig til at give hunden noget meningsfuldt at lave, når man anskaffer sig en race, er i bund og grund er en arbejdshund.

    Jeg bliver så ked af at se fede labradorer, schæfere der lunter en halv meter bag sin ejer med ørene vandret.....


  • #6   19. nov 2008 Så altså alle der opdrætter med tavle, sælger deres hunde til ansvarlige ejere ?



  • #8   19. nov 2008 jeg mener at visse racer er brugshund første og fremmeste. og så kan de godt gå i en familie og lege med børne og en anden hund hvis det er det, men det er fordi dens behov er opfyldt, en brughund behøver ikke blive trænet og være i hundegård, det er ikke det jeg mener..
    hvor en familie hund er hjemme skal lege med børne finde sig i at blive klæt ud, de kommer ud i have og tisse. og hvis det ikke regner så komme de ud og gå en tur. og måske om søndagen kommer de inda på stranden, eller ned og træne hos dch i en time


  • #9   19. nov 2008 simba ja de fleste

  • #10   19. nov 2008 Jeg synes helt ærligt, at det er irrelavent om hunden har tavle eller ej i denne forbindelse.

    Det er klart, at anskaffer man sig en blandingshund kan udfordringen være anderledes - noget mange schæfer/lab ejere har måttet sande. Men om den har tavle eller ej er irrelevant.


  • #11   19. nov 2008 rene nej det er det ikke men opdrætter af de krævende race gør som regl.. og her kan jeg så igen kun svare for dkk.. men selvfølgelig er der også sorte får der

  • #12   19. nov 2008 Iben, jeg synes du tegner det lidt for hårdt op.

    En familiehund kan jo være meget andet end det, du beskriver. Mine har været udprægede familiehunde, men deres liv har aldrig lignet det, du skriver ;o)

    Det ene står på ingen måde i modsætning til det andet. Og jeg vil da sige, at det er de færreste racer, der ikke er avlet til at være ligeså meget familiehund som brugshund - og jeg tror racerne har brug for begge dele.


  • #13   19. nov 2008 CH

    Og dog... Hvis man vil være verdensmester i IPO/Agility køber man en tavlehund, men vil man have samm race eller blanding kun til hygge kan man droppe tavlen, hvilket mange også gør (jf utallige indlæg og profiler på HG). I mange racers tilfælde er det ikke optimalt.


  • #14   19. nov 2008 Jo er på job...bare ingen unger endnu smiley

    Iben, jeg mener klart at opdrættere har det største ansvar, tavle eller ej....


  • #15   19. nov 2008 Ch du må da give mig ret i en seriøs brughunde ejer sætter sig ned og tænker jeg skal bruge en hund til... redninghund, spor, ipo hvad de nu træner.. deres næste tanke er så ikke en blandning af lab, papilon, og amstaff ville være super.. nej de tænker jeg kunne bruge en dobber, shæfer, tervurn eller noget andet, og så snakker man med opdrætter som laver hunde af brugslinjer

  • #16   19. nov 2008 CH

    Det var til dit indlæg om tavler.. Bare så jeg ikke forvirrer mere end højst nødvendigt smiley


  • #17   19. nov 2008 Uanset om man har hund med eller uden stamtavle skal man som ejer tage ansvar for det man har.
    Det er vigtigt at man som hundeejer sætter sig ind i sin hunds race /racer og handler derefter for der kan være nogle ur instinkter man ikke lige kan rokke ved men det er jo også disse ur instinkter der gør at man holder af sin hund og giver den charme.

    Personligt ville jeg syntes det var synd at have en lab som ikke får lov til at komme ud og bruge næsen på den ene eller anden måde - Det er synd at have en slædehund hvis den ikke får lov til at arbejde - Er det her ikke et spørgsmål om at man udnytter de ting racen har i sig.

    Problemet er ikke om det er en blanding eller ikke en blanding - problemet er at det ikke er alle som tænker sig om inden de anskaffer sig en hund - Det eneste problem jeg ser med blandinger er at nogle af dem er sindsyge - man laver en bombe - jeg minder lige om schæfer/husky blandet med boarder/laborador - sælges som ægte familiehund jeg ville nærmere have kaldt det - ægte energibundt med jagt og beskytterinstinkter


  • #18   19. nov 2008 Iben jeg er lidt bange for, om jeg nu misforstår det du skriver.......

    Når jeg beskriver mine hund så kort jeg nu kan. Så fortæller jeg, at mine hunde er familiehunde, men at de samtidig bliver brugt, så de ikke bliver understimuleret...... hvis jeg ville ha en hund, som kun ligger og ser lækker ud henne i sofaen, burde jeg ikke havde de racer som jeg har.

    Jeg har valgt at gøre mine hunde til familiehunde, men har bestemt også valgt at bruge dem. -Hver hund på hver sin måde.

    Og aktivering mangler de intet af.


  • #21   19. nov 2008 Iben og Søster ;o)

    Man må skelne tingene fra hinanden. Der findes et væld af racer, som jo i bund og grund er brugshunde, men som i meget stort omfang betragtes som hunde, der kan være familiehunde uden nogen former for træning.
    Blandt disse er det fuldstændig ligegyldigt, om de har tavle eller ej - behovet er det samme. Og der er uden tvivl masser af mennesker, der køber disse hunde af DKK-opdrættere, der får at vide, at de ikke skal bruges til andet end familiehund.

    Så snakker man om brugslinjer - men så er vi jo i en helt anden boldgade, og i en boldgade der fylder en lillebitte procentdel af alle de hunde, der bliver købt ind.
    Inden for disse er det klart, at opdrætterene - for deres avls skyld - har langt mere fokus på, hvem der køber hundene og hvad de bliver brugt til. De skal jo netop promovere sig på de egenskaber, derfor skal de ses i konkurrencer her og der.

    Det er en niche, jeg synes ikke helt man kan bruge dem i det generelle billede. (Selvom der også er nogle brugslinjehunde, der går og keder sig i familierne - og desværre ofte bliver aflivet fordi de løber på væggene)


  • #22   19. nov 2008 Hvis blot hunden får lov til at bruge sine egenskaber igennem træning osv så kan jeg ikke se noget problem i at den bagefter kommer hjem og er familiehund.
    Jeg tror i høj grad det går galt når hunden ikke får den funktion med at være kærlig og hengiven over for sin familie. Jeg tror man får en mere usympatisk rotte el. anden, hvis den blot går i en hundegård eller er vagthund fordi det kun er det den skal bruges til. Tror det er vigtigt at hundene får begge dimensioner, for at de kan vide ret fra uret, ved godt det er meget menneskelige egenskaber jeg beskriver men havde ikke lige bedre ord for det smiley


  • #23   19. nov 2008 forstår mig ret har intet imod familie hunde eller dem som har dem.. mener bare ikke at alle hunde egner sig til at være det..
    ch for mig har du brugshunde selv om de er ligeså meget familie hunde. og det har de det helt sikkert godt med fordi de også bliver brugt..

    og ja sætter det lidt skapt op så vi kan få en debat om det...


  • #24   19. nov 2008 Jamen folk der har brugshunde, har dem vel også som familiehunde eller hvad ?

    Har en jagthund, går ikke på jagt, men prøver at kompensere på andre måder, men mest af alt er hun en familiehund....


  • #25   19. nov 2008 Iben, hvilke hunde mener du ikke kan bruges som familiehunde (hvis vi lige forudsætter, at det også bliver brugt?)

  • #27   19. nov 2008 Det kunne jo os være at der er mange som ikke vil ha en tavlehund, men som gerne vil give sin hund det den nu engang er avlet til, men har du ingen tavle på din hund, er mange træningspladser lukket land. Fx køber du en gravhund uden tavle, og gerne vil give den de udfordringer som hunden har brug for, ja så er gravhundeklubben lukket land - ergo får man ikke en chance som blandingshund ejer for at dække hundens behov.
    Så kan man så vælge at købe med tavle, - men for hundens skyld burde man kunne træne i specialklubberne. At man så måske ikke kan være i konkurrencer osv, er jo et fedt, men bare man fik chancen for at dække hundens behov - tavle eller ej!
    Synes det er noget fis at kalde de fleste bla.hundeejere useriøse, - men jeg føler mig jo nok hårdere ramt, da jeg selv ejer et kryds, og ved at hans behov bliver dækket - ikke via jagt, men via alle mulige andre hjerne og fysiske aktiviteter.


  • #28   19. nov 2008 Jeg mener, at alle hunde kan være familiehunde, samtidigmed at de kan være brugshunde. Det er jo blot et spørgsmål om, at ejeren sætter sig korrekt ind i tingene, og racen........

  • #29   19. nov 2008 Jo, men det er ikke hunde der fungerer som rene familiehunde der snakkes om i tråden. Det er de aktiveringskrævende racer som vi igen og igen oplever lave lort i den for andre fordi deres ejere har valgt hunden ud fra udseende frem for egenskaber uden at skænke egne evner en tanke.
    Amstaffen synes jeg er et glimrende eksempel på en hund der ofte bruges helt forkert (dvs ikke) af ejerne. Det er ikke fordi man partout skal gå til prof træning, men får man tudet ørene fulde på HG konstant om hvor perfekte familiehunde de er er det klart at man får et urealistisk billede af hvad det vil sige at have sådan en hund - hvilket måske kan hænge sammen med det påfaldende antal "blødende hjerter" der er i markedet.

    Amstaff er ikke en familiehund, det er en terrier. Collien er en hyrdehund, rotten er brugshund, whippet er en mynde osv. Hvis vi nu puttede hundene i de rigtige kasser ville det være til alles fordel. Der findes vel ikke nogen hund der ikke fungerer i en familie så længe de har sat sig ind i deres hunds behov og egenskaber?


  • #30   19. nov 2008 Mine skal kunne fungerer i familien. Jeg har ikke lyst til en hund der står i gård for sig selv når den ikke lige er sammen med mig.

    Men jeg har haft hunde jeg er 100% overbevist om ikke ville have fungeret hvis de ikke var blevet brugt. Dertil ville gassen ophobe sig for meget og det skal jo ud på et eller andet tidspunkt.

    Lige nu har en jeg tøs der skal skånes mest muligt grundet vokseværk, men hun kræver en del aktivering som søg, spor og andre rolige ting for at kunne fungere sammen med os. Vi kunne tydeligt mærke hun manglede noget så jeg kunne ikke holde hende i den ro jeg gerne ville, så helst hun sov 24/7 ;o), men det kan man altså bare ikke med en brugshund.

    Dertil er chancen for det går galt for stor efter min mening.


  • #31   19. nov 2008 alle hunde kan være familie hunde også. hvis de bliver brugt til træning også.. men forudsætning for de kan fungere i familien og på hygge gå tur og bland andre hunde er tit de bliver brugt, og trænert seriøst, mindst en halv time dagligt..

  • #32   19. nov 2008 Jamen Iben, burde alle hunde ikke får det ?

  • #33   19. nov 2008 Ok Iben - vi er fuldstændig enige...

    Og som Søster siger, så har jeg det også sådan, at jeg ville ønske, at alle racerne rent faktisk blev set som det det ER og ikke det, de ser ud til at være, eller er blevet brugt som af familie og venner.

    For mig er den mest misforståede race labben, som jeg ser den ene overfede, dovne og laskede af efter den anden.
    Eller overfede, der bare ikke kan bevæge sig, selvom den gerne ville. Folk tror, det er en lille nem hyggehund, der ikke kræver en pind - men sandheden er, at det er aktiv og krævende race, der bare er ALT for tilpasningsdygtig til at protestere... Øv øv..


  • #34   19. nov 2008 **Simba* *

    "Så kan man så vælge at købe med tavle, - men for hundens skyld burde man kunne træne i specialklubberne."

    Det kan du også i mange tilfælde.... Men hvilke former for træning er nok begrænset.
    Hvis man nu kun avlede racehunde med tavle ville de også allesammen kunne komme ind, så måske burde avlerne tage lidt ansvar i stedet for at gøre det til klubbernes problem at deres hvalpe ikke kan bruges.


  • #35   19. nov 2008 Labber skal være store.....kig på udstilligerne....der er de ihvertfald ikke små......desværre

  • #36   19. nov 2008 Det med at klubberne ikke vil tage blandingshundene ind er jo fuldstændig logisk, eftersom det er klubber under DKK. Det giver da mening, at man ethvert valg man træffer har konsekvenser - der er ingen steder, man både kan få i pose og i sæk

    Der findes i øvrigt en bunke private træningspladser og DcH, hvor man kan træne med hunden tavle og blandinger. Så HELT uden muligheder er man ikke.

    Vil man træne under DKK, så synes jeg faktisk det er ok, at man skal have en DKK-hund.


  • #37   19. nov 2008 Søster - Jamen fakta er jo at der er rigtig mange hunde som er uden tavle, og hvis man nu i specialklubberne åbnede op for at disse tavleløse kunne få lov at træne - og ikke kun alm. lydighed, spor, osv, men virkelig træne det som hunden er avlet til, - så kunne man måske afhjælpe mange af de ustimulerede hunde, og derved undgå en masse uheldige "grædende hjerter" som desværre må sælge sin hund....
    For hundens skyld, det er jo ikke deres skyld at de er sat i verden...:o)
    Tror aldrig man får uryddet blandingshunde - det håber jeg ikke....


  • #38   19. nov 2008 selvfølgelige er der nye hunde ejer som skal have deres første hund, og som har anbisioner om at træne den til alverdens ting og som gå på med krumhals.. og hvorfor betale 10 000 når man kan få samme hunde race bare uden tavle for det halve .. men netop, de er så ikke velkommen på mange træningspladser og konkurancer eller ikke.. hvis man virkelig vil noget køber man den næste med tavle, for at kunne være med. men det betyder ikke man ikke er seriøs med den først.. men sådan er det desværre bare mange der ikke er.. de vil have hund og hvorfor betale så meget for et stykke papir de skal jo alligevel ikke brug det.. men det skal man jo.. derfor mener jeg at de flest som vil noget indenfor hundesporten køber med tavle. hvor userisøs hundesports mennesker køber uden.. derfor ka de jo godt være seriøse hunde elsker af den grund.... selv om de ikke har ambisioner inden for hundesport

  • #39   19. nov 2008 Simba, hvorfor skulle klubberne under DKK dog gøre det? Det forstår jeg ikke.

    Det lyder som om, klubben skal have et "socialt ansvar", der omfatter både hunde inde og uden for organisationen. Hvorfor skulle man så være i organisationen?

    Jeg har det sådan, at vil man træne i specialklubberne, så må man anskaffe sig en hund, så man kan træne der. Det mener jeg er ejerens problem, ikke klubbens.


  • #40   19. nov 2008 CH - man kunne jo godt udnytte specialklubbernes viden, og så oprettet et blandingshold, så tavle og ikke tavle blev trænet hver for sig.
    Ja der er private, og DcH, men der er det oftest "kun" lydighed og spor., så nej man er ikke helt uden muligheder, enig, men det er lidt en jungle at få hjælp til en tavleløs....


  • #41   19. nov 2008 Simba

    Som en anden skrev - der findes mange træningssteder i DK. Det er for nemt at skyde skylden over på specialklubben når man bevidst fravælger muligheden ved at købe en tavleløs hund. Du har som køber valget: klub eller ej. Vælger man "ej" er det på eget ansvar (og et af de snart hunderedvis af ikke-DKK hundeskoler skal nok tage jer)


  • #42   19. nov 2008 Simba

    Specialklubberne har da ikke viden om blandingshunde?


  • #43   19. nov 2008 Simba, ja, man kunne godt udnytte den viden - men der er jo en grund til, at vi der har DKK-hunde får stillet den til rådighed - det er jo fordi vi har hunde, der hører under organisationen.

    Jeg synes det svarer til, at man kunne få udbetalt en forsikringspræmie uden aldrig at have indbetalt.



  • #44   19. nov 2008 Ch - nej, nej intet socialt ansvar, det er ikke det der menes. Synes bare det kunne være fedt, at man kunne dele ud af sin viden, og måske undgå så mange sørgelige hundeskæbner.



  • #46   19. nov 2008 Søster - en labrador blandet med labrador har oftest de samme behov som en labrador med tavle.....


  • #47   19. nov 2008 Altså jeg har været medlem af dkk hele tiden, det kan man da godt uden at eje en hund med tavle....troede faktisk godt jeg kunne benytte mig af deres træningstilbud, det kunne jeg da dengang jeg meldte mig ind

  • #48   19. nov 2008 Simba, ja det ville da være fantastisk, men der er grænser. Og som søster også lige smider ind, så ved specialklubberne en masse om racehunde, men meget lidt om blandingshunde. Her er de private træningspladser og DcH nok langt mere kompetente.

    Jeg synes man bør indse, at når man træffer et valg, så er det truffet. Med eller uden klub.


  • #49   19. nov 2008 René

    Det kan du også. Jeg gik på hvalpehold med en blanding. men det var DKK, ikke specialklubben.


  • #50   19. nov 2008 René, det kan du også. Faktisk kan man de fleste steder også træne med sin hund uden tavle og blanding - men man kan ikke gå til prøver i specialklubberne under DKK. Der er der, grænsen går - og så må de individuelle kredse selv bestemme, om de vil tage andre racer ind overhovedet.

    I vores kreds tager vi PT ikke andre racer ind fordi der er fyldt op med schæfere - men vi spørger aldrig til stamtavlen.


  • #51   19. nov 2008 Nåå ok, dengang jeg fik Fie kunne man også gå i retriverklubben, selvom man ikke havde tavle på.

  • #52   19. nov 2008 Det kan man også ;o)

  • #53   19. nov 2008 CH - helt enig, men er vi ikke os enige om at mange ikke ved hvad de har mellem hænderne førend det er for sent?? - Ku det så ikke være fedt at ku hjælpe disse hunde, istedet for de ender på internat, dyrlægens sprøjte eller som kastebold....

  • #54   19. nov 2008 Jeg har selv en blandingshund og blev måske lidt stødt da jeg læste jeg skulle være useriøs... Min hund bliver trænet (vi stiler mod lydigheds konkurrence i DCH) og får det hun mentalt behøver. Hun er ikke bare en trække-rundt hund for mig men en god arbejdshund/familiehund.Og fungere perfekt både som det ene og det andet.
    ALLE hunde har ret til at blive brugt og stimuleret - uanset race eller blanding.
    Jeg vælger næste gang en racehund (læs: tavlehund)- men det er udelukkende fordi jeg har øje på en race der ikke er for alle og at de komkurrencer jeg ønsker at komme til med den, kræver det.
    Ellers ser jeg intet galt i blandingshunde.

    Med hensyn til brugshunde som familiehunde - så er jeg HELT enig i at de skal bruges til andet end sofahyggehund. Man ser alt for mange eks. på hunde der ryger ud på et sidespor fordi de er understimulerede. Det gælder ALLE racer, ikke kun dober, rotte osv. Alle racer/blandninger har ret til at blive brugt tilstrækkeligt.

    Og CH - ja labber er desværre dybt misforståede... og hvor er det en skam!


  • #55   19. nov 2008 Kan godt læse hvad i alle skriver - men nu sidder jeg så og tænker lidt....

    Selvfølgelig skal man sætte sig ind i racen når man anskaffer sig en hund - give den udfordringer samt stimulere den som den race den nu er... Men ejeren har et stort ansvar!!!

    Der er rigtige mange mennesker som ikke aner hvordan man opdrager sin hund... mange med disse store hunde tror at for at få den til at lystre skal den have på tuden og knækkes.... Har set det utallige gange både på øvelsebane samt i samfundet!!! Og tager stor afstand for denne tortur over for hunden!!! Hunde er levende væsner som man skal behandle med respect og kærlighed.

    Og nu hvor vi er ved emnet - at hunden bliver frusteret, stresset, arrig og ender med at bide....så er der jo også mange små hunde som blir taklet forkert - her tænker jeg på de hunde som blir båret i tasker, får tøj på og blir menneskelig gjort....er jo ikke hundens naturlige optræden og derfor er mange af disse små hunde også arrige???!!!
    Jeg ved godt at mange racer er fremavlet så de ikke har underuld men alligevel.....lad hunde være hunde!!!

    Lad os alle behandle vores hunde for den race de nu er og give dem den stimulitiation som de har brug for ....når hunden er stimuleret så er den som regel også en fantastisk familiehund uanset race ;o)

    Var så bare min mening :o)


  • #56   19. nov 2008 Simba

    Og hvilke behov er det der kun kan dækkes af specialklubben og ikke DcH eller et andet sted?


  • #57   19. nov 2008 Simba, der hvor problemet er, er bestemt ikke, at man ikke kan gå til prøver i specialklubberne, det er, at dem du taler om aldrig opsøger træningspladser overhovedet ;o)



  • #58   19. nov 2008 lad os se det i øjene blandnings hunde hvor dejlig og rar sød og gode de end måtte være er de ikke ønskværdig ... så jeg ser heller ikke nogen grundt til at åbne op for dem, når man ikke ønsker dem lavet i første omgang.. lad det være så besværligt som muligt for dem der ejer dem, så de køber med tavle næste gang og støtter den race de er forelskede i. så vi kan komme alle de produktions avler af bla. hunde til livs det går måske nok ud over nogle hunde, men forhåbenlig lære folk noget af det...

  • #59   19. nov 2008 Søster f.eks gravhunde, - jeg har ihvertfald ikke kunnet finde nogen steder i det jyske hvor man kan træne i tunneler, grave osv mm man har tavle på sin graver....

  • #61   19. nov 2008 Iben, sådan har jeg det slet ikke med blandingshunde....

    Der findes et væld af dem, der er skønne - min anke er ene og alene bundet i, at man ikke har en chance for at styre sundhed overhovedet uden et register.


  • #62   19. nov 2008 Iben - måske i din verden er de ikke ønskelige, men fakta er jo os at samtlige "racer" er fremstillet af blandinger, og hvis de ikke fandtes ville du aldrig kunne få den race du har nu....

    I min verden vil jeg altid vælge en blandingshund fremfor en tavlehund.


  • #63   19. nov 2008 Simba, løsningen er jo enkel - vil man træne specialiseret træning, må man købe med tavle.

    Man kan sagtens stimulere en gravhund så den har et godt liv, uden at træne så specialiseret.

    Klubberne uden for DKK kan snildt være med til at forebygge de situationer, du beskriver.


  • #64   19. nov 2008 Simba, du vil altid vælge en blandingshund, men du ønsker tavlehundens fordele...?

  • #65   19. nov 2008 Simba

    Fair nok, men er det den eneste form for aktivering som en gravhund kan klare sig med? Din gravhund går vel ikke på væggene fordi han skal nøjees med lydighed, agility, dogdancing, spor og andet som man kan lave uden papir?

    Du skriver jo om at dele viden osv, og der tænker jeg at hvis man køber en race der er så svær at et "almindeligt" hold under enten DKK, specialklubben, DcH eller andet ikke er nok - hvorfor pokker har man så kastet sig ud i så besværlig en hund uden tavle?
    Det kan ikke komme som en overraskelse at klubberne kræver papirer!


  • #66   19. nov 2008 simba at man tager en spicelle hunde af forskællige race med særlig eneskaber og kontroler og skriver ned i en uendelighed inden man kan kalde det en race.. det kan på ingen måde samlines med lotte og brian som bare har sådan nogle søde hunde så de skal da have hvalpe.... siger ikke blandnings hunde ikke er dejlige og ikke kan bruges.. Men ide for hundesport gør man bare livet så meget mere vanskeligt for sig selv ved ikke at vælge en med tavle..

  • #67   19. nov 2008 daisie tror ikke på dem med hunde der overfalder skambider og hvad ellers vi høre om, ville vise sig på en trænings plads med hunden, selv om de havde tilbudet....

  • #68   19. nov 2008 Racer stammer fra blandinger af andre racer som stammer fra blandinger af ulve, som også er opdelt i racer... uden ulven ville INGEN hunde findes, men derfor er det stadig ikke en god idé at købe en ulv.

    Og mennesker stammer fra aber, mhmmm.

    Hvor vil jeg hen med det? pas


  • #69   19. nov 2008 Hehe Søster - på den måde ender vi alle som amøber :o))))))

  • #70   19. nov 2008 Søster McFluff - Magister Mundi Sum ¤ Kbh K ¤

    Ha ha kloge ord og meget eftertænksomt ;o)


  • #71   19. nov 2008 Mine hunde er skam også familliehunde og jeg har en ren boxer uden tavle og en blanding af shæfer og labrador og berner sennen hund.
    Og bare fordi mine hunde ikke er med tavle bliver de da stadig trænet med.
    Og ja jeg blev noget chokeret da det viste sig at det var shæfferen der slog mest igennem på julle. Men så måtte jeg jo bare træne ham som var han en shæffer.
    Og så vil jeg gerne lige sige at hvis ikke en boxer er familliehund hvad vil du så kalde den.


  • #72   19. nov 2008 he he søster

  • #74   19. nov 2008 anja mener at den genneralle holdning til boxer er, at rigtig mange af dem har damp, og går på væggene.. men da hunde jo ikke er i stand til at have damp da de mangler det hjernecenter, mon så ikke det er et udtryk for undersitumlering.. og for mig er boxeren en brugs hund og faktisk en dygtig en af slagsen.. og når den bliver brugt som det kan den også være en dejlig familie hund, helt uden damp

  • #75   19. nov 2008 Nu kommer det her indlæg lidt sent, men jeg har brugt tid på at skrive det så i slipper ikke.

    Jeg bliver bare lidt træt af at det skulle være noget argument for noget som helst at racer er opstået af at blande. Ja det er de da, men med et formål af folk der skulle bruge hundene til noget helt bestemt, ikke fordi nogen synes at det ville være "sødt" eller fordi de tilfældigvis boede i en by med kun to racer og en masse huller i hækkene. Det er også dem der dannede racens oprindelige specialklub og viderførte/udbredte avlsarbejdet indtil det kunne optages af landets kennel klub, som så søgte hundens optagelse i FCI (evt AKC el.lign.).

    Der er efterhånden nok lab/schæfer blandinger derude til en specialklub, men det bliver jo ikke til noget for det er ikke målrettet avl de hunde er lavet på.


  • #76   19. nov 2008 Iben: kan godt være blandingshunde er uønsket i din verden, men synes det var en meget lav kommentar og håber godt nok at det er fåtallet der deler den mening med dig....

    Simba: tror slet ikke løsningen er at DKK skal åbne specialhold op for blandingshunde, for hvem gider gå til træning med sin hund et sted hvor holdningen er at kun tavlehunde er gode nok... nej så synes jeg hellere at de andre klubber som accepterer blandinger skulle oprette nogle hold hvor man kan træne det som ens hund har brug for, det tror jeg er en meget bedre løsning, selvfølgelig forudsat at det er trænere som har den rette uddannelse og kendskab til de forksellige racer...


  • #77   19. nov 2008 maria

    Det du skriver er jo ikke DKK's holdning. Der ER allerede åbent for blandingshunde!


  • #78   19. nov 2008 jamen var der ikke lige nogen før der skrev at specialholdene ikke var åbne og det var da demsom blev efterlyst ikke?

  • #79   19. nov 2008 Ja, og aber er sgu ofte mere fornuftige end mennesker... - hvor vil jeg hen med det.... ? Pas...

    Men uanset hvordan du vender og drejer det, så er fakta at der findes et hav af blandingshunde, både kryds, men også "rene" hunde uden tavle. - Så derfor mener jeg at det kunne være et hit at hjælpe disse "useriøse" mennesker som har været så "latterlige" at købe en blanding, istedet for at beklage sig over hvor elendigt det hele er og at der findes så mange kasteboldshunde.....
    Hvis man nu udnyttede specialklubbernes viden - om det er så er DcH eller DKK hvor holdene bliver afholdt, er mig fløjtende ligegyldigt.....
    Og når man nu har velgt en blandingshund, så må det da stadig være at foretrække at hjælpe den og ejer med træning, end at sige - sælg/afliv din hund, køb en med tavle, og så kan du få hjælp......


  • #81   19. nov 2008 maria

    DKK/Specialklubberne har lukket for specifikke prøver, ja (fks forsvarsarbejde i IPO), men <i>alle</i> er sådan set velkomne til "alm" træning.

    Jeg var da til lure-coursing i myndeklubben sammen med min sheltie og en veninde med en blanding for et par uger siden. Jeg er ikke medlem af myndeklubben, og i kraft af at min og et par andre hunde ikke var mynder kunne de ikke løbe for at få licens (men hvad skulle jeg også bruge det til når min hund løber 1/3 så hurtigt som de andre).

    Jeg ved ikke hvordan/hvorfor det er med gravprøve, men mon ikke det handler om at det skal knyttes til hundens papirer af en-eller-anden grund at den er trænet til at gå i grave og angribe vilde dyr?


  • #82   19. nov 2008 Simba, når der nu er specialklubber, så er det jo netop fordi de kan noget specielt for den specifikke race. Det giver i mine øjne ikke nogen kvalificeret træning at åbne for blandingshunde.

    Hunde ude tavle ER der åben for, men de kan ikke gå til prøver. Og hvis man vil gå til prøver, giver det da mening, at man må køber en hund, der gør det muligt.

    Og nej, det handler ikke en pind om, om tavlehunde er bedre end ikke-tavle hunde. Der er logik. En forening skal tage sig af dem, de organiserer - ikke alle. I så fald har en forening jo ingen værdi alligevel. Vil man have foreningens fordele, må man jo melde sig under fanerne.


  • #83   19. nov 2008 Simba: er helt enig - synes den anden holdning er for vattet...

    Måske gider man ikke ha en tavlehund, Min familie har haft 2 tavlehunde begge syge eller skøre i bolden (derfra min tiltro til at tavlehunde kun er det eneste der duer) - skal lige siges at begge var toptunede jagt hunde og blev brugt til jagt men også som familiehunde... og derefter fik vi en ægte cairn uden papirer og nu har jeg selv en blanding, jeg elsker min blanding for det skøre dyr den er, den har personlighed og udseende fra de forskellige hunde der er i den og for mig er det en perfekt blanding som passer til de forhold jeg kan give min hund i hverdagen...



  • #84   19. nov 2008 Ikke alle hunde er der åben for - gravhunde(i gravhundeklubben) er der ikke, mange steder tager de heller ikke muskelhunde ind.

    Synes stadig det er bedre at hjælpe end at fordømme. - Mange af de hunde som er kastebolde, er jo netop muskelhunde, og når ejeren mange steder ikke kan få hjælp til træning, - er det med grædende hjerte at hunden må sælges.....
    Hvorfor ikke forsøge at hjælpe disse til en sund og stimuleret hund, istedet for at have potentielle angrebslystne understimulerede hunde gående rundt??


  • #85   19. nov 2008 Nu er det sådan, at vælger man tavlen fra, så går man glip af nogen ting til fordel for noget, man selv finder værdifuldt.

    Gør man det omvendte, er historien det samme.

    Jeg har så svært ved at se, hvorfor en forening, skulle være ansvarlig ud over dem, der tilhører foreningen. Sådan fungerer de jo ikke.

    Og så ser det ud til, at ingen forstår, at det eneste DKK sætter begrænsning på i specialklubberne er, at gå til prøver uden tavle. Så både blandingshunde og andre hunde uden tavle kan godt træne i klubberne. Jeg kan ikke se, hvad det mere er, I efterlyser?


  • #86   19. nov 2008 Næh nej CH - jeg ønsker ikke tavlehundenes fordele, jeg kan sagtens selv træne min hund - men jeg ville ønske der var mere hjælp at hente til fx muskelhundeejere... - Det er jo desværre mest dem der er kastebolde lige pt. - Og ja jeg vil altid vælge en tavleløs fremfor en tavle... Og allerhelst vil jeg have en tro kopi af Simba hver gang, - så glæder mig til at man må klone ;oD
    Enig i at man ikke bør avle på ravl og krat, faktum er bare at de findes derude....


  • #87   19. nov 2008 Desuden Simba - fordi man ikke hjælper alle, betyder det ikke, at man fordømmer dem!

  • #89   19. nov 2008 Simba, hvilken specialklub mener du, har kvalifikationer til at træne muskelhunde?
    Der er jo NETOP styrken i specialklubberne, at de forstår deres EGEN race og måden man træner netop dem - ikke alle andre racer.



  • #90   19. nov 2008 CH - hvor kan du træne gravhunde i tunneler mv uden tavle? Hvor mange klubber har ikke lukket for muskelhunde??

    Jeg efterlyser hjælp til de som gerne vil træne med deres hund (muskelhunde), og jeg savner specialtræning til de uden tavle.

    Ja, så skulle man ha købt med tavle, men hunden kan vel ikke gøre for at den ikke har tavle?? Det forsvinder dens behov vel ikke af?


  • #91   19. nov 2008 CH - ganske alm lydighedstræning kunne være et hit blandt mange muskelhunde, - men når de nægtes adgang, er der da ikke noget at sige til at hunde ender som potentielle bomber??



  • #92   19. nov 2008 Hunden har ikke en pind med det at gøre - det er ejerens valg.

    Der er ingen der forhindrer nogen i at danne en organisation, der organiserer ejere af blandinger.

    For at man kan specialtræning kræver det jo, at man kan specialisere sig - og det kan man altså ikke, hvis man tager alle racer ind, da de skal trænes meget forskelligt for at opnå det samme. (Og så kan det samme jo ikke altid opnås med forskellige racer).

    Ja, der bliver lukket for muskelhunde, men samtidig dukker der også private træningspladser op specielt til muskelhunde. Og vil man træne, så kan man jo henvende sig her.
    JA, man må bevæge sig lidt - vi kører 80 km hver vej for at komme til træning. Man må ofre lidt.

    Der hvor størstedelen af problemerne ligger er, hvor folk tror de ved det hele, selv kan magte det og slet ikke søger nogen former for træning. Og der er altså muligheder, hvis man VIL..


  • #93   19. nov 2008 Jeg spørger igen - hvilken specialklub har kvalifikationer til at tage sig af muskelhunde?

  • #94   19. nov 2008 Simba

    Ja, men det er der hellere ingen der gør. Du udpeger specialklubberne som ansvarlig for danmarks dårlige ejere fordi du har ondt over at du ikke kan komme til gravprøve. Helt ærligt... Du kan jo godt træne i DKK med en blandingshund - mange ting endda, du kan åbenbart bare ikke træne din hund til at jagte dyr i huller.

    Skal det forstås sådan at du ikke mener at DcH eller de andre træningstilbud ved noget om racehunde, eller hur? Specialklubbernes viden bliver jo netop anvendt under uddannelsen af trænere.
    Jeg kan sige at min agilityklub (alle racer/blandinger undtagen muskelhunde) har yderst kompetente trænere, og at det hvalpehold jeg gik på (for alle racer/blandinger) har DKK-uddannede trænere selvom skolen er udenfor DKK.

    Viden om racer skal helst komme FØR køb, ikke efter - og man er altid velkommen til at ringe til den relevante klub og "udnytte deres viden" eller tage DKK's udemærkede "før du køber hund" kursus eller se DVD'en gratis online (specialklubberne har også været indblandet her). Specialklubbens træningstilbud skal gerne være for de medlemmer der støtter op om klubbens interesser, ikke som "charity" for problemhunde-ejere der bevidst fravalgte klubben fra start.

    Det er forresten også gratis at ringe til DKK's adfærdsrådgivere og få råd hvis man er medlem af DKK (og det kan man være uanset hvilken hund man har).


    Nå, men anyways.... gravhunde kan heldigvis aktiveres på anden vis end gravtræning


  • #95   19. nov 2008 Jeg synes også argumentationen flyver en del.

    På den ene side handler det om, at specialklubberne bør hjælpe de stakkels nødstedte. Og når det så bliver oplyst, at det faktisk kan lade sig gøre at træne tavleløse hunde i specialklubberne, så bliver det et problem, at der ikke kan trænes højt specialiseret træning for EN bestemt race.

    Det har jo ikke noget at gøre med at forhindre understimlerede hunde i at gå til rotterne.



  • #96   19. nov 2008 DKK har/havde et muskelhundehold i nordsjælland på et tidspunkt. På trods af at "muskelhund" ikke er en race og skal derfor ikke trænes ens (der er jo både terriere og molosser).
    Mon ikke DTK også har noget der inkluderer AST'erne?

    Det er også individuelt fra afdeling til afdeling, men flere DcH klubber tager også muskelhunde (med forbehold). Man kan sikkert også finde noget via muskelhunden.dk


  • #97   19. nov 2008 Nej, nej søster, nu læser du vist noget som ikke står der!! Jeg har aldrig nogensinde sagt eller skrevet at klubberne er ansvarlige for dårlige hundeejere. Det eneste jeg siger det er at det ku være fedt hvis man gad hjælpe med sin ekspertice.
    Og jeg har sgutte nogen gravhund, så jeg fløjtende med hvordan en gravhund kan eller ikke kan trænes.
    Synes bare man bør hjælpe dem, som gerne vil gøre noget for hunden, og nu er en del af de "useriøse" hundejere unge mennesker, som hverken har råd eller mulighed for at køre 160 km for at træne hund.
    Og ja, ja, så kan man være bagklog og sige, - det sku de ha tænkt på noget før og bla. bla. bla, men det ændrer jo ikke på at både hundene og ejerne findes.
    - CH - aner ikke hvilken specialklub der tager sig af muskelhunde, - aner intet om muskelhunde, så det har jeg ikke gidet sætte mig ind i. Ved bare at de blir nægtet adgang MANGE steder.


  • #98   19. nov 2008 Simba, jeg prøver at forklare, at den ekspertice, specialklubberne har er ikke på hundetræning generelt, men med træning af specifikke racer.

    Og der er skam åbent for for hunde uden tavle, de kan bare ikke gå til prøve.

    Hvad er det mere, du ønsker?


  • #99   19. nov 2008 Simba

    Det gør man da også. Ring til dem og de skal gerne besvare dine spørgsmål omkring racen. Gå til kurserne, se DVD'en, gå til træning. Alle de ting er kilder til "ekspertisen" som du efterlyser, og kan opnås uanset hvilken hund du har.

    Der bliver ikke færre kastebolde af at fjerne "special" fra "specialklub", for DKK findes allerede.


  • #101   19. nov 2008 + læs nogle bøger, ringe til nogle opdrættere, e-maile nogle ejere... osv

    ... Men gør det INDEN du køber hunden!


  • #102   19. nov 2008 CH - Det er os det jeg mener, - en gravhund uden tavle må ha de samme behov som en med tavle?
    Så forstår jeg ikke hvorfor man ikke er villig til at hjælpe den gravhund uden tavle til den mest optimale trænning for hunden?


  • #103   19. nov 2008 Er en gravhund så speciel at den ikke kan gå på et blandet hold?

  • #104   19. nov 2008 Daisie, jeg har en viden om at træne schæferhunde i BHP. Det er det, jeg gør i min specialklub, hvor jeg er hvalpetræner.

    Men jeg aner INTET om at træne til markprøver i retrieverklubben eller træne hyrdning med en Border.

    At træne en border i BHP er meningsløst.

    Skal man smide specialiseringen af racernes træne overbord for at hjælpe folk, der ikke har mulighed for at køre x antal km for at undgå, at deres hunde bliver understimuleret? Er det ikke en lidt høj pris at betale?


  • #105   19. nov 2008 Søster - Problemet er jo netop at mange IKKE undersøger inden de køber hunden, - og så er de bare tabt eller hvad??

    Uanset hvor bagklog man er ændrer jo ikke på at mange står med en hund som de ikke magte, - og de kan heller ikke få hjælp.

    Daisie - ja, det mener jeg jo også, - og fed idé med tvungen træning. Tvivler på det ku læde sig gøre, men fed tanke..


  • #106   19. nov 2008 Simba, at der måske er en kreds, der ønsker at der skal være tavle på en gravhund før den kan træne specialiseret, det er meget muligt.

    På samme måde er det sådan i en del schæferkredse, at der skal være tavle på hunden før de må træne forsvarsarbejde (Ganske enkelt fordi det er meningsløst at træne det, hvis man alligevel ikke må gå til prøve i det).

    Det er ikke alle steder, det er sådan, men nogen.
    Og jeg må indrømme, at jeg ikke kan se problemet i det, da der er så mange andre rigtig gode måder et træne sin hund på, så den bliver velstimuleret - også i forhold til racens egenskaber.


  • #108   19. nov 2008 Søster - måske, men at bruge den til agility og dogdancing tror jeg den vil være svært ked af. - Men den kan ihvertfald ikke træne tunneler og grave på et blandet hold.

    CH - nu er det jo heller ikke fordi jeg putte en border ind blandt schæferne, - men mener at en ren schæfer uden tavle burde ha samme behov som en med, - og den derfor kunne drage nytte af specialklubbernes viden om netop den race.
    Hvad kan man træne i schæfer klubben udover lydighed og spor? altså uden tavle?


  • #109   19. nov 2008 Daisie, jeg har skrevet det omkring sytten gange i denne tråd.

    Man kan GODT træne med schæfer uden tavle i schæferklubben.

    Man kan IKKE gå til brugshundeprøver...


  • #110   19. nov 2008 Tja.. Nu har jeg et per rotter gående her.. Har haft op til 4 af gangen.. Jeg har trænet privat,Jeg har trænet i DCH,jeg har trænet i specielklub for racen og sørme oss i specialklubben for schæfere,men mine rotter..

    Jeg har trænet IPO,har prøvet AG og træner nu i DCH..

    Jeg har hunde der skal bruges og blir brugt..

    Både til træning,men sørme osse i forbindelse med at lære andre hunde,at omgåes det våde element..

    De er lokke duer smiley

    Yderlig er de fantatiske i omgang med mit barn og venlige mod mine gæster..

    De kan råbe røvhul,når de skal..

    Så alt i alt,har jeg racen som jeg har brændt for i mange år og som jeg ikke kan få mig selv til at skifte ud..

    Er prøvet,dur ikke !

    Jeg har haft skarpe rottedrenge og de er ingen dans på roser,ej heller er de legetøj..

    Der skal man vide hvad der er hvad og sørge for at de får den aktivtet de skal ha og være sit ansvar bevist..

    Det skal vi alle..

    Er enig med Kisser i,at ikke alle tar så nøje hvem de sælger til.. DESVÆRRE..

    Men samtidig har vi osse de seriøse folk og de går hvad de kan for racen..........



  • #111   19. nov 2008 Nå - Simba også.. Jeg gentager MEGET gerne..

    Man kan GODT træne med schæfere uden tavle i schæferklubben.

    Der bliver ikke spurgt til stamtavle, når man starter på hvalpehold. Nogen spørger til stamtavle, når der startes bidearbejde, da man ikke mener det giver mening at træne det, når man ikke kan bruge det i prøvesammenhæng.

    Nu bør det altså snart ligge fast.


  • #112   19. nov 2008 Stavefejl er heltr gratis

  • #114   19. nov 2008 Nåå ja og nu er jeg så væmmelig,at ha tilbudt en rottehan uden tavle,en plads i mit hjem,da han manglede og vi kan altså sagtens finde træning,uden problemer

  • #115   19. nov 2008 Simba

    Nej, de er ikke tabt, for alle de tilbud er der selvom de allerede har købt hunden. Jeg kan slet ikke se hvor du vil hen med dine indlæg. DKK er allerede åben for alle hunde, og de er om nogen eksperter på racerne, no?
    Nej, du kommer ikke til at lege med tunneler (eller, jo, agilitytunneler på visse hvalpehold), men hvis det er den <b>eneste</b> form for træning man interesserer sig for er det en hund med pap eller en skovl i baghaven. Man er jo ikke "tabt" fordi der er en enkel træningsform der er utilgængelig, men det er man derimod hvis man bastant holder på at intet andet dur. Så har man hellere ikke sat sig ind i racen og kan med fordel ringe til specialklubben, DcH eller DKK for at høre hvad man ellers kan lave med en gravhund.


  • #116   19. nov 2008 Daisie, jamen det kan de også, men de må gøre det uden for DKK-regi. Det er da logisk.

    Vil man træne vores program og gå til prøver i det, kan man gøre det i DcH... Der trænes IPO, som er det samme..

    Problemet er slet ikke så stort, som I gør det til ;o)


  • #117   19. nov 2008 Colour Collection A
    Hvilken race/type hund er det du mener der er en tæppetisser ?

    quote - Folk med et lille aktivitetsniveau og allergisk for regnvejr - burde overveje at købe sig en tæppetisser....... de findes i alle varianter og skal ikke motiveres så voldsomt...... en gang rundt om blokken plejer vi at sige......! Hvilket så nok ikke lige er rigtigt! Men det er hvad hvalpekøbere af netop de racer går efter!!! *SUUUUUUUUUUK* - quote slut.

    Jeg har 3 små hunde, som mange formentlig vil betegne som tæppetissere. Men de er da Terrier med stort T og skal derfor behandles som terrier ellers ville de da styre hele huset, hvis de fik lov.
    Men derfor er de da bestemt også familie-hygge-hunde, som skal kunne fungere med vores datter.


  • #118   19. nov 2008 Jeg tror faktisk også, at dem, som har ambitioner i en eller anden retning i forhold til træning er klar over at der er muligheder og begrænsninger. Og det må man jo tage op til vurdering, når man anskaffer sig sin hund.

    På samme måde som man ikke køber en border til BHP, så køber man heller ikke en tavleløs malinois til det.


  • #120   19. nov 2008 CH

    man køber hellere ikke en sheltie til IPO har jeg fundet ud af. Schæferklubben ville ikke ha' mig. smiley


  • #121   19. nov 2008 Daisie lidt langt ude - men ok, du kender jo heller ikke programmerne og historien bag programmerne.

    Man kan gå til prøve i IPO både udenfor og indenfor FCI. BHP hører til under FCI og derfor kan man kun gå til prøver i det i FCI-godkendte klubber.

    DcH er en uafhængig klub, der organiserer alle typer hunde - med og uden tavle, blandinger, racer. De laver selv en IPO-turnering, og den kan man deltage i om man har tavle eller ej.

    Søster - Nej, en sheltie er vist heller ikke LIIIGE det :o)))


  • #122   19. nov 2008 CH - har fattet at tavlehunde er et hit i din verden, og fred være med det. Der hvor jeg vil hen, er at der er mange som anskaffer sig hund UDEN at vide hvad de har mellem hænderne - førend det er for sent. - Det er her jeg mener det kunne være et hit at kunne træne i specialklubberne, da (i min verden) de må have mere forstand på lige den slags træning af den slags hund, iforhold til hvis man tager til DcH hvor der er mange forskellige slags racer på et blandet hold, og hvor træneren skal vide noget om hver race....

    Men any hu, så ja, så skal alle hunde være familiehunde, men det kræver at man aktiverer, stimulerer og træner sin hund ordentligt!


  • #123   19. nov 2008 Daisie

    Hm... Taget i betragtning at tavlerne er en stor del af klubbens indkomst kan jeg ikke se at det er unfair at tavlen giver visse fordele når nu alle de øvrige tilbud er for alle ejere. Det næste bliver vel at de andre hunde også skal udstilles, for de har vel lige så meget glæde af at blive bedømt ud fra standard. Det kunne de i princippet også, men til hvilken nytte når titlerne bruges til at bedømme hunden som DKK avlsmateriale?


  • #124   19. nov 2008 Simba HUNDE er et hit min verden - det har intet med denne diskussion at gøre.

    Det handler om, om det giver mening at en organisation skal tage sig af alle - også dem, som ikke vil have noget med den at gøre på andre måder end at trække de udvalgte fordele ud af den. Og så er det i øvrigt fuldstændig ligegyldigt hvilken forening det er.

    Som sagt mange gange før, men det ser ud til, at mine ord bare slet ikke når frem - hvis du har en schæfer uden tavle, kan du træne i schæferklubben. Har du en gravhund uden tavle, kan du træne i gravhundeklubben. Har du en belgier uden tavle kan du træne i belgierklubben.

    MEN - at tage i belgierklubben med en blanding mellem en labrador og en amstaff giver bare IKKE mening. Ikke for nogen, for der er ikke den viden, der er brug for. Den har DcH til gengæld og mange andre småklubber.



  • #125   19. nov 2008 Simba

    Det er der jo blevet svaret på mange gange nu. RING TIL KLUBBEN, GÅ TIL TRÆNING, GÅ TIL KURSERNE, KONTAKT OPDRÆTTERNE. DcH er også et godt sted at træne - jeg fatter slet ikke at du stadig holder ved at det kun er specialklubben der kan hjælpe.

    Har man stadig problemer kontakter man en adfærdsterapeut, sælger eller afliver hunden, for det er mere end ejer og almindelig træning kan klare.


  • #126   19. nov 2008 Simab.. I DCH og ved private kan man træne,for brugshundens vedkommene alt andet end lige gr c...

    Ellers kan man køre efter en DCH der træner IPO..

    Så hvad er problemet,men at specielklubberne ikke vil ta blandinger,af alt muligt ?

    Tilbud er der nok af,hvis man gider smiley

    Gentager nok nogen,men orker ikke læse hele tråden.. Hæfter mig bare i det sidste


  • #127   19. nov 2008 Som sagt mange gange før, men det ser ud til, at mine ord bare slet ikke når frem - hvis du har en schæfer uden tavle, kan du træne i schæferklubben. Har du en gravhund uden tavle, kan du træne i gravhundeklubben. Har du en belgier uden tavle kan du træne i belgierklubben. - NEJ du kan ikke træne i gravhundeklubben UDEN tavle, så skal det da være blevet lavet om...

    Søster - jeg holder ikke ved at det kun er specialklubben der kan hjælpe. jeg mener bare at deres indblik i den specifikke race må være større end i klubber hvor man skal vide lidt om alle racer!!

    Stine M - jeg taler ikke om blandingshunde af forskellige racer, jeg taler om gravhund u tavle, schæfer u tavle - alle "rene" hunde uden tavle


  • #128   19. nov 2008 Well.. Som sagt er det kredsene selv, der laver de specifikke regler.

    Lad mig sige det sådan - i MIN kreds kan schæfere uden stamtavle træne fuldstændig på ligefod med schæfere med stamtavle. Vi beder ikke om at se nogen tavle - vi beder om at se forsikrings- og vaccinationspapirer.

    Skal de til en prøve, (med undtagelse af begynderprøverne) forlanges stambogen.


  • #129   19. nov 2008 Si, og så er den potte vist ude ;oD



  • #130   19. nov 2008 Ja, det har den vist været længe - der er ikke noget at komme efter...

  • #132   19. nov 2008 Daisie

    Ja, det kan det sådan set godt (ud over den brugerbetaling der også er for dem med tavle), men mon ikke det er lidt ligesom med mentaltesten/udstilling at man vurderer hunden ud fra nogle bestemte kriterier som ikke kan fastslås uden tavlen samt at man kun med tavlen har bevis for raceægthed (gravhunden er den eneste race der må komme til gravprøve i gravhundeklubben)? Det er jo nemt nok at sige at tavleløse gravhunde må være med, men hvordan udelukker man så at der er vellignende blandinger der sniger sig med? Hvorfor skulle man udelukke blandinger når tavleløse "renrace" hunde må være med - vi kan jo ikke bevise om de er rene uden papiret alligevel. Så kan man jo lige så godt tillade samtlige racer og hvor skal dem der betalte i dyre domme for en hund med flotte resultater i stamtavlen gå med deres hunde når prøverne bliver oversvømmet af folk der kun har meldt sig ind i klubben for at tage prøven og derefter melde sig ud?

    Hvad er det der forhindrer folk uden for specialklubberne at lave deres EGNE prøver for hunde der ikke kan tage prøven i specialklubben?

    Jeg er personligt ligeglad med om alle kan tage prøver eller ej, for jeg bruger det ikke til noget - jeg dyrker agility på hyggeplan og går på udstillinger (hvilket jeg i øvrigt overhovedet ikke er særlig god til)- , men det er der så andre der gør og det er ikke raketforskning at regne den ud inden man køber sin hund at klubben er hovedsageligt for hunde der har tavler. Det ville hellere ikke nytte at jeg fandt ud af at Toyota har den bedste serviceaftale (og det har de) efter jeg købte en Fiat og derefter brokkede mig over at jeg ikke kunne være med. Køb Toyota og få Toyota aftalen. Køb DKK og få DKK fordelene. Simple as that.

    Aktivering og træning der tilgodeser hundens behov (trådens præmis) kan man komme til uanset om hunden er ren, beskidt, blandet eller rystet, så der er ingen undskyldning for ikke at gøre det (medmindre man kun vil 1 aktivitet og har valgt en hund som ikke kan - men så er man altså selv ude om det). Prøver behøver man altså ikke for at få en velfungerende hund - det er noget ekstra som tillægger hunden avlsværdi.

    Muskelhunde er en lidt anden snak, det ved vi jo allesammen, men det skulle gerne ikke være en hindring for gravhunden og labben der blev nævnt tidligere.


  • #134   19. nov 2008 Daisie

    Hm..
    Som jeg læser det var forslaget at specialklubben skulle lukke op for alle hunde (og det ville det blive hvis man tillader "uden tavle") til prøverne. Det kan de ikke, for så er de ikke en specialklub der varetager racens interesse/fremme.
    Det jeg skrev var at folk kunne lave deres egne prøver udenom specialklubben, hvilket er et helt andet forslag.


  • #135   19. nov 2008 Hmmm

    Hvis nu man vælger at melde sig ud af sin fagforening, men forbliver i A-kassen - og man så derefter får problemer på sin arbejdsplads, er det så fagforeningens opgave at hjælpe en, når man nu er på herrens mark?

    Skal fagforeninger helt generelt hjælpe mennesker, der ikke er meldt ind, men står i you know what til halsen?

    Jeg synes, der er fuldstændig mage til - og i den forbindelse er der faktisk masser tilbud fra specialklubberne, som de egentlig ikke havde behøves at give.


  • #137   19. nov 2008 Daisie, man kan være medlem. Men præmissen for at kunne udnytte organisationens fordele til fulde er, at ens hund har en stamtavle, som er godkendt af den pågældende organisation.

    Hvis man selv vælger ikke at have den præmis i orden, kan det vel ikke være organisationens pligt at hjælpe.

    I fagforeningen er præmissen at man er medlem og betaler kontingent. Ellers den samme sag.
    Hvis man ikke opfylder præmisserne fordi man aktivt har valgt noget andet, så har man jo også aktivt valgt fordelene fra.


  • #139   19. nov 2008 I forhold til tråden her, er det så relevant, at den ene hund ikke kan gå til prøve?

    Det er jo altså ikke prøverne, der giver stimulation - den slags går man ikke til hver og hveranden dag.


  • #140   19. nov 2008 I øvrigt - hvem vurderer i terrierklubben at det er spild af tid at træne ham fordi han ikke kan være med?

    I schæferklubben er det sådan, fordi man ikke træner forsvarsarbejde for sjov skyld - og det handler om træningens karakter, ikke om det kan betale sig eller ej.


  • #141   19. nov 2008 Rettelse - i nogle schæferkredse. For det er ikke sådan alle steder - som skrevet før, min kreds må man gerne træne forsvarsarbejde selvom hunden ikke har tavle.

    At det kan virke meningsløst, går som regel op for de fleste undervejs, der oftest selv vælger det fra.


  • #143   19. nov 2008 Daisie

    jamen, hvordan skal klubben dog vide at Fister er raceren ud over at du siger det? Det er ikke fordi jeg tvivler på at du har ret, det er bare at papiret er klubbens forsikring om at han er hvad du siger at han er.

    At træning er spild af tid uden prøverne er jeg slet slet ikke enig i. Det er træningen der gør at man har en glad og velafrettet hund.


  • #145   19. nov 2008 Nu har jeg ikke læst hele tråden så nøje.

    Jeg har en GRAVHUND UDEN PAPIR, Rasmus.

    DGK (Dansk Gravhunde Klub) har deres regler, disse regler har gjaldt i mange mange år efterhånden, og jeg mener bestemt at gravhunde UDEN papir IKKE kan deltage i deres arrangementer.

    Dette kunne jeg ha sat mig ind i,inden jeg købte Rasmus og hvis jeg havde den drøm om at han skulle på spor-, grav-, drev prøve eller på udstilling.

    DERFOR ER DET MIT EGET PROBLEM AT JEG HAR UDELUKKET HAM FOR DET. RIGTIG RIGTIG ærgerlig, og jeg fortryder, for han er SÅ dygtig til spor og ville klare en prøve nemt....DCH laver også spor og drev, samt prøver, og der kan han deltage. Men det er ikke det samme i mine øjne, men igen, så skulle JEG ha tænkt mig om. Det er ene og alene min egen fejl.

    MEN, jeg træner agility hos DCH med ham. Det elsker han :)))) Desuden har DKK også trænings muligheder hvor han må komme med.

    MEN!!! Så ville jeg have en hund mere. Og ALDRIG om jeg køber uden tavle igen! Netop for jeg udelukker mig fra denne spændende gravhunde verden....Og Ida er god på udstilling/skuer og elsker at træne spor. Hun skal på spor prøve i foråret, når hun blive ældre og mere stærk, skal vi træne grav.

    Men Rasmus er da heldigvis med mig, når jeg træner blod spor med min gravhunde-ven, som er opdrætter.


    Men alt i alt har jeg 2 dejlige skønne hunde, uanset papir eller ej... Men jeg ville aldrig vælge tavle fra igen! (ikke kun pga. det ovennævnte)


  • #146   19. nov 2008 (og jeg synes det er helt ok, at DGK udelukker gravhunde uden papir, ellers kan alt og alle jo deltage, der skal jo ku skelnes mellem det)

  • #147   19. nov 2008 Daisie, hvis den kunne drive det til noget, var hundeføreren rykket til en klub, hvor det var muligt.

  • #148   19. nov 2008 Pia - synes bare det ku være rart hvis en som rasmus kunne få træningen i specialklubben, - hvor de i mine øjne har mere forstand på netop den race.... -Ikke at han skal deltage i prøver og udstillinger, men træningen kan vel ikke skade klubben?

  • #149   19. nov 2008 Hvad skal vi så bruge DcH til?

  • #150   19. nov 2008 Simba - eftersom jeg er blevet klogere hvad angår respekten for opdrættere der avler med tavle, avl, linier osv osv., ville jeg føle mig dum, hvis jeg stod der sammen med andre opdrættere som gør et stort stykke avlsarbejde og jeg havde støttet et opdræt der ikke avler med papir op ved at købe Rasmus....
    Han har været med rundt når vi kun har været ude og kigge på udstillingerne... Når de spørger hvor han er fra "øhhhhh...jo ser du, han er uden papir"....jamen hvad laver man så der?

    Men nu er jeg så heldig at have en god ven som er spor lægger osv. der hjælper begge mine hunde med at træne spor


  • #151   19. nov 2008 DCH har jo netop spor scweiss mm. for all hunde smiley
    Det må man nøjes med, når man selv har valgt at købe en hund uden papir.



  • #152   19. nov 2008 Men nu er det jo for hundens skyld man skal træne, og vil da mene at de fleste helst vil det bedste for deres hund.
    Rasmus kan jo ikke gøre for at han ingen tavle har, men hans drifter er da de samme som en med tavle?


  • #153   19. nov 2008 Simba som ejer har man jo ansvaret for, at stille de forhold op for sin hund, som man synes er de bedste.

    Synes man ikke, man kan give sin hund det optimale uden for specialklubberne, så må man jo købe en hund med tavle, så man kan gøre det så godt, man selv synes er muligt.

    Jeg synes bestemt der er masser af muligheder for at træne optimalt med sin hund uden for specialklubberne.


  • #154   19. nov 2008 Simba - helt bestemt og han er en dejlig hund selvom han ingen papir har, men igen er det min egen skyld jeg ikke kan de ting med ham hos DGK, det skulle jeg ha undersøgt, inden jeg anskaffede mig ham.
    Men igen, så træner jeg agility med ham, har muligheden for at komme på prøve med ham hvis jeg f.eks vælger DCH Arden (vi er i DCH Hobro), jeg stimulerer ham jo også selv herhjemme, eller en tur i skoven.

    Men det ærgrer mig, når jeg selv ham arbejde med sporlinen på, at han er uden.. Så aldrig mere uden


  • #155   19. nov 2008 Jamen jeg er helt enig, - det er selv forskyldt at man ikke har sat sig ind i det inden køb.
    Fakta er bare at det er der mange der ikke gør, - og synes det var rart hvis de kunne få hjælp ved dem der har mest ekspertise, og som kender den specifikke races behov ;o)


  • #156   19. nov 2008 Simba - jeg var en af dem..... Og jeg lærte det først efter jeg havde købt...så mon ikke også de, som har købt uden og som finder ud af at de vil mere med deres end de evt kan, også lærer ved næste hund?

    Men igen, DCH og DKK har altså træning for hunde uden papir, resten må man selv sørge for smiley


  • #157   19. nov 2008 Jamen Simba. Hvorfor er det du ikke mener at DcH har kundskab nok til at man kan træne og få hjælp der? Det er jo folk der er uddannet til at være trænere, som har erfaring med flere racer.

    Jeg tvivler på at der er nogen trænere derude der ville behandle en collie og en gravhund ens - lidt basisuddannelse har de nu nok alligevel. Er man virkelig derude hvor skrædderyet behandling skal til er det alligevel ud over trænerniveau og mere ind i adfærdsbehandling.


  • #158   19. nov 2008 lige et input - selvom Gravhunden er en jagt hund, så er det ikke alle gravhunde som er ens og der gider spor..... Nogle vil hellere drive, andre i grav. Nogle klarer sig godt på udstillinger og er en "her kommer jeg type" mens andre ikke er. Du ka godt få en gravhund som er en"all rounder" men du kan bestemt også ha en som kun vil spor, eller kun drev/grav smiley

  • #159   20. nov 2008 Søster - jeg mener ikke at DCH ikke er dygtige nok, og jeg er udmærket klar at de er uddannet. Det er ikke en kritik af DcH, jeg mener bare at dem der udelukkende beskæftigere sig med fx rootweilere må ha mere viden, erfaring osv, end en som ved lidt om alle racer..... Da jeg undersøgte mulighederne omkring gravhunde for en veninde, ville hun gerne have hendes i grav, men det kunne ikke lade sig gøre fordi han var uden stamtavle. - Og ja så kan man lære det til man køber ny hund, men det hjælper da ikke den hund man har nu.

  • #160   20. nov 2008 Og så er det, at man finder en af de utallige andre muligheder for aktiviteter med sin hund - det er jo aldrig kun EN ting, der er saliggørende. Måske for hundejeren, men det går nok, at vedkommende må udsætte sine behov lidt.

  • #161   20. nov 2008 Det er jo heller ikke sikkert,som jeg har skrevet, at netop den han-gravhund har lysten til grav.

  • #162   20. nov 2008 Simba

    Nej, men det er din venindes skyld at hunden ikke kommer i grav ved specialklubben - ikke klubbens. Hun har stadig adgang til alverdens træningstilbud og har altid mulighed for at ringe klubben op og drage nytte af deres viden. Hunden nok klare sig helt fint uden grav hvis din veninde ellers laver noget andet med hunden. Det er din veninde der får fornøjelsen af at føle at hun går glip af noget, ikke hunden, men det kan hun jo gøre noget ved næste gang hun køber hund.

    Det du skriver om handler jo ikke om at hjælpe hunden (i så fald er det ikke gravprøve der skal til), for det kan man få fra klub og opdrættere via telefon, e-mail og/eller til klub/privat træing andetsteds, men om at få lov til at lave noget som er forbeholdt nogle bestemte mennesker der har gjort en tand mere ud af deres hvalpekøb.


  • #163   20. nov 2008 Søster - ingen tvivl om skylden - det har jeg aldrig sagt noget om.

    Men er vi enige om at mange ikke ved hvilken hund de har mellem hænderne førend den er købt og evt blevet unghund??


  • #164   20. nov 2008 Simba, hvori ligger forskellen?

    Du beskriver det som om, at gravtræning er det eneste, der kan gøre en gravhund glad?

    Der er så mange andre aktiviteter, man kan tilbyde sin hund, hvor den ville være ligeså velstimuleret.

    Specialklubberne har stor viden om træning af racen i de pågældende discipliner - i andre klubber har de stor viden om træning i andre discipliner. Hunden er bedøvende ligeglad, bare den har noget at lave i sit liv.


  • #165   20. nov 2008 Simba

    jo, men er det ikke to forskellige diskussioner du blander sammen? Din veninde vil gerne i grav, og der findes mange uegnede ejere. De ting kan umuligt være relateret.

    Det med de uegnede ejere kan løses ved at ejerne opsøger træning/kurser/adfærdsbehandling. Meeeen, nu ligger hovedvægten af de uegnede danskere jo netop ikke i kø til træning. Det er manglen på engagement der netop gør dem til "dårlige" ejere og en åbning af specialklubben vil kun gavne sådan nogle som din veninde der i forvejen har interesse for træning. Dem der i virkeligheden har brug for mest hjælp er dem der ikke opsøger det.


  • #166   20. nov 2008 "Men er vi enige om at mange ikke ved hvilken hund de har mellem hænderne førend den er købt og evt blevet unghund?"

    Det har INTET med gravprøve at gøre.


  • #167   20. nov 2008 Whatever

Kommentér på:
skal alle hunde være familie hund??

Annonce