{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.462 visninger | Oprettet:

Cavalier king charles {{forumTopicSubject}}

min søster og svoger har været ude og kigge på hvalp idag, godt udstyret af mig med spørgsmål om hvad de skulle tjekke

De er rimeligt begejstret, men tæven er ikke patellatestet. Hannen er, med grad 0/0 - alt andet er tjekket og iorden

Ville i turde købe denne hvalp, tavle i DRU med hanhund fra DKK


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cavalier king charles
  • #1   24. jul 2013 Nix. Det lyder simpelthen for useriøst.

  • #2   24. jul 2013 Nej, jeg ville nok heller ikke turde det, og som Kathrine siger - specielt ikke, når det er en Cavalier, der er en race, som har rigtig mange sundhedsproblemer.

  • #3   24. jul 2013 Hvad er de da testet for?
    Jeg synes det er mistænkeligt at man ikke vælger at tjekke for noget så simpelt!


  • #4   24. jul 2013 de er hjertetestet og DNA testet, som sagt er det "kun" patella på tæven der mangler, forstår heller ikke at man har fravalgt at lave den, når nu alt andet er iorden

  • #5   24. jul 2013 Ja, det ville jeg godt turde. Patella Lux. ses ikke ret ofte hos CKCS og det er sikkert derfor testen er valgt fra til fordel for test for nogle af de sygdomme som racen rent faktisk har store problemer med.

  • #6   24. jul 2013 ja, det ville jeg altså godt turde.

    Patella er ikke særlig udbredt ved Cavalieren.
    Jeg har selv valgt at tjekke min tæve for det, men helt ærlig, det er fordi det koster 95kr i rekvisitions attest og så lige at få dylle til at undersøge grundigt for pl.
    Det er så nemt og simpelt, at det ikke kan betale sig at lade være med at tjekke.

    Men jeg ville ikke vælge en hvalp fra ellers tjekkede forældre fra pga det.

    TILGENGÆLD skriver du ikke noget om øjenlysning... og DET er et krav i min bog.


  • #7   24. jul 2013 kan du skrive lidt mere om sundheden eller?

    Hvad er den præcise hjertestatus af forældrene og deres forældre?
    Og når du skriver de er DNA testet, så går jeg ud fra at det enten er bærer-bærer parring eller bærer-fri parring.

    Det bliver så med DRU tavle?

    Har din søster og svoger tanker om selv at avle eller have en avlshan?

    Og så er der det med øjenlysningen.. MUST i min bog.


  • #8   24. jul 2013 Umiddelbart ville jeg være mere ked af at den ikke er øjnlyst end patellatjekket. Jeg har hørt om cavaliere med øjnproblemer og stær, men ikke dårlige knæ.

    Men jeg undrer mig over at de kan lave DRU hvalpe med en DKK han. Den er da ikke gangbar er den?? Selve tavlen er jeg ligeglad med. Min gamle var DKK og Saphira er DRU. Det var tests og opdrætterem der afgjorde det for mig.

    Hvad skal de slippe for hvalpen når nu der mangler de to tests?


  • #9   24. jul 2013 Og ja for søren - hvad er hjertestatus på forældre, som Karina også spørger om? Det er den der er vigtigst.

    Jeg antager simpelthen at de er rene på DNA siden når det er testet eller at din søster og co. er klar over det hvis hvalpen kan være bærer. Det er egentlig kun relevant hvis de skal avle, for så er det ikke hvilke som helst kombier man kan lave.

    Saphira kan muligvis være bærer af den ene (kan ikke huske hvilken), men eftersom der aldrig skal hvalpe i hende, så var det egentlig lige meget og hun er aldrig testet.


  • #10   24. jul 2013 jo, DRU kan godt bruge en DKK han og så få DRU tavle.

    Jeg bliver bare nysgerrig om der overhovedet er tavle på den.
    For de kan jo godt have henholdsvis dkk og dru tavle, men det betyder jo ikke at opdrætter har tænkt sig at lave tavle på hvalpene... det ser man jo desværre.
    Det er derfor jeg spørger.

    Og hjertestatus på forældrene er ikke nok til at vælge en hvalp ud fra... MINIMUM bedsteforældrenes status med også, og det er for mig personligt ikke nok. Jeg vil flere generationer tilbage og se hvordan hjertet er i linjerne.

    Og jeg spørger ind til det med bærer eller fri på dna, fordi hvis det er med dru og de påtænker avl, så kan hunden ikke avles på hvis den er bærer i dru fra år 2016.

    Men som Sappie nævner: en bærer er IKKE en syg hund!! Så ingen bekymringer ved at købe fra en bærer-fri parring!!
    Så længe det ikke er bærer-bærer parring.


  • #11   25. jul 2013 Hvordan i alverden vil de klare den i DRU? Er der hunde nok til at de kan det?
    Synes der er flere der er bærer end der er frie...? Eller er det mig der har de forkerte tal i hovedet?


  • #12   25. jul 2013 Det er så ikke rigtigt at PL ikke er udbredt hos cavalieren, for der findes mange med PL, og min indstilling til vores skønne race er klart, hvorfor købe hos nogen der ikke tjekker alt, når man nu kan finde dygtige opdrættere der både tjekker hjerte, knæ, øjne og DNA.

  • #13   25. jul 2013 Tak for alle jeres input

    Der kommer DRU tavle på den

    Hanhunden er fri på DNA testerne, og der er god hjertestatus på begge

    Tæven er øjenlyst, bliver lige nu itvivl om hanhunden er

    Beslutningen er taget, de køber hvalpen, men der er ingen planer om hverken udstilling eller avl

    Jeg ville aldrig selv ha købt hvalpen, men det alene på baggrund af tavlen, jeg ville kun købe fra DKK (ja jeg er klubsnob) men de har tillid til opdrætteren, som faktisk i min bog også virker som om hun har styr på det, jeg har ihvertfald set meget værre

    Men endnu engang tak fordi i gad komme med jeres meninger


  • #14   25. jul 2013 Som skrevet: en god hjerte-status (hvad så end god er? Der ville jeg gerne havde haft nogle tal for at kunne forstå) på forældre ikke nok for mig. Cavalierens hjerte er ikke så sort/hvid som f.eks. DNA tests, men kræver at man kigger flere generationer tilbage for at få en fornemmelse af selve linjernes hjerte-status.


    Og som jeg har skrevet tidligere: jeg forstår simpelt hen ikke hvorfor opdrættere ikke tjekker for pl... det er da det nemmeste af alle sygdomstjekkene en avls-cavalier skal igennem.


  • #15   25. jul 2013 Karina, vi kan ikke være uenige omkring testning af PL

    Hjertestatus på begge forældre er 0/1, og som jeg læser mig frem til på cavaliersiden er det en god status


  • #16   25. jul 2013 jeps, det er en god hjertestatus. smiley


Kommentér på:
Cavalier king charles

Annonce