{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.614 visninger | Oprettet:

Hvornår ville i aflive? {{forumTopicSubject}}

Jeg havde for noget tid siden en samtale med en bekendt, som lige har fået aflivet sin Border Collie tæve. Hun var en hund der blev brugt rigtig meget både fysisk og mentalt (nu var hun selvfølgelig også en race som virkelig kræver en del). Hun var egentlig ikke syg, men hun var bare begyndt at blive rigtig gammel at se på, og hun kunne ikke rigtig gå lange ture mere, men lå mere eller mindre bare og sov. Hun var så også gammel, så der var som sådan ikke noget at sige til det, men min bekendte valgte at gå den tunge tur til dyrlægen med hende inden hun blev syg, men fordi hun i hans øjne ikke længere havde et værdigt hundeliv. Det fik mig til at tænke på hvor i ville sætte grænsen. Hvornår ville i sige at hunden har bedst af at få fred? Hvor går grænsen for hvad der er et værdigt hundeliv?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår ville i aflive?
  • #1   2. sep 2013 Altså hvis hunden ikke er syg, men bare gammel.. Så ville jeg lade naturen gå sin gang og lade hunden nyde sin alderdom smiley

  • SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 406
    #2   2. sep 2013 Man skal altid huske at spørge sig selv, for hvis skyld holdes dyret i live ? For din eller dyrets skyld.

  • #3   2. sep 2013 Når hunden ikke længere kan deltage i/gøre de ting, den elsker.. Når glimtet i øjet forsvinder og livsglæden svinder ind, så er det på tide at sige farvel..

  • #4   2. sep 2013 Det er modbydeligt... smiley
    Vi aflivede vores, da hun selv bad om det..
    Man kunne simpelthen se det i øjnene på hende, at hun ikke ville mere..
    Hun var ved at komme sig ovenpå den operation i knæet, da hun efter 1½ måned nægtede at spise, og bare sendte os det der ynkelige blik; "Hjælp mig"

    Hvis man skulle se på, hvad der var værdigt for hende, skulle hun nok have været væk 2-3 dage før, men vi håbede jo sådan at hun kom sig.. smiley


  • #5   2. sep 2013
    Enig med MelanieH...


  • #7   2. sep 2013 Kan ikke svare på hvad jeg ville have gjort i din bekendts tilfælde, han kender forhåbentlig sin hund bedst og gjorde hvad han mente hvad der var bedst for den.

    Selv har jeg aldrig aflivet et dyr pga. alderdom, hvis "pensionisten" ikke har ondt eller er syg, og hvis den stadig er glad og har det godt med at tulle rundt i et lavere tempo og tage sig nogle ekstra lure i løbet af dagen, så hygger vi og nyder vi den sidste tid sammen - lidt bittersødt.



  • #8   2. sep 2013 At hunden er gammel ville aldrig være en grund til jeg afliver. Jeg ville vælge at sige stop den dag hunden ikke har det godt mere. Hvornår den dag kommer tror jeg er meget individuelt fra hund til hund og svært at sætte generelle regler op. Fx er jeg sikker på Salik ville have det meget dårligt hvis han en dag kom til at fejle noget som gjorde at han ikke måtte være meget fysisk aktiv. Derimod ville Cleo være temmelig ligeglad med dette og bare hilse de rolige sofatimer meget velkommen. Hunde er meget individuelle og det synes jeg man bør tage højde for i sin beslutning.
    Jeg synes dog det er ret sjældent at jeg når at tænke om folk at de holder hunden for længe i live, det er oftere sket de senere år at jeg har tænk "det var lige godt tidligt de valgte at aflive". Men jo naturligvis synes jeg ikke man skal holde liv i en hund som var bedre tjent med en aflivning men jeg synes bestemt heller ikke man skal aflive for tidligligt men det er jo nok en smagssag.
    Som sagt beslutningen om aflivning af en hund synes jeg bør være truffet ud fra den enkelte hunds helbred, livssituation, ejerforhold osv.
    Jeg har Cleo på snart 9 år. Hun kan ikke længere de samme som da hun var ung men hun trives og har det godt og ja håber da der går mindst 10 år før jeg må sige farvel til hende.
    Omvendt har jeg også være med til at træffe beslutning om at aflive den sødeste lille mops på bare 8 måneder. Så ja sådan en beslutning synes jeg ikke hænger så meget sammen med hvor gammel hunden er men hvordan den har det.


  • #9   2. sep 2013 Den er svær...

    Jeg valgte, at sige farvel til min elskede himmelhund, da han havde været syg de sidste ca 4-5 mdr. Det blev bare værre og værre, men han havde da også dage, hvor han var som en hvalp på 6 mdr.
    Det var meget svært, at tage beslutningen, da han jo endnu ikke var dødsyg. Jeg valgte dog for hundens skyld at sige farvel inden vi nåede dertil. Vi kunne nok have haft ham et par mdr mere, men det ville helt bestemt have været vores eget behov og ikke hans.
    Jeg savner ham utrøsteligt hver eneste dag. Han blev 9 1/2 år.

    Med ganske almindelig alderdom ved jeg ikke. Det ved hundeejeren jo bedst selv.


  • #10   2. sep 2013 Har altid haft det sådan, at dyr skal ikke holdes i live for min skyld, så når det når den tid, at et af de dyr jeg har kun lever for min skyld, så skal det aflives, uanset hvor hårdt det så er..

  • #11   2. sep 2013 Jeg kan ikke på forhånd sige hvor når. Men jeg har altid vidst når det var det, og det håber jeg jeg kan blive ved med.

  • #12   2. sep 2013 Det er svært og jeg kan ikke sige helt bestemt hvornår... men jeg siger farvel når jeg mener tiden er inde!
    Alderdom er ikke grund nok til mig... jeg kan sagtens korte turene eller lave ting der passer til mine hunde og deres (individuelle) behov.. Jeg giver gerne piller eller lader hunden gennemgå en behandling - selvfølgelig alt efter prognoser o.l.- for at holde sygdomme/smerte væk men den dag hvor det ikke kan gøres med det og hunden ikke har et liv JEG synes er værdigt siger jeg farvel,,


  • #14   2. sep 2013 Dejligt med så mange der gerne vil dele deres erfaringer og holdninger til emnet.
    Det skal siges at jeg ikke mener at min bekendte gjorde noget forkert. Han valgte at aflive sin hund i en alder af 9,5 år, fordi den ikke længere kunne leve det aktive og spændende liv som hun var vant til, og som hun havde nydt hele sit liv. Jeg kendte selvfølgelig både ham og hans skønne hund fra sidelinjen, og jeg forstår godt hans beslutning, da hun var en hund der ikke kunne trives med en 20 min. motion dagligt når hun havde været vant til at være med overalt og virkelig blive brugt. Så det skal slet ikke forstås som et ''brokke-emne'' over hans valg, men udelukkende fordi jeg var nysgerrig for at høre hvordan de forskellige holdninger var herinde på HG.


  • #15   2. sep 2013 Jeg ville aldrig i livet aflive bare fordi en hund er blevet gammel.

    Det er ret normalt at en ældre hund sover mere end en yngre og går kortere ture og ifølge min dyrlæge skal de bare have lov til det.
    Lad dem dog nyde deres alderdom.


  • #16   2. sep 2013 Nu som Kongelig Medløber DKK snob.: Jeg er egentlig enig meget langt af vejen, men nogen hunde trives jo bare ikke med at få nogle korte ture på en dag, fordi de rent mentalt gerne vil meget mere, men kroppen bare ikke rigtig kan følge med.

    Jeg fik aflivet min pige Debbie da hun ikke længere kunne holde til selv at gå små ture. Hun var simpelthen slidt i sine led, og så fik hun fred, men set i bakspejlet kan jeg godt nogen gange tænke om jeg måske trak den lidt for langt. Om hun i virkeligheden havde haft det bedre med at have fået fred lidt før. Men det er rigtig svært at vurdere hvornår nok er nok, hvis ikke der er tale om at hunden decideret fejler et eller andet alvorligt.


  • #17   2. sep 2013 når jeg ser hunden ikke har livsgnisten lengere ,
    har meget smærter og man hved at hunden må have smærtestillende hver dag den sidste tid og man kan se hunden mistrives

    nå har min tæve været igjennom en korsbåndsoperation og hun er nå 8 år , ryger den andre og hun må operere så skal hun få fred , det var et helvede at gå igjennom gjenoptræning , de sørgmodige blik jeg fik da hun ikke kunne gå ture og alle de tårer jeg gråt da hun er en hund som ælsker at bruge kroppen sin og se hun hadde smærter . det var en meget hård tid for min tæve og mig og det skal hun ikke oppleve igjen i hendes alder...

    så lenge jeg ser glæde , livsglæde så skal de blive så gamle de kan smiley nyder hver dag med dem nå ihverfall smiley


  • #18   2. sep 2013 Ja Sabine, men jeg svarede ud fra at den hund du kender blev aflivet fordi den blev gammel.

    Sherwood på 13 år ER gammel. Han kan ikke gå så langt mere og han gider heller ikke. Han er længere tid om at spise sin mad. Han sover mange timer i døgnet.
    MEN han vil gøre alt for en godbid, han leger med sit legetøj, han elsker gæster og han kan stadig søge godbider på græsset osv.



  • #19   2. sep 2013 Alderdom - nej. Alderdomsbetinget sygdom og svækkelse - ja.

Kommentér på:
Hvornår ville i aflive?

Annonce