{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.062 visninger | Oprettet:

øv det skete, min hest angreb en hund :( {{forumTopicSubject}}

episoden skete faktisk i går, men jeg var alt for oprørt til at kunne skrive noget der ville være forståeligt eller sammenhængende til at i andre brugere ville kunne få noget som helst brugbart ud af det.
Sagen er kort den at jeg nogle gange går tur med min pony, for den ligesom kommer lidt ud, jeg har fuldt ud styr på den, og ved at den ikke gør skade på mennesker og ting, og der hvor jeg "lufter" min hest, skal hunde altså være i snor, desværre er dette ikke altid situationen, og mange hundeejere har spurgt ind til om deres hunde måtte hilse på min pony, hvor jeg har måtte afslå da hun ikke kan lide fremmed hunde (hun har altid være lidt tilbagholdende overfor hunde, men blev bidt i mulen for 3 år siden af en lille hund, derefter har hun ikke kunne døje fremmedhunde, hun kan godt acceptere de hunde der bor på samme grund som hende)
I går skete der bare det forfærdelige at vi mødt en løs hund, som regelt er dem nemt nok at sige gå væk eller gå hjem og så plejer de fleste hunde at gå væk, men den her var bare helt vild med min pony og begyndte at løbe rundt om den og gø og prøvede at snusse til hovene, jeg prøvede flere gange at stille mig imellem dem, for at få ro på situationen, i mens kan jeg se at ejeren af hunden som stå længer væk, begynder at få fart på over imod sin hund, så jeg prøver at gå lidt videre med hunden for ligesom at skabe lidt plads imellem hund og pony i håb om at hunden så vil begynde at koncentrere sig om sin ejer der prøver at kalde sin hund ind, men nej det lykkes ikke, hunden løber op foran os og begynder at gøre lege udfald imod mig nu (altså der hvor den sænker forbene så hovedet kommer imod jorden) der er ingen tvivl om at hunden synes at hele situation er rigtig sjov og spændende da halen går på den som et piskeris, men den begyndte at hoppe imod mig og gå, så da jeg i et uopmærksomt sekund prøver at bede den kraftigt om at gå væk,springer hunden frem og bider fat i mine bukser, nu er det pludseligt ikke for sjovt mere, men midt i alt det springer min pony frem som et lyn og får revet tovet ud af hånden på mig.
Det hele gik så stærkt, men jeg nåede desværre at se at ponyen får bidt hunden i ryggen og sparket den med begge forben, jeg har virkelig aldrig hørt et dyr skrige så voldsomt, det gjorde vitterligt ondt ned i min mave, jeg følte at jeg skulle kaste op.
Jeg får hurtigt fat i min pony og ejeren får fat i sin hund, det er tydeligt at det har gjort ondt på vovse ingen tvivl, den både haltede og pev og havde fået en bar plet på ryggen, her er jeg virkelig græde færdig, men det hundeejeren undskyldte også mange gange, jeg prøvede virkelig at tænke situationen igennem selvom jeg er tydeligt i chok.
Men det hele endte med at jeg gik derfra med tårer i øjne og har givet ejeren mit telefon nummer og nummeret på min forsikring og jeg har fået hans nummer til at få dækket mine bukser.
Jeg er virkelig ked af den situation der skete, for troede sådan set at jeg havde mere styr på min pony, selvom jeg har frygtet at hun angreb før.
Jeg har tjekket den ansvars forsikring jeg har på min pony og den dækker heldigvis dyrlæge regninger fra hunden af, men hverken jeg eller forsikringen er blevet kontaktet af ejer eller dyrlæge endnu, så nu sidder jeg lidt nervøst og venter, ikke pga det regninger kommer til at lyde på, men jeg er så bange for at min pony faktisk har gjort alvorlig skade på hunden, selvom det heldigvis var en ret stor hund.

Min gamle tråd angående problemet kan i læsse her http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/520207-tag_hunden_vaek_fra_min_hest_er_det_svaert


Kommentarer på:  øv det skete, min hest angreb en hund :(
  • #1   22. aug 2012 Åh nej sikke da en tragisk oplevelse! smiley håber snart du og pony er ovenpå igen, og ikke mindst hunden.. Den var jo løs og åbenbart slet ikke under kontrol, så det ville da være underligt, hvis du skulle hæftes for det. Forhåbentlig har hundeejeren lært at respektere snorpåbud. Trøstekram til dig herfra!!

  • #2   22. aug 2012 Ej, for pokker da, sikke en chokerende oplevelse smiley Kan du ikke bare ringe til hundeejeren og høre, hvordan hunden har det?

    Og det er jo altså ikke din skyld, at det skete, det er jo hundeejeren, der er dybt uansvarlig.


  • #3   22. aug 2012 Puha Jeanette, det er rigtig øv en hund kom til skade, men hvorfor dælen har folk ikke deres hund i snor når de ikke kan kalde den til sig :o( så havde det jo været undgået, med mindre hunden var løs pga. den var stukket ud af en have selvfølgelig..... Håber hunden klare sig, og du også *Krammer* herfra mig

  • #4   22. aug 2012 åh nej hvor forfærdeligt : (

  • #5   22. aug 2012 hele situationen var meget voldsom lige da det skete, så jeg tænkte faktisk ikke så meget over hvem der bar skylden.
    Mest af alt følte jeg pludselig ret malplaceret over at lufte min pony på den måde og pludselig stå i sådan en situation, som jeg jo egentligt udemærket godt vidste kunne opstå da jeg har frygtet det før smiley


  • #6   23. aug 2012 jeg kan godt forstå at du er chokeret... det var jo ikke en rar oplevelse - men det er dælme ikke din fejl. Hundeejeren har fejlen og så er den ikke længere. Hunden endte jo med at angribe dig - det er ikke ok.

  • #7   23. aug 2012 Stakkels pony og dig, hunde ejeren må ha bedre styr på sin hund. Eller ha fået fat i den noget før, syntes faktisk de selv er skyld at din pony reagere som den gør.

    Men er jeg den eneste der har den holdning?


  • #8   23. aug 2012 Puha, sikken en trist oplevelse.. smiley

    Sender et stort trøste-kram afsted til dig..


  • #9   23. aug 2012 Jeg kan sagtens forstå at du synes der var en grim oplevelse og jeg føler med dig og hund og pony
    Men når det er sagt er der i mine øjne kun én skyldig her og det er hundeejer


  • #10   23. aug 2012 Jeg vil give de andre ret.
    Det er ene og alene hundeejerens skyld, at det skete, og han (og hans forsikring) skal dække alle udgifter. Både til dine bukser, og skaderne på hunden.
    Hvis han havde haft sin hund i snor, eller under kontrol, så var ulykken ikke sket.

    Det var jo ikke din hest, som løb hen til hunden og angreb den, mens den gik pænt i snor hos sin ejer.

    Det er synd for hunden, at den kom til skade, for den kan jo ikke gøre for, at den har en uansvarlig ejer.
    Men, hvor er jeg glad for, at der ikke skete noget med dig. Du kunne nemt være blevet ramt af hesten, væltet eller trådt på. En hest i panik reagerer ikke særlig klart, og tænker kun på, at forsvare sig eller flygte.

    Jeg møder tit folk, der trækker tur med deres ungheste i skoven.
    Så står vi og sludrer med hvert vores dyr i snor og med godbidtaskerne i bælterne.
    Det er rigtig hyggeligt.
    Nogle gange vil hesteejeren gerne have, at Dina og jeg går først hen til en "farlig ting", og de fleste gange tripper hesten bare efter.
    En gang, måtte vi gå foran en hest, flere km, fordi de skulle nå til en konfirmation.
    Hesten var blevet nervøs over et eller andet, og nægtede at gå, hvis ikke vi gik foran.

    Vi har selv haft heste i mange år, og har også haft en hest, som angreb en hund.
    Den løb ind på vores mark, jagtede hestene og bed dem i haserne. Efter den blev sparket bevidstløs af en af hestene, gjorde den det ikke mere. Der måtte ejeren af hunden også selv betale skaderne, fordi han ikke havde styr på sin hund.


  • #12   23. aug 2012 det meste er jo allerede blevet sagt - men jeg hæfter mig ved at du skriver at hundeejeren undskyldte mange gange. Det synes jeg lyder meget som om at han godt ved at skaden på hunden ikke er din skyld. Her er jeg faktisk rigtigt positivt overrasket, idet jeg godt kan forestille mig en hel del hundeejere flippe skråt istedet for at erkende deres egen fejl.
    Hundeejeren har måske endda tænkt så langt, at hvis nu det havde været en rytter.. så kunne rytteren være blevet smidt af pga hunden, og være kommet rigtigt alvorligt til skade.

    Jeg kan godt forstå hvordan du har det, og hvorfor. Der var bare ikke noget du kunne have gjort anderledes smiley


  • #13   23. aug 2012 er jeg den eneste der måske lidt føler at din pony måske prøvede at forsvare dig...?
    kan godt være jeg tænker forkert... men jeg ved da at min egen pony ville forsvare mig mod alt her i verden


  • #15   23. aug 2012 Sikke dog en skrækkelig oplevelse!! Jeg kan godt forstå, du er dybt chokeret og ked af det, men samtidig er jeg enig med de andre i tråden. Det, der skete, var hverken din eller din ponys skyld, men ene og alene hundeejerens. Han bør IKKE have sin hund løs på offentlig vej - slet ikke, når han ikke har fuld kontrol over den.

    Din ponys reaktion skyldtes ene og alene angst og selvforsvar pga. dårlige erfaringer med hunde og en adfærd, som siganlerer rovdyr + hesten reelt ikke rigtigt kunne komme væk, fordi den var i grime og tov.

    Så skal nogen erstatte noget som helst, så er det hundens ejer - det gør sig gældende både for dine bukser og for hundens eventuelle skader.

    Men synd for både din pony, for hunden og for dig, at I skulle igennem den ubehagelige oplevelse.


  • #17   23. aug 2012 ej en grim oplevelse!! det hjælper da bestemt ikke på din ponys hundeangst..

    din ponys reaktion er helt naturlig og hun må endelig ikke klandres for noget!! .. os med små ponyer som ikke kan rides, skal også kunne lufte/træne/aktivere vores dyr.. du havde hende i snor, og alt var som det skulle.. så du må ikke gå med dårlig samvittighed..

    det er frygtelig synd for hunden og dens ejer, men når alt kommer til alt er det ejerens skyld.. men mon ikke den hund holder sig fra at storme hen til heste i fremtiden..
    hvilket er et held, da det ku ha gået grueligt galt for alle..

    vores Hunden plejer altid at være med på folden når vi hygger med hestene, og de har fundet en balance i hvor tæt hun må være på dem..
    desværre overså jeg hoppens signaler her sidste dag, og hun laver et udfald mod Hunden.. forben fløj og tænder klapprede.. Hunden var heldigvis tæt på hegnet og ku smutte ud hurtigt..
    men det viser bare at heste som føler sig truet, selv om de kender hunden, reagerer skarpt..

    giv du din pony en gullerod og slap helt af.. det er IKKE din eller din ponys skyld!!
    som jeg ser det, holdt hun sig i skinnet længe inden et angreb..


  • #18   23. aug 2012 Øv øv øv, hvor er det en trist oplevelse du var ude for smiley Men det er på INGEN måde din skyld, og forlanger forsikringerne at få en beskrivelse af hændelsen, så er jeg ret sikker på, at din forsikring ikke vil dække omkostningerne til damens hund....

    Kan godt forstå du blev meget rystet, for det er skrækkeligt at opleve, dår dyr såres eller angriber.

    Tidligere i år mistede jeg selv en af mine kære små hunde pga en af mine heste.
    Min ene hund løb altid ude på folden hos hestene, ogdet har aldrig været et problem, da hestene bare ignorerede den. Men min nyest indkøbte hest kunne ikke lide hundene, da de nogen gange gøede af hestene. Det resulterede i, at hesten angreb hunden med forbenene, og smadrede/knuste den ene lårknogle fuldstændigt, og benet var lammet. Hesten havde også ramt ryggen.

    Det var skrækkeligt, og vi måtte ud og aflive hunden akut den aften smiley

    Mine Grand Danois får derfor ikke lov at færdes på hestefolden, men de er også nemme nok at holde ude derfra pga hegn, men mine små terrier løb altid gennem/under hegnet ud på folden, da den også var deres "jagt-mark" pga harer, mus, fugle osv..


  • #19   23. aug 2012 tusind tak for alle jeres søde beskeder, der er rigtig rart lige at få lidt luft og så mange svar.
    Jeg blev ringet op af den behandlende dyrlæge i morges, han kunne fortælle mig at hunden havde det godt, den har kun fået nogle knubs og blå mærker, men at ejeren havde oplyst at det ikke var min forsikring der skulle betale, jeg er lidt overrasket over at hundeejeren har været så ærlig.


  • Anni J
    Anni J Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 3
    #20   23. aug 2012 Har du tænkt på at din pony faktisk forsøgte at beskytte dig mod hunden, som den tidliger har erfaret er farlige dyr.
    En hund må ikke løbe rundt uden snor, og da slet ikke hvis den ikke kan kaldes til orden af sin ejer.
    Og det var jo dig der blev bidt først, og først derefter går hesten i forsvars angreb.
    Virkelig god kammerat du har der i din pony


  • #21   23. aug 2012 håber din pony og du snart kommer over det chok i fik... håber ikke ponyen er blevet helt bange for hunde igen...

  • #22   23. aug 2012 Trist og træls historie, TS.
    Føler med dig og har lyst at sige det samme som alle de andre, men det er sagt.

    Når alt det så er sagt, så er det da befriende med en ærlig hundeejer, der tager ansvar, selvom det var en træls situation.
    Hatten af for den hundeejer.
    Og held og lykke med at træne din hest mht andre hunde.


  • #23   23. aug 2012 Nu har jeg selv 3 heste også og to hunde. Jeg vilsige det er hunde ejens egen skyld da hunden ikke var i snor et sted hvor den skulle være... Synd at din pony har været udsat for alle de dårlige ting med hunde, Håber den kommer sig igen. Kan godt forstå din pony da den virkelig har været bange og den ser jo et rovdyr der vil angrebe den...
    Personligt for mine hunde aldrig lov til at være løse hvis jeg trække,ride eller andet med en hest, det er for farligt for alle... Og dette er selvombådemine heste og hunde er lideglad med hinanden men vi skal jo tænke på at det er et rovdyr og et byttedyr....


  • #24   23. aug 2012 jeg har godt tænkt på om det var fordi ponyen prøvede at beskytte mig, hun har gjort ligne ting overfor nogle køer hun stod sammen med på et tidspunkt der jagtede mig.
    Men jeg vil heller ikke ligger for mange menneskelige følelser over på hesten til at turde at tro på det


  • #25   23. aug 2012 Hesten forstår ikke hundens signaler, så den forsvarer dig eller bare sig selv så godt den nu kan - endda efter den selv er blevet chikaneret i hvad der lyder som et godt stykke tid. Min hest havde nok sparket den allerede da den snuste efter hovene.

    Det er da overhovedet ikke malplaceret at lufte en pony/hest i grime og træktov - de har altså også brug for motion og frisk luft selvom man ikke lige kan/orker at ride den, og så længe du er et sted med linepåbud, så generer du hellere ikke nogen.



  • #26   23. aug 2012 som jeg skrev længere oppe, så ville min pony forsvare og beskytte mig for næsten alt så tror også ud over at den ville forsvare sig selv, så ville den også forsvare dig

  • #27   23. aug 2012 Jeg er enig med alle andre, det var ikke din skyld, men det gør jo ikke at oplevelsen ikke var slem for både dig og din pony.
    Jeg er dog glad for at hundejere påtager sig sit ansvar, det er dejligt at høre at når man begår fejl så tager man konsekvenserne.
    Håber ikke at det giver hverken dig eller din pony for mange ar i sjælen, du må ud og gå en tur med den igen idag og husk ligesom med hunde så kan hesten mærke om du er nervøs, så træk vejret dybt og slap af når de går smiley


  • #29   23. aug 2012 jeg er glad for jeres svar, det er rigtig dejligt at tråden stadig er aktiv for synes godt nok at jeg stadig har mange tanker i hovedet over det stadig.
    ponyen virker ikke som om at oplevelsen har gjort det store indtryk, men igen det er en pony der er vant til at komme med på Roskilde dyrskue og stå og græsse rligt imellem store maskine, horder af folk og en masse blaffendende ting, så der skal meget til at ryste hendes verden, selv gårdens egne hunde ignorer hun stadig til trods for oplevelsen.
    Ejeren ringede til mig i dag og ville gerne mødes så han kunne betale nogle nye bukser til mig, desværre måtte han fortælle mig at hunden desværre ikke var sluppet helt så uskadt, som de troede tidligere i dag, vovse har desværre fået trykket nogle ribben og fået en væske ansamling bag forbenet, så den har lidt ondt ved at gå rundt, men han var optimisk og mente at det der nok var såret allermest var hundens stolthed.
    Han havde aldrig oplevet at hans hund havde bidt folk i bukserne, som den havde gjort med mig, men han mente at den nok havde lært det.
    Jeg vil sige at jeg nok var lidt for høflig for jeg nævnte ikke noget om han så havde lært at holde hunden i snor, men det vil jeg tro at han har


  • #30   23. aug 2012 Sikke en grim oplevelse smiley

  • #31   23. aug 2012 For det første så kan jeg sagtens forstå at du er chokeret af oplevelsen, for når så hunden er kommet til skade så står man jo og er super ærgelig over det, på trods af at det er ejerens skyld.
    Hvor er det super at du har så god kontakt med ejeren omkring det og håber for hunden at den snart er helt smertefri igen!


  • #32   23. aug 2012 altså jeg vil sige at hele angrebet så meget voldsomt ud da ponyen ligesom først fangede hunden med tænderne og holdte den fast imens den fik sparket hunden med forbene, og ved fra egen erfaring at hun virkelig kan slå hårdt med de forben, så tør slet ikke at tænke på hvad der kunne have været sket med en hund som bliver holdt fast i slaget

  • #33   23. aug 2012 Hvor er det dejligt at høre, at I begge var flinke og høflige overfor hinanden!

    Kan lige se det for mig :S Stakkels stakkels hund. Godt der ikke skete den mere... Og godt ponyen er upåvirket =)

    Og dejligt hundeejeren var så ærlig om at det var hans fejl :o)

    Håber du er okay... :


  • #34   23. aug 2012 jeg aner ikke hvilken race, men den var sort og lignede en schæffer også i str

  • #35   13. feb 2013 Øv en grim oplevelse.
    Men som de andre siger, er det hundeejerens skyld.
    Det er ejeren der skal have snor på hunden!
    Heste er jo flugtdyr og deres instinkt er bare overlevelse.
    Så hvis den så hunden som en trussel, så er det da klart den gør noget ved situationen.

    Håber dig og pony er på toppen igen snart smiley


  • #36   13. feb 2013 Ciel&flagermusen, det må man da håbe TS og pony har været i laaang tid, tråden er jo gammel ;o)

  • #37   13. feb 2013 Hahaha, det lagde jeg slet ikke mærke til.
    Ja det håber jeg da så de er smiley


  • #38   13. feb 2013 Synes det sker lidt ofte herinde pt.... måske det er for at de der "Lignende forum-emner" er under boksen? også der ikke bliver lagt mærke til når det er en ældre tråd man får åbnet ;o)

  • Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #39   15. feb 2013 ja det er ret besværligt.. Kigger efter dato når jeg går via "lignende historier" og bare surfer rundt, men når der bare er én der har skrevet på en gammel tråd så popper den op i seneste indlæg, og når den kommer der kigger jeg ikke på datoen for oprettelse - så har man jo travlt med at læse : )

Kommentér på:
øv det skete, min hest angreb en hund :(

Annonce