{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.436 visninger | Oprettet:

Hund knurrer {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for et godt råd. Vi har haft dejlige Mika i en måned (hun er 2 år). Hun er på alle måder en skøn hund, som kræver en smule træning, men ellers bare skøn og meget kærlig. Vi har derudover en kat på 2 år. Sammenføringen mellem de 2 er gået over al forventning, de accepterer hinanden fuldstændig, står snude til snude, og når det bliver for meget for katten løfter han lige poten, så bakker Mika, så alt er som det skal være, katten bestemmer. MEN når Mika ligger med et tyggeben knurrer hun hvis katten går forbi...jeg ved godt at hun bare giver en advarsel, men jeg bliver lidt utryg, for jeg ved ikke helt om katten forstår det signal, og hvad hvis katten ignorerer signalet og bare går hen til hunden...hvad vil der så ske? I går da Mika lå med tyggeben knurrede hun af katten, som lå tæt ved på sofaen, jeg lagde uden at tænke over det min hånd tæt ved (jeg sad lige ved siden af) og så knurrede hun af mig? Skal jeg ignorere det eller træne med det..eller hvad? Jeg har i alle de år jeg haft hund aldrig haft hund der knurrer i madsituationer eller lignende, så jeg er lidt på bar bund. Det skal siges at Mika er bosnisk gadehund, hvor længe hun har levet på gaden vides ikke, men hun har jo nok i en periode af sit liv været nødt til at passe på den mad hun fandt. Hun har været i Danmark i et år, først adopteret af en ung pige, og vi overtog hende for en måned siden da hun ikke kunne have hende længere. Igen bortset fra det med maden/tyggeben er hun verdens skønneste hund.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund knurrer
  • #4   5. dec 2014 Tak for råd. Hun får aldrig mad i skålen, hun får den spredt ud i haven, og der må katten godt ligge og kigge på hun søger efter/spiser mad. Lige da vi fik hende gik hun helt amok i de tyggeben, hun forsøgte nærmest at sluge dem hele :-O. Nu er der mere ro på, da hun har fundet ud af, at der (næsten) er tyggeben ad libitum. Hun kan sagtens have et tyggeben liggende en hel dag uden at røre det, så må katten godt gå forbi, men når hun bestemmer sig for at starte på det, så passer hun på det.

  • #5   5. dec 2014 Katten skal nok forstå advarslen - bare rolig

  • #6   5. dec 2014 Det har jeg også et par der gør, ikke overfor os, men hinanden og overfor kattene. Det blander jeg mig ikke i, og det har aldrig skabt problemer.
    Finder man det problematisk, så gør som Maj-Britt skriver.


  • #7   5. dec 2014 Ok. Jeg skal nok bare lade være blive så urolig når det sker....være lidt mere afslappet med det og lade hund knurre af kat og tro på at katten forstår det signal. Indtil nu har jeg heller ikke rigtig gjort noget, da jeg var usikker på hvad jeg skulle gøre. Måske med tiden Mika finder ud af at katten er ganske uinteresseret i hans tyggeben. Jeg synes det vil være synd at udelukke Mika fra fællesskabet når hun ligger med tyggeben...så jeg ser an og tror på dyrene klarer det fint uden min indblanden.

  • #8   5. dec 2014 Syntes det Maj Britt skriver, er det eneste rigtige

  • #9   5. dec 2014 Råber med i koret med Maj-Britt..

  • #13   5. dec 2014 Min hund må gerne knurre i pressede situationer , det er hendes måde at sige lad lige være på. Selvfølgelig skal det ikke bare være knurren for knurrets skyld, men at forlange fred og idyl omkring ben efter kun en måned er nok lidt for optimistisk. Sally giver mig et knur, når jeg løfter hende og det kan jeg sgu godt forstå. Bliver alligevel nødt til det når jeg løfter hende op på bord for at blive børstet og klippet, hvor hun så til gengæld aldrig har knurret....

  • #17   5. dec 2014 I min verden handler det om tillid, tillid og så lidt mere tillid.
    Min den lille var også stærkt vogtende som helt lille hvalp, da jeg fik hende. Hun har lært, at ingen vil tage hendes ting fra hende, at vi alle (incl. den gamle hund) respekterer hendes signaler, og der er bare INTET mere.

    Hvis hun har noget (i hendes øjne) ufattelig lækkert, som fx en rådden fugl, så kan jeg uden problemer lave "bytteleg" med hende, så hun får noget andet lækkert (som ikke er fordærvet) i stedet.


  • #18   5. dec 2014 Jeg synger med i koret
    Er helt enig med Maj-Britt


  • #19   5. dec 2014 Jeg har forøvrigt en gang imellem gjort det at jeg, mens hundene har spist deres tørfoder har puttet noget ekstra lækkert ned i skålen (råt kød)
    Så ingen af mine hunde har nogensinde set det som en trussel når nogen kommer nær deres mad eller kødben

    Men at gå og tage maden/kødbenet fra dem "bare fordi" kunne jeg ikke finde på


  • #20   5. dec 2014 lad hende markere sit territorie, dog sig stop, slut eller hva du vil, hvis hun knurrer ad dig... jeg ville ikke trække min hånd til mig, men sidde at vente på at der bliver ro, inden jeg trækker mig... på den måde ved hun at du stopper når hun siger stop, men at du ikke viger fra lederpladsen, og så ellers giv hende tid... katten skal nu nok flytte sig...



  • #22   5. dec 2014 altså jeg trækker mig ikke når hunden knurrer, men jeg presser den heller ikke yderligere... altså jeg bestemmer her i huset (uden tvang og vold) og jeg ved ikek lige hvordan jeg skal forklarer, lederpladsen... smiley

  • #23   5. dec 2014 havde en hund der rejste børster og gik med blottet tandsæt mod mig, når hun mente hun skulle styre slagets gang... der sad jeg også og afventede at hun stoppede, men jeg gik heller ikke imod hende... afventede som sagt til hun opgav sit foretagende, og det har virket med de hunde jeg har haft i mit liv, på den ene eller anden måde smiley


  • #25   5. dec 2014 Jeg er af den overbevisning at jeg ikke får noget positivt ud af at trække mig, så det gør jeg ikke... smiley

    Det er ikke nemt at forklare, kan jeg forstå...

    ts... jeg synes du skal give hende tid til at forstå at ingen tager hendes ben, men igen hold øje med at hun ikke bare begynder at knurre for at knurre smiley



  • #27   5. dec 2014 Undskyld jeg lige bruger din tråd ts..

    Men min Casey "knurrede" også af mig en dag hun havde fået noget rigtig lækkert, og jeg har siden da aet hende mens hun spiser, for at vise jeg ikke tager det selvom min hånd er der.. Er det forkert af mig? Bliver helt i tvivl nu hvor der bliver skrevet at man helt skal lade dem være smiley

    Kan lige tilføje at hun ikke knurrer af mig længere, nu må jeg gerne røre ved hende når hun ligger med noget..


  • #29   6. dec 2014 S: jeg er sikker på at du har gjort det rigtige... nu forbinder hun ikke dig med "fare for at miste sit ben" men udelukkende med klap og kæl i den situation.

    Pia S: Nikki får også kun ben i kurven, hvor katten ikke er (Nikki har tidligere taget en staldkat der mente de kunne dele foderskål - bliver ikke uddybet)
    Nikki har været igennem en svær periode i sit liv de seneste to måneder og vi har valgt at hun får sine tyggeben om morgenen i kurven mens katten får guf et andet sted, netop for at undgå de potentielle farlige situationer der kan opstå.

    TS: håber du har fået svar på dit/dine spørgsmål smiley


  • #30   6. dec 2014 Du har fået en hund med baggage. Din hund har både været gadehund og er allerede blevet omplaceret i Danmark. Det er rigtig meget at skulle forholde sig til for sådan et lille individ. Det vil nok tage lang tid, inden I har opbygget den fulde tillid. Jeg håber så inderligt for din søde hund, at du har tålmodigheden til at give hende plads og tid. En hund knurrer for at fortælle at vi har overtrådt dens grænser.
    Den knurrer ikke for at overtage lederskabet, eller fordi den vil dominerer dig. At knurrer er en hunds eneste måde at kommunikerer med lyd. Giv din hund ro i mad/ben situationer og byg jeres grundlæggende tillid op, inden du begynder at arbejde med resourceforsvar. Freddy Worm har skrevet en rigtig god bog om hunde og ulves adfærd, der beskriver de uhensigtmæssige adfærdsmønstre rigtig godt, og giver et godt indblik i, hvorfor en hund reagerer som den gør.


  • #31   6. dec 2014 Det lyder som om i har fået jer en super dejlig hund!
    Der er allerede kommet mange gode råd i tråden, så jeg har ikke andet at tilføje, da jeg er enig i mange af de ting der er skrevet. Hun skal bare have lov til, at falde helt til, og finde ud af, at i er til at stole på.

    Tillykke med jeres nye smukke, dejlige hund! smiley


  • #32   6. dec 2014 Mange tak for alle de gode råd. Hun skal selvfølgelig have al den tid hun har brug for, til at få den fulde tillid til os mennesker (og katten). Vi elsker hende allerede vildt og er bare så glade for at vi fik mulighed for at blive hendes for altid familie. Jeg har som nævnt aldrig før haft hund der knurrede i sådanne situationer, og blev lidt utryg(har ellers haft hund stort set hele mit liv), og man vil selvfølgelig gerne gøre det rigtige, så super lige at få det sat på plads.
    I går lagde katten sig for øvrigt i hundens kurv og sov! Det må da være en accept fra kattens side der vil noget :-).


    profilbillede
  • #33   18. dec 2014 SUK. Det er ellers gået helt fantastisk...Mika knurrer når hun ligger med tyggeben og så går katten en stor bue udenom...super. Jeg tager det helt afslappet nu og det kører. I dag kommer katten så ind af kattelem, Mika bliver rigtig glad og vil snakke, katten har dog kun et i hovedet, ind på kontoret og spise (der er børnegitter ind til kontor, så katten kan spise og være sig selv hvis den har lyst). Mika lægger sig i sin kurv i stuen. Efter katten har spist kommer den ud og lægger sig ved siden af Mikas kurv (Mika har ikke tyggeben eller andet spiseligt)...katten begynder så at hvæsse kløer på ydersiden af kurven...min deng og jeg står en meter fra og snakker, og pludselig uden varsel bider Mika ud efter katten, katten når at flytte hovedet og undgå bid. Det er som om vi alle er i chok...min dreng, jeg, Mika ja selv katten rør os ikke. Katten rejser sig så meeeeget langsomt, nærmest i slowmotion og går et stykke væk og laver opkast-bevægelser (jeg har checket katten og det ser ikke ud som om Mika har nået at få fat). Jeg synes lige jeg var kommet af med min utryghed og nu er jeg bare pisse ked af det, Mika advarede jo ikke som jeg troede hun ville gøre, det forstår katten når hun gør. Vi skulle ud og købe julegaver og jeg lukker hund i gang og entre, jeg lader dem selvfølgelig ikke være alene sammen. Da vi kommer hjem og jeg lukker Mika i stuen, er det nærmest som om hun pludselig er lidt bange for katten! Jeg skal sige at jeg ikke gjorde noget særligt da Mika bider ud efter katten, simpelthen fordi jeg blev så chokeret og der derfor gik så lang tid. Hvis det sker igen, hvad gør jeg så? Er der nogen der tror på det fortager sig? Vi har jo kun haft Mika 1,5 måned og måske er det fordi hun ikke er helt tryg ved det hele?

  • #34   18. dec 2014 mon ikke det har været en reaktion på at katten hvæssede kløer?, det har måske virket liiiige grænseoverskridende nok for Mika tænker jeg..


  • #36   18. dec 2014 Sådan reagerer mine hunde altså også, hvis en af kattene hvæsser klør, der hvor de ligger og sover. Ved ikke helt præcist hvad det er, men de kan simpelthen ikke have det, tror måske det er fordi de ikke forstår adfærden, og derfor reagerer uden advarsel. Katte er heldigvis hurtige til at reagere, og herhjemme er der aldrig sket noget. Jeg plejer at afbryde katten i de situationer, inden hundene reagerer, men de er altså stadig alene sammen, og har ellers ingen problemer. Kan også være katten selv finder ud af, at det ikke er det smarteste sted, at hvæsse klør. smiley

  • #38   18. dec 2014 GG mine hunde flytter sig frivilligt, de tør dælme ikke lægge sig ud med kattene smiley

  • #39   18. dec 2014 Camilla bliver helt glad når jeg læser din besked, så er det nok bare helt normalt smiley Jeg er nok bare for pylret og bekymret :-). Ja måske det er sidste gang katten hvæsser klør der, bange blev han i hvert fald.

  • #41   18. dec 2014 Gandalf kan også godt knurre af kattene når han ligger med noget tyggehalløj, men han skrider med garanti med sin tyggedims, hvis katten ikke gør.
    om morgenen er det ikke sjældent, at kong Harald ligger på midten af en af ulvenes madrasser, mens den arme hund må nøjes med et hjørne til hovedet..


Kommentér på:
Hund knurrer

Annonce