{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.951 visninger | Oprettet:

Alder ved avl {{forumTopicSubject}}

Kan det virkelig passe, at DKK ikke har en aldersgrænse for hvornår hundene tidligst må anvendes i avl?
Jeg kan simpelthen ikke finde noget om det. Eksempelvis hos foxterrieren, ser det sådan her ud:

Tidligste alder ved fotografering
HD foto : 12 måneder
AD foto : 12 måneder
OCD foto : 12 måneder

Racen har følgende avlsrestriktioner

Generel HD information:
Der er ikke krav om HD-fotografering i denne race.
Såfremt der i anden anledning konstateres D eller E status, kan disse hunde ikke anvendes i avl.
Gælder for alle hunde i racen efter den 1. januar 2005.

Der henvises til DKKs stambogsføringsregler.


Da hunden ikke har krav om fotografering, så kan man vel reelt set avle fra 1. løbetid eller hvad?
Er der ikke nogen kloge mennesker, der kan afklare det for mig:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alder ved avl
  • #2   1. okt 2010 http://www.dansk-kennel-klub.dk/DKKs-etiske-anbefalinger-for-avl

    men som maj-britt siger, der er ikke nedskrevne regler på området. anbefalingen er at tæven ikke avles på før den er fuldt udvokset, hvilket jo kan være forskelligt fra race til race.


  • #3   1. okt 2010 Jeg synes umiddelbart det er lidt sært, at der ikke er regler om alder.

    Hvad er så etisk okay for eks. en border collie? Altså jeg ved godt, hvad jeg synes, men vil hellere høre jer:)


  • #5   1. okt 2010 og så blev man nærmest høvlet ned den anden dag fordi DRU har alderskrav og der var nogle der mente at de stadig var hvalpe når:

    Tæver under 45 cm. tidligst må bruge ved 15 måneders alderen
    Tæver over 45 cm. tidligst må bruges ved 18 måneders alderen.

    Og så har DKK ikke engang nogle regler, men kun anbefalinger og man kan avle på sin DKK hund så tidligt det passer en..
    Jaja man skal vist huske at feje for egen dør først.


  • #6   1. okt 2010 Okay - hypotetisk set. En BC avler lader sin hanhund indgå i avl som 14 måneder. De etiske retningslinjer hos klubben siger 18 måneder. Har det så nogen konsekvens, eller er de etiske retingslinjer bare "guidelines"?

  • #8   1. okt 2010 Maj-Britt - tak for forklaringen. Jeg undrer mig nu stadig over det. Synes det er lidt slapt, må jeg ærligt indrømme. Og selvom det ikke er meget ungt, så bliver jeg altså stadig lidt forarget over at en dygtig og anerkendt opdrætter bruger en 14 måneders hanhund i avl.

  • #10   1. okt 2010 Ja, jeg synes også det er for tidligt, især ved de mellemstore racer. Men det må jo så være op til den enkelte opdrætters samvittighed hvad han/hun vil være med til.

  • #11   1. okt 2010 Min gamle husky var resultat af et UPS-kuld hos en anerkendt opdrætter. Hendes mor var kun 13 måneder, da hun blev født (og blev altså parret allerede, da hun var 11 måneder) Men min tæve havde skal DKK-tavle alligevel.

    Det skal lige tilføjes, at jeg IKKE købte hende fra hvalp, men først overtog hende, da hun var knap et år gammel - og faktisk nærmest ved et tilfælde opdagede hendes mors alder efterfølgende, fordi vi mødte hende på en udstilling.


  • #12   1. okt 2010 Det er også noget andet med et upskuld end en planlagt parring, synes jeg. Det er selvfølgelig alt for tidligt at få hvalpe som 11 måneder, men det kan du jo ligesom ikke gøre så meget ved:)

  • #13   1. okt 2010 men i skriver også selv at det ikke er alle racer der skal udstilles og avlsgodkendes først..

  • #15   1. okt 2010 du har helt ret Michelle - Manzanas-Chihuahua ... man høre det ene dårlig efter det andet ang klubber men man skulle måske feje for hver klub før man høvler andre ned

  • #17   1. okt 2010 Nu forklarer Maj-Britt jo så netop at der rent faktisk er både regler og etiske retningslinjer.
    Der vil altid være opdrættere med et andet etisk kodeks end én selv, og det bliver nok aldrig anderledes.


  • #18   1. okt 2010 Jeg synes det er trist, at der ikke er en minimums-alder smiley

  • #19   1. okt 2010 Jeg er enig med Michelle og husky nu med hvalpe: "måske man skulle feje for sin egen dør før man fejer for andres"!!
    Iøvrigt kan en chihuahua på nuværende tidspunkt avlsgodkendes i DKK når den er 9 måneder. Jeg har altså indtil flere eksempler på at en hund på 9 mdr. er særdeles fin og racetypisk men når den er voksen og helt udvokset er den langt over 3 kg, for langsnudet eller andet! Så jeg ved ikke lige hvor seriøst jeg syntes det er! Derimod finder jeg det særdeles seriøst at folk bruger hovedet både når de skal købe hvalp og når de skal sælge hvalpe........ det er derfor vi er nogen seriøse opdrættere i DRU og andre klubber der har alle tingene på plads også selv om der ikke er nogen regler for det!! I form af attester og udstillingsresultater ol. som vi kan fremvise evt. hvalpekøber.

    Ser du det er seriøst opdræt i mine øjne!! Så er jeg fuldstændig ligeglad med om man er i DKK, DRU DHL DDH og hvad de allesammen hedder!!


  • #21   1. okt 2010 Joooo Maj-Britt ligesom opdrætterne i DRU og de andre klubber sagtens kan finde ud af at tænke sig om!!

  • #22   1. okt 2010 Det vil jo så heller aldrig være muligt at avle på en chihuahua på 9 måneder, da den skal være PL testet inden avl (Fra 1/1 2011). Og testen kan først foregå når hunden er 12 måneder.

    Og i øvrigt: Hurra for PL krav til næsten alle små hunde!! Fantastisk!!


  • #24   1. okt 2010 Reglerne mht. til HD AD ol. vil jeg ikke kommenetere på da det ikke er relevant for min race!! Men jeg tænker da at det vel aldrig kan skade at fremvise en HD attest også selvom racen ikke lige er disp. for HD eller AD for den sags skyld.

    Mht. til det du henviser til Charlotte så kan jeg kun sige at jeg ikke kender til sådan en sag, men igen som jeg skriver længere oppe i tråden, så skal man tænke sig om både når man er hvalpekøber og hvalpe sælger

    Dermed ikke sagt at der ikke er useriøse mennesker i DRU, det er der helt sikkert, men det er der med garanti også i DKK.............. Vi er nogen opdrættere i DRU som tjekker for race relaterede sygdomme udstiller vores hunde og gør meget ud af at "lære" hvalpe køberne at de skal være kritiske, og derfor bliver jeg RASENDE når vi gang på gang skal stemples som useriøse fordi vi har valgt anderledes end jer, og når det så kommer til stykket så er DKK jo ikke et hak bedre mht. restriktioner inden avl!!


  • #25   1. okt 2010 Jeg er enig med dig et stykke hen ad vejen, for jeg ser godt nok også mange chihuahua´s med FCI tavle som ikke lever op til racestandarden og som du selv skriver skal de "bare" opnå 2 pr. Det er der vist ikke ret mange hunde i DKK der ikke får til jeres udstillinger!! Iøvrigt ser jeg også indtil flere DKK chihuahua´s der har tip øre og på trods af det er avlsgodkendt.

    Jeg mener stadig det er hvalpekøber og hvalpe sælger der har et ansvar for at tingene er iorden og har man sat sig ind i tingene ved man jo også hvad man skal kigge efter når man er ude og se på hvalp.

    Mht. til kravet om pl. pr. 1-1 2011 syntes jeg da det er rigtig fint, men det er jo noget vi seriøse opdrættere har gjort altid!!

    Det er ikke dig Charlotte der har skrevet at der ikke var seriøse opdrættere i DRU det er Maj-Britt.


  • #27   1. okt 2010 ligesom det er total tåbeligt at man kan avlsgodkende en tæve på 9 mdr. I DRU skal de trods alt være 15 mdr. inden de kan få tavle......... og meget værre er det da at hvalpe efter en tæve på kun 11 mdr. kan få stamtavle i DKK, men at der kun er etiske regler!! Du skriver at hvis en opdrætter gentagne gange anvender en for ung tæve i avl vil det få konsekvenser, ja det er meget muligt men de kan jo åbenbart slippe afsted med det!!

  • #29   1. okt 2010 Øh, det er rigtigt at for nogle racer er en 2. præmie på udstilling nok til en avlsgodkendelse, men for de fleste racer kræves det, at den 2. præmie er opnået i åben klasse, altså efter at hunden er fyldt 24 mdr!

  • #31   1. okt 2010 Du har helt ret Helle Ø,der ER også useriøse avlere i DKK,det er der så i alle klubber,men igen,de findes også i egne rækker....

Kommentér på:
Alder ved avl

Annonce