{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
847 visninger | Oprettet:

Jack Russell {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg er for tiden på udgik efter ny hvalp. Og tror jeg har fundet det jeg søger i en Jack russell.

Søger nemlig en hund som er:
Lille ( helst under 15 kg )
En klog hund
Robust
Glad for at leg
Minimal pels pleje

--
Men har læst de kan være meget hyper aktive derfor går jeg efter en fra udstillings avlen.

Så vil kort høre om erfaringer med jeres valg af Jack russell og hvordan den er.
Og om den kan lære at slappe af.
Og om der er andre racer som i tror der passere til mine krav af hundevalg

Takker på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jack Russell
  • #1   4. jul 2012 Nu ved jeg ikke om du kun har en JR i hovedet? Men jeg må sige din beskrivelse passer perfekt på en tysk pinscher - dog er de ikke hyperaktive. De er utrolig glade for leg lige meget om de er 1 år eller 9 smiley

  • #2   4. jul 2012 En JR er jo ret stædig også smiley

    Syntes nu også din beskrivelse passer på en DSG, sådan en har jeg, hun er klog, elsker at lege, og har kort pels, skal ikke børstes eler lign. robust, ja min er så fimse-fin, men hun ligner heller ikke andre DSG´ere på kropsbygningen smiley


  • #4   4. jul 2012 En jrt vil være et godt bud, udstillingslinerne der kan jeg nok anbefale nogle. Da der ik er ret mange der undersøger for pl, da det efter min mening er et stort problem indenfor racen.

    Men en dsg som jeg selv har vil også være et godt bud, ik så stædig som jrt'en. Heller ikke så hyper som jrt'en.
    Hvis det er en dsg det falder på vil jeg heller end gerne anfale en eller flere opdrætter, jeg skal ik selv ha hvalpe før en foråret næste år. Måske til vinter, det kommer an på løbetiderne.


  • #5   4. jul 2012 Det handler om opdragelse og stimulering. Jeg har tre og ja mens de er unge, er de lidt hyper. Ved 2-3 års alderen slapper de mere af. En JRT er en terrier og derfor kan den være lidt stædig, men det er ikke noget der er et problem herhjemme. De er alle lydighedstrænet og de to der gider, går også til konkurrencer indenfor det. Men keder de sig, er man på spanden. Har du en have og en god kastearm, er mange problemer løst. De er nogle alsidige hunde, så mine går både til væddeløb, redningshundetræning, lydighed, agility, udstilling og jagt på både ræv og drev. Du kan alt med sådan nogle intelligente væsner, det er kun mennesket der sætter grænser.
    Jeg synes du skal overveje om det virkelig er udstillingslinien du skal gå efter og bestemt også hvilken klub du vælger at købe fra, for der er 5 og kun én har avlsrestriktioner endnu. Ved at vælge brugslinier får du også et bedre billede af sygdomsforløbet, for kan den ikke bruges på jagt, bliver den automatisk udelukket fra avlen. Dvs. ingen dårlige hofter, løse knæskaller og løse linser. Vælger du derimod udstilling, kan "fejlene" godt være skjulte i længere tid uden at det kommer til udtryk på hunden. Men du kan sikkert også allerede se på hundeweb at det ikke er et generelt problem.


  • #6   4. jul 2012 Husk at en ruhåret skal trimmes et par gange om året, tilgengæld fælder den ikke så meget som de glathåret

  • #7   4. jul 2012 Alt efter hvad du vil bruge den til kunne en corgi måske også være et bud

  • #8   4. jul 2012 Lov mig en ting, sørg for at forældre dyrene er undersøgt for arvelige sygdomme. Opdrætterne påstår hårdnakket at der ingen er, men det er en lodret løgn. Jeg har indtil nu haft tre JRT, der alle havde arvelige sygdomme. Jeg kan nævne øjenproblemer, patellaluksation, og den værste af alle HD med deraf meget løse hofteled. de to døde af deres arvelige sygdomme, knap 5 år gamle. Den sidste blev godt nok 14 år, men haved hele livet PL.

  • #9   4. jul 2012 Uanset hvor meget du garderer dig, kan du ikke være sikker. Jeg har et eksempel fra en veninde fra klubben, der køber en hvalp hvor forældrene er tjekket for HD (A), PL (0) og PLL (fri). På papiret det perfekte match. 3 måneder senere viser hunden tegn på smerte når den bider og det viser sig at biddet er så skævt at flere dyrlæger råder hende til at aflive. Hun får det rettet ud, men blot uger efter får den voldsom kløe og det viser sig at den er allergisk overfor stort set alt. Udover det får hun som 1 år konstateret 1'er på knæet. På 1 år brugte hun 38.000 kroner på den ene hund. Det illustrere bare at man aldrig kan være sikker bare fordi forældrene er raske.

Kommentér på:
Jack Russell

Annonce