{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.634 visninger | Oprettet:

Kastration? Kan ikk finde ud af det? {{forumTopicSubject}}

Kan ikk helt finde ud af om jeg skal få min westie kastreret. Han bliver 3 år her i januar, han har perioder hvor han ikk rigtig spiser, hvor han taber sig så man kan se det.
Han er også MEGET kønsaggressiv. Ved godt det ligger til Terrieren at være, men synes det er ret slemt. Det er bare synet af en hanhund så knurre han meget højt.
Når nabotæven eller tæver i området er i løbetid vil han ud rigtig tit, hvor han bare står og snuser ud i luften.
Han har den kemiske kastration nu som han har haft siden oktober, men synes ikk den har haft nogen virkning endnu på nogen måde. Læste så lige i en anden tråd at man ikk kan regne med den kemiske. Tråden var ret lang så ville ikke lige spørge der, så oprettede mit eget emne i stedet.

Ved godt jeg ikk fjerner hans drifter, men vil rigtig gerne have dæmpet hans kønsagression. Læste i den anden tråd at der var flere der har haft positiv oplevelser med kastration hva angår kønsagression.
Derudover er han også begyndt at strinte hjemme ved mine venner der også har hund. (Hanhunde)
Han har også strintet hjemme ved min svigerforældre som har en steriliseret tæve.
Hver gang vi er hjemme hos nogen der har hund er jeg så nervøs for om han strinter op af noget.

Nogen vil nok skrive: "Kan du ikk lide hanhunde så lad vær at køb en" men dengang jeg købte ham boede jeg hjemme hvor mine forældre har en hanhund der ikk er kastreret og så har jeg kun haft en tæve i mit liv hvor jeg ikk var ret gammel så havde ikk ret meget erfaring med tæver. Har dog lært af at jeg ikk skal have hanhund igen, men går altså ikk af med ham pga det.

Ved der er mange delte meninger om kastration herinde og der er selvfølgelig plads til alle meninger, bare det foregår i en ordentlig tone smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastration? Kan ikk finde ud af det?
  • #1   7. jan 2013 Hele problematikken ligger i at det er umuligt at vide, om grunden til problemerne ligger i kønshormonerne.
    Og når der slet ikke har været nogen effekt af den kemiske (det var i forhold til specielt angst, at man ikke helt kunne regne med effekten), så tror jeg ikke du skal forvente at det bliver løst med kastration.

    Aggression er en af de ting, der desværre ofte øges ved kastration.

    Strinteriet - der må noget opdragelse til smiley


  • #2   7. jan 2013 Sidder og tænker på hvorfor det er den kemiske og ikke den medicinske kastration du har fået.

    Dem medicinske vil give et meget bedre billede af om det er hormon relaterede problemer han har, da det er den der minder mest om en rigtig kastration.
    Og så ville jeg anbefale dig at finde en dygtig adfærdsbehandler, det kan hjælpe med en vurdering af ham, hvis du selv hælder til en kastration. de kan hjælpe med meget.

    For som CH skriver kan du resikere at det blive værre.


  • #3   7. jan 2013 Vores hund havde god effekt af den kemiske sprøjte ud fra det valgte vi at lade ham kastrer

  • #4   7. jan 2013 Fik ikke lige læst ordentligt -er enig med ch så hjælper en kastration temmelig sikkert ikke

  • #5   7. jan 2013 Med hensyn til det om den kemiske kastration virkede, så handlede det jo mere om at man kunne risikere et falsk positiv ved angst fordi midlet der indgives også virker angstdæmpende.

    Men det er en svær ting - det er skidt, at man ikke lige kan vælge om.

    Personligt ville jeg som minimum have resultat af den kemiske eller medicinske før jeg fortsatte til den kirurgiske.


  • #6   7. jan 2013 Han er langt fra usikker.
    Han er en hanhund med rigtig meget selvtillid og en rigtig "her kommer jeg type" smiley
    Så er ikk nervøs for om han sku blive usikker af kastrationen.
    Men ku det så være en ide at prøve den medicinske når den kemiske er ude af kroppen?
    Ved heller om jeg lige skal give det lidt længere tid.
    Hans testikler er dog skrumpet og dyrlægen sagde at så snart det skete så havde den opnået sin maksimale effekt, altså ment på den måde at her burde jeg ku se forskel men det er vel forskelligt fra hund til hund hvor lang tid der går?
    Dyrlægen har ikk givet mig en garanti på den virker, hvis det lød sådan smiley

    Når jeg taget ham i at strinte hjemme ved andre så siger jeg også Nej med en bestemt tone.
    Min Hundetræner tror det ville være godt for ham med en kastration netop pga hans voldsomme kønsagression.


  • #7   7. jan 2013 Desværre er så viser det sig jo netop at egetkønsaggression øges hos mange kastrater og det ville jo være rigtig kedeligt at komme ud i.

    Men du må jo mærke efter i maven.


  • #8   7. jan 2013 Jeg er faktisk mest tilhænger af hanhunde. De er lige ud ad landevejen, man ved hvad man har mellem hænderne og man ved de kan være totalt gakket i låget, hvis de møder en tæve. Ved hanhunde oplever man ganske ofte kønsaggression, men hvis man er opmærksom på det burde det ikke være noget problem. Hanner kan rettes an (efter min erfaring) og de er meget lette at træne.
    Tæver derimod - er for mig...lidt ukendt land (endnu). Jeg har min første tæve, der nu er 2 år. Og sådan som jeg har opdraget mine drenge, sådan kan jeg ikke opdrage min tæve - "reglerne" er, om du vil erkende det eller ej, ændret.

    Jeg elsker hanner og deres "ligeud ad landevejen" adfærd. De kan være nogle børster, men er i bund og grund (for min race) til at magte. Derimod har jeg hørt og set de mest tosset slagsmål tæver imellem - de giver sig IKKE. Mine hanner har jeg altid kunne skille ad med en "hrmf" eller nej. Min tæve, når hun bliver tosset, skal jeg have fat i og sige stop til. Hun er ejegod, men samtidig som en tank - hun viger ikke.

    Hvis jeg var dig, ville jeg erkende, at din hanhund er som han er - take it or leave it. Jeg tvivler stærkt på at en kastration vil hjælpe. Jeg har aldrig, fra erfarne opdrættere, hørt noget positivt om det. Oftest bliver sådanne hanner sendt ud i familier, hvor de er alene.

    Håber du fik fat i hvor jeg ville hen med det hér, jeg er nemlig sikker på din dreng er ganske normal smiley


  • #9   7. jan 2013 Nej, det lød ikke til din dyrlæge havde givet garanti for den ville hjælpe. Havde du skrevet det. Ville mit svar være at du skulle finde en ny dyrlæge, der ikke lyver.. Der er jo ingen garanti for det virker. Hverken med den ene eller anden form.

    Nu ved jeg jo ikke hvor din hundetræner er uddanet, og om det kun er træner, eller også med adfærd.. For min egen erfaring siger mig at jeg hellere vil høre på en der er dygtig og har forstand på adfærden. End en der kun er træner. Forskellen er at en der har adfærden med, ser nogle andre tegn og signaler, end træneren gør..
    Men foreslår også adfærdsbehandler, hvis kastrationen ikke vil hjælpe, så vil en adfærdsbehandler kunne give sig nogle gode redskaber til at arbejde med ham med, og måske kunne hjælpe på hans kønsagression.
    Men igen det er et forslag, og du skal være kritisk, for der er nogle der er bedre end andre..



  • #10   7. jan 2013 Hun er Hundetræner i Agility.
    En dag til træning var der kommet en ny hanhund som var kommet for sent til træning.
    Vi var i gang med at varme hundene op inden vi sku rigtig i gang og jeg gjorde som jeg plejede. Tog snoren af Felix og lavede nogle forskellige kommandoer. Havde rigtig god kontakt til ham men pludselig ser han den nye hanhund, løber hen til den og knurre + gøer meget. Selvom jeg råbte nej løb han videre så jeg måtte skynde mig over at skille dem ad. Han bed ikk den anden hanhund men han har det med at ligge sig ovenpå hanhunde. Altså de ligger på ryggen og hvis de prøver at komme fri knurre han voldsomt. (Så langt nåede de dog ikk den dag da jeg som sagt skyndte mig over at skille dem ad)
    Det var her min Hundetræner sagde en kastration MÅSKE ku være en god ide på ham og at det ville være en god ide at prøve den kemiske/medicinske.


  • #11   8. jan 2013 Ja det har jeg jo heller ikk lyst til.
    Altså at hans grænse bliver overskredet.


  • #12   8. jan 2013 Skal dog siges at der ikk er nogen problemer med kastrerede hanhunde. Dem har han da det fint med

Kommentér på:
Kastration? Kan ikk finde ud af det?

Annonce