{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.341 visninger | Oprettet:

Viste du at det må din hund ikke spise {{forumTopicSubject}}

Rigtig mange hunde er altædende og vil bare have mad mad mad! Men... Det er ikke alle fødevarer, som vores hunde kan tåle. Nogle kan de ligefrem blive meget syge af og i værste fald dø, hvis de spiser. Derfor er det en god ide lige at sætte sig lidt ind i, hvilke fødevarer, vores hunde kan tåle, og hvilke vi skal undgå at fodre dem med.


Denne mad kan slå dit kæledyr ihjel:

Avocado
Avocado indeholder det giftige stof persin, som kan skade hjerte, lunger og væv i dyr. Avocadoen er meget giftig for hunde, katte og de fleste andre dyr.

Øl
Alkoholiske drikkevarer forårsager de samme skader på dit kæledyrs lever og hjerne som på din egen. Men skaderne kan være dødelige, fordi dit kæledyr er meget mindre end dig. Selv ganske små mængder øl eller alkohol kan forårsage opkast og i værste fald lever- og hjerneskade.

Nødder
Valnødder og macadamia-nødder er særligt giftige. Konsekvensen kan være være alt fra opkast og lammelser til død. Inden for 12 timer vil dit dyr udvikle forskellige symptomer, miste balanceevnen, feber, opkast og forhøjet puls. Symptomerne kan være voldsommere, hvis din hund har spist nødderne med chokolade. I så fald er der risiko for nyresvigt, og at hunden dør.

Chocolade
Chokolade indeholder theobromine, som kan gøre det af med din hund, hvis den spiser det i større doser. Mørk og usødet chokolade er særligt farlig. Hvis du giver din hund et stykke chokoladekage eller lader den slikke glasuren på kagen, kan det være nok til, at hunden bliver syg. Theobromine kan også få din hund eller kats hjerte til at slå faretruende hurtigt og uregelmæssigt.

Slik
Slik eller alt muligt andet, som indeholder sødestoffet Xylitol, som er et almindeligt sødestof, der bruges i mange slanke- og sukkerfrieprodukter, kan forårsage et pludseligt fald i dyrets blodsukker-niveau. Det kan betyde, at dyret mister sin koordinationsevne. Hvis tilstanden ikke bliver behandlet, risikerer du, at dyret dør. (læs mere i artiklen: Sukkererstatning er farlig for din hund)

Koffein
Kaffe, te og andre produkter, som indeholder koffein, påvirker kæledyrets centralnervesystem og hjerte. Det kan medføre rastløshed, hjerteproblemer og død, afhængig af hvor meget koffein dyret har indtaget.

Vindruer og rosiner
Hvis din hund spiser vindruer og rosiner, kan det medføre nyreproblemer. Blot en enkelt lille portion rosiner kan være dødbringende for en hund. Men mindre kan også gøre det. Effekten er nemlig akkumulerende. Det betyder, at giften ophober sig i dyret, hvis du giver den en enkelt rosin i ny og næ, og til sidst vil dyret dø af det.

Løg
Løg er en anden helt almindelig fødevare, som kan være meget giftig for dyr. Løg kan ødelægge dyrets røde blodlegemer og forårsage svækkelse, iltmangel og vejrtrækningsproblemer.

Medicin
Gem medicin væk for dyr - lige som du gør det for dine børn. En af de hyppigst forekommende forgiftninger af dyr er, når de får medicin, som er beregnet til mennesker. Og det er ikke fordi dyrene selv kaster sig over medicinskabet. Faktisk opstår forgiftningerne typisk, fordi dyreejere selv giver deres kæledyr en smertestillende tablet for at hjælpe dyret, hvis de kan se, at kaninen, hunden eller katten har smerter. Men det er en meget dårlig idé. Acetaminophen og ibuprofen, som er det aktive stof i mange smertestillende præparater, er ekstremt giftigt for dyr.

Denne mad kan du roligt give:

Magert kød
Ethvert stykke kogt, magert kød skulle være godt for de fleste hunde. Fedtholdige kødtyper, kyllingeskind eller fedt fra steaks og flæskestege kan derimod ikke anbefales. Det kan medføre maveproblemer. Og husk aldrig at give din hund kød med ben i. De kan splintre.

Grøntsager
Gulerodsstave, grønne bønner og agurkeskiver er altsammen god kost for hunden.

Frugt
Skiver af æble, appelsin, banen og vandmelon er helt fin kost - fjern dog kernerne fra vandmelonen, før din hund spiser dem.

Bagte kartofler
Bagte kartofler er fine, men vær sikker på, at de er gennembagte.

Brød
Almindelig brød er udmærket, men vær helt sikker på, at der ikke er rosiner i brødet.

Ris og pasta
Almindelig kogt pasta og hvide ris er ok - faktisk anbefaler dyrlæger ofte hvide ris med kogt kylling som et godt måltid.

Kilde: Jyllandsposten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Viste du at det må din hund ikke spise
  • #1   5. apr 2010 sys så det med kød er noget pis og fyre af fra jyllands postens side..
    så det de siger er at hvis man barfer må de ikk få knogler.. det tror jeg så ikke på


  • #2   5. apr 2010 Dette troede jeg også engang, men kan ikke længere finde ud af det, for det er forskelligt hvad dyrelægerne siger.
    Da Bailey var omkring 12 uger hev han lige pludselig meget efter vejret og blev meget træt og vi troede det var fordi han havde spist en rosin, da vi dagen før havde haft børnefødselsdag i haven hvor børnene havde fået rosiner. Vi skyndte os at tage på dyrehospitalet, da det var udenfor dyrelægens åbningstider og da vi nævnte det med rosinerne til ham grinte han bare ad os og sagde at det var en stor skrøne. Og jeg kender da også en rottweiler som dagligt får et stykke chokolade og den er ikke blevet syg eller noget og den har efterhånden fået det i mange år nu.
    Men som sagt så er det svært at vide hvad man skal tro.


  • #3   5. apr 2010 Mine hunde burde være døde, de har fået mange dødlige ting i dag... Nødder, løg og vindruer!! Ja de fik resten af min salat:(

  • #4   5. apr 2010 Chokolade er kun dicideret giftigt hvis det har en høj cacaoprocent dvs. mørk chokolade af god kvalitet. Men det slår så også hunden i hjel ret hurtigt.

  • #5   5. apr 2010 Ja altså vores hund har da også både spist nødder, vindruer og avocado. (:

  • #6   5. apr 2010 Min hund er meget kræsen men hun får en nød en gang i mellem, vidste ikke at de ikke måtte få det.
    Jeg ved ikke hvor meget af alt det der jeg tror på.
    Jeg tror det er meget forskelligt fra hund til hund, ligesom med mennesker.
    Min mor havde en hund da jeg var baby, hvilket er ved at være mange år siden, og den hund fik cola og rejemadder i weekenden, og blev pænt gammel. hun har dog lært siden at det måske ikke lige var det bedste hi hi Men jeg kan lige se det for mig !


  • #7   5. apr 2010 Frittemor: Det tror jeg nu er rigtigt nok, har altid fået at vide at skal man give ben skal det være råt, ellers kan det splintre...

  • #8   5. apr 2010 Hmm.. min venindes hund spiser også tit nogle af de "forbudte" ting

  • #9   5. apr 2010 Mine har både spist vindruer, rosiner og nødder uden problemer men efter jeg har læst dette vil jeg da lige undersøge det nærmere..

    Og den med chokoladen er god nok.. Min søsters hund havde spist en plade marabu mens hun var på arbejde og den var indlagt i flere dage.


  • #10   5. apr 2010 Camilla H : - det tror jeg du har ret i. Der er jo som du siger også nogen ting vi mennesker kan tåle og nogen ting vi ikke kan tåle, men altså man er i hvert fald ikke i tvivl (:

  • #11   5. apr 2010 Mine hunde har nu tit fået/får nogle af de "forbudte" ting....
    Men det er selvfølgelig i begrænsede mængder smiley


  • #12   5. apr 2010 Problemet ved mange af de ovenstående ting er vel at det oplagres i nyrer/lever og derved på længere sigt kan risikere at være dødsårsagen.

    Det kan godt være at jeres hunde tit får nogle af de "forbudte" ting og ikke fejler det mindste, men nu har i set listen og kan have den i baghovedet.
    Jeg tør i hvert tilfælde ikke tage chancen med min bedste ven, og da slet ikke når hun ligeså gerne vil have en gulerod eller et skønt stykke kylling.

    Mht. til ben tror jeg de mener tilberedte, da det oftest er det folk kan fristes til at give hundene, og derfor synes jeg det er fint de skriver det i. Det er jo ikke alle der er så "hundenørdede" som os er undersøger nettet for den slags oplysninger, og ved bare at skrive at de ikke må få ben har de sikret sig at der ikke er misforståelser.
    Better safe than sorry.

    Til TS: Fint at du smider det herind, folk har godt af at blive mindet om det engang imellem smiley


  • #13   5. apr 2010 Maria ja lige præcis !

  • #14   5. apr 2010 Jeg plejer at holde mig til oplysningerne på denne side. Lidt mere seriøs efter min mening

    http://www.hundeleksikon.dk/tox.html

    Heller ikke enig i afsnitet om kød. De glemmer lige at skrive at rå ben er ok - også fra fjærkræ og fisk....


  • #15   5. apr 2010 Det behøver ikke ske med det samme, men rosiner og vindruer kan være skadeligt i længden og kan give både lever og nyrresvigt.. Min far har altid givet hunden rester og der har den da flere gange fået vindruesovs - han er nu 6/7 år gammel og har lidt af lever problemer i 2 år, som sagtens kan skyldes vindruer.. Han lever et liv på en bestemt slags mad og må ikke få noget som helst andet for at undgå anfald..

  • #16   5. apr 2010 Jeg kan ikke forstå den med hvidløg, for er det ikke noget med man kan købe hvidløgs piller til hunde som skulle være godt mod lopper ?

  • #17   5. apr 2010 Vi har været så uheldige at vores lille Trille ved uheld spiste Panodil.. Puha en frygtelig oplevelse... en jeg godt kunne have været foruden havde jeg bare vidst at det var såååååååååååå forbandet for hunde..Så havde vi haft Trille idag .. snøft..

  • #18   5. apr 2010 Og desuden er min egen Kenzo blevet aflivet da han var kun 13 måneder gammel og han havde nyrre problemer og han har en gang fået vindruer og vil slet ikke tænke på om det er selvforskyldt at han blev syg :o(

  • #19   5. apr 2010 Altså ifølge ham dyrelægen jeg var hos, så er disse ting der bliver nævnt på lister som denne skadelige ja, hvis de serveres i meget store mængder. Som han sagde så ville en rosin ikke have påvirket Bailey, men havde han derimod spist 100, så var det en anden sag, for det er igen ligesom med os mennesker, vi bliver sku også syge hvis vi spiser 1 kg vingummibamser selv.

  • #20   5. apr 2010 Tror det er rigtigt nok det der blev sagt med at det er meget forskelligt fra hund til hund hvor meget de kan tåle af de forskellige ting... Mine forældres gamle hund fik chokolade ret tit, hver gang vi fik det, fik hun også lige et stykke, men det var også kun et stykke, altså i begrænsede mængder og så tror jeg altså ikke der sker noget... Hun spiste faktisk også løg som lille....
    Nogle er selvfølgelig mere sarte end andre, men små mængder tror jeg nu ikke ligefrem de dør af...
    Men som det også blev nævnt så er der jo egentlig ikke nogen grund til at give dem det.. Vores kære små bliver jo nok rigeligt forkælet med godbidder og god hundemad i forvejen smiley


  • #21   5. apr 2010 Camilla H - Hvidløg (og mange af de andre ting) er også kun farligt i større mængder. Men alt efter hundens størrelse er 1-3 fed hvidløg om ugen ikke faretruende, men kan være et godt alternativ til loppemidler.

  • #22   5. apr 2010 okay på den måde : ) jeg mente jo nok at havde hørt det med lopperne : )

  • #23   5. apr 2010 den der med chokolade i begrænsede mængder gælder altså ikke

    Havde en kollega der gav sin lab en flødebolle hver dag, den endte med at dø af forgiftning fra chokoladen


  • #24   5. apr 2010 Ja jeg forstår heller ikke hvorfor at man giver dem slik og resterne af aftensmaden og sådan, de har jo deres godbidder og hundemad. Det eneste vi giver er frugt og grønt, for det elsker han (: ,,, Sådan som gulerødder og æble (:

  • #25   5. apr 2010 Louise RIP C.... - Det er rigtigt. Selv små mængder chokolade kan give forgiftninger - og specielt hvis de får det over længere tid, fordi stoffet i chokolade bliver i kroppen i lang tid, så 5 gram hver dag kan være ligeså skadeligt på sigt som 100 gram på én gang. Men man behøver ikke gå i panik fordi en mellemstor hund har stjålet en enkelt flødebolle eller to.

    Irene - Jeg mener absolut heller ikke at man skal give sin hund alt muligt som den ikke har godt af. Men det er jo rart at vide, hvad der kan være farligt for dem, for det eker jo tit at hunden kommer til at stjæle noget, der ikke var beregnet til den.


  • #26   5. apr 2010 Jeg tror bestemt ikke på den slags.
    Mine forældres gamle hund fik tit rester fra aftensmaden og den blev hele 11 år.
    Tyson får også rester og han lever i bedste velgående endnu.... + et par kilo tungere.....


  • #27   6. apr 2010 Jeg har så lige noget alle de hunde jeg kender er hverken blevet syge eller fået dårlig mave af Slik, Nødder og chokolade... Det kommer an på hva hunden vokser på med..

    Bølle min hund har vi svært ved at have nødder i huset og slik så kan vi ikke have pingvinmix i huset uden han nok skal prøve at få fat i det


  • Heidie S
    Heidie S Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Svar: 1
    #29   15. maj 2015 Vores Golden får nu en hvidløgspille-kur, da han fik lopper 2 gange på trods af Frontline-pipette og loppehalsbånd. Det har hjulpet... Han får ikke ben fra feks kylling, da det kan sætte sig fast i halsen på ham. Og ganske enig, hvorfor tage den risiko at sætte hundes liv på spil, når man nu kan købe godbidder og andet godt, der ikke skader hunden...

  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #31   15. maj 2015 og kartoflen skal være gennembagt?

    Hold nu. Kun grønne kartofler indeholder giftstoffer. Og det er også giftigt for mennesker.



    Engang lærte man den slags når man lavede mad sammen med mor og mormor osv...


  • #33   15. maj 2015 Er det mig eller er tråden ikke 5 år gammel?

  • #34   15. maj 2015 Vi har sikkert alle lært meget siden :o)

Kommentér på:
Viste du at det må din hund ikke spise

Annonce