{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.052 visninger | Oprettet:

Lidt om seler. {{forumTopicSubject}}

Her er lidt af den info og erfaring, jeg efterhånden har samlet mig om seler og det at vælge den der passer hunden og behovet.

Alle er velkommene til at supplere op, med deres viden og/eller erfaringer smiley

Der er sikkert ting jeg har glemt at få med, så bare skriv, spørg, ret og korriger mig hvis det er *SS*

H-seler er det rigtige for hunde i vokse alderen, de ligner et stort H når du spreder dem ud på gulvet, hvor den vandrette korte og miderste del af H'et er den som går mellem forbenene på hunden. - og de skal være sådan, at de kan justeres på alle leder og kanter så den hele tiden passer hunden mens den vokser.

Brystseler er dem som går rundt om maven og foran på "bringen"/brystbenet på hunden, de er gode i alle afskygninger til den udvokset hund - bare de passer den korrekt. De kan have lidt forskellige udformninger, da nogle af dem også kan bruges som spor seler og som træk/køre sele.

Her er det bedste du kan gøre at tage hunden "under armen" og med ud at prøve seler, med mindre selen kan justeres ind og ud alle steder og du er 100% sikker på, at den sidder som den skal i forhold til din hunds krops anatomi.

Forskellene vil jeg mene primært er udseende, pasform (meget forskelliget hvilket mærke der passer lige din hund) og kvalitet.

Priser og kvalitet følger i det store og hele hinanden, såvidt jeg kan se og har erfaret.

Lige mht. fx. Kenjan's lædder seler, er de kendte for at lave håndsyet lædder seler i højeste kvalitet og den holder hele hundenes liv. De er også i mange tilfælde både alm. sele, spor og træk sele i et og samme produkt + det er et dansk produkt, alt sammen med til at gøre den lidt dyrere.

De så-kaldte gå-pænt seler må stærkt frarådes, de har et snore træk som går under hundens bløde armhuler på forbenene og mange-mange hunde får slid, brændmærker, stærk irritation, ødelagt hud og ples under de bløde armhuler. Hunden lærere ikke at gå pænt, men går pænere fordi det gør mega ondt på den.

Har du problemer med din hund der trækker meget er træning, træning og tålmodighed vejen frem og i nødstilfælde kan evt. bruges en Halti/grime for en tid.

At bruge en god, velpasset, solid og polstret sele er godt for hunden og hundens led, brusk og knogler. Har du en hund der aldrig trækker så er et halsbånd helt fint, men har du en livlig hund der enten trækker altid - eller bare ind imellem, vil en vel tilpasset sele skåne hundens hals og ryghvirvler for udnødige og ofte smertefulde ryk der kan føre til skævheder og sidenhen og med alderen, slidgigt i de skæve og belastet hals og ryg led.

Seler laves i lædder, stof og nylon (+ kombinationer af disse), jeg vil anbefale at de er polstret med noget tykt, holdbart og blødt de steder hvor trykket vil være størst på hunden og at de er lavet i en god kraftig kvalitet, der kan holde til et hunde liv smiley

//Karina.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt om seler.
  • #1   25. apr 2006 Jeg har en bryst sele som kan justeres mens hunden voksede... Og den var min bulldog glad for.... eller jeg.

  • #2   25. apr 2006 Mette - grunden til H-selen anbefales til hunde i voksealderen, er fordi den er mest skånsom for hunden grundet dens udformning - i forhold til brystseler smiley

  • #3   25. apr 2006 Jeg vil lige tilføje, at den viden jeg har samlet mig og skrevt her, ikke er selv opfundet men er samlet fra bla. :
    dyrelæger, hunde kiropraktor, erfarene hunde konculenter, hundetrænings instruktøre, hunde massør, dyrehandlere, erfarene hundeejere, opdrætter, slædehunde føre + egne afprøvet erfaringer.


  • #4   25. apr 2006 Karina- jeg stoler skam på dig ;O))
    Men den sele jeg har er meget skånsom til en bulldog jeg prøvede osse H-selen og den passede overhovedet ikke til hende... og hvis de trækker er det da bedre at de stoppes ved brystet.... Er det ikke????
    Nu trækker min hund ikke ;O))


  • #5   25. apr 2006 Mette - jo, af to onder vil jeg mene du har ret *S*

    Nakken er ski temmelig følsom i sine små knogleled - også på store hunde smiley

    Dejligt din hund ikke trækker, mine gør når der liiiige er en anden hund man bare MÅ hilse på *gg*


  • #6   25. apr 2006 Hun går uden snor, derfor trækker hun ikke ... hehe

    men hanhunden trækker kun, hvis han ikke liiiiiiiiiiige har pisset nok der på den der bestemte plet du ved, lige der....


  • #7   25. apr 2006 Jow-jow - har fået mig en hanhund igen nu............. så yessss......... liiiiige der! *GG*

    Hihi Misse går stort set også uden snor, kanske derfor hun trækker når den endelig er på =0))


  • #8   25. apr 2006 ja, min bulldog kikker osse lidt fornærmet og prøver af et kort øjeblik når hun får snor på, men det går hurtigt over....

    Og hanhunde er de mest belastende med liiiige den plet der.


  • #9   25. apr 2006 Dejligt indlæg Karina !

    Hvis så fremt at Agge "overlever" (afhænger af diagnose, når han er blevet scannet) så vil jeg også have en sele til ham !

    Det lyder som om, udfra hvad du beskriver, at en H sele vil være det rette valg til Agge-drengen ?!

    Kanske du skal med på seleindkøbstur ? *gg*


  • #10   25. apr 2006 Hej Pia - Det lyder som en god ting at købe til ham, jeg vil faktisk tro - alt efter hvor den evt. er gal med ham henne på kroppen - at Kenjans tykke lædder seler vil være en der sidder godt på ham. Men det skal afprøves, har selv måtte give seler væk der ikke passede Misja, fordi jeg ikke havede tøsen med ud og prøve........ Du siger bare til, så tager vi afsted med hund og dankort (dit altså) *SS*

    Hvornår ved du noget om stakkels Agge-dreng ?



  • #11   25. apr 2006 Hej Karina..
    Har besvaret dig i "kommentaren" 's*


  • #12   25. apr 2006 Pia - Yess smiley

  • #13   27. apr 2006 Jeg har en bryst sele til min staff det er en kenjan læder sele som desværre var den dyreste i butikken men den eneste som sad ordentligt på min hund. Så det har alligevel været alle pengene værd og kan varmt anbefales

Kommentér på:
Lidt om seler.

Annonce