{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.923 visninger | Oprettet:

Tæver der slås pga løbetid {{forumTopicSubject}}

Jeg ejer tre tæver. Perle 7 år steriliseret, Snuggi 5 år og Lucia 3 år.
Snuggi og Lucia plejer at komme i løbetid med en uges mellemrum. De plejer at være utrolig glade for hinanden under løbetiden og humper gerne løs. Ja de har nærmest været ligeglade med hanhundene. Sidste gang de var i løbetid kom Snuggi i løbetid først. Dette er ikke sket før. Denne gang er Lucia så kommet i løbetid først.

Mit problem er, at Snuggi lige pludselig, ud af det blå, begyndte at gå til angreb på Lucia. Dette begyndte, da Lucia kom i løbetid i søndags.
Snuggi skulle jævnligt lige snuse Lucia bag i, så blev hun helt vild og for i flæsket på hende. Søndag aften kørte jeg så Snuggi hjem til mine forældre, for at få hende væk. Mine forældre bor kun 10 min. væk på gåben. Mine hunde er vant til at komme hos mine forældre flere gange om ugen og de elsker at være der.

Mandag hentede jeg hende igen sammen med de to andre hunde. Det gik nogenlunde og jeg tog hende med hjem. Mandag aften gik nogenlunde dog kunne jeg mærke at Lucia var rigtig bange og blev langt væk fra hende.

Tirsdag formiddag afleverede jeg Snuggi igen hos mine forældre. På grund af en lang arbejdsdag onsdag, var jeg nød til at få de to andre passet ligeledes hos mine forældre.
Det gik helt galt igen og har gjort det siden. Ja faktisk er Snuggi blevet mere og mere gal på hende.

Onsdag begyndte jeg at lede efter nogen, som kunne passe Snuggi i 14 dage. Grunden er, at mine forældre er nød til at passe de to andre en dal de næste uger pga arbejde. Så torsdag aften besøgte jeg en venindes søster + familie sammen med Snuggi. Snuggi kender dem i forvejen og er glad for hele familien.
Fredag kom de så og hentede hende hos mine forældre, mens jeg var der. Dette blev gjort, så Snuggi ikke skulle have fornemmelsen at jeg forlod hende igen.

Snuggi er samtidig kommet på Zylkéne i samråd med dyrlægen, da hun er en lidt nervøs hund.

Jeg har talt med Etologisk institut og dyrlægen om det. De anbefalede at jeg selvfølgelig skilte dem ad og hvis det fortsatte skulle jeg nok sterilisere Lucia. Det ville ikke hjælpe at sterilisere Snuggi.

Jeg vil meget gerne hører om der er nogen, som har erfaring med dette meget dumme fænomen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tæver der slås pga løbetid
  • #1   19. mar 2011 Det er altså ikke unormalt at der kan komme problemer mellem 2 tæver der er jævnalderende, dog er det ikke tit der er problemer med cavalierne men det sker jo desværre. Jeg vil sige du kan være heldig at de kommer til at fungere igen, men du kan også ricikere at Lucia ikke kommer sig over at blive overfaldet på den måde og de så aldrig vil fungere sammen igen, det kommer jo bestemt an på hvordan Snuggi opføre sig efter løbetiden er overstået.

  • #2   19. mar 2011 Nåå en træls situation, kan desværre ikke råde dig, har ikke selv haft sådan problem, men håber det går i sig selv igen så det igen bliver normalt hjemme hos dig :o)

  • #3   20. mar 2011 hmm. det skulle ikke være så godt hvis to tæver har sat sig sure på hinanden :s

    hvor gamle er de?


  • #4   20. mar 2011 Jeg vil sige, at det desværre er ret normalt at de slås i løbetiden. Min opdrætter har samme problem (har tre tæver) og kommer de sammen i løbetiden, farer de i hovedet på hinanden. Men udenfor løbetiden er de venner. Hvis du er 'heldig' så kan de sammen igen, når løbetiden for begge to er overstået, og så ville jeg fremover skille dem ad på første dag af løbetiden, så du undgår problemet.

    Men hvis det ikke er løst, når løbetiden er ovre - det kan du se på et sekund, når de begge kommer hjem - tror jeg ikke, det vil hjælpe at sterilisere den ene. For hvis den angribende tæve for alvor har set sig gal på den anden, vil hun angribe hver chance hun får, og så må du ud i at overveje et nyt hjem....
    Men tag først og se, når løbetiden er overstået hvordan de har det med hinanden, hold godt øje med kropssproget og er du i tvivl, så hold dem adskilt med en børnelåge eller lignende. Den angribende tæve må endelig ikke få muligheden for at gøre det endnu engang.
    Håber du kunne bruge lidt af, hvad jeg har skrevet ellers må du gerne spørge igen.

    PS - mine piger er for første gang i løb samtidig, og de er kun sammen, når jeg er hjemme, ellers er de skilt ad - for at forebygge den situation, du nu står i.


  • #5   20. mar 2011 Hm måske jeg har alligevel, kan bare ikke huske om det var i forbindelse med løbetid da det er Mange år siden....

    En dag som så mange gange før lå Rotten og Schæferen foran brændeovnen og hyggefes ;o) helt umotiveret angreb Schæferen Rotten, jeg råbte "Stop" men de hørte ingenting, de var ellers begge Meget lydige men havde i de sek det varede kun øjne for hinanden, så jeg måtte gribe et kosteskaft og stikke ind imellem dem samtidig med jeg igen råbte "Stop" så trang jeg igennem.
    Deres ellers gode "venskab" imellem dem sluttede den dag, herefter begyndte jeg at lægge mærke til Schæferen virkede lusket, som om hun lurede efter en chance til igen at gå til angreb.
    Min Rotte havde jeg først, hun kunne rigtig godt med andre hunde, så valget faldt på Schæferen skulle have nyt hjem, jeg ville ikke risikere en sådan omgang igen som ville kunne ende meget galt.
    Schæferen fik nyt hjem i nærheden, så hende jævnligt og kunne se det var det bedste valg jeg havde taget, derhjemme var alt som det plejede imellem de andre hunde, en ældre Malteser han, en Westi tæve også Rotten, de 2 tøser var som "pot og pande" :o)


Kommentér på:
Tæver der slås pga løbetid

Annonce