{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
775 visninger | Oprettet:

Ignorerer min "kommando" {{forumTopicSubject}}

Når jeg giver Milo en kommando om at gøre noget, og han ikke gør det, hvad gør jeg så?

Eks. i dag da vi kom hjem fra tur, bad jeg ham om at komme ind fra bryggseret, "Milo kom her" så jeg kunne lukke døren derud til.
Kræet blev bare stående og snuste til en sko.
Venter lidt, og siger det igen - intet sker.

Andet eks. jeg beder ham lægger sig på sin puf, han vælger så at gå over og sætte sig ved siden af den, i et hjørne.
Jeg beder ham om det igen, giver ham plads, så han ikke føler sig "klemt".
Og alligevel sker der intet.

Det er kun nogle gange, andre gange gør han bare som han får besked på.

Jeg kan jo ikke bare lade som ingenting, og sige nå ja så lad være..

Men hvordan skal jeg så gribe det an?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ignorerer min "kommando"
  • #1   2. okt 2010 hvis han ikke kommer når der kaldes ville jeg nok prøve at tage en godbid eller andet sjovt og lokke med.. ikke skælde ud men ros når den begynder at gå i din retning smiley

  • #2   2. okt 2010 en forlang kommando kan også gøre det...

    lær ham plads i stedet... og brug godbidder og evt klikker i arbejdet.. det tager jo tid


  • #3   2. okt 2010 Måske han også bare er meget selvstændig... Balto er en meget selvstændig race og han gør heller ikke som jeg siger første gang. Men jeg har lært at leve med det og sørger bare for at give ham masser af ros og godbidder når han gør det rigtigt.. Så er der større chance for han gør det rigtigt oftere....
    Mht indkald var Balto også fuldstændig umulig på et tidspunkt, men jeg begyndte så at give godbidder hver gang han kom ind, både når jeg kaldte og når han kom af sig selv.. Nu kommer han stort set hver gang smiley Så prøv at give godbidder hver gang han kommer hen til dig, både når du kalder og når han kommer af sig selv.... Og det samme med puffen, giv godbid og ros hver gang han går hen på den.... Så er der nok rimelig stor chance for han gør som du siger fremover.... smiley


  • #4   2. okt 2010 Dvs. jeg skal lokke min hund med godbidder for at gøre en simpel kommando, som han sagtens kan?
    Vil han så ikke bare vælge aldrig at gøre som jeg ber ham om, når han ved at så disker jeg op med godbidder for at bestikke ham?

    Plads kan han også sagtens. Hørelsen er bare ikke pt hvad den har været.. Han er lige blevet 1 år.


  • #5   2. okt 2010 Maria, selvstændig x 10 er han smiley
    Han er jo JRT.
    Selve indkaldet får han også godbidder for.
    Men lige i dag stod jeg i køkkenet, hvor Milo skulle ind fra bryggseret, og kræet satte sig ned derude i stedet for at komme ind i køkkenet.
    Jeg vil meget meget gerne undgå konflikterne, for det fører ikke noget godt med sig.


  • #6   2. okt 2010 Du behøver ikk lokke ham. Sæt dig på hug, sådan bliver du mere interessant, og så kalder du til han kommer. Men giv ham så en godbid når han kommer. Så finder han ud af at det er skønt at komme hen til mor/far. Men ikk skælde ud, det virker nemlig lige modsat, så kommer han aldrig smiley

    Og med hensyn til at lægge sig hvor der bliver sagt. Gå hen til stedet og gør det samme som før. Ned i hans højde, positiv stemme og godbid når det bliver gjort rigtigt smiley


  • #7   2. okt 2010 Ja tænkte nemlig godt at racen kan være lidt selvstændig, selvom jeg ikke kender meget til dem smiley
    Du siger han er 1 år, det kan meget vel være lømmelalder nr. 2 han er kommet i... Balto er det samme....
    Og mht godbidder hver gang, så jo så virker det faktisk, og en hund tænker ikke at "så vil jeg aldrig gøre noget mere medmindre jeg får en godbid"... han tænker nærmere (hvis han overhovedet tænker hehe) at hvis jeg gør som hun siger så får jeg en godbid, og selvom han ikke gør så tænker han det samme næste gang hvis han er vant til det...
    Balto kan sagtens sit, dæk, på plads og alt det der, men det er virkelig vigtigt at jeg stadig træner det med ham (og med godbidder) et par gange om ugen. Han skal jo stadig have lidt belønning for de gode ting han gør nogle gange. Selvom du godt kan dit arbejde så vil du jo stadig gerne have chefens anerkendelse og ros en gang imellem, ikk smiley


  • #8   2. okt 2010 Og med hensyn til bestikkelse. Tror ikk hunde nogensinde opfatter godbidder som bestikkelse. Han tænker nærmere "Nu gjorde jeg det her som mor sagde, og så fik jeg sådan en, det må jeg prøve igen"
    smiley


  • #9   2. okt 2010 Jeg ved heller ikke om jeg tillægger ham en fatteevne han ikke har hehe.
    Jeg tænkte bare, og syntes egentlig også bare at jeg havde hørt det før, at han så dropper at komme, når han ved "han får mere ud af at lade være".
    Men det må jeg gøre så. For konflikterne er grimme, og jeg overskrider hans grænser. Det vil jeg bare undgå.

    Milo har været i lømmelalderen siden han var 5 mdr. Det ene afløser det andet, suk.
    Vi træner stadig alm. lydighed stort set hver dag men han kan ikke holde koncentrationen som førhen og og gøer nemmere. Men vi træner trods alt.
    Puha altså, det er hårdt arbejde smiley Der er ingen risiko for at jeg går i forfald da smiley


  • #10   2. okt 2010 A&D jeg syntes også engang at have læst/fået af vide, at man kun skal kalde en gang? (ikke at vi overholder det, kalder ca. 3 gange maks).
    For ellers lærer hunden at det er ok ikke at komme med det samme?


  • #11   2. okt 2010 Jeg er af den overbevisning at dyr sagtens kan tænke, men slet ikke på samme måde som os... Så nogle gange tror jeg man har en tendens til at tro de tænker som os, mens de faktisk ofte bare følger deres instinkter hehe...
    ja det er ikke sjovt med den lømmelalder, men det gode er at det en dag går over hehe....
    jeg har også hørt at man ikke må kalde mere end en gang, men synes det kommer lidt an på situationen.... Er Balto i haven og jeg skal have ham ind må jeg nogle gange gå ud og hente ham istedet for at kalde, men løber han efter en anden hund eller noget og jeg ikke lige kan hente ham, jamen så kalder jeg til han kommer.. Man skal nok mere føle efter i situationen end lytte til alle mulige kloge menneskers udtalelser smiley


  • #12   2. okt 2010 Når hunden ikke adlyder en kommandi, skyldes det i reglen at den ikke er forstået, at det ikke betaler sig at udføre den, eller at den måske ligefrem er fejlindlært.

    En fejlindlæring kan osse være at man f.eks. accepterer en for lav hastighed på øvelsen (altså at der f.eks. lige går et par minutter før hunden gider komme -den får jo en kiks alligevel;o))

    Jeg ville ikke kalde igen hvis hunden ikke kom, men ganske enkelt gå ud og hente den.

    Og så ved man jo så at den kommando nok skal trænes noget mere (eller på en anden måde) så den fungerer en anden gang. Eller måske man skal overveje om det overhovedet betaler sig for hunden at udføre det du ønsker -hvis hunden f.eks. er midt i en leg, vil "betalingen" for veludført arbejde jo typisk skulle være noget bedre, end hvis man bare er derhjemme hvor det ofte er nok bare at ae hunden lidt eller sige den er dygtig.



  • #13   2. okt 2010 Michelle, lige netop den med at hente ham, hvis han ikke kommer når jeg ber ham om de vil jeg gerne have udviklet. Sidder han som han gjorde i dag i hjørnet, så overskrider jeg hans grænser maks ved at ville hente ham, fordi han er "klemt inde" og så begynder han at sende truende signaler i form af knurring. Sådan tolker jeg det i hvert fald..

    Jeg vil arbejde videre på det med flere godbidder, så den kan sidde 100%, eller næsten da.

    Ja den med leg.. Hvordan kan man hamle op med det, mht. belønning?
    Han legede i dag med en tæve på ca. 6 mdr. (en Carin terrier, eller hvordan det så staves..). Hun kommer så absolut ikke når man kalder og Milo var i den grad også døv.
    Men han lystre dog sine håndsignaler.. Så jeg kunne få dem ind sådan rimelig ok.
    Men det kunne være så fedt at kunne kalde på ham, og så kom han. Den dag drømmer jeg om smiley
    De gloede bare på os, som om vi var sindssyge, uanset hvor ivrigt vi kaldte og hoppede rundt for at være interessante smiley


  • #14   2. okt 2010 Marianne -det afhænger jo af hunden hvad der kan hamle op med leg med en anden hund.

    For Gaia's vedkommende er det ret nemt. Bare det at hun får lov at lave noget sammen med mig, synes hun er federes end at lege med andre hunde, så kalder jeg, så er der jo max chance for tid sammen med "moar";o)

    For Reiki's vedkommende skal der lidt mere til -som regel kan lækre guffer gøre det, men kan jeg se at det ikke er tilfældet på dagen, ja så kalder jeg ikke, men henter ham istedet.
    Eller jeg afbryder legen ved at gå imellem hundene før jeg kalder, så jeg er sikker på han kommer.

    Ang det med at overskride hundens grænser -hvorfor er det så grænseoverskridende for ham at du går hen til ham?
    Mine hunde synes det er fedt jeg kommer, osse selvom de sidder i et hjørne. Det er faktisk kun hvis jeg kommer med negleklipperen at Reiki trykker sig. Ellers logrer de bare og synes det er fedt.
    -det skulle da ikke gerne være skræmmende for hunden at man går hen og henter den


  • #15   2. okt 2010 Jeg tror han føler sig klemt inde. Det er ikke fordi jeg slår ham eller noget smiley
    Han kan ikke komme væk, når han sidder i et hjørne, jeg tror det er det der gør at han føler sig truet. Jeg tager ham jo op, eller skubber ham fremad, eller tager en smule i hans halsbånd, for at få ham fremad. Og for at kunne gøre noget af det, læner jeg mig jo ned over ham, og det er jo et truende signal. Og det fortæller han mig med sin knurren. Tror jeg da.
    Måske syntes han bare ikke det er fedt at han ikke bare kan gøre som han vil... Jeg ved det ikke rigtig..

    Er han i haven, og han gør, lægger han sig om på ryggen med det samme, når jeg henter ham. Der er der ikke noget. Andet end at han ikke syntes det er sjovt at komme ind.

    Jeg kan måske godt gå imellem dem når de leger, men tænker bare det er svært når de løber frem og tilbage.. Men den kommer nok til at virke bedre, med øvelse. Og når hørelsen kommer tilbage.


  • #16   2. okt 2010 Jeg ville nu blive ved at kalde og være tålmodig. Hvis han ignorere at man kalder og man så giver op, får han jo noget ud af ikke at adlyde. Og det er jo ikke det man vil have ham til.
    Han skal lære at det er skønt at gøre det rigtige, om det så er 8. gang man kalder er ligemeget. Han får belønningen når han kommer. Hvis ikke han belønnes for at gøre det rigtige stopper han med det for det kan jo alligevel ikke betale sig.

    Hvis du hellere vil belønne med legetøj gør du selvfølgelig bare det, det vigtigste er at han ved, at det er sjovt eller hyggeligt at komme når mor/far kalder.
    smiley


  • #17   2. okt 2010 Jeg bruger også legetøj indmellem, for ellers får jeg en bollefed hund smiley
    Jeg havde håbet på at hans nye Kong wubba, eller hvad den så hedder, kunne gøre det i dag, da jeg kaldte på ham, mens han legede. Jeg fik også 2 sek.s opmærksomhed, men så gik han tilbage i leg. Øv da haha.

    Jeg syntes godt nok ikke det er helt nemt, for hvilken metode skal jeg vælge.. Det er lige som børneopdragelse.. 100 måder at gøre det på.


  • #18   2. okt 2010 A&D -og ved at blive ved at kalde, får du en hund der ikke kommer første gang, men derimdo først når den lige synes den gider, eller når den kan høre man er ved at blive sur/irriteret;o)

    Så hellere helt lade være at kalde i første omgang.


  • #20   2. okt 2010 Maiken, ja du har sikkert ret.. Når du siger belønning, snakker vi så godbid? For jeg roser ham altid, når han gør hvad jeg ber ham om, uanset hvad.
    Jeg kan godt give ham godbid hver gang, eller legetøj, men det skal han vel ikke have hele sit liv?


  • #21   2. okt 2010 Jeg tænker bare; jeg roser ham hver gang = jeg får alm. løn for mit hverdagsarb. - for at bruge din tankegang.
    Når han gør noget ekstraordinært, som at komme ind fra haven med det samme når jeg kalder, så falder der frolic af, eller under træning eks. = jeg får bonus af min chef, når jeg laver noget ekstraordinært.


  • #22   2. okt 2010 Er det så ikke godt nok? Eller hvordan..
    Jeg vil gerne gøre det så rigtigt som muligt, og ser måske ikke skoven for bare træer..


  • #24   2. okt 2010 Michelle: Jeg kunne ikk være mere uenig. Skal man så tvinge hunden til at komme, frem for at lade komme af lyst?
    Hvis hunden ikke kommer første gang, er det måske fordi at der ikk plejer at være den helt store gevinst ved det. Altså enten skæld ud eller slet ingenting.
    Men vi har jo hver vores metoder. Jeg kan godt lide at Enzo kommer når vi kalder, ikke altid første gang, men han kommer da. Og så ska han belønnes, for han gjorde jo det rigtige. Og hele ideen er at man ikk ska blive sur, for så vælger hunden da klart at blive væk frem for at komme hen til en sur kælling (Og nej jeg hentyder ikk til nogen på HG).

    Og Marianne, han tænker ikk at han ikk gider at komme når han bare "får alm. løn" for det, men du må da gerne skifte lidt mellem det du giver ham.


  • #26   2. okt 2010 A&D

    det vigtigste er at han ved, at det er sjovt eller hyggeligt at komme når mor/far kalder.

    Syntes lige at du tilægger hunden menneskelige egenskaber her !!! mor/far.... altså det er jo kun en hund.... ikk


  • #27   2. okt 2010 Ved du hvad gitte. Fis tilbage til den anden tråd med den der barnlige opførsel. Jeg prøver lige at give nogle råd til en person her, at du har et problem med mine og de andres holdninger i den anden tråd, skal ikke gå ud over Marianne som gerne vil have hjælp. Det er du vel gammel nok til at forstå?

    Maiken: Så du siger, at hvis han kommer 5. gang jeg kalder, regner han med at jeg belønner ham for alle de ting han har lavet fra jeg kaldte første gang? Det er selvfølgelig ikk meningen. Men tror nu min træner mener noget andet. Det er nemlig hende der har lært os dette. Og det er selvfølgelig derfor jeg giver det råd jeg gør.


  • #28   2. okt 2010 Maiken, ok det kan jeg måske egentlig nok godt se.. Så godbidder hver gang jeg giver en kommando? Det er lige som da han var hvalp, hvor vi begyndte at lære ham ting.
    Nu spørger jeg måske dumt, men skal jeg så give ham belønning (leg eller godbid) HVER gang jeg giver ham en kommando? Altså også bare når vi er herhjemme? Jeg syntes nemlig at det virker en smule ekstremt.. Men måske er det bare en vanesag..

    Det med at kalde en gang kun kan jeg godt se logikken i, og mener også at vores hundetræner har sagt det og det står i nogle af de bøger jeg har. At vi så nogengange, mest førhen, har haft tendens til at kalde flere gange, er så vores egen dumhed pga. manglende tålmodighed.
    Det kan så forbedres går jeg ud fra. Han kan jo stadig lære smiley

    Det er super fint at få en anden vinkel på, så vi kan blive bedre.

    Og jeg siger altså også mor og far. Milo er en hund, men han er mit "barn", og han eeelsker at putte ved sin moar smiley



  • #31   2. okt 2010 Du ved også meget mere om det hehe, så i kommunikerer nok meget bedre.

    Men jeg vil prøve det. Det virker sikkert smiley

    Ang. trækkeleg, så har jeg lært at det må vi ikke, for det stresser hunden??
    Det samme med boldkast.
    Så jeg plejer at give ham legetøjet, og så leger han selv.. top fesent, men vil ikke stresse ham unødigt.


  • #32   2. okt 2010 Nej han kommer bestemt ikk hver gang jeg kalder. Han er så oss kun 5 måneder, så mange ting er meget mere spændende end "mor" i nogle øjeblikke, og vi træner jo stadig. Men ja jeg er godt klar over at der er rigtig mange trænere der måske burde vælge noget andet at lave. Men man stoler vel altid på dem der kan lære en noget nyttigt? smiley Og specielt som førstegangshundeejer smiley
    Hun har mange års erfaring og har nogle gange oss ærligt sagt at hun har ændret metode mang gange fordi hun fandt noget der virkede bedre.

    Men en hund kan jo lære nye ting hele sit liv ligesom vi kan, så hvis det man gør ikk fungere kan man jo prøve noget andet smiley

    Og Marianne selvfølgelig siger du mor, det gør vi vel mere eller mindre allesammen. Der er bare nogle mennesker der ikk har situationsfornemmelse smiley


  • #34   2. okt 2010 Maiken, det lyder rigtig godt. Det har jeg aldrig hørt om før.. Men det kunne være fantastisk.
    Jeg prøver lige at google det.
    Og så spørger jeg igen. Kan man altid mærke på hunden om den stresser op? Altså hvordan ved jeg om han er stresset eller ikke, hvis han er helt rolig imens?


  • #37   2. okt 2010 A&D -hvor skriver jeg at man skal være sur når man henter hunden?

    Men jeg vil ganske enkelt hellere hente hunden, end jeg vil kalde på den 10 gange.

    Maiken har fat i noget af det jeg mener -du belønner ALT det hunde gjorde og ikke kun det at den kom hen til dig. Så ved at belønne efter at have kaldt 10 gange, belønnede du altså osse en noget sløv reaktion og et mislykket indkald.

    Optimalt gælder det så self om at sætte hunden op til succes = sørge for at sandsynligheden for at den kommer første gang der kaldes er meget stor.

    Men kan jeg se at situationen er til at hunden sandsynligvis ikke kommer hvis jeg kalder, så undlader jeg at kalde, og henter istedet hunden (så kan den jo udemærket belønnes godt for at følge med når jeg henter den)

    Jeg har altså ingen steder skrevet at man skal være en sur kælling. Netop derfor spørger jeg til hvorfor TS hund trykker sig når hun vil hente den.
    Det at jeg henter min hund, betyder ikke ubehag for den (det skulle det ikke gerne) og hvis hunden synes det er voldsomt ubehageligt at jeg kommer hen til den når den sidder et bestemt sted, så er det noget jeg ville arbejde på, for det ville jeg da ikke bryde mig om.


  • #38   2. okt 2010 Ok. Jeg er nemlig ikke i tvivl om at han stresser, når jeg direkte kan se og mærke det på ham. Men kender ikke nok til stress, til at vide om der findes en "stille stress".

    Jeg har en kollega der træner i DCH (eller hvad det så hedder) og spørger hende om belønningskontrol (syntes ikke google var min ven på det område). Jeg spørger også vores egen træner, men hun har bare aldrig snakket om det, kun at vi allesammen skal holde os fra kast og trækkeleg.
    Men måske hun ved det alligevel.

    Tak for alle jeres svar.


  • #40   2. okt 2010 Michelle, og det er nemlig også derfor jeg spørger. Jeg syntes da ikke det er fedt at min hund føler sig truet, eller hvad han så end gør, når han sidder i et hjørne, og jeg går hen til ham fordi han ikke gør det jeg ber ham om.
    Det er jo ikke hunden der er gal på den, men mig.
    Og selvom det sker meget sjældent, så vil jeg stadig gerne gøre det bedre, så det aldrig sker. Men det har jeg vist så fået løsningen på nu smiley


  • #41   2. okt 2010 Maiken, sjovt for den var jeg inde og kigge på og overvejede at købe abcbonement dertil, for det så godt ud. Skal man ikke have det for at kunne læse deres artikler?
    Jeg bestiller bogen. Kan aldrig få for lidt til samlingen.


  • #42   2. okt 2010 Jeg ville slet ikke kunne leve uden bold- og trækkelege når jeg træner Gaia.

    Hvis hunden kan li' at lege er det alletiders belønning. Og behøver på ingen måde føre til stress.

    Det er klart at når vi træner og hunden skal være PÅ, så er der osse et øget stressniveau. Men det er ikke det samme som det vi typisk kalder stress (og som vi ser som problemadfærd).

    Så hvis din hund er boldglad, så synes jeg bestemt du skal få hjælp til at bruge bold- og trækkelege som belønning på en god måde:o)



  • #43   2. okt 2010 Michelle, Milo ELSKER det. han kommer lige så pænt og afleverer det i min hånd, eller smider det lige foran mig, for så at løbe ud på græsset og vente på jeg kaster.
    Vi har kastet før, men stoppede så igen (faktisk af 2 omgange) for at se om det ændrede ham. 1. gang syntes jeg han blev mere rolig. Denne gang kan jeg ikke mærke forskel.
    Derfor mit spm. om stress kan være "stille".


  • #44   2. okt 2010 Marianne -det er i træningsøjemed, ikke særligt hensigtsmæssigt bare at kaste bold igen og igen (og ja, den form for leg ER stressende for de fleste hunde)

    Men det lyder som om at du og hunden kunne have glæde af at lære at bruge boldleg som belønning:o)

    Stille stress... hmm... ikke rigtigt. Stress er jo en variabel størrelse, og stress er ikke pr definition skidt.
    F.eks. opnår vi mennesker osse et højere stressniveau hvis vi skal konkurrere om noget. Det har en masse gavnlige virkninger i forhold til vores præstationsevne.
    Men det er klart at konstant forhøjet stressniveau er noget skidt -det kan jo føre til diverse helbredsproblemer og det kan det osse hos hunde.

    Så det handler lidt om at kunne tilpasse stressniveauet til det man laver, og så i øvrigt passe på at det ikke bliver FOR højt, for en hund der er meget stresset er osse "lukket" for indlæring -ikke fordi den ikke vil, men fordi den ikke kan, når den er så stresset.

    Så igen -det handler om at lære at lege på en god måde, når man bruger det som belønning.

    Maiken har jo allerede givet forslag til læsestof. Men en anden mulighed var at undersøge om der er mulighed for at deltage i nogen kurser i dit område.

    Jeg har haft stor glæde af at tage på weekendkursus med hunden. Jeg er super glad for min træningsplads, men det betyder jo ikke at man ikke kan få rigtig meget ud af at få et par nye øjne på en selv og hunden, og i øvrigt lære andre måder at gøre tingene på:o)


  • #45   2. okt 2010 Michelle, aha ja det giver jo så helt anden mening.
    Det står ikke i nogle af alle mine bøger smiley
    Men nu bestiller jeg den anden, og håber der står en masse jeg kan bruge.
    Jeg vil hele tiden gerne lære og blive bedre.


  • #46   3. okt 2010 Hej Marianne, (Hundesprog og dæmpende signaler)

    måske kunne grunden være til at din hun sommetider f. ikke kommer være at situationen af en eller anden grund er blevet for intens for den...
    Det kan meget nemt ske, da hunde udsender en masse kropssignaler som er ret svære at få fat i allesammen.
    At ignorere en kommande om at komme og isteddet snuse til en sko kunne meget vel være et dæmpende signal fra hundens side, det du kunne gøre i denne situation er at vende dig med ryggen halvt til, smaske og derefter gabe. så vil hunden i mange tilfælde komme, fordi man svarer på dens dæmpende kropssignal ved selv at prøve at illustrere et dæmpende signal, der siger til hunden " det er ok, jeg presser dig ikke".
    Når det sommetider sker med min hund gør jeg dette og det virker.
    Der findes mange bøger om hundens utrolig avancerede kropssprog og man kan få meget ud af at kende til noget af det smiley for kan man tale det samme sprog for hunden gør det, det så meget lettere at forstå hvorfor den gør som den gør og få den til at ændre evt. dårlige vaner.


  • #47   3. okt 2010 Hej Malene

    Lige i det her tilfælde var han i gang med at snuse til skoen, allerede da jeg kaldte på ham. Men jeg tror nu stadig du er inde på noget af det rigtige, for jeg mener stadig jeg overskrider hans grænser når vi har "en hjørne situation". Jeg har en bog om dæmpede signaler, af Turid Regaas.
    Jeg vil fremover også være mere obs på at sende de dæmpede signaler til ham, så vi undgår konflikter.


  • #48   3. okt 2010 Tja -udover at jeg finder hundesprog ganske interessant, og nyder at studere det hundene imellem, mener jeg nu det er begrænset hvor anvendeligt det er i træningsøjemed.
    Self er det væsentligt at kunne læse sin hund og opfatte om den f.eks. er trykket.

    Men at stille sig og blinke, gabe mm kommer jeg aldrig til. Ganske enkelt fordi jeg ikke er en hund, og det ved min hund skam godt. Og uanset hvor meget jeg anstrenger mig, kommer jeg aldrig til at tale hundens sprog -højst noget der ligner en lille smule.

    Så vil jeg hellere lære hunden at forstå hvad det er jeg ønsker af den, ved at indlære signaler den jo så ved hvad betyder.


Kommentér på:
Ignorerer min "kommando"

Annonce