{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.167 visninger | Oprettet:

mental aktivering {{forumTopicSubject}}

Jeg må desværre nok give op og indrømme at jeg kun kan køre min hund træt fysisk. Han bliver simpelthen ikke mentalt træt.

Det eneste der virkelig gør ham træt i hovedet, det er at gå spor. Men gør vi det for tit gider han ikke og jeg er ikke så meget inde i at gå spor endnu, så har svært ved at vide hvordan jeg skal øge sværhedsgraden osv.
Så jeg leder med lys og lygte efter aktiviteter der kan køre ham træt i hovedet smiley
Jeg har prøvet mange forskellige former for træning. Men han er en Bullmastiff og en rigtig stædig satan af slagsen smiley
Han gider absolut ikke at gå almindelige lydighedsprogrammer. Har han prøvet noget et par gange med succes, så har han ikke rigtig interesse i det mere. Han synes det er fedt at hoppe over små spring, løbe gennem rør og andre agility lign. ting. Men han er en buller på snart 1 år og på næsten 60 kg. Så en tung fyr der på ingen måde er agility egnet.

Jeg håber virkelig der kommer noget hjælp da jeg har hårdt brug for det! Er ked af at se, at han ikke bliver aktiveret nok mentalt. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mental aktivering
  • #1   20. nov 2010 Hvordan vurderer du at han ikke bliver aktiveret nok mentalt?

    Det er jo langt fra alle hunde der har lige stort behov for mental aktivering, så hvis ellers hunden virker veltilpas, så er det jo nok tilstrækkeligt det der gøres.

    Mine to er jo ellers ganske aktive racer, men de får faktisk ikke flere timers mental aktivering om dagen (ok overdrivelse fremmer forståelse;o))

    Af og til får de serveret foderet spredt ud i haven eller på et åbent stykke i skoven når vi gr tur.
    gaia bliver trænet i lydighed, og Reiki hyggetræner jeg lidt med.
    Derudover er de med i dagligdagen og har lært at hjælpe lidt til hist og pist, f.eks. med at tømme vaskemaskinen, tænde lyset, lukke skuffen, hente mine sko o.l.

    Når jeg går ture, prøver jeg at finde på lidt sjov undervej -det kan f.eks. være at kravle op på/over/under en væltet træstamme e.l.

    Og det er faktisk den aktivering de får. Jeg laver ikke specielle "aktiveringsøvelser" med dem, og har ikke alverdens aktiverings-hundespil e.l.


  • #2   20. nov 2010 Prøv med aktivitetslegetøj. Det blir vores bullere meget trætte af!!! men de skal være sultne førend de gider arbejde for godbidderne ;O)
    fx
    (link fjernet)


  • #3   20. nov 2010 Michelle:
    Altså det er lidt svært at beskrive, men jeg er ikke i tvivl om hvornår han er træt fysisk og hvornår han er træt mentalt. Er han fysisk træt så sover han et par timer og så er han ellers bare fuld af fest igen. Han løber rundt med legetøj, stjæler ting og er i det hele taget meget opmærksomhedskrævende. Er han mentalt træt så sover han, er afslappet og synes det hele er alle tiders med at blive klappet og ellers bare snuse rundt i haven.
    Kan se forskellen fra når vi "kun" har gået tur til hvis vi har trænet.

    Men en god ide at lave den slags når man er ude og gå tur. Har jeg ikke tænkt så meget over, da han mest går med snuden i jorden.

    Den med foderet på græsset er ikke sådan lige til, da han får barf. Så ved ikke helt hvordan det er med at smide fx et halvt kg kallun ud i haven, om man kan det. hvis du forstår smiley

    Vil sige han synes det er sjovt at gå tur og vil da gerne med en gang i mellem. Men han er ikke sådan typen der gider kaste med bold osv. Så det er svært at gøre en gåtur "sjov". Vi kan træne lidt med plads, indkald osv. Men han gider kun to gange.
    Ville gerne lave noget sjovt med ham smiley


  • #4   20. nov 2010 Rikke:
    Han har SÅ meget aktiverings legetøj. smiley Det virkede også de første par dage. Men så gider han ikke sådan rigtig mere. Han har sådan en bold fra KONG til godbidder som han altid får når han skal være alene hjemme. Nogle gange er den tom når jeg kommer hjem, andre gange har han ikke rørt den.


  • #5   20. nov 2010 Nicoline:
    du kan da sagtens smide barf ud på græsset.. Gør vi med vores hele sommeren.... Det er jo mindre stykker går jeg ud fra, ellers kan du skære det i mindre stykker og så bare smide det rundt i haven.... Kan jeg ikke se nogle problemer i....

    Hvis vores skal aktiveres ekstra så gemmer jeg godbidder inde i stuen. Lukker hunden i bryggerset mens jeg gemmer godbidderne, i hjørner, under nogle ting osv så han skal lede/snuse efter dem...

    Andre gange gemmer jeg hans legetøj. gen lukker ham væk, gemmer legetøjet, lukker ham ind og beder ham finde det...


  • #6   20. nov 2010 Nicoline -min reiki er osse vældig optaget af at snuse (og holde øje med fuglene) når vi går tur.

    Men når jeg begynder at finde på sjove ting, så bliver han osse interesseret.

    Det er som tidl skrevet f.eks. at klatre på eller under ting, men osse sådan noget som at gå på opdagelse i skovbunden. Finder jeg noget som jeg tror kunne fange reikis interesse, så sætter jeg mig på hug og piller lidt ved den og siger "hvad kan den" e.l. og SÅ er Reiki der, for så skal man jo undersøge hvad moar har fundet -typisk ender han så med at gnave det istykker, men så har han da været underholdt så længe.

    Jeg synes det er kedeligt at gå tur, hvis man bare går fra A til B. Og man kan faktisk tydeligt mærke på Reiki og vi i en periode bare har gået uden at lave noget.
    Så bliver han mindre interesseret i mig, og meget mere fokuseret på at snuse osv.
    Når jeg kan gå og finde på sjove ting, så er det jo osse meget federe at gå og holde øje med hvad jeg laver... for måske er det lige NU jeg finder på noget sjovt.

    Jeg kaster ikke bold eller pinde når jeg går tur -Gaia stresser over det, og Reiki gider ikke rigtig den slags.
    Men vær kreativ, det kommer man langt med.

    Jeg bor tæt på en legeplads, og den har vi meget sjov med, når der ikke lige er børn der leger der.


  • #7   20. nov 2010 Maria og Balto:
    Jeg har bare aldrig barfet før så er ikke helt inde i alt det der smiley I sommers fik han også de store ting ude i haven. Altså struber, halse, skrog osv. Men det hakkede får han i skålen fordi jeg var bange for man ikke kunne smide det ud i haven. Men jeg er vel bare en pyldre-mor der er bange for han ikke får det spist, bliver tynd og ked af det smiley
    Tak for det gode råd! Glæder mig til at prøve det smiley
    Må jeg også smide hans mad i havn nu når det er vådt udenfor osv? smiley

    Undskyld jeg spørger så meget, men synes det barf er en hel videnskab og vil gerne gøre det rigtigt smiley Har aldrig haft en hund der er så glad for at få mad som en hund der får barf smiley

    Suzy:
    God ide at sprede det over det hele så det ikke bare er på græsplænen inden for en radius af 2-3m.

    Problemet er bare at Hector ikke er til salg for en godbid hvis du forstår. Han elsker mad. Men hvis han ikke gider noget så er han ligeglad med godbidden. Var til udstilling i dag og selvom jeg havde rå hjerter med, ville han hellere lege med sin bror der løb bag os. Meget frustrerende smiley

    Han ELSKER at lege med andre hunde og det kan virkelig gøre ham træt. I min familie har vi altid haft to hunde af gangen så de har haft hinanden og virkelig har haft glæde af hinanden. Så har virkelig tænkt over om han var ensom. Men igen. Jeg pyldrer nok for meget om ham.

    Der er desværre ikke mange hunde der må lege med en glad bullmastiff.
    Er hundene for små er jeg bange for han kommer til at trampe dem ned, og mange mener han er en kamphund.
    Jeg siger ikke han skal lege og hilse på ALLE hunde. Men han elsker virkelig at tumle rundt. Ikke at spurte rundt. Men at mule og vælte smiley


  • #8   20. nov 2010 Michelle:
    Jeg giver dig helt ret! Jeg synes heller ikke det er sjovt at gå fra A til B. Men har bare virkelig haft svært ved at gøre det interessant for ham! Er rigtig glad for alle jeres råd! nogle gange køre man helt i stå med at finde på nye ting.

    Men kan også mærke at bare en kort tur hvor der er sket en masse med at snuse, hoppe over ting og gemme sig kan køre ham helt flad. I forhold til et par km hvor vi bare går.


  • #9   20. nov 2010 Du kan med stor fordel smide det hakkede kød ud i haven også... Er han sulten skal han skam nok finde det hele.. Det tager måske lidt længere tid, men så er han også godt træt bagefter.. Du kan i princippet smide alt ud i haven... Også selvom det er vådt og der er sne og alt muligt... Det er super god aktivering for hunden, og du skal ikke være bange for han bliver tynd og ked, han skal nok finde det. Du skriver jo han har gået lidt spor, så han har ingen problemer med at snuse sig frem til maden smiley

  • #10   20. nov 2010 Maria og Balto:
    Jeg er en ynkelig stakkel der i stedet for børn har en buller der måske er lidt for forkælet smiley
    Men self skal jeg da smide mad ud i haven. Det er vel også mere naturligt end at finde det i en fin sølvskål i køkkenet. smiley Han har det nok for nemt den unge herre.


  • #11   20. nov 2010 Hehe ja, rigtig mange hunde vil foretrække at få det i haven i stedet for i skålen... Der er jo ingen udfordring i at få det serveret i skålen. de skal jo tjene for føden... smiley

  • #12   20. nov 2010 Maria og Balto:
    jamen jeg ved heller ikke hvad jeg har tænkt. Self skal han da have mad udenfor. Kan mærke han keder sig lidt. Så vil gerne lave en masse sjove ting med ham også. Elsker selv at træne med ham, for han er virkelig lærenem! min niece på 5 lærte ham at give pote og at lave high five på et kvarter. Han elsker at lære ting. Men er løbet helt tør for ideer.

    Er også bange for han måske er lidt forvirret for tiden. Han er som sagt 12 mdr og han er helt on fire. Han har meget svært ved ikke at blive overglad når han hilser på andre mennesker. Om han kender dem eller ej. Han piver når han hilser og tisser lidt den stakkel. Det er kun hvis man ignorerer ham lidt i starten man kan hilse på ham uden han hopper op.
    Men når vi udstiller er det lidt svært for dommeren har jo lidt travlt. Så Hector hopper som en lille hjort de første par minutter, men falder så ned igen. Det giver bare et dårligt indtryk og trækker self ned at han kommer og vil kramme.
    Det er bare svært at lære den stædige satan det. smiley
    Men tålmodighed er vel en dyd smiley Glemmer han ikke er så gammel. Han er bare stor. nærmest et 4årigt menneskebarn på 60kg smiley


  • #13   20. nov 2010 Suzy:
    Jeg tror jeg vil starte med at lægge det ud på græsset rundt omkring som du siger. Når han så har nogenlunde styr på hvad det handler om, så kan jeg begynde at gemme det? lyder det ikke smart? så øger jeg også sværhedsgraden lidt jo. smiley

    Det er altså dejligt med alle de råd smiley Føler mig ikke som en så dårlig og kedelig hundemor mere smiley


  • #14   20. nov 2010 Nicoline:
    Balto hopper også op når han ser andre mennesker... Vi prøver virkelig at træne det væk men det er svært, især fordi min kærestes farmor ikke rigtig kan bukke sig ned til ham så der skal han jo næsten hoppe op...
    Han er også kun 13 mdr så der er også virkelig krudt i ham det meste af tiden.... synes også det er svært at finde på nye ting hele tiden, men egentlig behøver man vel ikke så mange forskellige ting, men bare sørge for at veksle mellem dem, sådan at den ene dag gemmer man godbidder som aktivering, dagen efter, træner man, dagen efter igen laver man sjove snuselege i skoven, dagen efter spor, og så kan man starte forfra... Så bliver det jo nok ikke så kedeligt for dem som hvis man lavede samme ting flere dage i træk...


  • #16   21. nov 2010 Jeg spredte Balto's mad ud over sneen sidste år og der skete ingenting, men det er rigtigt nok at de kan komme til at spise for meget sne og få dårlig mave så skal man lige være obs på... tror det kommer an på hvor fint de tager maden...

Kommentér på:
mental aktivering

Annonce