{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.058 visninger | Oprettet:

Er nogen hunderacer mere okay end andre? {{forumTopicSubject}}

Håber ikke emnet bliver forstået forkert, så må hellere lige forklare mig.

Føler I HG'ere i jeres hverdag blandt andre hundeejere, at der er nogen hunderacer, der er mere okay at have end andre? Her tænker jeg både temperament men også sundhed.

Jeg selv har en mops og selvom folk altid synes de er noget så dejlige, får jeg også tit kommentarer om sygdomme, og ja, jeg er godt klar over, at mops er blandt de syge racer, men ofte føler jeg, at jeg skal forsvare mit valg.

Er det noget I selv møder eller er I så den modsatte part, der føler I fx har en sundere eller bedre hund?

Jeg håber, vi kan få en saglig debat ud af det - og det skal ikke forstås som at der er et hierarki mellem hunderacerne - det er blot baseret ud på personlige oplevelser smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er nogen hunderacer mere okay end andre?
  • #1   25. sep 2014 Jep.. Prøv at gå en tur med en Bullterrier... og derefter en Lab... Den ene er en dræber og må dårligt gå blandt mennesker... Den anden er åhhhh så skøn smiley

  • #2   25. sep 2014 Ang sundhed og forsvare valg er det også ens med at forsvare valg af race mht type .. folk forstår man har købt en alm hund.... men forstår ikke valg af "farlig" race smiley

  • #3   25. sep 2014 Nææ egentlig ikke, delv om det da ofte er et samtaleemne, men aldrig sådan fordømmende eller forsvarende overfor bestemte racer.


  • #4   25. sep 2014 Hmm, jeg tør godt nok ikke at få en mops netop pga. sygdommene, men er faktisk ikke klar over, om jeg nogensinde har givet udtryk for det?
    Det kan da egentlig godt være, det kunne være, jeg skulle tænke over det noget mere i fremtiden ^^

    - Tja, Vaks er lille. Så er han automatisk en hysterisk lille rotte.
    Folk her er dog ret gode til at spørge om de må hilse på ham, respektere, at man ikke lige vil hilse på deres hund og så videre. Det er helt noget andet end i Esbjerg.


  • #5   25. sep 2014 Louise, det kan jeg godt forestille mig. Det handler jo i den grad om hvilke forestillinger folk har om de lidt mere 'potente' hunderacer - men kan godt forestille mig, at folk næsten ikke engang kender til deres egenskaber, men faktisk bare fokuserer på udseendet smiley

  • #8   25. sep 2014 Alexandoria: Der er også mange sygdomme - helt sikkert - men jeg ved, at der er mange opdrættere blandt DKK, der gør et godt arbejde inden for racen. Jeg har også oplevet folk, der gerne vil have en mops, og der gør jeg faktisk også selv opmærksom på de problemer, der kan følge med, og hvad man selv kan gøre for at finde sig en dygtig opdrætter med fokus på problemer smiley

  • #9   25. sep 2014 Næh både jeg og de hundefolk jeg omgås, er ret ligeglade med andres racevalg, hvis man da ikke ligefrem bliver spurgt.

    Jeg undrer mig over at man stadig vælger visse racer (herunder osse din egen) når man HAR informeret sig om sygdomme mm, og blev jeg spurgt ville jeg til hver en tid fraråde at anskaffe sådan en race. Men når hunden ER anskaffet så er der jo ligesom ikke så meget gavnligt i at sige "pas nu på sygdomme" og i sidste ende er det jo helt op til folk selv hvad de vil støtte og hvad de vil slås med...

    For mig er der forskel på at jeg møder en eller anden tilfældig hund -jeg kan i reglen lide dem uanset race, og på at en kommer og spørger INDEN hunden er anskaffet, hvad jeg synes om en eller anden race.

    Ved ikke om det er helt sort snak, det er sgutte så nemt at få formuleret på skrift. Det korte af det lange er, at jeg egentligt synes om de fleste hunde, uanset deres race... og hvis ikke jeg bryder mig om en hund, har det sjældent noget med dens race at gøre


  • #10   25. sep 2014 Jeg kan godt forestille mig, at de lidt mere udbredte hunderacer som lab og golden har et bestemt ry som en sund, stabil familiehund - det kender mange fra deres egen familie smiley

  • #11   25. sep 2014 Jeg får jævnligt et blik, der siger "har du ikke noget liv?" når jeg nævner min race, eller siger jeg har tre hunde. For alle ved jo hvor meget aktivering de kræver, og så kan man åbenbart ikke have andet at gå op i.
    Jeg forklarer gerne, for folk er jo direkte uvidende tit.
    Jeg har både hus og familie at passe ud over hundene, og det kan godt lade sig gøre, hvis man giver afkald på andre fritidsinteresser, tv mv.


  • #12   25. sep 2014 Hvilke hund folk anskaffer sig, må de selv om. Så længe de støtter god og ordenlig avl, og ellers har sat sig grundigt ind i racen.



  • #13   25. sep 2014 Jeg høre til dem der mener jeg har valgt den mest fantastiske race, sundere, sjovere og mere spændende.
    Ellers skulle jeg da have valgt anderledes..


  • #14   25. sep 2014 Jeg tror godt, at jeg forstår din mening, Michelle smiley Og jeg accepterer også, når man undrer sig over forskellige racevalg i fx tråde herinde, hvor folk spørger ind til racerne. Det, jeg har det lidt sværere ved, er, når man nu har taget valget og har haft hunden i et stykke tid og så skal stå over for fremmede og redegøre over for det valg.
    Men okay, det vidste jeg jo et eller andet sted godt, da jeg valgte den race smiley


  • #15   25. sep 2014 Jeg synes, det er rigtig fedt at høre alle jeres meninger! Det er fedt at få input fra så mange med forskellige racer smiley

  • #16   25. sep 2014 Jeg fik en del hug ang sundhed fa jeg havde engelsk bulldog
    Og fik at vide jeg havde dræbere da jeg havde bullmastiff og am.bull

    Sundhed hører jeg stadig for med den franske og chi'en
    Og kan godt mærke at det er meget mere "ok" at have cocker


  • #17   25. sep 2014 Ditte... Netop.. Man mærker først forskellen, når man får en leverpostejhund smiley

  • #18   25. sep 2014 Lige præcis Louise smiley

  • #19   25. sep 2014 Louise og Ditte - jeg synes, I rammer rigtig meget plet ift, mine egne betragtninger. Ej, der er selvfølgelig stadig mange med franske bulldogs herinde i byen, men stadigvæk...

  • #20   25. sep 2014 Jeg har jo lige anskaffet en EB og jeg forventer skam også en masse undrende spørgsmål. Men for det første så jeg købt fra en opdrætter der går højt op i sundhed, og for det andet så betyder fremmede menneskers mening ikke specielt meget for mig. smiley

  • #21   25. sep 2014 Ja men man skal prøve begge sider... De at blive råbt af.. Kigget skævt til osv pga en HUND.... Ja man undrer sig.

    Men så er der også de mennesker, som ikke aner, hvad de har købt, og så ryster jeg sgu også på hovedet..

    Pigen i Søndermarken med sin Lab/Presa/SBT blanding... og det handler bare om opdragelse... Ja ja tro på det smiley


  • #22   25. sep 2014 Anne Julie, det vigtigste er jo netop at man selv føler, man kan stå inde for opdrætteren og avlen smiley Og nej, man burde ikke gå så meget op i andres mening, men det er nogle gange svært, når man er inde hundeverdenen med så mange forskellige holdninger til det at have hund føler jeg.

  • #23   25. sep 2014 Jeg var ude at gå med Link en dag
    Det var varmt og vi gik op af bakke
    Han har aldrig døjet med vejrtrækning og han hev på ingen måde efter vejret

    Bag os gik en meget overvægtig dame med en datter på ca 5 år
    Datteren: mor se en sjov hund
    Moren (prustende og stønnede): ja det er synd at nogen køber sådan et stakkels kræ der ikke kan få luft

    Der smågrinede jeg altså lidt


  • #24   25. sep 2014 Når vi luftede Asta i DK så kom der bestemt også skæve blikke og tilråb. Og ja, man undre sig dælme. Især fordi både Christian og jeg er rimelig gennemsnitlige danskere i 30'erne, uden tatovering osv.....

    Disclaimer: Naturligvis er det heller ikke ok at råbe efter folk som har tatoveringer mm.


  • #25   25. sep 2014 Ditte eller dem med en hysterisk hund som går amok, når man passerer dem med en Bullterrier, som er helt kold... OG de så lige hvisker "kamphund" når man passerer dem smiley

  • #26   25. sep 2014 Hi hi hi
    Ja dem er jeg også stødt på Louise smiley


  • #27   25. sep 2014 På gode dage grinte jeg... På dårlige skulle jeg virkelig holde lidt arrigskab inde smiley

  • #28   25. sep 2014 Som Louise siger smiley en bullterrier afføder kun sjældent positive bemærkninger.
    Det er markant bedre hvad Myrna angår.


  • #29   25. sep 2014 Omkring sundhed møder jeg ikke nogle spørgsmål, og egentlig ikke kommentarer som sådan, men møder lidt det samme som Alexandoria at små hunde er hysteriske, og en attitude af at en lille hund ikke er en "ordentlig" hund ...

  • #30   25. sep 2014 Nogle gange tænker jeg også, at folk ikke tænker på, at "almindelige" hunderacer som labrador, golden og border collie også kan have sundhedsproblemer. Og selvfølgelig er der nogle hunderacer der er sundere end andre, men nogle gange tænker jeg, at man godt må se lidt indad - men det er jo nok et mere almengyldigt princip smiley

  • M
    M Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 33 Svar: 179
    #31   25. sep 2014 Jeg er en af dem der har stærke holdninger til avl. Synes det er gået for vidt, og er træt af at folk skal lege gud med racerne. I min optik er der for mange racer med for mange sundheds problemer, og der er racer jeg personligt ikke forstår man bliver ved med at avle på smiley

    Jeg kommentere aldrig på andres hunde, andet end "sikke en dejlig hund." Men folk kommentere da på min, og jeg kan ikke bebrejde dem. Der er ikke nogle racer der er mere rigtige end andre, ment på den måde at jeg ikke synes end Eurasier er mere rigtig end hund end en Labrador. Der er bare racer som jeg ærlig talt har ondt af fordi de er avlet på den måde de er smiley


  • #32   25. sep 2014 Kommer an på, hvem man spørger i forhold til min race smiley
    Schæfermennesker knuselsker dem og er nærmest blinde for racens fejl.. Men de flest andre ser lumske, luskende monstre i sådan nogle som dem her:


    profilbillede
  • #33   25. sep 2014 Vi får ofte også kommentare, såsom rotte, tæppetisser, det er ikke en rigtig hund, den er lige til at losse til osv. Det generede mig meget da jeg lige havde fået Poe, men nu er jeg lidt ligeglad - medmindre jeg har en dårlig dag smiley

    Personligt stiller jeg ikke spørgsmålstegn ved folks racevalg, og elsker selv alle racer - der er selvfølgelig racer jeg aldrig selv ville eje, men de er skønne alligevel. smiley


  • #34   25. sep 2014 Der er helt sikkert nogle racer, der døjer med massive problemer (heriblandt min egen), men det er også derfor, at jeg gerne støtter dem, der forsøger at rette op på det igen :)¨

    Kris: De ser da også møghamrende farlige ud, de to smiley ej pjat - de ser virkelig skønne ud!


  • #35   25. sep 2014 Altså.. Jeg skal da gerne indrømme, at jeg føler, jeg har valgt en race, som er sundere end mange andre. Det betyder så ikke, at jeg fx ikke har sygeforsikring på hende, eller mener hun er en bedre hund, eller noget smiley
    Men derfra og så til at stå og sige til folk, at deres valg af hund er forkert.. Nej, det gør jeg ikke. Nok mest fordi jeg ikke har fået hund for at stå og snakke med fremmede folk, jeg møder på gaden, men når jeg endelig bliver tvunget til det i høflighedens navn, så ville jeg da stadig ikke gøre det. Som Jack Sparrow siger: "To what point and purpose, young Missy?!" Det gavner jo ingen anyways smiley


  • #37   25. sep 2014 Jeg elsker altså også alle hunde, det er bare ikke alle, der passer til mig.
    Jeg er nærmest sådan en magnet, når jeg ser en hund xD
    - Må simpelthen over og hilse på den, eller... det føler jeg - Jeg gør det selvfølgelig ikke medmindre situationen lægger op til det, og jeg får lov, haha.


  • #38   25. sep 2014 Vi har ikke mødt nogen fordomme omkring sundhed hos mutten. I samtaler er det aktivitetsniveauet der bliver lagt vægt på eller at maliq er en meget stor husky! smiley

  • #40   25. sep 2014 Jeg skal have sheltie hele livet har jeg fundet ud af smiley
    Skal dog finde den vise sten mht gøen smiley


    profilbillede
  • #41   25. sep 2014 Jeg mærker klar forskel på at gå med gravhunde, som jeg har gjort i rigtig mange år og med whipperne.

    Gravhundene har de fleste respekt for og holdt afstand til, de der har spurgt ind til dem, har ofte været forundret over at de ikke var hysteriske og bed.

    Med whipperne er folk delt i to lejre, enten synes folk de er tude grimme eller utroligt smukke, generelt tror folk dog at jeg ikke laver andet end at motionere hunde, at de kræver en hulens masse og bliver ret forundrede, når jeg fortæller, at de kræver mindre end en gravhund smiley

    Generelt er det en race, som folk i almindelighed ikke ved så meget om, så det er mere nysgerrighed end fordomme jeg mødes af.



  • #42   25. sep 2014 Kirsten -.er der aldrig nogen der tror du sulter dem? Vi havde en whippet(-blanding?) da jeg var barn. En vi havde hentet på et internat. Det var "min" hund og kan huske at jeg altid blev spurgt om ikke den var ALT for tynd når jeg mødte nogen på gåturene.

    Jeg tror jeg hører til dem der synes de er ret grimme rent fysisk... men jeg synes de har så fantastisk et sind at de alligevel hører til dem jeg først tænker på når jeg tænker grimme racer smiley

    Med Gaia spørger folk ofte om hun er blind, om der er husky (jep husky O_o) i hende eller om hun fejler noget... Enten synes folk hun er vildt uhyggelig (og går en stor bue udenom) eller osse synes de hun er vildt smuk... Personligt synes jeg hun er grim af helvede til, men helt fantastisk alligevel smiley


  • #43   25. sep 2014 Michelle - Det hænder, men er faktisk ikke så tit. Da jeg havde min første whippet Lotus spurgte folk ofte eller sendte mig bebrejdende blikke, men hun var også betydeligt spinklere i sin bygning end mine senere whipper. Både Yota og Ghini har ret kraftige benstammer for racen og meget krop.

    Jeg synes jo det er en af de smukkeste racer, der findes smiley


  • #44   26. sep 2014 hehe kan se jeg har glemt et "ikke" -at de IKKE hører til de første racer skulle der have stået smiley

    Kirsten -det er sådan en race hvor jeg godt kan se hvad det er der gør at nogen finder dem utroligt smukke. Jeg kan jo sagtens se det majestætiske og elegante... Det er bare en helt anden type hund jeg finder smuk -spidserne er absolut blandt mine favoritter (de fleste af dem i hvert fald).
    Der er andre racer jeg synes er grimme, men vor jeg heller ikke kan få øje på hvad det er andre mennesker synes gør dem smukke. Skt Bernhard for eksempel. Charmerende bamse, men jeg kan slet ikke få øje på hvad man kan finde smukt ved den. Det kan jeg godt ved whippen (og mynderne i det hele taget)


  • #45   26. sep 2014 Ida Kristine: Jeg forstår det jo heller ikke..
    Men pelsen har også noget at sige - åbenbart!
    Min chico (schæfer/tervueren) er fx partout mere elskelig end schæferne o.O


    profilbillede
  • #47   26. sep 2014 Jeg har fået flere negative kommentarer omkring min ene hund, en pekingeser: De er aggressive, bider ved enhver lejlighed, er "farlige" i nærheden af børn, åndedrætsbesvær, og så mener mange, han er blind på sit ene øje, fordi det er blåt .
    Jeg må sige, vores opdrætter har ikke gjort sit "arbejde" godt nok, med at fortælle Paw, at han er pekingeser, hvis alt det skulle være generelt for racen, for han er MEGET fredelig, har aldrig bidt, elsker børn, jo mindre jo bedre, og han er bestemt ikke blind på sit blå øje:)


  • #49   26. sep 2014 Jeg bliver ofte mindet om at pitbull'en altså er ulovlig i Danmark smiley

  • #51   26. sep 2014 Læser stadig med stor interesse jeres indlæg, synes det er lidt "sjovt", at så mange har fået kommentarer på trods af at vi har så forskellige hunde.

  • #52   26. sep 2014 Det er ikke alle vi møder som ved hvad Dixie er for en, og ofte når jeg siger en "Canadisk retriever" så siger folk "nååh" og tænker nok at retriever, så er de med hehe smiley

    Da hun var hvalp og vi mødte folk som kender tolleren sagde de "held og lykke" smiley

    Og så er der dem som står og ser på hende lidt fise rundt og lege med deres hund, og siger så "den kræver meget sådan en, ikke?"


  • #53   26. sep 2014 Min Irske Terrier kommenteres med 'nåårrrrrrhhhh, hvor ser han sød ud må vi gerne klappe ham' og ja han ligner en god gammel slidt teddybjørn (og ja, han er lige så sød som han ser ud smiley ). Min dobermann er de fleste bange for og er det er kun de færreste der ønsker at få lov at klappe hende. Hun er ellers komplet lalleglad og meget klappenussevenlig. Jeg har fået alle mulige kommentare om det uforsvarlige i at vælge en 'farlig' hund. Når vi passer min mors cairn terrier (en ret lille tæve) og jeg dermed har tre hunde med på tur, så spørger folk om den lille virkelig kan klare sig overfor den store. De skulle bare vide, hvem det er der styre flokken med hård pote i de perioder hun er hos os smiley

  • #54   26. sep 2014 Jeg får overvejende positiv respons på mine hunde. Mange kender ikke racen, men de er store og opsigtsvækkende, er bamsede og ser venlige ud, så mange vil gerne lige nusse eller bare høre ind til, hvad det nu er for hunde.

    Det mest negative jeg ind i mellem har hørt (og det er faktisk adskillige år siden sidst) er bemærkningen: "der boede en i nærheden af mig en gang, og hold kæft, hvor den gøede"



  • #55   26. sep 2014 Jeg er også en af dem, der ind i mellem undrer sig over andres valg af hund, men jeg går da ikke hen og siger det til dem.

  • #56   26. sep 2014 Undrer sig gør jeg ofte... men mere at folk køber racer de intet kender til, og ikke giver racen det den behøver.

    Foxy til Hundens Dag i Tivoli stod jeg med en Miniature Bullterrier og talte med en mand, som fortalte mig, at han aldrig havde set en Pit før smiley


  • #57   26. sep 2014 Louise - så var det da næsten ærgerligt at du kun kunne fremvise så småt et eksemplar smiley

  • #58   26. sep 2014 Ja men altså... Han kiggede underligt, og jeg stod med et lille bæst på armen, og han troede det var en Pit... Man kan kun grine lidt smiley

  • #59   26. sep 2014 Dog var pittbull faktisk ikke den sidste beskyldning Tinka fik, sidst var en hjemløs der hårdnakket påstod hun var Kinesisk Bulldog, som er en meget farlig kamphund - og jeg skulle altså nok blive klogere!

    De får altså skyld for meget de grisehunde. smiley


  • #60   26. sep 2014 Foxy -min brors gamle hund er blevet "beskyldt" for at være en kamphund... sådan en farlig bull terrier nemlig... Hvordan de nåede frem til den konklussion ved jeg ikke. Hunden var en blanding, sandsynligvis af noget dalmatiner, golden og hvid schæfer. Så det må være den højeste, mest langbenede bull terrier der nogensinde er set... og med rosenører og et noget atypisk hoved hehe... faktisk var det da vidst kun på farven den kunne ligne

  • #61   26. sep 2014 Michelle - Haha. Nogengange ville det være rart hvis folk lige læste lidt op på det de kloger sig omkring, inden de siger det højt.

  • #62   26. sep 2014 Tja, jeg har haft en nabo, der omtalte en Staff, der boede i nærheden, som en lille bokser og min anden nabo's Riesenschnauzer unghund, der ikke var blevet trimmet, som en puddel, fordi den havde krøller.

    Man kan grine af det, men på den anden side er der også mange ting, jeg ikke ved specielt meget om. F.eks. kan jeg ikke umiddelbart pege alle mulige bilmærker ud. Ikke fordi jeg er specielt mindrebegavet, men fordi det ikke interesserer mig særlig meget. Sådan kan folk jo også have det med hunde, og så længe de ikke er grove eller ubehagelige omkring det, så er det vel også ok.


  • #63   26. sep 2014 Jeg fatter ikke - og kommer aldrig til det - at nogen vælger at købe en engelsk bulldog.
    En af mine venner og hans kone ville have sig sådan en, men jeg fik dem talt fra det, da jeg bad dem om at undersøge lidt mere om racen end at den "så sjov ud" - heldigvis da.

    Andre folks racevalg håber jeg da bestemt er gennemtænkt - blot må man nok erkende, at det ikke altid er tilfældet, når man tænker på de mange aflivninger af raske hunde, der er hvert år i Danmark ...


  • #64   26. sep 2014 Lene - Selvfølgelig er det helt i orden ikke at være ekspert i hunderacer, der den stikker af for mig når folk alligevel udtaler sig skråsikkert om emnet, og endda ofte belærende.

    Jeg ved da heller ikke selv alt, og jeg snakker da også gerne med om ting jeg ikke ved en dyt om - men jeg erkender så også dem der interesserer sig for netop det emne højest sandsynligvis har langt mere viden på det punkt end jeg.


  • #65   26. sep 2014 Foxy, jamen enig i at man kommer længere med at prøve at være realistisk om sin egen viden. smiley

  • #66   26. sep 2014 Hold da op, som nogen ser de der 'kamphunde'/'muskelhunde' alle vegne smiley Måske de burde undersøge lidt bedre. Selv jeg er blevet spurgt om Berta var en kamphund - øhh... Kig lige på hende? Hun ville da være en enormt dårlig kamphund smiley

    profilbillede
  • #69   26. sep 2014 Hun er møgfarlig smiley

    Wow, hvordan tør du gå rundt i offentligheden med ham?? Tror ikke jeg tør mødes med jer to.. På den ene siden har jeg jo kampmopsen med smiley


  • #71   26. sep 2014 Ha ha vi laver hundekamp, ja vi gør så. De to er jo de oplagte hunde til det!

  • #72   26. sep 2014 "okke okke ja"

    Nå,nogen spørger om min mops ellers fejler noget mopse relateret:

    plejer jeg at sige:

    "om det er mopse relateret,ved jeg ikke,men vi "følges" næsten altid ad,når vinter influenzaen,sætter ind .Så,"snotter jeg og mopsen "snotter med"..Og,så spørger jeg derefter høftligt,om deres hund ellers fejler noget "realeteret".Så,er svaret,nej da.

    Og,så siger jeg bare,"nå,tillykke med det".

    GIDER IKKE diskuterer mopsens "realeteret" sygdomme,med fremmede.
    ..
    KUN med mine næremeste hundevenner,der selv.IKKE er fordømmende

    vibeke med "snot mmopsen"


  • #73   26. sep 2014 p.s.

    alle hunde "ægte som uægte".kan vel i et langt hundeliv,komme til at fejle,et eller andet "realeteret",slemt eller ikke særligt slemt ;;;

    er det forkert,at drage den konklusion ???


  • #74   26. sep 2014 Verner, det er godt at du kan være lidt rap i replikken smiley og jo, vil give dig ret: alle hunde - store som små, tykke som tynde, racerene som blandinger - kan da blive syge. Eftersom det er levende væsner kan man ikke rigtigt vide sig sikker smiley

  • #75   26. sep 2014 ida k

    tak for svar..

    iøvrigt er din lille mopse dame bedårende.
    ..

    hilsen vibeke



    Den


  • #76   26. sep 2014 Tusind tak og kan kun sige i lige måde - Verner ser skøn ud! Men har også en svaghed for mopper - især de sorte smiley

  • #77   26. sep 2014 ida k

    ved du hvad,jeg elsker ALLE farver,hos mopsen.

    Men selvfølgelig,aller helst de sorte.

    .Jeg er evig fan af mopsen fordi:

    de er meget meget blide
    de er sjove,og fuld af humor(jeg mener at have læst,et eller andet sted,at mopsen er "hundeverdens" klovn
    de er kloge
    de kan være MEGET stædige
    og "stikker de ikke op for boldemælk),og kan sig meget stærkt fra,ihvert fald ,for hanmopsen vedkommende hvis der kommer en hanhund,der prøver at dominerer
    Jeg elsker deres "dovenskab,de er det kun til en vis grad
    og så elsker jeg,når man taler med mopsen,deres sjov/yndfuldhed,når de drejer hovedet frem og tilbage,når jeg taler med .

    hilsen vibeke


  • #78   26. sep 2014 Vibeke, du fanger essensen af de kære dejlige mopper. De er nogle skønne små skabninger med så uendelig meget personlighed smiley

  • #79   26. sep 2014 Verner -self kan alle racer/blandinger komme til at fejle noget. Men uanset hvor meget du nægter at erkende det, så ER der altså nogen racer der bare døjer med flere sygdomme og langt hyppigere fejler noget arveligt end andre.

    Mynderne er f.eks. generelt meget sunde, mens bl.a. mopsen altså ikke er det... Det betyder ikke at hunden ikke er nøjagtigt lige så sød og dejlig. Men racen som helhed, har altså en hel del at slås med, og ikke at ville erkende dette, gavner ikke racen


  • #80   26. sep 2014 Jeg må indrømme at jeg ikke altid forstår folks valg af hunderace. Men det er mere når hunden ikke passer til personen. Altså med aktivitetsniveau og sind. Vi får også tit kommentarer på vores valg af hund. Da folk slet ikke kan forstå at vi tør nu hvor vi har et barn osv. Fik også at vide en dag af en dame at jeg skulle passe på nu hvor min hund var en pittbull. Spurgte så lidt undrende hvorfor hun troede hun vare en pit. Jo det er fordi hun ingen hale har smiley okay så blev jeg da det koger hehe

  • #81   26. sep 2014 Pis Alex -så har jeg jo osse pit og jeg anede det ikke engang smiley

    Den der med manglende viden om den race man har anskaffet, kan jeg osse godt undre mig over af og til (vidste du f.eks. at en labbe er lavet til vagt ligesom schæferen? smiley )
    Men tror bare man må indse at det ikke er alle der er så nørdede som folk herinde, og lære at lukke øjnene (øg ørerne) når folk anskaffer sig tåbelige racer til de forhold de kan tilbyde


  • #82   26. sep 2014 Ja, jeg jeg har også en forestilling om at det forekommer ofte, at en person har købt hund, fordi den ser sød ud uden egentlig at sætte sig ind i dens behov, fx hvad den er lavet til, dens temperament osv.

  • #83   26. sep 2014 Shh vi må heller være stille med det?? hehe.


  • #84   26. sep 2014 michelle

    nå,nå,hvad pokker er det jeg ikke bekender.

    jeg skriver citat:

    jeg gider ikke diskuterer,med fremmed,om ,mopsens evt.relatered relaterede sygdomme.
    Jeg skriver INTET om MIN mops har nogle af de sygdomme.

    Om,mynden,,generalt er sunde og stærke lige til deres dødssag,er måske muligt.

    MEN jeg kan fortælle dig,at her hvor jeg lufter hund,luftes også mynder.

    og sommetider bliver vi med "løsgående" hunde,bedt om at tage vores hund i snor ,fordi den eller dem,(altså mynderne) er meget sensitive,nervøst anlagt,og kan også være en smule aggresive.

    Det skal siges,at bare en del gange er de i snor,sammen deres evig løbende ejere,det er jo deres motion,at løbe i snor ,på hundeluftings stedet.

    jeg aldrig ville tage en hunderace,som godt kan være lidt aggrsiv,nervøs anlagt,uanset om de har et "jern helbred".

    r Nu gider jeg ikke spilde mere på at,læse dine mere eller mindre negative indslag vedr.mopsen .

    Men der er sikkert her på h.g.,andre du kan dele din negativitet med vedr.mopser

    OG,til slut,MIN VERNER har ALDRIG parret sig("vi" har fået henvendelser,vedr parring),fordi han har,ja nogle sarte poter,DERFOR.

    og så jeg heller gidet,at skulle tænke i avls tanker

    vibeke
    t


  • #85   1. okt 2014 Der er sjældent nogen der ved hvad Dana er for en, folk vi møder er sikker på at hun er et mix mellem collie og schæfer smiley
    collie pgå hendes hovede og schæfer pgå hendes farver. når jeg fortæller dem at hun er Belgier glor de undrene på mig og siger jamen de er da korthåret og tyndere smiley
    så må jeg forklare at der er 4 varianter af Belgieren, og at hun er en Tervueren.
    så kan jeg godt se på folk at de tror jeg står og fylder dem med pladder og fup, bare fordi jeg synes min blandingshund skal have en fin racebetegnelse smiley smiley


  • #86   1. okt 2014 "Er det sådan en greyhound?" er vist det vi hører mest med Myrna.
    Eller "det er da vist sådan en, der kan løbe hurtigt, er det ikke?"

    En Pharaoh aner de ikke hvad er, men der ringer alligevel nogle klokker hos nogle. "nåe, ligesom de der egyptiske statuer?".


  • #87   1. okt 2014 Ja, jeg har også mødt en mand, der var overbevist om, at Sandy var en fejlfarvet newfoundlænder, og at jeg bare ikke ville indrømme det smiley

    En anden gang var der en dame, der ønskede at bruge min "kuvasz han" til sin tæve. Hun så lidt forkert ud i hovedet, da jeg forklarede, at det hverken var en kuvasz eller en han, men en pyreneertæve.

    Sådan er det at have mindre kendte racer, det kan give et godt grin.


  • #90   1. okt 2014 Hvis hunden opfører sig nogenlunde godt, kan man vel altid sige: "hvor er den sød"



  • #91   1. okt 2014 Isabella: Øj, hvor jeg også har oplevet det nogen gange efter at jeg har fået en dober. Vi møder en hundeejer, der falder helt i svime over min hund og fortæller mig hvor smuk vedkommende synes min hund er. Og ja, man føler at man bør være høflig og give et kompliment tilbage. Men der ER altså svært når modparten står med en smælderfed golden med en mat, grim og tottet pels, en mops, hvor fortænderne er synlige og helt gule eller en lille skævbenet gravhund. Håber ikke det bliver taget ilde op, men i min optik er de hunde bare ikke særlig kønne smiley
    Jeg huske Maj-britts råd smiley .... dog var det svært at se om der gemte sig et halsbånd et eller andet sted under deller og totter på goldenen.....


  • #93   1. okt 2014 Vi har jo forskellig smag... heldigvis.

    Der faldt ingen komplimenter af, da jeg havde Elmo.... helt modsat med Labben, som jeg jo synes er ret kedelig.

    Jeg har det lidt sådan, at "alle" hunde er søde.... Jeg synes bare ret mange af dem er grimme, men det behøver man jo ikke fortælle smiley


  • #95   1. okt 2014 Jeg er faktisk aller allermest træt af hundeejere.... hunde er jo ikke født dumme/trælse, men en træls ejer gør bare hunden træls.

    Vi har flere franske på hundepladsen.. nogle er trælse, men vi har feks Norma, som er den skønneste FB jeg har mødt efter min venindes.. mere personlighed skal man lede længe efter smiley

    At hun så er enorm stor er lidt sjovt, men hun kan løbe solen sort smiley


    profilbillede
  • #96   1. okt 2014 Sådan havde jeg det også med franske, indtil jeg mødte min kæreste
    Nu elsker jeg jo Hund.
    Men jeg er jo så heller ikke til andre cockere end min egen smiley


  • #97   1. okt 2014 <b>Isabelle</b>

    Åh den kender jeg også! Den med at folk siger ens hund er smuk.. Jeg står også hver gang og ved ikke rigtig hvad jeg skal sige.. Nogle gange siger jeg tak, men langt de fleste gange smiler jeg nok bare.. Har vidst også engang sagt "jaeh det er hun", men altså selvfølgelig synes jeg det smiley



  • #98   1. okt 2014 Ha ha
    Jeg ville ønske at jeg mødte Louise med sin lab
    Så kunne vi stå der og kigge på hinanden
    Og sige: eeeeeej hvor er din hmmm øh.......en øh hund
    smiley


  • #100   1. okt 2014 Hahahahaha Ditte... Medmindre dengang med Link, så var jeg solgt smiley

    Jeg bryder mig generelt bare ikke om hunde meget meget pels.. og i min verden har en Lab også meget pels smiley


  • #101   1. okt 2014 Ja jeg havde også været helt med på lækre Elmo smiley

  • #102   1. okt 2014 Pis.... Vi er endt op med ren elendighed smiley

  • #103   1. okt 2014 Så sandt smiley

  • #104   1. okt 2014 <b>Isabelle</b>

    Haha ja det kender jeg også når man selv synes de er grimme i pelsen, og en anden så siger at pelsen er så fin.. Hmm.. Oplever også at folk siger "eeej hvor er hun dygtig"... Okay det syntes jeg så IKKE lige hun var der smiley


  • #106   1. okt 2014 Nå... nu er vi da kommet til at Dana er en blanding med Tervueren smiley

    En dame skulle hente nogle ridestøvler hos mig i dag, og mente at hun var tervueren-blandning , da jeg sagde hun var ren Tervueren, fik jeg at vide hun var for lille, og for kort, og hovedet var også alt for lille smiley

    så hun er ikke engang racestandart på nogen måde smiley


  • #107   1. okt 2014 TG:
    Lidt pudsigt, når man tænker på, at opdrætter oprindeligt ville have brugt hende i avlen og kun fravalgte hende pga øret smiley
    Mon ikke hun så på de fleste andre områder er temmelig meget tervueren smiley smiley


  • #108   1. okt 2014 Kris : ja det mener jeg osse smiley

    Ej hendes hovede er lidt uheldigt, har flere Tervueren-avlere sagt smiley


  • #111   1. okt 2014 Puhhhh Kira... Jeg siger det til folk.. og ja jeg burde holde min mund. Nogle kender jeg lidt, og jeg kan ikke holde mund, når en hund har ondt smiley

  • #112   1. okt 2014 Kira, får præcis de samme kommentarer om min moppeloppe. Jeg synes nu ikke hun er specielt lille - mere andre mops der er store he he smiley


  • #115   1. okt 2014 Hentede min niece på hendes skole i dag, med mig havde jeg min Chico..
    To drenge leger uden for skolen, da den ene pludselig råber til sin kammerat: "Oh shit, der kommer en schæfer!!"
    Dog nysgerrigt, og slet ikke bange/nervøs..
    Kammeraten kigger vurderende på chico, der går helt roligt og uden at tage notits af drengene.
    "Er du klar over, at den der har været en lille baby-hund engang?" Siger dreng nr 2 så, og følger op: "og så er han i øvrigt ikke nogen ren schæferhund, men lidt en wannabe!"

    Jo jo, har en lille wannabe schæfer herhjemme sammen med min brors to fuldsblods smiley smiley


    profilbillede
  • #116   1. okt 2014 Bert vejer 7,3-7,5 kg så hun hører til den slanke ende, men vil ikke kategorisere hende som lille. Har endnu ikke hørt boxer, men som dig er fransk bulldog klassikeren og har nogle gange fået spørgsmålet om hun er en kamphund/muskelhund.

  • #118   1. okt 2014 Åh hvor er det altså trist for denne skønne race smiley Jeg må nok indrømme, at jeg og især Berta er godt kendt hos dyrlægen, men det er nærmere fordi, hun er møguheldig, det meste har været ikke-racerelateret. Men snakker nu meget med min dyrlæge om racen og har spurgt direkte ind om Bertas vægt og hun har sagt den var perfekt - det er også problemet med mange mops: overvægt som forværrer belastningen på luftrørene og vejrtrækningen smiley

  • #120   1. okt 2014 Berta ligger nok også i normalen - hvilket jeg også gør meget ud af, når hun er så madglad! Men hører tit, at mops ikke rigtigt kan defineres på samme måde som andre hunde - de skal jo have lidt på siderne. Og javist er de lidt "anderledes", da de er mere kompakte og har lidt ekstra hud, men derfor skal de ikke være tykke.

  • #122   1. okt 2014 Lige præcis Kira smiley tænk hvis folk bare kunne indse det smiley

  • #123   2. okt 2014 Jeg er hele tiden nervøs for, om chico bliver for overvægtig.. Ikke at han ligefrem tilhører en af de kompakte racer, hvor det kan være svært at vurdere, men han har lang pels, hvilket trods alt også besværliggør det en smule..

  • #124   2. okt 2014 Mine hunde bliver vejet en gang om måneden. Skulle vægten så snige sig lidt op, er det meget nemmere at regulerer, da det aldrig når at blive ret meget.

  • #126   2. okt 2014 Selv synes jeg, at jeg kan mærke ribbenene, men at han ikke skal tage mere på i hvert fald.. Så måske en 5'er, grænsende til 6'er...
    Her er et billede af ham fra siden, ikke lige beregnet til vurdering af vægt, men håber det er godt nok smiley


    profilbillede
  • #127   2. okt 2014 Han har rigtig meget pels - og nærmest midterskilning på ryggen, som dyrlægen sagde.. Pelsen buer ud af, så et billede oppefra ville nærmest få ham til at ligne en 8'er smiley

Kommentér på:
Er nogen hunderacer mere okay end andre?

Annonce