{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.896 visninger | Oprettet:

De T
De T
Tilmeldt:
16. nov 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46

Rotte WM {{forumTopicSubject}}

Jeg har været til Rottweiler WM både lørdag og søndag. En oplevelse jeg sent vil glemme.

Sporene så jeg ikke, så dem kan jeg af gode grunde ikke kommentere på.

Lydigheden som jeg der i mod så, var en langtrukket omgang. Det er sjældent jeg mangler ord til at beskrive mine oplevelser med, men weekendens WM har i den grad chokkeret mig. Med meget få undtagelser var deltagerne ved weekendens WM driftsforladte og middelmådigt uddannede hunde. Nogle hunde virkede direkte bange for deres fører, og enten nærmest krøb de rundt eller manglede modet til at komme ind til føreren under indkald efter dæk og stå samt i apporteringerne. Ud over dette, var øvelserne for de fleste deltagerers vedkommende udført med fejl, som f.eks. ukorrekte grundstillinger, tyggeri i apporteringsøvelserne, langsom reaktion hos hunden på kommandoer i sit, dæg og stå. Til gengæld tror jeg at de fleste langtidsafdækninger var til fortrinligt, så noget godt var der trods alt at se på.

Gruppe C var ikke meget bedre. Faktisk var det om muligt ringere end lydigheden. Jeg kan ikke mindes at jeg tidligere har set så mange store og stærke hunde, være så bange for en mand med en kæp i hånden. Med undtagelse af et par stykker, så var der ikke en eneste hund som gik ind i konfrontationerne med figuranterne med hjerte og troen på sig selv. Det korte program var præget af dårlige greb i flugterne og overfaldene, tyggeri i trængningerne og bevogtninger var i mange tilfælde så ringe, at jeg tror at figuranten kunne være gået op efter en is, uden at ret mange af hundene havde opdaget han var smuttet.
Det lange arbejde var endnu værre, og ud over måske 4 eller 5 hunde, havde samtlige deltagende hunde stoppet i deres fremløb før konfrontationen med figuranten i det lange stop. Enkelte sad endda på deres flade r.. og ventede spændt på om figuranten havde kondition nok til at løbe hele vejen ned til dem, for at stoppe ærmet i gabet på dem. Det havde han heldigvis... Også her var de fleste af grebene ikke i orden, ligesom rigtigt mange af hundene tyggede lystigt i ærmet.
Lydighedsmomenterne i gruppe C, var også af svingende kvalitet. Enkelte gjorde det udemærket, men langt de fleste havde store problemer med grundstillingerne, transporten til flugtforsøget og ikke mindst rygtransporten.

Og nej, det var ikke fordi figuranterne gik til "stålet" og lagde et voldsomt tryk på hundene, at gruppe C virkede så slattent.

Dette er ikke en kritik af figuranterne, som løb et flot WM, ensartet for samtlige hunde.

Nu sidder jeg bare tilbage og tænker på hvilke undskyldninger der skal bruges denne gang.

Var det for varmt? Hmm.... 15 - 18 grader og overskyet hele weekenden.

Er det fordi de andre racer fik rotterne til at se langsommere og mere sløve ud end de i virkeligheden er? Nævnte jeg at det var WM for rotter?

Var det fordi dommene ikke kan lide racen, og derfor ikke gav dem de point de havde fortjent.? Tja...det kan vel ikke afvises, selv om det var et rotte WM.

Jeg synes faktisk at det er trist, at det er ved at være tid til at lukke og slukke for IPO-arbejdet for rottweilerne. Jeg kan bare ikke, efter det jeg har set i weekenden, se hvor den næste generation af "super-hunde!" skal komme fra.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rotte WM
  • #1   12. sep 2010 Det lyder lidt nedern ;s

  • #2   12. sep 2010 nu har jeg ikke selv været der, men de bileder jeg har set derfra virker de os tunge i røven og lidt sløve i optrækket.... sys generalt det er for dårligt at man stiller op til sådan noget og hundene så er så dårlige i deres øvelser...

    var selv til DM i BHP1 igår og efter jeg havde set 3-4 hunde var jeg ikke dybt imponeret.... enten pressede de føren for meget, havde svazgt bid eller tyggede i apporten


  • #3   12. sep 2010 Øv :o(
    Det er rigtig ærgerligt for racen.


  • #4   12. sep 2010 patricia
    Ja, det var godt nok ikke særlig imponerende, men det er jo også noget alle kan melde sig til, hvorimod vm skal man jo kvalificeres til smiley

    Det lyder bare super ærgerligt smiley


  • #5   12. sep 2010 Patricia, jeg tror man skal skelne mellem de krav, der bør stilles til et BHP1 DM og et WM i IPO3 ;o)

    Hundene er i starten af deres uddannelse, en del af dem var meget unge og atter en del går med helt grønne hundeførere.

    Så selvom der naturligvis VAR en del fejl i går, så er det i mine øjne langt mere tilgiveligt end ved et VM.

    Trådstarter, hvordan lå pointgivningen - svarede det i dine øjne til præstationerne?


  • #6   12. sep 2010 CH ved godt der er stor forskel... men sys stadig der var rigtig mange fejl bare på de få hunde jeg så... jeg ville ihvertfald ikke stille op med de hunde jeg så igår...



  • #7   12. sep 2010 Mange bruger BHP1 DM til at få afprøvet nogle ting og ikke med henblik på at vinde ;o)
    Det er hamrende god konkurrencetræning for nye hundeførere, og der ser man, hvilke ting der sker, når man får nerver på og der er meget publikum.

    Det er på ingen måde ualmindeligt at en hund ser glimrende ud i træningen, ser ganske anderledes ud til en konkurrence som den - derfor er det en konkurrence er der super, synes jeg - netop fordi man kan lære sin hund og sig selv at kende i en sådan situation.

    Det er nogle gange ret nemt at stå på sidelinjen og lave bedømmelser ;o)


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #8   12. sep 2010 Patricia: Så du den der vandt BHP 1 DM? En rigtig fed gruppe C hund smiley

    Kisser: Det gør jeg også, men jeg kan love dig med 100% sikkerhed at det ikke bliver med en rotte....

    CH: Nej, i mine øjne blev der faktisk givet lidt for høje point. Sørgeligt men sandt. Det var ikke sådan at man tog sig til hovedet, men der var flere som fik lidt ekstra for ulejligheden - både for at hive dem over de "magiske" 70, men også en del af dem som lå sidst i 80´er og først i 90´erne blev godt betalt.


  • #9   12. sep 2010 nej så ikke vinderen, som jeg skrev så jeg 3-4 stykker og det var ikke ngoet der imponerede mig...

  • #10   12. sep 2010 Dælens.
    Jeg synes det er forfærdeligt for racen.

    Til WM skulle man jo gerne se cremen af racen rent brugsmæssigt - jeg håber, at opdrætterne også kan se kritisk på egen race og tager det til sig, at brugsegenskaberne er for nedadgående.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #11   12. sep 2010 Jeg kan tilføge at:

    Gennemsnittet på spor var 75 point, i lydighed 80 point og i gruppe C 77 piont. Det samlede gennemsnit i A,B og C var 233.

    At ud af 45 deltagere, bestod 13 eller 29% ikke prøven.

    Det billede tror jeg ikke man ser ved andre mesterskaber.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #12   12. sep 2010 Henrik: Jeg ved ikke hvordan man kvalificerer sig til rotte WM i andre lande, men i Danmark er der ingen real konkurrence om pladserne på WM-holdet. Der er ikke flere hunde med IPO 3, som ikke er pensionerede, pt. i Danmark, end dem vi så ved weekendens WM. For Schæfer og efterhånden også for maller, er der i Danmark stor kamp om at komme med til WM, så her uddeles der ingen wild-card.

    Og nej, det har i mine øjne ikke så meget med træningsmetoderne at gøre. Mod og drift kan ikke trænes, det kan forstærkes men kun hvis hunden har det med i generne.


  • #13   12. sep 2010 Jeg var en tur derude igår og det var første gang jeg så sådan noget .

    Var ikke synderligt imponeret, troede det var toppen der var til den konkurrence.

    Undrede mig over at flere hunde gik en del urent og kan godt forstå den ene ikke ville over det store spring.

    Nu var jeg da primært for at tage billeder, så det var ok, ville gerne have været derude idag og se om der var mere knald på, men det lyder ikke sådan...


  • #14   12. sep 2010 Jeg synes nu nok, at mod og drift kan trænes ;o)

    Programmet er så firkantet, at med den rette træning kan en hund tilvænnes modprøven hvis det gøres stille og roligt.
    Det er klart, at den skal have noget at stå i mod med, men man kan sagtens få ødelagt en hund med masser af mod og kampdrift ved hjælp af dårlig træning.

    Så i mine øjne er der to dele i det, der bør tages op til overvejelse - avlen, om racen har bibelholdt brugsegenskaber i et tilstrækkeligt omfang, og om man i forbindelse med avlskåringer (har man sådanne i rotteregi?) får bedømt hundene ordentligt i mod- og kampdrift, så man ikke præmierer hunde højt, der mangler dette.
    Og ligeledes træningens tilrettelæggelse - kulturen i rotteklubberne. Måske kunne man søge ud, hvis der ikke er tradition for at gøre det. Blive lidt inspireret ved at kigge på andre racer.

    Dog med den erkendelse, at racerne ER forskellige og at man derfor naturligvis ikke kan forvente at se en rotte lave et program som en malle ;o)


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #15   12. sep 2010 Henrik: Hvordan træner du mod på en hund? Og jeg vil også gerne høre hvordan du træner drift?

    Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste som gerne vil lære hvordan disse ting trænes, så please del ud af din viden.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #16   12. sep 2010 CH: Man kan knække en hund, dens mod og dens drift - der er vi helt enige. Modsat kan man også forstærke det, men træne noget som ikke er i hunden - det venter jeg spændt på at høre hvordan man gør.

    Jeg forventer ikke at en rotte kan lave øvelserne i samme tempo som en schæffer eller en malle, og det er ikke der min "kritik" mod racen er rettet. Det handler ene og alene om hvorvidt hundene yder 100% af det de er i stand til at yde eller ej. Rotten kan ikke lave en fremadsendelse, en rundering m.v. i samme tempo som en malle, men det kan give fuld gas og give alt hvad den har i sig i øvelserne. Det var altså intensiteten, viljen og lysten til at arbejde, jeg primært savnede ved weekemdens WM - ikke om de tog 7 eller 10 sekunder at løbe ud til apportbukken, samle den op og løbe og tilbage med den.



  • #17   12. sep 2010 Det er klart, at har hunden ingen drift i sig, så kan man ikke bare lige trylle noget frem.
    Man kan arbejde meget intenst med det og også få lidt frem - men er det helt væk, så er det helt væk.

    Som udgangspunkt mener jeg dog ikke det er tilfældet med rotterne generelt.
    De er trænbare - jeg tror måske bare, at traditionen i rotteklubberne er anderledes end eksempelvis i Schæferklubben generelt set.

    Men det skal være sagt, at jeg ikke har dybere erfaring hverken med klubben eller med racen.


  • #18   12. sep 2010 Jeg var også til Rotte VM både idag og igår .. og må desværre give De T ret,

    Kors en sølle samling hunde at stå og se på .. trist men ikke desto mindre rigtigt.

    Tror jeg så en 4-5 stykker, der var værd at se .. resten var 100% ligegyldige smiley


  • #19   12. sep 2010 Nå, der foregår vist ting her, som man ikke kan læse ud fra tråden, så jeg tror, jeg siger godnat.

  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #20   12. sep 2010 Anne: Mallernes DM var skidt, rigtig skidt - det kan vi hurtigt blive enige om. Problemet var bare ikke, som det var ved rotternes WM, at hundene dybest set ikke har lysten eller modet til at arbejde.

    Ja, en hund som ikke tør komme ind med apportbukken eller komme helt ind i indkaldene, eller går og trykker sig med halen op af maven har nok ikke kun fået ros i træningen. Kan jeg bevise det, aldrig - men folk som ved bare en lille smule om hundetræning ved godt hvorfor en hund går og trykker sig.

    Jeg ved ikke om rotternes manglende mod og drift er et udtryk for dårligt avlsarbejde, men med mindre at de altid har været væsensvage og driftforladte, kunne noget tyde på at avlen har kørt i en forkert retning i en årrække.

    Hvis de 2 rotter du refererer til er så gode - hvorfor var de så ikke med til WM?

    At de er lige så gode som de schæfferhunde i træner med er altså ingen garante for at jeres rotter besidder verdensklasse - der findes også dårlige schæffere og maller.


  • #21   12. sep 2010 CH -

    Hvad for ting ? Jeg er ikke helt med ? Men mener ikke man kan opfatte De T´s indlæg som tilsvining - det er den skinbarlige sandhed, og iøvrigt et udtryk for h*ns holdning - og den har vi h*n vel lov til at ha ?


  • #22   12. sep 2010 Synes sgu det er lidt ærgeligt (og pisse irriterende.... *S*) at der er så stor kritik af rottweileren som brugshund...... Jeg har INGEN erfaring på området, så ved kun hvad jeg de sidste måneder har læst mig frem til, har hørt blandt brugsfolket og set i weekenden :O)

    På den ene side var jeg som rookie ret imponeret over at man kan få så lydige hunde, der tydeligt viser deres arbejdsglæde :O) Jeg så heldigvis ingen kuede eller bange hunde (var der kun nogle timer tilsammen de to dage) - kun glade hunde :O)
    MEN selv for en fuldstændig uvidende som mig var der tydelige fejl - fejl jeg nok ikke havde forventet til et vm.... Men så igen, ser man ikke fejl ved alle typer af vm??? Jeg ser en del fodbold, og vinderholdet der har i hvert fald sjældent gennemført et fejlfrit vm... ;O)

    CH - jo, rottweilerklubben afholder avlskåringer... Vil dog lade det op til en anden at fortælle mere om det smiley


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #23   12. sep 2010 Anne: Til forskel fra rotterne, laver de væsentligt mere end 275 til et schæffer DM, for ikke at tale om WM.

    Malle DM lå 14 dage efter at sneen var smeltet, efter en lang vinterpause, hvor det ikke var muligt at træne seriøst i hverken A, B eller C. Sidste WM udtagelse for maller blev vundet med 290...15 point mere end rotternes WM!

    Men nu er det hverken maller eller schæffer jeg skrev om, men rotter. Og det jeg så ved WM, var langt under den standart der er ved både malle og schæfer DM.

    Ok, at jeres hunde er 14 mdr. forklarer jo hvorfor i ikke var med i weekenden. Hvornår forventer du, at i er klar til WM...i 2012?


  • #24   12. sep 2010 Hvordan man kan sammenligne så forskellige racer, det går lidt udover min forstand.. smiley

  • #25   12. sep 2010 <b>Og finder det ret interessant at andre brugshundefolk så hurtigt kan sidde og blive enige med hinanden om at rotten er:

    -produkt af ringe avl
    -at der er tradition for at tæske hundene i rottweilerklubben</b>

    Nu synes jeg faktisk du overdriver lidt !

    Jeg har intet sted set nogen som har skrevet at der er tradition for at tæske hunde i rotweilerklubben - de T skriver jo intet om hvorvidt de hunde h*n så, der krøb rundt og var usikre kom fra Danmark eller udlandet ?

    Jeg har ikke tidligere været tilskuer til rotte vm og jeg må blot erkende, at jeg var chokket over hvor ringe kvalitieten var.

    Det har intet med hverken sch eller malle dm at gøre - jeg var selv deltager ved malle dm (blev diskvalificeret), men ingen af de hunde der deltog, var at sidestille med majoriteten af de rotter jeg så i weekenden. De lavede fejl, ja - men de manglede intet i mod (med en enkelt undtagelse), og de manglede intet i gejst.

    I min bog er der meget stor forskel på en hund, der ikke opnår høje points pga ulydighed og manglende styrbarhed - og så den, der ikke opnår points pga manglende lyst, drift eller mod.

    Jeg opfatter ikke de T´s tråd som tilsvining - jeg opfatter derimod dine "modangreb" på schæfer og maller lidt i den retning .. hvorfor gør du dig brug af denne måde, når den er dig så meget imod ?

    Der er iøvrigt en del mallefolk, som tidligere havde rotter og hvis hjerter stadigvæk brænder for racen - men de har blot erkendt, at de dur desværre ikke mere, hvis det er IPO på højt plan man er interesseret i.

    Hvad mener du om denne tendens ? At folk, der som du elsker rotweileren, alligevel vælger den fra, pga den grundet dårlig avlsarbejde ikke fungerer som den skal mere ?

    Det ville da ihvertfald give mig stof til eftertanke smiley


  • #26   12. sep 2010 Anne -

    Din seriøsitet, som jeg normalt kan få øje på, blev helt væk i dit sidste indlæg.

    Når du vælger at tage tingene så personligt, og ikke gider debattere på et sobert plan, vil jeg også trække mig ud af tråden og sige godnat for denne gang.


  • #27   12. sep 2010 Som ny i denne verden forstår jeg bestemt heller ikke behovet blandt schæfer- og mallefolk for at svine rotten til som brugshund....

    Det er langt fra den første tråd jeg er stødt på herinde i hvert fald - og ved vm'et var man da heller ikke i tvivl når man overhørte en samtale blandt disse.... Synes sgu det er lidt latterligt!

    Men måske nogle af de deltagende kan oplyse mig?????


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #28   12. sep 2010 Rænne: Jeg startede ikke med at sammenligne, men at konstatere at rotternes WM var ringe.
    Sammenligningen kommer vel fra, at de konkurrerer i samme program.

    Anne: Skal jeg skrive det med stort? Jeg har ikke nævnt tempo, men intensistet, arbejdsglæde og -lyst samt mod. At tage tempoet med, og forlange at en rotte skal løbe lige så hurtigt som en schæffer ville være både urimeligt og useriøst. Men at forvente / håbe på at rotterne også indeholder drift og mod, er vel ikke urimeligt.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #30   12. sep 2010 Anne: Jeg kritiserer det jeg så. Det er ikke det samme som at svine noget / nogen til.

    Jeg beskylder ikke nogen for noget, og nævner hverken navn eller nationalitet på de hunde / hundeførerer jeg syntes så trykkede ud. At jeg skriver, at hundene generelt mangler drfit og mod er vel ikke at insinuere noget som helst - det er vist sagt åbent og ærligt. Jeg så hunde gå med halen op under maven, jeg så hunde som ikke turde løbe helt ind i indkald m.v. - tror du det er fordi de ikke kan spise flere frikadeller og helts ikke vil så tæt på at de risikere at føreren kan kaste endnu frikalle i gabet på dem, eller fordi de ikke vil have endnu "en over nakken"?



  • #31   12. sep 2010 Hunden - rotten er nu ikke "min" race, ejer pt ikke en og har aldrig gjort det.... Så anser ikke mig selv for at være følsom omkring racen smiley

    Det er fint at kritisere, men det er måden det bliver gjort på jeg ikke forstår.... Synes ikke vendingerne er særlig saglige, men derimod MEGET generaliserende.... Derudover bliver der her og flere andre steder skrevet ting omkring IFR wm som jeg ikke kan genkende...


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #32   12. sep 2010 Kisser: Hvis du kunne lave en rotte med samme drift som en god schæffer eller malle, ville jeg som den 1 købe en. Jeg er sikker på at mange "gamle" rotteførerer har det på samme måde. Problemet er bare, at der ingen steder er at gå hen og få en rotte med en bare nogenlunde "brugsgaranti". Derfor vælges rotten i større og større omfang fra som brugshund.

    Jeg er helt enig, problemet ligger i avlen - primært. Selvfølgeligt har de bedste hundeførerer også skiftet race, men selv med dem "ombord" bliver snittet ved WM næppe løftet fra 233 til 260. Lav nogle gode hunde, så skal de nok blive solgt - også til de bedste førerer.

    Anne: Hvor finder du de avlshunde der skal til for at avle de super gode brugshunde? - de var i hvert fald ikke til WM i weekenden.


  • #34   12. sep 2010 Men når de så åbenbart ikke "laves" pga manglende købere, kan de vel heller ikke være repræsenterede til WM? Eller hur?

  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #35   12. sep 2010 Anne: Og hvornår har du set et schæffer eller malle WM hvor hundene var driftsforladte og uden mod?

    Du kan mene hvad du har lyst til, men begynder du at påstå at schæffer og malle wm er et udstillingsvindue for hunde uden drift og mod, så kommer du vist på så tynd is, at ikke engang det ikke engang kan betegnes som rimfrost.

    Jo, der findes undtagelser, men at en malle eller schæffer mangler drift og mod gør ikke at et helt WM er en kæmpe skuffelse, som det var tilfældet med rotternes wm.



  • #36   12. sep 2010 Anne: Det er sørme da sket for mange år siden efterhånden med schæferhundene...

  • #37   12. sep 2010 Hunden - nej det er da EN race... At man så som så mange andre racer kan finde udstillings- og brugslinier er vel en anden sag...

    Det kan man også hos vores anden race - de har endda også en all-aroundlinie, men det er sgi stadig EN race :O)

    Går da i hvert fald ud fra at det er det Anne mener ;O)


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #38   12. sep 2010 Bente: Very good point smiley

  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #39   12. sep 2010 Michelle: Undskyld men hvilken race har en all-round linie?

  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #40   12. sep 2010 Kisser: Du har simpelthen en super rotte gående? Må jeg spørge hvem den er efter, for jeg er sikker på at jeg har en køber til den, hvis den er så god som du skriver.

  • #42   12. sep 2010 De T - ikke en race der har noget med denne snak at gøre, men det har siberian husky... Men blot for at pointere at mange racer har flere forskellige linier uden at være deciderer delt op i to racer....

  • #43   12. sep 2010 Hunden - jeg forstår det Anne skrev som at man ønskede at dele schæferen i TO racer, ligesom fx gravhundene, således at man ikke må blande udstillings- og brugsschæfere.... Men måske tager jeg fejl :O)

  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #44   12. sep 2010 Michelle: Ok. Jeg ved intet om husky, ud over at de ser charmerende ud.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #46   12. sep 2010 Kisser: Mener du den Quattro som har en IPO 1??
    Nej vel.

    Anne: Vejret til malle DM var udemærket, men det blev afholdt 14 dage efter sneen var smeltet, hvilket jo begrænsede muligheden for træning en hel del. Og som sagt blev sidste udtalelse for maller vundet med 290....

    De krybende hunde til rotternes wm er formodentligt et resultat af træningsmetoderne de arme hunde bliver præsenteret for. Men den manglende drift og det manglende mod i gruppe c er altså et genetisk spørgsmål.


  • #48   12. sep 2010 Det lyder godt nok som en trist affære, hvis hundene virkelig har været så ringe. Nu har jeg ikke selv været der, så den del kan jeg ikke udtale mig om.
    Dog vil jeg sige, at jeg ikke er enig i, at det KUN er pga avlen, at det er gået sådan. En hård hundefører kan ødelægge enhver hund, selv en malle, hvis h*n har den fra hvalp og starter med at være hård fra starten af.
    Men ja, igen det er jo ikke kun i DK, men i hele verden, der snakkes om i denne tråd. Synes dog at tyskerne plejer at være noget bedre end dette tilfælde...

    Og ja, som andre skriver, kan man sagtens lave hunde med mere drift og mod i, men tja, de ender med at blive aflivet på stribe, fordi folk ikke kan styre dem. Eller ja som Kisser skriver, ender på forsiden af BT.


  • #49   12. sep 2010 Det er da noget sludder at sige, at der ikke er købere til de driftige rotter. Hvorfor er der ikke det? Jeg hører da gode rottehundeførere klage over at det ikke er muligt at købe noget ordentlig herhjemme.Hvis vi havde noget godt, så ville det da også være mere attraktivt at træne brugstræning med dem, og dermed mere afsætning, men som det er i dag, så gider ikke mange skulle skubbe dem hele vejen og acceptere at hunden tager rigtig lang tid om oplæringen.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #50   12. sep 2010 Anne: Jeg kan ikke lige huske hvor det var jeg så den hal, hvor der var plads til at træne spor....og jeg kan heller ikke lige komme i tanke om hvor den hal ligger, hvor vi kan komme og træne lydighed og gruppe C 5 gange om ugen, men hvis du er sød giver du mig adressen:-)

    Når man søger på ordet "brugshund", så kunne en hund med en IPO 3 prøve med + 270 point være resultatet. Du mener da ikke i alvor, at en hund med en IPO 1 har bevist at den indeholder særligt?


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #52   12. sep 2010 Kisser: Vil du ikke købe en hund med en fci- stambog???

    Skrev du virkeligt det?


  • #53   12. sep 2010 Winther: Det er altså rigtig nok, så har dem du kender ikke været fremme nok i skoene, for som sagt er der flere hunde fra kuld, hvor det har været lidt for meget af det gode, hvor hundene er blevet aflivet af den årsag. Og hvalpene skal vel have et hjem i ordentlig tid, det er jo ikke planen at man skal have sine hvalpe gående i f.eks 2 år før den rigtige dukker op til hunden, så er det jo heller ikke en hvalp mere;-)

  • #54   12. sep 2010 Drift og mod har da ikke noget med adfærdsproblemer at gøre...Eller hvad menes der?

  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #55   12. sep 2010 Anne: En hund kan udemærket have en masse mod og drift, med en IPO 1 prøve, men.... en IPO 1 prøve er bare ikke et bevis på at hunden er enestående rent brugsmæssigt.

    Winther: Jeg er helt enig. Der er rigtigt mange købere til driftige rotter.
    Og som du skriver, så ville de gå som varmt brød, både her i landet og i udlandet.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #56   12. sep 2010 Kisser: Kan din hund arbejde? Underforstået har / bliver din hund trænet i spor, lydighed og forsvarsarbejde?


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #57   12. sep 2010 Anne: Kalder du mig arrogant nu?

  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #58   12. sep 2010 Anne: Fordi jeg ikke mener at en IPO 1 prøve gør en hund unik, eller beviser at den indeholder noget helt særligt?

  • #59   12. sep 2010 Så siger jeg igen, masser af drift og mod giver da bestemt ikke problemer, kun hvis hunden mangler førbarhed/samarbejdsvilje og samtidig har temperementsproblemer...

  • #60   12. sep 2010 jeg tror at vi alle kan blive enige om at vi skal lede lidt længere efter en rotte med gode drifter end en schæfer og malle.

    Dette er så ærgerligt, da de ligefrem er en brugshund.

    Og jeg forstår ikke hvorfor at der skal begyndes at hetzes på maller og schæferen?

    Fakta: JA, du finder maller og schæfer som laver et lorte arbejde. Der er nogen som ikke har den bedste mod og nogle som ikke har de store drifter. Men du skal ikke lede længe efter en hund med en god gang drift, som med rotterne.

    Jeg har set et par rotter arbejde, nogen har været røvsyge at se på, hvor andre fandme gad lydigheden og havde en super lækker kontakt. Og set nogen med drifter, men ikke så jeg tænker "hold da op".

    Hvis man er vild med racen, så bliv ved med at køb den, hvis det er det man vil, men efter min mening, så ville jeg aldrig forvente at få det til at ligne noget der har fortjent en vm plads.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #61   12. sep 2010 Kisser: Intet, men det er trods alt en forudsætning for at den har chancen for at vide noget.

    Jeg vil meget gerne have lov til at figurere for den en dag, så jeg kan se at der stadigt er gode rotter tilbage. Hvad siger du til det?


  • #62   12. sep 2010 Ja, det er især ved en hund med stort mod, der er nød til at have de rette ejere, der ved, hvordan man skal "takle" sådan en hund, eller ender den med at ville bestemme hvem der sidder i sofaen osv. Så jo modet og evt drifter kan blive en dårlig kombi med en forkert ejer, der derved gør at hunden får adfærdsproblemer.


    Hvis i virkelig mener at der er købere nok til disse hunde, så må det jo enten være fordi at de ikke har kigget markedet godt nok igennem eller kender sine linier, hvad der forventes af netop de linier kombineret. Eller en helt anden ting...folk der siger...der vil jeg ikke købe fra, for dit og dat(den fnidder der nu engang er i rottweilerverden), altså diskrimination. For som sagt disse hunde er blevet lavet og aflivet igen.....


  • #63   12. sep 2010 De T: Må jeg spørge dig, om du nogensinde har haft rotter?

  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #64   12. sep 2010 Anne. Det er kun meget få opdrættere der avler brugshunde, som vil avle på en hund som ikke har en IPO 3 prøve. Der er gangke enkelt ikke købere til hvalpene. Hundeførerer vil have bevis for at "generne" er i orden på deres nye hvalp, og her er en IPO 3 prøve nu engang et bedre bevis end en IPO 1. Se f.eks. Jabina, jeg tvivler på at du finder hvalpe fra hans kennel som har forældre uden IPO / BHP 3.


  • #65   12. sep 2010 Nej jeg forstår ikke man sætter lighed med drift og mod og så aflivning pga adfærdsproblemer...

    I følge min kilde som har deltaget i DM både med rottweiler og schæfer og flere andre kendere, så forlyder det at det ikke er til at få en ordentlig brugshund, men deres temperamentsproblemer har de stadig selv om de ikke længere er egnede som brugshunde.


  • #66   12. sep 2010 Winther: ok, så giver jeg op, at forklare....hvis du ikke kan se, hvordan mod/drifter i forkerte hænder kan eskalere til adfærdsproblemer.

  • #67   12. sep 2010 Det var altså deres egen race de snakkede om. Og når folk som elsker rotter og træner på højt plan med denne race siger sådan, så kunne der jo godt være noget om det.

  • #68   12. sep 2010 Anne: Det ville absolut være no-go.....og tangere dyremishandling

  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #69   12. sep 2010 Bente: Nej aldrig, men jeg har trænet sammen med rotte-ejere i mange år. Sjovt nok er de enige med mig, og erkender at rotten mangler noget, men de elsker racen, og vælger hund med hjertet. Flere tidligere top top rotte-hundefører på verdensplan, har "afsløret" at de godt ved at rotterne mangler en del efterhånden. Nogle har skiftet race, mens andre stadigt vælger hund hjertet. Fuld respekt for det smiley

    Jeg kan faktisk også bedre lide rotter end maller og schæffer, i hvert fald af udseende. De kan være noget så charmerende, og som regel har de et godt sind. Mine maller er sg hverken kønne eller har et specielt godt væsen, men de vil arbejde til de falder om. Derfor har jeg dem, da jeg vil sporten mere end udseendet. Den dag jeg stopper med at træne hund, så kunne jeg godt finde på at få mig en rotte - med mindre at jeg til den tid er så gammel og gigtsvag, at jeg ikke magter den fysisk.


  • #70   12. sep 2010 det har jo intet med at svine hinandens racer til, det får vi intet ud af... Men der er en fakta vi må forholde os til, og hvis man ikke kan debattere omkring den, så synes jeg sgu det går hen og bliver latterligt..

    Hvis jeg ser et IPO3 vm for maller hvor det ligner lort, så vil jeg da gerne debattere hvad fanden der lige gik galt der, istedet for straks at se det som tilsvining imod min race.

    Jeg synes at der er en del i denne tråd som tager det personligt, og det er der at tråden krakelerer. Jeg kan ikke se tilsvining i TS første indlæg, men h*n's mening omkring WM i weekenden. Og man har for helvede da lov til at ytre sig.


  • #71   12. sep 2010 De -T aaaah det er nu ikke alle maller hvor deres væsen ikke er særlig godt smiley Men ja, der er sgu nogen der ikke har et godt væsen, men det finder vi desværre inden for alle racer.

  • #72   12. sep 2010 Det burde i hvert fald ikke være grund til ikke at ville avle gode brugshunde.
    At rotter, især hanner har et problem med dominans er ingen hemmelighed, men at hunde der er svage og mangler drift skulle være bedre hunde og og have mindre tilbøjelighed til problemer og senere aflivning, det lyder ikke sandsynligt.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #73   12. sep 2010 Lykke: Det tror jeg også er bedst - at du giver op altså.

    Winther har sg ret i at drift og mod på ingen måde hænger sammen med adfærdsproblemer og hundenes farlighed. Jeg har haft flere hunde, nogle enormt modige og driftsstærke og andre nogle "små nervøse bæster". De modige af mine hunde har jeg aldrig været nervøse for om de skulle overfalde nogen, mens jeg har haft et øje på hver finger, når jeg har haft en "nervøs" hund.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #74   12. sep 2010 Anne: Kan du ikke lige give mig et hint....jeg er sg ikke helt sikker på hvad min skjulte dagsorden er - bare så jeg også kan følge med.

  • #75   12. sep 2010 De T: det kan vel heller ikke sammenlignes...dine er vel i sikre hænder...formoder jeg!!!!

    Jeg snakker skisme om hr og fru DK.


  • #76   12. sep 2010 Jeg kender flere grå, også Jabinahunde der fungerer i ganske almindelige familier. Hunde er altså rigtig gode til at indrette sig. De der får problemer, får sikkert problemer med de fleste hunde. Min egen hund som er ekstrem driftig indretter sig altså også hvis jeg i en periode ikke kan træne...

  • #77   12. sep 2010 anne - jeg vil gerne svare på det med Jabina hundene, selvom jeg ikke forstår hvorfor det har relevans, da det er logik for burhøns.
    Det ville ikke gå godt og jeg ville så heller aldrig vælge en hund som har de drifter Jabina hundene kan ha, som kun familiehund. Og jeg håber at den seriøse opdrætter aldrig sælger til nogen som kun skal bruge den som klappe kage hund.

    Og de erfaringer jeg har omkring rotten har jeg også hørt fra rotteejere selv. Og hvad jeg selv har observeret.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #78   12. sep 2010 Siq. Er helt enig, De bedste maller, rent brugsmæssigt, har en tynd nerve et eller andet sted. I hvert fald efter min mening.

    Anne: Hvor mange rotter skal jeg ødelægge ryg og skulder på at figurere for, før jeg kan udtale mig om hvor vidt de virker eller ej? Jeg har bl.a. løbet for 2 af de danske hunde, som var med til wm i weekenden. Den ene er faktisk en ganske udemærket hund, og den anden er tilgengæld noget "slatten". Der ud over har jeg bl.a. løbet for en rotte verdensmester, en som blev 3´er til rotternes wm. Gode hunde, men bare ikke hunde som når samme niveau som schæffer og maller.

    Måske skulle du lytte lidt til en som figurerer for din race, som kan mærke at de tygger i ærmet, at de ikke holder når man belaster dem for alvor osv. i stedet for blive forarget og føle dig forfulgt. Jeg vil ønske, at racen får et comeback, for når de fungerer synes jeg det er en fornøjelse at se dem arbejde.


  • #79   12. sep 2010 winther - ja en brugsschæfer kan skam sagtens fungerer som familiehund, men vi kan vel blive enige om at de skal lave lidt mere end kun de få gåture om dagen.
    Og det samme gælder for maller..
    Min er selv en glimrende familiehund (lejlighedshund), og han kan også sagtens tåle at holde fri uden at løbe på væggene i en god periode. Men han ville blive skør af kun at leve som familiehund og aldrig bruge sine lækre drifter.


  • #80   12. sep 2010 De T - Det er indtil du ser min til VM om nogle år smiley Ha ha ha... Ej.. lidt sjov må vi godt lave her.

  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #81   13. sep 2010 Lykke: Tak for tilliden - jeg sætter dem i hvert fald ikke på krogen foran brugsen lørdag formiddag ;-=

    Henrik: Hvad mener du med at hvalpekøberne bare må gøre deres arbejde ordentligt? i slut 90érne og starten af 0´erne havde de i Belgien den måsle bedste træningsgruppe i verden på det tidspunkt. Verdensmestre for maller og rotter og runners op trænede sammen. Trods dette kunne blev deres bedste resultat en 30. plads med en rotte ved et enkelt vm for alle racer. Måske de bare skulle have taget sig lidt sammen dernede, og trænet lidt seriøst???

    Henrik har helt ret i at avl ikke er nemt, så at parre en verdensmester med den der blev nr. 2 er ikke en garanti for et godt kuld - særligt ikke hvis det er 2 hanner ;-). Men at parre en hund uden prøver med en anden hund uden prøver giver altså heller ikke meget garanti for et superkuld.


  • #82   13. sep 2010 Som jeg skrev , der hvor disse hunde giver problemer er hos mennesker der ikke har hundeforstand, derfor skriver jeg at de sandsynligvis vil få problemer med de fleste hunde de anskaffer sig.
    Hvis drifterne ikke bliver trænet og brugt, så dæmpes de. I brugsarbejde arbejder vi på at styrke de medfødte drifter, gør vi ikke det, så vil drifterne dæmpes, men en højavlshund uden de store drifter kan give mindst lige så store problemer i ukyndige hænder.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #83   13. sep 2010 Siq: Selvfølgeligt må vi da det smiley

    Anne: Kkunne det tænkes, at ingen af de "gode" hundeførere ikke har ønsket at købe de hvalpe, netop fordi de ikke kunne få et bevis på at generne var i orden`, og det dermed kun var "tosserne" der ville købe de hunde. At den opdrætter ikke sæger til hvem som helst, skal belønnes med respekt.

    Anne: Jeg stiller mit spørgsmål på en anden måde. Må jeg godt efter at have løbet for 2 af de danske rotter, som var til vm i weekenden udtale mig om deres kvalitet. Efter at have figureret for en verdensmester, en som er blevet 3´er til vm, samt mange andre rotter udtale mig om deres evner - eller skal du, som formodentligt ikke har figureret for disse hunde belære mig om deres kvalitet? Skal jeg lytte til de hundeførere som tidligere har været til bl.a. rotternes vm, men nu valgt racen fra, eller til dig når det gælder årsagen til at disse hundeførere ikke længere har rotter?


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #85   13. sep 2010 Anne: Lykke skrev at de maller jeg har haft med en mindre godt væsen formodentligt var i trykke hænder. Så jeg takkede for tilliden til mig som hundejer smiley

  • #86   13. sep 2010 Hold da op, længe siden jeg har set en sådan, til tider, knap så pænt undpakket tilsvining af en races indhold.
    Hvis man ikke bryder sig om racen, synes den ikke har drift så den er kedelig at kigge på osv osv, jamen så lad dog være med at se dem træne.
    Koncentrer jer da hellere om jeres "egne" racer og træningen af disse og vær glade for i ikke har købt en lorte rotte med 0 drift og temperamentsproblemer.
    Ens egen hund bliver bedre af træning, ikke af at pege fingre af andre racer og udpege deres fejl.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #88   13. sep 2010 Hunden: I teorien ja. I praksis nej.

    En ting er om hunden har evnerne, noget helt andet er hvilken fører den får.

    Hvis jeg fik en potentiel verdensmester mellem hænderne, så tror jeg ikke at den ville vinde vm - jeg er ganske enkelt ikke så dygtig som Mia Skogster, Edgar Scherkel og hver der nu ellers slås om vm-pokalen. Det kræver altså andet end, at hunden har evnerne.

    Omvendt så vælger Mia, Edgar m.fl. ikke hunde som ikke har "resultaterne med på stamtavlen" af den simple årsag, at de ikke gider spilde tid på noget som måske kommer til at virke. De søger de bedste hvalpe, og de resultater forældrene, bedsteforældre osv. har leveret er utvivlsomt et af de kriterier de lægger mest vægt på når de skal. Dermed ikke sagt at de som kæmper om vm-pokalen kun vil have hvalpe efter en verdensmester, men de vælger med garanti ikke en hvalp efter en hund uden prøver.

    Så teoretisk er det muligt, men i praksis sker det ikke.


  • #90   13. sep 2010 *Hunden* Nemlig....min har lige vundet X factor...hans plade "Kattejammer" udkommer til jul smiley

  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #91   13. sep 2010 Anne: Jeg gik i min naivitet ud fra at det er de bedste hunde som kommer til et vm. Ud fra hvad jeg så i weekenden, kan jeg konstatere at der er meget få gode rotter tilbage. Så enten er det avlsarbejdet som har slået fejl, eller også kan rotte-ejere ikke finde ud af at træne hund. Jeg tror ikke at rotte-ejere er dårligere end så mange andre til at træne hunden, og konkluderer der ud fra at det må være racen som helhed der mangler noget. Korriger mig hvis jeg tager fejl, og det er fordi deltagerne ved weekendens vm ikke kan finde ud af at træne deres hunde.

  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #92   13. sep 2010 Hunden: Nej forhåbentligt kan mindre end en vm-tittel gøre det.

    Men en IPO 3 prøve med 245 point er vel ikke ekseptionelt, med mindre det bliver taget med en 3 benet kat, med klap for øjet smiley


  • #93   13. sep 2010 Hej Jeg bor her ved skovby på nordfalster og her har der været lagt spor til det omtalte WM og iflg. hjemmesiden foregik alt andet på ishøj stadion. kan det passe at der skal være over 100 km fra spor til andet arbejde. jeg ved da fra mit arbejde med sweisshunde at det er ikke sådan lige at motivere en hnd til at arbejde med så lang transport imellem såterne

  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #95   13. sep 2010 La vær: Bliver rotterne så bedre af at problemet ties ihjel?


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #96   13. sep 2010 Ghite: Det er helt korrekt at sporene var på Falster og resten i Ishøj. De hunde som gik spor lørdag gik så lydighed lavede forsvarsarbejde lørdag, og omvendt med de hunde som var på spor søndag.

  • #97   13. sep 2010 Hej De T jeg ynes det er synd at afstanden har været så stor men tilgengæld kan jeg sige at sporarealerne var toltalt påklagelige, fine frøgræsmarker som er luftet og holdt i mange år. Jeg bor på gården hvor markerne tilhører

  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #99   13. sep 2010 Hunden: Jeg er ening. Min pointe er den, at ved at se på stamtavler og forældre, bedsteforældre m.v. og bruge deres resultater som udvælgelseskriterie, så bliver chancen for at ens nye hvalp også egner sig til brugsarbejde væsentligt større, end hvis man køber efter linier som ikke har brugsprøver.
    Man skal ikke undervurdere hvor meget drift man piller ud af en hund, når man f.eks. begynder at lægge lydigheden på i gr. C. Så at se en hund lave gr. C, før og efter lydigheden er på plads, kan være som nat og dag. De gode hunde holder til at der bliver lagt lydighed på dem, mens de mindre gode taber pusten. På samme måde, når lydigheden finpudses, f.eks. når indkaldet rettes til så hunden sidder korrekt foran. Det kræver noget at en hund, at blive korrigeret gang på gang npr den kommer ind, og stadigt holde gejsten og sprinte ind til den næste "skidebalde".

    Så en hund kan godt vise gode takter, men ikke have nok i tanken til at kunne holde hele vejen. Det får man kun afklaret ved at gøre klar til prøverne.


  • #100   13. sep 2010 Vil nok ikke sige, at det er de bedste der kommer til VM, tja det burde det vel være, men er helt sikker på at der går rottweilere i tyskland, der kan mere end denne præstation, hvorfor de ikke er med...aner det ikke.

    De T: det med at du ikke sætter hunden på krogen...ja, de har ingen skrupler med hvad de stjæler i dag....Looooool

    winther: jeg hælder også mest til at det er den med MODET, der giver problemerne, måske ikke så meget driften, men modet. En hanhvalp med hår på brystet er NØD til at komme i kyndige hænder, ellers vil den som bare 1 årig ikke være sjov at have med at gøre.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #102   13. sep 2010 Lykke: Mine hunde så grimme at ingen forsøger at stjæle dem. Da jeg købte min tæve, tænkte jeg faktisk at jeg forhåbentligt ville lære at leve med dens udseende, efterhånden som bliver bedre og bedre til at arbejde.

    Jeg er vitterligt ikke til hverken schæffer eller maller af udseende. Nej, en hund som man kan klappe uden den vælter, med hængeøre og lårtykke salvtråde i mundvigene er mere mig. Det er sg charme smiley


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #103   13. sep 2010 Hunden: Øv også at du skulle bringe politiets træning med ind i dette....nu kommer jeg ikke i seng lige med det samme.

    Langt de fleste hundeførerer hos politiet kan ikke træne hund, og de er ikke bedre hjulpet på deres "farm" i Farum. De fleste er 30 år bagud med deres træningsmetoder, og vil hellere brække en arm på langs end lytte til gode råd fra andre.

    Måske har det ændret sig, men jeg kan huske at de engang stort set alle sammen fik hunde fra de samme 3 - 4 opdrættere - det kunne indikere at de også har valgt efter stort set samme linier, og måske dette også er er en del af forklaringen på det store frafald. Endeligt har jeg ofte oplevet, at de laver hundene klar på meget kort tid, og at resultatet heraf er at hundene ikke holder.


  • #104   13. sep 2010 Ja mange politifolk er bestemt ikke gode hundeførere, men har da også mødt en del der bestemt er. Disse dygtige folk har så til fælles, at de også træner schæferhund inden for schæferklubben og også konkurrerer på høj plan.



  • #105   13. sep 2010 <b>Kan fornemme du har maller og at du var med til DM, du skulle vel aldrig være Martine under dække?</b>

    Hold da op Anne, du skyder godt nok med spredehagl !!!!!!!!!

    Til din orientering gik jeg i seng da jeg skrev det - eftersom jeg skulle op kvart over 4 da jeg skal til Jylland og kører om 10 minutter ... så nej, De T og jeg er iKKE en og samme person.

    Men tak for den fine beskyldning - den blev jeg da vældig glad for ...


  • #106   13. sep 2010 Hold da op en udvikling tråden har haft....

    Så tillader mig at spørge om noget andet end rotte vm *G*, er der steder hvor jeg kan se konkurrencer i denne stil for mallen/schæfere ?

    For kunne da være spændene at se dem også


  • #107   13. sep 2010 Sikke en lang tråd, dette pludselig er blevet
    Jeg vil gerne forsikre om, at jeg ikke på nogen mulig måde har svinet rotter til.
    Jeg er ikke blevet enig med nogen om, at der foregår dårlig avl eller dårlig træning, jeg har stillet spørgsmålstegnet ud i luften ud fra informationer jeg læser i tråden.
    JEG var ikke til rottewm, men jeg går ikke ud fra, at trådstarter er fuld af løgn.

    Det der med at disse andre racer har jeg ikke den mindste smule lyst til at gå ind i - og jeg mener bestemt heller ikke, at man kan læse ud af mine indlæg i denne tråd, at jeg har gjort det.

    Synes det er uhyggeligt, at man ikke kan tage en kritisk debat om brugshundesport.
    Det er i mine øjne nødvendigt at gøre hele tiden inden for alle racer.

    Martine - nej det var faktisk Annes reaktion, der fik mig til at futte af i går aftes - jeg synes trådstarter var ganske lødig og ordentlig i sin beskrivelse.


  • #108   13. sep 2010 Jeg kan også se, at et indlæg jeg har skrevet i et andet forum er blevet brugt herinde.

    Og Anne, hvis du bemærker det, så er det DE SAMME vendinger jeg bruger om min egen race, som jeg bruger om din
    At være ærgerlig på en races vegne er dælme ikke at svine den til. Jeg er simpelthen chokeret over, at du kan tage sådan en diskussion på den måde - det er på ingen måde konstruktivt.
    Og det ligner dig slet ikke?


  • #110   13. sep 2010 Jeg har læst de fleste indlæg og etr hoppet udenom skyderierne..

    Jeg er generelt enig med trådstarter og det er selvom jeg har racen..

    Jeg manglede,at se hunde der ville arbejde.. Hunde der havde gejst,udstråling,mod,drift,hårdhed..

    Der var få hunde der besad dette.. Nogen var så fede,at at man skulle tro de skulle stille på en verdensudstilling idag !

    De fleste hunde,havde ikke engang kondi til at holde 6 skærme eller var færdige,når de nåede frem til apport..

    Fremtiden for racen,hvis det var hvad vi så i weeekenden,er talt.. Så blir den en udstillingshund for alvor..

    Øv og atter øv



  • #111   13. sep 2010 De T.. nej rotterne blir ikke bedre af,at ingen siger noget..

    Jeg havde helt ærgligt forventet hunde,der rykkede og gav gas.. ikke hunde,der mangler kondi,kryber og ligner en der er på luftetur.. Om ikke andet så fra Tyskland..

    De danske hunde,var dem der gik lydigheden med mest udstråling generelt.. Så var der en hund af tjek afstam... Dum hedder den vist.. Kunne ike lade være at udtrykke et højt " sådan" da den kom i det lange..

    Den hund,havde noget i gr c.. Så den den desværre ikke i B og så intet A


  • #112   13. sep 2010 Vi var der både lørdag og søndag og må indrømme, at det var en stor skuffelse smiley
    Havde forventet at se brugsarbejde af en gennemsnitlig, væsentlig højer kvalitet.
    Der var desværre kun 4-5 hunde der gav et den følelse af glæde som man kunne have forventet fra største parten...
    Der manglede ganske rigtig mod, kampgejst og drift i mange af hundene.

    Jeg mener så bare ikke, selvom det lyder åndssvagt da det var VM, at det er den generelle kvalitet for hele racen.
    Jeg har været i tyskland og se prøver og konkurrencer, hvor den gennemsnitlige kvalitet har været højere end den var her i weekenden.

    Gider ikke gå ind i denne debat, udover at nævne, at det er en balancegang for os opdrættere at skulle lave en konkurrence hund, bibeholde eksteriøret og ikke lave en så driftig, dominant hund at, hr. og fru DK, får lavet overskrifter i aviserne.
    Vores race kan være den næste der står for skud, til et forbud og da det er en af de mest populære familiehunde skal der ikke meget til før den rammes.

    I så fald skal mand måske til at, overveje at dele hunden op, som schæferen i en brugs og en familie udgave... problemet ligger nok en del i, at hos rottweileren prøver man at favne hele hunden i en pakke og ikke i en til sport og en til alt det andet.

    Jeg vælger at tro på at det, forhåbentlig ikke er repræsentivt for hele racen at den er så dårligt kørende som det vi så i weekenden.

    Der er hunde rundt omkring, ude i Europa og i DK, der besidder de nødvendige kvaliteter. Man bliver bare nødt til at huske på at 8 ud af 10 hunde ikke kommer på træningspladsen, men ender hos familien DK.


  • #113   13. sep 2010 Vil så også lige rose rottweiler klubben Danmark, for et super fint og flot arrangement...
    Det var velkørende og flot skruet sammen... så det kan vi godt være stolte af, at der er mange i klubben som har lagt en utrolig mængde arbejde i at stable på benene...stor ros til det... smiley


  • #114   13. sep 2010 Ja selve arrangementet var der intet i vejen med.

    eneste minus jeg har, er at jeg gerne havde set man kunne kigge på fra begge sider af stadion *s*


  • #115   13. sep 2010 Pudsigt du nævner det stine, -
    Jeg plejer at sige, -
    Når det sidder på en rotte kaldes det muskler
    når det sidder på en schæfer, så kaldes det fedt...

    De fleste rotter jeg har mødt i PH har virkelig været fede og i dårlig kondition, men det er bestemt ikke hundens skyld.


  • #116   13. sep 2010 Denne her var der ok fart på, ihvertfald det jeg så

    http://www.flickr.com/photos/skafte/4979699182/lightbox/


  • #117   13. sep 2010 Jeg tror alle kan blive enige om at det i weekenden ikke var optimalt!
    Og jeg ved godt der kan være meget som spiller ind, nerver hos HF, nerver i hunden.. Osv osv..

    Men jeg havde personligt forventet noget mere af et VM, det må jeg indrømme!
    Jeg havde som det mindste forventet at se en flok rotter som bare ELSKER at arbejde, med masser af drift osv..
    Det var der desværre ikke ret meget af smiley

    Men er jo altid nemt at være klog på den anden side af ringen.. Jeg synes bare ikke det levede op til mine forventninger..
    Ser dog ikke den her tråd som tilsvining.. Meget af det TS beskriver, var sådan tingene var dernede.. En skam at skulle skrive, men ikke desto mindre sandt..

    Det synes jeg også kom til udtryk i dommernes kommentarer.. Stort set alle fik af vide at der manglede TEMPO TEMPO TEMPO... Og flere at hunden så usikker og utilfred ud!



  • #118   13. sep 2010 Nu kommer jeg nok med et par spørgsmål som på jer vil enten virke mærkelige eller tirrende ! er jeg helt forkert på den når jeg tænker på at ønskeprofilen i en mentaltest er blevet ændret flere gange for rotterne og om dette måske har indflydelse på arbejdslysten ? og jeg kan se at flere som har set VM ikke selv har racen og måske derfor bedømmer begivenheden udfra standarden hos deres egen race og måske derfor fortolker indsatsen som under middel ?

    Husk at racer arbejder forskelligt med samme opgave og når der så oven i købet bliver ændret på hvordan racens ønskeprofil så kan man ikke sammenligne racer og tidligere indsats ved andre VM


  • #119   13. sep 2010 Winther.. en rotte skal i mine øjne være trimmet og musklerne skal fremstå tydeligt.. Ryggen skal være stram.. her var der hunde,hvor det hele væltede fra side til side.. primært tæver..

    Samt spottede osse som Rene,flere der gik meget urent og den ene trak kraftigt på benet,da den gik fra skærm over i dæk,for det korte..


  • #120   13. sep 2010 Henrik, jeg er nok "miljøskadet" af at have en hund med led og rygproblemer og mit øje fanger ofte hvis en hund "trækker" på et ben.

    Men om det er nok til at de skal stoppes, må andre vurdere, samt jeg jo ikke kender årsagen til de trak et ben


  • #121   13. sep 2010 Jeg var også inde til det omtalte WM. Var ikke vild imponeret. Så ingen spor og ikke noget i de første 4 timer lørdag da jeg var hjælper der inde. Men er enig med nogen af jer. Det var ikke noget vildt flot. og ja der var en del af hundene som desværre ikke så ud til at det her var noget de havde lyst til men de kendte konsekvensen hvis ikk.... Jeg nyder at se en rotte arbejde hvis man kan se på den at de her er bare vildt sjovt. Kan godt forstå Britt fik bedst b score. Og nød også at se Dondil arbejde. Og ja der var en i C arbejdet hvor jeg også tænkte sådan. Der var Også en svensker der gik et rigtig flot B program men ja i det store hele havde jeg håbet på mere. Specielt hunde der viste at det her synes vi er sjovt


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #122   13. sep 2010 Rene: Der er mange steder du ka opleve schæffer og maller i konkurrence.

    Se her for arrangementer: http://www.schaeferhund.dk/?DK.aspx
    BHP3 DM udtagelserne for schæferhunde burde være af rimelig kvalitet, men det er hverken et DM eller WM, men en udtagelse hvor alle med en BHP 3 prøve kan stille. Altså kan der være ”nitter” til disse udtalelser, men de bedste danske schæferhunde er som regel også med.

    Endeligt er der DKK´s IPO 3 DM, som er for alle racer, og efterhånden er stort set de bedste maller og schæfer med der. Forhåbentligt får vi også et par rotter at se den weekend. Det afholdes 9 og 10 oktober i DCH i Vejen. Dette kunne være et godt sted at se på hunde, da der som sagt er flere racer med.

    Der er også www.working-dog.eu hvor du kan se lidt video af forskellige racer. På www.ipo.nu er der video fra en del vm. Se bl.a. http://www.vimeo.com/12145690 - Cayman vom Adlerauge fra belgier vm 2010. Det findes ikke meget bedre end vi så der. For lydighed kan du se (link fjernet) og den video som hedder Helge FMBB IPO WM. En superflot lydighed i absolut verdensklasse.

    Politihunde generelt: Der findes helt sikkert gode hundeførere i politiet, men der er bare langt i mellem dem syntes jeg. Trist, men så længe de ikke vil ændre deres træning, bliver resultaterne formodentligt det samme. Jeg har for nogle år siden figureret for flere politihunde som er / var kåret i klasse 1, og de kunne ikke holde til at der blev lagt pres på dem. Der med ikke sagt, at der ikke findes politihunde som kan arbejde, for det gør der uden tvivl...det er bare ikke dem alle sammen.

    Henrik P: Hvorfor stræbe ned ad? Jeg mener at kunne huske, at mange rotte-ejere påstår at rotten er mindst lige så god en brugshund som maller og schæfer. Jeg forstår ikke hvordan det at begynde at sammenligne rotterne med f.eks. en boxer gør racen bedre.

    Det at sammenligne point er svært. F.eks. kan sporarealerne være lette eller svære, figuranterne kan lægge ekstremt pres på hundene, eller som ved rotternes wm være mere "humane" - alt sammen noget som kan ses på de point som gives. De kan være en rettesnor, men aldrig en præcis målestok.

    Endeligt savner jeg endnu svar på hvordan du træner mod og drift på en hund. Jeg har et par stykker jeg figurerer for, som godt kunne bruge lidt mere af både drift og mod, så vil du ikke være rar og dele ud af din viden?

    Ghita: Jeg sammenligner ikke det jeg så i weekenden, med det jeg så ved vm for maller for 4 -5 måneder siden. I hvert fald ikke når det gælder tempo og hastighed i øvelserne. Gjorde jeg det, skulle jeg jo også være efter mallerne for ikke at være tunge / stærke nok til at bremse figuranterne, på samme måde som et par af deltagerne ved rotte vm gjorde. Jeg ser på viljen og lysten til at arbejde, ikke på hvor hurtigt de 6 skjul blev runderet. En hund som tager sig tid til at løbe rundt og kigge på omgivelserne på en rundering, er ikke fuldt ud koncentreret om opgaven – og det er det noget af min kritik er rettet mod. Ud over 4 -5 af de deltagende hunde jeg så, tror jeg helt ærligt at hundene ligeså gerne ville have været en tur til stranden, som de ville på banen til et vm. Der manglede simpelthen gejst i hundene. Jeg havde foretrukket en flok ustyrlige hunde, som gang på gang tog røveren på deres fører, ikke var til at styre og totalt ulydige frem de kedelige hunde uden mod og drift jeg så.

    Endeligt kan jeg fortælle, at præsidenten for Rottweiler verdensforbundet Dieter Hoffmann søndag eftermiddag udtalte at han var dybt skuffet over kvaliteten i det han havde set. Alt for mange deltagere havde hunde, som manglede gejst, mod og lyst til at arbejde. Han kommenterede bl.a. gruppe C, og var chokeret over hvor mange hunde som fik dårlige greb, tyggede i ærmet og tydeligt manglede mod og kamplyst. Jeg har ikke selv hørt Dieter udtale sig, så der kan selvfølgeligt være gået noget tabt i ”oversættelsen” Måske Anne også mener at Dieter bare ikke kan udstå racen, og vil gøre alt hvad der står i hans magt for at svine racen til??Måske mener Anne også at Dieter er en del af "min skjulte dagsorden"??

    Jeg er glad for at der også er rotte ejere som bakker mine påstande op. Det giver om ikke andet et håb om at tingene kan ændre sig, og rotterne igen kan vise hunde frem med de rette brugsegenskaber.


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #123   14. sep 2010 Anne: Jeg er glad for at du kan se, at jeg ikke har uret i mine pointer. Så er der en mere som har fået øjnene op for rotternes problemer, og forhåbentligt en mere som vil være med til at løse disse.

    Jeg vil gerne høre hvilke rotter du mener, når du skriver at der er rotter som kan arbejde. Hvor skal jeg lede efter dem? Hvorfor er de ikke med til vm? Det er muligt at der findes en enkelt hist og her, og 4 - 5 af disse var med i weekenden, men generelt så er rotten desværre ikke en sprudlende og energisk race. Du må gerne kalde det en generalisering, for problemet er generelt for racen.

    Selvfølgeligt må du have din mening, men at du har en mening gør ikke at du har ret. Selv jeres præsident krittiserer racens brugsegenskaber - hvor meget mere skal der til før du også indser at racen generelt har et alvorligt problem?



  • #124   14. sep 2010 CH -

    Okay, jeg kan godt forstå dig - jeg hoppede selv ud af samme årsag - og hvad sker ? Jeg bliver af Anne beskyldt for at "gemme mig" bag De T´s profil :DDD

    Flot !!!!!!

    At jeg er efter selv at have været til stede ved VM ´et er 99% enig i hvad De T skriver, gør mig ikke til den samme person som denne De T .. folk kan jo sagtens være enige, uden at de af den grund er én og samme person smiley

    Men interessant at høre, at Præsidenten for Rotweiler Forbundet kommer med sådanne udtalelser .. og mindst ligeså interessant at se at Stine M (med flere), som nærer en stor kærlighed til racen, sjovt nok GODT kunne se at det var virkelig skidt til VM.

    Og at Anne - som ikke engang var derinde - skråsikkert kunne udtale sig om, (ihvertald igår) at De T havde en skjult agenda og at det slet ikke handlede om andet, end at h*n ikke kunne lide rotter ..

    ... og iøvrigt var mig .. hold da op !!!


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #125   14. sep 2010 Anne: Det er muligt at jeg tager fejl, ligesom en hel del af rotte-ejerne herinde, og ikke at glemme præsidenten for Rottweilerklubben på verdensplan så åbenbart også tager fejl.

    Jeg spurgte ikke til din tæve, men du har selv nævnt hende i dit indlæg. Jeg har set de træningsvideoer du har lagt ud, og helt ærligt.....fede gummistøvler smiley Hvis du har lyst, vil jeg også meget gerne løbe for din hund, så jeg ved selvsyn kan konstatere at besidder både drift og mod.

    Grunden jeg til "haglede ned" på Kisser´s hund i går var, at hun fremhævede en rotte med en IPO 1 prøve, som et eksempel på en ekstremt driftig og modig hund. Det er muligt at den er en god hund, men det er bare ikke bevist med en IPO 1. Jeg har "sjovt nok" også figureret for i hvert fald en hund efter Quattro vom Jägersburger Forst, og jeg var ikke imponeret. Dermed ikke sagt at alt andet afkom efter Quattro er skidt, men ikke alt dens afkom er super godt. Jeg vil, som jeg skrev i går, meget gerne have lov til at løbe for Kisser´s hund, men det må Kisser jo melde tilbage på når hun får tid / lyst.

    At jeg i dine øjne er arrogant ændrer ikke på hvad rotten p.t. indeholder som brugsrace. Jeg kunne være klonet af Hitler, Stalin, Papa Doc og Lady Gaga (undskyld til eventuelle fans), uden at det har betydning for hvordan weekendens rotte vm forløb.
    Hvorfor bliver du ved med "at føre krigen over i fjendens lejr"? Om mallerne, schæferne, boxerne, dobermænnerne og -kvinderne kan arbejde eller ej, ændrer intet ved at det der blev vist i weekenden var uset ringe hundearbejde, med få undtagelser.

    Nu med hund: Tjaa, om ikke andet viser præsidentens udtalelser, at der endnu findes brugshundefolk blant rotte-ejerne. Så måske er der håb endnu?

    Stine m.fl.: Hvor ville jeg ønske, at i snart tager fat om problemet, og får rettet op på avlen. Jeg forstår godt problemerne med at lave en hund som både er "pæn", egnet som familiehund og fungerer som brugsrace. Lær fra erfaringerne med schæferhunden, og accepter at det ikke lader sig gøre - den race er delt i 2, og de 2 varianter har intet med hinanden at gøre længere. Jeg vil være den første til at klappe, bøje mig i støvet og hejse flaget den dag rotterne igen har rejst sig som brugsrace - og hvem ved, måske vil jeg oven i købet selv anskaffe mig en?


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #126   14. sep 2010 Anne: Det vil jeg meget gerne. Hvornår passer det at jeg kigger forbi - og hvor skal jeg køre hen? Du er også velkommen der hvor jeg træner, hvis du vil ud og prøve både en fremmed bane og ny figurant.

    Selvfølgeligt "husker" jeg på at hunden er 14 måneder gammel når jeg løber for den, og ikke mindst tager hensyn til hvor langt den er nået i uddannelsen. Alt andet ville da være idioti!

    Og kommentaren af dine videoer....det er ikke meget hundearbejde jeg kommentere på, på de 3 X 30 sekunder du har lagt ud, men dine gummistøvler lægger man sg da mærke til.


  • #127   14. sep 2010 De T: Det indlæg kalder simpelthen på stående applaus. Så velskrevet og så sandt! Og jeg synes, det er supergodt, at nogle tager fat om problemstillingen - og måske undgår, at det går som hos schæferhundene? Mit gamle schæferhjerte bløder ved at se, hvad man har gjort ved den gule schæferhund - og Max von Stephanitz ville vende sig i sin grav, hvis han vidste, hvad der var sket:-(

    At tie problemet ihjel, hjælper i hvert fald ingen. Men man er måske lige nødt til at vise forståelse for, at det kan blive meget følelsesladet - det er i hvert fald sådan jeg ser det... Og så mister man nok objektiviteten. Og jeg ser absolut ingen tilsvininger eller skjulte agendaer i denne tråd. Og jeg ser ingen arrogance, men tværtimod en stor faglighed - og det har jeg stor og dyb respekt for. Du ved sgu, hvad du snakker om smiley

    At man så bliver beskyldt for at hedde Ditte og Martine - må man nok bare lade passere;-) Ditte, ved jeg ikke hvem er, men Martine har jeg stor respekt for - ikke mindst de direkte og ærlige holdninger, der kommer til udryk, så det er ikke det værste at blive beskyldt for - i mine øjne;-)

    Jeg ser faktisk en ægte og dyb bekymring for rotterne i denne tråd...


  • De T
    De T Tilmeldt:
    nov 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 46
    #128   14. sep 2010 Bente: Tak for roserne. Jeg forstår godt at nogle bliver kede af at deres race er ved at blive spoleret. Det hjælper desværre ikke noget i denne sag.

    Jeg kender en Ditte, og faktisk tror jeg ikke hun har nogen mening i denne sag - i hvert fald har hun kun udstillingshunde og af en helt anden race. Så hvem Ditte er, ved jeg virkeligt ikke. Martine kender alle efterhånden, og selv om jeg ikke er meget for at indrømme det, så ved hun også en hel del om brugshunde, særligt schæfer og malle.

    Anne: Jeg er desværre fra Sjælland, så det kommer nok til at knibe med faste træningspas. Skulle jeg en dag komme til Nordjylland, eller bare i nærheden, så skal jeg nok give dig besked herom.

    Og helt ærligt, hvad er det for vatnisser du har haft som figuranter? Bange for en hund......de bruger vel ærmer og dragter eller hvordan?


  • #129   14. sep 2010 Siger tak for link´s, Vejen er nok for langt væk.

    Men vil da holde øje med om der kommer noget spændene i nærheden af mig og mit kamera smiley

    Om lørdagen hørte jeg dommeren snakke om at bide-arbejdet ikke var godt nok flere gange, men som tidligere skrevet, så har jeg ingen forstand på det


  • #130   14. sep 2010 Anne.. Jeg må erkende mig enig med De t...

    Jeg var der og jeg ved godt hvad jeg vil se,når vores race skal arbejde og det kom bare ikke..

    Havde figuranterne lagt mere pres på hundene i stedet for at samle dem op og prøve,at få dem til at fastholde bare lidt,ja så var de løbet den anden vej..

    Jeg forstår godt du forsvarer vores race,men havde du set havd vi andre så,havde du nok siddet og ædt lige så mange tudekiks som mig smiley



Kommentér på:
Rotte WM

Annonce